Sláva v Dolním Dvořišti. Češi s dálnicí předběhnou sousedy

Stavba D3 Hodějovice - Třebonín. Pramen: ŘSDStavba D3 Hodějovice - Třebonín. Pramen: ŘSD

Na rakouské straně bude chybět téměř devět kilometrů, pro které má teprve v roce 2025 začít proces EIA.

V sousedství příhraniční obce Dolní Dvořiště se v úterý odehraje menší sláva. Kladívkový rituál ve 13:00 oficiálně odstartuje stavbu posledního – 3,5 kilometru douhého – úseku dálnice D3, který skončí u hraniční čáry. Češi s přivedením dálnice k hranici netradičně předběhnou sousedy.

Dálnici postaví českobudějovická společnost Swietelsky stavební, jejíž rakouská matka sídlí v nedalekém Linci. Smluvní cena je 875 milionů korun, což je o 30 procent méně, než kolik činil předpoklad silničářů při vypisování tendru (1,25 mld. Kč). Smlouva byla uzavřena ve čtvrtek, doba realizace je 25 měsíců.

Příhraniční úsek dálnice D3 bude po otevření začátkem roku 2026 zakončen provizorním sjezdem přímo u hranice. Podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) jde o lepší řešení, než kdyby řidiči sjížděli už na mimoúrovňové křižovatce Dolní Dvořiště a dále do Rakouska pokračovali po známém „esíčku“, které je obestavěno kasiny.

D3 Nažidla - st. hranice. Pramen: ŘSD

D3 Nažidla – st. hranice. Pramen: ŘSD

Technicky vzato se tak Češi do Rakouska po dálnici nedostanou ani po dokončení celé jihočeské části D3, neboť přes hraniční čáru budou stavět Rakušané. Na ty se ovšem bude čekat. Nedávno po osmileté přestávce zahájili stavbu sedmi nových kilometrů rychlostní silnice S10 v úseku Freistadt Nord – Rainbach Nord, i po jeho dokončení jim ale bude k hranicím zbývat téměř devět kilometrů. Pro tento poslední rakouský úsek má teprve v roce 2025 začít proces EIA.

Stavba příhraničního úseku D3 má probíhat současně s dvanáctikilometrovým vedlejším úsekem Kaplice nádraží – Nažidla, na který stále běží tendr. U něj je předpokládaná hodnota 6,2 miliardy korun, s nejnižší cenou přišlo sdružení firem MI Roads, Doprastav a Duna Aszfalt (4,3 mld. Kč). Hodnoticí komise ale zatím o výběru zhotovitele nerozhodla.

Tím bude jihočeská část dálnice hotová, neboť koncem letošního roku se má otevřít 30 nových kilometrů mezi severním okrajem Českých Budějovic a Kaplicí nádražím. Složitější je to se středočeskou částí D3, kde ŘSD aktuálně zadalo zakázky na zpracování dokumentace pro stavební povolení.

Tagy D3 Nažidla - st. hranice ŘSD
95 komentářů