Doprava ve městě Infrastruktura Silnice Stavebnictví

ŘSD chystá rozšíření pražského okruhu mezi Barrandovem a D5 na šestipruh

Pražský okruh u Slivence. Foto: Wikimedia Commons.
Pražský okruh u Slivence. Foto: Wikimedia Commons.

Ředitelství silnic a dálnic pokročilo v přípravě výrazného vylepšení kritického úseku velkého pražského okruhu (D0). Konkrétně jde o rozšíření nejstarší části dálnice mezi ulicí K Barrandovu a dálnicí D5, kde se často tvoří kolony. ŘSD poslalo úsek do procesu posouzení vlivu stavby na okolí (EIA).

„Problémy se tvoří zejména v ranní a odpolední špičce, kdy jakákoliv drobná nehoda nebo i jen prudké dobrzďování a následná rázová vlna mohou způsobovat tvorbu kolon,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Studecký.

Sedmikilometrový úsek mezi křižovatkami Slivenec a Třebonice byl otevřen v roce 1983 a dnes patří k nejzatíženějším na celém okruhu. Byl postaven jako čtyřpruh, silničáři z něj chtějí udělat šestipruh. „Zahájení stavby předpokládáme nejdříve v roce 2023,“ doplnil Studecký.

Úsek (označený číslem 515) prošel rekonstrukcí zároveň se stavbou navazující části směrem k D1 (514, 513, 512), která se otevřela jako dosud poslední stavba okruhu v roce 2010. Její součástí jsou i tunely, ve směru do kopce o třech pruzích. Pro každý směr má pražský okruh tři pruhy jen v úsecích mezi dálnicí D5 a Ruzyní (516, 517).

Aktuálně plánované nové úseky okruhu se projektují také v šestipruhovém uspořádání, jde o úsek mezi dálnicí D1 a Běchovicemi (511) i severní část okruhu. V již provozovaných úsecích se s rozšířením na šestipruh počítá mezi dálnicí D10 a Běchovicemi (510).

Pražský okruh. Zdroj: Deník, Vltava Labe Media
Pražský okruh.
Zdroj: Deník, Vltava Labe Media
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Pavel
Host
Pavel

Prosím, před 30 lety se hovořilo, že D1bude v dohlednu postavena v celé trase z Prahy do Ostravy, nevíte kde je to dohledno? 😀 😀

Eduard
Host
Eduard

To dohledno končí na trase Přerov – Řikovice. Stát bohužel není schopen se vypořádat s požadavky, které si sám určil. Ale máme PR Agenturu, která to vysvětlí, že zdržení nemůžou ani místní, městké, krajské úřady, ŘSD, ministerstva, ale občanské iniciativy jako např. Děti Zěmě, které všechno z plezíru sabotují.

Alex
Host
Alex

Bude v každém směru tripruh a ve finále to bude tak, že všichni „řidiči“ budou jezdit pouze v levém a prostředním.

Eduard
Host
Eduard

Je to častý nešvar, ale dá se docela snadno řešit. Jen chtít.

VJY
Host
VJY

JoJo. Já jezdím v pravém. Jedu 130 a co je vlevo ode mne nesleduju. Protože nevím jestli ještě platí povinnost jezdit vpravo, při pravém okraji vozovky. A protože proti couralům v prostředním pruhu policajti ze zásady nezasahují soudím, že platí režim každý ve svém pruhu a jedno jak rychle.

Eduard
Host
Eduard

Pokud se nepletu, tak se u nás jezdí v pravo. I na dálnici. Ostatní pruhy slouží jen pro předjíždění. Pokud bych neměl pravdu, tak mne prosím opravte. Děkuji.

Olda
Host
Olda

Pánové, pro mé ujištění, mluví se o 3+3, s příslušnými odstavnými pruhy, nebo jsme jako obvykle v jedné z Menšíkových vypravěčských eskapád typu: „…když jsme se nastěhovali do prvorepublikového 1+1, násilím rekonstruovaného na 2+0…“

Radim
Host
Radim
VJY
Host
VJY

A nestačilo by jen dostavět Radlickou radiálu aby se auta netlačila z tzv. Barrandovské radiály – kterou nikdy nikdo neplánoval – na D0 a jela rovnou od Barrandovského mostu (přes Lihovar) rovnou na D5.

Radim
Host
Radim

Ne, nestačilo, podívejte se jaká je tam dnes intenzita TIR. Jde o nejzatíženější úsek dálnice nákladní dopravou v ČR!

MlB
Host
MlB

S Radlickou radiálou souhlasím, pomohla by hodně. D0 ale musí být výhledově šestipruhová celá, takže i za tento úsek buďme rádi.

MartinSr
Host
MartinSr

Na otázku proc jsou tam dosud jen 4 pruhy je velmi snadná odpověď. Hnutí Zelený Ořech. To je jedna z vesnic v blízkosti. Tehdy proti rozšíření protestovali

Malé stydlivé prasátko
Host
Malé stydlivé prasátko

Asi je jim milejší, že tam smrdí účastníci kolony namísto plynulého provozu s optimální spotřebou, rozumějte nižšími emisemi.

Zbyněk
Host
Zbyněk

Má ty svatá prostoto.

Luděk S.
Host
Luděk S.

Takový optimista bych chtěl být.
Dalších 20 let budeme žít s rozpadlou ekonomikou, stát nebude mít na důchody, k tomu budou sílit populisté a snahy o desintegraci EU. Rusko patrně vyvolá válku, stejně tak budou války na předměstích ve Francii. Rozpad Británie.
U nás bude nezaměstnanost kolem 30 %. Občanské nepokoje. Nebudou peníze ani na běžnou údržbu. Řada oblastí bude zcela vylidněná. Klaus ml prezident, Tomio předseda vlády. Dráty na hranicích, přídělový systém.
Takže představa, že se bude rozšiřovat okruh… Směšné.

PetrPetr
Host
PetrPetr

Ale prd. Pouze se ukáže, že nacionalistické tendence typu V4 jsou správné. Sluníčkaření na západě Evropy a s tím související neuzavírání hranic bude mít vážné důsledky. Rusko válku vyvolávat nebude, nemá k tomu důvod. Migranti na předměstí nebudou dodržovat nic a hrozí občanská válka. To je další důvod proč je sem netahat.

Pavel
Host
Pavel

PetřePetře – to je mínusů, co? Jak nikdo nechce slyšet prognózy.. A už na Vás někteří volají lékaře, nejlépe psychiatra… takhle to v historii vždy bylo a takhle to je – ale možná už nebude, až všichni v následujcích letech dostaneme realistickou PŘESDRŽKU…

Kodl
Host
Kodl

A mluvil jste jiz o Vasich vizich s lekarem? Nejlepe s psychiatrem?

Luděk S.
Host
Luděk S.

Nevidíte co se děje?

Radim
Host
Radim

A co se děje ? Je to jenom taková odtučňovací kůra. Musíte to vidět z té lepší stránky: alespoň se pár lidí bude mít čas na chvíli zatavit a zapřemýšlet o životě, o hodnotách a tom jestli má smyslu se honit za vším , co má soused atp.

Paja
Host
Paja

Asi ne každý ti vidí tak uvědoměle 🙂 Btw. zapomněl jste že budou války o vodu a masová migrace lidí z jižní Moravy do Prahy.

Luděk S.
Host
Luděk S.

No, rozhodně budu věřit spíš OECD a Světové bance, než Pájovi. To sorryako. Dokonce myslím, že Pája bude neuvědoměle velmi nepříjemně překvapen.

Radim
Host
Radim

S takovou „optimistickou“ vizí se asi ráno musí dobře vstávat že?

Luděk S.
Host
Luděk S.

Netvrdím snad, že z toho mám radost. Naopak. Rád bych byl optimista. Ale že se bude v nejbližší době něco nového stavět je naprosto naivní. Stát bude muset zajistit důchody. Navíc při krizi, co nás čeká budou stávající silnice zcela dostačující. No a co se Ruska týká: koukněte na ceny ropy.

Radim
Host
Radim

Nepropadejte panice, ano vše se přibrzdí nebo odsune, ale aspoň se začnou vytvářet priority tj. konečně začít přemýšlet co má smysl postavit co nejdřív a co pár let počká. Nemá smysl stavět vše a co nejdříve jenom proto , že jsou na to zrovna nyní peníze. Každá stavba má mít smysl a alespoň nějakou návratnost.

Luděk S.
Host
Luděk S.

Přečtěte si dnešní zprávu OECD, u nás sekyra dle Alenky 200 miliard (to je velice optimistické, reálně tak 300-400).
Světová banka mluví o „matce všech krizí“. Nelakujme si to na růžovo. Pokud doprava poklesne na polovinu (opět dost optimistické), nebude ani nutné cokoli stavět.

Lukáš
Host
Lukáš

Jsou to stejně ekonomické analýzy, které odmítaly finanční krizi před deseti lety?

