Sirius po roce v Česku čeká na čínské inženýry, povolení získá nejdříve příští rok

Elektrická jednotka "Sirius" od CRRC pro Leo Express po vykládce z lodi v Brémách. Foto: Leo ExpressElektrická jednotka "Sirius" od CRRC pro Leo Express po vykládce z lodi v Brémách. Foto: Leo Express

První čínský vlak bude jezdit po českých kolejích nejdříve příští rok.

75 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
kade

Tak že termíny uvedení do provozu uváděné v růžovém PR Leo Expressu nebyly reálné (pravdivé) bylo zřejmé a známé a k dočtení již dávno (bohužel jen mezi odbornou veřejností) , to ani nemá s Koronavirem nic společného.

pro

Jen nakupujte u Číňanů

Px50

Instantní čínské polévky bych doporučila konzumovat pouze výjimečně, je možné je využít například při omezených možnostech konzumace ,klasické‘ stravy například při táboření,“ vysvětluje nutriční terapeutka. „Nutričně nejsou příliš vhodné, protože obsahují často vysoký obsah soli, látky na zvýraznění chuti – zejména glutamát – a další aditiva, a zároveň jsou chudé na důležité nutrienty, jako jsou kvalitní bílkoviny a tuky, ale také vitaminy a minerální látky,“.

pro

Jen nakupujte výhodně u Číňanů

Radim

Tak rychle odzkoušet, aby se ten Sirius u nás ještě projel na těch 3 kV ss. Ale teď vážně; škoda že ještě nejezdí, tak rád bych jel z Ol. do BA a zpátky bez přestupu.

Novotny

Uz aby Leoexpress nastavil bezne prozakaznicke nizsi ceny a nehral si na luxus a sliboval nerealne.

Od lesa

Aktuálně je viníkem čínský svrab, až skončí, budou to Taiwanci s Vystrčilem a pak zase jiná pohádka.
Inu Hans Christian Andersen se má od paštikáře ještě hodně co učit.

Baraba

Vždy mne pobaví tyto nenávistné komentáře lidí, kteří vůbec nic nedokázali…=)

Hezky česky

Podle toho jak státní administrativa ČR hnojí pandemii na svém území, tak to na začátku příštího roku nebude. Apropo ten VÚZ bude mít asi taky dost volný harmnogram. Teď jede lock down, testy a karantény, které zavedou ostatní země pro vycestujícího z ČR, taková čierna diera Střední Evropy se nám tu utvořila.

Leoš Konečný

Tak za rok uz bude i po Leo Expressu

švestka

Do švestek!

Vojtěch

Ale pozor – Švestky jsou modré.

Vbb

My máme na zahradě švestky žluté. Ale pravda, černé nemáme 🙂 .

ModráGuma

Zrovna to si nemyslim. Pokud privatnici prezili do ted a prezili i CD tak tady budou porad. Vsichni dopravci. To mi verte.

Lemmy

Ale je fakt velkej rozdíl mezi Radimem, který roste organicky a s relativně malým zadlužením a projektem LeoExpres, který je zadlužený až po uši a je dost nereálné, aby někdy něco vydělal (stále pálí peníze akcionářů).
Takže skepse k LE je na místě, jednou to ty akcionáře přestane bavit. (Závazkové výkony jsou v samostatné firmě a přežít by měly).

Původní Pražák

Tak jsem rad, ze se nemusím bat nějaké vlny krachů hospod, prazskych hotelů, aerolinek a ja nevim koho, protože když přežili pul roku, přežijí klidne další pul rok, rok, na věky. Zřejmě na principu bezedných rezerv aneb zdroje jsou.

eLKá

Aha. Takže za pět měsíců (září 2019 až únor 2020) se Sirius nedostal na velký okruh, ač technici ze CRRC byli na místě a dle pana Bělčíka to není žádná negativní odchylka…
Tak si nějak nevzpomínám, který jiny výrobce by kdy dovezl do Velimi vozidlo, které by se za 5 měsíců nedostalo na velký okruh.
Jako, proč mlží LE, to je zřejmé, ale co k tomu může asi vést pana Bělčíka…

Modré zábradlí

A vy byste byste byl jako pacient (=zákazník) rád, kdyby váš doktor každému na potkání vykládal s čím se u něj léčíte, jaká je vaše prognóza a jak dodržujte dietu?

Mirek Zv.

Neboli „nebuď zvědavej, budeš brzo starej“. Já si ale myslím, že není nic nenormálního se o takovýto zajímavý projekt zajímat a že nějaké zprávy by o něm občas publikovány být měly. A kým teda, když ne ani doktorem, ani pacientem? 20:1 vám nacpali čtenáři kladné hlasy. To je zajímavé, na takovémhle serveru, a každému je, zdá se, úplně jedno, jestli ten vlak vyjede nebo nevyjede.

eLKá

Nevkládejte mi do klávesnice něco, co jsem nenapsal.

Já se jen podivuji nad faktem, že dle pana Bělčíka není negativní odchylka ta skutečnost, že první z jednotek Sirius byla pět měsíců na okruhu s všemi techniky, které k ní chtěli ze CRRC poslat, a přesto se nedostala na velký okruh. A opravdu si nevzpomínám na jiné vozidlo, které by se během prvním pěti měsíců na velký okruh nedostalo.
A k vašemu příměru. Ředitel nemocnice nemá vůbec co komentovat stav jednotlivých pacientů, takže pokud to udělá (a navíc k tomu použije nepravdivé srovnání), tak to vyvolá spíš otázky než odpovědi.

Moe Szyslak

Sirius na okruhu stojí vedľa takých miestnych stálic ako Bombardier SNCB M7 alebo Škoda NIM Express. Takže vedľa takýchto „úspešných“ projektov to naozaj nevykazuje žiadne negatívne časové odchýlky.

ČD4ever

Ano, léta parkující NIM Express ve VÚŽ je se svou červenou barvou vidět zdaleka.

Juraj

Nestojí tam už nejaký piatok aj “panter” ZSSK? Tomu sa tiež nejako nechce do služby…

eLKá

Ale jak Bombardier SNCB M7, tak Škoda NIM Express nestály pět měsíců, než se dostaly na velký okruh.
Které jiné vozidlo se pět měsíců od příjezdu na Velim nedostalo na velký okruh? Jako, mohlo mi to uniknout, ale obávám se, že Sirius je v tomto směru vskutku jedinečný (a ne, Covid za to opravdu nemůže).

Flinta

Asi máte problém s pochopením psaného textu. Je jasně uvedeno, že technici výrobce odjeli ještě před vyhlášením nouzového stavu, a to bylo někdy v březnu, a od té doby se nemohli vrátit, takže těžko mohly zkoušky pokračovat a těžko se tak Sirius mohl dostat na velký okruh. A ta zmínka o absenci negetivních odchylek byla jednoznačně míněna směrem k již provedeným zkouškám, nikoliv k délce pobytu tohoto vlaku ve VÚZ. Jenže, kdo chce psa bít, vřdy se snaží nějakou hůl najít.

eLKá

Je jasně uvedeno, že vozidlo dorazilo na okruh v září 2019 a technici odjeli domů oslavit Lunární Nový Rok v únoru 2020. A za těchto pět měsíců se Sirius nedostal na velký okruh. Já se ptám, které jiné vozidlo bylo pět měsíců ve Velimi, aniž se dostalo na velký okruh.
Dost tato skutečnost kontrastuje s prohlášeními typu „…očekáváme, že proces ve Velimi proběhne rychle a umožní nám tak brzké nasazení nových vlaků…“ z doby příjezdu prvních ze souprav. Pokud vypouštím taková prohlášení, tak bych si měl být sakra jist, že mám vozidlo k testům řádně připravené…

Jouda

Příspěvek smazán pro debilitu

svojsin

Jouda: Co to má společnýho s Vystrčilem?

Dáda

to je jednoduchý politik se musí zamotat do jakýkoliv diskuze.
Ale stejne za to může Kalousek

Honza D.

Joudo, že ty máš krevní skupinu D?

Lemmy

+1 za skvělé vysvětlení smazání 🙂

Jouda

To nevím proč, když jsem měl valnou většinu s palcem hore. Zřejmě mi to smazal Ovčáček na Žádost Zemana ne ??😂😂😂. Bóže cenzura jak za totáče…

Jerry

Že to na okruhu stojí ..musí stát pěkné peníze.to nemůžou z Číny přijet a dokončit schvalování?

Kubrt

V Číně běží čas a myšlenkové pochody jinak, než v Evropě.

MajsterN

Jako rychleji? Spis někdo nedostal víza.

JIří Kocurek

Nebyly náhodou uzavřené hranice ČR až tak, že Janusz si musel hledat práci před mostem v Tešíně, protože za most ho nepustili ani pěšky?

Kubrt

Čas pomaleji a myšlenkové pochody, logika, priority prostě jinak.

stanik

Možná, by jim i LeoExpres sehnal české roušky a respirátory. Otázkou je jak moc na to objednavatel a investor tlačí a jak mu v tom pomáhá ministerstvo dopravy ? Otázkou také je , zda 160km/hod nebude v době schválení už určena jen pro couráky. Mimochodem čínská železniční technika zase není asi tak špatná, když má odbytiště mimo Evropu ! – Už aby tady byly.

Čeněk

No vlaky maj uzasny, par tisic km jsem tam vloni projezdil – Maglevem/435 km/h pocinaje pres CRH/300 km/h az po luzkovy panťaky, musim rict ze naprosta pecka 🙂

Michal

A proto rychle jezdi predevsim s technikou Siemensu? Pisi po osobni zkusenosti z Shanghai Pudong.

Hynek

Toho se bát zatím nemusíme. Prozatím se tu jezdí maximálně 160 a ikdyž se rychlost zvedne, tak pořád to bude ok. Vzpomeňme si na honosné AEx Praha – Nitra. Naftové motoráky ve své době závratných 120 km/h jedoucí většinu cesty po elektrifikované trati učarovaly mnohým private-lovers* natolik, že se za jejich smysl bili do krve v nejedné diskuzi.

*(takto jsem v tuto chvíli označil osoby, pro které všechno soukromé se automaticky rovná božské)

Mirek Zv.

Tak možná velké a skvělé Čechy, co mají 3000 případů Cov denně nechtějí dávat víza těm špinavcům z Číny, co jich mají denně asi 15, neboli na 10 milionů asi 0.01, aby nám to sem třeba nezavlekli. To je pochopitelné..

eLKá

Jakkoliv nevěřím čínským statistikám kolem Covid-19, tak nevidím důvod, proč by občané lidové Číny nemohli přijet podobně, jako my teď můžeme třeba do Německa. Prostě kombinace testů/karantény na českém území a nejpozději po deseti dnech po příletu mohou pracovat.

PetrB

Leoskovi uz Stadler neni dobry, ze si neporidil jednotky Stadler Smile?

Axel

Těžko říct. Řekl bych, že Leo se nerozhoduje podle jména, ale spíše jestli konkrétní provedení +- vyhovuje a taky podle (ne)výhodnosti dojednaných podmínek nákupu a poprodejního servisu…. A myslím, že Leo se snaží vybrat techniku, která je osvědčená. Tj. Leo nechce být prvním zákazníkem = beta tester. Je to podobná strategie jakou zvolila firma Baťa ve 30. letech, jako třetí největší aerolinka v ČSR (po státní ČSA a po ČLS patřící pod Škodovku a proto primárně používající letadla Avia). Tj. když kupovali Spartan Cruiser, tak proto, že na Balkáně (=kvůli firemním letům Baťovy firmy) byly Spartany taky v používání v… Číst vice »

Kubrt

Leo nechce být beta tester, a tak si koupil Sirius. To dává smysl…

Axel

Jsem cestující, nejsem znalec rozdílů v čem se liší konkrétní typ vlaku pro Leo od ostatních vlaků CRRC…. A předpokládám, že LEO dosud nezaplatil miliardy za vlaky z Číny. Tj. podle mě LEO dosud „nekoupil“. Přece víme, že Leo Express se dohodnul s CRRC v roce 2016, to je víc než 4 roky… a když se člověk podívá do účetní závěrky tak není vidět, že by z firmy LEO odešly miliardy do Číny… https://www.railwaygazette.com/traction-and-rolling-stock/leo-express-orders-chinese-emus/43250.article Proto si myslím, že firmě LEO nezpůsobuje přímé ekonomické ztráty, že čínské vlaky jsou zatím nanic. Riziko zpoždění uvedení do provozu asi má na bedrech někdo… Číst vice »

Mandy

LE měl velké oči a už chtěl od léta prodávat jízdenky. Ale každý kdo je trochu soudný a do problému jen trochu vidí ví ,že je to nereálné. Jen vedení LE si myslí opak. Nyní to mohou hodit na covid ale to nemění skutečnost, že o schvalování nic neví.
Příští rok tak možná na podzim ale až ty další /když teda budou/

Axel

Pro Mandy… Jestli LEO má inteligentně sjednanou smlouvu s CRRC, tak LEO bude dostávat peníze od dodavatele (čínského CRRC) za pozdě dodané zboží (=neschválené vlaky). Uznávám, že může být nesnadné smluvní pokutu za prodlení při dodávce vymoct z ČR po čínské firmě. Tj, aby do LEO doputovaly peníze od číňanů. Na druhé straně čínská firma má v ČR již 2 vlaky, tak eventuelně by bylo co exekuovat. … Jasně – otázka schválení vlaků, když je někdo koupí z exekuce plus otázka dodávek náhradních dílů… Prostě mi připadá, že LEO nemá kam spěchat (jestli LEO inteligentně sjednal smlouvu s CRRC).

ModráGuma

Čínská kvalita je lepší než ta Švýcarská přece…

KarelF

A bude i hlášení?? (omlouvám se pokud posloupnost není přesná): Na nástupišti 1a kolej X (kolej na phahln fakt neumím) nastupujte do vlaku 1301 (orientačně) společnosti Leo Express Sirius Čínská kvalita ve směru Pardubice- Olomouc- Přerov – Ostrava hlavní nádraží – Bohumín vlak je připraven k odjezdu (v Velimi 🙂 )

PetrB

Stadler SMILE je založen na úspěšném modelu FLIRT l. Toto je první sériový vysokorychlostní vlak s více jednotkami. Díky tlakové konstrukci karoserií a pokročilé tepelné a akustické izolace určuje nová měřítka pro dálkovou železniční dopravu.

SMILE je certifikován na vysokorychlostní TSI a splňuje všechny požadavky na odolnost proti nárazu podle EN 15227. Maximální rychlost je 250 km / h.

Od prosince 2019 jsou jednotky SMILE nasazovány na linkách Curych
– Milán přes Gotthardský tunel a Frankfurt – Milán.

Axel

A? Já popsal mix kritérií, které asi používá LEO při výběru techniky…. Technická stránka věci je pouze jedním z těchto kritérií.

Podle mě rozhodujícím faktorem proč čínské vlaky byla snaha LEO zkoušet nové cesty, ale riskovat zejména cizí peníze (tj. zejména peníze svých dodavatelů)… Koneckonců Alstom Lint si LEO nekoupil, ale pronajal. https://zdopravy.cz/leo-express-privezl-z-nemecka-motoraky-od-transdevu-ceka-je-bohemizace-21211/

P.S. LEO se s CRRC dohodnul v roce 2016. Tj. stav na trhu v roce 2019 je vcelku nepodstatný

Mračoun

Jiné platební podmínky jsou pro standardního zákazníka zavedené firmy, jiné někde, kde se chtějí dostat na trh a udělat si reklamu (nejen ČR, ale i EU). Není velkým tajemstvím, že LEO je velmi zadlužená firma, na nová vozidla nemá, takže si je pronajímá. Od kamaráda ze Stadleru vím, že měli nabídku na vozidla schválená a spolehlivá (díky spolehlivostí současné techniky LEO ještě existuje), ale museli by platit jako kterýkoliv zákazník. Bez peněz do hospody nelez…(a „votom to je“).

eLKá

Pokud máte pravdu (a nezpochybňuji vaše informace), tak by mne velmi zajímalo, kolik si CRRC řeklo za ty první dodané jednotky…

Axel

Orientační odhad částky kolik LEO dosud zaplatil čínské CRRC zjistíme za pár roků, až LEO zveřejní účetní závěrky za minulý a tento rok.

Zveřejnění informace o dohodě s CRRC proběhlo v roce 2016. Ovšem z dosud zveřejněných účetních závěrek není vidět těch 5 miliard jako údajná výše ceny za čínské vlaky https://zdopravy.cz/leo-express-veze-z-ciny-do-ceska-dalsiho-siriuse-veri-v-rozjezd-novych-jednotek-pristi-rok-39263/

eLKá

Tak těch 5 mld Kč je imho včetně celé opce. A dovedu si představit, že LE zaplati za ty první tři jednotky něco málo a pro CRRC bude hlavní benefit vozidlo schválené v EU a takřka celá cena kontraktu bude v opci.
Ale jak píšete, jasno bude za pár let z účetních uzávěrek.

hank

eLká: No přesně tohle si myslím taky. CRRC si především hledá zadní vrátka pro schvalování v EU a jako nejslabší článek si vyhodnotilo Čechistán. V Německu nebo ve Francii by jim to asi tak snadno neprošlo…

Dizgrafyq

Proc si takovy skvely vlak neporidi i CD? Ceska kvalita je lepsi nez ta svycarska prece

FonFosForka

jednotky Smile opravdu nejsou nasazovány od 12/2019 na vámi uváděných trasách….Fr – Mil jednotky ETR 610(single/double), Zur – Mil od 12/2020 Giruno(Smile), momentálně od srpna pouze na 2 spojích do Mil(tam/zpět) + 1 spoji od září do Mil(tam/zpět), celkově na třech(tam/zpět).

JIří Kocurek

On není dost dobrý ani pro ČD-fans. Proto se tomu vysmívají, přezdívají ho tramvají. Ve 180 km/h se tomu podle nich rozsypou ty malilinkaté kolečka, protože se budou točit příliš rychle. A to jsou ČD-fans nějací odborníci! Ne jak inženýři ze štááádlera.

Axel

Opravdu si myslím, že technická stránka vlaků není tím jediným kritériem. Viz např. rakouský WestBahn:
– od 2011 jezdil se Stadler Kiss (ve vlaku 6 vagonů)
– od 2017 dodávka dalších Stadler Kiss – ale v jednom vlaku pouze 4 vagony
– 2019 WestBahn se finálně rozhodnul mezi novými vlaky od Stadler nebo od číňanů CRRC. Vybral Stadler Kiss
– 2019 WestBahn prodal všechny dosavadní Stadlery KISS do Německa firmě Deutsche Bahn a čeká na dodávku nově vyrobených Stadler KISS

https://zdopravy.cz/stadler-uz-vyrabi-pro-westbahn-nove-vlaky-za-300-milionu-eur-cinane-neuspeli-36466/

X 1

V případě Westbahnu se jedná o velmi specifický způsob refinancování a modernizace flotily v jednom.

Axel

Pane X1 – souhlas…. vždyť o tom mluvím.

Že pro dopravní firmu při výběru typu xy nehraje jedinou roli kritérium jak dobrý je typ xy po technické stránce. Prostě při výběru hraje roli mix kritérií.

Viz můj příklad, uvedený výše = když aerolinky firmy Baťa koupili 2 letadle Spartan Cruiser (přestože import letadel do ČSR podléhal dosti značnému clu) vs. pořízení neúspěšných dopravních letadel Š-32 pro státní aerolinky ČSA (od státního výrobce letadel LETOV). Resp. podobný příklad kdy aerolinky ČLS (patřící plzeňské Škodovce) koupili neúspěšný dopravní Av-51 (od Avie patřící plzeňské Škodovce)

KarelF

Tak na rovinu s „tramvají“ jsem jel a dost nic moc jak v 1 třídě tak i 1+. Jízdní vlastnosti to má blbé bez ohledu na třídu strašné je to neustálé ubírání a přidávání z kterého je permanentní cukání. Pokud bych měl srovnat lépe se mne jelo v 2 třídě pendolina z popradu na pahahln než v 1+ nebo 1 Le z UH na PhaHln. Takže asi tak nějak.

X 1

Srovnávat Pendolino s Flirtem je krapet mimo mísu.
Pendolino bylo od počátku konstruováno pro rychlou dálkovou dopravu. Zatímco Stadler Flirt je primárně určen pro příměstský provoz.

Že Leoš s Flirtem jezdí 300,500km dlouhá ramena, je jeho blbost. V zahraničí však nejsou podobné spoje ničím vyjímečným. Viz. Westbahn Stadler Kiss, CFL (Lucemburské dráhy) taktéž s Kiss a Flirt do Německa. PKP Intercity se Stadler Flirt. Bombardier Twindexx Vario jako DB Intercity 2. Ale těch příkladů jsou v železniční Evropě desítky.

Pendolino tedy můžeš srovnávat s vlakem Stadler Smile (Giruno).
Stadler Flirt má zase srovnávací ekvivalent v Regio/Interpanteru.

Baraba

To je ale obecný problém cechacku. Srovnávají nesrovnatelne. Taky mne vždy pobaví třeba srovnávání Škody a Hyundai kdy proti sobě staví modely z jiných tříd a říkají jak je škoda lepší.

Axel

Mě jako cestujícímu nevadí srovnávat typ vlaku xy s typem vlaku ab. Za předpokladu, že jde o srovnání vycházející z reality. Leo jezdí se Stadler Flirt po (zčásti) stejné trase jako Pendolino. Za (zhruba) za stejné jízdné. Tj. vůbec mi nevadí srovnání Flirt vs. Pendolino. Věděl by někdo exaktní srovnání prostoru pro cestující = kritérium: „sardinky“? Myslím 2. druhou třídu (Economy) Flirtu a Pendolina po modernizaci? Sedačka Flirtu LEO u okna v leteckém uspořádání mi připadá poněkud stísněná… U sedačky Flirtu se stolkem je to trochu lepší (nemá-li cestující naproti moc dlouhé nohy). IMHO nejlepší dálkový vlak z hlediska komfortu… Číst vice »

Marcel Štancl

Mohlo to být rovnou na 3 systémy, aby to jezdilo i Praha – Vídeň.

eLKá

Tak stejně ty Flirty pro Leo mohly mít i 25kV, ale zákazník byl zjevně přesvědčen, že to je zbytečné.

noerf

Marcel Štancel: zřejmě předpokládá jízdu jen po ČR, slovensku a třísystém by stál zase o něco více. Navíc je do Vídně konkurence ČD/ÖBB a Regiojetu s poměrně kvalitní technikou, kdežto na Slovensku/Maďarsku by moh být větší potenciál.
eLKá: Otázka je, kdy napřílad dojde k přepnutí trati Praha – Ostrava na střídavinu a vzhledem k tomu, že to zřejmě nebude dříve jak v roce 2040, tak už flirty bude mít odepsané.

JIří Kocurek

A nebo udělá rekonstrukci na dvousystém. Po nějakých 20 až 25 létech provozu je jednotka stejně zralá na obnovu.

eLKá

Rozumím, že Pha-Ova na 25 kV je hudbou budoucnosti, nicméně rozhodnutí LE koupit Flirty jen na 3kV považuji za značně nemoudré. Prostě proto, že to do Brna nedojede už při podpisu smlouvy.

Avlaky

3 systémy by mělo mít těch dalších 30 jednotek

Lemmy

A do Pivky bez přepřahu.