Škoda Transportation dokončuje první vozy pro varšavské metro, dodá 37 souprav
Nové metro Varsovia od Škody. Foto: Metro Warszawskie
První souprava bude hotová ještě letos, bude testovaná pravděpodobně v Praze, na zkušebním okruhu ve Velimi a jeden kus přímo ve Varšavě.
Autonomní provoz se neuvažuje?
Nevypadají úplně nejhůř. Co mě ale zarazilo na první pohled jsou ty vyčnívající dveře. Povrch soupravy by přece měl být co nejhladší kvůli snadnému proudění vzduchu, ne? Pokud ty dveře na boku opravdu takhle nelícují i za jízdy, tak odpor vzduchu to určitě nesníží. Leda by to mělo nějaký extra důvod (třeba cirkulaci vzduchu v soupravě). To bych ale od Škodovky nečekal. Domnívám se, že to je spíš design za každou cenu. Víte o tom někdo něco?
Spíš jednodušší konstrukce bočnice.
v tunelu to je jedno, stejně tlačí vzduch před sebou a čelo má neaerodynamické.
U metra se toto používáno poměrně často, pohon dveří je méně komplexní a jednodušší než u předsuvných jako má třeba M1 a není ani třeba “dostatečná dutina” u posuvných zasouvaných do bočnice jako u 81-71(M). Nevýhoda je členitá bočnice a s tím komplikace při mytí.
Vyhledejte si obrázky pro „Inspiro Warsaw“ a uvidíte, že i Siemens má dveře vystouplé z bočnice, takže možná požadavek DP Varšava? A Jiné Inspiro má dveře lícující s bočnicí…
A proč myslíte, že s tím má co do činění Škodovka? Konkrétně tyto „vnější“ dveře jsou požadavkem polského zákazníka.
Podélné lavice jsou nejstrašnější zlo. Alespoň by to mělo mít místo lavic lavory, aby bezohledným egoistům do nich zapadla zadnice a oni se nemohli válet jako doma v obýváku.
Proč jsou zlo? Pamatuji si dobře, jak jsem se těšil na nové vstřícné uspořádání sedaček v pražském metru a klidně bych se zase vrátil k lavicím. Přijdou mi praktické a snadněji udžovatelné. Navíc nevznikají hluchá místa v rohu, kam se nacpou jen silnější povahy, ale silnější lidé se tam vejdou za cenu nepříjemných kompromisů a nebo vůbec. Jistě je vše o lidech a i na lavicích člověk může potkat sabotéry, díky kterým si posedí nepohodlně, či vůbec. Celkově se mi ale lavice po létech zkušeností zdají být lepším řešením.
Nevím, co si pamatuji, tak na lavici i ve špičce sedělo namísto 6 lidí, pro které to bylo určené, v podstatě pokaždé spíše jen 5 lidí. Pokud seděli 4 a přišli spolu dva, ještě se vešli, ale pokud na lavici už sedělo pět lidí, většinou tam škvíru nikdo nehledal. Tzn. 2 zbytečně stojící navíc v už tak přeplněném vagonu. Taky jsem to neměl rád.
Dva navíc jakože ze dvou lavic naproti. Jinak to bylo až 6 lidí na vagon. Což není tragedie, já vím, ale taky už se mi stalo, že bych se byl býval vešel do vlaku, kdyby tam bylo místo aspoň pro jednoho navíc.
Podle mě mnohem lepší než to co je v Pražském metru….
Bude se zkoušet v pražském metru?
Zajímavé by bylo, kdyby to jezdilo s cestujícími.
S cestujicimi asi tezko a nejspis ani za plneho provozu. Nase zabezpecovace asi nebudou kompatibilni s tim polskym.
LZA v Praze obsahuje polský zabezpečovač SOP2-P z Varšavy, ale jestli jsou kompatibilní, to nevím. 🙂
No koukám, že letos jsem se možná varšavskou 81-71 svezl naposled.
Tak snad se někdy dočkáme nových souprav metra i u nás v Praze…
Toto? Furt to vypadá jak modernizace 81-71. Zvenku i zevnitř. Jen holt místo navařování prohnilých jeklů svařili nové…
Máte pravdu. Extrudované Al profily se navařují do ocelové skříně nejlépe
jva píše, že to tak vypadá, ně že to tak asi vyrobili.
Takže je nová. Úplně.
Mě teda 81-71 nepřipomíná ani vzdáleně, prostě metro, trochu se šilhalo po Inspiru, interiér bez designových cerepetiček, neohromí, neurazí.
„Jde o největší kontrakt skupiny na výrobu nových vozů metra v její historii.“
Smělé tvrzení! 🙂 Inu, první kontrakt je vždy ten největší.
Důvěřuj, ale prověřuj:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Souprava_metra_N%C4%9BVa
To ale dodávali jen komponenty. Tohle by po tom prototypu 6Mt měly být první kompletně vyrobený vozy metra.
Design je z ruky Františka Pelikána a podle ruské wiki (překlad google) jezdili čeští technici zkoušet, ladit a vychytávat problémy. Takže nejen komponenty, ale i velký kus know-how.
Jestli „dodáním komponentů“ myslíte kompletní výrobu, s výjimkou spřáhel a propojovacích konektorů, tak možná. V Rusku se to v podstatě jenom sestavilo a odzkoušelo.
A ty skříně, podvozky není nic ?
Tož prověřte i ruskou wiki, která je méně nekonkrétní. Vozy vyráběli v Peterburgu, Škoda dodala knowhow a elektroniku.
Vozy se vyráběly v Plzni. V tu dobu jsem tam dělal, takže jsem viděl výrobu od A do Z.
Tak to asi bude chtít silnější brejle..
http://www.metro.vpeterburge.ru/wagons/neva/photo_neva/
To je možná prototypová souprava (vůz No.: 11623 v ní je), která se mohla montovat v Rusku a na YT byla i reportáž z televize. Doufám, že nevěříte, že ty fotky „výrobních“ prostor jsou skutečně výrobní – vypadají dost aranžovaně. Pak jsem mnohokrát předjížděl na dálnici konvoj – na jednom kamionu zabalený modro černý (nebo zeleno bílý) vůz a na dalším kamionu ložené podvozky a jelo to východním směrem.
Přesně, dílna jich byla plná. Na metro byla vyhrazená celá jedna loď haly. V Plzni se dělali kompletní skříně i podvozky (jak modrý tak zelený). Oboje se pak převáželo po silnici do Petrohradu, kam jezdili kluci z dílny a kvality zavazovat podvozky a vyvažovat skříně.