Dopravci Železnice Zprávy

SERIÁL: Jak rozdělit osm miliard na vlaky? Kraje většinou počítají s přímým zadáním

RegioShark od výrobce Pesa Bydgoszcz. Autor: České dráhy
RegioShark od výrobce Pesa Bydgoszcz. Autor: České dráhy

Soutěže nestíháme, přímé zadání je praktičtější. Tak by se dal shrnout výsledek ankety deníku Zdopravy.cz k budoucnosti regionální železnice. Kraje, které s podporou státu objednávají vlaky za více než osm miliard korun ročně, se do vypisování soutěží nehrnou. Téměř všem přitom koncem roku 2019 vyprší desetiletá smlouva s Českými drahami. Deník Zdopravy.cz proto připravil na další dny seriál, ve kterém se bude podrobněji věnovat situaci v jednotlivých krajích.

Většinový příklon k přímému zadání (existují výjimky) přitom neznamená, že všechny výkony na delší dobu automaticky získají České dráhy. Některé kraje chtějí získat pouze několik let času na přípravu soutěže, jiné zase jednají s více dopravci. „Oslovili jsme tři železniční dopravce, a to České dráhy, RegioJet a Leo Express. Nově také jednáme se společností Arriva,“ říká například hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.

Jinde rozlišují jednotlivé provozní soubory. Například Olomoucký kraj je rozdělen do čtyř oblastí, z nichž dvě jsou s elektrickou trakcí a dvě s motorovou. Motorové vlaky chce kraj zadat přímo, elektrické skrze soutěže. Podobně rozlišuje trakce i Jihočeský kraj, který hodlá obě soutěžit.

K největším zadavatelům patří Praha a Středočeský kraj, jejichž zástupci postupují v souladu a upřednostňují přímé zadání. Ani tady ale není průnik soukromníka na území Českých drah vyloučen. Město například shání dopravce na linku z Roztok přes Libeň do Hostivaře, kraj zase uvažuje o zavedení spěšných vlaků.

Zajištění dopravní obslužnosti na železnici v roce 2020

Kraj

Zadání

Pardubický

přímé

Zlínský

přímé

Olomoucký

kombinace

Liberecký

kombinace

Jihočeský

soutěž

Praha a Středočeský

přímé

Královéhradecký

přímé

Moravskoslezský

přímé

Vysočina

přímé

Karlovarský

přímé

Ústecký

přímé

Jihomoravský

soutěž

Plzeňský

kombinace

Poznámka: některé kraje počítají s přímým zadáním jen na přechodné období, nikoliv na celých deset let

31 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Soutěžení možná snižuje cenu a kraje/stát by mohl na první pohled ušetřit, ale… vyhraje např. Arriva díky nejnižší ceně a stát potom bude přemýšlet, jak ze svýho doplatí jejím zaměstnancům mzdy. K čemu tedy soutěžení kvůli ceně? Zohlednil bych spíš kvalitu nabízených služeb atd.

  • možná tomu nerozumím, ale některá města neudělali soutěž na mhd a dali to přímo a ušetřili, zaměstnali svoje lidi a hlavně mají přehled o financích a tohle přesně chce udělat kraj, přeci vedoucí a majitelé mají být z kraje a né aby bydleli, měli sídlo a odváděli dan někde v praze.

  • Možná by tady stálo za to napsat, že „soutěž“ a „přímé zadání“ v případě, že někdo podá včas svoji nabídku je de facto to samé,. neboť kraj je povinen se jí zabývat pokud ji obdrží – jinak je to soudně napadnutelné…

  • Ono je to nejpohodlnější, sice kraje mají tisíce nudících se úředníků, tak na vypsání soutěže potřebují několik let, navíc z cizího krev neteče a stejně, kraj je stát, ČD je stát, je to jen hra na kapitalismus v podání státu, který jen přešuchuje peníze po jeho organizacích a ohlupuje svoje ovčany, že něco spravuje jinak a lépe. Občane, stát nejsi ty, to je organizace, která Ti zrekvíruje půlku a o to čtvrtinu, kterou Ti vrátí se pořádají volby, komu se nasype..

  • Olomouc přímé zadání. Zlín definitivně neuvedl,ale bude asi přímé zadání.

  • Jihočeši, zvedněte hozenou rukavici a ukažte škarohlídům, že to jde! Recept „ekonoma“ Žemličky je sice jednoduchý, i když spíše příliš dlouhodobý. Nuže:
    1) Vytvoření mediální kampaně na téma „nemodernosti, nemódnosti“ železniční veřejné osobní dopravy.
    2) Zároveň s tím vytvářet jízdní řády k nepoužitelnosti – teze č. 1) bude podložena logickým úbytkem cestujících.
    3) Provést rušení vlaků na nejsilnějších přepravních proudech. Rušit se musí vlaky sdostatečně obsazené a vlaky na které jsou cestující desetiletí uvyklí. Necelých 10% zrušených žel. spojů nahradit (pochopitelně neplnohodnotně) autobusy dopravce, kterého si přeje ten, kterého všichni v regionálních strukturách raději na slovo poslechnou.
    4) Stále udržovat mediální kampaň (tituly třeba na téma „zbytečné veřejná doprava“). Na ni se již mohou podílet subjekty, které ze zrušení části veřejné dopravy profitují. Nesmí se v ní objevit čísla, třeba o průměrné obsazenosti spojů busů hrazených krajem. Číslo 6 osob/spoj nevypadá pro kampaň příliš dobře.
    5) Vytvářet zdání správnosti kroků, prováděných erárem – třeba na téma “ JČ kraj má malou hustotu osídlení, nelze proto jeho obyvatelstvu zajistit komfort srovnatelný kupř. s krajem Středočeským“. Nejlépe k tomu přizvat (a dobře zaplatit) některého z docentů, vědců, či umělců.
    6) Zavést stínový IDS (v okruhu cca 8,99 km od středu metropole, ne více), který musí být pro cestujícího dražší, nežli původní dopravně technické řešení obsluhy oblasti. A též výrazně dražší, nežli provoz o.a.
    7) Po úbytku cestujících i zde platí bod 4).
    8) Zprivatizovat účelově část železniční dopravy, v souladu s bodem 2). Pokud s erárem kamarádící dopravce nemá dost náležitostí, proto vyjdeme vstříc – neobjednáme spoje
    9) Podělit se přes bílého koně (zpravidla spolumajitele předem vítězné firmy) o „uspořené“.
    10) Zaplatit kampaň na téma ucpanosti měst os. automobily s vysvětlením, že za to mohou jejich neschopné magistráty.

    • Franta:
      Nedovedu odhadnout, jestli to „Chachara“ skutečně baví, nebo zda je to jen emotivní projev jeho smutku nad realitou, ale vím naprosto přesně, že bohužel má v mnohém pravdu …

    • F., ŽvD.: V málokterém kraji ČR dodachmali veřejnou dopravu během 10-15 let do stavu, kdy řízeně poklesla téměř o 2/3. Okecávky, olhávky tohoto stavu z KÚ daleko převyšují moje fabulace, co do emotivnosti.

    • ten bod 3) je psán pro zlínský kraj, kdy se pořád oddaluje to výběrko na autobusy z důvodu vězení majitelů? Zatím je zde už levnější vlak, ale na jak dlouho?

  • Tak hlavně ať je uznávání jízdného. Když to jde na krajských úrovní proč by to nešlo celorepublikově? Za 160 Kč mohu jezdit po středočeském kraji i po praze bez ohledu ne dopravce.

  • Krno je dobrým příkladem, jak z toho udělat počmáranou hnusnou tramvaj. Odborníci 1. třídu zruší. Průvodčí zruší. Nevím proč, když je to na páteřních elektrických trasách směšný výdaj a oni kontrolují interier. I kdyby vyhrály dráhy, tak zakážou jejich sjednocující jízdné. (aby se náhodou nejezdlilo levněji). Tedy přestože přerozdělují státní peníze, nebude platit in 100 in 50. Pouze nějaké jejich regio šme… Které taky mohou být nastaveny výhodně pouze k měsíčním kupónům a tedy místním a voličům. A stačí se podívat za kolik jezdí ty krajské soutěžené busy, kde počet cestujících notoricky klesá . Většinou výrazně dráž než ČD.

    • Neměl bys tolik času věnovat čtení odborářského tisku, soudruhu, leze ti to na žebříčkovou soustavu.

