lot
Letecké společnosti Letectví

Šéf Ryanairu rozvířil debatu o záchraně Smartwings. Není to princ na bílém koni, říká ministr Havlíček

Letadla Smartwings po kolizi na Letišti Praha. Foto: Rosťa Kopecký / Flyrosta.com
Letadla Smartwings po kolizi na Letišti Praha. Foto: Rosťa Kopecký / Flyrosta.com

Debata o státní pomoci společnosti Smartwings dnes pokročila do další úrovně. Vstoupil do ní šéf největší evropské letecké společnosti Ryanair Michael O’Leary, který promluvil v rozhovoru pro CNN Prima News a postavil se proti státní podpoře pro firmu Smartwings. V případě krachu chce Ryanair jejich kapacitu v Praze částečně nahradit.

CNN Prima News kouskovala informace z rozhovoru celý den. Je to poprvé, co měla tuzemská televizní stanice rozhovor s jedním z nejvlivnějších lidí světového letectví. O’Leary neřekl nic neočekávaného: je připraven částečně nahradit Smartwings v Praze a přijmout část jeho lidí. Vystoupil proti státní pomoci. Přesto jde o cenný příspěvek do debaty o státní pomoci: O’Leary vybudoval prakticky z nuly největší aerolinky v Evropě.

Jsme připraveni převzít další letadla od Boeingu a budeme potřebovat personál. Neříkám, že nutně jen od ČSA a Smartwings, ale víme, že jejich personál je skvěle vyškolený,“ řekl O’Leary.

Šéf Ryanairu uvedl, že ve firmě mají pravidlo, že nechtějí peníze po vládách. Zapomněl ale na státní půjčku z Velké Británie ve výši 600 milionů liber. „Nenechte se obalamutit aerolinkami, které žádají o finanční podporu,“ řekl O’Leary, který české vládě doporučil, ať peníze pro Smartwings investuje radši do zdravotnictví. Podle něj má být podpora aerolinek shodná pro všechny, například snížením daní nebo letištních poplatků. „Ilegální podpora pokřiví trh na několik let, podívejte se na příklad Lufthansy. Němci zneužívají svoji sílu. Česká vláda by neměla jen tak splachovat peníze do Smartwings, je to nestátní podnik s bohatými akcionáři,“ tvrdí O’Leary.

Na rozdíl od Lufthansy se ale O’Leary nevymezil příliš proti Smartwings, naopak vyjádřil naději, že přežijí a pochválil jejich management. To v jeho případě není příliš časté, většinou ostatní dopravce kritizuje.

Ministr dopravy Karel Havlíček pro CNN Prima News uvedl, že lidé nemají od Ryanairu očekávat spásu. „Pokud někdo žije v iluzích, že Ryanair bude rytířem na bílém koni a zachrání, je na velkém omylu. Je to pouze marketing Ryanairu,“ dodal Havlíček. „Úplně nejlepší by bylo, aby i vlastníci vložili nějaké peníze. Neříkám ale, že se bez Smartwings nedá přežít,“ dodal Havlíček.

Generální ředitel Smartwings Roman Vik uvedl, že Smartwings budou zřejmě jedinou společností, která v Evropě státní pomoc nezíská. Zopakoval, že požadují pouze státní úvěr nebo státní garanci, nic jiného. „Stát by dozoroval, jak budou tyto peníze použity. Nedostali jsme se do této situace vlastní vinou,“ dodal. Zopakoval, že současné systémy vládní pomoci firmám nejsou pro Smartwings dostatečné a pro aerolinky využitelné.

70 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Od lesa

Bílej kůň bude zas daňovej poplatník, bravo!

Adam

Posílení Ryanairu v Praze by vůbec nebyla špatná záležitost

Y.K.

Dá se říci, že O’Leary nezklamal a drží svou linii poskytovaných rozhovorů. 🙂 Něco nastínit (což jsou pravidelně řeči do vzduchu), kopnout do konkurence, trochu úlisně zalichotit a reklama zadarmo je na světě. Ta věta s tím, že budou potřebovat nové lidi, ale ne nutně od ČSA je geniální. Že on to tak s médii umí, vždycky Ryanair do novin dostane.

JÁija

Musí to umět, jinak by nebyl tam kde je. O prachy jde přece vždycky až v 1. řadě. Že je to prasečí morálka už většinu lidí nezajímá.

RHood

Je to těžké. Asi nikdo z nás nepřeje zaměstnancům SWG to nejhorší z pohledu existence/neexistence spol. QS a ČSA. Stejně jako my, jsou to lidi, kteří mají své závazky, jsou to otcové, matky, mají hypotéky, půjčky, atd. Bohužel je tady jedna negativní skutečnost, které dle mého názoru, a můžete souhlasit nebo ne, zásadně ovlivňuje postoj části klientů/obyvatel k SWG. SWG má finanční problém, ano, je to fakt, v pořádku. SWG žádá o státní záruku za komerční úvěr, ano, je to fakt, v pořádku. Ale slyšel jste někdo, někdy, aby majitele veřejně vystoupili a jednoduše přiznali, že SWG má finanční problémy,… Číst vice »

Axel

1. Můžu se zeptat proč zaměstnanci nezaloží vlastní aerolinky? Nezatížené dluhy z minula a nezatížené minulými chybami Smartwings? Letadel je k dispozici asi relativně hodně. Díky přebytku ropy asi o něco klesly i ceny paliva. 2: Můžu se zeptat proč Smartwings nepodalo návrh na insolvenci formou reorganizace? Při dokončení insolvence by se mohly vyřešit většina dřívějších problémů Smartwings: – rozhádaní vlastníci – dluhy nesouvisející s epidemií, ale vzniklé už v minulosti kvůli přehnané expanzi zakončené problémy s 737MAX – snížení dluhů díky tomu, že věřitelé by v rámci insolvence formou reorganizace odpustili velkou část dluhů? Jestli nebude zakopaný pes v… Číst vice »

JÁija

Tomu se říká pokora, a tu fakt miliardáři ani milionáři dnešní doby neznají. Kdyby nenastal tento marast, tak ani možná nevíme jak Vik
vypadá, jak byl zalezlý kdesi ve stínu palem. Teď je na všech televizních kanálech snad každý den, naposledy včera u Wolfové ve 360. No prostě jak se jim KDY, KDO a CO hodí.

maďar

A kde je NICKY?? resp pod kterym nickem ted vystupuje? 😀 ono to zas tak tezke odhadnout nebude 😀 par tipu mam 😀

Nekdo

Asi ho jiz nebavi racionalne argumentovat, kdyz ze strany zamestnancu QS a najmutych trollu jako Ty se mu dostava pouze hloupouckych plku kculi mlzeni situace, zlehcovani, prekrucovani a popirani zasadnich problemu v bezpecnosti, ekonomice a vlastnicke strukture, a invektiv. No a pak to Vase minusovani podle povelu z intranetu, to je taky k popukani… Jste fakt “aerolinka“ na urovni – vlastnena cinslymi komunisty a pezetkari, pohrdajici zakazniky a s kulturou, kterou hrave prekona i maly jogurt. A abych nezapomel, jenom jeden jediny let ze 62000 vloni byl na jeden motor. Musi se to zopakovat, jinak bys neusnul…

maďar

Ahoj Nicky 😀

maďar

Tak hlavne , ze ty mas argumenty ty skupino 😀 nesmysl jeden vedle druhyho, jen osocovani a zast.

Otmar

Smart Wings se dostaly do potíží právě vlastní vinou. Například i tím jak se chovali k zákazníkovi.

Jiri

A ti rozčilení zákazníci pak na protest zavřeli hranice aby nemohl letat.

Adam

Ne,ti zákaznici, kteří například prožili dovolenou bez zavazadel a nebo jim byl zrušený let a ačkoliv mají právo na náhradní letenku a kontaktní centrum jí tvrdí, že nikoliva,museli podstoupit hádku,tak si příště raději vybrali jinou společnost

Analytik

Včera jsem to viděl v televizi a ta moderátorka se vůbec nedostala k jádru věci.

Analytik

Bude to mít ještě zajímavý vývoj

Ondros

Ryanair sleduje jen své zájmy, nic míň nic víc. To je jejich bussiness. SW bych ale půjčku nedával také. Pokud se něco nezměnilo, tak SW sice žádá o půjčku, ale o transparentním nahlédnutí do účetnictví nemůže být ani řeč. Navíc akcionáři mají na záchranu kapitálu dost. Pokud by stát měl už jakkoliv finančně vypomáhat SW, tak by za to měl získat majetkový podíl, tedy v podstatě nákup. Takto dělá i německá vláda s Lufthansou.

Jája

S tím by se dalo souhlasit, má to jen jednu zásadní odlišnost od Lufthansy. Tam v případě zisku kapitálového podílu získává stát nezpochybnitelnou hodnotu, navíc umocněnou sníženou cenou 3 Eura za akcii. U SWG je hodnota blízká nule, jak již avizoval ministr Havlíček, když řekl, že by je za tolik stát přebíral.

beija

Jenže u Smartwings by to byla černá díra na peníze – tedy cenově pro stát nevýhodné a platili bychom to my všichni. A pozor, Lufthansa ještě pomoc nepřijala, pokud se něco neudálo přes noc. Německo by vydělalo – koupilo by za cca 1/3 ceny akcie Lufthansy transparentně obchodovatelné na burze, půjčka má daný rostoucí úrok.

Axel

Pro Ondros – zjistit „co je pod pokličkou“ uvnitř Smartwings nestačí pro ekonomické rozhodnutí. Dalším krokem by mělo být vyjednávání s věřiteli Smartwings o výši dluhů kterou tito věřitelé odpustí firmě Smartwings, když z našich daní bude zaplacen zbývající dluh…. Jedině takto lze orientačně odhadnout kolik miliard Kč z našich kapsech firma Smartwings opravdu potřebuje.

Protože zatím to vypadá na salámovou metodu jak vylákat peníze z našich daní. Nejdřív 150 milionů měsíčně. Teď je řeč tuším o 2,5 miliardách. A nakonec se celková částka může vyšplhat např. na 50 miliard.

JirkaA

Smartwings řikali že měsiční provoz stoji 150 milionu a ne že je chtěji půjčit.

Axel

Pro JirkaA – já to pochopil jinak, než jak Vy tvrdíte.

K věci: Když se člověk zamyslí, tak jak může stát měsíční provoz aerolinky v březnu (=mimo sezonu) stejnou částku jako provoz v květnu/červnu (=v hlavní sezoně)?

Už mi rozumíte, proč jsem krajně skeptický ke kvalitě/dostatku informací, na jejichž základě pan ministr Havlíček v dubnu rozhodnul o strkání peněz do Smartwings?

Vlastimil Kocurek

Tady nejde prvoplánově o nějaké aritmetické propočty, jak uvádíte, je to akciovka, její dluhy jsou známy. Tady jde o to, že stát by neměl dávat peníze do společnosti, která má zcela nejistou budoucnost, majitelé sami se nechtějí podílet na zvyšování majetku, a největší držitel akcií ani nekomunikuje !!!!!!!!!
Naproti tomu Lufthansa je sázka na jistotu.
Takže v ČR máme daleko větší problém jinde, kde by měly být zřizovány týmy, které hledají řešení, Okolo SW rozhodně ne, je to jen plýtvání státními penězi a časem a oddalování jiných důležitějších problémů.

Axel

Pro Vlastimil Kocurek – našel jsem poslední údaje k roku 2018 o výši dluhů Smartwings. Od té doby mohlo dojít k velkým změnám. Zvláště, když Smartwings defacto si většinu majetku najímají

Kecal

Nepřeju si krach Smartwings a ani ČSA. Zejména proto, že lidi co si koupili letenky by o svoje peníze přišli. Státní garance za úvěr pro SWG by byla ok, hlavně aby se v té společnosti nezačal zase angažovat Luftjarda Tvrdík, z toho by byla černá díra…

Axel

Pro Kecal – rozhodně nesouhlasím s tím, aby naslepo šla jedna jediná koruna dotací z našich kapes. Teprve až Smartwings odkryje karty, tak TEPRVE pak lze udělat nějaké objektivní rozhodnutí o celkové částce dotace, kterou Smartwings potřebuje. Proč má 10 milionů lidí se skládat na žebračenku pro pár desítek/pár stovek tisíc chudších zájemců o létání? I kdybychom se chtěli tyto peníze darovat našich naivnějším spoluobčanům, tak kdo zajistí, aby se z našeho daru pro Smartwings neplatili staré dluhy, které vůbec nesouvisí s epidemií? P.S. Naprosto souhlasím s náhradou škody z našich kapes, za to že v březnu 2020 nesměl Smartwings… Číst vice »

maďar

O Leary je podvodnik a hraje divadlo jako vzdy. Kdo v Ryanairu delal vi, ze jeho pristup k a zamestnancum je sileny. Ale bude se u toho panacek usmivat jak nevinatko. Magor 😀

Nekdo

Uff, jeste ze zde mame skvely QS, ktery ma vyborny pristup k zamestnancum a vubec nenabira letusky jako sezonni brigadnice pouze na leto, aby v zime pobirali podporu na pracaku, vubec nema sefpilota, ktery leta na jeden motor, aby usetril penize a vubec letos jiz nevyrazil desitky pilotu. Ja jsem tak rad, ze mame altruisty Vika, Simaneho, ze jim asi poslu stravenku, protoze zli diskuteri jim tady delaji bebi…

maďar

Nekdo : Nesmite tolik cist blesk 🙂 ano, prace stevardky je bohuzel sezonni zalezitost. V zime se tolik nelita. Zamestnanci lyzarskych stredisk maji praci jistou taky jen na par mesicu. Aerolinka neni prodejna potravin juuu?? 🙂 nevim co sem porad tahate let na jeden motor. Zkuste se zminit o dalsich 62tisic letu ktere SW udelal v minulem roce 🙂 zadne desitky pilotu nikdo nevyrazil. Overte si informace nez neco napisete nebo min ctete bulvar a pouzivejte vlastni mozek. Jestli naky mate 😉

Dan

Proboha co to je za argument – 62 tisíc letů (na oba motory)? Jiné aerolinky mají za rok řádově víc letů a z toho není žádný na jeden motor.

beija

CC ( většina) v ČSA měli standardní zaměstnanecké poměry, žádný pracák nebo škola na zimu..Také za ně ČSA platilo povinné odvody státu – sociální a zdravotní pojištění ( Které SW prezentuje jako něco spešl, přitom je to jeho povinnost, kterou se snaží osekat, kde může.)
Tedy pokud nebyli CC přijati na brigádu, to se po vzoru TVS /Smartwings začalo provozovat v ČSA v malých číslech ( k celkovému objemu CC) na přelomu desetiletí.

kocka65

je blby ze se ty lidi posilaj na pracak o tom zadna.
Na druhou stranu kdyby to neudelali, meli by problemy uz davno predtim.
Pokud mate firmu ktera vam vydelava jen v pulce roku a v druhe tolik ne (ale provozni naklady by jste mel porad jako ve spicce sezony).
Budete ty lidi dobrovolne drzet? asi ne ze?

Mohli by ty lidi nechat ale to uz by pravdepodobne resili financni potize davno.

Nekdo

nevím, jestli neustále omíláte počet letů skupiny OK/QS za rok (62 000) proto, že vypouštíte dymovou clonu, nebo jste troll, nebo to máte v pokynech, nebo je za tím něco jiného, ale faktem je, že taková čísla nemají žádnou výpovědní hodnotu. například LH, která splnila kritéria pro podporu v Německu a váhá, zda je pro ně výhodné to přijmout má dlouhodobě víc letů v libovolném kalendářním měsíci (ano, i v únoru, kdy je poptávka nejslabší): https://www.statista.com/statistics/943195/lufthansa-number-flights-monthly/ Desítky pilotů, kteří dostali výpověď od QS je realita, kterou se nejspíše pokoušíte zamlžit. Nicméně jsem to našel ve formě, které zřejmě dokážete porozumět… Číst vice »

Y.K.

To se nedá číst. Dochází vám, že srovnáváte sezónní charterovou aerolinku (sezónní turismus) a linkovou aerolinku (linková doprava). Každý typ má úplně jiný charakter ročních cyklů. Proč v tom Německu nesáhnete také někam mezi chartery, také je mají. To by bylo mnohem zajímavější a porovnatelněšjí. Copak asi dělají v zimě, když Němci nelétají k moři. To samé jako jakýkoliv jiný turisticky byznys, v zimě nemají práci pro všechny. Navíc používat absolutní čísla, to je opravdu na hlavu. Samozřejmě že Lufthansa má více letů. Když srovnáváte kolos s 736 letadly (celá skupina) či cca 350 (jen LH) a obrovskou dálkovou sítí… Číst vice »

Jiri

Většina těch letušek jsou studentky. Mimo sezónu jsou ve škole. To jen tak na okraj.

Honza D.

Studentky na brigádě? Pár letů se SW jsem absolvoval a podle této teorie by průměrný věk studentek byl mezi 40 a 50 lety. 😃

Peet

Ty máš něco proti „univerzitě třetího věku“? 😃

Cestující LBC MHD

Kategorie věčných studentek 🙂

Ted

Jako zato Ryanair se chová ke svým lidem důstojně. V Rakousku chtěli aspoň trochu důstojnou mzdu a než by jim to dal, tak radši tam aerolinku zrušil. Ryanair je něco jako Amazon. Dokáže nabídnout celosvětově konstantně kvalitní službu, ale k zaměstnanců m se chová šíleně.

Ota Z.

zase ohraná pohádka o jednom motoru, vyhozených pilotech a sezónních stewardkách? Netvrdím, že let na jeden motor byl v pořádku, ale už je to tak ohrané téma, že to až nudí to číst. Stejně jako sezónnost prací. Chtělo by to něco novějšího, ať se člověk na těch diskuzí může více bavit. Nějak už dochází téma a není co číst :-DDD

Nekdo

to máte od paní Dufkové? nejdřív opatrné přiznání, že možná let na jeden motor nebyl v pořádku, pak kouřová clona o ohrané pohádce. ale nebojte, teď přišlo QS s novou pohádkou o letech na LHR… tak třeba maďar dostane nové pokyny, že nemá již všude cpát, že QS ročně létá 62000 letů, takže kdo letí na dovolenou, tak má mizernou šanci, že poletí domů pouze na jeden motor, ale teď bude všude hrdě psát, jak QS bude létat do Londýna! a to zní hrdě!

Tom

Už jseš s tím trapnej, pane Někdo, furt to meleš dokola, zkus něco novýho..

Emi.mart

Tak treba umazavani hodin v norme 100/ mes, 280 /3 mesice, dale rocni norma a v neposledni rade doba odpocinku mezi sluzbami.. licence, atd. Hm??

Vítek

Ale funguje mu? Funguje a firma mu slušně vydělává.

Petrs

RYR se vymezuje proti pomoci, hlavne ze sami dostali cca 18 miliard pujcku….

beija

Ano, ale za regulérních a transparentních podmínek rovných pro všechny.
Půjčku zvanou CCFF dostal i maďarský Wizzair a Easyjet. BritishAirways nesplnilo kritéria.

Jiří Kocurek

Tajní členové rady. Státní pomoc. Teď do toho ještě cizinec na bílém koni. Přeložili to jako white horse nebo jako pale horse? To druhé je jméno pro smrt. Čeština používá slovo zubatá, když se chce vyhnout přímému označení.

Proč si připadám, jako bych četl o spiknutí?

Filip

Protože čtete o spiknutí. Ten proces vypouštění mlhy a pokusných balónků, vedený lidmi, kteří o civilní letecké dopravě nevědí vůbec nic, má za účel jen jednu věc – narafičit podporu SWG tak, aby byla stravitelná pro veřejnost.

Honza

Máte někdo prosím odkaz na ten rozhovor s generálním ředitelem?
A pro ty co ho viděli, povídal jenom obecně kolem, přidal trochu bububu anebo zmínil nějaká čísla a další hmatatelne věci? Doteď nechápu tu jejich matematiku, ztráta 150 milionů měsíčně a žádost o garance a půjčku ve výši až 2,5 miliardy (17x měsíčních ztrát). Jestli má cenu se na to vůbec koukat.

Petr Novák
Pavel Vostrý

Honzo díky za čtení, je vidět že „stárnete“ což považuji za normální a dobré, jen tak dál 🙂

Jan

A co třeba zmínit i to, že SW group začně létat do Londýna?…..Vik to řekl na CNN prima news……to se Vám ale zřejmě nehodí do krámu….

Majkl

SW už do Londýna LGW létali a je to jediný dopravce, který se na tak lukrativní lince neuživil a postupně se stáhl, což o něčem svědčí nemyslíte? SW jednoduše neumí lítat pravidelné linky a to, že tvrdí, že mají 70 % všech letů na pravidelných linkách (30 % chartery) je taky lež, většina těch pravidelných letů jsou totiž převlečené chartery, které jsou provozovány v letní sezóně jako pravidelky, protože na to prodávají jejich předražené letenky, viz Burgas za 6-7 tis Kč (cca 95 % kapacity těchto „pravidelných linek“ si rozebírají cestovky). Mimochodem cestovkám se prodává zpáteční letenka z PRG do… Číst vice »

beija

Kdyby Smartwings zvládl britský trh, mohli požádat o regulérní a transparentní britskou podporu/půjčku CCFF – Covid Corporate Financing Facility s jasně danými kritérii jako to udělal O Leary. Tu půjčku dostal i Wizzair a také Easyjet. Kritéria nezvádl British Airways a na půjčku nedosáhl.
Ale můžou požádat v Izraeli, Kanadě nebo kde ještě všude údajně šíří dobré jméno ČR..
S opilým pilotem a letem na jeden motor.

Jiri

300 milionu liber znamena ze BA pujcku nedostalo? No jestli vam je to malo?

Albert

Abychom byli přesní. LGW lukrativní trh pro evropské aerolinky není. Jinak by tam asi létali? Ale kromě lowcostových aerolinkek tam z EU dopravců skoro nikdo moc nelétá.
Co se CCFF týče tak na ní zatím v UK dosáhl IAG, EasyJet a Ryanair. Wizzair na ní mají také nárok ale zatím jí nevyužili.

Majkl

SW není evropská aerolinka takového typu jaké máte na mysli (předpokládam LH, KLM, Air France,SAS,BA apod.) SW je pouze lowcost a očividně většina cestujících při p2p cestě mezi Prahou a Londýnem upřednostňovala Ryanair,Wizz air nebo Easyjet, tak kde je chyba? Tito dopravci několikrát za poslední roky navyšovali přepravní kapacity mezi Prahou a Londýnem, kdežto SW stále zmenšovali počet týdenních letů, až to zabalili úplně.

Albert

Podivejte se na portfolio aerolinek ktere LGW operují. Pokud se EZY podarilo odtamtud vystipat i WIZZ tak to o něčem svědčí. Vstup na tento trh je pro aerolinku velmi obtížný. Klasicka strategie EZY je pokud nejaka aerolinka zacne letat urcity segment tak na stejnou linku sníží cenu pod naklady a ochotne ji dotuje klidne i dost dlouhou dobu. SWG na teto trati veril ze se jim podaří rozjet cargo coz se bohužel nestalo.

Tomas

to jsou takový ty řečičky …. jako že nebude mít v letadle záchody , a bude lítat jen s jedním pilotem.

PR v čr zadarmo. nestojí ho to ani korunu.

kdyby chtěl nahrazovat smartwings… proč už to dávno neudělal? nic mu v tom nebrání.

bohyn

mozna nema sloty na Ruzyni?

Gajda

před Covidem museli sami zvažovat kam budou lítat kvůli maxům a jedinou válku vedli ve Vídni. Ale teď nahradit někoho velikosti SW včetně charterů pro cestovky by pro ně vskutku problém nebyl a hlavně by to bylo bez boje.

Gajda

a tak jak v Polsku mají Buzz a na Maltě Malta Air, nebyl by pro ně problém asi nám zachovat i tu značku ČSA, pokud by SW padlo.

nicky

to ano

MrMarkus

Protože cena stále klesá. Zrušení zájezdů Exim/Fischer byla třetina trhu, Alexandria zrušila dalších 30 tisíc letních zájezdů, tohle bude velký problém i pro jiné cestovky, pokud by se létalo, poloprázdné letadlo těžko poletí a kdyby snad jo, ne za ty původní ceny.

beija

Ach jo, Vik už zase zkresluje údaje.. Už se mu to povedlo za poslední měsíc jednou se SW za kačku od Čínské lidové republiky a nepoučil se..:-( Dělá jen vlny. British Airways také pomoc nedostala, Virgin také ne.
Takhle se zkreslují údaje u Smartwings..

beija

A takhle by se „kouzlilo“ s penězmi nás všech, kdyby stát vložil do Smartwings miliardy.
Ty by se pak někam odklonily a zamlžilo by se to ..

RAF

BA ziskala 300 mil liber ze stejného programu jako RYR. Soucasne IAG ziskal 1.3 miliardy euro od Španělské vlády. BA s tim oznamila ze o další pomoc ze strany vlady žádat nebude.
Virgin je u Britské vlády dost nepopulární vzhledem k jejich dalsim aktivitám z jinych sektoru podnikani. Soucasne dostali vládní pujcku pred par lety ale maji ponekud mezery ve splácení. Tohle vse jim asi vlada sečte