lot
Železnice

Sebrat krajům objednávku vlaků? Ministerstvo to v koncepci vidí jako výhodné

Regionova. Ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Regionova. Ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Deník Zdopravy.cz přináší třetí díl seriálu k nové koncepci veřejné dopravy, kterou ministerstvo dopravy poslalo k projednání vládě. Významnou část materiálu zabírá model objednávání železničních spojů; do budoucna by se mělo rozhodnout mezi čtyřmi variantami. Ministerstvo nalézá výhody především v centrální objednávce všech vlaků státem.

„K této variantě se v minulosti přiklonila část akademické sféry. I z pohledu železničního sektoru se jevila jako vhodnější, protože sjednocuje finanční toky s odpovědností a vytváří soulad mezi objednavatelem a financujícím subjektem. Výhodou by mohlo být i posílení síťového pojetí veřejné železniční dopravy, nevýhodou možné, ale řešitelné dopady na fungující IDS,“ píše se v koncepci.

Centralizace objednávky vlaků pod křídly státu je označena jako varianta číslo 2. Variantou číslo jedna je zachování současného stavu, kdy regionální vlaky objednávají kraje a dálkové vlaky objednává stát. Takto to funguje od roku 2005. Na základě smlouvy ale asi 30 procent nákladů na regionální dopravu hradí krajům stát. „Nesmíme však zapomínat na další prostředky ze státního rozpočtu, zejména úhradu slev a část prostředků na údržbu a modernizaci infrastruktury sloužící této veřejné dopravě, které způsobují, že úhrada státu převyšuje 50 procent veřejných prostředků, které se do veřejné regionální železniční dopravy vkládají,“ píší úředníci v koncepci. Pokud by měl být tento model zachován, pak by podle nich bylo na místě, aby v roce 2034 stát přestal krajům na regionální vlaky přispívat.

Problémy s rozdělením objednávky mezi kraje se podle autorů koncepce projevily i při virové nákaze. „Cestující ze dne na den ve velké míře přestali cestovat veřejnou dopravou a bylo nutné provést redukce dopravních služeb a řadu dalších opatření. To však bylo mimořádně obtížné v situaci, kdy by se na redukcích muselo shodnout 15 objednatelů, neboť podstatná část vlaků na síti české železnice byla objednávána více objednateli najednou (například rychlíky Praha – Železná Ruda jsou v úseku Praha – Klatovy objednávány MD a následně Plzeňským krajem, příměstské vlaky v okolí Prahy jsou objednávány zároveň hlavním městem Praha a Středočeským krajem, řada vlaků má i čtyři objednatele na různých úsecích svého vedení, řada oběhů vozidel je přes více objednatelů),“ stojí v koncepci. Autoři připomínají, že některé hranice krajů procházejí středem aglomerací (např. Praha/Středočeský kraj, Pardubický/Královéhradecký kraj).

Variantu číslo 3, kdy by delší regionální spoje převzalo ministerstvo a vyložené lokálky by zůstaly krajům, zmiňuje koncepce jen na okraj. Poslední variantou (4) je přechod na model, ve kterém základní pravidla stanovuje stát, přičemž objednávka je nadále na krajích a obcích v přenesené působnosti.

V případě převodu veškeré objednávky vlaků na stát by měl vzniknout národní koordinátor dopravy. Stejně tak by se neměly tříštit síly dopravních úředníků například ve Středočeském kraji a Praze a někdejším Východočeském kraji, kde by postačoval jeden koordinátor.

Výběr varianty rozdělení objednatelských funkcí a přesné vymezení role případného národního koordinátora by se měly podle koncepce uskutečnit do prosince 2022.

Koncepce rovněž řeší budoucnost režijek a zavedení koncesního modelu na českou železnici.

Odebírat
Upozornit na
guest
303 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vrtak

A stejne je to u linky R8 v Hranicich, ktere jsou uzlem s mezinarodni dopravou. Bohuzel soudruzi z Ostravy chteji mit uzel pul v Suchdole, takze se neda prestoupit z Valasskeho expresu v Hranicich na R8.Bridilove…

Leinad

A co je špatného na tom, že kraj chce mít uzel ve svém přirozeném centru?
Řešení bych viděl nějakou Sp linku která má nepravidelný interval (místo 60 minut třeba 31-89) s tím že jeden naváže na vnitro a druhej a dalkovinu 😀

Petr

Ve Valašském Meziříčí (Zlínský kraj) k vlakům jedoucím na koridor do Hranic (na Moravě) (Olomoucký kraj) navazují spoje ze všech směrů (Zlínský kraj) s výjimkou tratě z Moravskoslezského kraje (Od Frenštátu p.R.) a totéž v opačném směru. Dokud železniční dopravu objednával stát, tak vlaky od Frenštátu navazovaly taky. S MS krajem se nedá vůbec hnout, na stížnosti reagují, že pro ně jsou důležité návaznosti v Ostravě a tenhle okraj kraje je vůbec nezajímá. Takže kraje jsou výhodné jenom pro tu většinu která žije v centru kraje a jeho bezprostředním okolí, ale pro nás na okraji je Ostravocentrismus horší než Pragocentrismus!

Vrtak

Pokud by melo mit neco smysl v kompetenci MD, tak rozsireni site Sp vlaku, presahujicich kraje, ktere by doplnily sit R. Slabinu kraju pak vidim hlavne v tom, ze nemaji odvahu takove Sp vlaky zavest a Os pak vymetaji spoustu nevyuzivanych, nebo spatne umistenych zastavek a cela takove spojeni nebo trat jdou pak do kopru. Dalsi vec je tlak kraju na zastavovani dalkovych vlaku v prdelkach, ktere nejsou ani uzlem, odstrasujicim prikladem budiz Ex2, R13 a R14, kde je to vylozene na Sp vlaky.

Petr

Na můj přímý dotaz ohledně doplnění R -kové linky , Sp vlaky krajem mi bylo řečeno, že na to peníze nemají . Takže to není o odvaze.

Pajík

Myslím, že není dobré dávat objednávku vlaků ministerstvu. Ty nevědí v kolik hodin potřebují lidi z Horní Dolní do okresního města spoj a pod. Myslím, že na kraji to ví lépe….. Nechal by organizování vlaků osobních a spěšných na krajích.

Petr

No nevím zda na kraji, který sídlí v Praze, vědí víc než na MD , které sídlí v Praze. 😀

Leinad

Který z krajů sídlících v Praze? 😀
V každém případě když dopravu zničí kraj, tak hrozí že viník nevyhraje volby 😀 když to zničí úředník na ministerstvu, tak v parlamentních volbách je hodně jiných otázek.

Miloš

Jak na kterém kraji

medvěd

Stát garantuje základní dopravní obslužnost a zajištuje ji přes (MD, kraj, město). Že úředník udělá vlak, který přijede v době, kdy už máte být 10 minut v práci (škole) , je něčí nešvar (úmysl??). Potom se nedivte, že s Vámi nikdo nechce jezdit a rušíte vlaky!

Příklad: na Jihlavsku se domákli, že od nového JŘ 2021 nebude zastavovat rychlík v Kostelci u Jihlavy. Soustavně tam roky děláte čárymáry s přestupy z osobních vlaků na rychlíky, až cestující berou roha a pak to zdůvodníte zrušením? Asi se úředníci nedomluvili, co vlastně chtějí……a starostům hodili svoji pravdu!

Jiří Kocurek

Namísto toho pojede Os až do Jihlavy. Takže místo 1 přestupu na 4 zastávky bude přímý spoj ze Slavonic až až do Jihlavy.
Kdysi se šetřilo,a by vlaky zbytečně nejely dva. A tak se končilo v Kostelci a kdo chtěl až do Jihlavy, ten si musel počkat na rychlík. To se ovšem nehodí do krámu, protože nadávat na vyhánění lidí přímým vlakem by vypadalo dost blbě.

Jiří Kocurek

A co se týká sopjení Batelova a Třeště, tak je to 7 km po silnici. Tedy i bicykl je rychlejší než vlak s přestupem.

Miloš

Nevím úplně jaké jsou tam poměry, ale ty vlaky OS (Havlíčkův Brod -) Jihlava – Kostelec – Telč – Slavonice. Mohly jezdit v prokladu s rychlíky Brno – Plzeň, přičemž v Kostelci by vznikla přestupní vazba R od Budějovic – Os na Telč a opačně.

A A

Tohle ukazuje na obecnější problém přístupu státu ke krajům. Když před 20 lety vznikly kraje, stát jim dal pravomoci v drahých a nevděčných oblastech (doprava, školství, zdravotnictví) a nedal jim na to peníze. Od té doby se toho moc nezměnilo, kraje sice nějaké peníze mají, ale jen přerozdělováním a tát jim je může kdykoli sebrat. Proto se strašně snadno dá říct, že kraje jsou na nic, ale je to tím, že stát jim víc neumožní.

žlutý klandr

Ve státečku o velikosti čínského okresního města mi přijdou tři stupně veřejné správy jako neefektivní luxus. A přenesený výkon státní správy na samosprávu je už úplné zvěrstvo.

Jiří Kocurek

A co dál bychom měli z Číny okopírovat? Kuchyni?

Bob

I každá větší firma má tři nebo čtyři stupně řízení. Pokud tu veřejnou správu nebudete nijak strukturovat, tak efektivnější nebude. Ani v Číně. A mimochodem, zdá se, že vlastní samosprávu od přeneseného výkonu státní správy taky příliš nerozlišujete.

Petr

Větší firma má možná má čtyři stupně řízení, ale většinou pracuje jako jeden tým, s jasnými jednotnými pravidly, u kraje vs stát to funguje jak vidno přesně naopak.

Miloš

Tak stupně jsou v pořádku, spíš jde o množství členů správ

Robert

Tak je pravda ze kdyz vidim roztříštěnost požadavků krajů na vozový park a jejich umanutost na svých požadavcích trvat, tak je to samozřejmě drahá legrace (opravarenstvi, náhradní díly, prototypy a pod.) oproti flotile stovek stejných jednotek jako nabízí např ÖBB. Z tohoto pohledu by jeden objednatel smysl měl.

Bram

Flotila stovek jednotných vozidel pro regionální dopravu: 814 Tady opravdu má jednotný objednatel smysl:-). Jakoby nestačila flotila jednotných vozidel A, B, AB a BDs v dopravě dálkové, kterou se podařilo narušit až před deseti lety, kdy bylo jasné, že přijdou open acces dopravci a nastanou v dopravě změny a ČD se musely tomuto stavu přizpůsobit, protože už bylo jasné, že koncepce nadvlaků (pendolina a ostatní vlaky EC a IC) pro vyvolené (režisti a lidé ochotní si silně připlatit) a vlaků pro ostatní s tzv standardními vozy A, B, AB a BDs) je již neudržitelný. Přesto tzv. standardní vozy řad A,… Číst vice »

Krušnohorec

Který si je výhodně koupí a přetapetuje. A bude to LEVNÉ!

Miloš

Tak pokud jezdí 814 na nějakých dlouhých spojích je určitě špatně. Ale třeba na vlaky Pardubice – Slatiňany, Choceň – Vysoké Mýto, Česká Třebová – Moravská Třebová, Nymburk – Jičín apod. je to dostačující vozidlo.

Jiří Kocurek

Za jednotné dráhy tady jezdily tyto jednotky:
451, 452, 460, 560, 470, 471, netrakční Bpjo
Skvělá unifikace vozového parku pod jednou střechou!

Miloš

No a umřel na to někdo ? Kupodivu lidí jezdilo přesto vlakem více než dnes.

Leinad

A proto počet cestujících stoupá.

Vojta

Jednoduché – snížit počet krajů a přiznat jim vyšší podíl rozpočtového určení daní – dneska jsou to jenom průtoky z centra. Tuhou centralizaci prosím ne.

Stanislav Domanský

Naprosto souhlasím, namísto slíbeného zemského zřízení, byly obnoveny malé kraje z roku 1949, které se již v minulosti neosvědčily, na to přišli už soudruzi v roce 1960 a vytvořili kraje větší. Bohužel touha po větším množství korýtek nás vrátila k prvotním krajům, které nefungují

Bob

Racionalita vašich argumentů je bohužel kompromitována tou nostalgií po zemském zřízení. Z kulturně-etnografického hlediska jistě zemské hranice mají význam, ale pro organizaci praktického života, například dopravy, by to bylo opravdu velmi nepraktické členění – hranice nijak neodpovídající skutečné spádovosti, tři celky naprosto rozdílných velikosti, přičemž ten zlomeček Slezska, proděravěný spoustou moravských enkláv, určitě nebude chtít úpět pod nadvládou Brna. Na velikosti krajů moc nezáleží, důležité je, aby hranice mezi kraji nebyla nepropustnou zdí a aby dopravní systémy jednotlivých krajů na sebe organicky navazovaly – totéž samozřejmě platí i pro dopravní systémy států.

Petr

Tak pokud nechtějí úpět pod nadvládou Brna, klidně můžou úpět pod nadvládou Varšavy, klidně bych jim přiznal právo na sebeurčení :-). Jinak zemské zřízení asi padlo s rozbitím Československa. Tehdy mělo smysl udělat zemské zřízení Čechy, Morava + Slezsko a Slovensko. Dneska už je to asi pasé. Bohužel. I když pořád by to bylo lepší než takhle zmršené kraje.

Petr

Bohužel na to by bylo nejlepší zemské uspořádání, které tenkrát neprošlo. Právě z obav separatistických tendencí, kdy by mohly vznikat nové hranice uprostřed České republiky.

Bram

Koukám, že upocení ministerští úředníčci opět vypotili nesmysl a tím je centralizace objednávky hezky pod ministerstvo. Jojo, zářný slovenský případ je potřeba následovat i zde a dopravu zcela rozložit. Prostě my se k tomu Balkánu musíme konečně přiblížit a co nejvíce se vzdálit civilizované Evropě. Nestačí, když máme premiéra ze severního Balkánu, musíme tedy ještě mít i dopravu jako na Balkáně:-).

Luděk S.

Hlavní je, že můžeme o něčem rozhodovat a něco na tom podojíme!

Miloš

Myslíte civilizovanou Evropu plnou nepřizpůsobivých? Děkuji, radši Balkán.

Ivan

Jsem jednoznačně pro tuto variantu. Důvody uvedené v návrhu jsou smysluplné.

Lukáš Pavlíček

Jsou kraje kde to funguje. A byla by velká škoda tenhle fungující systém ničit. Zvlášť když je tu napojení i na autobusovou dopravu v přestupních uzlech.

Kirak

Jo, jenže pak jsou tu dementi jako kraj Vysočina, Ústecký kraj a Jihomoravský kraj. U těch to moc nefunguje 🙂

Miloš

Zrovna Ústecký kraj je na tom ze všech ještě nejlépe. Zkuste třeba Pardubický kraj.

Petr

Ještě mezi ty dementy přidejte Moravskoslezský kraj! Tam si myslí, že Ostrava je pupek světa a přitom je to skoro na hranicích s Polskem. A cestovat z některých částí kraje do celé republiky přes Ostravu je holý nesmysl, ale místní objednavatelé dopravy své objednávky dopravy takto staví… 🙁 Už aby celá objednávka železniční dopravy přešla zpátky na stát. Dokud to tak bylo, tak přestupy fungovaly. Dneska žít na hranici krajů je z hlediska veřejné dopravy horší než žít v pohraničí!

Daniel Mach

Tak měnit něco, co se měnilo nedávno, to je jen další chaos. Prvotní je zjistit, co vlastně nefunguje. Není jednotný celostátní tarif? To není problém krajů. Pokud se objednání dopravy zcentralizuje, bude se část přepravních výkonů tak jako tak zadávat jiným subjektům, než jsou ČD. Že se nadměrně investuje do infrastruktury, kam objednává dopravu kraj? Investice snad už dnes řeší Ministerstvo dopravy, takže se na tom zase nic nezmění. Kraje se dokonce dostanou do jednodušší pozice, když budou tlačit na opravu lokálek. Nebudou muset řešit náklady na provoz. A to přispívání na provoz krajům lze přece jednoduše řešit změnou rozpočtového… Číst vice »

Zbyněk

To mi právě řekněte co nefunguje. Za náš kraj mohu říci, že můžeme být s regionální dopravou spojkojeni na 90%. Vždycky je co zlepšovat to ano, ale vysvětlete mi, proč by kraje měly tlačit na udržení provozu na místních tratích, když už to nebudou platit, tak proč by se tím měli na kraji zabývat? A z jakého důvodu by se něktreré tratě neměly udržovat, když v současnosti na nich provoz je? Vždyť již nyní si dobrá správa dělá co chce a na trať nikoho nepustí, když nechce a musíte se soudit.

Daniel Mach

Vždyť tam píšu, že prvotní je zjistit, co vlastně nefunguje, když chtějí systém měnit. Já ty změny neprosazuji.

David

„Za náš kraj“ je nic neříkající určení. Nevím, kde Zbyněk bydlí – ví to někdo? Nemůže být Zbyněk konkrétnější?

Iveta

Ano ,krásné komentáře ,nyní k pravdě ,k čemu mě je že souběžně vyhazuji peníze za dopravní obslužnost krajům a MD ? Časté souběžné jízdy vlaků a nesmyslné přestupování na hranicích krajů.Tarif co pes to jiná ves ,ano něco dopadne jako na Slovensku a zruší se ,ale na co tu mam platit blbečky s jednou lokomotivou co vyvezou v létě pár cyklozmrdů do kopce a pak si hrají na machry jak sjedou kopec a trat co neslouží ani jako objízdná trasa se musí rok udržovat,to chápu i ty Slováky ,že vyrušily tratě a spoje ,kde nikdo nejezdil ,nebo max.východnárský cigoši bez… Číst vice »

-TR-

Na Slovensku byl takto zastaven nebo výrazně zredukován provoz na tratích, které měly strategický význam pro daný region. Uvedu příklad – díky tomu, že nejezdí žádné vlaky na „lokálce“ Fiľakovo – Somosköújfalu, nemá střední Slovensko žádné spojení s Budapeští.

Trpí tím především přeshraniční cestovní ruch. Banskobystrický kraj na to upozorňuje, ale papaláši v Bratislavě na připomínky kraje kašlou.

Takže za mě je jednoznačně lepší český systém.

Daniel Mach

Ten slovník poněkud znevěrohodňuje argumenty.

David

Tam ani žádné argumenty nejsou.

Marian

To, že vlak vyveze na kopec pár cyklozmrdů, může mít i docela pozitivní ekonomický přínos pro místa, kde se oni cyklozmrdi po té co byli vyvezeni, pohybují. Nechají totiž nějaké tržby v hospodách, krámcích a třeba i v penzionech. A když tam budou spokojeni, přijedou příště zas a i s kamarády a tržby budou větší. Dokonce se tam může objevit i cyklozmrd přímo ukázkový, Marek Matiášek, který například zde aktuálně vystupuje pod nickem Odborník DPP (dříve např. jako Souprava)

David

Tak oni nechají peníze i tomu dopravci. S výjimkou Prahy, kde je přeprava kol k Lítačce zdarma, se za kolo platí, a to ne úplně zanedbatelný peníz.

Zbyněk

A proč těmi vlaky nikdo nejezdil? Protože, zaprvé, práce je tam tak mizivá, že vlaky využije minimum obyvatel k dojíždění a zadruhé většina pracujících si nemůže dovolit používat jednotný tarif ani při volném čase, jelikož je pro většinu nedostupný a zatřetí, mizerný jízdní řád neumožňuje bůhvíjaké využití. Tak to bylo i donedávna u nás. Co se týká hranic krajů, velmi to paušalizujete, není možné říci, že to nefunguje, také je tu mnoho míst, kde přejezdy do jiného kraje nepoznáte. Checete snad, aby si ani ty cyklisté nemohli dovolit jet vlakem? Na krajích mají větší vliv lidé, kteří jsou lidmi z… Číst vice »

Vlastimil Kocurek

Samozřejmě, že na cyklistech e dá něco vydělat v konzumu, koloniálu nebo pohřební služba.

Václav

Pokud by to mělo být objednávané centrálně, tak jedině že by úřad v každém kraji měl svoji pobočku, jakéhosi styčného úředníka. Řídit to od stolu z Prahy by byl průser.

pkajetan

A jak se řídila dráha před vznikem idiotskejch vnitrohranic, kterými neprojede ani autobus, natož vlak…
já si tedy vzpomínám…

-TR-

Co je lepší? Když vlaky neprojedou hranici krajů, nebo když se k ní ani nepřiblíží? Podívejte se na Slovensko, na úsek Leopoldov – Nové Mesto nad Váhom nebo Jesenské – Moldava nad Bodvou, kde nejezdí žádné osobáky, jen rychlíky a jiné dálkové vlaky.

A na Slovensku dopravu centrálně objednává MD. Jak je to možné?

Jiří Kocurek

Ale melete nesmysly. A nebo rovnou úřelově lžete. V Nezamyslicích platí oba tarify, jak Olomoucký, tak IDSJMK.
To, že se nejmenované kraje nedokážou mezi sebeou dohodnout a jejich zástupci si navzájem dělají naschvály, to nemá se zřízením krajů nic společného. A pokud budou ti samí lidi sedět v Praze, tak budou dělat totéž. Bohužel tyhle pozice přitahují určitý typ lidí… a je jedno, kde je dané pracovní místo psané.
A když se takévhle díry pak snaží zalepit soukromník, tak jsou tihle podrazáci první, kdo začne ječet.

Leinad

Normálně, Os Plzeň-Praha po dvou hodinách, při dostatečném řevu kraje občas Žabotlam Beroun-Praha.
Kraj si mohl objednat autobusy. Z Radotína do centra se mohlo autem nebo přeplněným autobusem stát v koloně.

ušatá

Ano, ten model by měl fungovat tak, že by doprava byla organizována centrálně, se všemi přípoji apod. , ale kraje by měly své požadavky, které by se s tím centrálním musely dát dohromady (čili stejně jako dnes by to navrhovaly, požadovaly, včetně IDS, i když by cílem měl být spíš celostátní IDS). A každý kraj by měl, stejně jako nyní určenou možnou částku na tuto dopravu, akorát že by ty peníze nedostal „na ruku“, ale mohl by je využít pro požadovanou dopravu. Takový systém by špatný být nemusel. Ale dříve musí existovat nová dopravní politika, koncepce, která jasně stanoví co… Číst vice »

Zbyněk

Ano, tak by to mělo fungovat, ale ministertvo již v minulosti ukázalo, že tyto služby zajistit neumí. Tak to předalo krajům a musím uznat, že některé se s tím popasovaly více než úspěšně. A celostátní IDS? To by se nejprve museli dohodnout i s jinými druhy dopravy. A když zhruba 10 let jsme čekali na nepovedenou šarádu jako je SJT, která je minimálně za mě finančně nedostupná a z hledska přepravy málo uplatnitelná. Ale co potom zabrání ministerstvu kraji ty peníze nedat? Pak by přece přestala platit i dohoda, která právě ministerstvo zavazuje na regionální dopravu doplácet, toho se chtějí… Číst vice »

Dominik

Tak nasadit nižší ceny v SJT, tak už vidím tu nevoli z JMK, kde jim vadili už i obyčejné slevy z SJT. Ale jo, nejideálnější by byl všechna IDS zrušit a nahradit je celostátním, když se 2 města (Pardubice, Hradec) umí dohodnout, a uznávat si navzájem karty na MHD (a uznávání jízdenek v MHD byla v těchto městech již v 80. letech), či tam funguje VYDIS a OREDO, tak proč by to nešlo celostátně.

David

Ideální -> Ideálnější -> NEJIDEÁLNĚJŠÍ!

Chronosphere

Nejideálnější by bylo,nepustit režijkáře,jakožto minoritu,k rozhodování o dopravní obslužnosti.Jejich zájmy jsou totiž v přímém rozporu se zájmy cestující veřejnosti. Zde vystupují jako Ušatá,Dominik,a jiní.Nebo tu je ještě někdo jiný,kdo touží,aby dopravu řídily zase centrální orgány plné předdůchodců, jejichž nejoblíbenějším slůvka jsou NE,režijka a státní.🐷
Budu si muset pořídit nějaký spolehlivý šestiválec, neboť nedlouhou dobu kdy veřejná doprava sloužila veřejnosti, nahradí doba kdy bude zase sloužit zaměstnancům ČD,a centrálním úředníkům z této organizace vzešlým.

Miloš

Myslíte že režijkáři, jakožto řadoví zaměstnanci ČD (strojvedoucí, průvodčí, výpravčí) a držitelé tohoto ,, benefitu,, mají nějaké pravomoce vůbec něco navrhovat, natož o něčem rozhodovat ?

Miloš

IREDO, nikoliv Oredo,
1) neplatí v MHD Pardubice ani Hradec Králové
2) je integrované pouze s IREDO kartou, což popírá systém IDS.

VYDIS sice uznává MHD Hradec a Pardubice, ale:
1) platí v něm pouze jízdenky časové,
2) neplatí v celých krajích, nýbrž jen v nejbližším okolí těchto měst, což je nic moc.

Petr

Mluvíte mi z duše. Snad jsme ještě stále jeden stát a ne 14 jakýchsi uměle vytvořených pidistátečků.

Vlastimil Kocurek

Zvláště lidmi, kteří ještě vlakem nikdy nejeli.

Martin

No nic no, pokud se to zhorsi, tak holt porad je tu auto… to MD podporuje a neni se treba bat, ze se nekam nedostal…
Je to uz nekolikaty krok k tomu, aby se preferoval model, ze bez auta ani ranu…

Martin

Nicmene jedno reseni tu je, staci regionalni dopravu prevest na nejaky dopravni podnik jako mestske linky… MHD pod to spadat nebude ne?

pkajetan

takže jako šílený tramvaje nám to v hodinovém taktu jezdí – takže proč to nefláknout pod MHD … tywoe..hustýýý

Martin

😀

Bob

Jestli je linka městská nezávisí na tom, kdo je dopravcem, ale na tom, kdo to objednává a platí, a do jisté míry taky na tom, jestli je určena k dopravní obsluze města. Spousta městských DPP jezdí i regionální linky a sem tam některý zkoušel i dálkové.

David

DPP je jenom jeden. Žádná „spousta“.

Bob

Myslím, že ti bystřejší to pochopili i přes to nadbytečné písmenko.

Miloslav

Model vychází tak, jak znělo zadání. Samozřejmě nejlepší není varianta 2, ale varianta 4 – nastavení jasných podmínek krajům včetně financování a objednávku nechat na nich. Koordinátor by měl vzniknout, celostátní i na krajích, ale ne na koordinaci vlaků, ale celé mobility – od veřejné dopravy přes parkování a cyklodopravu po využití veřejné dopravy pro rozvoj regionů

Jan Kocourek

Jo jo kéž by ta doprava byla jako ve Švýcarsku. A kraje se budou podílet na málo vytížených spojích.

Jiří Kocurek

Tak to by bylo solidní pozdvižení, kdyby z Bernu do Churu poslali zprávu: „Od 12.12.2020 už nebudete kecat do jízdního řádu RhB.“ Při představě, co by následovalo, si to tam nikdo nedovolí.
… na dně Bodamského jezera v temnotách hlubiny čeká Cthulhu a duši dotyčného na věky pohltí…

Oldřich Sládek

K zajímavé diskusi dávám kontrolní otázku : kdo je zákazníkem v nákladní dopravě a kdo je zákazníkem v osobní dopravě? Až na to přijdete, a není to těžké, pochopíte důvody tohoto materiálu MD. 😉

K.S.

To mátě trochu složitější s tou osobní dopravou. Pokud si já jako kraj objednám aby mi po dané trati v tu a tu dobu někdo jezdil osobním vlakem, jsem zákazníkem dané společnosti, tu nemusí lautr nic tankovat jestli tím někdo jede, nebo ne, stejně tak to může být ukradené pražským s úchylkou na mikromanagement. Pokud si to objednám já jako soukromá osoba nebo společnost aby mi tím někdo vezl lidi na svatbu, nebo fesťák, opět do toho nikomu nic není, zákazníkem jsem já. Pokud jedu vlakem který neobjednal nikdo a drážní společnost jím jede ne komerční riziko, tak jsem zákazníkem… Číst vice »

DPP odbornik

Pokud si to objednate za svoje, tak vam do toho nema kdo co kecat (nad ramec formalit jako prideleni slotu), ale pokud to objednavate za penize danovych poplatniku, tak vam do toho ma stat sakra pravo kecat. Kraje nebyly zrizeny za ucelem rozhazovani penez, maji povinnost hospodarit odpovedne a pokud se na jedne strane stale vice zadluzuji a na druhe rozhazuji penize za vlaky tam, kde by to za zlomek ceny odvozil autobus a jeste na to musi stat dosypavat, tak neni divu, ze se to zacina resit. Pravo na vlak opravdu neexistuje a nevidim duvod, aby existovalo. Takze se… Číst vice »

Leinad

A seznam vlakových linek, místo kterých by byl výhodnější autobus, máš?
Včetně toho, že když autobus pojede do nějaké díry po silnici nižší třídy, potřebuje krajnice(aby se mohl vyhnout), ořezané větve (nad úrovní střechy osobáku),…. A to všechno zaplatí kraj.
Ve středočeském kraji mě napadá akorát Lysá-Lochov, a tam pochybuju o nutnosti jezdit tam autobusem – spíše udělat v Lysé P+R a B+R se sprchou.

a8n

Zrovna v témž kraji Rakovník-Kralovice a pár by se jich ještě našlo.

K.S.

Kraj a obec jsou samosprávné jednotky kterým centrální vláda do rozhodování nemá co kecat, s tím se smiřte zase Vy, jediný kdo by mohl cokoliv v tomto dělat je NKÚ ale jak jsem se posledně díval, tak NKÚ není ministerstvo dopravy.

Pokud vlak platí kraj z peněz které má, tak do toho státu může být kulové, pokud musí sypat pořád do ČD, tak má sakra problém ve vlastním podniku a měl by si s tím něco dělat. Pro vaši informaci, nesouhlasím s tezí že by ČD měly jakoukoliv linku vnitřně dotovat z jiné.

DPP odbornik

Viditelne tomu rozumite asi stejne, jako kdyz planujete ten koridor po posazavskem pacifiku. Proto jen strucne, vic je mrhani casu. Kraje ani obce nejsou stat ve state a opravdu se nemohou neomezene zadluzit s tim, ze to pak doplati jejich zrizovatel. Vy zjevne chcete, aby kraje na dluh stavely nove lokalky a koridorovaly ty stavajici a pak se dluh posle statu. Opravdu naivni predstava.

K.S.

Vy asi nevíte co znamená samospráva. Stejně tak že v zákonech jsou dluhové brzdy, ty pokud jsou aktivovány tak musí být vytvořen vyrovnaný rozpočet (na úrovni státu to zkusí AB odstranit až mu poteče do bot), co v tom rozpočtu ale je a není je už výsostné rozhodnutí krajů na základě toho k čemu jim dali voliči mandát. Do toho jim nemůže žádné ministerstvo kafrat. Stát není zřizovatel krajů v tom smyslu v jakém se to dá chápat u jiných organizací. Vztah státu a kraje je jiný než třeba kraje a nemocnice, jejíž je kraj zřizovatelem. Co se týče pacifiku…… Číst vice »

DPP odbornik

Vazne se dovzdelejte. Co je a neni v pravomoci kraju, stejne tak zda dostanou vice ci mene penez, urcuje vlada, potazmo v pripade zakonu parlament. Kraje jsou zrizeny statem, potazmo zakonem o krajich, ktery schvalil kdo asi… sukafonova babicka to nebude. Ta vase predstava koridoru v Posazavi je vazne legracni. Vy fakt ani nerozlisujete vyznam trati? Uz vidim jak vam po vzoru 4. koridoru posila EU dotace na narovnani pacifiku, jak to projde pres ekology a ty davy co tam budou jezdit. Technicky jde ledacos, klidne maglev do Pardubic, jen je otazkou kdo ho zaplati a projedna. Vy jste hardcore… Číst vice »

K.S.

To není zřizovaná v tom smyslu, které by státu umožnilo zasahovat do toho co bude kraj s prostředky dělat, stejně jako nemá možnost vláda dosadit/odvolat hejtmana. Když ten zákon sem berete, tak si jej otevřete a přečtěte si začátek, několikrát tam máte psáno o tom že kraj má právo na samosprávu, že záležitosti spravuje samostatně… Státu fakt není co do toho jak si tam rozhodují, pokud to není v rozporu se zákonem, ale tam může tak leda podat podnět na policii. To je tak vše. Klidně, pokud se udělá pořádný projekt, tak by na to EU klidně peníze poslala, i… Číst vice »

Zdravý sluch

😂

DPP odbornik

Vy jste vazne kindermafian. 😀 Kdo by tim asi jezdil, kdyz je cela oblast ridce osidlena a velka mesta uz maji napojeni na ostatni velka mesta jinudy? A nakladni doprava si tim pomuze jak? Do Brna to vzdy bude mit sklonove nejlepsi pres trebovou a pokud se nevejde, tak aby splhala z prahy do cercan s uvrati a pak se potacela nejakou jednokolejkou, kde bude stale uhybat motorakum, tak to to muze pohodlne vysplhat po dvoukolejce z kolina s priprezi. Mate vubec aspon ramcovou predstavu, kolik by modenizace te trati stala? Kolik by tam stalo pridat trolej? A nebo si… Číst vice »

K.S.

Tak když dojdou argumenty, tak zkusíte vymýšlet jak to celé zesměšnit. Sklonově to může být nejlepší přes Třebovou, ale ne všechno potřebuje jet přes Třebovou, Prahu a podobně, jsou i jiné směry. To že stát není stavu vykomunikovat s veřejností i jiné projekty na tom jestli ten projekt k něčemu může být, nebo ne nic nemění. To je někde systematická chyba státního aparátu. Co myslíte o té úvrati? Že kdyby to měl být jižní výjezd z Prahy, tak ji tam budu dál uvažovat, nebo tam spíš bude jiné zapojení? Mimochodem, čisté zatrolejování by bylo to nejlevnější co jde udělat, dráty… Číst vice »

DPP odbornik

Nesoudne blaboly nelze zesmesit. Az se vratite trochu na zem a dojde vam jak mimo realitu jste, tak se muzeme bavit. Zatim tu pisete sotosny o dobre udelanem projektu a ani jste si neuracil vsimnout, ze v Polabi uz kousek od sebe mate 2 konvencni trate v TEN-T, pokud vite co to je. Predstava ze o nejakych 40km jizneji vam do TENT zaradi EU dalsi konvencni trat je uplne zbavena soudnosti. A bez toho desitky miliard dotaci nemate sanci sehnat. Z narodniho je nesezenete uz vubec a nevim co bych z vasich predstav mel vyvracet driv. Nedava to zadny smysl,… Číst vice »

DPP odbornik

Jinak to napichani dratu kolem trate s minimalni unosnosti a malymi oblouky ma jaky vyznam? Projede se tam elekricka masinka s osobnimi vagonky kochaci rychlosti 50km v hodine? 😀 Nebo snad odklony rychliku pro ty co z Brna do Prahy chteji jet 6h? Vy jste hustej pripad. 😀

DPP odbornik

Jedno mi ale prozradte. Tyhle ulety vy sotousi vymyslite protoze se nudite a nebo vazne verite, ze na posazavskem pacifiku nekdy bude aspon 80 na polovine delky trati? Tahle trat ma realne jediny osud, a to skoncit jako vikendova lokalka do doby, nez znovu bude potrebovat dalsi velke investice. Jelikoz se do jejiho nejslabsiho useku narval balik, tak neni politicky pruchozi tam v dohledne dobe zrusit dopravu uplne, ale doprava se postupne redukovat bude a bude se resit spolecenska otazka, jak zabranit tomu, aby doslo k dalsimu podobnemu vyhozeni penez z okna. Sotousi si mysli, ze na lokalky penize budou… Číst vice »

ušatá

Jaký je důvod k tomu, že by tam ta osmdesátka nemohla být????

David

Takže v tom máte prsty?

Zbyněk

Ať ministerstvo s tím táhne někam. Copak není odstrašujícím příkladem Slovensko? Ta jejich jednotná objednávka způsobila obrovské redukce regionální dopravy, předražené jízdné pro lidi bez slev, nízká četnost spojů, minimální nebo žádné propojení s ostatními druhy dopravy a celkově zredukovaný stav personálu, většina vedlejších budou je v rozkladu. U nás mají alespoň kraje možnost zasáhnou do stavu a zjednat nápravu a některé toho i využívají. Ministerstvo už nyní funguje jen na oko, rozhodně někoho na ministersvu v Praze nebudou zajímat obslužné linky někde na Jesenicku, západu či severu Čech. A co si vymyslí pan Drdla jako odborník z Pernera nebo… Číst vice »

DPP odbornik

A dalsi vydeseny sotous, co si myslel, ze 810 a lokalky tu bude nit na veky a nikdo si mu na to nedovoli sahnout. Inu CR drive ci pozdeji zapadni Evropu dozene.

Zbyněk

Vaše myšlenka je více než povrchní, nejsem žádný magor zabouchlý do vláčků! Jsem člověk žíjící v této zemi jako každý jiný a říkám, že každý objednatel si nastavuje svůj systém dopravy a v současnosti mají některé kraje velmi propracovanou prozákaznickou strukturu v nastavení od tarifů po propojenost s ostatní dopravou, ta by se zásahem ministerstva postupně rozložila. A pokud vím Vámi míněné regionální vozy jsou nadále modernizovány a s jejich provozem se počítá nejméně ještě 15 let+. Řeknu Vám, že pokud má např. jeden regionální systém ročně obrat 600milonů korun, tak proč by nemohl fungovat dál?

DPP odbornik

To je vskutku hezke, ze si za penize danovych poplatniku nektere kraje vypracovali dle vaseho dojmi prozakaznickou strukturu. Akorat zustava otazkou, zda o neco takoveho danovi poplatnici stoji. Co takhle o tom udelat referendum a uvest tam i na kolik je ta sranda prijde a o kolik by to vyslo levneji s autobusy?

Původní Pražák

Jestli vás to tolik trápí, můžete začít shánět podpisy. Já osobně se domnívám, že stačí krajske volby.

Leinad

O kolik by vyšlo levněji udržovat krajské silnice (největší vozidlo nebude kombík, ale aspoň midibus)

ušatá

Daňoví poplatníci hlavně nestojí o zcestné názory laiků a neodborníků, jako jste vy.

libor

naopak si myslím, že DPP na to kápnul. Opravdu často ty „nižší“ celky jako jsou kraje nebo dokonce obce hospodaří, tak jak se jim to hodí a lidem se pravda často neříká nebo jenom polopravda, občas nemusí vědět vše, co kolik stojí atd…

Chronosphere

Tak jestli o něco daňoví poplatníci nestojí,tak jsou to zvratné názory modrých gum aka profesionálů a odborníků jako je ušatý.

ušatá

Ale to bychom snad kopírovat nemuseli, naopak se z toho poučit, jak to nedělat.

Jedine vlaky

Jsem za variantu 4. Kraje ať nechají objednávku regionálů u sebe, protože pak dobře funguje IDS. Ale na druhou stranu, ať MD nastaví jasné podmínky (žádné zelené prostory) a neuznávání tarif dopravců.

Leinad

Souhlasím.
Nástup bez jízdenky jen do označeného vozu bych nechal, jenom bych nařídil povinné cedule (i ve vlaku, abych po nástupu do blbého vozu mohl beztrestně projít soupravou do správného). K tomu samozřejmě, lepší když automat na jízdenky bude na víc vozech soupravy.
A ať je povinné SJT.

Bob

Proč by ministerstvo mělo krajům mluvit do toho, jestli kraje budou uznávat nějaké tarify dopravců? Mimochodem, ve skutečnosti aniž žádné jiné tarify než tarify dopravců ve veřejné dopravě neplatí – platí pouze ty tarify, které na svých linkách vyhlásí dopravci jako svoje tarify. Tj. i tarify různých integrovaných dopravních systémů nebo partnerských dopravců platí pouze tehdy, pokud je daný dopravce vyhlásí jako svůj tarif. Totéž platí pro smluvní přepravní podmínky.

Michal Novak

Objednavky vlaku krajem chtel zavest byvaly ministr Kremlik. Je videt, ze to videl dobre.

John jko

Tak v podstatě jestli regionální vlaky bude objednávat stát tak to můžeme zavést jediného dopravce na železnici ČD jak to bylo dříve i když si nemyslím že je to v pořádku a konkurenci zrušit

K.S.

No právě tímto znárodněním to smrdí, ale čemu se divíme, když máme vládu pro minulost.

Miloš

Znárodnění fakt v této době, kdy je snaha postupně ČD vytlačit z trhu, opravdu nehrozí

Bob

Pokud někdo vytlačí ČD, tak vytlačí jen prázdnou slupku. Manažeři, kvalifikovaní pracovníci a použitelná vozidla a infrastruktura se určitě nějak přetransformují k jiným dopravcům, jako se to už v historii stalo spoustakrát.

DPP odbornik

Nocni mura vsech sotousku je tu. Tohle bude konecna pro ty nezbytecnejsi lokalky. Neni divu, ze MD je uz bud nechce platit, nebo chce mit vliv a moznost je ukoncit. Snad to projde.

Jedine vlaky

Tak jasně, pro takový typ lidí, jako jste vy, jsou i vlaky mezi Blanskem a Letovicemi lokálními. 😀

Růža

Na krajích povětšinou dosazení “ odbodníci“ nemají o dopravě ani šajnu.Jsou to jen uměle dosazení politici kvůli vzniku úplně zbytečných funkcí a zbytečně žerou naše peníze. Jsme tak malý stát, že to dozajista zvládne jedno oddělení v Praze. Musí to být ale fundovaní lidé, né jak na krajích, kde to dělají i lidé, kteří v životě nejeli vlakem.

Jiří Kocurek

A pracovní poměr v Praze zajistí to, že dotyčný vlakem jel? Když odhlédneme od toho, že projet se vlakem rozhodně není postačující kvalifikace.

Původní Pražák

Všechna tyhle teorie a přání jsou založené na víře, že odněkud z nebe spadnou fundovaní lidé, kteří nahradí ty neschopné, co tu máme teď. A přestože v dějinách lidstva snad neexistuje příklad, ze by se to opravdu stalo, vždycky se najdou další věřící…

Gale

Kdyby to nebylo z ministerstva, bylo by to legrační…

Leinad

Nechci návrat, kdy o vlacích v Praze/Středočeském kraji rozhodoval stát.
Žádné Řevnice po 15 minutách, můžeš počkat na přímý Os z Plzně. Dobře, když jinak nedáš kraji, tak občas pojede žabotlam do Berouna. Žabotlam všude čeká na čas pravidelného odjezdu, béčka se žebříkem nestíhají pobyty a jedou +10 jenom protože tím jedou lidi.
Praho, z Radotína do centra máš přece MHD, nech kaštany stát na ucpané Strakonické.
Žádná pravidelná S65 po Semmeringu, ještě by tím někdo jel v pracovní dny za prací.

Stráťa

Taky doufám že tento nápad šotoušů z MD neprojde. Koordinace regionálních vlaků s dálkovými není tak důležitá jako koordinace s autobusy atd. v rámci IDS. Turisti na výletech totiž dopravní problémy nevytváří (možná s výjimkou několika opravdu turistických lokalit ale tam jsou na ně připraveni).

Miloň

Ano Řevnice po 15 minutách, zatímco v odlehlejších částech krajů je situace mnohdy horší nebo stejná jak před 20 lety.

Leinad

Takové místo ve středních Čechách neznám. Možná chybějící přímé busy formou náhodných výstřelů za cenu vymetací linky v pravidelném intervalu.

David

Konkrétní příklad?

Jiří Kocurek

To vypadá jako pomsta za neuznávání režijek ze strany těch, kteří v krajské objednávce vidí stát ve státě a tomu je nutné zabránit, ikdyby se Brnu měly sebrat šaliny podle hesla: „Vše státu, Straně a Vládě!“

Petr

Jasně např. mistrovi v počtu funkcí Haškovi,či zamindrákovanému neviditelnému býv. policajtovi na JMK jde jistě o blaho cestujících. 😀

Leinad

Srovnej počet cestujících loni a v době kdy Os v JMK objednával stát (naschvál bez autobusů, návazností IDS, maximálně s uznáním šulinkarty)

K.S.

Už bysme je měli vykopat, něco se tu budovalo roky aby to fungovalo, ale tito neschopní mikromanažeři se rozhodli všechno zlikvidovat a dostat pod sebe. Všechny ty jejich škody se budou napravovat ještě další dvě generace.

Zbyněk

U nás na kraji naštěstí manažery pro veřejnou dopravu nemáme a naštěstí je zde doprava na tom mnohem lépe než před 20ti lety.

David

„U nás na kraji“ je nic neříkající určení. Nevím, kde Zbyněk bydlí, nevím, za jaký kraj mluví. Nemůže být Zbyněk konkrétnější?

Jiri

A helemese, uz je tady presne to, na co jsme upozornovali na zacatku.
Dokud nebude jednodenni sitova jizdenka v ramci jednotneho statniho tarifu, tak jsou tyhle tanecky jen prezentace, jak jde blbe odvedena prace udelat jeste blbeji…

Gale

Jednodenní sítová jízdenka, neblbněte! Vždyt by si to lidi kupovali. Víte co by s tím bylo práce?

Jan Sova

Něco takového „národní“ má, ale stojí to tuším 550,- a vleze se s tím jenom do „dvojky“.

Zdeněk

Nojo, má, jenže já bych měl zájem o opravdovou síťovou v rámci SJT, tedy že můžu na kterékoliv koleje a ne jen tam, kde jezdí ČD. Ale to by asi přitáhlo do vlaků moc lidí, tak se argumentuje, že „dopravní obslužnost není pro turisty“ nebo co mi to napsali za výblitek 🙁

Karel Brno

Možná to nebude reálné, ale pokud by chtěl stát se více „šťourat“ do regionálních spojů, tak by mohl maximálně do takových regionálních spojů, které s v současné době končí na hranici krajů (například trať 310 v úseku Olomouc-Opava, tam většina regionálních vlaků končí v „pohraničních stanicích Olomouckého a Moravskoslezského kraje“ – byť u rychlíků to neplatí, tam to ale objednává stát). Samozřejmě že by stát s kraji o těchto spojích jednal, ale jinak by to mělo zůstat tak, jak to je…

-TR-

Co je tam k řešení? Tam je to naopak zcela v pořádku. Od Hrubé Vody až po Domašov nad Bystřicí je naprostá pustina. V úseku Domašov nad Bystřicí – Bruntál rychlíky staví ve všech zastávkách, takže osobní vlaky navíc nejsou potřeba.

ušatá

No vidíte a já jsem zrovna jeden z cestujících, který tam měl právě problémy s tím, jak se tam dostat. A navíc je tam malér s tím, jak se třeba od Bruntálu dostat večer do Prahy, když v Olomouci to nenavazuje.

David

Kolik lidí potřebuje jezdit denně vlakem z Bruntálu do Prahy? Jedna ušatá jednou za měsíc není argument.

ušatá

Vy víte, kolik takových lidí je, zvlášť když to spojení není? Asi jste tam nikdy nejezdil, takže ani nevíte, kolik lidí tam jezdí, odkud kam a jaké jsou přestupy v Olomouci. To se to pak hezky mluví.

Lektor

Svůj názor jsem tu už jednou psal, vrcholově by to měl řídit někdo celostátně nějaký CENDIS, ne MD a pod nimi by měli být regionální pobočky ne nutně jeden kraj=jedna pobočka., třeba HK+PCE, JIH+BRN, OLO+ZLN, KVA+UST…

Zbyněk

Á pan Drdla. že? Zase tu chcete prosazovat předražené a v našich podmínkách NEREÁLNÉ Švýcarské modely veřejné dopravy?

ušatá

Naprosto reálné a potřebné. Stačí to Švýcarsko okopírovat a je to zadarmo.

Zbyněk

Takhle se mělo přemýšlet než to právě ministerstvo předalo krajům, ale způsob crl c opravdu v současnosti vytvořit nešlo, dohadovní s dopravci stojí čas i peníze.

David

To jsme měli udělat už v roce 1918. Teď už na to zapomeňte.

Jan Sova

No, to chce ale nejprv zrušit ty kraje a vytvořit větší regionální celky.

Pleticha

Už dnes bylo pozdě. Konečně zrušíme POVEDY, ROPIDY a podobné. Přestanou se dělat cirkusové krajské nátěry a výmysly s pruhy na vozech. To se ušetří. Podporuji !!!!

Miloš

Zrovna ROPID a POVED nejsou ty správní kandidáti ke zrušení narozdíl od oreda či jikordu

Dominik

Tak OREDO byla blbost od začátku, z jednoho kraje je vykopnou a Pardubický kraj s Královéhradeckým po nich skočí. Nejdřív nasekají nesmyslně autobusy a zruší vlaky, proto (jak se ukázalo), že radní pro dopravu má z autobusů peníze, když pak Dušek vlaky slavnostně obnoví, tak natruc (tam kde to šlo), udělají JŘ takový, aby ukázali, že vlaky nikdo jezdit nebude. A kraj ani města větší propagaci obnovení provozu raději ani neudělaly. Takže provoz znovu zastaven na některých tratích. Třeba nechápu proč to omezení spojení do Prachovic, na 2 páry vlaků za víkend + svátky, navíc tak šikovně, že v 9:50… Číst vice »

svojsin

Dominik: Až na to, že Dušek sám si určoval, kam se budou vlaky vracet a zařízl kvůli tomu vlaky, který měly nějaké využití….
A hlavně po…vil plno bus linek tam, kde jinou veřejnou dopravu nemají.

Pardubický kraj žije dodnes z toho, co tam zavedlo Oredo (T Záruba a spol.)
byť je to v očesané podobě, ale alespoň většina zůstala a nic moc novýho a kvalitního se nepřidalo.
Např. by bylo třeba hodit do dvouhodiny o víkendu busy Jevíčko -Chornice – MT – Svitavy k R směr Brno/Praha na vlakáč ve Svitavách apd.

Dominik

Které vlaky zařízl, co měly využití?

Uznávám, že to byl druhý extrém, ale éra rušení před ním, a nesmyslné množství spojů jen kvůli penězům, byl druhý a i před ním byly vesnice, kam poslední bus jel v pátek ve 4 odpoledne a další až v pondělí ráno.

Co zavedlo? Například spojení Pardubice – Holice o víkendu ve stejný čas, místo aby to bylo na střídačku, třeba v sudou vlak v lichou bus.

svojsin

Dominik: Např . Sp směr Chrudim.
Ale vážnější to bylo u autobusů, kde např. sejmul Letohrad – Pastviny o víkendech, kde stále přibývalo cestujících Podobně skoro v celém kraji.

Dominik

Sp možná byly zrušeny, ale nahrazeny Os, které měly zastávky na znamení, takže cestující tím rozhodně neutrpěli, ty vlaky furt jezdily, akorát jako Os. Letos jsou sice obnoveny Sp, zato je zrušen 2 hodinový takt přímých vlaků Pce – Brod,to je opravdu výhra. Přímé vlaky jedou asi 3 za celý den, to je opravdu výhra.
Zato na jiných trasách dokázal, nadbytečný počet spojů, ze kterých měl akorát bývalý radní provizi do kapsy. Já nechci obhajovat jeho rušení spojů, tam kde to uškodilo, ale OREDO moc dobrých věcí nepřineslo.

Miloš

Celkově problémem všech garnitura pardubického kraje bylo dogma ,,o nenavyšování kilometrů,, , z toho logicky nic moc vyjít užitečného. Buď budou spěšné vlaky nebo lokálky je špatná úvaha. Jedno bez druhého moc fungovat nebude. Ke spěšným vlakům Pce – Havlíčkův Brod mohly být připoje od Heřmanova Městce (-Prachovic), od Borové u Poličky. Ke spěšným vlakům Kolín – Lichkov mohly být připoje od Hanušovic, Štítů, Borohrádku (-Tyniště), a i klidně Prachovic. Zrovna kolem roku 2015, tedy v době konjunktury, by se na to zdroje našli, kór když několik 810 stejně prostálo kvůli přerušení výkonů v Holicích, Králíkách, Letohradě. Takže OREDO, Dušek… Číst vice »

Dominik

Nejsem si jistý, jak myslíte ty přípoje od Heřmanova Městce (Prachovic) na vlaky na H. Brod, obnovení provozu na trati Heřmanův Městec – Chrudim město, s tím, že by jezdili vlaky Chrudim – Chrudim město – Heřmanův Městec (Prachovice)? Protože tvořit spojení Prachovice – Pardubice, by nebylo rozumné, vzhledem k provozu na koridoru. A na vlaky na Hlinsko, alespoň na některé, vychází i teď připoj na Borovou u Poličky, spíš nechápu, že nejezdí vlaky Svitavy – Žďárec u Skutče, či to alespoň nejezdí do Poličky, aby byl případně přestup na druhý vlak na Žďárec. Tak v Holicích ta 810 měla… Číst vice »

ušatá

To není tak docela pravda. On spíš měl , mírně řečeno, nůž na krku a byl docela kumšt jak to udělat, aby se aspoň něco povedlo. Není to tak jednoduché, jak se povídá a jak to vypadá. Ty klacky pod nohy nebyly tak moc legrační.

ušatá

Ty Prachovice je provokace a schválnost. Právě tam lze dokonale navázat u jednoho nástupiště přípojné autobusy a lidi rozvážet k vlakům a od vlaků z celého okolí. Jenže proč to dělat, když je potřeba dokázat že to nejde a ty autobusy někomu je potřeba zaplatit, aby se měl dobře, i když jezdí v nesmyslných trasách a časech a pro nemístní už jsou úplně k ničemu.

Jedine vlaky

Takže de facto dojde k propadu cestujících o 50%, protože žádná koordinace autobusů a vlaků nebude. Nedovedu si představit, že pojedu Brno – Rajhrad – Rajhradice a budu si muset kupovat 3 jízdenky. (MHD, vlak, a pak autobus). Dnes koupím 3zónovou za 27 a mám vyřešeno. 😉

Bob

Nejprve se objednávání koncentruje na stát, potom si to stát z praktických důvodů rozdělí do nějakých svých oblastních expozitur, potom v rámci demokratizace těm guberniím dá možnost nějaké samosprávy, přejmenuje je na kraje – a jsme tam, kde jsme byli. Pokud tu dopravu budou vymýšlet a objednávat omezenci, tak je úplně jedno, kdo je platí a jakou cedulku mají na dveřích.

Bob

Ten návrh vymyslel někdo, kdo nerespektuje síťový charakter dopravy a myslí si, že železnice do dopravní sítě nepatří. To samé jako s těmi režijkami.

Míra

Už jsem to tu kdysi uváděl, nejlepší funguje, když ten, kdo rozhoduje, taky platí. Tato zásada je ve článku také zmíněna, nicméně je to z jednoho extrému (veškerou regionální dopravu objednávají kraje) do druhého extrému (všechny vlaky objednává stát). Extrémní řešení ale obvykle nebývají nejvýhodnější. Proč nezkombinovat oboje tak, že při přípravě jízdního řádu napřed naplánuje vlaky MD s důrazem na síťovost, přípoje od vlaků vyšší kvality a mezikrajovou dopravu. A poté kraj s ohledem na regionální potřeby tyto vlaky doplní tam, kde z hlediska potřeby regionů to vidí jako potřebné (vedlejší tratě, zahuštění spojů v okolí velkých měst), ale… Číst vice »

Miloš

Konečně to někdo napsal, blahopřeji

Alf

Trochu bych si dovolil oponovat – on cestující není ten, kdo to platí. Cestující dává jen nějaký „regulační poplatek“, takže nevidím důvod k tomu, aby rozhodoval o dopravci. Ať si vybírá ten, kdo cáluje nejvíc – MD, kraje. Když vlaky pojedou v předepsané kvalitě, je pak jedno, kdo to provozuje. Důležité je nějak inteligentně vypsat výběrka.

Švestka

Až na to,že cestující to platí ze svých daní. Ty peníze nejsou MD, protože si je nevydělalo.

DPP odbornik

A kdo to teda ma rozhodnout? Obce se mezi sebou domluvi, zda chteji dotovat drahe vlaky ci jim staci autobus? Udela sw v kazde obci o tom referendum, zda chteji koleje, vlaky nebo cyklostezku, bus a usetrene penize dat do rozvoje obci? Za me klidne. 🙂

Alf

Tak daně jdou na plno věcí. To, jak se s nimi naloží, se rozhoduje u voleb.

ušatá

Tak nějak jsem to myslel i já. Toto je napsáno lépe.

Zbyněk

Je pravda, že takový systém by špatný být nemusel, ale kdo Vám zaručí, že to bude fungovat a namísto dohod vše zůstane na mrtvém bodě. Pak ale co brání státním drahám podnikat tak, jako třeba Arriva, proč náš největší dopravce také nepodniká v zahraničí? Každopádně bychom měli rozvíjet to, co tu již funguje a nezačít to znovu jako tenkrát bourat.

Původní varák

Řeší se tu objednávka pod taktovkou kraji nebo státem. Podle mého názoru to jsou dvě krajní řešení. Co takhle objednávka kraji podle předem daných (stejných) pravidel pod taktovkou MD (varianta 4)?

Luděk S.

Chaos je třeba udržovat! Jedině tak si lze nahrabat! Ale tady nevím. Udržování lokálek je samozřejmě zcela absurdní, zase ale zcela nejziskovější. Navíc když se začne politik (spíš organizátor) v regionu cukat, tak máme šotoušky, kteří nám udržení provozu vyřvou. Taky všechny průšvihy můžeme hodit na kraj.
Takže těžká volba.

Jan Kocourek

Tak příklad toho horšího je v JMK příležitostný cestující aby si někde sháněl jízdenku neb ta jejich aplikace poseidon není použitelná. Některé kraje ani aplikace nemají. Při jízdě po StČk a Praze používám aplikaci PID Litacka dle mého by tak měli být i v ostatních krajích.

Kamui

Jo, třeba ve Zlínském kraji znamenal přechod z TR-10 na krajský tarif ne jeden, ale pět kroků vzad (žádné síťové jízdenky, žádný e-shop/aplikace, pouze jízdenky Z – DO).

Jiří 3

Já jsme jeden z lidí, co byl krajem vyhnán z vlaku do auta. Ono totiž do posledního dne hrozilo, že krajské jízdenky nebudou platit ve vlacích R13 a R18, které při cestě do/h práce jsem byl nucen často využívat

David

Chudáčku vyhnanej….

babilon

Když jedu vlakem, koupím si jízdenku v pokladně nebo u průvodčího, když jedu autobusem, pak u řidiče. V čem je tento způsob nepoužitelný?

Kamui

Lístky na autobus se kupují (kromě vymetáků vesnic) v AMSBUSu, případně na webu dopravce. Spoje jsou totiž povinně místenkové.

Hlavě nákup online je ale pohodlnější, člověk nemusí chodit čtvrt hodiny předem, aby stihl vystát frontu u kasy. Já už k fyzické kase chodím jen tehdy, pokud to opravdu jinak nejde.

Bob

Na normální autobusy se místenky nekupují. Ty se kupují pouze na velmi malou část dálkových autobusů, které někde suplují železniční dopravu. Povinně místenkový systém je příznakem linek a spojů, které kapacitně nepostačují poptávce, a nutnost objednávat si místo hodiny, dny i týdny předem samozřejmě použitelnost dopravní služby velmi podstatně snižují.

DPP odbornik

Pro nektere je malo free, cool a in. Take to neni smart a pro sotouse je to drazsi.

ušatá

O čem mluví přítel indián?

-TR-

Jízdenky IDS JMK lze koupit v mobilní aplikaci ČD Můj vlak. Kde je problém?

Kamui

Ano jdou, ale pokud se něco nezměnilo, tak ve výrazně omezené podobě, pouze na jeden spoj.

realista

Musíte ovšem mít minimálně „chytrý MT“, což třeba ani já nemám a mít ani nechci (protože to m.j. třeba ani nepovažuji za nezbytnou investici) – a takových je nás docela hodně.

David

Pasujete se na mluvčího majitelů blbých telefonů?

Jan Kocourek

Bydlím kousek od Prahy a zítra ráno tam jedu zakoupím v aplikaci jízdenku za 54Kč na tři hodiny a mám ji i na cestu zpět. Mohu takovou jízdenku koupit v aplikaci můj vlak pro JMK?

Jan Kocourek

Odpovím si sám ta jízdenka koupit jde ale je to pouze na vlak 🚆 ale už nikoliv na mhd po Brně.

Dalibor

jojo bez aplikátoru ani ránu. Ono je problém si pípnout přímo bankomatovou kartu při nástupu do vozidla, že.

Martin1

Na jednu stranu by tím mohl vzniknout prostor i pro nákladní vlaky. Na stranu druhou by tím byl rozhozen koncept, na který jsou cestujícíc zvyklí. A to by bylo nelibě neseno.

Mýval

Ale ten problém je, že koncept na který jsou cestující zvyklý neexistuje. Alespoň ně na celostátní úrovni.
Co kraj to vlastní království a jiná pravidla dopravy…

Dalibor

Takže opět zpět, kdy přemoudrý Pražák žízený estébáckým Slovákem ve své blahosklonnosti nejlépe ví, co potřebuje každý region.

Martin1

Nezapomínej, že na MD pracuje hodně Moraváků a Slezanů. Rozhodně víc, než samotných Pražáků. 😉

Bob

Nějak se ve vašem příspěvku neorientuji. „Přemoudřelým Pražákem“ myslíte toho pána z Českých Budějovic?

Petr

Bohužel nejdřív nechali kraje odnaučit cestující cestovat přes hranice a dnes to chtějí napravit. Nejhorší byly asi poznámky 99 a 98 v návrhu jízdního řádu pro rok 2019/2020, na hranicích Jihočeského kraje, které zatraceně připomínaly rozpad Československa.

-TR-

Jak to? Po rozpadu Československa jezdily vlaky přes hranici normálně, akorát v nich probíhala pasová kontrola. Regionální vlakové spojení mezi Českem a Slovenskem se začalo likvidovat až v pozdějších letech.

V roce 2019 došlo k likvidaci osobních vlaků Horní Lideč – Púchov kvůli neochotě obou stran se dohodnout na nových podmínkách po změně dopravce na českém území.

Petr

Vždy to odtržení něčím začíná.

Placebo

Byl by to krok zpět a pro železnici by to nepřineslo nic dobrého. Když si vzpomenu jak vypadala objednávka státu před dvaceti lety a jak je to dnes pod objednávkou krajů , tak to fakt nechci. Jízdní řád byl oproti dnešku jako noty na buben , žádný IDS , to opravdu již NE ! Je to hlavně snaha ministerských úředníků o centralizaci moci.

Roman Svačina

Za mě „bohužel“ ano. To co předvádí jednotlivé kraje je absurdní a žít na hranici dvou krajů je napříč republikou jako žìt v pohraniční stanici… včera např. Suchdol nad Odrou. Os 3315 z Hranic n.M. přijede 4 minuty po odjezdu 3367 do Ostravy.

-TR-

Ale taky to může dopadnout tak, že MD žádné Os neobjedná, zůstanou jen R a množství zastávek zůstane bez obsluhy.

Tak to dopadlo na Slovensku, např. na trati č. 120 (Bratislava – Žilina), kde v úseku Leopoldov – Nové Mesto nad Váhom žádné Os nejezdí, takže Madunice a Drahovce jsou bez vlaků. A stejně tak na trati č. 160 (Zvolen – Košice), kde nejezdí žádné Os v úseku Jesenské – Moldava nad Bodvou, navzdory protestům místních obyvatel.

-TR-

Ještě bych doplnil, že oba tyto úseky vedou shodou okolností přes hranici krajů. V prvním případě je to hranice Trnavského a Trenčianského kraje, ve druhém případě je to hranice Banskobystrického a Košického kraje.

Martin1

Některé zastávky nejsou obsluhovány vlakem už dnes. Viz třeba trať č. 086.

-TR-

Tam to má zcela jiný důvod, a tím je křižování vlaků v Brništi (Os-Os), Rynolticích (R-R) a České Lípě (R-Os).

Roman Svačina

Žijeme v ČR. To že někde na Slovensku sedí blbci budiž. Za to nemůže model objednávání dopravy ale lidi.

-TR-

Ale současný model je výhodný v tom, že když sedí blbci na nějakém kraji, nezasáhne to celou republiku, ale jen ten kraj.

Kdyby se model centrální objednávky prosadil, a třeba se pak změnila vláda a vznikla jedna velká pravicová koalice „antibabiš“, jsem si naprosto jist, že by se začalo škrtat. Bez jakékoli kontroly veřejnosti a jednotlivých krajů.

DPP odbornik

Ano, soucasny model je vyhodny pro sotouse, co chteji aby kazdou trat hobloval aspon jednou tydne vlacek, kdyby ji uz dlouho nemeli projetou nebo jeste vibec neprojeli. Novy model s centralnim financovanim by byl vyhodny pro danove poplatniky. A mezi temi tvori sotousi jen velmi nepatrnou mensinu. Tesi me a neprekvapuje, ze zrovna vy prskate vzteky. 🙂

Jedine vlaky

Takže zrušit vlaky po 15ti minutách a nechat autobusy stát v kolonách na Strakonické a na silnici do Blanska? Jasně, lidé pojedou i 4x déle, ale hlavně že ušetříme pár stovek. 😃

DPP odbornik

Ze tech lidi do Pribrami a Pisku tim vlakem ale jezdi. 😀

-TR-

On má na mysli Beroun a spodní trať přes Karlštejn, blbečku.

ušatá

Ale jezdí, protože ty vlaky tam obsluhují více míst a dokonce i mezi sebou. To je překvapení, co?

ušatá

A proto je nutné to mít koncepčně udělané tak, aby se to nemohlo likvidovat.

Chronosphere

Všeobecná železniční povinnost

DPP odbornik

Kez by to tak dopadlo.

ušatá

Jenže tady jde právě o to, aby takový systém nevzniknul a byla povinnost vše organizovat jako jeden celostátní dopravní systém, ve své podstatě IDS ČR. A kraje by měly k tomu mít dost podstatné slovo, kdy jaké vlaky budou jezdit a to celé by se muselo koordinovat a zajistit. Nevidím důvod, proč by to nemělo být. Ale chápu, že k tomu jsou potřební odborně zdatní lidé, kteří chtějí a nevymlouvají se. A hlavně, jsou k tomu motivováni.

Miloň

Souhlas, dostat se třeba o víkendu ráno z okresního Berouna nebo Příbrami do Budějovic nejdřív na desátou, protože doprava ve stčk slouží jen pro spojení s Prahou a nic víc.

Petr

A to nic není proti návrhu na 20/21, MD zrušilo ve všední den R v 9 hodin z Příbrami do Prahy, takže díky tomu, že kraj nezareagoval náhradou Os je tam díra 2,5 hodiny kdy niz nejede ani z Příbrami do Berouna. Kdyby tam byla aspoň pořádná silnice. Ale například na hranici okresů není v té džungli ani ta značka okresu Beroun vidět.

ušatá

Na MD ze strany některých (jak jsem byl informován) je snaha to tam zaříznout úplně.Proto ten binec. Pokud tam ty R nebudou max po 1 – 2 hod denně a celotýdenně,, pak s tím samozřejmě nikdo nepojede. A poslední R od Příbrami, aby nejel denně aspoň v podvečer je tragedie tedy do Prahy z Příbrami mezi 19 – 20 hod. Obdobně je tomu z Rakovníka. Takové šetření je k ničemu a jen to vyhání lidí z vlaků..

Petr

Tak ať vymyslí tu páteřní linku do třetího největšího města Stř. kraje jinak. Ono by se to zařezávalo, ale sami neumí dojet ani na jednání s obcemi. Jen slibují, stejně jako Kladnu, nebo Ml. Boleslavi.

J.K.

Nejenom vlaků, ale i autobusů, hezky koncese, objednávky. Kam nejede ani to by úředník vydal licenci na jízdu osobním autem, jinak ne , protože když vyrazím sám autem kam jede vlak tak v podstatě kradu tržbu ministerstvu… 😀

Frantisek

A zbytečně smrdíte pod nos dalším lidem, čímž zvyšujete náklady na zdravotnictví. 😉 Nu, ale nechoďme hned do extrémů, vše je potřeba především vzájemně vyvážit, což teď moc není.

Petr

Někdy to vypadá, že kraje platí výrobci aut a dodavatelé pohonných hmot 🙁

-TR-

Banskobystrický kraj usiluje o přidání nových vlaků na trati do Margecan, o obnovu provozu na trati Plešivec – Muráň a také o zavedení vlaků z Fiľakova do Maďarska. Nicméně právě proto, že vlaková doprava je v objednávce slovenského MD, tak se tyto záměry dlouhodobě nedaří prosadit – železnice je na chvostu zájmu vládnoucích politiků, minulých i současných.

Takže ne, tento model objednávky sem rozhodně nezavádět.

Frantisek

Ovšem, všude mohou sedět ignoranti. Nezáleží na instituci, nýbrž na lidech.

-TR-

Jenže ignoranti v jednom kraji mají vliv jen na ten svůj vlastní kraj, a ne na celou republiku.

asdfr

Takze v cechach nebudu sediet ignoranti a budu pocuvat co po nich chce kraj. Vela stastia s takym pristupom.

Co ked minister dopravy bude z ANO a v kraji vyhra nedajboze TOP09. Ako bude fungovat ta spolupraca to by som bol velmi zvedavy

-TR-

Tak rychlíky (objednané MD) v daném kraji budou jezdit a osobní vlaky se budou škrtat. Ale osobní vlaky se nebudou škrtat v jiných krajích, kde TOP 09 nebude u moci.

ušatá

I tak by to byl ale binec a stav nežádoucí

dopravák

A on snad někdo brání Banskobystrickému kraji si tu jím „navíc“ požadovanou dopravu objednat a zaplatit „ze svého“, když ji „stát“ považuje za nadbytečnou a nechce mu ji zaplatit?
I v ČR a i teď přece „kraje“ doplácejí na některé rychlíky, které jim nechce objednat a platit MD, a podobně se zase obce skládají na provozování některých osobních vlaků, které jim nechtějí v plné výši platit kraje.

asdfr

Aha. Takze peniaze na dopravu vyberie stat od obcanov stat, ale MD nie je ochotny na to prispiet tak kraj zo svojich penazi neurcenych na dopravu by mali objednavat aj dopravu ?

DPP odbornik

Stat musi objednat kolik vlaku si kraj nebo zupa poruci, protoze vlaky jsou nejvyssi priorita a posvatna krava? Hezka sotopredstava. 😀

asdfr

Nielen to. Zilina – Cadca. Kraj uz niekolko rokov vola po zhusteni dopravy na tejto trase. Autobusy permanentne meskaju koli pretazenej ceste, ale MD ako objednavatel dopravy nic. MD sa rozhodlo ze hodinovy takt OS staci.

DPP odbornik

Ano, soucasny model je vyhodny pro sotouse, co chteji aby kazdou trat hobloval aspon jednou tydne vlacek, kdyby ji uz dlouho nemeli projetou nebo jeste vibec neprojeli. Novy model s centralnim financovanim by byl vyhodny pro danove poplatniky. A mezi temi tvori sotousi jen velmi nepatrnou mensinu. Tesi me a neprekvapuje, ze zrovna vy prskate vzteky. 🙂

asdfr

A preco ostat aj pri vlakoch. Podme dalej. Co tak autobusy. Ved v Prahe musia predsa lepsie vediet kedy a kolko spojov treba do Hornej Dolnej.

A preco sa zastavit v polke. Co tak MHD. Ved urcite vedia v Prahe lepsie riadit MHD po mestach ako same mesta.

ušatá

Na tom Slovensku tomu tam bylo i v minulosti a železnice tam vždy byla brána jako něco zcela zbytečného.

Vlastik

Nevím nevím zda by to bylo nejšťastnější řešení, dokážu si představit, jak by statní koordinátor jen vyškrtával tratě, které se mu nehodí, bez ohledu na potřeby krajů a lokálky by se začali ve velkém rušit. Stejně tak by se toho dalo zneužít, kdy by se jeden kraj zvýhodnil na úkor krajů ostatních.

Frantisek

Ale to se děje stejně tak za krajů. Všude záleží na zájmu dotyčných lidí.

Leinad

Krajské volby se dají prohrát zrušením dopravy. V parlamentních volbách je kromě zdo příliš mnoho dalších otázek.

Flinta

„Nesmíme však zapomínat na další prostředky ze státního rozpočtu, zejména úhradu slev a část prostředků na údržbu a modernizaci infrastruktury sloužící této veřejné dopravě, které způsobují, že úhrada státu převyšuje 50 procent veřejných prostředků, které se do veřejné regionální železniční dopravy vkládají,“ píší úředníci v koncepci. Co se týče slev, které stát hradí, jedná se o slevy, které jsou státem nařízené a je tedy v pořádku, že je stát kompenzuje. Co se týče úhrady části prostředků na údržbu a modernizaci infrastruktury sloužící veřejné dopravě, jedná se o majetek SŽ, tedy společnosti vlastněné státem, a stát tak de facto zhodnocuje svůj… Číst vice »

dopravák

Zjevně nemáte pravdu: poplatky za použití dopravní cesty nehradí ani zdaleka investice, rekonstrukce ani modernizace infrastruktury, ale především její provozování = zajišťování její „obsluhy“ (a nanejvýš ještě běžné údržby) nezbytné pro to, aby na ní dopravci vůbec mohli své služby (veřejnosti) – takže jsou samozřejmě přímou součástí nákladů na zajištění dopravní obslužnosti.

-TR-

Ne. Dopadlo by to jako na Slovensku.

pozorovatel

Zatímco v ČR jsou krajští úředníci dokonale „osvícení“ – viz třeba „Kozí dráha“ nebo komplikace pro cestující v Pardubickém kraji kvůli geniálnímu hejtmanovi Netolickému …

Miloš

Jaké komplikace v pardubickém kraji ?

pozorovatel

Třeba tarifní při uhnaných přestupech mezi vlaky různých dopravců …

Leinad

V Leu neplatí režijka.
A že ČD při přestupu z LE účtují přísné, to je taky chyba kraje, nikoli ČD.

Miloš

Ale Leo jezdí s linty narozdíl od ČD, které mají 814 a 810

Miloš

Což je pro kraj rozhodující. Komfort cestujících.

Dominik

Tak ČD neúčtují přirážku v případě, že máte jízdenku z předchozího spoje.

Leinad

Byly případy, kdy LEO jezdil zadarmo (mělo to všechny znaky toho že štíplístkům nefungovaly pokladny, ale v netto smlouvě je to jedno).
Průvodčí ČD účtovaly přirážku. (Cestující byl stejně v plusu, když měl X km s leo zadarmo, ale jde o princip, ČD samozřejmě naúčtuji i prestupujicim)

Dominik

Tak když nebyla jízdenka, tak nebyl důkaz, to by pak mohl přijít kde kdo a říct, že přestupuje. A to, že Leo nevydával jízdenky není problém ČD, mohl je vypisovat třeba ručně.

Miloš

No tak kraji šlo primárně o moderní soupravy, rozpad sítě už je jen detail (pro kraj).

Leinad

Jaký rozpad sítě?

-TR-

Kozí dráhu blokuje SŽ, nikoliv kraj.

DPP odbornik

Kozi drahu, vepri drahu i hovezi a drubezi blokuje zatim predevsim zdravy rozum. Tyto trate svuj vyznam ztratily uz pred 50 lety a to hodne primuruji oko. Doufejme, ze uz obnoveny nebudou.

ušatá

Kdy skončil význam odborníku, jako jste vy? Sdělte nám to sladké tajmeství.

ušatá

BOhužel snad obojí, ale hlavně město Děčín prostřednictvím lidí s podivnými názory a zájmy.

Pepa

Prostě zase zpátky na stromy, jako v řadě dalších případů nejen v dopravě, ale i v jiných oblastech fungování společnosti. To co tady fungovalo X let a chtělo jen upravit novým podmínkám, se šmahem ruky(politiků) zrušilo, zavedl se nový způsob řešení „ala“ USA nebo západní Evropa. Po několika letech se ukázalo, že experiment je u nás nefunkční a za násobně větší náklady se vrátil mírně upravený již kdysi zavedený a fungující systém. Prostě Kocourkov, zrušit co funguje a je simple a zavést něco složitého co funguje z části nebo nefunguje vůbec. A přijde nějaká tíživá situace a jsme ……

V.F.

Byl by to krok vpřed. Nejen objednávka ze strany státu , ale i přepravní pravidla určená centrálně .Pokládám za absurdní , když si každý kraj stanovuje svá vlastní pravidla. Ta musí být všude stejná. Proč mám řešit , co znamená zelený pruh, když přijedu jako Středočech do JHM kraje ?

Lech Malý

A co třeba MHD? Proč nejsou stejná pravidla v Brně jako v Ostravě?

DPP odbornik

A na MHD take musi stat tretinu prispivat?

Chronosphere

Dvě třetiny

Krušnohorec

Už aby to bylo to bylo! Hejtmanům se až příliš zalíbilo „hrát si s vláčky“.

beran

Přesně tak, už aby to bylo. Jeden z mnoha případů: od nepaměti jezdil první ranní vlak Jičín – Turnov s příjezdem do Turnova po 5. hodině. Jezdilo s ním docela dost lidí ráno do Turnova do práce. Od určité doby (asi 10 let) byl tento vlak zrušen, protože se kraje Hradec a Liberec nedohodly na jeho objednávce. (O záměrné „výrobě nepřípojů“ v Libuni, kde se v minulosti sjely a rozjely vždy vlaky do všech 4 směrů ani nemluvě). A co myslíte, jak se jezdí ráno do Turnova dnes? Jezdí autobusem, to v lepším případě, nebo se prostě rozhodli jezdit autem.… Číst vice »

Frantisek

Tak jistě, proškrtá koleje a přidá silnice, které nestačí udržovat.

ušatá

A ani to není reálné a správné. Z mnoha důvodů. které s e prostě nechce slyšet.

Pepík

Objednávání osobní dopravy v rámci krajů krajskými úřady má tu „nevýhodu“, že na železnici vzniká na hranicích krajů nová „železná opona“. Protože se sousední kraje většinou nedohodnou. A tak poslední a první Os v ůseku Pardubice – Kolín končí a vychází z Přelouče, nebo z Řečan. Na trati Partdubice – Havlíčkuv Brod je to ještě zřetelnější. Vznikla defakto nová „pohraniční stanice“ Hinsko. Většina vlaků tam končí a musí se přestupovat.

Leinad

Obracet vlaky v hraniční stanici je potřeba, když dopravce vymýšlí kraviny.
S4/U4 Praha-Ústí fungují v pohodě.

Miloš

Jaké kraviny vymýšlí dopravce v případě 238

PatriK

Je vůbec zvláštní, že dosud stát financoval z více než poloviny krajskou dopravu, ačkoli ji neměl pod kontrolou. Převedení objednávky na stát tedy považuji za logické a adekvátní. Poslední kapkou k tomuto kroku zřejmě byly poslední praktiky jihomoravského kraje.

tondovo

„Je vůbec zvláštní, že dosud stát financoval z více než poloviny krajskou dopravu, ačkoli ji neměl pod kontrolou.“ Třeba to bude tím, že kraj nemá téměř jiný příjem, než ze státního rozpočtu. A na druhou stranu mají svoje IDS.

Leinad

Stát to nefinancoval svými výdělky (dividendy ČEZu) ale příjmy z daní.
A jestli je daň příjem kraje nebo vlády se dá snadno změnit.

Leinad

Co udělal JMK? Uznává SJT, svůj IDS a má brutto smlouvy, to je v pořádku.
(První bod je možná otázka na ministerstvo, proč SJT není)

PatriK

Př. bezprecedentní faul na zákazníky-cestující. Tito mají povinnost ve vlaku hledat speciálně označený vagón a do něj nastoupit, aby od průvodčího mohli koupit jízdenku.

Leinad

Jo tohle, podvod na lidi kteří při nástupu vyhlížejí štíplístka a sednou si na opačnou stranu soupravy aby je štíplístek nestihl.
Znáte případ, kdy za to někdo dostal pokutu, za zvláštních okolností? (Třeba bych já uvěřil, že si dotyčný chtěl koupit lístek.)

Dominik

Uznává SJT, ale jak se přišlo se slevami, tak jako jediný kraj byl najednou proti.

Mýval

a i to, že nakonec nakoupil vlaky sám na sebe.
Všechno je prostě divné. Každý kraj je tak trochu svoje vlastní království a funguje to tam jinak než všude jinde.
Docela se mi líbil komentář, že jestli to bude takhle pokračovat, tak se brzo dočkáme pasové kontroly na hranicích krajů…

Leinad

U nákupu vlaků můžete rozebírat, že stejně kvalitní vlak by jiný dodavatel dodal levněji 😀 ale jinak nevidím problém. Z eurofondů je možné financovat nákup vlaku, fondy mají své podmínky. I když někdy je jednotka účetně v majetku dopravce, má podmínku že bude jezdit v kraji (případně se musí se stejnou podmínkou prodat za zůstatkovou hodnotu).
To je problém fungování EF, ne kraje.

noerf

Celé toto téma ukazuje snahu úředníků MD dostat pod sebe co nejvíce rozhodovacích pravomocí. Jsem toho názoru, že regionální dopravu mají objednávat kraje, protože dokáží zkombinovat vlaky, autobusy, popřípadě mhd dle potřeb cestujících a změnách v počtu obyvatel v jednotlivých regionech. Naopak by se postupně mělo omezovat objednávání rychlíků že strany MD: 1) u tras kde je konkurence ve větší části trati z důvody zabrání zbytečné kapacity koridorovych tratí (Praha – Horní Lideč/Luhačovice/Brno/Břeclav). Do budoucna i další tratě. S připojí v uzlových stanicích. 2) zrušení nesmyslných motorových rychlíků, které vezou v průměru méně než 30 cestujících v celé své trase… Číst vice »

PatriK

Když MD přispívá více než polovinou na náklady veřejné dopravy, je pochopitelné, že chce mít pod kontrolou i účelnost takto vynaložených prostředků. A v případě, pokud chce kraj organizovat dopravu sám, ať ji sám také plně financuje.

Apollo17

Ale to nepřispívá MD svými penězi(protože je má stejně,jako kraje od daňového poplatníka).Že by nějaký osvícený úředník v Praze znal lépe situaci mezi Opavou a Bruntálem,nebo Karlovy Vary a Nejdkem je úsměvné.

PatriK

Nikdo nezpochybňuje, že veřejná doprava je financovaná z veřejného rozpočtu, za který je stát zodpovědný.

Krejžak

Osobně jsem názoru, že „… situaci mezi Opavou a Bruntálem …“ zná úředník úplně stejně v Ostravě jak v Praze (pro oba je to úplná neznámá). Prakticky vzato, je úplně jedno z jakého místa o dopravě bude rozhodovat – podklady by mu měli dodat místně znalí. A na jejich základu, v kombinaci s provázaností by měl vzniknou finálový produkt.

Frantisek

To ano. Smutnější však je, že tu situaci neznají ani ti z „kraje“, protože třeba nevidí za hranice svého krajského města – podobně, jako mnohý Pražan zná lépe chorvatské pláže než Prahu…

noerf

Patrik: já bych se vrátil trochu do historie. Těch třicet procent vychází z historické dohody mezi vládou a kraji, což se dá vyřešit změnou určení daní.
Slevy pro děti, studenty a důchodce je vládní populismus se kterým kraje nemají nic společného. A pokud na MD vymyslí tyto slevy a následně si stěžují, že tím financují vlaky v objednávce krajů doporučují návštěvu psychyatrického oddělení s podezřením na schizofrenii.
Osobně bych tedy rád viděl představu úředníků MD ohledně regionální dopravy, rušení některých linek a naopak posílení či vznik jiných. A bohužel tato koncepce neexistuje ani v náznaku.

PatriK

„úhrada státu převyšuje 50 procent veřejných prostředků, které se do veřejné regionální železniční dopravy vkládají“

Jerry

Ti to umí tak zkombinovat že to vůbec na sebe nenavazuje

orky

Tak zejména kvalitní dálkové dopravě vděčíme za to, že počet cestujících v železniční dopravě roste. Kompletní vyjmutí rychlíků z objednávky by vedlo k tomu, že zůstanou pouze na velmi atraktivních ramenech a i tam pouze v atraktivních městech. Zřejmě by došlo k tomu, že by fakticky zůstala pouze dnešní expresní vrstva zřejmě s menší četností než dnes a zbytek by šel do kytek. Kvalitní dálková doprava je jediná možnost, jak regulovat rostoucí IAD na delší vzdálenosti. No a přechod na podnikatelské riziko samozřejmě znamená ztrátu kontroly nad polohami vlaků a tím i nad uzly.

Frantisek

Spíše jen neklesá podíl vůči ostatním druhům dopravy. Počty rostou všude, protože je čím dál víc lidí nuceno jezdit na čí dál větší vzdálenosti, bohužel.

Mirek111

Zdravím, nesouhlasím s Vámi v tom, že by Rychlíky, neměly být páteří, měli a od nich ( v jednohodinovém taktu, by měli být přípoje dál, jako Os Sp )
To, co bych okamžitě a hned, přestal dotovat jsou, Ex a EC ( taková linka Plzeň nebo Budějovice, jsou toho zářným příkladem…
Ex a Ec se 4 – 5 vozy…..

Leinad

Jojo, Ex Praha-Plzeň se objednává proč, když se to dá jet autobusem?
Prakticky každou Ex linku by ujezdila komerce

Radovan Komínek

Vzhledem k tomu, že pojem národ nelze jednoznačně definovat, byl bych radši za státního koordinátora. Tam je jasné vymezení o jaké území a jaké lidi jde. Před případným připojením do diskuse na toto téma si prosím nejdříve ve slovnících vyhledejte, jak je pojem národ definován.

VencaM

A ted si vzměte, pokud by se to jmenovalo Národní Koordinátor Veřejné Dopravy. S takovou zkratkou by to u národa příliš popularity nezískalo 🙂

Jana Sedláčková

Ministerstvo dopravy s odboráři ČD konečně našli společnou řeč jak znovu centralizovat svou moc do Prahy, zajistit si korýtka a sílu a pokazit to, co úspěšně funguje ve prospěch cestujících a ku prospěchu rozvoje regionů. Právě díky úspěšnému vytvoření tří úrovní organizace dopravy bez ohledu na to, jestli je to doprava železniční nebo autobusová, se stala Česká republika v posledních letech vzorem pro Slovensko, Rakousko i Maďarsko. Jejich politici, úředníci i dopravci si k nám jezdí stěžovat, jak je u nich složité se dohodnout s celostátními molochy a ministerstvy kdesi v Budapešti či Vídni a závidí nám náš model, kdy… Číst vice »

Frantisek

Ano, jezdit mezi Královéhradeckým a Pardubickým krajem je super, bohužel před pár lety poměrně často zkoušeno. MD rozhodně zastupuje spíše silnice než železnice, a ani kraje většinou moc vlaky nepreferují. Většinou záleží spíše na přehledu dotyčných úředníků, nikoli na jejich umístění. A když už tu načínáte rozhodování z Prahy, no nevím, kdo se nám se poslední desetiletí tolik stěhuje, že je takový tlak na přehuštění území…

pozorovatel

Že kraje mají blíže k autobusovým dopravcům než k železnici je logické a pochopitelné – historicky z důvodů, že mají povinnost zajišťovat na svém území fungování „civilní obrany“ (jak se teď nazývá ten konečně už zase obnovený a potřebný systém, na který se v 90. letech minulého století naplivalo tolik špíny, nevím), ale zejména malí autobusoví dopravci jsou „jejich“ obyvatelé a nepovažují je za „někoho z Prahy“.

Zdeněk

Objednávání vlaků kraji nic dobrého nepřineslo.

Petr

Každá varianta má svoje plus a proti . Musí to být provázané z autobusy . Takto mi to vyznívá jen jako ochrana molocha v situaci , kde je jasně vidět že soukromníci svou úlohu zvládli a problém je na straně atrap na státní podniky , včetně arrivy .

Frantisek

Nejsem si jist, zda stát bude zrovna zachraňovat „molocha“. Jinak ano, vše má své.

Marcel Štancl

Libereckému a Ústeckému kraji bych to sebral a koordinoval. To věčné hádání kdo bude jezdit úsek Rybniště – Varnsdorf by odpadlo!

Hlavně, aby koordinátor měl pravomoce i v mezinárodní dopravě a dalo se jezdit třeba Liberec – Raspenava – Lubań.

-TR-

S provozem mezinárodních vlaků musí souhlasit obě strany.

Frantisek

A od toho tu máme (mít) EU, aby byla ochota se domluvit.

-TR-

Nějaká EU v tom v praxi vůbec nehraje roli. Je to pouze a jen na základě shody dvou sousedních států.

orky

Objednávání vlaků kraji přineslo záchranu velkého množství lokálek. Kraje jsou blíž lidem než stát a lokálky jsou věc, která může ovlivnit krajské volební výsledky. Stát by neobjednával vlaky, které vozí pár jednotek cestujících. Zřejmě bychom tak šli stejnou cestou jako na Slovensku.

pozorovatel

„Objednávání vlaků kraji přineslo záchranu velkého množství lokálek.“
Jistě: hlavně například v Ústeckém kraji za panování modroptáčnického grófa Šulce, že …
(Nebýt tehdy několika aktivních jedinců, kteří přesvědčili obce, aby si na některých tratích „vyřvaly“ a zadotovaly aspoň letní sezónní víkendovou dopravu, už by z těch tratí zbylo možná ještě méně než na Slovensku.)

Frantisek

Ono jak kde. Podle toho, kdo tam o tom či onom rozhoduje.

Leinad

– Nárůst počtu cestujících v pražském příměstu.
– Nárůst cestujících v JMK (ačkoliv režijkáři řvou, Brňáci mají IDS kartu platnou i na MHD i autobusy)

dopravák

Nesmysl: například PID (a tedy i ROPID) existoval dávno před tím, než o regionální železnici začaly rozhodovat výhradně kraje – a i ROPID naopak těžil m.j. i z toho, že do něho přešli i někteří dřívější zaměstnanci železnice.

Leinad

PID existoval, ale o vlacích nerozhodoval, jen byly v ministerských Os uznávány jízdenky.
Nebyly návaznosti, když kraj chtěl posilu mohl akorát objednat souběžny bus.
Špičkový interval 30 minut.

Tomi

A oni ji do loňského prosince neměli? Pokud vím, tak IDS tarif v předmětných i ve vlacích platil už léta. Jen nebyl jediný povinný.

Vít Jůza

V některých případech se kraje projevily lépe než stát.