Dopravci Železnice Železniční průmysl

Siemens završil dodávku rychlovlaků pro Turecko, vývoj probíhal částečně i v Česku

Vysokorychlostní jednotky Siemens Velaro pro turecké železnice TCDD. Foto: Siemens
Vysokorychlostní jednotky Siemens Velaro pro turecké železnice TCDD. Foto: Siemens
Turecké železnice nasazují jednotky na dvě tratě z Ankary.

Turecké státní dráhy TCCD převzaly poslední z devatenácti objednaných vysokorychlostních jednotek Velaro od společnosti Siemens Mobility. Poslední by měla být nasazena do běžného provozu ještě během června.

Završení kontraktu oznámil Siemens v tiskové zprávě. „Dodání posledního vozidla turecké flotily Velar s velkým předstihem před původně plánovaným termínem je důležitým milníkem v našem partnerství s tureckou stranou,“ uvedl Albrecht Neumann, generální ředitel pro kolejová vozidla společnosti Siemens Mobility.

První Velaro pro Turecko bylo objednáno v roce 2013 a již od května 2015 vozí cestující mezi Ankarou a Konyou. Osmivozové jednotky dosahují maximální rychlosti 300 km/h, u tureckých drah mají označení HT80000. Dopravce používá ještě dvanáct vysokorychlostních jednotek od španělského výrobce CAF.

Smlouva zahrnuje údržbu, opravy a čištění vlaků po dobu tří let. Díky včasné dodávce byl provoz s cestujícími zahájen v rekordním čase. Mezi podpisem poslední smlouvy a uvedením jednotek do provozu uplynulo v průměru pouze 24 měsíců.

Jednotky spojují Ankaru s Konyou a Eskisehirem. Do budoucna se plánuje další 533 kilometrů dlouhá trasa do Istanbulu. Jezdí v konfiguraci pro celkem 483 cestujících. Jídelní vůz je vybaven dalšími osmi místy v bistru u baru a 28 místy v restauraci. V Business a First Class jsou do sedadel integrovány dotykové displeje.

Jednotky Velaro byly vyvinuty pro globální trh a v současné době jsou v provozu ve Španělsku, Francii, Německu, Velké Británii, Belgii, Rusku, Číně, Turecku a Nizozemsku. Na technickém řešení jejich mechanické i elektrické části se významně podílejí vývojová pracoviště engineeringu Siemens Mobility v Praze, v Ostravě a v Plzni.

Odebírat
Upozornit na
guest
11 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
medvěd

Ale v roce 2007 už měli soupravu, která jezdila Istanbul – Ankara.

axontest

kdo by to řek že po 31 letech od převratu na tom bude oproti Turecku tak „dobře“ :-))

Jaaa

A co ČR? Koupíme ojetá Velara z Turecka? 😉

Petr

My budeme vymejslet čím nahradíme sukafony.

michal

inu turecké hopodářství jak by řekl Jára Cimrman

Petr

To bych neřekl, zatím platí spíš české hospodářství viz Yunus Emre Termik Santrali. 😀

axontest

asi se zřejmě před 30ti lety nerozhodli svoje železnice zmodernizovat na rychlost max 160 🙂

michal

Tehdy po Revoluci byla strategie modernizovat existujici trate na 160, protože po 40 letech neudžby se řada trati rozpadala, pomalé jízdy byly všude i dlouhá léta. Na rekonstrukce měla navazovat vystavba VRT.
VUŽ na nich pracoval od počátku 80.let. Klausova vláda bohužel považovala železnici za přežitek.

D.S.

Přijde mi, že stejný článek jsem dnes již četl na jiném webu. Bohužel mi přijde, že obsahuje stejně zavádějící, ba i mylné informace. „Do budoucna se plánuje další 533 kilometrů dlouhá trasa do Istanbulu“ Do Istanbulu přeci jezdí turecká VRT prakticky již od svého počátku, tedy do Pendiku, což je předměstí Istanbulu. Není plánování spíše realizováno rozšíření východním směrem?

jkjk

Ano, do Pendiku se z Ankary jezdí rychlovlakem už od roku 2014, od roku 2019 i dále do Istanbulu (pár spojů za den jezdívalo i tunelem pod Bosporem). Chybí tam jen dva kratší úseky, zhroucený tunel 26 (8 km) a dlouhý tunel u Doğançay. Na obojím se pracuje, mělo by být hotovo v roce 2023 (dohromady by to měla být úspora až 30 minut). Letos by se měla otevřít nová trať na východ do Sivasu, staví se trať do Izmiru (tam asi bude hotovo nejdříve až v roce 2025), i odbočka Istanbulské trati do Bursy. Staví se také „pomalejší“ (200… Číst vice »

Alibaba

Do Istanbulu jezdí vlaky VRV (vysokorychlostní vlaky), ale vysokorychlostní trať VRT tam ještě není dostavěna. Podle map to vypadá, že zatím končí provozovaná VRT u města Geyve a dál se staví.
VRT východním směrem do města Sivas se staví, není li už i na části provoz.
Plány jsou i z Ankary smět Izmir.