Cestovní ruch Letecké společnosti Letectví Zprávy

Létat s prostřední prázdnou sedačkou je hloupost, tvrdí šéf Ryanairu. Raději nechá letadla na zemi

Ryanair a jeho Boeing 737-800. Foto: Ryanair
Ryanair a jeho Boeing 737-800. Foto: Ryanair

Ryanair nebude provozovat leteckou dopravu, pokud budou platit nařízení o dodržování dostatečné vzdálenosti v letadlech v podobě zákazu obsazení prostřední sedačky. Podobné úvahy označil šéf Ryanairu Michael O’Leary v rozhovoru pro Financial Times za hloupé (orig. idiotic).

Podle O’Learyho nemá smysl létat v situaci, kdy letadla budou z třetiny povinně prázdná. Ryanair má svůj byznys postavený právě na vysoké obsazenosti, průměrně prodá přes 90 procent sedaček na každém letu. „S obsazeností 66 procent nemůžeme vydělat,“ řekl manažer.

Šéf největší evropské letecké společnosti přišel s optimistickým výhledem: podle něj se do září vrátí 80 procent letů zpět, pokud se začne létat bez omezení v červenci. V rezervačním systému firma například z Prahy prodává lety už na termíny od 8. května. Optimismus je ale podmíněn právě tím, že nebudou zavedena „některá zcela neúčinná sociální distanční opatření, jako třeba povinně prázdná prostřední sedadla“. Některé letecké společnosti je ale už praktikují.

Ryanair už varoval irskou vládu, že v případě zavedení pravidla za prostřední sedadlo sama zaplatí, nebo zůstanou letadla na zemi. O opatřeních, která by udržela cestující v „bezpečné“ vzdálenosti uvažuje řada vlád a připravuje se na ně i globální letecká asociace IATA.

O’Leary doplnil, že i nadále bude pobírat poloviční plat. Za úspěch by považoval, kdyby firma nemusela propustit do zimy více než 10 až 15 procent pilotů a palubních průvodčích.

70 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
mik

Ryanair svymi cenami likviduje ostatni spolecnosti a proto na nej hazeji spinu Samozrejme ze by si mohl dovolit letet s prazdnymi prostrednimi sedadly .ale proc by to delal ,kdyz je to naprosty nesmysl
Nakonec stejne poleti ,po otevreni letu nebudou letadla plna ani nahodou O Leary je skvely strateg a manager a vi co presne v te ci one chvili udelat
Tu jde jen o to ,ze potrebuje cele letadlo a aby rozhodoval on a ne aby mu nekdo diktoval co ma a co nema delat

Nicky

Ryanair si zase dělá reklama za darmo. Ale je fakt, že nechat prostřední sedačku volnou nemá vůbec žádný význam.

Luděk Štěkala

A nemůže se rovnou radši létat s otevřenými okny? 🙂

Peet

A ještě by ušetřili za klimatizaci, že jo?!

MiKi

Vida k čemu může být pandemie užitečná. Letadlo bude zase pro ty co jej potřebují a rádi zaplatí a ne pro ožraly cestující za levným chlastem a prostitutkami.

VíKo

A kam se profikujes ty? Letas businessem? Kdyz economy je tak levny?

Míla

Myslím si, že společnosti, které mají podobný problém, autobusy, letadla, železnice… Už vážně hledají způsob, jak desinfikovat vzduch v uzavřených prostorech… Ionizace, desinfekce, atd… Pak hledají možnosti detekce nemocných, vytváří krizové plány… Lítat s dvoutřetinovým obsazením smysl má, ale musí to zaplatit cestující…

roman

však každé letadlo je už od výroby vybavené filtry které dokážou zachytit i viry ?

Cestující LBC MHD

No jo, jenže než ten vir doletí k filtru, tak ho někdo vdechne.

MPE

Vidím to jako klasická „silná slova“ MOL ( výrazy jako idiot a idiotic použil v minulosti mnohokrát, a to i směrem k cestujícím…). RYR samozřejmě létat bude i s případnými nařízenými vyblokovanými middly (pomíjím teď zcela otázku smysluplnosti tohoto nařízení, IMHO je spíš psychologická, ale aspoň se zvětší komfort – bude to připomínat takové to „pseudo-C“, které spousta legacy aerolinek už dnes používá). Jen se pochopitelně odpovídajícím způsobem (= v průměru o 50%) zvýší ceny letenek a poplatků tak, aby RYR vycházel business model stejně jako doposud. Je samozřejmě otázkou, zda si daný produkt za tu cenu najde kupce, ale… Číst vice »

Martin V.

Taky by mohla ta hygienická opatření zavést variantně, třeba:

1) bez roušek v business class (nebo v této pseudo s obsazením ob sedadlo)
2) s rouškami po celou dobu letu ve full density

Pak už je na každém, jestli si připlatí za komfort, bude se levně tlačit s rouškou, a nebo si tu cestu odpustí úplně. Tohle je stejně model jenom pro A320 a B737. Nikdo neřekl jak se bude obsazovat úzké letadlo 2+2 nebo naopak wide bodies.

Viktor

A jak to chcete udělat např v aeroflotu kde je plně vybavená byznys v a320 či 737. To se bude lítat jako 1-1

Cestující LBC MHD

No jo Ryanair na rozdíl od spousty jiných aerolinek nemá žádné zaměstnance. piloti a CC jsou OSVČ. To se jim to pak nechává na zemi lehce. Jinak je samozřejmě blbost neobsazovat prostřední sedačku, protože vzduch v letadle cirkuluje.

Leoš Konečný

Raynair ať se jde bodnout.

Luboš Mičunek

Ryanair má nějakou průměrnou cenu za sedadlo, které se mu daří vzhledem k ekonomickým výsledkům a velikosti dosahovat. To, že vy letíte za €10 neznamená, že osoba vedle Vás neletí za €100. Palubní prodej je samozřejmě součást zisku, dále různé nastražené pasti, pokuty, poplatky – průměr dále stoupá, když se někdo lapí. Ač vše deklarují předem a morální stránka se často diskutuje, je i toto součástí výdělku. Dále se umí velmi dobře pohybovat na poli vyjednávání a často mají nasmlouvané velmi nízké letištní náklady. A v neposlední řadě využívají pobídky z regionů. Věřím, že dopředu snížená kapacita letadel tento koncept… Číst vice »

Frantisek

Což ale není něco, co by měla veřejná správa primárně zachraňovat.

M H

Tak ať zůstanou na zemi, budou lítat jiní. Letenky budou sice dražší, ale ten, kdo bude potřebovat letět, poletí…a je úplně jedno, kolik sedaček zůstane volných.

Letecká doprava byla doposud protěžována na úkor ostatních třeba nulovou spotřební daní na palivo. Možná je čas narovnat prostředí. Proč by mělo být palivo autobusu zdaněno více než palivo letadla? Trochu vyšší exkluzivita létání by nebyla na škodu…

Kolemjdouci

Jediný, kdo na tom bude trpět, budou pak ale evropští dopravci. Takový Emirates, Etihad nebo Qatar (+USA dopravci) si na lince do Evropy navezou „levné“ palivo z domácí báze (pokud jim to performance letadla dovolí) a budou mít tak velkou konkurenční výhodu oproti evropskému dopravci. Zdanit palivo by dávalo smysl pouze pokud by se jednalo o vnitrokontinentální lety.

Jaaa

Anebo zdanit i to palivo, co si letadlo přiveze. 😉

M H

Opravdu se mimoevropskému dopravci vyplatí letět s výrazně těžším letadlem a přistávat s letadlem se zásobou paliva na zpáteční cestu, jen aby ušetřil na daních? Nevyjde lépe daň zaplatit a přistávat bezpečněji s lehčím letadlem s výrazně menší zásobou paliva?

Kolemjdouci

Těžko říct, je tu příliš mnoho neznámých. Nicméně jsem přesvědčen, že tuto nevýhodu by evropští dopravci velmi pocítili. Přece jen Evropa není z Perského zálivu či východního pobřeží USA tak daleko a moderní widebody už mají o dost menší spotřebu než A340/B747 apod., čili zase by tolik toho paliva s sebou navíc nebraly. Zároveň palivo na domácím letišti bývá nasmlouváno za velmi přijatelnou cenu.

pzag

Přistávat bezpečněji s menší zásobou paliva? To má být co?

JakubP

Afaik maj casto letadla i povolenou vyssi vzletovou hmotnost nez pristavaci. Pokud odstartujou s plnou a zjistej, ze se potrebujou hned vratit, musej cast paliva spalit krouzenim nebo vypustit. Ono to zrychluje lip nez brzdi…

pzag

Ne, opravdu? Já si po víc než deseti letech v oboru všiml, jaké váhy mám na LS. A taky mají jinou MZFW než MTOW, že? A teď reálně, jak ty váhy vypadají, které bývají v praxi nejčastěji limitní a jaké jsou rezervy? Pokud pomineme omezení MLW kvůli nějakým exotickým letištím, tak na MLW narazíte jenom v případě extrémního tankeringu. Reálný příklad, B772, východní pobřeží – Evropa. ZFW 172 MZFW 195 TOW 215 MTOW 267 LAW 180 MLW 209 Limitní je ZFW, ale to nás pro případ paliva nezajímá, takže by limitní byla MLW, kde máme 29 t rezervu. Vzhledem k… Číst vice »

kulhán

Jj souhlas.
Spočítat tankering není jen tak. To není jako když si do auta sedne jeden člověk a žere to téměr stejně.
Jako narvat letadlo do zbytku MTOW palivem za předpokladu, že vyjde MLW nemusí být úspora.
Na vetší vzdálenost, když si vezme třeba 5t navíc tak si doveze třeba jen 4,5t to by fakt to palivo muselo být sakra levné

pzag

A třeba B789 zvládne natankovat v USA a v Evropě to otočí bez jakéhokoli plnění a poletí zpátky s tím, co si přivezl.

kulhán

No tak to nezvládne ani náhodou 🙄

pzag

OEW 130 MZFW 181 MTOW 236 MLW 192 FOB 35 (na jeden let, trip cca 29) Při přistání na MLW ještě pořád 35 t paliva, což by dělalo ZFW pro let zpátky 157 t a to pořád nechává prostor pro 27 t payload, což je v pohodě 200 lidí a 3 t nákladu nebo něco takového. Ne všichni mají „dobytčák“ verzi a na ne úplně plném letu by se to dalo zvládnout. Reálně je MTOW pro B789 je skoro 250, ale pro USA je z formálních důvodů MTOW u mnohých typů snížená, tak já ji snížil ještě o něco víc,… Číst vice »

Filip

Dobrý den,
nemoh byste mě prosím kontaktovat na email filip.fajkus@gmail.com?

Y.K.

To snad nijak nesouvisí s brzděním, brzdit se musí i při přerušení vzletu do V1 klidně na max MTOW, ale se strukturální pevností podvozku a hlavně jeho možnostmi pohltit energii dosedu.

Frantisek

Tam by také ale mělo současně největší smysl to narovnání. Na velké vzdálenosti mezi kontinenty už dává létání větší smysl.

Já, kdo jiný

A na nějakou A 380 Emirates do PRG nechť zapomeneme. Se spíš dočkáme B 787.

pzag

Protože už to napsal Kolemjdouci.
A o kolik by se ta letenka zdražila? Zabránilo by to vůbec někomu cestovat?
Na takový kratší skok po Evropě mi stačí 4 tuny paliva, tj. 4800 l, při dani jako na benzín, tj. 12,84 Kč/l je to celkem 62 400 Kč. Na 180 cestujících je to ani ne 350. To není zase tolik, aby to moc lidí odradilo, včetně „baťůžkářů“ co lítají za pár korun. Navíc taková společnost jako RY, vám prodá letenku a k ní vám napálí příplatek na daň na palivo, aby bylo vidět, že ty peníze jdou jinam.

M H

Tady nejde o to zabránit někomu někam cestovat. Jen jde o to srovnat podmínky pro všechny druhy přepravy a případně tímto omezit zbytečné létání na ultrakrátkých trasách.

Jiří Kocurek

A co je ultrakrátká trasa? Praha – Mnichov a přestup do USA? Jeďte vlakem, ten je elektrický? … ikdyž není?

Y.K.

Protože autobus potřebuje liniovou infrastrukturu, kterou plně hradí a udržuje stát, zatímco letadlo ne?
Do všech těch úvah „že letecká doprava neplatí DPH“ je třeba vložit i to, že pozemní doprava zase neplatí infrastrukturu, kterou nutně potřebuje. Pokud bychom opravdu chtěli srovnat podmínky, tak nejvíce by se asi divili řidiči osobních automobilů.

M H

Autobus platí silniční daň a mýto a třeba i vjezd na autobusové nádraží, vlak platí poplatek za užití cesty, letadlo (cestující) platí několik poplatků za použití letiště. Infrastrukturní poplatky jsou něco jiného než palivo…ty platí všichni.

Martin V.

Ty ale plně nehradí nutné investice a údržbu liniové infrastruktury, jak se snažil vysvětlit Y.K. Ale zase je tu vidět, že létání má přirozenou výhodu na delších vzdálenostech, protože potřebuje jen BODOVOU infrastrukturu, kterou si přistávacími poplatky aerolinky plně zaplatí. Naproti tomu rychlovlak, auta i autobusy potřebují tím víc kolejí (silnic) čím delší je projetá trasa. Koncová nádraží jim fakt nestačí.

Y.K.

Ano mýto a poplatky za užití dopravní cesty jsou, ale ani zdaleka nekryjí náklady na infra. Velká část výstavby je ze spotřební daně, další velká část je z fondů EU, které se také plní z daní, běžná údržba a provoz jsou také z daní (u železnice si nejsem jist, jestli poplatek za řízení stačí k pokrytí nákladů, nechce se mi to teď hledat.

Třeba Letiště Praha státu naopak vydělává peníze, z poplatků se plně hradí provoz a přestavby a ještě zbude na miliardové dividendy státu.

Y.K.

Jinak já se nesnažím říct „napalte pozemní dopravu, protože je hrazená z daní“, ale spíše jen názorně ukázat úhel pohledu, kdy osvobození od DPH může mít logickou vazbu – letecká doprava od států nepožaduje obrovské investice do infrastruktury.

Můžeme se bavit o znečištění a ano letadla mají nemalý podíl, ale opět. Letecká doprava snižuje spotřebu a zvyšuje efektivitu s každou generací letadel o mnoho procent a pokles spotřeby na osobu je zde opravdu enormní, pozemní doprava jde často opačným směrem (např. obliba těžkých SUV) i když normy na spalovací motory jsou jinak docela tuhé.

Jen tak tak

Další palivář co by danil. Daň nejde letecké společnosti, ale státu. Aerolinkám by to nijak nepomohlo, naopak by letenky byly zbytečné dražší a už tuplem by tam skoro nikdo neletěl. Aerolinkám je třeba pomoct, a ne jim kopat hrob.

left-libertarian

Tady je krásně vidět, jak manažerům, majitelům, a dalším elitám vůbec nejde o zdraví lidí, ale jen o vlastní zisky.

„Ryanair už varoval irskou vládu, že v případě zavedení pravidla za prostřední sedadlo sama zaplatí, nebo zůstanou letadla na zemi.“

Kubrt

Těžko někdo bude na vlastní triko provozovat prodělečný business, to je snad pochopitelné.

JakubP

Imho blafuije. Kdyz bude treba litat s mensi kapacitou, za primerene vyssi ceny, bude to delat taky, jak zacnou ostatni. Nicmene kdyby ta volna sedacka bylo jen doporuceni, ktery ostatni budou dodrzovat a on ne, bude to pro nej cenove velka vyhoda… A kdyz odpadne nebo se zmensi ta cast litani, jejiz jedinej duvod byl, ze to bylo prakticky zadarmo, bude to jen dobre.

Frantisek

Však ho k tomu nikdo nenutí.

Tomas

A jak by se zdraví lidi ochránilo? Těch 50 cm mezi lidmi, pokud by bylo sedadlo volné nikoho nespasí. Stejně se budou cestující mačkat na sebe už při nástupu, na letišti atp. Zbytečná hysterie. A opravdu ekologické vozit letadla zaplněna ze 60%. To snad nikdo ani nemůže myslet vážně.

PatriK

Pochopitelně odstup smysl má. Když rychle minete někoho při nástupu je minimální riziko ve srovnání se situací, když někdo v blízkosti vydechuje kolem sebe viry několik hodin.

Tomas

A kdy jste naposledy letel letadlem ? 🙂 já tedy nevím, ale před nástupem někoho jen tak rozhodně neminete. Lidi se na sebe lepí, jak kdyby se do letadla neměli vejít. Pochybuji že se na tom něco změní. Už jenom politika některých společností, které zahajují nástup jen co se letadlo dotkne země a cestující čekají v mostu nebo v autobusu. Ne, odstup v letadle opravdu smysl nemá. Nehledě na to, že klimatizované prostředí a HEPA filtry šíření viru podstatně omezují.

PatriK

Rizikový je kontakt 15 a více minut. A jak se chovali lidi před pandémií je již irelevantní. V zájmu každého rozumně uvažujícího, je chránit svoje zdraví.

Jen tak tak

I když necháte prostřední sedačku prázdnou, tak ten odstup není dostatečný (2 metry).

PatriK

Co bylo dřív, k tomu se ještě dlouho stav nevrátí.

Kubrt

A jaký je rozdíl, když ten přenašeč sedí ode mě po jednu hodinz hodinu na vzdálenost 60 cm nebo 120 cm? Čistě intuitivně mi to přijde prašť jako uhoď.

PatriK

Rozdíl je ve významném snížení rizika, když vzdálenost 2m je už považovaná za relativně bezpečnou.

Martin V.

Čtyřnásobná hustota virů z „hustoty toku“ při modelu izotropního šíření? 🙂 Možná to chytnu tak jako tak, ale rozdíl tady vidím.

Jiří Kocurek

„… zůstanou letadla na zemi.“
Jistě, tím se vydělávají těžké peníze. No a nejhorší jsou zemědělci. Nasadí a očekávají sklizeň. Mor na ně! Mají sklidit stejně nebo míň, zisk je špatně! (sarkasmus)

Jan

Ryanair svym pristupem zlikvidoval zdrave hospodareni v letectvi v cele EU. Litat za letenky v cene 20,30,40€ je totalni nesmysl. Nepokreje to naklady ani z daleka. Taky proto tlaci na steverdky at prodavaji co nejvice palubni prodej. Protoze jak sam ryanair i wizzair priznal , ze prave prodej toastu a piti je drzi v zisku. Jsou schopni prodat na kazdem letu zbozi i za nekolik tisic €. Kdyz stevardky prodavaji mene tak jdou na koberecek. To je uroven litani doopravdy… Ted sam ryanair breci protoze si nastavil system tak, ze zadnou financni vatu nema. To v jakem stavu jsou ostatni… Číst vice »

Viktor

Souhlasím stím že Ryanair nepokryje náklady za let když například stála do Ammanu letenka 800kc jednosměrně…oni vydělávají od té doby co si cestující zakoupí nějaký produkt například zavazadlo. Ale mýtus což je další negativní zpráva co bylo v médií že stewardi jsou placený podle toho kolik prodají není pravda (mám to potvrzený). Je to další zdarma reklama pro Ryanair, která stála nula korun. Jako tenhle článek

pzag

Vzhledem k tomu, jaký má RY zisk, tak to těžko bude stát jenom na prodejích na palubě. To je trošku dost poupravené. A o tom, že zrovna oni nemají finanční vatu, to je taky spíš přání než realita. Navíc, pokud už to letadlo letět musí, tak je vždycky lepší prodat to letenku za alespoň něco, kdy ta minimální cena je mnohem nižší, než vůbec. Těžko totiž máte celé letadlo za €20, že. Ona velká část síly RY je schovaná v zaměstnancích. Respektive v tom, že jich moc nemá. Kmenových je málo, létající jsou z velké části na živnostňák, placení dobře,… Číst vice »

Viktor

Oni fakt jsou závislé na prodeji extra věci jako například priority boarding atd atd… např v Köln stojí odbavení jednoho letadla Ryanairu 600euro a to je jedno kolik je na letu odbavených zavazadel stojí to 600. Takže když každý druhý těch 90 priority míst obsadí tak mají kolem 90euro už jenom tímhle. A pak je další rozdíl mezi Ryanair a tradiční je že měli v minulém roce 92% procent zaplněné lety Lh kolem 85%. Co se týče pilotů tak přicházejí nejčastěji z cadet programu Cae

pzag

Aha, a ona mi priority místo prodá cabin crew na palubě? On je totiž rozdíl extra věci apalubní prodej, že jo. Ale proč to nesmíchat, aby to vypadalo ještě víc dramaticky, že?

Tomas

Klidně vám ho prodá 😀 Pokud bude volné místo v první řadě, CC vás zkasíruje a můžete se klidně přesadit…

Viktor

Já třeba když letím z Berlína na palmu za 10euro bez příručního zavazadla bez jídla atd. Tak na mě nevydelaji a když letí rodina tak mají dvě zavazadla priority atd. Další věc co se týče pilotů je že Ryanair jim neplatí žádný hotely. Vždy skončí kde začaly den to jsou další stovky euro ušetřený.

Michal

nekolik tisi EUR na kazdem letu? 180 lidi, kazdy druhy utrati 10 EUR a nemame ani tisic…a kazdy druhy 10 EUR neutrati ani nahodou…

Luboš Mičunek

Tuším, že Ryanair před nějakou dobou zveřejnil, že jejich průměrný čistý zisk na let je někde mezi sedmi sty a tisíce eur. Operují tisíce letů denně. Zhruba 1500 svých a dále polské a rakouské kontrakty.

Tomas

Vyrovnají to zase jiné extrémy. Na některém letu se zase sejde několik lidí, kteří nakupují v duty free hodinky, parfémy atp. po stovkách eur. Na některých letech se jenom za 1000 Eur prodá jenom alkohol (typicky lety do/z Skandinávie…).

Jiří Kocurek

Nedivím se. Líh v kvalitě BIO vyjde na 20 kč/litr. Daň je 280 kč/litr. Při spotřební dani 1400 % na čistý líh se cena bez daně zcela jistě vyplatí. A to i u kvalitního pití, kde spotřební daň tvoří méně než polovinu ceny.

Jiří Kocurek

To je stejně jak s tou zažitou pravdou, že vydělávat se legálně nedá, takže Jančura nutně a jistě prodává marihuanu za milióny ročně. Jinak by si těch 20 autobusů koupit nemohl.
Že je to totálně mimo? Nevadí, pepa tomu uvěří a jako děti taky.

mik

Nesouhlasim ,Ryanair umoznil litat vsem za lidove ceny Po Evrope se lita 1-4 hodiny Na tuto dobu mi staci dopravit se bezpecne a vcas s bodu A do bodu B Zadne dalsi sluzby nepotrebuju a kdyz je chci, tak si je koupim a zaplatim zvlast. Rocne mam s Ryanairem i 40-50 letu byly lety i za 5 euro ,samozrejme takove ceny nejsou v celem letadle a musi to clovek hlidat ,nejsem zadny zbohatlik a kdyby lety staly tolik co stoji u klasickych aerolinek , nemohl bych si takove mnozstvi letu dovolit Jak a co ma spoplatnene a jakym zbusobem plati… Číst vice »

Leden

Budeme lítat se státními Smrtwings!

Viktor

Pripada mi to jako dalsi vykrik a zdarma reklama pro Ryanair. Stejne takhle vyuzily pred roky media ze zpoplatni zachody a že se bude litat ve stoje a do dneska se to nedeje. Pro ryanair je jedno jak media o ne pisou..pro ne je to dlasi reklama ze tady existuji

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO