Škoda vyhrála dvě zakázky na nové tramvaje pro Bratislavu. Levnější nabídku Pesy DPB vyloučil
Polský výrobce označil bratislavský tendr za velmi nestandardní.
Škoda Transportation se stala zatím nepravomocným vítězem dvou soutěží na dodávku celkem 40 nových tramvají pro Dopravný podnik Bratislava (DPB). Dopravce to dnes oznámil na svých stránkách.
V soutěži byly kromě Škody Transportation podle zprávy DPB ještě Stadler a Pesa. DPB neuvedl, zda některého ze soutěžících nevyloučil. Pesa ve svém stanovisku pro deník Zdopravy.cz uvedla, že byla vyloučena. Celková hodnota obou zakázek je 98 milionů eur (zhruba 2,5 miliardy korun). V soutěži o třicet jednosměrných tramvají vyhrála Škoda Transportation s cenou 71,7 milionu eur. Ve druhém tendru na 10 obousměrných tramvají se hlásila Škoda ještě ve sdružení s dceřinou firmou Škoda Transtech, DPB ji označil za vítěze s cenou 26,49 milionu eur.
U jednosměrných tramvají má podle podmínek soutěže vítěz jistou dodávku deseti tramvají, zbylých dvacet je opce. Do Bratislavy je musí dodat v metrovém rozchodu.
Pesa: Snažili se nás dostat do pasti
Výběr vítěze se zasekl u Úradu pre verejné obstaravanie (ÚVO). Na ten se obrátila polská Pesa. “Jsme velmi zklamáni z tohoto rozhodnutí, ostatně předložili jsme nejlepší nabídku, která by občanům Slovenska ušetřila statisíce euro. Máme pocit, že celý proces byl velmi nestandardní. Byli jsme vyloučeni poprvé pro údajný formální nedostatek již počátkem roku 2021, ale tehdy se ještě po našem protestu na slovenském ÚVO podařilo vrátit naši nabídku zpět. Poté ale následovalo kolečko mnoha doplňujících dotazů, některých z nich posílaných třeba v neděli, aby se nám počítala lhůta na odpověď hned od pondělní půlnoci. Tyto otázky nebyly nic více než snahou dostat nás do pasti,“ uvedl uvedl za společnost Pesa Piotr Szarafinski zodpovědný za prodej tramvají.
„Máme ale pocit, že vítěz byl dán od samotného počátku a že dopravce jen celou dobu hledal záminku, na čem by nás mohl vyloučit. Ostatně první nabídku jsme podali v lednu, vyloučeni jsme byli až v červnu. Soutěž na nové vodíkové autobusy oproti tomu nedávno uzavřel DPB za pět dnů od podání nabídek,“ dodal Szafarinsky.
V soutěžích byla hlavním kritériem cena (80 %), rozhodovala ale i technická kritéria. Šlo například o počet míst v tramvaji, počet otočných podvozků, šířka uličky v prostoru pro cestujících nebo počet dveří. U jednosměrných tramvají byl požadavek na délku do 32,5 metru a kapacitu nejméně 240 cestujících. U obousměrných byla podmínka nejméně 230 cestujících. Dopravní podnik počítá s tím, že je díky obousměrnosti využije i po dobu rekonstrukcí tramvajových tratí, a nebude tak muset nasazovat náhradní autobusy.
Nákup za evropské dotace
Zatím poslední zakázku na tramvaje v Bratislavě vyhrála Škoda Transportation, která do slovenské metropole dodala celkem 30 jednosměrných tramvají Škoda 29T a 30 obousměrných Škoda 30T.
Nákup jednosměrných tramvají má financovat DPB z evropských dotací, u obousměrných ještě zdroje nejsou úplně jasné. „Vysoká úroveň cestování veřejnou dopravou je jedinou cestou, jak pomoci Bratislavě řešit její kritickou dopravní situaci. Bez zvýšení podílu cestujících v MHD není možné zvýšit kvalitu života v naší metropoli. Obnova vozového parku je součástí našich snah přilákat do MHD více lidí,“ uvedl předseda představenstva DPB Martin Rybanský.
Nové tramvaje mají nahradit zejména nejstarší vozidla. Budou kapacitnější, klimatizované, vybaveny informačním systémem zobrazujícím přestupy v reálném čase. Po dokončení dodávky nových tramvají by mělo být 75 % tramvají v Bratislavě nízkopodlažních.