Šéf ŘSD: Modernizace D1 nemá v tuzemsku obdoby, NKÚ dehonestuje práci tisíců lidí
Z 20 modernizovaných úseků dálnice D1 je k dnešku zkolaudovaných 14. Zbytek má získat kolaudaci do konce roku.
Generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl reaguje na zprávu Nejvyššího kontrolního úřadu a obhajuje modernizaci dálnice D1. „Kdybychom měli kouzelný prsten a mohli se podívat zpět, jak ta dálnice vypadala, tak by si všichni řidiči uvědomili, jakým peklem procházeli a po čem museli jezdit. A po čem jezdí dnes,“ říká Mátl.
Nejvyšší kontrolní úřad v tiskové zprávě dlouholetou modernizaci D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou v podstatě rozcupoval s tím, že je nekvalitní a nesplnila cíl zajistit větší bezpečnost dopravy. Jaká je vaše reakce?
Z té tiskové zprávy je mi hodně smutno. Podle mého názoru vůbec neodpovídá skutečnosti a je dehonestující. Dehonestuje práce tisíců lidí, kteří se na modernizaci nejvytíženější české dálnice podíleli. Byla to obrovsky náročná stavba, dálnice byla před modernizací v kritickém stavu, prakticky se po ní nedalo jezdit. V pravém pruhu byly vysoké schody mezi deskami a v levém pruhu to nebylo o mnoho lepší. Ve špatném stavu byly mosty a nadjezdy, bezpečnostní prvky nebyly vůbec zřízeny a tak bych mohl pokračovat dlouho. Za deset let se podařilo dálnici za provozu opravit, stálo to obrovské úsilí při přípravě i realizaci, mnoho dělníků tam denně riskovalo životy. A pak si přečtete zprávu NKÚ, která je nepochopitelná a nesmyslná. Připadá mi to jako dehonestace celého stavebního oboru.
Jedna z těch výtek je, že administrativně ještě není hotovo, že u některých úseků stále chybějí kolaudace.
Ano, je to tak. Některé úseku se ještě musí dokolaudovat. Je to standardní postup na všech stavbách, kolaudace vždy nějakou dobu po uvedení do provozu trvají. Musejí se dát dohromady všechny papíry, musíme například změřit hluk v okolí dálnice a případně doplnit nová protihluková opatření. Je běžné, že dálniční úseky se kolaudují i několik let poté, co byly uvedeny do provozu. Není to nic neobvyklého, nic, co by omezovalo provoz. V současné době nám kolaudace dobíhají, a to za poměrně krátkou dobu. V letošním roce budeme mít všechny úseky zkolaudované, dva roky po uvedení do provozu, což je výjimečné. Naši lidé tomu věnují obrovské úsilí. Z dvaceti úseků máme k dnešku čtrnáct zkolaudovaných.
Zmínil jste nadjezdy a dálniční mosty, na které se také zaměřil NKÚ. Podle něj tam zůstalo dost mostů (9) a především nadjezdů (3), které zůstaly v dezolátním stavu a ohrožují bezpečnost. Pomiňme teď Šmejkalku, na které pracujete. Může skutečně na dálnici něco spadnout?
Nic na dálnici nespadne, je to strašení. Musím se ohradit a zdůraznit, že dálnice D1 rozhodně není nebezpečná. Dálnice D1 je absolutně bezpečná. Ano, z modernizace byly některé dálniční mosty vyjmuty, protože byly v takovém stavu, že nebylo potřeba do nich zasahovat. Nyní je budeme dodatečně opravovat. Často to jsou přesypané mosty a řidiči vůbec nepoznají, že je budeme dodatečně opravovat a sanovat ve spodní části. Není to nic, co by ohrožovalo bezpečnost. A ze 46 nadjezdů, které až na výjimky nejsou ve vlastnictví Ředitelství silnic a dálnic, ale jsou ve vlastnictví krajů a obcí, se nám podařilo postavit 43 nových nadjezdů. My jsme tím vytrhli trn z paty spoustě obcí i krajům, které nemusely vynaložit poměrně velké investice na tyto často velmi zchátralé nadjezdy. Zabezpečili jsme je na spoustu let.
Co ty tři nadjezdy?
Zůstaly tři nadjezdy, pod které se modernizovaná dálnice vešla a ŘSD nemělo oprávnění postavit nové. O tyto nadjezdy se mají starat jejich majitelé. Diskuse se vede zejména nad mostem u Řehořova, který v tuto chvíli nemá vyřešené vlastnictví. Ten most je zavřený a my jsme ho zasanovali, aby neohrožoval bezpečnost. Problematika nadjezdů se týká všech dálnic v České republice, zabývá se tím ministerstvo dopravy. Zejména malé obce nemají peníze, aby se o své nadjezdy mohly starat. Proto se hledá systémové řešení. U D1 je to Nejvyšším kontrolním úřadem neuvěřitelně vytrženo z kontextu. Ano, tři nadjezdy zůstaly v horším stavu, ale rozhodně to není vada modernizace D1.
Problémem je podle NKÚ i vysokorychlostní vážení kamionů. Váha u Jihlavy nefunguje, a navíc se vybralo jen minimum pokut z doby, kdy fungovala. Přetížené kamiony tak dál ničí modernizovanou dálnici. Co vy na to?
Obecně je vážení velmi složitá problematika, která se ve spolupráci s ministerstvem dopravy řeší. Jednou možností je nízkorychlostní vážení, kde těch kontrol probíhá relativně málo, aby se dokázalo zabránit přetěžování kamionů. Je potřeba ve spolupráci s policií zvýšit intenzitu kontrol. Pak je vysokorychlostní vážení, které se u nás zavádí v posledních letech. Je to novinka i celosvětová, protože jinde se příliš s vysokorychlostním vážením nepracuje. A i u nás se potýkáme s obtížemi. Jde o technickou realizaci, kalibraci vah a nastavení parametrů, které jsou velmi přísné. A pak jde o problém s výběrem pokut ve spolupráci s obcemi s rozšířenou působností. Ano, problémů k řešení i příležitostí je opravdu hodně. Ani legislativa není zatím úplně dokonalá.
A co konkrétně vysokorychlostní vážení na D1, jehož nefunkčnost kritizuje NKÚ?
Tady se vyskytl technický problém u vysokorychlostní váhy, která vznikla u Jihlavy. Ten problém bude brzy vyřešen a pak bude záležet na obci s rozšířenou působností, tedy městě Jihlava. Bohužel se stává, že se často nedaří pokuty vybrat, ochota obcí není moc velká. U řidičů a firem z východní Evropy je vymáhání pokut ještě o poznání složitější. Řeší se to na úrovni ministerstva dopravy a vnitra a myslím, že v dohledné době se najde řešení, které celý systém vylepší, abychom dokázali odstranit z našich komunikací přetížené kamiony. Protože to je hlavní cíl. Cílem není někoho pokutovat.
Kdy tedy zprovozníte jedinou vysokorychlostní váhu na D1?
V současné době je mimo provoz, řeší se tam napájení. Bylo to reklamováno a v dohledné době by měla jít zpět do provozu.
A ještě bych chtěl dodat poznámku k samotné kontrole NKÚ. Jeho tisková zpráva téměř nekoresponduje se samotným závěrem kontroly, který nám byl předložen. Tam se praví, že modernizace proběhla bez porušení legislativy, zvýšila komfort uživatelů a tak dále. Ano, drobné závady, jako olámané hrany a podobně, se vyskytly, což se stává, a my jsme to reklamovali. A proto jsme jako ŘSD ani nepodávali žádné námitky proti závěru NKÚ, uvědomujeme si, že tam jsou věci, které nejsou úplně dokonalé, například některé reklamace trvaly trochu déle, ale na druhou stranu modernizace D1 nemá v podmínkách České republiky obdoby. A kdybychom měli kouzelný prsten a mohli se podívat zpět, jak ta dálnice vypadala, tak by si všichni řidiči uvědomili, jakým peklem procházeli a po čem museli jezdit. A po čem jezdí dnes.