Luděk S.
Host
Luděk S.

Čekáte konjunkturu?

MlB
Host
MlB

Co se týče těch důchodů, to je zrovna jeden z mála pozitivních ekonomických důsledků, které koronavirus může mít. Je to kruté a cynické, ale vydržovat si stále vyšší % populace, které ekonomice nijak nepřispívá a pouze bere, to něco stojí. Zredukování jejich počtu může ekonomice státu pomoct. Na druhou stranu to především v západní Evropě urychlí výměnu původního (z velké části přestárlého) obyvatelstva za mladší generaci, ve které jsou zastoupeni především přistěhovalci. Z menšiny (především muslimské) se začne stávat majorita. V samotné populaci se to bude posouvat postupně, ale např. u voleb se to projeví už mnohem dřív. Protože oni… Číst vice »

PetrPetr
Host
PetrPetr

Vzhledem k době přípravy staveb v ČR (tj minimálně 6 let příprava + 2-4 let výstavba) a nynějším velkým intenzitám je vhodné udělat rovnou 4+4 pruhy. Usnadnilo by to také samotnou výstavbu a zmenšilo kolony při výstavbě.

Jarek
Host
Jarek

Nač to troškaření. Co 6+6?

Eduard
Host
Eduard

Tak to máte naprostou pravdu. Škoda, že si nebereme příklad od našich severních sousedů. Ti dálnice když staví v profilu 2+2 rovnou si po stranách nechávají prostor, aby v případě potřeby mohli snadno a rychle dodat další pruh. Je věčná škoda, že při nynější rekonstrukci D1 nedošlo rovnou k jejímu rozšíření.

Olda
Host
Olda

Plný souhlas, v posledních letech jsem musel párkrát dělat Brno – Gdaňsk. Někdy přímo, někdy se zajíždkou přes WA, 1x přes Breslau (ehmm čo to táram, Vratislav jsem chtěl říci). Jejich přístup k budování silniční sítě a rozlet s kterým se do toho pustili stojí přinejmenším za uznání. A s železnicí se do toho taky opírají. Howh.

Eduard
Host
Eduard

Tak, tak to jsme se v 90. letech smáli, že nebýt Hitlera, tak ani by nevěděli co je to dálnice. A dnes už nebude dlouho trvat a Poláci budou mít kompletně vybudovanou jak dálniční, tak i železniční síť. Měli bychom si z nich vzít příklad, už jen proto, že spoustu staveb dokáží financovat z fondů EU. O tom, že myslí na budoucnost (připravenost na další pruh) ani nemluvě.

Nekdo
Host
Nekdo

no ale my zase z EU fondů dokážeme financovat cyklostezky a rozhledny!

Radim
Host
Radim

4+4 se hned stavět nemusí, ale je lepší si u všech staveb ( a nejen silničních) udělat určitou prostorovou rezervu pro možné rozšíření v budoucnu. Čili připravit maximalistickou variantu (EIA,ÚR) a po té realizovat třeba jenom to co bude skutečně využito, dostavět na maximum pak nebude problém a může být provedeno relativně rychle.

Eduard
Host
Eduard

Jenže to se bohužel v mnoha případech neděje. Nejprve se něco postaví a pak se to předělává, dodělává, protože to nevyhovuje. O nějaké rezervě do budoucna ani nemluvě.

Martin Hájek
Host
Martin Hájek

No. Zrovna včera jsem tam jel a myslel na to. Proč už to nerozšířili při té rekonstrukci před 10ti lety. A další hloupost je, že vlastně ten nový okruh od Barrandova po D1 měl být už kompletně v 6ti pruzích. Až to nebude kapacitně stačit, jsem zvědav, jak se rozšíří most přes údolí Vltavy a Berounky blízko Zbraslavi. Fakt zase někdo „přemýšlel“…

Démon
Host
Démon

Provoz na 515 je vysoký, protože není 518 a 519. Logicky, ty auta musí druhou stranou.

Démon
Host
Démon

Nebo dodělat Radlickou radiálu

Martin Hájek
Host
Martin Hájek

Ta by moc pomohla. To máte pravdu. A vyústění je už připraveno ve zlíchovském tunelu.

PetrPetr
Host
PetrPetr

RR ale více zatíží už přetížený Barranďák, raději dodělat D0 511 Běchovice – D1.

Démon
Host
Démon

Výborně, ale pražský okruh je jedna velká česká tragedie, každým dnem, kdy není hotový přichází HDP o 1 mld. Kč. Proto by měl stát schválit zákon o okamžité výstavbě, včera bylo pozdě. ve stavu nouze by to snad šlo 🙂 pak se tu můžeme soudit 10 let místo dalšího 10-ti letého čekání na okruh.

Původní Pražák
Host
Původní Pražák

Miliarda za den? A není to málo?

Jarek
Host
Jarek

Taky bych to viděl na dvě… :)))

Host
Host
Host

Opravte si prosím větu: Její součástí jsou i tunely o třech pruzích v každém směru.
To samozřejmě není pravda. Tunely jsou třípruhové jen směrem „nahoru“ – standardní zvýšení počtu jízdních pruhů ve stoupání.

Martin Hájek
Host
Martin Hájek

Taky jsem si říkal. Máte pravdu. A chci vidět, jak jednou, a to nastane do 10ti let, budou ty tunely rozšiřovat…

Vladimir
Host
Vladimir

Jak se stavajici mosty rozsiri na 6ti pruh? snese deska a polozi se znovu? A taky by me zajimalo jak se technologicky rozsiruji tunely, vi nekdo?

Malé stydlivé prasátko
Host
Malé stydlivé prasátko

Zrovna teď se něco velmi podobného děje na MÚK Slivenec. Most byl v havarijním stavu, takže jde dolů a místo něj vznikne nový s dostatečnými parametry pro 3+3 (deska dolů, nové pilíře, nová deska). Některé mosty bude potřeba zpracovat stejným způsobem. Co se týká mostů dálničního tělesa, tam to v tomto úseku údajně nebude žádný problém.

Martin Hájek
Host
Martin Hájek

V mostech ne. To máte pravdu, ale co tunely? Možná ty přesypanou technologií ne, ale co ty ražené?

ene bene
Host
ene bene

Tunely nikdo nerozšíří. Navíc by se to muselo dělat při zastaveném provozu (i při práci na jedné by to asi muselo stát v obou troubách). Leda postavit třetí paralelní troubu a provoz organizovat tak nějak, jako se plánovalo ve strahovském tunelu (který se plánoval a je i u portálů založen jako třítubusový). To je už snazší postavit další paralelní dálnici o kus dál. Msel by se přebourat i most přes vltavské údolí, ten je sice jakoby šestiproudý, ale kdyby se tak začal opravdu naplno používat, možná by byly potíže s připojovacími pruhy.

Malé stydlivé prasátko
Host
Malé stydlivé prasátko

V úseku 515 žádné dálniční tunely nejsou. Kdyby ovšem byly, tak si jejich rozšíření dokážu představit jenom obtížně a doufám, že to v úsecích 513 a 514 bude v současném stavu ještě dlouhou dobu stačit.

Martin Hájek
Host
Martin Hájek

No, dumal jsem nad tím dloujo a i s kamarádem z firmy SMP a řešení jsme se nedobrali. Je to Bártovina

Martin D.
Host
Martin D.

Tunely mají 3 pruhy vždy jenom směrem od zbraslavsného mostu, tedy ve stoupání. V opačných směrech jsou jenom 2 pruhy

Eduard
Host
Eduard

Včera bylo pozdě. Snad se jedou i dočkáme celého pražského okruhu.

michalspina
Host
michalspina

já zas doufám, že než se postaví, dojde nám, že tu energii a peníze potřebuje železnice a mhd, a nikoliv další zatraktivnění automobilové dopravy. i nové pruhy generují jen nové zácpy jinde a další nové pruhy…

Hanzi
Host
Hanzi

Pokud je poptávka je třeba rozsirovat. To již leckde ve světě pochopili. Silnice vede všude, tudíž má prioritu. S kolejemi se zrovna všude dostat nedá, takže silniční dopravě budou vždy jen ,,přicmrndávat,,

Martin Hájek
Host
Martin Hájek

Třeba Rusko je příklad opačný. Díky klimatu tam vede a vždy bude snažší stavět a udržovat železnici, než dálnice. Tam silnice nemají ekonomický přínos. U nás by ti mělo být 50:50.

Původní Pražák
Host
Původní Pražák

Jistě, posílením mhd se sníží tranzit kolem Prahy, samotném středu Čech…

Zbyněk
Host
Zbyněk

Nové spojení II. odlehčí tranzitu přes Prahu určitě.

Hanzi
Host
Hanzi

Takovýto okruh kolem velké aglomerace by měl být v dnešní době již standartní šestipruh a velká chyba že v roce 2010 se s nim rovnou nepočítalo při rekonstrukci zmíněného úseku.

Radim
Host
Radim

Obávám se , že než dojde k realizaci, cementobetonový povrch z r. 2010 bude již nepoužitelný a bude se dělat vše znovu, včetně podkladních vrstev. Tomu, že se tehdy neprojektovali 512,513 a 514 rovnou v šestipruhu jsem se divil již v roce 1997, tehdy mě bylo řečeno, že čtyřpruh stačí. No nevím jak se budou ty tunely jednou rozšiřovat na šestipruh?

Robert
Host
Robert

Rozšiřovat se ale bude úsek od D5 po odbočku na Barrandov…tunely jsou až dál…toho úseku se to netýká.

Radim
Host
Radim

Stavby 512,513, a 514 včetně tunelů a mostů se dříve nebo později budou muset rozšířit také, jinak vznikne špunt.

Martin Hájek
Host
Martin Hájek

Ano, protože celý zbytek D0 okruhu kolem Prahy buď 6ti pruh. A ten nejvytíženější kousek by byl 4pruh?

Zbyněk
Host
Zbyněk

Vytváření špuntu je přirozenou vlastností silniční dopravy. Bez pohledu na počet pruhů.

PetrN
Host
PetrN

zase se dá předpokládat že s budoucí dokončením severní části okruhu se intenzita na té jižní části sníží orptoi současnému stavu, tranzit D5/D6 D10/D11 bude kratší severem.. Problémem naší dálniční sítě jsou spíš MÚK, proč se např. na D5 směr Plzeň od D0 připojuje jen 1 pruh? Rampy z obou směrů D0 se spoují do jednoho pruhu a následně se připojí na D5, na takto zatížených křižovatkách třeba v Rakousku jsou běžné dvoupruhové připojení i odpojení. V Rakousku třeba běžné že ze 3 pruhů se stávají 2+2 (z prostředního možné vpravo i vlevo), u nás nevyužívané

Radim
Host
Radim

Na severní variantu bych tak až moc nevsázel, příprava se ještě potáhne roky možná desítky let a nakonec může být vše zhaceno tím, že to někdo napadne protože se v úplném počátku neposuzovaly alt. varianty.

Martin Hájek
Host
Martin Hájek

Posuzovala se hodně variant, jenže jedna se nelíbila zeleným a druhá zase vesnicím atd. Podle mne to půjde příkazem a podle nového zákona o liniových stavbách. Jinak to fakt nebude nikdy.

Josef
Host
Josef

Nez se postavi severni varianta, tak provoz zhoustne tak, ze nebude stacit ani 2+2 na obou koncich Prahy. Nebo treba takova dalnicni krizovatka jako u Allianz Areny v Mnichove, je to tam 4+4 (ve spicce 5+5), odpoji se dva a na okruhu jsou taky myslim ted uz 4+4, alespon kousek urcite.

Martin Hájek
Host
Martin Hájek

Tam jezdím často. Je to výpadovka na A9 a křížení s okruhem A99. A těch pruhů je tam opravdu 5 v každém směru. A navíc je to výjezd z Mnichova na letiště Franz Josef Strauss.

Martin Hájek
Host
Martin Hájek

To máte pravdu, ale vždycky bude absolutně nejvíc vytížen ten problematický kus o 4 pruzích mezi D1 a D5. Tedy tranzit vychod západ nebo naopak, jak je ctěná libost.

cawez
Host
cawez

Nebude 🙂 V budoucnu by melo vzniknout něco jako D19, takže tranzit východ – západ se D0 úplně vyhne.

Martin Hájek
Host
Martin Hájek

Opět moje slova.

Koro
Host
Koro

StandarDní …

Josef
Host
Josef

Taky nechapu, proc se tohle neudelalo uz tenkrat pri rekonstrukci, bylo by to tenkrat vic prace a trvalo by to dele, ale uz by to bylo davno hotovy. Co je ale horsi, jsou ty tunely postaveny jeno na dvoupruh, to je jeste vetsi nesmysl nez to, ze se tohle nerozsirilo. Nechapu proc se u nas nedokaze myslet trosku dopredu a tu stavbu malinko naddimenzovat, abychom to nemuseli do deseti lete predelavat.

Martin Hájek
Host
Martin Hájek

Super. Lépe bych to neřekl ani já. Opět se ukázalo, jak umíme plánovat, no spíše neplánovat.

Martin Hájek
Host
Martin Hájek

To mi mluvíte z duše. Je to Bártovina.