      Navzdory tvým kydům o „šmé“ je IDS JMK nejpropracovanější IDS v ČR, tak by mě zajímalo, jaká práce je za Tebou…

    • Jedno zde nikdo nenapsal – tam, kde zadávají vlaky přímo ČD (a nehrají si tedy na „trh“ i s různými všimnými, malými domů, či švindly typu „něco za něco“), veřejná doprava funguje a přepravuje zdaleka nejíce pasažérů. ODStrašujícím příkladem jsou Jižní Čechy, kde stabilizace finančních toků na správné účty způsobila neskutečný odliv cestujících busy, či vlaky a je příčinou fatálního ucpání větších měst o.a. Aby zbylo dost pro GWTR s jejich parodiemi na „lepší“ vlaky (na relativně okrajových, sezonních výkonech), tak zrušili (jen za Zimoly) přes 20% spojů i na páteřních tratích. „Trh“ není zadarmo.

      • Co třeba Liberecký kraj? Máte pocit, že zde doprava po dvou velkých soutěžích na železniční dopravu nefunguje nebo to se nehodí do konstrukce Trh je zlo?

    • Tak jasně. Pan Petr Špirk je totiž typická modrá guma, ublížený režijkář ze SŽDC, co teď nemůže zdarma na Šumavu. To je vše.

    • V kraji Libereckém soutěže znamenaly velice pofidérní zlepšní stavu. V JČ kraji „soutěž“ znamenala výrazné zhoršení stavu (aby zbyly prachy pro Šumavu, tak se jinde a s velkým předstihem likvidovalo jak o život). Jedním z argumentů pro „soutěže“ bylo, že „bude více vidět kam tečou peníze“. Není na ně lépe vidět ani v jednom z případů. Nebo ano?

      • 089: nárůst cestujících během tří let na dvojnásobek. místo 810 Desira, za méně peněz, než pro ČD.
        JHŽ: nárůst cestujících o více než třetinu, nižší úhrada, než před tím. 95 % výkonů RS1, před tím loterie Rakve, 810 či Regiokřápy.
        Díky soutěžím je cena jasně daná, dopravce si nemůže přijít jen tak za objednatelem s argumentem, že je zrovna úplněk a je potřeba dosypat. Ve smlouvě je díky soutěži jasně stanovené, co dopravce musí a co nesmí včetně sankcí. Nejde ji ohýbat tak, jak se zrovna hodí. Nemotejte do toho Šumavu. Jen vám chci ukázat, že soutěže veřejné dopravě umí i prospět. I když tomu říkáte pofidérní

    • Re: Pan Sůra. Nehodí do konstrukce. Hodí nehodí, já jen upozorňuji, že rozhodně ne vše bude lepší. Že jakákoliv soutěž, jakkoliv nastavená v jakémkoli prostředí bude lepší. A Liberecký kraj, tam jezdí ČD, ne.. (možná až na trať do Německa) Tedy defakto státní jízdné Vám stále platí. S IN 100 i IN 50. A můžeme debatovat o debatách se zabezpečovačem u jihočeských soutěží atd.

    • Jan Sůra: „Co třeba Liberecký kraj?“
      To je právě ono: všechno je v lidech! V Libereckém kraji se na rozhodování o tom, čeho by mělo být dosaženo, podíleli v zásadní míře odborníci a lidé „zasažení“ veřejnou dopravou a podle toho také jednali – v jižních Čechách to ovšem bylo (resp. už dlouho je) zcela jinak …

    • Soudruhu Michale. Nejsem odborář a obvykle nečtu odborářské tisky. . Ale počkáme si na výsledek. Brněnský IDS je sice chválený, nicméně ty kroky jako absence průvodčích, absence první třídy, zákaz jízdného ČD, hranice kraje atd. atd. nepovedou k lepším zítřkům.

    • Pane Sůro ,GWTR jezdí taky s motorovými vozy 810 a regiokřápy a starými rs1.Kraj muže ovlivni jaké stroje budou v kraji jezdit.Celostítní IDS krásný v tomto bordelu nereálná věc.

      • Píšu o Libereckém kraji. Zde GWTR nejezdí. A jak píšete, kraj může ovlivnit…

    • Pane jane,
      zákaz vlastního tarifu je z pohledu IDS JmK pochopitelný, nemají kontrolu nad tím kolik lidí tím jezdí pořádně kolik se vybere peněz, kolik z toho má dopravce atd. Po zákazu budou mít lepší přehled a kontrolu, zrušení 1. třídy je zase spojeno s IDS protože lístky do první třídy nemá. Jestli je zavedou, nebo ne, je otázka, někdy by se hodil, ale pokud budou kapacitní vozidla, tak je možná zbytečný.

      Co ale budou muset zavést je nejspíš nějaká nová jízdenka na kratší dobu a více zón.
      Zajímavé ale pak bude jak se postaví k projíždějících mezinárodním vlakům a podobně, znemožnění jízdy v úseku Břeclav-Brno by mohlo využívání železnice a celého IDS nabourat. Rozdíl EC a Sp je dost podstatný. A byť EC nejsou v IDS tak díky nim nemalé množství lidí o Brna jede právě vlakem, ti by se patrně přesunuli na dálnici.

      Hranice kraje nejsou takový problém, postupně je IDS rozšiřován na cizí území a to i do zahraničí, stejně tak je v BV přesah Rakouského IDS, to je menší problém. Co bude ale výzva je poskytnutí dostatečně kapacitních rychlejších vlaků. Obávám se že vycházet z vlaků s Vmax=120km/h a nepohodlnými vozy se prostě nedá. Při nákupu vozidel asi udělá kraj poněkud lépe pokud by pořídil něco jako syslograf, ale s moderním zbytkem vozů.

      Ovšem diskuse o IDS a podobně je na dlouho, velmi dlouho, a bohužel nejsme tam, společensky, abychom na to mohli jít s chladnou hlavou. Zejména nejsme schopní nějak si říct co to má dělat a jan:
      Zákaz vlastního tarifu je z pohledu IDS JmK pochopitelný, nemají kontrolu nad tím kolik lidí tím jezdí pořádně kolik se vybere peněz, kolik z toho má dopravce atd. Po zákazu budou mít lepší přehled a kontrolu, zrušení 1. třídy je zase spojeno s IDS protože lístky do první třídy nemá. Jestli je zavedou, nebo ne, je otázka, někdy by se hodil, ale pokud budou kapacitní vozidla, tak je možná zbytečný.

      Co ale budou muset zavést je nejspíš nějaká nová jízdenka na kratší dobu a více zón.
      Zajímavé ale pak bude jak se postaví k projíždějících mezinárodním vlakům a podobně, znemožnění jízdy v úseku Břeclav-Brno by mohlo využívání železnice a celého IDS nabourat. Rozdíl EC a Sp je dost podstatný. A byť EC nejsou v IDS tak díky nim nemalé množství lidí o Brna jede právě vlakem, ti by se patrně přesunuli na dálnici.

      Hranice kraje nejsou takový problém, postupně je IDS rozšiřován na cizí území a to i do zahraničí, stejně tak je v BV přesah Rakouského IDS, to je menší problém. Co bude ale výzva je poskytnutí dostatečně kapacitních rychlejších vlaků. Obávám se že vycházet z vlaků s Vmax=120km/h a nepohodlnými vozy se prostě nedá. Při nákupu vozidel asi udělá kraj poněkud lépe pokud by pořídil něco jako syslograf, ale s moderním zbytkem vozů.

      Ovšem diskuse o IDS a podobně je na dlouho, velmi dlouho, a bohužel nejsme tam, společensky, abychom na to mohli jít s chladnou hlavou. Zejména nejsme schopní nějak si říct co to má dělat, taky jek, lítáme tu v naprosto neskutečném pangejtismu a schozofrenii. Nadává se na předražené tarify a lístky, jak se dotují soukromí dopravci, aby se pak adorovaly právě poněkud neschopné ČD, které neumí nacenit linky přestože po nich mnoho let jezdí, jinak by nemohly být ve ztrátě. Mluví se o podpoře hromadné dopravy aby některé kraje na svém území soukromé autobusy zakázaly a pod podivnými záminkami. S prominutím pokud soukromá firma vyjezdí linku za podstatně méně než stojí dotovaná linka, tak je něco s IDS pekelně blbě, buď je blbý tarif, nebo je kraj brán na hůl.

    • K.S.
      Takze kdyz si koupim listek z Prahy do Mikulova, tak mi ho po prestupu neuznaji ? Nebo jeste hur, uz si ho z Prahy ani nekoupim ? Nebo jak tomu mame rozumet ?

  • Chápu to dobře, že kraje už jánevím kolik let ví o blížícím se konci kontraktu na dopravní obslužnost, nic nedělají, a pak se začnou vymlouvat že je pozdě na výběr.řízení?

    Lháři a pokrytci..

    • Jojo, taky mě ten údiv z nečekaného příchodu roku 2019 překvapil. 🙂 I to, že přímé zadání je „praktičtější“ = nemusej makat…

  • Nešlo by do tabulky připsat, které kraje zvažují přímé zadání jen na několik let?

Newsletter

Partneři


Výběr editora