Železnice Železniční průmysl

Siemens dokončil vývoj nového rychlovlaku na 360 km/h, bude o 30 % úspornější

Vizualizace nového vlaku Siemens Velaro Novo. Foto: Siemens
Vizualizace nového vlaku Siemens Velaro Novo. Foto: Siemens

Společnost Siemens začala s testováním úplně nového typu rychlovlaku, který poprvé ukáže veřejnosti v září. Oproti jiným soupravám pro vysokorychlostní tratě má být hlavně úspornější.

Nový vlak Velaro Novo představil Siemens zatím jen v tiskové zprávě a na obrázcích. Testování už běží od dubna.  První prezentaci pro veřejnost naplánoval na zářijový veletrh Innotrans v Berlíně.

Velaro Novo je naše odpověď na celosvětovou poptávku po vysokorychlostní dopravě. Cestujícím nabízí lepší komfort, dopravcům lepší ekonomiku provozu,“ řekla šéfka divize Siemens Mobility Sabrina Soussan.

Vývoj nové jednotky trval pět let. Siemens slibuje, že při rychlosti 300 km/h bude mít o třicet procent nižší spotřebu, než stávající modely Velaro. Je to i tím, že je o patnáct procent lehčí. Prostor pro cestující má být o desetinu větší, než dosud. Vlaky bude Siemens nabízet pro rychlosti mezi 250-360 km/h s výkonem od 4 700 do 8000 kW. Nabízet ho bude v sedmi nebo čtrnáctivozové verzi.

Nižší spotřeby má vlak dosáhnout aerodynamičtějšími tvary, firma se více zaměřila na zakrytí podvozků nebo tvar střechy. Více informací o uspořádání vlaku či další technické detaily zveřejnil Siemens ve své prezentaci.

Siemens chce zákazníky nalákat i větší flexibilitou pro vybavení interiéru, dopravci si budou moci vybavit vlak více podle svých představ, než dosud.

Velaro má už od roku 2000 celkem čtyři různé verze, Novo Velaro je pátou. V Německu je Deutsche Bahn provozují jako ICE 3 (řada 407), Siemens Velara dodal například také do Turecka, Ruska, Španělska nebo Číny. Po světě jezdí už tisíc těchto vlaků.

22 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • ale AGV má podvozek v kloubu mezi vozy… toto řešení už se v praxi osvědčilo a překonává konvenční řešení dva podvozky na jeden vagon. V tomto Siemens je pozadu

    • Právěže naopak, pro vysokorychlostní vlaky je limit nápravového tlaku 17 tun, tím pádem musí mít AGV kratší vozy. Což vše výrazně prodražuje a ušetříte pouze 2 podvozky za cenu výrazně komplikovanějšího vlaku s hůře využitelným interierem. Cesta Siemensu s extrémně dlouhými vozy (29,3 m) je správná, v kontextu dlouhého vozu a tím pádem velké obsaditelnosti jde o velice lehký vlak, zvlášť při plnění nejnovějších TSI. Siemens je téměř vždy o půl generace napřed.

      • Vlak AGV je asi jako Cnocorde předběhl dobu. koncepce je dobrá, ale zatím ještě příliš drahá.

      • Mno, TGV Duplex má na jeden vagón větší obsaditelnost 😉
        To se nedá takhle jednozaně určit, co je lepší, jestli Jakobsův nebo standardní podvozek. Oboje řešení mají své pro a proti. Každopádně Jakobsův podvozek je vynález už víc než 100 let starý a rozhodně není kvůli jeho využití Alstom napřed.

        • Duplex může mít vyšší obsaditelnost na vagon, ale také nemá distrubovaný pohon. Jestli Jacobs, nebo klasiku, to též záleží na preferenci zákazníků – údržbě. Pokud se podíváme, co je na trhu, tak snad vyjma AGV mají všichni klasické uspořádání. AGV je jistě špičkový vlak, ale zákazníka našel jen jednoho, proč asi.

  • Koukám, že staré Velaro bude co do kvality designu zřejmě už nepřekonané.

  • A u nás se horkotěžko svezeme někde tak 160 tkou 🙁
    , ale vypadá dobře o tom žádná…

    • Mno, tohle uz vypada lip nez predchozi verze a 7 vozove soupravy ma i pendolino, tak by mohli jezdit na VRT Berlin-Praha (200-300km/h) a dal pozdeji na novou VRT Praha-Brno (az 350km/h), jen bych je videl radsi v barvach nasich pendolin, to je povedenejsi nez najbrt, ten je spis pro klasiku…
      Jinak jo, nez se postavi prvni VRT, tak budem jezdit sotva 160 a to jeste casto jen s naklapenim…

      • Pro nas asi dulezitejsi jsou udaje o zrychleni a zpomaleni (acceleration – deceleration) ty temer nikdo moc neuvadi, take se mi libi ETR1000 a AGV 575…

        • Německé ICE 2 mají katastrofální akceleraci, ICE 3 taky nic moc (byt´ čínská verze má výkon skoro 20MW a ta má zrychlení jako drak). A tady toto asi taky nebude mít závratnou akceleraci…

          • ICE2 jsou v podstatě řešené klasicky jako vagony tažené lokomotivou, tedy nemají distribuovaný výkon.

            • Dobře, ale viděl jste někdy něco jiného, než 402 na ICE 2? Já totiž ne a nic to nemění na tom, že ICE 2 má katastrofální akceleraci.

  • Je to jen nesouvisející detail, ale na druhém obrázku stojí vlak ve stanici s peronem do oblouku. Takovým, jaký je prý velkým problémem pro brněnské nádraží ve variantě Petrov, podle některých ODSunovačů..

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora