Šéf ŘSD: Modernizace D1 nemá v tuzemsku obdoby, NKÚ dehonestuje práci tisíců lidí
Modernizace D1. Pramen: ŘSD
Z 20 modernizovaných úseků dálnice D1 je k dnešku zkolaudovaných 14. Zbytek má získat kolaudaci do konce roku.
„Nějak to hází – tady už to opravovali?,“ jsou slova kolegyně, již jsem vyfasoval na spolujízdu. Po jízdách po schodech jste samozřejmě rádi za tu dary, ale úseky zmodernizovné D1, kde prostě to obočí pozdvihnete, bohužel jsou. Jestli to jde za přetíženými kamiony, nebo za fušeřinou, nechť posoudí odborníci. Já si jen dovolím žasnout, že i po slavném dokončení modernizace, o nedávném víkendu doprava svedena do jednoho (!) pruhu a v uzavřeném něco „vrtali“.
Přesně!
také se občas divím, že fakt jedu po zmodernizovanem
Je to naopak velmi jednoduchě. Na každé dálnicí jsou nevyužívaná odpočivadla.Tam dát váhy a vážit 24 hodin denně. A při přetížení třeba o 2% 100 000 pokuta.O 5% milion.Atd. A přeložit,jinak nejedeš dál. A věřte tomu,že si to dopravci řeknou a kvůli těm vysokým pokutám nepřijedou přeložení.Nevyplatí se jim to!!!
Ale to je práce Police a celníků, ne správce komunikace.
Zásadním „problémem“ D1 je jednoduše to, že je naprosto přirozenou tranzitní spojkou mezi severním přístavy a jihovýchodní části Evropy. Ano, asi bylo fajn mít D1 v profilu 3+3, ale to bychom stále po rekonstruované dálnici nejezdili. Navíc bychom jen zvyšovali potenciální propustnost a jezdilo by sem ještě více rumunských, maďarských či tureckých kamionů. Musí se prioritně dostavět D35, kde to má docela tempo, a také zavést opatření, která částečně omezí provoz kamionů na D1 – vážení, častejší prohlídky celní správy, a také dle mě zvýšení mýta. A pak nebude nutné mít D1 v profilu 3+3 – věřte mi. 🙂
K tomu vážení: proč to řeší tak složitě? Z dlouhodobého hlediska by bylo výhodnější postavit na každém velkém hraničním přechodu váhu a každé nákladní vozidlo, které by vjelo do republiky by se muselo zvážit. Pokud by byl kamión přetížen, tak ho buď přelož nebo se vrať hezky tam, odkud jsi přijel. Jednoduché řešení a zároveň je i v tom sankce, která spočívá v neumožnění vjetí do ČR. Otázkou je, jestli to není v rozporu s evropskou legislativou…
Jak bylo řečeno v článku, i když ho zváží na D1, tak se sankce stejně nevymáhají, tak k čemu to vlastě je?
Bohužel spousta přetížených kamionů začíná i končí svoji přepravu v ČR. A to hraniční váhy nevyřeší.
K tomu by bylo dobré zjistit statistiku z té rychlováhy. Kolik nákladních vozidel bylo z ČR a kolik např. z východu. Nicméně si myslím, že vzhledem k tomu, že ČR je zejména tranzitní zemí, tak by došlo ke snížení těchto přetížených nákladních vozidel. Každopádně řešení, které je teď je značně neefektivní (sem tam hlídka s váhou) k množství kamionů, které se tu prohání.
Na otázku proč jsou kamióny na území ČR přetěžovány je odpověď zcela jednoduchá: protože se to dopravcům prostě vyplatí. Až se jim to přestane vyplácet, tak to nebudou dělat. Stát má více nástrojů, které může využít. Automobilní váhy jsou jen jedním z nich.
Klid. Využívání těchto nástrojů kriminální struktury, kterým se, bůhví proč, říká „lobbisté“, politikům nikdy nedovolí.
Nejdříve to politici oddalovali, všichni věděli, že to bude velký průšvih, za provozu nová dálnice. Nakonec Babiš vybral Ťoka, po několika selhanich. Všichni by jste mu měli líbat ruce, jak to zvládnul. Místo toho se ODS zalekla jeho. úspěchu a začala dělat z bílé černou.
Ťok je vůbec jeden z těch, kteří s přípravou dálnic dost hnuli.
No do 12timetroveho naspu u ostravy nechal dělat 2. metry hluboké vrty aby zjistil složení… Stačí ke kvalitě?
Ťok osobně 😀
Co má společného NKÚ s ODS? Předseda NKÚ Miloslav Kala přišel z ČSSD.
Rozhodnutí rekonstruovat D1 bylo spíš reakcí na smutný fakt, že naše slavná země nebyla schopna zajistit přípravu výstavby dálnic v nové stopě tak, aby bylo možno čerpat na ně evropské prostředky. Jak kvalitně byla D1 opravena se projeví během následujících let, a bude pak zcela zřejmé, zda-li bychom měli rucel líbat či urazit a komu.
Ono co si budeme říkat. Řada z nás jezdí po těchto silnicích a řada z nich jsou i nové a kolikrát se člověk diví co to je doslova za „fušeřinu“ ! Neříkám že všechny, ale v globálu je to opravdu žalostná práce !
Mátl by měl držet hubu a krok, maximálně šoupat nožičkama. K vyjádření NKU se nemá co vyjadřovat.. Akorát ze sebe dělá dementa
Na Radka nám tu nikdo sahat nebude!
🤣🤣
Proč se nemá co vyjadřovat? A proč se tedy vyjadřujete k problematice Vy? Máte k tomu větší právo / oprávnění / drzost / samolibost / něco dalšího?
Existence NKÚ je zakotvena v Ústavě ČR a jeho činnost a pravomoci upravuje zákon č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu
Nejdřív si to nastuduj a pak sem něco piš
Oh wow. A v tom zakone je take napsane, ze je nepripustne vyjadrovani se k vysledku cinnosti tohoto uradu? Nebo co nam jeste povite zajimaveho a prinosneho?
A někde se tam píše, že se kontrolovaný subjekt nesmí vyjádřít? 😀 Vyjádřit se smí i vrah, než ho odsouději.
Vynikající, umíte napsat číslo zákona, zasloužíte si odměnu.
Zbytečný s vámi diskutovat, když nevíte ani co je NKÚ. Hlavně si tady tleskejte, jak super ta D1 je opravena. Můžou začít znova, už je to 10 let od zahájení
Zakotvením existence NKÚ v ústavě ani nevzniká jeho erudice, ani nezaniká právo se k jeho činnosti vyjadřovat.
Koneckonců funkce jako prezident nebo premiér jsou tam zakotveny také a vyjadřuje se k nim každej, kdo má díru do zadnice…
D1 možná opravili, ale ostatní se jim mezitím sypou. Vždyť na kolika dálnicích mají značky s doporučenou osmdesátkou pro pravý pruh.
Já už bych nikdy nic neopravoval. Zruší se omezení a navíc se ušetří peníze za opravy. Všichni budou spokojeni 🙂
Jakkoliv si práce NKÚ vážím, nerozumím, proč ve zprávě ohledně D1 řeší přetížené kamiony? To je problém celé české dálniční sítě, zdaleka ne jen D1.
Domnívám se proto, že vážení slouží jakožto prevence aby se dálnice nepřetěžovali a tudíž nerozbíjeli a tudíž se nemuseli opravovat tak často.
Vlastník komunikace z vybraných pokut těží cca 30% nebo 40 % z částky (zbytek shrábne kraj a nejméně obec s úředníky, která to projedná), takže při velkých objemech pokut by se mohlo nasbírat do rezerv na opravy komunikací. Horší je to s tím výběrem….
Vlastník komunikace získá finance (sfdi), ale správce (ŘSD) nic :), ale to je skutečný problém, proč se obce nehranou na výběry pokut. Dokonce i to vyhodnocení například tlaku na nápravy není úplně jednoduché a ne každý to umí.
Bohuzel mate s nejvetsi pravdepodobnosti pravdu. Matl u me svymi vyroky vyrazne klesl, a to jsem ho v poslednich letech povazoval za ceskeho „poloboha“ dalnic.. Je to fakt skoda, ze kope jako urazene dite kolem sebe a nechova se vubec manazersky zodpovedne napriklad se slovy: „Dekujeme za zpravu a analyzu NKU, sedneme na to a urcite budeme hledat napravu.“
Bohuzel misto toho jen breci. To je mizerny vykon reditele RSD.
Vzdyt ma NKU pravdu, staci pred ni nezavirat oci. Po desetilete rekonstrukci je D1 dalnici, za kterou by se v Nemecku take nestydeli, ale v roce 1980…
Vzdyt D1 vubec neodpovida pozadavkum na moderni infrastrukturu a dalnici 21. stoleti. Naschval vynecham tema, ze je stale jen 2+2..
však se počítá s odklonem na d35, takže dle ministerstva půlka dopravy pojede následně po d35/d11, alespoň doprava od olouce, ostravy atd by měla jezdi severní trasou.
D35 podle meho skromneho nazoru nebude cela hotova ani v roce 2029, ani v roce 2030.. A do te doby co? 🙂
Možná minimálně mezi Hradcem a Olomouci hotová bude na 90%. A tak naprosto stačí aby se doprav od Olomouce a od Ostravy na D35 přesunula.
Nemálo lidí z Olomoucka a Ostravska už dnes severní trasou jezdí.
Osobně mě více trápí 2+2 na D11 z Prahy do Poděbrad. Tím, jak se bude D35 dokončovat, tak se část dopravy přesune z D1 na D11+D35. Už dnes je na D11 u Prahy husto a bude hůř.
Počkejte pár let a auta ubydou.
Na D11? Těžko…
Akorát včera odpoledne jsem jel autem z Dortmundu do ČR a budete se divit, ani tam to všude není zdaleka tak dokonalé, jak si doma z gauče myslíte.
Ano, je to tak. Často pracovně i soukromě jezdím mezi Prahou a Berlínem. A13/A4/A17 by také vydaly na slušný článek 😉. Je zde řada velmi dlouhých omezení, některá technická opatření také stojí za to 🙈. Bohužel ovšem ani vlak v této relaci není bez problému. Častá zpoždění, výluky v důsledku stavební činnosti, nedostatečná propustnost drážďánského uzlu … Už jsem taky jel od Zossenu oklikou přes Jüterbog a Riesu. Cestování taky příliš nepomáhá občasné „štengrování“ mezi DB a ČD s nepřevzetím soupravy atd.
Děkuji, musím potvrdit. 2x za měsíc jedu někam přes Německo, IT,FR,NL….
A ono se opravdu všude něco opravuje, nebo staví.
A tisíckrát opakované, že dálnice na západě jsou 100x lepší není pravda. České dálnice jsou na stejné úrovni.
dozvěděli jsme se, že se mosty budou opravovat.
Ale co ty nadjezdy? Budou opraveny také?
Zeptej se jejich majitelů.
Z vyjádření pana matla plyne ze jako občan mám být rád že to vůbec zrekonstruovaly… Nad kvalitou rekonstrukce nepátrat, máme být radize vůbec byla…
Je moc fajn, ze si Radek Matl svymi vysledky ziskava duveru, diky cemuz cast odborne i laicke verejnosti stoji za nim, a je zde jasne videt posun k lepsimu. Nerikam, ze je to jen jeho zasluha a ze uz pred nim se neblyskalo na lepsi casy, ale (narozdil od zeleznice) neni vystavba a sprava dalnic slendrianem s tragickym tempem i urovni. A jiste, chyby a nedostatky se budou dit vzdy, vazeni, 3+3, mosty atd., ale kazdy, kdo aspon jednou jel po D1 pred rekonstrukci musi ocenit to nebetycne zlepseni. Co se tyce 3+3 usporadani, taky jsem si nejdrive rikal, co… Číst vice »
Ano, kdyz nechate dalnici zchatrat do stavu, ze je horsi, nez prijezdova cesta od JZD ke skladce hnoje, tak je zlepsenim cokoliv a nebetycnym zlepsenim je i to, co ted vidime.
To je ale vina vsech politickych garnitur od revoluce.
Aby mělo na Vysočině smysl 3+3, muselo by u Prahy a Brna být 5+5 ..
Jakých dvou akcí? Vždyť žádná druhá akce ohledně rozšíření na 3+3 neběží, s výjimkou pár kritických km kolem Brna.
1. Akce = modernizace, rozsireni o 0.75 m
2. Akce = rozsireni na 3+3
Vždyť šlo pouze o obnovu stávající dálnice bez nutnosti řešit povolení pro novou a hlavně, a to je zásadní chyba a problém, nebyla ani dálnice rozšířena na 6 pruhů což by bylo potřeba!
Vím že se říkalo kdyby to teď měli dělat tak že to bude o pár let později protože by se nějaká povolení řešit musela ale prostě bez 6 pruhů to do budoucna nejde. Jezdím tam dvakrát týdně a dálnice je tak plná že kapacita je vyčerpána..
Ne. Není.
K tomu má sloužit severnější alternativa z Olomouce do Pardubic.
Rozšiřovat na 3+3dálnici, která vede na vysočině v takových podélných sklonech, které jsou daleko za normově doporučenou hodnotou, je čirý nesmysl. Zejména v okamžiku, kdy by rozšíření celý schvalovací proces výrazně zpomalilo a kdy se staví paraelní dálnice v mnohem příhodnějším terénu, která značnou část dopravní zátěže (která zrovna na té vysočině není ani zdaleka taková, aby vyžadovala 3+3) převede na sever.
Jsme malý stát EU a diktát těch velkých usilovně posílá ježdění silničními vozidly k zemi. Na to, do zbyde po zákazu spalovacích motorů dosavadní dálnice stačí.
az budou spalovaci motory zakazany, tak uz tady tatinku nebudete…
„Ačkoliv cílem modernizace bylo kromě zvýšení bezpečnosti provozu i zvýšení komfortu uživatelů dálnice, nekvalitní stavební práce a problematické odstraňování některých závad komfort jízdy naopak snižují,“ píše NKÚ. Je pravda, že kvalita oprav našich cest je ve spoustě případů na pováženou (jako třeba veleznáné záplaty, které jsou vyloženě hrozné). Je pravda, že mohlo dojít k rozšíření/zkapacitnění dálnice, přidání většího počtu odpočívek atd.. Nicméně to by nejspíše nebylo hotovo ani za 10 let – což samozřejmě není výmluva… ta dálnice se neměla nikdy dostat do stavu, v jakém byla před opravou. (A také je pravda, že mohlo dojít k vybudování míst s… Číst vice »
Od ředitele bych čekal více konstruktivní odpovědnosti a věcnosti a méně ublíženeckých výmluv a narcistní vztahovačnosti. Dehonestovat práci NKÚ rozhodně není na místě.
Jako vždy jdou věci udělat líp (po bitvě každý generál). Můžeme se bavit o 3+3, o tom, že není Šmejkalka, o zdrhlé kazašské firmě a nekompetentním Geosanu. Celkově je ale modernizace D1 slušný krok dopředu, cesta do Brna/do Prahy je po letech konečně pohodlná (pokud se nestane nehoda, ale to je jiná věc).
Nezpochyňuji NKÚ jako instituci (např. nedávná zpráva o prožírání eurodotací byla celkem trefná), ale zde mi přijde, že přece jen trochu přestřelili. Mátl má moji důvěru.
Ještě větší důvěru by si zasloužil, kdyby dokázal věcně a konstruktivně pracovat s výsledky kontrol.
Naprosto spravne. Kazdy manager musi umet pracovat s konstruktivni kritikou i s vysledky prezkoumani jinymi urady ci agenturami.
Takze panove v RSD sednete si vsichni ke kulatemu stolu a snazte se z toho vytezit maximum pro budouci zlepseni.
Tohle není konstruktivní kritika, vím, že jsem tu v menšině, ale NKÚ nedělá svojí práci dobře. Obzvlášť, pokud je pravda, že ŘSD dodali něco jiného.
Tvrdit, že na některých místech došlo ke zhoršení je opravdu nesmysl. Zrovna teď jsem D1 mezi Prahou a Brnem projel tam i zpět a proti původnímu stavu je to úplně jiná silnice.
Souhlasím, že kritika je v tomto případě přehnaná.
A nebylo by divné, kdyby po desetileté opravě D1 byla situlace horší? Spíše jde o to, že se například reklamace vážení měla řešit rychle či měl být dodavatel za každý den nefunkčnosti solidně penalizován. NKÚ řeší účelně vynakládání finančních prostředků státu, takže je na každém řediteli ŘSD, aby ty vynaložené náklady dovedl obhájit. Stejně tak aby oprava v rámci reklamace nebyla trapná hrbolatá nenavazující záplata.
Obdoby to opravdu nemá. Po několika letech omezení a kolon mít dvouproudou dálnici na úrovni roku 1990…
Je to bohužel přesně tak, jak říkáte. Vůbec nechápu, jak je možné, že po x leté rekonstrukci, se teď znovu rozkope dálnice u Brna aby dodělali 3. pruh. To opravdu nemohli dělat před těma cca 10 lety, kdy se tam ta modernizace dělala? O stavu ostatních dálnic ani nemluvím. Ale abych jen nekritizoval, tak mi ŘSD dělá velkou radost se stavbou nových dálnic, zejména pak D 35 a D 55 a D 48.
Tam, kde bude u Brna 6pruh, se modernizace nedělala. Modernizace skončila u Kývalky, 6pruh bude od Kývalky na východ. Odkazy:
https://novad1.cz/o-projektu/
https://www.rsd.cz/mapa-staveb#/stavby/D1/d1-01171-muk-kyvalka-brno-zapad
No tak jak tak se úsek, se úsek Brno-Vyškov, komplet rekonstruoval cca před 10 lety a řekl bych, že je úplně jedno, jestli to bylo v rámci téhle velké modernizace, nebo se to řešilo separé.
U Brna se dálnice nemdoernizovala. Skončilo s ena Kývalce.
Asfalt na D1 kolem Brna (asi tak mezi km 182 až 196) dávali nový loni nebo předloni? A taky tam předělávali protihlukové stěny. Ale podle čeho se ta která oprava nazývá rekonstrukce nebo modernizace, kdoví? 😉
Chybně jsem se domníval, že prasárny z dílny NKÚ odejdou společně s panem Rafajem. A oni tam jsou zatím ještě další výtečníci.
Rataj byl předseda ÚOHS, tady je řec o NKÚ.
Ano ano, pardon, uvědomuji si chybu. Již hodinu se za tuto chybu oddávám flagelantství řvouce v obýváku, že je to má vina. Za chvíli přijdou bílé pláště a sevřou mne do kazajky.
NKÚ nebo ÚOHS, hlavně, že si můžete zanadávat
Potrefená husa se vždy zve. Asi na tom nějaká pravda bude, jinak by nereagovali. Až pan Mátl u kormidla nebude, tak se bude vědět i jak to je kvalitou opravy a jestli sr ta dálnice nezačne rozpadat.
Potrefená husa? Ne tohle je odpovědná osoba, tak je snad jasné, že se ozval, když se závěry nesouhlasí.
Tak vzdyt v tom clanku mate napsano ze souhlasi ze tam nejake problemy jsou, ale rozhodne ne zivot ohrozujici – coz je opravdu to jak vyzniva ta tiskova zprava. Asi tam bude opravdu trosku rozpor mezi zaverem te zpravy a tim co NKU dava novinarum… Takze to by se asi ozval kazdy.