Šest pruhů na Pražském okruhu dává smysl jen někde. Dle ŘSD jsou potřeba až od Barrandova
Kolony podle šéfa ŘSD vznikají hlavně mezi Barrandovem a dálnicí D5.
Na Pražském okruhu začala 5. července oprava a rekonstrukce téměř tři kilometry dlouhého úseku mezi 13. a 16. kilometrem. Úsekem mezi Lochkovským tunelem a sjezdem na 16. kilometru do ulice K Barrandovu projede denně 50 000 aut, z toho 40 procent tvoří kamiony.
Začíná oprava Pražského okruhu u sjezdu na Barrandov za 240 milionů
Praha však zároveň opravuje Barrandovský most, kde se práce zpožďují a pro řidiče tak vznikla náročná situace.
„Řidiči se ptají, proč jsme s opravou úseku nepočkali. Oprava úseku mezi 13. a 16. kilometrem dálnice D0 už byla ale opravdu nutná. Je to 15 let stará vozovka, která už vyloženě degraduje, a museli bychom dávat poměrně zásadní finanční prostředky, abychom ji udrželi v nejbližším období sjízdnou,“ uvedl ve svém podcastu ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl.
V rámci oprav se rozšíří pravý jízdní pás o 0,75 metru na celkovou šířku zpevnění 11,5 metru a dálniční okruh dostane betonový povrch místo asfaltového.
Kde dává smysl šest pruhů
Vzhledem k častým zácpám na okruhu se však nabízí otázka, zda by neměl být okruh v rámci rekonstrukce tohoto úseku rovnou rozšířen na šest pruhů. Jediný zatím šestipruhový úsek je totiž v provozu mezi Zličínem a Ruzyní. Rozšíření se plánuje i mezi Štěrboholy a Černým Mostem.
„Co se týče počtu pruhů, navazujeme na uspořádání, které je v Lochkovském tunelu. Rozšiřovat v tomto místě D0 na šestipruh nedává smysl. Tento úsek neplánujeme rozšiřovat ani do budoucna,“ uvádí však Mátl.
Kolony tam podle něj vznikají, protože nekapacitní úsek je mezi mimoúrovňovou křižovatkou Barrandov a dálnicí D5.
„Tam potřebujeme šestipruhové upořádání. Tím bychom do budoucna měli kolony odstranit. Nám teď z úseku mezi MÚK Barrandov a D5 přibude denně na nyní opravovaný úsek dalších až 30 000 vozidel přijíždějících ze západní části Prahy, obrovský proud aut,“ říká Mátl.
Zkapacitnění se chystá
Rozšíření na šest pruhů se však chystá v úseku mezi MÚK Barrandov a D5. „Máme kladné stanovisko EIA, už v příštím roce budeme stavět dva široké nadjezdy, abychom při rozšiřování úseku nezpůsobili kolaps,“ říká Mátl.
Rozšiřovat na šestipruh by se mělo začít v roce 2026. Už předtím by se měla zkapacitnit také křižovatka D5 na Zličíně.
Poté by rozšíření na šest pruhů mělo následovat na dálnici D5. Nejprve v úseku Zličín – Loděnice, poté až do Berouna. Proti projektu se však v rámci procesu EIA postavila řada okolních obcí.
Obce nechtějí rozšíření D5 na šest pruhů. Kritika zní i z Prahy, podpořilo by to růst předměstí