Škoda Transportation dokončuje první vozy pro varšavské metro, dodá 37 souprav
První souprava bude hotová ještě letos, bude testovaná pravděpodobně v Praze, na zkušebním okruhu ve Velimi a jeden kus přímo ve Varšavě.
Škoda Transportation dokončuje první vozy pro varšavské metro. Vyrobí 37 šestivozových souprav. A pokud Poláci uplatní opci na dalších osm souprav, půjde o 45 vlaků v celkové hodnotě bezmála osmi miliard korun. Strojírny teď dokončují prototyp. První vůz by měl být předán v polovině příštího roku, poslední do konce roku 2023. ČTK to řekl viceprezident Škody Transportation pro realizaci Zdeněk Sváta. Jde o největší kontrakt skupiny na výrobu nových vozů metra v její historii. Škoda Transportation zvítězila v soutěži s projektem vozů vlastního designu spolu s dceřinou firmou Škoda Vagonka.
„Vozů je rozpracováno asi 15. Dokončujeme zkoušky prvních dvou. Všech 37 krát šest vozů projde naší zkušebnou,“ řekl Sváta. První souprava bude hotová ještě letos, bude testovaná pravděpodobně v Praze, na zkušebním okruhu ve Velimi a jeden kus přímo ve Varšavě.
Soupravy budou v polské metropoli částečně nahrazovat staré sovětské vagony a částečně poslouží pro nově budovanou linku. „Část vozového parku už Varšava vyměnila za soupravy od Alstomu. Předchozího kontraktu, někdy před osmi lety, jsme se už účastnili, ale ve výběrovém řízení jsme skončili za Siemensem, který dodal vlaky v konsorciu s Newagem (polská firma). Teď jsme kontrakt vyhráli my nad výrobci, jako jsou Stadler, Siemens, Alstom a Rotem,“ řekl Sváta. Platnost kontraktu je do roku 2024, dokdy může Varšava podle svých potřeb uplatnit opci na dalších osm souprav. „Jinak základní dodávku 37 souprav dokončíme do konce roku 2023,“ uvedl Sváta. Hodnota kompletní dodávky 45 souprav je téměř osm miliard korun.
Název Varsovia vybrali lidé v hlasování
Soupravy mají mít celkem 230 míst k sezení, z toho 33 míst v čelních vozech a 41 ve voze mezi nimi. Vlaky budou plně průchozí, vybaveny celkem 46 informačními displeji o jízdě vlaku a zastávkách. Plně naplněná souprava má pojmout až 1500 cestujících. U některých dveří budou elektrické výsuvné plošiny, které překonají mezeru mezi dveřmi a nástupištěm a umožní jednoduchý nástup vozíčkářům.
Nové vlaky ponesou jméno Varsovia, vybrala ho veřejnost v hlasování. Základní smlouva počítá s 37 vlaky (222 vozů), dalších 8 je opce. Nové vlaky budou jezdit na prodloužené lince M2 a nahradí nejstarší vozy typu 81-71 a 81-57.
Podnik už podle Sváty dodával vozy metra ve spolupráci s místním partnerem ruskému Petrohradu, kde šlo spíše o kusové série. „Byl to také náš projekt. Klíčové části se vyráběly u nás. Montáž, kompletace, oživování a zkoušení probíhaly v Rusku,„ uvedl. Škoda Transportation dále vylepšila téměř 500 vagonů pražského metra. Klíčové systémy byly také nové, ale nešlo o nová vozidla.
ČTK + Zdopravy.cz