cargo

SERIÁL: Jak rozdělit osm miliard na vlaky? Kraje většinou počítají s přímým zadáním

RegioShark od výrobce Pesa Bydgoszcz. Autor: České dráhyRegioShark od výrobce Pesa Bydgoszcz. Autor: České dráhy

Soutěže nestíháme, přímé zadání je praktičtější. Tak by se dal shrnout výsledek ankety deníku Zdopravy.cz k budoucnosti regionální železnice. Kraje,

Soutěže nestíháme, přímé zadání je praktičtější. Tak by se dal shrnout výsledek ankety deníku Zdopravy.cz k budoucnosti regionální železnice. Kraje, které s podporou státu objednávají vlaky za více než osm miliard korun ročně, se do vypisování soutěží nehrnou. Téměř všem přitom koncem roku 2019 vyprší desetiletá smlouva s Českými drahami. Deník Zdopravy.cz proto připravil na další dny seriál, ve kterém se bude podrobněji věnovat situaci v jednotlivých krajích.

Většinový příklon k přímému zadání (existují výjimky) přitom neznamená, že všechny výkony na delší dobu automaticky získají České dráhy. Některé kraje chtějí získat pouze několik let času na přípravu soutěže, jiné zase jednají s více dopravci. „Oslovili jsme tři železniční dopravce, a to České dráhy, RegioJet a Leo Express. Nově také jednáme se společností Arriva,“ říká například hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.

Jinde rozlišují jednotlivé provozní soubory. Například Olomoucký kraj je rozdělen do čtyř oblastí, z nichž dvě jsou s elektrickou trakcí a dvě s motorovou. Motorové vlaky chce kraj zadat přímo, elektrické skrze soutěže. Podobně rozlišuje trakce i Jihočeský kraj, který hodlá obě soutěžit.

K největším zadavatelům patří Praha a Středočeský kraj, jejichž zástupci postupují v souladu a upřednostňují přímé zadání. Ani tady ale není průnik soukromníka na území Českých drah vyloučen. Město například shání dopravce na linku z Roztok přes Libeň do Hostivaře, kraj zase uvažuje o zavedení spěšných vlaků.

Zajištění dopravní obslužnosti na železnici v roce 2020

Kraj

Zadání

Pardubický

přímé

Zlínský

přímé

Olomoucký

kombinace

Liberecký

kombinace

Jihočeský

soutěž

Praha a Středočeský

přímé

Královéhradecký

přímé

Moravskoslezský

přímé

Vysočina

přímé

Karlovarský

přímé

Ústecký

přímé

Jihomoravský

soutěž

Plzeňský

kombinace

Poznámka: některé kraje počítají s přímým zadáním jen na přechodné období, nikoliv na celých deset let

Tagy kraje objednávka soutěže vlaky železnice
31 komentářů