Šéf pražské MHD: Do třiceti let budou tramvaje i autobusy bez řidiče
Dopravní podnik hlavního města Prahy směřuje k autonomní mobilitě, tedy vozidlům bez řidiče. V rozhovoru pro deník E15 to uvedl
Dopravní podnik hlavního města Prahy směřuje k autonomní mobilitě, tedy vozidlům bez řidiče. V rozhovoru pro deník E15 to uvedl šéf DPP Martin Gillar. „Začít v metru, pokračovat přes tramvaje a dostat se k autobusům. Za třicet let budou všechny tyto přepravní prostředky jezdit samy a bez řidičů,“ řekl Gillar.
První krůček chce přitom pražský dopravce udělat už letos, kdy pilotně do některých tramvají zabuduje antikolizní systémy. Zařízení, které rozpozná překážku a zabrání srážce, už funguje například ve Frankfurtu nad Mohanem, kam jej dodala společnost Bombardier. Dopravní podnik také počítá s tím, že na chystané trase metra D budou jezdit vlaky bez strojvedoucího. „Na déčku bude šestnáct souprav po čtyřech vagonech. Určitě budou autonomně řízené a v tendru jsou poptávány jako bezpilotní. Následně bychom chtěli zavést autonomní provoz i na jiných trasách metra,“ uvedl Gillar v rozhovoru. Časový horizont pro rozšíření autonomního provozu v metru odhadl na deset let. Gillar v autonomní mobilitě mimo jiné vidí řešení palčivého nedostatku řidičů, který aktuálně trápí dopravce v celé republice. Pražská MHD kvůli tomu funguje první dva týdny roku v prázdninovém režimu.
Zahájení stavby metra D mezi stanicemi Písnice a Pankrác očekává manažer v roce 2019, náklady se odhadují na 40 miliard. Ještě letos chce podnik zahájit miliardový geologický průzkum.
DPP za loňský rok očekává příjmy z jízdného ve výši 3,7 miliardy, celkově bude hospodaření vykazovat přebytek 400 milionů. „Ale u podniku našeho typu je nutné brát takový hospodářský výsledek jen jako ušetřené provozní prostředky. Ale je to samozřejmě pozitivní. Každý šéf se rád pochlubí takovým výsledkem. Problém je v tom, že v letošním roce nám celkovou úsporu vezme mzdové navýšení,“ doplnil Gillar pro E15.