Šestipruh může mít přednost před novou dálnicí. D1 u Prahy by si zasloužila osm pruhů, říká šéf ŘSD

Dálnice D1 u Brna. Foto: Google Street ViewDálnice D1 u Brna. Foto: Google Street View

Nejdále jsou přípravy na rozšíření u Brna a na západě Prahy.

Zpět na článek
214 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Alex

Tak naučte ty lidi využívat pruhy jak mají a nemusíme stavit patnáct pruhů

Zdeněk

Máte pravdu. Ale (zejména) pražská zlatá mládež a uspěchaní důležití manažeři a podnikatelé by potřebovali svůj vlastní jízdní pruh. Když totiž je pravý pruh ucpaný kamiony a jede se v něm osmdesát devadesát, a vy je předjíždíte v levém pruhu předpisovou stořicítkou, už se na vás výše zmiňovaní lepí, blikají jak šílení a někdy si i zatroubí

Zdeněk

Originálně vyřešili otázku rozšiřování dálničních pruhů na některých místech v Holandsku. Stávající dálnici nechali normálně fungovat, aniž by ji zatěžovali přestavbou, a souběžně vedle této dálnice stavěli ještě jednu. Je to už dlouho, co jsem tam byl, takže se nepamatuji, o který úsek šlo, jak byl dlouhý, ani nevím, jak řešili po dokončení provoz, zda šlo o dvě paralelní obousměrné dálnice, nebo zda jedna vedla jedním směrem a druhá opačným. Bylo to tuším někde blízko Haagu, ale nejsem si jistý. Jenže v Holandsku, i když se jedná o velmi hustě zalidněnou a zastavěnou zemi, nemají takové terénní překážky jako u… Číst vice »

Martin Hájek

Máte pravdu, je to tak. A podobná koncepce je v okolí velkých měst ve Španělsku. 2 dálnice vedle sebe a města nemají okruhy, ale radiály.

MiB

Asi bych si dokázal představit, že paralelně vedle se postaví nový směr dálnice. A pak se původní dva pruhy spojí do směru opačného.
Ale to je asi radikální rozšíření kapacity.

Cestujici 2

A D3 či D0 nebude dostavěna nikdy…

Ibragim z Bastru

No tak to rozšíření v Brně by taky mohlo být rovnou na osm pruhů a ne jenom na šest. …

Zdeněk

Když se uvažovalo o rekonstrukci D1, z nepochopitelného důvodu se zamítla varianta, že když už se bude dálnice nikoli rekonstruovat, ale de facto stavět z velké části nová, udělat šestipruh rovnou by na dlouhou dobu výrazně zklidnilo dopravu zvýšením propustnosti. Prý to není třeba. Ale jednak by to EU brala jako novou stavbu, takže by dotace D1 dostala mnohem větší (u „rekonstrukce“ smůla) a jednak i toto trvalo neuvěřitelných 8 let a za tuto dobu už nárůst dopravy těm šesti pruhům již odpovídá. Takže po letech prací aby se pomalu začalo znovu přidání třetího pruhu. Chtěl bych se jednou dožít… Číst vice »

Martin Hájek

Ano, přesně to jsem nepochopil, jak to bylo myšleno. Původně už se 6ti pruh zpracovával za vlády kolem roku 2009 a pak najednou, že to není třeba. To jsem prostě nepobral. A už absolutně se mi vymyká ta debilovina na D0, kde tunely a mosty jsou jen ve stoupání 6ti pruh a ne po celé délce. To by mně zajímalo, jak ty tunely rozšíří jednou a jak jednou rozšíří ty mosty u Zbraslavi. Kdyby uvažovali, tak 6ti pruh byl všude, jako bude zbytek D0.

PetrM

Podívejme se k Polákům: vykupují pozemky tak, že i když staví 4-pruh, tak už mají těleso připravené na rozšíření na 6. Nechce se mi věřit, že by projektování a výkupy byly tak výrazně odlišné než u nás, spíš to vypadá na koncepční práci a myšlení do budoucna. Což jsou u nás pořád ještě sprostá slova.

SYN

Ano, a přitom ten pozemek přímo přiléhající k dálnici má obecně dost nízkou cenu a rozšíření 4pruh–>6pruh reprezentuje cca. 25->30m, čili nějakých 20% navrch a to jen za pozemek (když se nestaví rovnou)…
Ale pak někdo vyblije něco o povinnosti řádného hospodáře se svěřeným majetkem a to se prakticky nedá vyvrátit (pokud druhá strana ignoruje rozumné argumenty)…

SYN

To snad muselo štvát skoro každého (snad kromě těch co by dálnici nechtěli žádnou). Otázka je proč to bylo v naší úžasné byrokracii nutné. Odhaduju že se to střídavě kvůli penězům, pozemkům a nejasné koncepci (2? 3? 4?) odkládalo tak dlouho že bylo potřeba okamžitě začít a ne řešit povolení atd…
Neboli, kvůli blbosti a nedohodě to bude nadvakrát (nebo i víc) a tím pádem citelně dráž…
A protože se to nedá přesně vyčíslit a hodit někomu na krk, tak za to nikdo nemůže, maximálně tak akorát někoho pomluvím z čehož si dělá akorát… 🙁

náhodný kolemčtenář

Pokud někde nestačí kapacita _dálnice_, měla by se na souběžné trase spíš přidat další železniční kolej než další silniční pruh. Šestipruh má smysl jako přivaděč na standardní čtyřproudovou dálnici u velkých měst (D1 Praha, Brno), případně při krátkém souběhu dvou dálnic (Lipník), ale pokud se uvažuje o takových nesmyslech jako D1 šestipruh v celé délce nebo dokonce osmipruhy, je to spíš známka toho, že je něco špatně v celé dopravní koncepci. Čtyřproudá dálnice má oproti obyčejné dvouproudé silnici obrovský kvalitativní skok: dá se předjíždět kdekoliv, takže pomalejší vozidla nejsou zásadní brzdou a doba jízdy je předvídatelná, každý si víceméně nerušeně… Číst vice »

K.S.

Už vidím jak problém D1 u Brna řeší další kolej… Tam chybí primárně VMO a nebo jiná alternativní trasa. Nevím , třeba nějak protáhnout čtyřpruh na Jihlavské od Vídeňské po Chironovu, ne to co tam je teď s odbočovacími pruhy. Možná ale lépe až k ke křižovatce s D1.

Stejně tak může část zátěže D1 odvést vybudování D35, o taky koleje nevyřeší.

Osmipruh spíš vypadá jako nedostatek alternativních (kapacitních) tras.

SYN

A ty úseky co se tu o nich mluví jsou PŘESNĚ ty přivaděčové/objezdové měst.

Petr

Bohužel podél D4 kolej těžko postavíte.

Lukáš

Dálnice ve směru Plzeň – Humpolec by taky mohla leccos vyřešit. Určitě by byla smysluplnější, než D6.

Georg

proto v tom smeru dnes nevede ani jednicka, ze…?

Petr

Aspoň se člověk podívá k Praze, nebo k Soběslavi 😀

Martin Hájek

Možná jak je výhled nad rok 2050, ale to je ještě daleko.

pedro74

15 pruhů Mátl … a abys to nezMátl, tak všechny ukončit na semaforech na I.P.P.

Tomáš Gottschalk

Důsledek vedení D1 na Humpolec a ne společně s D1 na Kolín a pak dále v trase I/38 do Ježkova. Vstup D1 do intravilánu nuselským údolím je dopravně daleko méně výhodný, než od D11. Proto taky je tak naléhavá výstavba úseku 511.

K.S.

Tak dálnice se navrhovala v úplně jiné době a následně ji zafixovaly další historické události, no. Ale taky si myslím že by dost pomohlo kdyby byla hotová severní alternativa a slušná možnost Prahu objet.

Lech Malý

Jeden z původních návrhů byla čára v mapě od západu na východ zcela míjející Prahu, Brno i Bratislavu, zhruba v ose tehdejší I/18. Holt názory na trasování kapacitních komunikací se vyvíjejí.

K.S.

Já vím, důvodem tehdy bylo že, podle tehdejší logiky, je v okolí velkých měst cestní síť dostatečně rozvinutá a dálnice více pomůže pokud bude dále od nich kde přidá kvalitní spojení pro automobilisty.

Martin Hájek

Baťova dálnice Cheb – Užhorod.

Martin Hájek

D35 a D0 kompletní a doprava se zklidní.

Martin Hájek

A ona hlavně 511ka velmi ulehčí M0 a jižní spojce a odvede tranzitní dopravu z Prahy. Co si pamatuju, když otevíral D0 (tehdy ještě R1) v roce 2010 na podzim, tak se chvástali, že 511ka bude dobudovaná maximálně do roku 2016.

lojzik

Poněkud vám uniká, že východní část D0 je pořád v Praze a 511 (a 520) nepřesune dopravu z Prahy, ale do jiné MČ na 510, která jim kapacitně nevychází. Takže se jen přesune problém v rámci Prahy. Podotýkám že to je kapacitní posouzení, které je součástí DÚR 510.

V. K.

Myšlení 70 let. Přidat další pruh už to přeci musí vyřešit. Jinde už to pochopili, ale my jsme zase zaseknutí v minulosti.

zdydy

ty nejsou schopný ani začít stavět obchvat mezi Říčany-Běchovice za 12 let

JANS

A nebylo by lepší zabetonovat celou ČR rovnou?

Michael

One more lane will fix it :DDD

Petr S.

Nerozumím tomu, proč by měl být osmipruh technicky neřešitelný, když to jinde řešit umí. Jinak skutečné řešení je vybudovat v Čechách alternativní dálniční trasy aby se nemuselo jezdit jen okolo Prahy. Jinak budeme dokola navyšovat počty pruhů – pokud to tedy technicky zvládneme.

Frantík

Z podobného důvodu je celkem divné, že metro D půjde souběžně s C.

Aleš

D nikdy nemělo jít a nepůjde souběžně s C, kde jste na to přišel?

David

Asi je myšlen úsek Pankrác – Náměstí Míru, který je víceméně rovnoběžný

O. M.

Což je naprosto správně. Pomineme-li, že déčko bude obsluhovat dno Jamrtálu (Synkáč), kdežto céčko obsluhuje vršek (Vyšehrad), tak déčko je v tom úseku alternativní trasou k Nuseláku. Uvědomme si, že tomu mostu je skoro 50 let, takže se nezadržitelně blíží doba, kdy metro skrz něj bude muset mít výluku, ať již plánovanou nebo neplánovanou. Do té doby je nutné mít náhradní velkokapacitní trasu, která by dostala lidi skrz napříč Jamrtálem z jihu na sever. Praxe před pár lety ukázala, že povrchová NAD to neřeší, stanice ty vystupující a nastupující davy prostě nepoberou, úzkým hrdlem jsou eskalátory.

sladlu

8 pruhů??? … již je to několikátý článek v poslední době, ve kterém se dočítám o problémech pramenící z přímých důsledků nevýhod „pragocentrismu“…. Ano je srozumitelné, že je velká poptávka ve všech krajích se po dálnici dopravit do Prahy. Ale systém všech dálnic vedoucích na jeden malý kruháč v centu Evropy nese přesně tyto rizika. Za chvíli bude 6 pruhů na D0 málo. Při nehodě na D0 zkolabuje doprava v celých Čechách… Pragocentrismus je pěkný, ale bez vnějšího většího kruháče nemůže fungovat. Existuje již mnoho studií pro tzv. obchvat Čech. Sám preferuji menší obchvat blíže k hranicím Středočeského kraje. Protože… Číst vice »

Martin Hájek

To je pravda. Kdyby byly krajské spojky a D0 6ti pruh, byl by klid a hlavně hotová D35. A D3.

Martin Hájek

Hlavně dodělat celý M0 a ještě radiály mezi D0 a M0.

SYN

Ani to nemusí být rovnou „okruh“ ale prostě spojka mezi směry kde mj. jezdit až do Prahy (na kraj) je zbytečně delší…
Ale třeba by to nemusely být rovnou dálnice, mně už dlouhodobě mrzí že neumíme „nic mezi“ i když teď nám tu konečně vznikla nadějná kategorie R (s rychlostí 110kmh) tak ji trochu využívejme… přápadně aspoň „vystřídaný třípruh“… prostě něco kde se i přes hustý provoz dá občas bezpečně předjet pomalé vozidlo…
Technicky je to něco mezi silnicí S9,5 nebo S11,5 a pak až D24,5m a více (zde probíhá postupná inflace, nové už mají být tuším min. 25,5m)

O. M.

Vzniká nadějná kategorie R? Vždyť ta byla před pár lety úředně zrušena!

Vojtěch Suchan

Dopravní indukce neexistuje. ODS je u moci měsíc a už jsme v urbanismu sedmdesátých let. Nevím, jestli se smát, nebo brečet?

Arnošt

Dopravní indukce neexistuje, když kapacita komunikací očividně stěží dobíhá existující poptávku. Musíte si najít jinou diskuzní figuru.

Franta

Hm, tentýž princip, který stojí za dopravní indukcí, se ve sféře ekonomické nazývá indukovanou poptávkou – a jeho aplikace pochopitelně lze nalézt i v jiných vědních oborech. Zrušíme spolu s dopravní indukcí i tohle všechno?

Vojtěch Suchan

To byste se snad měl ptát spíš pana Armošta, než mě. První věta mého komentáře je ironie.

K.S.

No když protiindukční nastavení nepomáhá a doprava i tak roste, tak buď nemáte alternativní trasu, nebo prostě je v daném směru poptávka taková že tu kapacitu navíc potřebuje.

Peto

Je jedno kolko tam bude pruhov, kedue dve tretiny Čechov budu aj tak jazdit v tom najviac vľavo

SYN

To by ovšem dávalo dobrou šanci tomu zbytku se podělit o zbývající pruhy a využít předjíždění zprava…

medvěd

No, pánové se probrali. Že jim to 20 let trvalo. Protože ale nákladáky nevážíme, tak stejně za 10 let bude silnice rozlámaná a bude se zas látat a řidiči jim budou spílat. Nebylo by lepší udělat u nádraží parkoviště P+R a vozit do Prahy lidi vlakem?

SYN

No, jedna dobrá věc tu je – na třípruhu (šestipruhu) nesmí náklaďáky vůbec do nejlevějšího pruhu vjíždět… a dá se to velice snadno kamerou hlídat a pokutovat…
Pak by tedy levý pruh měl být výrazně v lepším stavu.

zdenda

Vozovku neničí „náklaďáky, ani ty přetížené. Největší škodu způsobují autobusy, mají nejvyšší tlak na cm2. Ještě horší jsou městské elektrobusy, u nás ty těžkopádné bazmeky jezdí a silnice jsou doslova rozryté.

2084

Než osmipruh na D1, nebylo by lepší zaměřit se dostavbu D3, případně zkvalitnit silnice I/20, I/19, a dostavět D35, aby se po D1 jezdit nemuselo?

Zdeněk

Třeba by situaci před Prahou vyřešila středočeská D3, která by část dopravy do Benešova odvedla z D1. A chtělo by to dálniční síť řešit jinak, než že všechny dálnice vychází paprskovitě z Prahy. Pak když jedete z jižních Čech do Karlových Varů, tak je nejlepší varianta přes Prahu, protože jinak tam budete o několik hodin později. A to je smutné.

libor

dodělání D3 a D35 , plus výhledově D19, pak problém D1 bude hned vyřešen :)))

libor

pak ale začít intenzivně řešit D11, ta pak začne být dost vytížená..

PetrN

tak šestipruh do Poděbrad v přípravě + přestavba MUK D11xD0 blízko realizaci.. myslím že toto bude dostatečné..

Martin Prager

A vlakem ta cesta z Prahy do Karlových Varů je ještě „zábavnější“: buď přes Ústí nad Labem a Chomutov, nebo přes Plzeň a Cheb. 3-4 hodiny to jistí …

Martin Hájek

Ano, D35 odlehčí severně D1 a D3 na benešovsko odlehčí též, ale jen s dobudovanou Václavickou spojkou.

Petr Šebek

Studií vám nazývám kýble. Udělejte okruh kolem Prahy a pár si řešte co chcete!

Martin Š.

Osm pruhů prosím ne, nejsme USA, kde už mají klidně dvanácti-šestnácti-pruhy, ale stejně to nestačí (princip dopravní indukce). Spíš než rozšiřování dálnic alespoň dodělat jakousi síť a hlavně se soustředit na rozvoj VRT, kvalitní železnice a MHD. Jen díky ní se potřeba jezdit všude autem sníží…

dalibor

Nestacilo by treba podporovat home-office a flexibilni kancelare?

Pripadne mit dostupne kvalitni skolky a skolky? Hodne cest je spojeny s rozvozem potomka do neceho co neni ghetto skola s vybavenim z 80. let.

chichi

vy musite jezdit do práce autem? Vy musíte vozit děti do školy, školky autem? Oni nemají nohy? Jsou to tučnáčci? Lenost, rozežranost, úspora několika minut aby člověk mohl čumět na placenou televizi nebo přiblblé seriály zadarmo a nebo šel večer do fitka, protože za celý den přece nebyl čas se ani projít.

Mira

Představte si, že doopravdy existují lidé, kteří prostě musí, neb nemají jinou možnost.

Ibragim z Bastru

Sociální inženýre, nic o cizích lidech nevíš, ale organizoval bys jim život? Tak takovéto bolševické blby už jsme tu meli a víc je nechceme!

K.S.

Vy jste asi nikdy nemusel tyto věci řešit, že? Uvědomte si že to co autem dáte za 15-20 minut může být MHD neřešitelné v rozumném čase. Uvědomte si že někdo může dát dítě na specializovanou školu, která je prostě z ruky, že, zejména v ČR prostě bydlení nesežene v nějaké rozumné vzdálenosti atd. Tak laskavě přestaňte kritizovat lido o kterých nevíte zhola nic.

Martin Hájek

Přesně můj případ. Dojíždím se synem od Kladna až do speciální školy na Opatov do Prahy. Denně tam a zpět v součtu 84 km.

SYN

Už aby byly ty samořídící auta… ty mamataxi jsou dost hrůza, a obvykle tam rodiče neztrácejí čas čekáním, takže ne jen přivézt-zpět ale ještě vyzvednout-zpět…
A MHD by přeci nikdo děcko neposlal, takže…

ZBmaster

Plno lidí co mají práci, školu a obchod do 500 m od baráku, toto nikdy nepochopí. Ano jediná možnost je podpora H-O a podobných alternativ. Dostat pracovní příležitosti i do jiných měst než je Praha, Brno, Ostrava atd.. Sníží to jak dopravní zátěž, tak i vlastně ceny bydlení v techto městech.

Tam kde bydlím je škola vzdálena 5km po silnici a družina 7 – 17. Bez dojíždění do práce autem prostě nemůžu být, nešlo by to stíhat. Když jsou kolony tak se to nestíhá ani autem.

A nebo se májí statísíce lidí žijících mimo velká města přestěhovat do Prahy???

náhodný kolemčtenář

Pomohla by paralelní kvalitní celoročně udržovaná cyklostezka vedle té silnice, 5 km není daleko.

mimochodem

Ze jsem tak smely, komu ze by pomohla?

náhodný kolemčtenář

Třeba že by se do 5 km vzdálené obce dalo kdykoliv a za rozumnou dobu dojet pohodlně i jinak než autem? Takže by nemuselo být tolik aut v provozu?

mimochodem

V odlehlejsich lokalitach ale zase problemy s velkym provozem aut prilis nejsou – prave proto, ze je to odlehlejsi lokalita. 🙂

Samozrejme ano, osvicene vidlacke lokality maji dopravu potomstva do skol/skolek resenou nejakym svazem sousednich obci, a cestu tam/zpet potomstvu resi skolni mikrobus, ktery deti na navsi vyzvedne. Dost to setri starosti.

Nicmene on i ten rodic stejne nekde pracuje a za praci beztak dojizdi, tak co by potomka nevzal s sebou.

Reseni takove logistiky na kvalitni celorocne udrzovane cyklostezce si dokazu predstavut az od veku treba 10 let, kdy uz potomek muze jet na kole sam a bezpecne.

náhodný kolemčtenář

Pan ZBmaster psal něco o kolonách, tak to asi úplně odlehlá lokalita nebude, proto jsem reagoval cyklostezkou. Mám známého, který dítě vozí všude na kole už od malička a za každého počasí, nejdřív vozík, pak sedačka a když vyrostlo i z ní, pořídil za pár korun ojeté dvojkolo. Dítě každý den vozí 4 km do sousední obce do školy a pak pokračuje 5 km do práce. Naštěstí má většinu cesty cyklostezku. Není to žádný sportovec ani cyklofanatik. Prý ho nejvíc baví „vtipné“ poznámky kolemjdoucích o „ztraceném“ pasažérovi (když jede na dvojkole sám) v kontrastu s tím, že když jede občas… Číst vice »

mimochodem

Kdyz na to kouknu znovu, mate pravdu, chyba neni na vasem prijmaci. Totizto, jako prvni mne v kontextu „skoly 5 kilaku daleko“ napadla zapadla lokalita a kolona tam do toho teda uplne nespada. Pak az mi doplo, ze „5 kilaku vzdalena skola + mamataxi“ muze byt treba v Praze, nebo v nejakem vetsim/krajskem meste – proc ne, tam muze byt splnena podminka vzdalene skoly i tech kolon… Takze ja o koze, vy o voze a pak se divme. 🙂 Prives za kolo pro potomka jsem parkrat videl a osobne bych do toho nesel, litajici prach, kaminky, neporadek… nepusobi to dvakrat… Číst vice »

SYN

Cyklostezka neřeší, bohužel, když je velká zima nebo déšť tak se prostě jet nedá. Řešení nějakých 66% dnů je málo… zvlášť když ty „nejezditelný“ dny mají všichni společně.

K.S.

Terén? ne všechno je jižní Morava, kde by to pomohlo.

Martin Hájek

Ano pro sportovce a pěší, ne pro rodinu s malými dětmi.

mimochodem

Jo, tahle otazka mne taky napadla. Dostalo se mi na to odpovedi, ze „kde jinde by mel byt kancl, nez v Praze?“, „kdo kdy videl nejaky uspesny podnik s remote pracovniky“, „male a stredni firmy v regionech stoji za houby“… To je pak tezky. Zvlast, kdyz mam par kilaku z domu Niederbayern, kde je KMU skutecne dost. Dost z nich teda nezvladlo covid, protoze selhal JIT, na ktery spolehali, ale to je zas jina storka. V prvni rade v CR jednoduse nemame podnikatelske prostredi, ktere by podnikatele prilis neopruzovalo s papirovanim (nad ramec „ma dati – dal“), a ktere by… Číst vice »

K.S.

HO je poměrně peklo od určitého momentu. Jako měsíc, dva a je problém pokud má tým fungovat dohromady.

SYN

Určitě, to musí být MINIMÁLNĚ jeden den v týdnu společný… ale i to je už citelné snížení putování…

Ketchup1970

Hele nemohli by ji postavit desetiproudou , jak v těch čtyřech ty Fabie a Dacie poznají prostřední , tedy ten nejlepší pruh, když bude sudy počet ? Už si natáčím i videa … a možná by to mohl někdo točit z dronu, všem nevěřícím k svědectví .
Jo a ten úplně levy by byl vyhrazeny jenom pro šesti a více válcové motory a speciálně pro Audi a BMW. Sem tam i mercedes .

rozinka

Z D1 přece dopravu odvedu D3 a D35, tam to třeb není. Spíš bude problém s D11 a to i okolo Nymburka, až se na ní strhne doprava na Severní Moravu.

Svatej

Kdy uz konecne ty blbosti okolo D1 skončí (8mipruh a novej povrch a 8 pruh u Brna atd ).. Dostavět paralelní dálnici na Moravu (D35) a někdo konečně na ministerstvu dopravy pochopí , že většina aut, která jezdí po našich dálnicích nezačíná a nekončí v Praze ..

dalibor

D35 Vam odvede lidi ze satelitu bez obcansky vybavenosti co dojizdi do Prahy z jihovychodu presne jak? Vyletniku co jezdi Praha-Ostrava/Olomouc zase tak neni. Tyhle sluzebky uz davno nahradily konferencni hovory.

K.S.

Mohlo by to odvest cast nakladni dopravy.

Kamil

Ono by tomuto úseku dost pomohlo protáhnout D3 okolo Benešova až k Starý Boleslavi na D10. Tim by spousta tranzitu D11/D10 -D1 nemusela na okruh.

Jan z Rokycan

Třeba aglomerační okruh (I. třída) takto
https://mapy.cz/s/munobetake

Ale vedení kolem Mnichovic a Zvánovic bude celkem oříšek…

Radek

Místo tlachání a slibování měli rovnou kolem Brna dělat osmipruh…

Václav

Než připraví rozšíření D1 u Prahy, tak se mezi tím dostaví D3 a D35 (snad) a provoz se odvede z D1 na tyto nové dálnice.

Zlámalík

Zvednout mýto, tím omezit počet tranzitujících kamionů, začít urychleně stavět VRT pro osobní dopravu a zkapacitnit stávající železniční tratě pro dopravu nákladní (a regopnální). A žádné pruhy nejsou potřeba.

Lemmy

A ještě objednat u všeumělů ve Studénce nějakou novou vlnu šukafonů.

thegrid

Hlavně dostavte D0. To by mela byt absolutní priorita!

Petr

A nejlíp hned v šestipruhu.

PetrN

nebojte, všechny plánované useky D0 jsou v šestipruhu + rozšíření stávajícího Slivenec-D5

lojzik

a už teď jim vychází, že je to pro některý úseky do budoucna málo (510)

PetrN

aktuálně plánovaná rekonstrukce včetně zkapacitnění MUK D0xD11 je plánovaná v úseku D0 Běchovice-Satalice jako průběžné 3+3 + propojení jednotlivých MUK přídatným pruhem, takže v mezikřižovatkových úsecích jakoby 4+4, v prostoru MUK 3+3 průběžné.. tak aspoň něco a snad to bude fungovat… tento úsek bohužel plní roli jako městská komunikace + ho budou vždy využívat všechna vozidla z D11 kvůli neexistence přímé radiály a nutnosti využít Vysočanskou nebo Šterboholskou :/

lojzik

ta aktuálně plánovaná rekonstrukce má v konceptu DÚR audit a kapacitní posouzení a tam jim to nevychází. Ani samotná D0 a ani nájezdy z D11. (nicméně to tak nějak ignorují a i se vyjádřili ve smyslu, že další zkapacitnění by bylo asi neprůchozí, v samotném auditu je doporučení na výstavbu dalších komunikací, co to budou řešit.) Samozřejmě se bavíme o výhledech po dokončení 511, případně dokončení okruhu, bezprostředně po rekonstrukci to asi nějakou dobu fungovat bude. To jakoby 4+4 mezi MÚK je sice hezký, ale tam to má zase problém s nedostatečnýma rozestupama, které jsou prostě moc krátké a ani… Číst vice »

Tomáš

Dokopat ekoteroristy z radnice Prahy 5 k dostavbě Radlické radiály by také pomohlo. Její příprava se po posledních volbách totálně zasekla. Kdo asi za to nicnedělání komu platí?

Martin Š.

Radlická radiála akorát zase přivede další tisíce aut, zplodiny a kolony do centra. Mnohem víc než nějaké auto radiály potřebujeme železnici, podporu MHD,…

Tomáš

K Radlické radiále už paralelní MHD železnice existuje a stejně spousta lidí raději celé místo objíždějí autem přes Barrandov a kolem Řeporyjí.
Radlická radiála auta do centra nepřivede, ale odvede, protože ani ona samotná, ani hlavní nahrazovaná komunikace barrandovská radiála přes centrum nevedou. Naopak, nahrazované komunikace přes údolí Motolského potoka i přes Radlice budou méně zatíženy, protože auta budou v tunelech.

Tomáš Gottschalk

Na Ratlickou radiálu by měl navázat by pass barrandovského mostu, něco jako v Linci Niebelungenbrücke.

Michael

Ještě by se měla realizovat Žižkovská radiála dle koncepce ZÁKOSu 😉

Lektor

Myslím, že by se naopak měli snažit ty počty aut snižovat.

Karel

A jak?? Že by začaly lítat 🙂

Michal Fiala

Souhlas, to by si ovšem na ministerstvu dálnic, pardon dopravy, museli uvědomit, že cesta vlakem Brno – Praha nad 3h, opravdu není zcela v pořádku, i když se všichni tváří, že je to vlastně v poho.

Petr

To je těžké třeba jen ze tří největších měst Středočeského kraje je nejspolehlivější a nejrychlejší spojení do Prahy autem, protože tam nevedou rychlé a kapacitní železnice, ale prakticky jen regionální tratě,

Karel Mio

Pruhy jsou sice fajn, ale dle me je treba uprit pozornost na slaba mista site. Tech pruhu muze byt treba 10 v kazdem smeru, ale kdyz se to bude sjizdet nekde v jednom spuntu, tak to stejne nepomuze. Nehlede na to, ze by krizeni kapacitnich komunikaci mela mit nejaky standard. Poukazuju jmenovite na krizeni I/37xD35 u Opatovic, D11xD35 u Sedlic, D0xD5, kde se oba smery z D0 pri najezdu na D5 smer Plzen spojuji do jednoho pruhu, I/8 smer Kbelska, D1xI/52 s takovym fake kolektorem a mnoho dalsich. Nektere stavby pak biji do oci, jako treba podle me zbytecny kolektor… Číst vice »

Poudy

Nebo konec D46 u Olomouce, to asi pak člověk připadá jako u bobečků když si na tento úsek vzpomene třeba na D10 u Počernic…

Karel Mio

Tam to chapu, je to krizeni dvou dalnic, byt intenzity zrejme opadnou po dokonceni D1 u Prerova.

Petr S.

8 pruhů u Prahy na D1? To jsou teda kecky, normálně tady máme dálnice 4-proud, horko těžko někde rozšiřujou na 6 a už by chtěli 8. Fakt zábavný.

Paja

No on tam 6 pruh je a ve špičce tam i celkem plno bývá, takže to není úplný sci-fi (jako třeba kdyby chtěli na 8 pruhů rozšířit D6 u Prahy nebo něco takovýho)

Petr S.

8 pruhů u Prahy na D1? To jsou teda kecky, normálně tady máme dálnice 4-proud, horko těžko někde rozšiřujou na 6 a už by chtěli 8. Fakt zábavný.

Petr

Postavte dálnici Plzeň – Tábor – Humpolec a vyřešíte tím velkou část problému s přiváděním tranzitu ku Praze.

Petr

To máte pravdu jmenovče, jenže ona není potřeba jen dálnice, ale i dvojkolejná železnice v tomhle směru. Jenže to vždy navrhovali osobnosti , které následně měly být zapomenuté.

Cikcak

To jsem tady tvrdil pod nějakým článkem před dvěma lety a dozvěděl jsem se, že jsem blbec. Váš příspěvek je naprostá pravda a nejde jen o toto propojení, paprskovité uspořádání směrů s Prahou uprostřed s nedokončeným okruhem je neštěstí.

Jan Suchý

Nebylo by lepší dostavět pražskej okruh, aby se polovina z těch aut a 75% kamionů odklonila z prahy ven?

Václav Pavel Havelka

Řeč byla zřejmě hlavně o úseku D1 mezi sjezdy 10 a 21, po kterém vedou mj. tři evropské silnice I. třídy, kterému výstavba D0 nepomůže a kde naopak díky odšpuntování východu Prahy pravděpodobně doprava ještě více naroste.

Zyx

Jo, ale ten okruh by mel byt tak 30 – 50km od Prahy, aby to byl opravdu obchvat a ne jen vnejsi mesky okruh.

Petr

Ono totiž než se dokončí okruh, tak je v Praze. Ta rychlost stavby je zoufalá.

petr

Pane Mátl, hlavně už vyřešte okruh d1 – d 11 a osmipruh není potřeba!

Jura

Radek Matl by rad vyresil 511, ale to by nemusela byt napadnuta podjatost Prahy jako odvolaciho organu a pak MMR pod vedenim Dostalove z ANO 11 mesicu rozhodovat o podjatosti Prahy (protoze predstavitele Prahy rekli, ze chteji 511) a pak rozhodnout, ze Praha je podjata a nechat rozhodovat Ceske Budejovice.

Paja

Myslíte okruh jako D0 nebo D38? Jestli D0 tak vůbec netuším jak to s tím souvisí.

Pavel Q

Jestli chcete vidět, jak budou fungovat fungovat čtyři pruhy v jednom směru, stačí se podívat na úsek D1 u Všechrom ve směru z Prahy, kde jsou 3 běžné a stoupací. Výsledek je, že všichni jezdí v levých dvou a pravé dva jsou skoro prázdné.

Milan

Chlapi, co tu mínusujete, tak to prostě je. Je úplně jedno zda je to trojpruh u Prahy nebo před Bělotínem. Je to prostě tak

J.K.

Já to tam projel včera a nevypadalo to tak, provoz v pohodě, v každém pruhu něco a kamiony opravdu úplně vpravo…

Paja

No ano, kamiony úplně vpravo většinou jezdí. Ale malé náklaďáky a autobusy málo a osobáky vůbec.

SYN

A nebude to třeba tím že v pravém by museli jet 80, případně se pohybovat přískoky? Jako plně chápu kohokoliv kdo se hodlá aspoň přiblížit k povolené rychlosti (odspodu) že pro něj pravý pruh neexistuje (leda by bylo zrovna skoroprázdno, ale proč potom trvat na uvolňování levějších pruhů?), druhý zprava jakžtakž (pokud zrovna náklaďáky nehrají předjížděnou s rozdílem rychlostí 5kmh), a teprve ve třetím může být něco jako náznak plynulé jízdy…?

iarostgo

Řešením jsou buď časté pokuty nebo umožnit předjíždění zprava, jako je běžné v Americe

Aleš

Teoreticky předjíždění zprava řeší situaci. Jenže v praxi se pak mnohem víc lidí než dnes naučí jezdit v kterémkoli pruhu a má pocit, že může jet jak chce rychle. Takže máte 3 pruhy a ve všech jedou všichni stejně rychle. Předjet je není jak. Běžný jev v USA.

Ondřej

Prosím Vás, jakékoli debaty, kde se budeme ohánět tím, že VŠICHNI to či ono, nikam nepovedou, protože svět je barevný a co člověk, to individuální chování. Někdy můžete mít pocit, že VŠICHNI Vás na dálnici třeba předjíždějí, ale reálně to tak není, protože nevidíta ta auta, která jedou kousek za Vámi stejnou rychlostí. Pokud se nepletu, poslední statistika mluvila o tom, že rychlost překročí cca 16% řidičů. Úplně stejné je to s tím ježděním v levém a středním pruhu.

Leinad

I kdyby levopruhařů, lepičů a jiných blokovačů bylo méně, tak na zablokování dálnice ve špičce skutečně stačí jen pár lidí.

Y.K.

Já nevím, tohle „pruhaté myšlení“ už je celkem překonané, zacpání nijak nepomůže, kapacitu úseku dramaticky nezvýší. K čemu osmipruh, když je to napojené na nezvětšitelnou ifrastrukturu Prahy, sjezdy na okruh asi také nebudou třípruhé. Prostě se to ucpe na nejslabším místě pruhy nepruhy.

Ludvík

Měl by se doplnit plán dálnic, tak aby každý tranzitující kamión neskončil na pražském nedokončeném obchvatu!

Jakub

Tak co myslíte, dojde k zahájení stavby D7 ve Středočeském kraji v roce 2023?

Tomariero

Osobně bych řekl že to co má začít letos nebo v průběhu dalšího roku tak se zahájí (ne tedy nutně do roku 23 ale spíše 24), spíše to může znamenat odklad těch staveb co jsou v plánu za 2 a více let na těch méně prioritních dálnicích.

Jakub

Takže karlovarský úsek D6 a co dál? Pokud se dnes podíváte na síť dálnic, tak nevím co jsou minoritní a co jsou prioritní dálnice. Jedině co mě napadá, že se může odložit je D35 Jičín-HK.
D55 a D49 jsou dálnice zablokované na X let.

jkjk

Pražská TSK sčítá každý rok, v předkovidovém 2019:
D0 99,9
D1 112,7
603 28,0
D4 41,1
D5 68,1
D6 45,5
D7 51,2
D8 67,4
608 22,4
D10 61,5
D11 57,5

V rámci Prahy pak:
Barrandovský most 143 (!)
Strakonická 130
Jižní spojka 129
D1 118

MrMarkus

Dík, to potvrdilo můj subjektivní pocit, jak moc poslední roky na D4 sílí doprava. Dal jsem si vedle sebe tyhle 3 dálnice a vedle nich co naměřilo ŘSD. Neřeším odlišné metodiky a covidové období, ale jak si tyto 3 dálnice vedou vzájemně.
D4 41,1 > 35,2
D6 45,5 > 35,7
D7 51,2 > 35,1

Jan z Rokycan

Občas si říkám, že D4 je od MpB zralá taky na 3+3. A to tam před pár lety byla nuda a klid. (A to ještě počkejte, až bude v roce 2024 dokončeno PPP: to se přes BN a TA nikomu do CB nebude chtít…)

PetrN

TSK uvádí průměr pro pracovní dny, z CSD jde RPDI – celoroční průměr včetně víkendů a svátků

Olin

Selský rozum by mne velel postupovat systematicky a dle dostupnosti zdrojů (komplexní pojem). Upnul bych síly na dostavbu DO ve variantě 3+3 s rezervou kde to jen půjde, za každou cenu. A pak se uvidí… Předpokládám, že zfunkčněním velkého okruhu, klesnou tlaky na některé, nyní přetížené směry a uzly, příkladem mne napadá Chodov – DO. Pak je to stále stejná písnička – Přerov, D3, D35, třípruh Kývalka-Holobice a D52. Myslím, že to je úkolů více než dost. D6 s D7 asi všichni chápeme jako odkladové pískoviště s volnou lopatičkou, tedy když na něj zbude něco, tak taky dobře a když… Číst vice »

Marek Kubík

Zkuste využívat současné I/6 a I/7 a budete mít jiný názor, na těch silnicích je spousta míst které se současným provazem jsou prostě nebezpečné. 😉

SYN

Ale nejsou zdaleka jediné… znáte třeba I/43 I/53 a I/55? O I/52 jako dlouho slíbeném spojení na Vídeň nemluvě… díky věčnému odkládání se místo stavby nového mostu přes NM nakonec zavřel pro rekonstrukci i stávající 🙁

lojzik

Dle jednoho posouzení co si nechalo ŘSD zpracovat bude po dokončení D0 v některých úsecích i 3+3 málo.

PetrN

no ale třeba nákladní tranzit D5-D11 bude nově misto jižní trasy využívat severní okruh, kvůli kratší trase

lojzik

Ano, ten úsek od D11 na server je zrovna to místo, kde pak bude problém. Jinak dle dopravních studií v příslušných EIA a DÚR, dokončení 511 i 520 zvýší zatížení 510 oproti nulové variantě a předpokládané zatížení překračuje předpokládanou kapacitu po zkapacitnění. viz přílohy příslušných dokumentací

Martin Prager

V zásadě souhlas, avšak s tím, jak vy říkáte „pískoviště“, mám problém. Hustota dopravy, resp. požadavky na kapacitu. nemohou být jediným kritériem plánování a výstavby dopravní sítě. Dopravní síť tu není jen pro uspokojení přepravy z bodu A do bodu B, ale také má přímé dopady na ekonomickou a sociální úroveň regionů. Neexistence kapacitních spojení (Karlovarsko, Liberecko, Chomutovsko, ale i Č.Budějovice) je brzdou rozvoje, region ztrácí investiční atraktivitu. A jak jsem zde již uvedl, tak sociální a ekonomický propad např Karlovarského kraje, který jako jediný nemá ani železniční, ani dálniční spojení s Prahou, je přímo tragický. Zaostalá infrastruktura, nezaměstnanost, nízká… Číst vice »

Olin

Chlapi, jistě… Není to o osobní averzi proti Krušnohoří a jejím obyvatelům. Poznámka byla brána spíše jako čirý kalkul, Prostě ve světle možných prostředků, které budou k dispozici, budeme muset diferenciovat. To pak by mělo být o tom co přinese nejvyšší užitky, v co nejkratší době.

Vojta_7

Rozšiřování dálnic před dokončením D0 je nesmysl, neboť se pak přijede do Prahy, kde jsou jen 2 pruhy nebo ani to ne… Rozšiřovat zmiňovaný úsek D0 pár let po generální rekonstrukci je vskutku legrační. To se před 15 lety nevědělo, že bude potřeba 3-pruh? O kus dál na to nejsou připravené ani zánovní tunely a to má v jejich blízkosti vyústit D3… Budoucí D3 odvede dopravu z D1, takže 8-pruh na D1 fakt ne. Přednost by měly mít všechny rozestavěné dálnice i příprava jiných. Proč má vést do Prahy 9 dálnic, když to D0 nepobere? Nechť jsou tranzitní trasy od… Číst vice »

Kodl

Neuveritelne, jak stat, potazmo RSD v podotykam vlastni strategii tape a navenek vypada, ze nema ani poneti, ani dlouhodobou strategii.

mlokXCM

Jestli máte pocit, že selhává stát, tak selhává jediné, a to jsou občané.

Vladimír L.

to nevypadá 😀 oni žádnou strategii nemají

Koro

Dostavte celou síť a uleví se problémovým úsekům.

JiriP

Hned zítra se na to vrhnou. Díky, kde bychom bez vás byli…

Martin Š.

Ne, podstata dopravní indukce je v tom, že ať budete stavět další a další dálnice, vždycky se naplní a finálně kapacita nebude nikdy dostačovat. Místo toho by se spíš měla dělat kvalitnější síť vlaků a MHD.

Juraj

Musím se znovu zeptat: co si přesně ŘSD slibuje od šesti-, nebo dokonce osmipruhu?! Silnice není vodovodní trubka, průtok není přímo úměrný šířce. Dálnice umožňuje rychlejší a plynulejší provoz, protože 1. bezpečně odděluje protisměry, 2. umožňuje relativně bezpečné a plynulé předjíždění, a tedy i koexistenci rychlé a pomalé vrstvy dopravy, 3. minimalizuje kolizní místa a umělá zpomalení. Pominu teď úplně efekt dopravní indukce a budeme se tvářit, že objem provozu bude i nadále konstantní. V čem přesně mají ty další pruhy pomoct, když řidič má stejně povinnost držet se vpravo? Chápal bych to v rozložení: rychlý, pomalý, bus pruh, ale… Číst vice »

Vít U.

Šestipruh by minimálně zvýšil plynulost provozu. Zvláště na D1 je pravý pruh ucpaný kamiony, které se navíc, světe div se, předjíždějí. Obvykle samozřejmě do kopce. Za nimi se pochopitelně tvoří kolony aut, která nedodržují bezpečnou vzdálenost, protože čeští řidiči tento koncept ještě zřejmě neobjevili. Třetí pruh v takové situaci umožní autům kamiony a další pomalejší vozidla plynule objet.

Tomáš679.2

Nezlobte se na mě, ale musím svůj osobní pohled. Čím více pruhů, tím více je zatěžována pozornost řidiče, který musí hlídat nejen šestou hodinu ,sedmou hodinu a pátou jen při předjíždění. V případě více pruhů bude muset hlídat to samé, ale bez nutnosti během předjíždění . Pokud by byly pruhy dva již se při předjíždění o žádná další vozidla, která předjíždějí jeho starat nemusí. Rovněž člověk, který předjede a před předjetým vozidlem se bude vracet k odbočovacímu pruhu. V případě 2 pruhů se takový řidič vrací jen přes jeden pruh, ale v případě 3 pruhů a více to bude bude… Číst vice »

Tomáš679.2

Oprava: V případě více pruhů bude muset hlídat to samé i během předjíždění.

Josef

Ja se divim, ze teda kdyz je vic pruhu problem, tak ze pred takovym Mnichovem mate 3 (+ve spicce odstavny), nasledne dokonce 4 (+ve spicce odstavny), ono totiz ve spicce totiz nejspis bude soubezna jizda, tam fakt nebudete resit, ze o dva pruhy vedle nekdo jede, maximalne si prejedete do toho vedlejsiho a to uz je asi jedno jestli jich mate kolem sebe dalsich 5 nebo jen jeden. A kvuli tomu, ze nekdo neni schopen se vcas zaradit do pruhu aby odbocil, tak nebudeme stavet vic nez dva pruhy?

Vladimír L.

To se divím, že na dálnicích v německu nejsou již všichni mrtví, když musí hlídat všechny ty úhly co jste vyjmenoval a ještě k tomu se občas přiřítí někdo 250 km/h.

Takových dálnic je všude plno. Pokud máte problém se sledováním provozu tak doporučuji přestat řídit. V reálném provozu toho ale tolik zároven sledovat nemusíte.

Matouš

Až na šestipruhu vznikne (mimo „bezkamionové dny”) reálně rychlý levý pruh, kde se dá jet plynule maximální rychlostí. A ve výsledku je to o dost bezpečnější.

Zákaz předjíždění pro kamiony může pomoct na konkrétních úsecích, ale je to polovičatá záplata (neřeší karavany, pomalá auta…), kterou nejde plácnout na souvislých 30 a víc km.

Paja

Tak pomůžu si příkladem z praxe, cestou ze Splitu do Záhřebu josu 2 pruhy a odjezd posledního prázdninového turnusu tu dálnici ucpal po celé délce a jelo se souběžnou jízdou mezi 30-70 km/h. Ten třetí pruh by tam pomohl v tom, že by se mohli oddělit proudy podle rychlosti, což na přeplněném dvoupruhu možné nebylo.

pave69

Průtok je úměrný šířce. Jeden pruh má „legislativní“ kapacitu 30 vozidel za minutu, protože musíte dodržovat 2 sekundy odstup. Tj. 2 pruhy = 60 vozidel/min, 3 pruhy = 90 vozidel/min, 4 pruhy = 120 aut/min, tj. 7200 vozidel za hodinu ve špičce. A tolik jich tam je, tj. pokud není dost pruhů, klesá bezpečnost a tvoří se kolony.

Aleš

Podívejte se třeba na dálnici Brenner-Modena: v celé délce čtyřpruh. Pokud se nemýlím, je tam minimálně na většině zákaz předjíždění pro kamiony. Takže ve všední dny je běžné, že v pravém pruhu je vláček kamionů bez bezpečných mezer a v levém jedou všichni sborem za tím prvním volem, který na 130 jede 120 (nebo 90 na 110). Opravdu si myslíte, že by tam šestipruh nepomohl?

Tomáš Gottschalk

Tam pomůže za pár let Brennerbasistunnel.

vrtal

Vylepšení spojení mezi krajskými městy? Tak proto je celá D43 přemalovaná pouze na silnici první třídy 2+1. Zvláště s tím že Poláci dovedou dálnici přes Klodsko až na hranice u Králík. To zas vymyslel nějaký odborník ne?

Jura

Podekuje centralni komisi na MD, ktera tak rozhodla. Stary ministr dopravy tohle rozhodnuti nezmenil a novy zatim take nic.

Kov

Poláci neplánují dálnici až k hranicím. To je nějaká špatná informace.

55p

Která krajská města spojuje I/43?

ald

Brno – Hradec + Pardubice – Liberec

PetrN

jen severní část od Boskovic po Moravskou Třebovou.. z Brna k Boskovicím se plánuje čtyřpruh S26,0/130

Jakub

I to je bída.

Tomariero

Nejdůležitější je aktuálně určitě D35,D0, dokončení D1, a rozšíření D1 u Brna, D52, D11, D3 ve Sčk a vzhledem k mezinárodním smlouvám i D3 k hranicím. zbytek je relativně postradatelný vzhledem k intenzitám a staví se defakto jen pro to že nic jiného není připraveno a zatím na to jsou peníze. (D6,D7,D55,D49)

Petr

Mám stejný názor. Hlavně D6 a D7 jsou očividně nejméně problémovými dálnicemi. D55 má výhodu že vede vedle koridoru.

David

Tak zrovna D55 zlepší život spoustě lidem, kteří dnes bydlí okolo I/55. Nejde jen o kapacity, ale také o životní prostředí obyvatel ve městech a vensicích, kterými ty silnice prochází.

Paja

To ale každá dálnice uleví lidem co žijou u současné přetížené silnice I. třídy. To není úplně ten nejúdernější argument pro prioritizaci dálnic mezi sebou.

Marek Kubík

Přestaňte žvanit o D6 a D7 učiněné nesmysly, na trasách stávajících silnic (I/6, I/7) je spousta míst které se současným provazem jsou prostě nebezpečné. 😉

Paja

To je ale i na jiných silnicích, dokonce i na těch, kde dálnice být nemají.

Sch

Nemohu souhlasit, přínos zvýšení kapacity dálnice pro ČR je miziví ve srovnání s výstavbou nové dálnice, tam kde chybí.
Navíc nové dálnice zvyšují odolnost sítě. Např. po dostavbě D3 bude pro kamionovou dopravu možné objet problém na D1 po D3 do Tábora a dále na Humpolec. Nebo alternativy D1 a D35. Kapacita dálnice se dá zvýšit i nepopulárním snížením rychlosti až na 80kmh, což se živelně na D0 děje denně. Řízené zpomalení navíc zvyšuje plynulost. Jen to chce k tomu radar, protože když nezpomalí všichni, ten efekt to nemá. A nefunguje to pořádně ani v Německu.

J.K.

Co v Německu pořádně nefunguje, rozšíření nebo zpomalení? Na té A9 u Mnichova používají obojí a funguje to myslím výborně, když opravdu je potřeba tak se otevře 4. pruh a zpomalí se to na 100-120, a ta kapacita je pak ohromná…

Gejza

Jenomže pan Mátl tam nehovoří o prioritizaci před D3 a D35, ale před D6 a D7. Třeba na D6 projelo při sčítání v r. 2016 mezi Hořesedly a Olšovými Vraty pod 10 tis. vozidel denně. Tam ta dálnice z dopravního hlediska objektivně není potřeba a prosazuje se především kvůli politice. To samé na D7 kolem Chomutova, která už bohužel stojí (na rozdíl od jiných mnohem potřebnějších úseků) a kde projede denně tolik vozidel, co na lecjaké silnici II. třídy. Proti tomu je šestipruh na výpadovkách z Prahy potřeba jako sůl…

Tomariero

Tak D6 a D7 se staví hlavně pro to že nebylo připraveno nic jiného a byly naopak k dispozici peníze. Na druhou stranu pokud už jsou ty dálnice rozestavěné v této kategorii tak by měli být dostavené v této kategorii už úplně, byť samozřejmě s nižší prioritou pokud bude nedostatek financí.

J.K.

Tak ta D6 se může dojet třeba PPP jako D4, pokud se tam ukáže že to jde tak proč ne… Zase to bude alternativa pro D5 pro některé směry…

Tomariero

Tam je otázka zda jsou to dostatečně dlouhé úseky pro PPP, osobně bych řekl ne, Vhodné jsou středočeské úseky na D3, D35 (ale tam by to PPP bylo asi za cenu pozdější stavby protože tam příprava za poslední dobu hodně pokročila) případně pak D43 pokud se rozhodne o jejím navrácení do plnohodnotných dálnic.

J.K.

No ale D4 byly taky 4 úseky, jenom se to pak spojilo, to by šlo udělat i se zbytkem D6…

Jakub

30 km D6 mezi Karlovými Vary a Bošovem by pro PPP mělo být OK.

Tomariero

Pravda a vzhledem k tomu že jsou v plánu až 2024+ tak je to pro PPP asi ideální začít teď přípravné práce

Marek Kubík

Opakovaně všechny prosím přestaňte žvanit nesmysly o D6 a D7 a začněte využívat stávající silnice I/6 a I/7. 😉 Díky tomu zjistíte že ty silnice se současným provozem jsou prostě nebezpečné.

Luboš Beneš

Nejsou…zrovna Karlovarka je luxusní rychlá silnice, od dokončeni obchvatu Krušovic luxus…

David

To je právě ten problém našeho plánování dopravy. ŘSD řeší jen silnice a tak je přirozené, že nevidí žádné alternativy kromě zvyšování kapacity. Nicméně troufám si říct, že úkolem státu je se na věc zaměřit komplexně a hledat i jiná řešení jako jsou posílení kapacit železnic, podpora hromadné dopravy (nejen finance, ale například jednotný jízdní doklad, návaznost spojů, předplatné jízdenky) a soft-mobility (aby se na tu hromadnou dopravu dalo dostat i jinak než autem).

Martin

No hlavne ten smer by si zzaslouzil dalsi dve koleje, … nejrychleji se rozvijejici region co se tyce zastavby ve stredni evrope…

Tomáš679.2

No jasně. Třeba 10. A stejně to bude někomu málo. Na jedné straně se tady volá „zelená, ekologie“ a na straně druhé budeme ukrajovat z úrodné půdy pro pěstování plodin. Následně nebudeme mít kde něco pěstovat, protože na polích jsme postavili skladiště a dálnice a vše budeme nuceni dovážet. Nepovažuji se za „Rákosníčka“ (ten byl také zelený až na p…..i, ale co je moc je příliš.

Paja

Pane Tomáši, pláčete nesmysly a ještě na špatném hrobě. Na té vaší úrodné půdě se stejně nepěstují plodiny pro jídlo, ale řepka a kukuřice a další nesmysly sloužící k zisku dotací.

Tomáš679.2

Tak jistě, to je věc další. Ale není tomu tak všude. Ale nemyslím si , že to je nesmysl. Pokud roste nyní řepka, tak až bude nouze budou třeba brambory. Ale k tomu je nutné ty plochy mít. Já vím, je to přitažené za vlasy, ale není na škodu se nad tím i takto zamýšlet.

lakes1

D1 u Prahy osm pruhů? Působí to na mne, jako kdyby se už s D3 Posázavím ani nepočítalo. Přece by D3 měla poměrně významnou část dopravy z D1 převzít a nemusely by se ty další dva pruhy přidávat (a dělat zase nové mosty). Absence napojení D3 v Mirošovicích na D1 je jeden z hlavních argumentů právě pro trasování D3 Posázavím.

Lemmy

Taky mi to přijde jako trochu overkill. D1 pomůže dostavba D3, ale i další úseky D35, které z ní odeberou provoz z dalších výsečí republiky.
Jo a mimochodem, když někde je přebytek poptávky nad nabídkou, tak se to primárně řeší cenou za službu a až pak stavbou kapacit 🙂

David

Zvýšit cenu dálniční známky, zpoplatnit parkování a hlavně postihovat parkování mimo parkovací plochy. Ale také by to chtělo alternativu k tomu autu a v tomto ohledu z mnoha směrů rozumná alternativa pro dopravu do Prahy není.

JiriP

Rozšíření D1 mi vzhledem k D3 a D35 taky přijde jako nesmysl. To už bych se spíš bavil o D11, kde do za pár let bez 3+3 nepůjde.
Z východu vlaky fungují dobře, navíc se tímto směrem počítá s další kapacitou (VRT Polabí 4 koleje, konvenční trať na ČB 2 koleje).

David

Z východu ano ale z Jihovýchodu či Severovýchodu už tolik ne. D10 by stoprocentně ulevila rychlá trať do Liberce nebo alespoň Mladé Boleslavi, D1 uleví plánovaná VRT skrze Vysočinu do Brna. D5 by se ulevilo, kdyby existoval Tachlovický tunel, atd. A přesto, že toto všechno jsou již dávno připravované stavby, trochu tuším, že náš stát nasype prostředky raději do rozšíření dálnic.

Tomariero

Stát bude dávat do silnic peníze maximálně do té doby dokud na ně peníze bude dávat EU (tzn maxi asi do konce OPD3) pak už budou dotace jen na železnici.

J.K.

No D1 u Prahy by snad šla udělat stejně jako A9 u Mnichova…

Michal

Všechno jde, když se chce. 8pruh by šel zúžením středního dělícího pásu, odstavné pruhy upravit na odlehčovací, odbočovací prodloužit a zastropovat rychlost pro sjezd z dálnice na 60km/h. Dala by se i zvednout a koruna na okrajích rozšířit podélnou semi-mostovou konstrukcí. Tam kde by nešlo přizpůsobit sjezd, toto řešit alternativní paralelní komunikací.

D11 – 6 pruh u Prahy už je hotový, stačí jen namalovat, ale co dal? Optimální by bylo pokračovat s těmi pruhy do Poděbrad po sjezd na Jičín/Velký Osek/Kolín a zároveň kolem HK mezi Osicemi a ČKD a počítat s tím 10-15km úsekem 6+6 i přes Trutnov.

Martin Prager

Ano, všechno jde, když se chce … Zatímco vy hýříte po šotoušsku zbytečnými jízdními pruhy, tak jsou tu taková krajská města, která nemají přímé dálniční spojení s Prahou (např.Karlovy Vary), ani železniční (Liberec, Karlovy Vary). Dopravní stavby jsou mj. nositelem také socioekonomické úrovně regionů. Ta je třeba v případě toho karlovarského naprosto tragická (nejchudší, největší nezaměstnanost, zanedbaná infrastruktura, prakticky žádné investice …).

Luboš Beneš

A že ta blízkost bohatého Německa nepomáhá?

Martin Prager

Nikterak výrazně. Stačí se podívat na mapu … Přilehlé německé regiony na tom taky nejsou, v porovnání se zbytkem Německa, úplně nejlépe. Těžba uhlí ukončena, porcelánky a textilky na obou stranách skončily, resp. byly vytlačeny čínskou konkurencí. Pár lidí se uplatní ve službách či zdravotnictví, ale obecně to žádná hitparáda není. A nic jiného, ekonomicky významnějšího, na obou stranách hranice není.

lojzik

Co dál? Je hezký, když se D11 u Prahy rozšíří na 6 pruh, když jim ve směru do Prahy kapacitně nevychází nájezdy na D0 a vlastně ani ta D0. Takže by měli řešit tohle.

Pako

Pán je odborník. Michale, pojďte nám pomoct s projektováním. Máte jasnou vizi a nové myšlení. Užší střeďáky, žádné nouzáky a rychlost? Tu zvýšíme pěkně na 150. No jasně. Nějací projektanti s tou jejich ČSN 73 6101 a dalšími předpisy nám přeci do toho nebudou kecat! To bude poježděníčko jedna báseň.

navratp

o 150 kmh nic neříkal……

Paja

Tak pak taky můžete být, pane projektante, uznalý a uznat že podobné věci u nás fungují po desetiletí (R46, R48,R4 …). Tím rozhodně neříkám, že je OK mít vjezd na dálnici v zatáčce přes STOPku nebo mít na dálnici autobusové zastávky, ale je to prostě realita a stav. Takže zase takové „fantasmagorie“ to nejsou (bohužel).