Šest pruhů na Pražském okruhu dává smysl jen někde. Dle ŘSD jsou potřeba až od Barrandova
Pražský okruh u sjezdu na Barrandov. Pramen: ŘSD
Kolony podle šéfa ŘSD vznikají hlavně mezi Barrandovem a dálnicí D5.
Kolony podle šéfa ŘSD vznikají hlavně mezi Barrandovem a dálnicí D5.
Nejdůležitější je dokončit okruh i v severní části Prahy. Vykašlat se na sobecké zájmy dotčených obcí a dle územních plánů cca 40 let starých, okruh dokončit. Žiju u jihozápadní část iokruhu a nás se nikdo neptal zda okruh jo nebo ne.
Není divu když D19 ani D20 spojující rozumně Plzeň, Jižní Čechy a Moravu neexistuje a vše se hrne přes Prahu.
Je to tak a nemusela by to být ani dálnice. Stačila by možná i silnice pro motorová vozidla, nebo běžná jednička s obchvaty. Nedávno jsem jel z Olomouce přes Písek do Klatov a úsek od D1 do Písku už prakticky nevede díky obchvatům přes žádné město.
Problemem Prahy není to, ze z ni/do ni usti všechny dalnice. To je naopak logicke, Cechy jsou historicky monocentricka země a všechny zemske cesty vždy vedly do hlavního města, navíc i hlavni tranzitni trasy Drazdany-Viden a Norimberk-Vratislav vedou primo přes Prahu. Problemem Prahy, je, ze jeji okruh, nebo vlastne oba okruhy a jejich radialni spoje nebyly dodnes dostaveny. A to torzo, které existuje, je velmi pretezovano. KDYBY existovala severni část okruhu, nepojede spousta kamionu po okruhu jihem. KDYBY existovala Radlicka radiala, nepojede spousta aut přes Barrandov a po useku D0 Barrandov-Zlicin. KDYBY uz existoval usek D0 Bechovice-Modletice, nejezdi kamiony po… Číst vice »
Katastrofální zácpy na D0 jsou poslední dobou spíš pravidlem. Ty tisíce kamionů mně fascinují. V hospodářství EU musí být něco špatně. Podle mně by nejvíc pomohlo zvýšení kapacit křižovatek a připojovacích pruhů.
Ještě ten okruh není dostavěný a už jej chtějí rozšiřovat. Neverending story a řešení obezity povolováním pásku.
Mně připadá, že problém spojení D1-D5 je neexistující dálnice D19 Plzeň – Tábor – Pelhřimov – Jihlava
Až bude hotová základní síť dálnic, dříve ne.
A ani potom ne – 19 má tak nízké intenzity, že ji v prioritě „předskočí“ spousta jiných silnic včetně dvojek. A měla je i tehdy, kdy se muselo jezdit přes Jižní spojku a nebyl problém na ní chytit hodinu zpoždění… Takže to fakt není tím, že je pomalá.
I/19 nepotřebuje být „plnotučná“ dálnice, zvlášť při vědomí české podoby dálnic – D25,5
Potřebuje obchvaty obcí a kde to jde MÚK… chcete na ni přesunout část nákladů? Takže tam stejně maximálka nerozhoduje… bonus by byl stoupací pruhy kde je větší kopec.
Pokud ji budete předělávat na plnou dálnici, budete navíc ještě řešit „doprovodnou“ silnici.
Úplně stejně by se dalo říct severní část pražského okruhu a napojení od Varů na dálnice v Německu.
Ale ta prakticky existuje v podobě I/16, která po dostavbě Slánského obchvatu může (ano, byť pro nákladní dopravu a značně kompromisně) dočasně tu D0 suplovat.
Ne, problém spojení D1-D5 (ale i jiných, třeba D5-Barrandov) je v tom, že D5 je k D0 napojena nesmyslně jen jednopruhovou rampou – v případě směru na Plzeň dokonce z obou směrů jedinou. Nechápu tuhle zálibu v neřešení problémů tam, kde jsou, ale pokud možno někde v řiti sto kilometrů daleko, kde to nepomůže ani teoreticky.
Hodně by tu pomohlo dobudovat obchvaty na stávající jedničce hlavně v západních Čechách. Úsek D1-Tábor -Písek je díky obchvatům velice dobře sjízdný.
Od Barrandova ke sjezu na Stodůlky to převážně stojí, kvůli lidem, kteří se připojují v 30 km/h. Možná taky k tomu přispívá ten semafor od Barrandova, který pustí kolonu aut, kde je v zásadě první auto nejpomalejší.
By možná pomohla lanovka na Nové Butovice (Office park), zkráti to i dojezd na Stodůlky (další office park). Jezdit přes Smíchov 30-40 minut se asi moc lidem z toho obrovského sídliště nechce.
Ano. Je někde. Na většině okruhu by měl být osmipruh….
Proč ne rovnou 10,12? Podložte výpočtem a řekněte, komu sebereme peníze, abychom si mohli stavět věci, které nepotřebujeme. Děkujeme za doplnění informací.
To měla být asi šokující nadsázka, ale až zas taková nadsázka to není. Osobně se domnívám, že v seznamu nesmyslů placených z veřejných prostředků by se ten váš desetipruh možná i ztratil…
Také by mělo ŘSD dát nějaké peníze na údržbu. Takto vypadají kanály na silnici I/18. Díky jejich stavu došlo včera ke značným škodám. https://www.facebook.com/share/p/bkWQxkTFnsiSF1kQ/
Formuloval bych to jinak, na D0 by bylo žádoucí uspořádání 3+3 všude, ale pokud „na to nemáme“ tak minimálně od km16 „nahoru“ by mělo být všude, akutně. I kdyby to znamenalo zrušit odstavný pruh a místo něj nadělat nouzové zálivy. Jako že by to tam bylo zbytečné a nevytížené toho se snad není třeba bát??
Jak zmiňuje to uspořádání tunelu Lochkov, tak tam jsou přeci (celkem správně) 3 pruhy alespoň směrem „do kopce“…
A mimochodem, jestli se teď bude uzavírat JAKÝKOLIV úsek D0 a NEudělá se přitom rozšíření na 3 jízdní pruhy, tak je to přesně to samé jako D1 okolo Brna – před 5ti lety se taky jen opravovalo protože „už to fakt bylo děsně rozbité“ ale nebyly plány, nebyly peníze tak se to nechalo jen 2+2… no a za 5 let se to rozkopalo znovu, tentokrát „pořádně“ 🙁
3+3 všude je zbytečné. Podívejte se na D1 před Prahou. Všichni jednou ve středním 80 a v levém se mačkají na nárazníky ve 110 a pravý je úplně prázdný.
Ty mínusy mě zaujaly. Asi s Pakem jezdíme po jiné dálnici než ostatní čtenáři. Kdyby jen to podjetí nebylo za tolik bodů. 🙁
Ono by stačilo, kdyby policie sledovala a pokutovala bezdůvodnou jízdu v prostředním pruhu.
Inu, kdo chce vidí zázraky… nesedí vám ani ty rychlosti (říkáte D1, že?) ani to obsazení pruhů…
Kamiony jezdi v pravem, takze to resi hodne. To ze pro osobaky je uplne pravy pruh pro vetsinu ridicu zakazany je bohuzel jina pohadka. Neznamena to, ale ze se nema budovat, zvlast tam kde kamiony tvori vysoke desitky procent z celkoveho poctu vozidel.
I kdybych uznal přesnost takovéhoto popisu (což nečiním), pak by z toho přeci jasně vyplývalo že tam kde jsou jen dva pruhy, tam tedy pravý bude opět prázdný, v levém se pojede 80 a žádný pruh na 110 nezbyde… to je lepší??
Přijde mi šílenost, že na Pražském okruhu nejsou odpočívky.
Jakože odstavná parkoviště, fakt?? V oblasti kde jsou nejdražší pozemky v celé zemi??
Nemusejí to tahat do Prahy.
Už v době výstavby magistrály se řešilo, že zajistí volný průběh ze severu na jih. Jaká je realita? Ucpanou magistrálu prý vyřeší velký pražský okruh. Jaká je realita na postavené části D0? Je ucpaná a problémy má vyřešit šestipruh. A proč ne rovnou osmipruh? Jaksi už na úlevu pro řidiče rozšířením dálnic nevěřím. Je to nesmysl.
https://www.youtube.com/watch?v=RDZDTGwtUoc
I magistrála měla jednou pro vždy vyřešit dopravu v Praze.
Ta magistrála ale není dostavěná, tak nic nemohla řešit.
Navíc „provždy“ je děsně dlouhá doba. To by se stejně tak dalo říct že výstavba železnic v 19. stol. „nic nevyřešila“ a všechno je stále ucpané…
Na železnici alespoň každé 2 roky netvrdí, že postavením další koleje se právě teď uleví všem cestujícím. Na železnici se totiž pro jistotu málokde přidává další kolej.
No právě že toto tvrdí kdekdo… čtyři koleje na Kolín…
To vaše srovnání obsahuje určité zrnko pravdy, ovšem jiné, než jste asi zamýšlel.
– Postavit dálnici, která náhle končí rozpliznutá v ulicích metropole, je hloupost.
– Postavit okruh, kterému půlka chybí, je hloupost.
Ani jedno z toho nemůže v této podobě dobře fungovat – ani jako dálnice, ani jako okruh. To však v žádném případě neznamená, že by samotný koncept dálnice i okruhu byl špatný. Zde o (ne)úspěchu rozhodl pouze způsob provedení.
Málokdo chce po okruhu jezdit kolem dokola celé Prahy. Drtivá většina chce na okruh najet, jet po části okruhu a z okruhu zase sjet. Pokud ta část okruhu, kterou chce dotyčný použít, je v provozu, dotyčnému to stačí – a vůbec mu nevadí, že jiná část okruhu, po které jet vůbec nechce, ještě není hotová.
Je to jako když chcete jet po dálnici z Prahy do Hradce Králové. Asi vám nebude vadit, že mezi Jaroměří a státní hranicí ta dálnice ještě postavená není a nebudete říkat, že ta dálnice do Hradce nemá smysl.
No hurá. D5 – Barrandov měl být 6 pruh už 50 let zpátky
Proboha, víte jak to tady vypadalo před 50 léty?
Před 50 nevím, ale před 30 už dost podobně, pokud se bavíme o přivaděči od „nové“ D5. Chyběly akorát navazující segmenty okruhu (na Radotín i na Ruzyň), nebyly tam elektronické informační panely a v ulici k Barrandovu místo otravného kamerového systému byly cedule „zařaď 2. rychlostní stupeň“…
Kapacita byla OK… tehdy. Jestli ten kus okruhu měli stavět rovnou jako šestipruh, toť otázka.
To je logické, když radiála od lihovaru z centra, nebo MO na D5 dodnes neexistuje. Tak ten proud vozidel jede přes Barrandov a využívá kus D0 k D5.
Jo, Radlickou radiálu to chce dost. Navíc se Smíchov ještě víc zahustí Office parkem s centrálou Sporky. Těch cca 2-3k aut denně někde musí přijet.
To je takové perpetuum mobile. „Silnice ve městě jsou přetížené, potřebujeme kapacitnější okruh.“ „Okruh je přetížený, potřebujeme kapacitnější silnice ve městě.“ Stačí přidat ještě jeden pruh, ten to vyřeší.
Není. Do nekonečna to nejde. Není a nebude nekonečný počet lidí a vozidel.
Počet pracujících už bude jen klesat, Praze i největší dinosauři jako je Sporka jde do home office…a ostatní taky přibývají. Ano, do Prahy se budou stále stěhovat lidí z regionu, které budou vymírat. Ale taky bych u 6.5mio řidičů a aut řekl, že už není moc kam jít.
A jo, taky bych radši, kdyby stavební řízení v Praze netrvalo 10let a lidí by tak za bydlením nemuseli utíkat do satelitů – tu nějak rozumně obsluhovat VHD prostě nepůjde.
Snad pak trochu autonomní sdílený auta aspoň pomůžou s parkováním. Ale to taky nebude hned.
Snad v celém světě je dlouhodobý trend sestěhování lidí do měst nad 100 000 obyvatel, v některých státech do měst aspoň nad půl miliónu. A s vývojem zemědělství, techniky, technologií a potřeb se asi tohle ještě po desítky let nezmění. Neustále je vidět, že lidi jsou ochotni obětovat miliony za bydlení v Praze, Brně, Ostravě, případně krajských městech a poblíž nich. I ty kolony, hluk a prach. Dost lidí vidí jako zásadní problém také venkovské školství. Ta nestejná úroveň škol štve i mne, z principu. Čili nevidím sice, jak moc se dá ještě Praha nafouknout a do kdy by ještě… Číst vice »
Princip evropských měst ovšem spočívá vtom, že je tam hodně lidí na malé ploše. Což se vylučuje s obsluhou individuální automobilovou dopravou, která je naopak prostorově velmi náročná.
Takže ano, do Prahy se budou stěhovat další lidé – a aby to bylo možné, je potřeba omezovat prostor určený pro IAD a místo toho jej použít pro daleko efektivnější MHD.
Průměrný přírůstek počtu obyvatel Prahy za posledních dvacet let je 0,9 % ročně a vývoj v čase je velmi rovnoměrný. Pouze loňský a předloňský rok vykazují zvláštní skoky (-4,5 % a +6,4 %). Na základě toho bych si nějaká proroctví snad radši ani nedovoloval a už vůbec ne nějaké radikální řeči o tom, koho a v čem bude třeba kvůli tomu omezit. Naopak, bude třeba počkat, jak se to vyvine dál – zda budou skoky pokračovat, nebo se vývoj vrátí k pozvolnému nárůstu, případně skončí ve stagnaci. Ona je totiž pravda, že řada lidí se každý rok do Prahy přistěhuje.… Číst vice »
Kdyby se po Praze dopravovali jen ti, kteří v Praze (oficiálně) bydlí, byla by pražská doprava poloprázdná.
OK, takže v obyvatelích Prahy ten nárůst není.
Tak co kdybyste hodil také nějaká čísla do placu – v jaké oblasti ten významný nárůst probíhá…?
V počtu lidí, kteří v Praze bydlí, v počtu lidí, kteří v Praze pracují, v počtu lidí, kteří do Prahy jezdí za službami, vzděláním, kulturou…
No a ty počty máte kde?
Víte, co je to číslo?
Limitem není ani počet lidí, aní počet vozidel. Vůbec neberete v úvahu vzrůstající spotřebu, jinými slovy nenajedenost. Až tu zastaví sama příroda.
Ta spotřeba ale neroste u horní poloviny Čechů v materiálu a třeba tedy počtu jízd autem, nýbrž v hodnotě zkonzumovanych produktů. Čili bohatší část lidstva už nemá potřebu konzumovat nebo plytvat. Kdežto ta dolní polovina lidstva konzumuje tak málo, že u nich to ještě výrazně poroste.
Vem si třeba už ty desítky turistický přetížených míst, která se ozývají. I když i to je částečně taky NIMBY. Prachy turistů chceme, turisty ne.
„Čili bohatší část lidstva už nemá potřebu konzumovat nebo plytvat.“
Tak větší nesmysl jsem v životě nečetl. Tedy pokud nejde o ironii.
Pokud chcete, aby ubylo v IAD vozokm, tak musíte iad omezit buď zákazy, nebo zpoplatněním.
Já jsem pro zpoplatnění. Ostatně není důvod IAD pořád dotovat, zpoplatnění alespoň zaplatí ty náklady, které teď platí společnost.
Tak mně se ježí chlupy ze všech provozních dotací do čehokoliv.
Zpoplatnění je lepší, než zákaz. Není to černobílé, je regulovatelné. Může mít několik variant. Nepociťuje se to jako buzerace.
Někteří považují za šikanu řidičů i to, že nemůžou parkovat na chodníku nebo na přechodu pro chodce. Nebo současné ceny za rezidenční parkování v Praze. Ti budou za buzeraci považovat jakékoli zpoplatnění.
Tak jistě, a naopak, „jeden pruh přeci taky stačí“ že…
Onn je ovšem rozdíl když se na onchvatu hlavního města ČR snaží všechno „protlačit“ pouhopouhými dvěma pruhy, to přece musí být každému na první pohled jasné že to je naprosto minimální „nouzovka“…
Kromě toho, při přechodu 2->3 pruhy máte dodatečnou (legislativní) bonus v tom že v nejrychlejším pruhu nemají co dělat náklaďáky, čili se aspoň trochu hýbe…
Ale co „všechno“? Většina těch aut, která se snaží protlačit po obchvatu hlavního města, se k tomu obchvatu vůbec neměla dostat. Protože většina někde z toho obchvatu sjede do Prahy a ucpávají komunikace v Praze, pak se tam ještě někde snaží zaparkovat.
“One more lane will fix it”
Samozřejmě, kdežto „1 more track“ vyřeší všechno…
Jo, protože u železnice každou chvíli někdo argumentuje: „Ano, zrušili jsme vám tady hojně používaný přejezd, ale nejdříve je potřeba dostavit VRT v celé ČR, pak se tam může ten přejezd vrátit.“
Pan ředitel to vyřešil šalamounsky. Pze ty hlavní tunely jsou největším bolístkem jak je zkapacitnit.
Hold to budou řešit jiní ředitelé po něm.
Už v teď semafory staví dopravu aby nedocházelo k přeplnění tubusu a kolony stojí před tunelem.
Jako za jedna ,že se něco děje.
Bohužel za 4. že není vůle k překonání velkých překážek. Aneb zeptat se starého pána čeho by chtěl ve svém životě dosáhnout.
Největší intenzity pojedou po dobudování kompletního okruhu po jeho severní a východní části, kde bude 3+3. Jihozápadní segment, který dnes supluje chybějící části, tak bude v budoucnu sloužit pouze pro relaci D5-D1 a pro D4 a D3.
To ano. Ale D1-D5 budou obě 6pruh. D1 už je. A český majstrštyk je propojit dvě 6pruhové dálnice 4pruhovým okruhem.
A to ani nemluvím o tom že kromě těch dvou citovaných dálnic je tam ještě D4, D3 a „pár“ příměstských silnic…
No a? Jako myslíte, že se to neumí namodelovat? Nebo je lepší slyšet hlas lidu?
Tak když se podíváte jak na všech dálnicích včetně D1 či D5 narůstá intenzita dopravy před Prahou tak je snad logické že tranzit není zdaleka vše, v případě nákladu skoro vše, ale u osobáků drtivá většina směřuje z a do Prahy
Máte sice pravdu, ale severní část Pražského okruhu ani východní část Městského okruhu se nebude stavět v tomhle století. Takže pokud máme možnost vylepšit aspoň velmi chatrné provizorium, měli bychom to udělat.
Největší objem tranzitu je a v dohledné době bude D1-D5, dálnice na východě Prahy vedou do tmy, nejsou kapacitně napojeny na nadnárodní síť a tak mají omezený, v podstatě vnitrostátní význam. Když jedu po D10 nebo D11 je tam už na první pohled úplně jiná skladba vozidel, takový rychlejší venkovský provoz, než na D1, D5, kde je ten těžký tranzit vidět na první pohled. D0 mezi D5 a Barrandovem je léta totální tragédie, která se denně přenáší na D5 v podobě 5-10 km kolony, která je tak samozřejmá, že o ní dopravní zpravodajství moc neinformuje. Situace na D0 tak degraduje… Číst vice »
„pouze“ D5->D1? To je samo o sobě hodně, plus nějaká příměstská frekvence… absolutní minimum 3 pruhy. P východní straně to nikdo nebude objíždět pokud míří na: Plzeň/Německo, Letiště, Ruzyni, Kladno atd…
Na východní straně se tak možná „rozptýlí“ čast vnitropražské frekvence. Plus samozřejmě směr HK/Liberec/UnL.
Oni už to v roce 2010 měli postavit v 6pruhu. Kapitalní chyba. Zbytek okruhu bude už naštěstí celý 6pruh. To můžou poděkovat Bártovi šetřílkovi.
Staví se podle prognóz dopravy a na co jsou peníze.
Bárta byl sice „šetřílek“ a hlavně pako, ale za něj se to určitě nenprojektovalo. Tam je spíše vidím Schling a Šimonovský.
No trochu mi to připomíná seriál kosmo, kde ruský generál řekl jen jedno slovo. Zatím….
V tomto případě zatím stačí, s tunelama se toho stejně moc dělat nedá, tak uvidíme co přinese další vývoj, taková středočeská D3 asi bude rozdávat trochou jiný karty, ale je pravda že to bude nejdříve v roce 2030.
…a jenom na 2×2 pruhy – jak3 mosty tak tunely, hodně brzo přijdou na to že jediná možnost jak to zkapacitnit bude změna na 4×4..
Na okruhu to dopadne tak že usek D1-D5 budou muset dobudovat další tunely na 5×5
6×6, 7×7, proč být při zemi? Zabetonovat vše. Indukce!
Čest jménu….
Uz jsem to tu psal, jestli v CR neco chybi, tak je to dalnice „D19“ kopirujici priblizne dnesni I/19, ktera by odvedla podstatnou cast nakladniho tranzitu od Prahy uplne pryc. Model, ze se vse ze vsech smeru sjede na prazskem ukruhu, ktery uz ted je uzky i pro prazskou dopravu, je proste chybny.
Jj, taky jsem to kdysi zmínil v nějaké diskusi před lety, a byl jsem označen za moulu. Prý jiný směr než do Prahy nedává v podmínkách ČR smysl.
Asi ten řetěz kamionů BG, RO, TR, SRB, HU aj. má Prahu za zaslíbenou.
No jo když lidé z Prahy chtějí všude snadno dojet, tak chtějí dálnice do paprskového tvaru.
Což není zdaleka neobvyklé, ani v jiných státech. Stačí pohled na mapu na běžné evropské hlavní město…
I/19 si jistě zaslouží být „slušná“, jako ovšem spousta jiných silnic u nás… a je to 180km, to je hodně.
Uz loni mela byt studie, ktera prave D19 mela resit. Zatim po ni neni ani slechu. Pritom dobudovani zakladni dalnicni site se v Cechach blizi a bylo by uz dobre vedet co dal. Navic D5 se pernametne blizi k limitu rozumne jizdy diky souvisle kolone kamionu v levem pruhu prakticky ve dne v noci.
Pritom by ta D19 zatraktivnila i cesty pro osobaky z Brnenska smerem na zapad. Jizda po prazskem okruhu zkratka zdrzuje veskery transit a to vyrazne.
Tohle by mě taky zajímalo, je něco nového ohledně této studie?
A ještě jedna otázka kromě mapové aplikace staveb a studií atd. bylo na stránkách ŘSD stránky, kde byly po krajích jednotlivé silnice a dálnice a bylo tam vidět ( myslím do r 2050) kde bude např. třípruh atd. ale tohle se mi zdá, že zmizelo, nebo ne? Byla to, myslím, budoucí kategorizace silnic nebo něco podobného.
Byl to výhled do roku 2050.
https://tn.nova.cz/auto/clanek/403872-cesko-planuje-dalnicni-superokruh-hotovy-ma-byt-v-roce-2050
Pak se bude všechno mezitím zastaralé opravovat.
Mohu se zeptat co je D19 🤷 slyším poprvé 🤔🤔
Je paradoxní, že po současné I19 je provoz takřkra nulový. V úseku Plzeň – Tabor
Prestoze je usek Humpolec-Plzen o cca 20 km kratsi po I/19 tak jizdni doba je skoro o hodinu delsi nez v pripade jizde po D1 a plynuleho provozu, navic ta silnice je hole utrpeni, vesnice za vesnici, stoupani, jeste nedavno nutnost projet celym Taborem…..
Protože to má parametry sotva silnice druhé třídy, s mnoha průjezdy skrz obce.
Problém chybějící Radlické radiály dálnici D19 vyřeší tak z pěti procent vozkm.
Tim vubec netvrdim radialu nestavet. Snazim se na to ale podivat v sirsim kontextu. Stahnout veskery transit na prazsky okruh je zkratka nesmysl a budovani spojek v paprsku dalnic do Prahy je do budoucna zkratka nutnost.
Radiální přípojky D0 a M0.
Když oni to v Praze musí mít pod dohledem kam se co vozí. A bohužel nejde jen o dálnici, ale chybí i jižní ýelezniční koridor. Ale budeme mít VRT, to ano.