Silnice Stavebnictví Zprávy

Skanska převzala staveniště obchvatu Karviné, využije hlušinu po těžbě uhlí

Silnice I/67, Karviná. Autor: ŠJů, Wikimedia Commons, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=17446472
Silnice I/67, Karviná. Autor: ŠJů, Wikimedia Commons, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=17446472

Stavební společnost Skanska převzala ve středu od Ředitelství silnic a dálnic staveniště obchvatu Karviné, práce začnou ve druhé polovině května a budou probíhat  na celém tříkilometrovém úseku. Jihozápadní obchvat města, který bude přeložkou silnice I/67, má především vyvést tranzitní dopravu z města. Trasa se díky novostavbě zkrátí z dnešních čtyř kilometrů zhruba o kilometr. Bude sloužit především dopravě ve směru Český Těšín – Bohumín a Ostrava.

Při stavbě bude použit přírodní materiál vyprodukovaný při těžbě uhlí. Zhruba ve třetině trasy nové silnice vyrostou násypy vysoké přes 10 metrů, nový železobetonový most přes řeku Olši, podchod pro pěší a kilometrová protihluková stěna. Pro stavbu silničního násypu se použije zmíněná hlušinová sypanina. „Jde o ekologické řešení. Tento materiál se používá do podloží železnic a dalších staveb. Pro obchvat počítáme s využitím až 1,6 milionu tun hlušinové sypaniny,“ upřesnil stavbyvedoucí Pavel  Brumek.

Mezi prvotní práce patří  zakládání ocelobetonového mostu přes řeku Olši, přeložka vodního příkopu, přeložky plynu a vedení vysokého napětí. Samotná výstavba mostu přes Olši začne letos na podzim. „Plochu nedalekého jezera v plánované trase obchvatu dle projektu přesypeme hrubým násypovým materiálem a na tomto vysokém násypu, v jehož patě budou propustky, se vybuduje komunikace. S čištěním dna jezera a odstraněním sedimentů začneme v červnu,“ uvedl Brumek. S napojením nové komunikace od Ostravy se počítá na konci roku 2022.

Omezení v dopravě se v několika nejbližších měsících neplánují, pouze u vjezdů na staveniště bude z důvodu bezpečnosti omezena rychlost. Dopravní omezení se chystají až ve fázi napojení stavby na stávající komunikace. „Pokud jde o oblíbené výletní místo, Karvinské moře, budeme nyní ve spolupráci s investorem a s městem Karviná intenzivně hledat způsob, jak by byl v průběhu výstavby přístup pro pěší zachován a co nejméně omezen,“ dodal Brumek.

Skanska nabídla z deseti zájemců nejnižší cenu: 899 milionů bez DPH. Předpokládaná cena byla 1,1 miliardy bez DPH. Tendr byl vypsán loni v září.

Jihozápadní obchvat Karviné. Pramen: ŘSD
Jihozápadní obchvat Karviné. Pramen: ŘSD

Název projektu: I/67 Karviná – obchvat
Zhotovitel: Skanska a.s.
Investor: Ředitelství silnic a dálnic ČR
Cena: 899 mil. Kč bez DPH
Zahájení: 5/2020
Předpokládané zprovoznění: 12/2022
Předpokládané ukončení: 6/2023

7 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ic540

Nejlepší na tom všem je, že se tam opět povolila těžba a mírnými úpady území se počítá.
Neuvěřitelné…
A to, že je to nejméně vhodná varianta obchvatu raději ani nekomentovat…

https://www.idnes.cz/ostrava/zpravy/karvina-obchvat-video-rsd-darkov.A200210_532198_ostrava-zpravy_jog

Jako by se člověk dobrovolně vzdal své vlastní zahrady před domem.
V případě Karviné to bude jizva v místech kde mohla rozkvétat…

Chce se mi zvracet a těm lidem se ani trochu nedivím…

Ic540

https://www.patriotmagazin.cz/vedeni-karvine-pod-laznemi-a-rezidencni-casti-darkova-se-uhli-tezit-nebude

V tomto článku se píše, že co se týká obchvatu se s problémy počítá.
No investice by v Darkově ohrožené být neměly.
To míní zastupitelé i těžaři. No těžba může způsobit problémy že zas bude o čem psát…

Jirka

Tak na koho se hodí reklamace?

Dalibor

No bomba. Horší materiál zvolit nemohli…. životnost nula nula prd. I struska v sobě skrývá nebezpečí nestability, tohle je nestabilní už ze svýho principu.

Radovan Komínek

Hlušina je materiál, který vznikl pod obrovským horninovým tlakem z živočišných a rostliných sedimentů. Pokud se dostane do prostředí bez tohoto tlaku postupně se rozpadá a mění zpátky na svou původní podobu, tedy bláto a humus. V Ostravsko-Karvinském reviru se používal na vyrovnání výškových poklesů v místech, která v době těžby klesala i 5 cm měsíčně, takže, než se materiál rozpadl na původní konzistenci, byl několik metrů pod terénem, což nevadilo. Z kameniva 32-63 do deseti let byla běžně frakce 0-8, takže použití do dopravních staveb které by měly mít běžnou trvanlivost spodní stavby několik desítek let je nevhodné. Je… Číst vice »

Vnější pozorovatel

Tak ještě že ne studený odval, s tím mají v regionu taky zkušenosti…

Dalibor

To jo, ovdal se leckde úspěšně použil, za tu cenu … ale asi není nejvhodnějším materálem do spodních vrstev vozovky…

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO