Sedmimiliardová modernizace trati přes Vysočinu oficiálně začala, úřad dosud nerozhodl o stížnosti
Mezi Vlkovem a Křižanovem je zaveden tzv. nickolejný provoz.
Po několika týdnech prací Správa železnic (SŽ) včera slavnostně zahájila modernizaci tří úseků železniční trati z Havlíčkova Brodu do Brna. Rozsáhlá modernizace přinese zrychlení až na 160 km/h. Výluku v jednom úseku napadl již v únoru dopravce CityRail, Úřad pro ochranu hospodářské soutěže dosud nerozhodl.
Jde konkrétně o modernizaci stanice Vlkov u Tišnova, úsek Vlkov u Tišnova – Křižanov a Přibyslav – Pohled. Celkové náklady tří staveb dosahují sedmi miliard korun. „V případě stanice Vlkov u Tišnova a úseku Vlkov u Tišnova – Křižanov jsme staveniště předali kolem přelomu roku a do jara se zde pak řešily přípravné práce včetně odstranění dřevin. Na samotné stavební práce na trati přišla řada po 5. dubnu, kdy začala nepřetržitá výluka ve Vlkově u Tišnova. Staveniště na úseku Přibyslav – Pohled jsme vybranému zhotoviteli předávali v závěru března, první práce se potom začaly rozbíhat v průběhu tohoto měsíce,“ řekl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
Výluka mezi Vlkovem a Křižanovem probíhá za takzvaného nickolejného provozu, kdy tu nemohou projet žádné vlaky. Takové opatření napadl nákladní dopravce CityRail, Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ale dosud ve věci nerozhodl. Správa železnic začala stavět i bez tohoto rozhodnutí.
Přes půl roku bez vlaků. Velká výluka na Vysočině má začít příští týden, napadá ji dopravce
Práce na dvoukolejné trati napříč Vysočinou navážou na už dokončenou rekonstrukci úseků z Tišnova do Vlkova a z Křižanova do Žďáru na Sázavou. „Význam této trati se jasně prokázal při modernizaci úseku mezi Brnem a Blanskem, kterou jsme prováděli za úplného přerušení provozu. Přes Vysočinu jezdily dálkové mezistátní expresy i nespočet nákladních vlaků. Po dokončení všech prací se zvýší nejen komfort cestování, ale i traťová rychlost, což ocení dopravci, kteří budou moct naplno využít parametry svých nových vozidel,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Posun do nové zastávky
Ve Vlkově u Tišnova dojde k úplnému odstranění nástupišť a podchodu. Vlaky budou zastavovat na nové zastávce Vlkov-Osová, díky které se zkrátí docházková vzdálenost obyvatelům Vlkova i nedaleké Osové. Součástí rekonstrukce je také náhrada stávající nádražní budovy novým technologickým objektem.
Souběžně s modernizací stanice proběhne rekonstrukce jedenácti kilometrů trati do Křižanova. Zastávky v Osové Bítýšce a Ořechově projdou celkovou přestavbou a získají bezbariérový přístup. Díky napřímení trati se zvýší traťová rychlost ze 100 na 160 km/h. Zrenovuje se osm mostů a čtrnáct propustků, postaví se dvě opěrné zdi a také nová protihluková stěna, která ochrání mateřskou školu v Ořechově.
Přestavbou projdou také všechna nádraží v úseku z Přibyslavi do Pohledu. V prvně jmenované stanici se opraví obě nástupiště a vybudují se výtahy do podchodu. Navíc se prodlouží jedna staniční kolej pro dlouhé nákladní vlaky. Zastávka v Přibyslavi získá dosud chybějící podchod, celková rekonstrukce čeká rovněž zastávku Stříbrné Hory. Ve stanici Pohled se vybuduje nové nástupiště, přístupné podchodem s výtahy.
Financování s evropskou dotací
Modernizace stanice Vlkov u Tišnova a navazujícího úseku do Křižanova se odehrává za úplného přerušení vlakové dopravy, které potrvá do začátku listopadu. Namísto osobních vlaků a rychlíků jezdí autobusy. Práce mezi Přibyslaví a Pohledem budou probíhat při zachování jednokolejného provozu. Hlavní výluka začne letos v červnu, nejintenzivnější práce potrvají celý příští rok a částečně i v roce 2026.
Zhotoviteli rekonstrukce stanice Vlkov u Tišnova jsou společnosti Chládek a Tintěra a Elektrizace železnic Praha. Modernizaci úseku do Křižanova provádí konsorcium firem Eurovia CS, Chládek a Tintěra Pardubice, GJW Praha a ELTRA. Práce mezi Přibyslaví a Pohledem pak zajišťuje společnost Chládek a Tintěra.
Celkové investiční náklady stavby Rekonstrukce traťového úseku Přibyslav – Pohled dosahují 2 963 711 762 Kč bez DPH. Projekt je spolufinancován Evropskou unií z Fondu soudržnosti v rámci Programu Doprava 2021–2027. Celková výše způsobilých nákladů projektu je 2 672 036 169 Kč. Míra podpory EU je 80,75 % ze způsobilých nákladů, čili výše dotace činí maximálně 2 157 669 206 Kč.
Celkové investiční náklady stavby Rekonstrukce traťového úseku Vlkov u Tišnova (mimo) – Křižanov (mimo) dosahují 2 310 924 735 Kč bez DPH. Projekt je spolufinancován Evropskou unií z Fondu soudržnosti v rámci Programu Doprava 2021–2027. Celková výše způsobilých nákladů projektu je 2 073 199 285 Kč. Míra podpory EU je 80,75 % ze způsobilých nákladů, čili výše dotace činí maximálně 1 674 108 422,64 Kč.
Celkové investiční náklady stavby Rekonstrukce žst. Vlkov u Tišnova dosahují 1 607 006 719 Kč bez DPH. Projekt je spolufinancován Evropskou unií z Fondu soudržnosti v rámci Programu Doprava 2021–2027. Celková výše způsobilých nákladů projektu je 1 409 293 710 Kč. Míra podpory EU je 80,75 % ze způsobilých nákladů, čili výše dotace činí maximálně 1 138 004 670,83 Kč. Národní financování všech tří staveb zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury.