Doprava ve městě Infrastruktura Tramvaje

Praha chystá nové tramvajové tratě. Blízko jsou koleje do Malešic, Slivence a Libuše

Modernizovaná tramvaj KT8D5R.N2P. Foto: DPP
Modernizovaná tramvaj KT8D5R.N2P. Foto: DPP

Třicet pět nových projektů na stavby tramvajových tratí nebo zázemí pro tramvaje má v zásobě Praha. Město počítá s dalším rozvojem tohoto druhu dopravy i dále od centra a za hranice metropole. První nové tramvajové úseky jsou ale stále několik let od zahájení.

Plány na investice ukazuje zásobník projektů v Plánu udržitelné mobility, který tento týden Praha zveřejnila. V řadě případů jde o úplně nové trasy, většinou ale spíše o plány, o kterých se už mluví delší dobu.

Jedním z takových příkladů je tramvajová trať ze Želivského do Malešic vedoucí po Počernické ulici. O ní se mluví od počátku tisíciletí, ještě v roce 2007 slibovali politici otevření do roku 2011. Teď má příprava opět pokročit. Náměstek primátorky Petr Dolínek při prezentaci plánu oznámil, že se začne už připravovat projektová dokumentace na trať o déle 2,4 kilometru.

Rada města tennto týden schválila pořízení projektové dokumentace k územnímu řízení kvůli tramvajové trati v Počernické ulici. „Nyní tedy dojde k výběru projektanta a následně k zahájení projekčních prací,“ dodala mluvčí Dopravního podniku hlavního města Prahy Aneta Řehková.

Stavbu město dlouho odkládalo kvůli stavbě vodovodního přivaděče, vyjde na 950 milionů korun. Podle Dolínka měst našlo levnější řešení, původní plány byly o čtvrt miliardy korun dražší. Samotná tramvajová trať má pak vyjít na 620 milionů korun, 300 milionů má stát stavba přivaděče.

Trasa tramvajové tratě ze Želivského do Malešic. Foto: Poladprahu.czTrasa tramvajové tratě ze Želivského do Malešic. Foto: Poladprahu.cz
Trasa tramvajové tratě ze Želivského do Malešic. Foto: Poladprahu.cz

Tramvajová trať Počernickou ulicí získala v hodnocení projektů na tramvaje i jednu z nejvyšších známek podle potřebnosti. Hotová by měla být do čtyř let. “Je to náhrada intenzivní autobusové dopravy komfortnější, kapacitnější a ekologičtější tramvajovou dopravou, dojde k novému přímému spojení s centrem města a dalších částí Prahy,“ vypočítává plán hlavní pozitiva.

Město chce tramvaje poslat hlavně tam, kde dosud musí jezdit velmi často autobusy, které i tak nezvládají často přepravit všechny cestující. Do tramvají se vejde více lidí.

Praha v minulosti představila třicet tratí, které chce postavit, zatím nejdále je příprava spojení z Modřan do Libuše nebo Barrandova do Slivence. U obou je už vydáno územní rozhodnutí a probíhají činnosti k získání stavebního povolení. „V mírném závěsu za nimi je projekt tramvajové tratě Divoká Šárka – Dědinská, kde musela být přepracována projektová dokumentace podle nových požadavků Ministerstva obrany ČR, zde se nyní projednává upravený projekt k územnímu řízení,“ dodala Řehková.

V zásobníku projektů jsou například spojení mezi Podbabou a Bohnicemi přes Tróju, takzvaná severní tramvajová tangenta. Ta by měla umožnit snadnější spojení čtvrtí, které jsou sice geograficky blizko sebe, veřejnou dopravou ale značně vzdálené. Už v roce 2022 chce město stavět tramvaj z Podbaby do Suchdolu za 1,6 miliardy korun, přes dvě miliardy má stát trať z Kobylis do Bohnic. V plánu je také například i stavba Dvoreckého mostu přes Vltavu mezi zastávkami Dvorce a Lihovar na Smíchově.

19 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Kéž se tohle nikdy nepovede. Počernická není na takové otřesy stavěná. Navíc by byl pryč i ten poslední drn trávy, který tak pečlivě sekají. Nejdřív byl na Plaňanské plácek, nikdy se tam, prý z důvodu vodovodních trubek, nic postavit nesmělo. Tenkrát lidi chtěli nějaké kulturní zázemí a obchody. Najednou tu jsou BytyMalešice… asi někteří lidé nemají co dělat.

    • Na jaké otřesy? Počernická byla už od počátku, kdy se stavělo sídliště Malešice, projektovaná pro tramvaje. Proto tam je ten zatravněný centrální pás. A předpokládám, že by jízdní dráha byla zatravněná, takže rozdíl by byl jen v tom, že by v té trávě byly dvě koleje.

    • Ona je ta ulice uz davno pro tramvaje postavena, vcetne navazujicich oblouku s Cernokosteleckou… trava uprostred ulice zustane, trat bude mit pravdepodobne zatravneny svrsek, oproti autobusum se zvedne kapacita, snizi emise a ubyde hluk…
      Stavbe vadil privadec a jeho prelozka byla nacene pomerne draze, takze se dlouho nic nestavelo a vse resili autobusy…

  • V případě Počernické (což je trigger vyhrabání tohoto tématu) se jasně píše o tom, že autobusy to nezvládají. Obrovskou výhodou tramvaje by byla jak větší kapacita, tak samostatné těleso. Totéž prý Suchdol.

    • Bydlím v podstatě na konečné budoucí tratě a i když tramvaj jednoznačně uvítám, tak nemůžu říct, že by to busy nezvládaly. Ve špičce jezdí každé 3 minuty a snad nikdy se mi nestalo, že bych se nevešel do busu, nebo se nějak vyloženě mačkal. Snad jen, když se do busu nahrnula zrovna celá třída dětí.

    • Michal: „Totéž prý Suchdol.“
      Přeplňované autobusy na Suchdol už jsou také dost dávnou minulostí, protože studenti si raději počkají na další spoj, než aby se mačkali – i v ranní špičce bývá sice hodně plno, ale kloubové autobusy ve špičkovém intervalu cca 3 minuty to po ránu zvládají a odpoledne už vůbec není o čem hovořit. Budovat tam tramvaj je nesmysl, který by navíc značně zhoršil dopravní obslužnost městské části, ale vedení DP tu vizi stále „živí“, protože tím chce „vyčůraně“ zajistit vybudování části tangenciální trati do Kobylis.

  • Pokud vím, tak se dřív plánovalo protáhnout tramvaj z Počernické až do Teplárenské a výhledově až do Jahodnice. To zřejmě asi není v současném „zásobníku“.

  • Těch návrhů nových tratí je už kolem třiceti ale zatím jsou všechny daleko od kopnutí do země. Co se do 5 až 10 let nezačne fyzicky stavět, tak si troufám tvrdit se už nepostaví nikdy, protože tou dobou už budou k dispozici levné elektrobusy, které potichu a beze smradu odvezou cestující prakticky kdekoliv. Zavést někam koleje, troleje, měnírny a pak to udržovat je poměrně velká investice, která s nástupem flexibilních elektrobusů s dobíjením na konečných bude příliš drahá. Viz čínská města, která si elektrifikovala komplet autobusový provoz již nyní. Tak na co sakra čekáme?

    • S těmi elektrobusy bych byl opatrný. Jednak současné baterie už narážejí na fyzikální limity (prostě o moc víc energie už do nich nacpat nejde), druhak lithia také není nekonečně mnoho – naopak už začíná docházet.

    • Na to, že lithium začíná docházet, jste přišel jak? Co jsem četl, tak lithia je naopak hodně. Problém bude spíš s jeho aktuálním těženým množstvím.

    • Problem elektrobsu je hlavne v tom, ze Baterie nemaji vyresenu ekologii, o te se moc nemluvi, pomerne rychle se vycerpaji a to jich je pomerne hodne (jsou pomerne velke – kapacitni), v rovinatem terenu je to jeste jakztakz pouzitelne kdyz neni trasa dlouha, pak se musi resit dobijeni pomerne dlohymi prostoji na konecnych nebo prubeznym dobyjenim bud tzv OppCharge stanim v zastavce, vybudovanim infrastruktury (tedy ne podobne menirnam, nebo troleji, takze jde vlastne o kombinaci trolejbusu a elektrobusu…
      Take je treba pocitat s klimatizaci a topenim, coz dava zabrat bateriim nejvice natoz u kloubovych vozu, nehlede nato, ze velmi casto ma linka i slozitejsi kopcovity teren – Praha neni bohuzel placka a tak je potreba cast trasy vest nejlepe pod troleji…
      Udrzovat nabijeci stanice, budovat infrastrukturu typu OppCharge nebo prubezne trolejove vedeni a menirny, vymenovat baterie po skonceni zivotnosti, jejich recyklace, nebo i obycejne prostoje pri nabijeni, ono to take neni zadarmo u elektrobusu…
      Takze tam kde to jde, bude asi nejlepsi postavit tramvajovou trat, byt je investice vyssi, ale na dnesnim povrchu, ktery jde snadno udrzovat a zivotnost vozu je mnohem vetsi nez u autobusu a elektrobusu (baterie) s napojenim na rozsahlou infrastrukturu je vyhodnejsi…
      Tam kde to kvuli terenu nepujde, na frekventovanych autobusovych linkach se vyplati parcialni trolejbus, tedy vetsi cast pod troleji, koncove useky bez troleje na baterie (ty nemusi byt tak velke a nebudou tolik zatizene za jizdy), ktere se dobyji za jizdy nebo kratce dobyji i na konecnych, zivotnost se tak prodlouzi (odhadem na dvojnasobek) oproti elektrobusum nebo autobusum…

  • Tak trasa Podbaba-Troja-Bohnice-Kobylisy jednoznačně! Ušetřilo by to desítky minut denně. Jenže mám obavu, že idi…ty, kteří si zvolili místní v Praze 6 a Bohnicích to pohřbí, jako všechny racionální zlepšováky.

  • Never-ending story. Za pár let se článek může recyklovat a seznam bude stejný. Nerad to říkám, ale za Béma se v Praze infrastruktura stavěla. Draze, spousta peněz asi utekla jinam, ale něco se postavilo. Teď máme studií a projektů, že s nima může tapetovat, ale skutek utek.
    Nové tramvajové tratě nic, okruh nic, metro nic, mosty padaj. Jo, vlastně se něco děje: zužují se dříve pracně vybudované a protlačené kapacitní dopravní tepny.

    • Ono ani za Béma to tempo nebylo úžasný. Které tramvajové tratě od roku 2000 vznikly?
      Řeknu vám to zcela přesně:
      * Hlubočepy-Barrandov
      *Laurová-Radlická
      *Podbaba
      *Trojský most

      Takže až na tu první 2 kousky do 1 km a jedna přeložka.

      • Ono se hodne investovalo do oprav, uz kvuli novym vozum od Skody… Ted uz jsou snad vsechny useky opravene a nosnost trati zvysena, takze pokud se bude stale stejne investovat, mohli by se stavet i dve nove trate naraz…

    • @ VRT: Postavila se Blanka, Trojsky most, J cast prazskeho okruhu… Jiste, s nemalymi problemy a prodlenim, ale ty stavby mame a slouzi. Pavel mluvil o infrastrukture obecne, ne jen o tramvajovych tratich.

    • Především ovšem je v tom seznamu „hafo“ zcela zbytečných hovadin – a protože je známo, že právě ty největší hovadiny mají také největší naději na realizaci, tak z toho seznamu mám spíše trochu strach …
      Nejpotřebnější nové tramvajové tratě jsou ty, které vytvoří nové tangenciální vazby nebo v těch relacích aspoň nahradí současné frekventované autobusové tangenty, aby se snížila potřeba cestovat přes centrální oblasti města – například „východní tramvajovou tangentu“ tam ale nevidím.

    • Vidím zavedení těchto vizí do praxe dosti bledě, když je zjevně problém po letech dohodnout jen zavedení linky mhd tunelem blanka. Přitom prakticky bez investic, jen za provozní náklady. Velmi jsem zvědav, zda se podaří prosadit aspoň celotýdenní provoz linky S41 do Hostivaře.
      A na elekrobusy bych nesázel, prozatím se v praxi moc neosvědčily – např. na lince z Malostranského nám. k nem. pod Petřínem jezdil chvíli nahrazen klasickým busem. Zřejmě je limitující životnost baterií a jejich extrémní cena.

      • Je to silny kopec, baterie tam hodne trpi, zvlast v zime, kdy se jeste musi topit a v lete klima…
        Viz napr. linka 58 z Palmovky na Prosek, musela se postavit trolejbusova trolej do kopce, zatim jen zkusebne, ted se uvazuje o postaveni meniren a prodlouzeni troleje na trvaly stav a nakup novych vozu pro linku 140… bez troleje by to bus jen s bateriemi nezvladal…

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora