lot
Názory Železnice

Názor: Konec lokálek v Čechách, aneb kdo by měl financovat železniční dopravu? Ať kraje objednávají rychlíky

RegioPanter Českých drah v Ústí nad Labem. Foto: Jan Sůra
RegioPanter Českých drah v Ústí nad Labem. Foto: Jan Sůra

Podle očekávání přinesl nápad ministerstva dopravy vrátit objednávku regionálních vlaků pod stát první reakce přímo od krajů. Přinášíme text náměstka pro dopravu v Ústeckém kraji Jaroslava Komínka.

V posledních dnech ministerstvo dopravy (MD) přišlo ve své chystané Koncepci veřejné dopravy s nápadem, že provoz regionální železniční dopravy by měl být opět objednáván a placen přímo státem, nikoliv jednotlivými kraji, jak je tomu již od roku 2005.

Jako častý argument pro přenesení objednávky na stát se uvádí to, že jednotlivé kraje, když rozhodují o provozu vlaků samy, tak se často třeba nedokážou dohodnout na tom, aby fungovalo spojení mezi jednotlivými kraji a byly zkoordinované návaznosti. Takové případy v Česku máme, a to třeba i na hlavních tratích.

Např. v úseku Horažďovice předměstí – Strakonice, který je na rozhraní Plzeňského a Jihočeského kraje, jezdí pouze 4 páry osobních vlaků v pracovních dnech, o víkendu pak nejezdí žádné. Město Katovice, které má 1 351 obyvatel, je tím pádem o víkendu zcela bez vlaků, protože tam nezastavují ani rychlíky.

Ale také máme dobré příklady, jako například v našem Ústeckém kraji, kde nejen, že to funguje, ale podílíme se přímo a objednáváme několik rychlíků, a to i se sousedními kraji. Jedná se konkrétně o rychlík Most – Plzeň, kde společně s Plzeňským krajem doobjednáváme několik spojů. Další spolupráce, kde se ukazuje, jak kraje dovedou spolupracovat, je společná objednávka s Libereckým krajem, a to osobních vlaků z Liberce do Děčína, a nesmím zapomenout na společnou objednávku MD, Libereckého a Ústeckého kraje rychlíku na trase Kolín – Mladá Boleslav – Česká Lípa – Rumburk.

Objektivně tedy musím připomenout, že od roku 2005, kdy stát „hodil“ regionální dopravu na kraje, a ty musely bez jakýchkoliv zkušeností ze dne na den dopravu začít organizovat, tak nejen, že jsme toto zvládli, ale ještě v mnoha případech suplujeme MD a přiobjednáváme spoje, nebo objednáváme mezikrajské rychlíky, protože ty objednávané od MD prostě nestačí.

Dalším častým argumentem pro přenesení objednávky na stát je snaha některých krajů upřednostňovat své vlastní integrované jízdenky, které sice bývají leckdy výhodnější než např. tarif ČD. Má to ale své velké nevýhody, především v tom, že cestující se nevyznají, kdy si mají koupit jakou jízdenku. Jenže co si budeme povídat, i zde jasně zaspalo MD, kdy už od roku několik let slibuje neomezenou/mezikrajskou jízdenku a dodnes tato jízdenka není.

Velmi diskutovanou problematikou jsou rovněž i režijní jízdenky pro zaměstnance ČD a SŽ (Správa železnic). Jihomoravský kraj chtěl „režijky“ ve vlacích na svém území zcela zakázat, prý proto, že by přišel o tržby z integrovaných jízdenek. Proti tomu se samozřejmě postavily odborové organizace, které zcela pochopitelně usilovaly o to, aby železniční zaměstnanci nemuseli platit za dojíždění do práce vlakem. Nakonec byl vyjednán kompromis – ale i tak to celkově oslabilo důvěru v současný systém. Málo se ale už mluví o tom, jak funguje model centrální objednávky v praxi. Takový model funguje např. na Slovensku. Má ale mnoho úskalí, které si popíšeme níže.

Zkušenosti ze Slovenska
Na Slovensku rozhoduje o objednávce dopravy centrálně tamní Ministerstvo dopravy. Je tomu tak už mnoho let. V současné době drtivou většinu regionálních a dálkových vlaků provozuje státní Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK). Má to výhodu z toho pohledu, že cestující nemusí řešit tarify jednotlivých dopravců a na celou svou cestu může zakoupit jedinou jízdenku. Výjimkou je trať Bratislava – Dunajská Streda – Komárno, kde od roku 2011 provozuje železniční dopravu společnost RegioJet, což byl první pokus o výběrové řízení na provoz vlaků.

Prostý pohled na železniční mapu Slovenska nám ale ukáže, že situace není tak růžová, jak by se mohla na první pohled jevit. První velká redukce provozu přišla v roce 2003, kdy vláda Mikuláše Dzurindy (ministr dopravy byl Pavol Prokopovič) rozhodla o zastavení provozu osobní dopravy na následujících tratích:

112

Zohor – Plavecký Mikuláš

117

Jablonica – Brezová pod Bradlom

124

Trenčianska Teplá – Lednické Rovne

136

Komárno – Kolárovo

141

Lužianky – Zlaté Moravce – Kozárovce

142

Zbehy – Radošina

153

Zvolen – Krupina – Dudince – Šahy

161

Lučenec – Kalonda

163

Breznička – Katarínska Huta

166

Plešivec – Slavošovce

167

Rožňava – Dobšiná

168

Moldava nad Bodvou – Medzev

175

Poltár – Rimavská Sobota

186

Spišská Nová Ves – Levoča

192

Trebišov – Vranov nad Topľou

Rušení provozu na těchto tratích se setkalo s velkým odporem obyvatel i politiků na úrovni krajů, měst a obcí. Železničáři v té době kvůli tomu také vyhlásili stávku, nicméně v roce 2003 soud vynesl kontroverzní rozsudek, podle kterého byla stávka nezákonná. A ani četné občanské protesty a petice nepomohly změnit rozhodnutí Dzurindovy vlády.

Další vlna rušení provozu na železnici přišla v roce 2011, za vlády Ivety Radičové (ministr dopravy byl Ján Figeľ). Kromě lokálek tehdy došlo k redukcím i na hlavních tratích. Na mnoha z nich se škrtly osobní vlaky a zůstaly pouze rychlíky, takže velké množství zastávek zůstalo zcela bez obsluhy vlakovou dopravou. Redukce velmi postihly i mezinárodní vlaky, především do Polska a Maďarska. Nicméně škrtalo se i ve směru do Česka – především na trati přes Vlárský průsmyk, kde zbyly vlaky pouze v pátek a neděli odpoledne.

Likvidace provozu sice také vyvolala protesty obyvatel, ale už ne takové jako před osmi lety. I nyní se podařilo ministerstvu dopravy prosadit škrty i přes odpor obyvatel.

122

Trenčianska Teplá – Trenčianske Teplice

134

Šaľa – Neded

164

Fiľakovo – Somosköújfalu (Maďarsko)

165

Plešivec – Muráň

188

Plaveč – Muszyna (Polsko)

nedošlo k obnově provozu po opravě trati po povodních na polském území

191

Medzilaborce – Łupków (Polsko)

V redukcích se pokračovalo i po změně vlády, kdy byl premiérem Robert Fico a ministrem dopravy Ján Počiatek.

144

Prievidza – Nitrianske Pravno

187

Spišské Vlachy – Spišské Podhradie

195

Bánovce nad Ondavou – Veľké Kapušany

Všechny tyto případy byly úřednickým rozhodnutím „od stolu“, pouze na základě tabulek, bez možnosti veřejné kontroly od občanů a regionálních politiků. Cílem bylo hlavně ušetřit. Skutečný rozvoj veřejné dopravy vládu žádnou z vlád nezajímal, ať byla u moci jakákoli politická strana.

Je pravda, že za druhé vlády Roberta Fica, kdy byl ministrem dopravy Arpád Ersék, došlo k obnově provozu na některých tratích, konkrétně se jednalo o tratě č. 153 (Zvolen – Krupina – Šahy) a 195 (Bánovce nad Ondavou – Veľké Kapušany). Zároveň se obnovily vlaky do Polska přes přechody Plaveč – Muszyna a Medzilaborce – Łupków, a to v sezónním režimu pro turisty. Nicméně řada systémových problémů dodnes nebyla vůbec vyřešena.

V mnoha turisticky atraktivních oblastech je počet vlaků naprosto nedostatečný. Ukazuje se to např. v oblasti Slovenského ráje, přes jehož centrální část jezdí pouze dva páry rychlíků v trase Banská Bystrica – Margecany. Do města Banská Štiavnica, které je dokonce na seznamu UNESCO, jezdí pouze 4 páry vlaků v pracovních dnech a 3 páry o víkendu.

