Škoda začala s testováním nových vozů pro metro ve Varšavě na okruhu VUZ
Kromě zkušebního okruhu čekají soupravu testy i v pražském a varšavském podzemí.
Na zkušebním okruhu Výzkumného Ústavu Železničního (VUZ) ve Velimi začalo testování nové soupravy metra pro Varšavu. Jeho výrobcem je Škoda Transportation.
Jde o první zkoušky nutné pro schválení vozidel. Postupně by se měly vozy metra objevit ve zkušebním provozu i v pražském metru a také ve varšavském podzemí. „Projekt jednotek pro varšavské metro je pro nás prestižní – potvrzuje naši technickou a odbornou kompetenci a připravenost tyto projekty realizovat nejenom z hlediska infrastruktury, ale i z hlediska Zkušební laboratoře a certifikace. Naším cílem je samozřejmě podílet se i na projektu nových vozidel pro pražské metro, ale také provádět testování a schvalování například tramvají, pokud to budou umožňovat technické parametry vozidel. Právě proto v současnosti mimo jiné rozšiřujeme rozsah akreditovaných zkoušek a posilujeme náš tým specialistů v rámci Zkušební laboratoře,“ řekl předseda představenstva VUZ Martin Bělčík.
Půjde o týdny až měsíce statických a jízdních zkoušek. Jde o standardní proces pro nové vlaky. První snímky hotové soupravy ukázala Škoda loni v závěru roku.
Podpisu smlouvy s dopravním podnikem Metro Warszawskie se Škoda dočkala v lednu 2020 po více než dvouletém výběrovém procesu a soudních peripetiích. K soudům věc pohnali konkurenti. Základní smlouva zní na 37 souprav metra. Na naplnění celé zakázky má strojírna 53 měsíců.
Svařování hliníkových skříní a jejich lakování probíhalo v Ostravě, finální montáž a první testování pak v Plzni. Do projektu jsou zapojeni i polští dodavatelé.
Dopravce může využít opci na dalších osm souprav. V případě naplnění smlouvy i s opcí se bude hodnota zakázky blížit v přepočtu osmi miliardám korun.
Nové šestivozové průchozí soupravy pro Varšavu pojmou až 1 500 cestujících. Jejich maximální rychlost bude 90 kilometrů za hodinu. Škodovácké vlaky by měly zajistit provoz na nové (ve Varšavě druhé) lince metra, která slouží od roku 2015. Podle dřívějších zpráv polských médií jde o vůbec největší zakázku na vozidla v historii varšavského metra. V předchozích tendrech zvítězily Alstom a Siemens.