Dopravci Železnice Zprávy

SERIÁL: Jak rozdělit osm miliard na vlaky? Kraje většinou počítají s přímým zadáním

RegioShark od výrobce Pesa Bydgoszcz. Autor: České dráhy
RegioShark od výrobce Pesa Bydgoszcz v Klášterci nad Ohří. Autor: České dráhy

Soutěže nestíháme, přímé zadání je praktičtější. Tak by se dal shrnout výsledek ankety deníku Zdopravy.cz k budoucnosti regionální železnice. Kraje, které s podporou státu objednávají vlaky za více než osm miliard korun ročně, se do vypisování soutěží nehrnou. Téměř všem přitom koncem roku 2019 vyprší desetiletá smlouva s Českými drahami. Deník Zdopravy.cz proto připravil na další dny seriál, ve kterém se bude podrobněji věnovat situaci v jednotlivých krajích.

Většinový příklon k přímému zadání (existují výjimky) přitom neznamená, že všechny výkony na delší dobu automaticky získají České dráhy. Některé kraje chtějí získat pouze několik let času na přípravu soutěže, jiné zase jednají s více dopravci. „Oslovili jsme tři železniční dopravce, a to České dráhy, RegioJet a Leo Express. Nově také jednáme se společností Arriva,“ říká například hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.

Jinde rozlišují jednotlivé provozní soubory. Například Olomoucký kraj je rozdělen do čtyř oblastí, z nichž dvě jsou s elektrickou trakcí a dvě s motorovou. Motorové vlaky chce kraj zadat přímo, elektrické skrze soutěže. Podobně rozlišuje trakce i Jihočeský kraj, který hodlá obě soutěžit.

K největším zadavatelům patří Praha a Středočeský kraj, jejichž zástupci postupují v souladu a upřednostňují přímé zadání. Ani tady ale není průnik soukromníka na území Českých drah vyloučen. Město například shání dopravce na linku z Roztok přes Libeň do Hostivaře, kraj zase uvažuje o zavedení spěšných vlaků.

Zajištění dopravní obslužnosti na železnici v roce 2020

Kraj

Zadání

Pardubický

přímé

Zlínský

přímé

Olomoucký

kombinace

Liberecký

kombinace

Jihočeský

soutěž

Praha a Středočeský

přímé

Královéhradecký

přímé

Moravskoslezský

přímé

Vysočina

přímé

Karlovarský

přímé

Ústecký

přímé

Jihomoravský

soutěž

Plzeňský

kombinace

Poznámka: některé kraje počítají s přímým zadáním jen na přechodné období, nikoliv na celých deset let

31 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
To

Soutěžení možná snižuje cenu a kraje/stát by mohl na první pohled ušetřit, ale… vyhraje např. Arriva díky nejnižší ceně a stát potom bude přemýšlet, jak ze svýho doplatí jejím zaměstnancům mzdy. K čemu tedy soutěžení kvůli ceně? Zohlednil bych spíš kvalitu nabízených služeb atd.

petr.r

možná tomu nerozumím, ale některá města neudělali soutěž na mhd a dali to přímo a ušetřili, zaměstnali svoje lidi a hlavně mají přehled o financích a tohle přesně chce udělat kraj, přeci vedoucí a majitelé mají být z kraje a né aby bydleli, měli sídlo a odváděli dan někde v praze.

Dušan Vokoun

Možná by tady stálo za to napsat, že „soutěž“ a „přímé zadání“ v případě, že někdo podá včas svoji nabídku je de facto to samé,. neboť kraj je povinen se jí zabývat pokud ji obdrží – jinak je to soudně napadnutelné…

jan

Zadávání soukromým firmám bez soutěže je pras..

Pibik

Ono je to nejpohodlnější, sice kraje mají tisíce nudících se úředníků, tak na vypsání soutěže potřebují několik let, navíc z cizího krev neteče a stejně, kraj je stát, ČD je stát, je to jen hra na kapitalismus v podání státu, který jen přešuchuje peníze po jeho organizacích a ohlupuje svoje ovčany, že něco spravuje jinak a lépe. Občane, stát nejsi ty, to je organizace, která Ti zrekvíruje půlku a o to čtvrtinu, kterou Ti vrátí se pořádají volby, komu se nasype..

Daniel

Presne tak 🙂

železničář

Olomouc přímé zadání. Zlín definitivně neuvedl,ale bude asi přímé zadání.

Chachar Budvar

Jihočeši, zvedněte hozenou rukavici a ukažte škarohlídům, že to jde! Recept „ekonoma“ Žemličky je sice jednoduchý, i když spíše příliš dlouhodobý. Nuže: 1) Vytvoření mediální kampaně na téma „nemodernosti, nemódnosti“ železniční veřejné osobní dopravy. 2) Zároveň s tím vytvářet jízdní řády k nepoužitelnosti – teze č. 1) bude podložena logickým úbytkem cestujících. 3) Provést rušení vlaků na nejsilnějších přepravních proudech. Rušit se musí vlaky sdostatečně obsazené a vlaky na které jsou cestující desetiletí uvyklí. Necelých 10% zrušených žel. spojů nahradit (pochopitelně neplnohodnotně) autobusy dopravce, kterého si přeje ten, kterého všichni v regionálních strukturách raději na slovo poslechnou. 4) Stále udržovat… Číst vice »

Franta

Chachar: že tě to baví takový kydy.

železničář v důchodu

Franta:
Nedovedu odhadnout, jestli to „Chachara“ skutečně baví, nebo zda je to jen emotivní projev jeho smutku nad realitou, ale vím naprosto přesně, že bohužel má v mnohém pravdu …

Chachar Budvar

F., ŽvD.: V málokterém kraji ČR dodachmali veřejnou dopravu během 10-15 let do stavu, kdy řízeně poklesla téměř o 2/3. Okecávky, olhávky tohoto stavu z KÚ daleko převyšují moje fabulace, co do emotivnosti.

petr.r

ten bod 3) je psán pro zlínský kraj, kdy se pořád oddaluje to výběrko na autobusy z důvodu vězení majitelů? Zatím je zde už levnější vlak, ale na jak dlouho?

coudy

Tak hlavně ať je uznávání jízdného. Když to jde na krajských úrovní proč by to nešlo celorepublikově? Za 160 Kč mohu jezdit po středočeském kraji i po praze bez ohledu ne dopravce.

Jan

Krno je dobrým příkladem, jak z toho udělat počmáranou hnusnou tramvaj. Odborníci 1. třídu zruší. Průvodčí zruší. Nevím proč, když je to na páteřních elektrických trasách směšný výdaj a oni kontrolují interier. I kdyby vyhrály dráhy, tak zakážou jejich sjednocující jízdné. (aby se náhodou nejezdlilo levněji). Tedy přestože přerozdělují státní peníze, nebude platit in 100 in 50. Pouze nějaké jejich regio šme… Které taky mohou být nastaveny výhodně pouze k měsíčním kupónům a tedy místním a voličům. A stačí se podívat za kolik jezdí ty krajské soutěžené busy, kde počet cestujících notoricky klesá . Většinou výrazně dráž než ČD.

Michal

Neměl bys tolik času věnovat čtení odborářského tisku, soudruhu, leze ti to na žebříčkovou soustavu.

Navzdory tvým kydům o „šmé“ je IDS JMK nejpropracovanější IDS v ČR, tak by mě zajímalo, jaká práce je za Tebou…

Chachar Budvar

Jedno zde nikdo nenapsal – tam, kde zadávají vlaky přímo ČD (a nehrají si tedy na „trh“ i s různými všimnými, malými domů, či švindly typu „něco za něco“), veřejná doprava funguje a přepravuje zdaleka nejíce pasažérů. ODStrašujícím příkladem jsou Jižní Čechy, kde stabilizace finančních toků na správné účty způsobila neskutečný odliv cestujících busy, či vlaky a je příčinou fatálního ucpání větších měst o.a. Aby zbylo dost pro GWTR s jejich parodiemi na „lepší“ vlaky (na relativně okrajových, sezonních výkonech), tak zrušili (jen za Zimoly) přes 20% spojů i na páteřních tratích. „Trh“ není zadarmo.

Jan Sůra

Co třeba Liberecký kraj? Máte pocit, že zde doprava po dvou velkých soutěžích na železniční dopravu nefunguje nebo to se nehodí do konstrukce Trh je zlo?

Petr

Tak jasně. Pan Petr Špirk je totiž typická modrá guma, ublížený režijkář ze SŽDC, co teď nemůže zdarma na Šumavu. To je vše.

Chachar Budvar

V kraji Libereckém soutěže znamenaly velice pofidérní zlepšní stavu. V JČ kraji „soutěž“ znamenala výrazné zhoršení stavu (aby zbyly prachy pro Šumavu, tak se jinde a s velkým předstihem likvidovalo jak o život). Jedním z argumentů pro „soutěže“ bylo, že „bude více vidět kam tečou peníze“. Není na ně lépe vidět ani v jednom z případů. Nebo ano?

Jan Sůra

089: nárůst cestujících během tří let na dvojnásobek. místo 810 Desira, za méně peněz, než pro ČD. JHŽ: nárůst cestujících o více než třetinu, nižší úhrada, než před tím. 95 % výkonů RS1, před tím loterie Rakve, 810 či Regiokřápy. Díky soutěžím je cena jasně daná, dopravce si nemůže přijít jen tak za objednatelem s argumentem, že je zrovna úplněk a je potřeba dosypat. Ve smlouvě je díky soutěži jasně stanovené, co dopravce musí a co nesmí včetně sankcí. Nejde ji ohýbat tak, jak se zrovna hodí. Nemotejte do toho Šumavu. Jen vám chci ukázat, že soutěže veřejné dopravě umí… Číst vice »

jan

Re: Pan Sůra. Nehodí do konstrukce. Hodí nehodí, já jen upozorňuji, že rozhodně ne vše bude lepší. Že jakákoliv soutěž, jakkoliv nastavená v jakémkoli prostředí bude lepší. A Liberecký kraj, tam jezdí ČD, ne.. (možná až na trať do Německa) Tedy defakto státní jízdné Vám stále platí. S IN 100 i IN 50. A můžeme debatovat o debatách se zabezpečovačem u jihočeských soutěží atd.

Jan Sůra

Tam jezdí ČD a Vogtlandbahn. Reagoval jsem ale na Chachara

železničář v důchodu

Jan Sůra: „Co třeba Liberecký kraj?“
To je právě ono: všechno je v lidech! V Libereckém kraji se na rozhodování o tom, čeho by mělo být dosaženo, podíleli v zásadní míře odborníci a lidé „zasažení“ veřejnou dopravou a podle toho také jednali – v jižních Čechách to ovšem bylo (resp. už dlouho je) zcela jinak …

jan

Soudruhu Michale. Nejsem odborář a obvykle nečtu odborářské tisky. . Ale počkáme si na výsledek. Brněnský IDS je sice chválený, nicméně ty kroky jako absence průvodčích, absence první třídy, zákaz jízdného ČD, hranice kraje atd. atd. nepovedou k lepším zítřkům.

ondřej

Pane Sůro ,GWTR jezdí taky s motorovými vozy 810 a regiokřápy a starými rs1.Kraj muže ovlivni jaké stroje budou v kraji jezdit.Celostítní IDS krásný v tomto bordelu nereálná věc.

Jan Sůra

Píšu o Libereckém kraji. Zde GWTR nejezdí. A jak píšete, kraj může ovlivnit…

K.S.

Pane jane, zákaz vlastního tarifu je z pohledu IDS JmK pochopitelný, nemají kontrolu nad tím kolik lidí tím jezdí pořádně kolik se vybere peněz, kolik z toho má dopravce atd. Po zákazu budou mít lepší přehled a kontrolu, zrušení 1. třídy je zase spojeno s IDS protože lístky do první třídy nemá. Jestli je zavedou, nebo ne, je otázka, někdy by se hodil, ale pokud budou kapacitní vozidla, tak je možná zbytečný. Co ale budou muset zavést je nejspíš nějaká nová jízdenka na kratší dobu a více zón. Zajímavé ale pak bude jak se postaví k projíždějících mezinárodním vlakům a… Číst vice »

Bery

K.S.
Takze kdyz si koupim listek z Prahy do Mikulova, tak mi ho po prestupu neuznaji ? Nebo jeste hur, uz si ho z Prahy ani nekoupim ? Nebo jak tomu mame rozumet ?

mgr.pavel

Chápu to dobře, že kraje už jánevím kolik let ví o blížícím se konci kontraktu na dopravní obslužnost, nic nedělají, a pak se začnou vymlouvat že je pozdě na výběr.řízení?

Lháři a pokrytci..

Michal

Jojo, taky mě ten údiv z nečekaného příchodu roku 2019 překvapil. 🙂 I to, že přímé zadání je „praktičtější“ = nemusej makat…

Jan

Nešlo by do tabulky připsat, které kraje zvažují přímé zadání jen na několik let?