Komerční sdělení Železnice Železniční průmysl

Škoda Vagonka v Ostravě slaví 120 let

Přeprava nových vozů Siemens - Škoda ze závodu Škoda Vagonka. Foto: Škoda Transportation
Přeprava nových vozů Siemens - Škoda ze závodu Škoda Vagonka. Foto: Škoda Transportation

V sobotu 12. prosince uběhlo přesně 120 let od založení nynější Škody Vagonky Adolfem Schustalou ve Studénce. Za tu dobu se toho samozřejmě hodně změnilo a došlo k mnoha inovacím. Firma postupem času přesunula své sídlo do Ostravy, kde nyní její současný majitel Škoda Transportation buduje další výrobní kapacity v rámci projektu nazvaného Nová Vagonka za 1 miliardu korun. Zároveň plánuje zaměstnat až dvojnásobek lidí ze svého regionu, který tak vzroste na 900.

„Je až obdivuhodné, že stále pokračujeme v úspěšné výrobě nastolené Adolfem Schustalou v roce 1900. Asi by se sám divil, kam se nyní Škoda Vagonka posunula. Je to krásný věk, plný nejrůznějších příběhů, bohaté tradice a odpovědnosti k budoucnosti. Celému našemu týmu blahopřeji, děkuji a držím palce v příběhu a budoucnosti, kterou nyní spolu tvoříme,“ řekl Martin Bednarz, generální ředitel společnosti Škoda Vagonka

Stručná historie Škody Vagonky:

Vagonku založil ve Studénce Adolf Schustala v roce 1900 pod názvem „Staudinger Waggonfabrik A.G.“. Výroba prvních železničních vagonů byla zahájena v roce 1901. V letech 1916 až 1932 se ve Vagonce vyráběly i lokomotivy a v roce 1935 bylo ve společnosti zřízeno dokonce letecké oddělení. Vyrobily se tady známé kousky jako: Hurvínek, Orchestrion a mnoho dalších. Na přelomu let 1995 a 1996 byl zahájen vývoj zcela nové koncepce jednotek řady 471 CityElefant. Významným mezníkem v životě společnosti byl přelom let 2000 a 2001, kdy došlo k přemístění výroby ze Studénky do nových prostorů v Ostravě. Ostravská Vagonka navázala na stoletou tradici výroby kolejových vozidel ve Studénce a stala se přímým pokračovatelem tradice výroby osobních kolejových vozidel. Nosným produktem společnosti, která je od roku 2005 součástí skupiny Škoda Transportation, jsou v současnosti elektrické jedno a dvoupodlažní jednotky. Z Vagonky putují výrobky nejen do Česka, ale můžete je najít v mnoha městech Evropy.

27. února 2020 se však ve Škodě Vagonce začal psát další příběh. Společnost se totiž rozhodla pro velkou investici a rozšiřování výroby. Během dvou let bude celkově do Škody Vagonky investována jedna miliarda korun. Konkrétně se bude jednat o novou lakovnu za 300 milionů korun, obráběcí centrum za 100 milionů korun, nové výrobní linky za 200 milionů korun, další stroje za 70 milionů korun, výkup pozemků, zateplení budov, zázemí pro zaměstnance, vybavení skladů a další. V současnosti má Škoda Vagonka 30 tis. m2. Díky odkupu nových pozemků a pronájmu hal ve Vítkovicích získá dvakrát větší plochu celkem 60 tis. m2.

Díky rozšíření areálu a rozsáhlým investicím dojde ve společnosti Škoda Vagonka také k výraznému nárůstu produkce. Výrazně vzroste počet smontovaných vozů za měsíc a pětinásobně vzroste výroba hrubých hliníkových staveb. Pracovat budeme především na jednopodlažních elektrických jednotkách pro zákazníky v České republice, Slovensku nebo Lotyšsku a push-pull soupravách pro Moravskoslezský kraj.

„Pod novým vlastníkem, skupinou PPF se nám skutečně daří a i proto jsme také zahájili masivní investice do naší ostravské Škodovky. Zdvojnásobíme nejen výrobní plochu, ale také počet zaměstnanců, který vzroste ze 450 na 900. Výrazně tím navýšíme kapacitu výroby a zefektivníme produkci nových vlaků. Do Ostravy se navíc bude koncentrovat technologické know-how v oblasti řídících, multimediálních a diagnostických systémů naší dceřiné společnosti Škoda Digital,“ říká předseda představenstva a Prezident skupiny Škoda Transportation Petr Brzezina.

Na kompletní historii Škody Vagonky se můžete podívat na https://120letskodavagonka.cz/.

11 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vin

No … nevím jestli je k něčemu blahopřát ….. ? Ve firmě jsem byl osobně … skelet vozu svaří v Rakousku u Siemense … a v Ostravě na něj navěsí vnitřnosti …
Montážní zámečník – plat 24tis. včetně premií … nedávno ještě používali agenturní pracovníky … asi využívají, resp. zneužívají vyšší nezaměstnanosti na Ostravsku … :-((

PazWire

Mohli by opět začít vyrábět třeba osvědčenou řadu 810!

Alibaba

Když splní TSI tak proč ne. Ale asi by z toho v současnosti vznikl spíš vytuněný Regiospider.

Thomas

Gratulace k výročí. Btw. nejmenoval se zakladatel Ignác Šustala?

Kubrt

Ignac Sustala byl zakladatel továrny na kočáry v Kopřivnici. Tu po jeho smrti převzal syn Adolf, ale koncem 19. stoleti prodal svuj podil ostatním akcionářům a založil továrnu ve Studence (Butovicich). Tak vedle sebe dalších 50 let fungovaly dvě vagonky, které se časem sešly pod značkou Tatra.

Avlaky

1)Co je teď v prostorách ve Studénce?
2) v Plzni se vyrábí tramvaje škoda transportion? A to je sesterská firma?

Stanley

ve Studénce se nevyrábí nic.. 🙁 Američan první zrušil výrobu os. vozů,ti utekli do Vítkovic,a pak Američan de facto výrobu nakl. vozů přestěhoval do Rumunska.. 🙁

Jiří Kocurek
Graylag

Formální nástupce původní vagónky je MSV Metal Studénka, který v (části) původních prostorech vyrábí nárazníky, šroubovky a jiné těžké výkovky. Pokud vím, tak jsou v tomto obchodně velmi úspěšní.
Kromě toho zůstala ve Studénce celá řada dalších firem původně odštěpených od vagónky, ať už v původních prostorách nebo jiných. Část z nich dodnes vyrábí díly do železničních vozidel, jako třeba interiérové díly (včetně dveří a sedaček) a elektroniku.
Dá se tedy říct, že i po odstěhování „vagónky“ do Ostravy ve Studénce stále tradice úspěšně pokračuje, i když už zdaleka ne v takovém rozsahu, jako dříve.

Kubrt

Škoda Vagonka je dcera Škody Transportation.

Karosa-Citybus-Citelis/line

Gratuluji k 120 letem.