Absence vlakové dopravy (i turistické) do Brezové pod Bradlom by se dala označit za slovenskou národní ostudu. Nad městem se nachází vrch Bradlo, na němž je monumentální hrobka Milana Rastislava Štefánika, jednoho ze zakladatelů Československa. Vlakovou dopravu na této trati by bylo vhodné obnovit i z toho důvodu, aby každý, kdo si chce připomenout minulost, mohl toto památné místo navštívit. Nutno dodat, že jednotlivé kraje na Slovensku vznáší velké množství připomínek k jízdnímu řádu. Jeden z nejaktivnějších krajů je ten Banskobystrický, který dlouhodobě upozorňuje na nedostatečné množství vlaků na některých tratích.

Zde je dokument, kde si zástupci kraje stěžují na chybějící vlakové spojení v turistických oblastech.

Zkušenosti ze Slovenska tedy hovoří spíše proti centrální objednávce vlaků Ministerstvem dopravy, protože by jednotlivé kraje neměly žádnou možnost ovlivnit rozhodnutí ministerstva.

Řešení? Ať kraje objednávají rychlíky

Obava, že po případné změně vlády v Česku by mohlo dojít k velkým škrtům na železnici, je zcela logická. Rovněž je pravděpodobná i možnost, že případné škrty by byly protlačeny silou, proti vůli místních obyvatel a regionálních politiků.

Kraje by měly velký problém smysluplně organizovat návaznosti mezi vlaky a autobusy, pokud by se Ministerstvo dopravy rozhodlo od stolu změnit jízdní řád na té či oné trati, bez jakékoli předchozí diskuze.

Krajští politici mají za současného stavu zodpovědnost vůči svým voličům za zajištění mnoha významných služeb, které občan potřebuje – ať už se jedná o zdravotnictví, střední školství nebo právě veřejnou dopravu, včetně té železniční. Politici na celostátní úrovni nesou odpovědnost za mnoho jiných otázek a v jejich očích je železniční doprava marginální, přestože pro běžného občana se zpravidla jedná o velmi významné téma.

Proto je důležité, aby se o dopravě rozhodovalo v jednotlivých krajích, aby za případná rozhodnutí nesli zodpovědnost konkrétní lidé, a v případě, pokud jsou občané nespokojeni, aby pak mohli vystavit politikům účet ve volbách. Tak, jako se to stalo v roce 2012 v Pardubickém kraji, rok po redukcích v železniční dopravě.

U nás v Ústeckém kraji jsme dostali vlakovou dopravu do poměrně funkčního integrovaného systému Doprava Ústeckého kraje. Dokonce od roku 2015 objednáváme turistické vlakové linky na 8 tratích – na těch, kde to stát vyhodnotil jako ztrátové a spoje zde zrušil. Dále se přímo se sousedními kraji podílíme na objednávce 3 rychlíkových linek. I přes některé problémy se snažíme, aby na sebe vlakové, autobusové a MHD spoje navazovaly, a nyní, když to funguje, tak nám to nějací úředníci z Prahy od stolu zlikvidují. S tím zásadně nemohu souhlasit a věřím, že tato zpráva vypuštěná MD byla jen jakýmsi lakmusovým papírkem, aby v Praze zjistili, s jakým se to setká ohlasem.

Naopak bych navrhl jiné řešení. Myslím, že jsme schopni se s ostatními kraji domluvit na tom, že budeme objednávat rychlíky. Argumenty jsem k tomu již uvedl, a navíc když vezmu v potaz, kolik linek vlaků objednává MD a kolik kraje, tak kraje vlakových linek objednávají několikanásobně více a nějaké navíc s přehledem zvládneme.

Jaroslav Komínek

269 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr

Pane Komínku, když jste v Ústeckém kraji tak šikovní, nemohli byste poradit Moravskoslezskému kraji, aby se konečně začal zabývat návazností svých vlaků na spoje ve Valašském Meziříčí, aby se občané okrajové části kraje dostali na koridor do Hranic (na Moravě)? Krajské volby s tím, bohužel, nehnou, protože většina obyvatel MS kraje žije v přelidněné oblasti Ostravsko-Karvinska (tam se tedy hlavně sbírají hlasy) a těch se tento problém vůbec netýká. Předem Vám děkuji za laskavost.

Chronosphere

Tohle je řešitelné jen extra linkou Frenštát-ValMez, která by byla z pohledu MSK opravdu okrajová,už jenom tím,kolik cestujících by asi tak vozila.Tady je lepší každému cestujícímu kterému nevychází přestup zaplatit taxi od domu.
Nemohl byste napsat odkud konkrétně jezdíte?

Bjorn

Pana Komínka si dosti vážím za jeho usilovnou práci za zlepšení dopravy v ústeckém kraji. Od dob garnitury pana Šulce došlo k obrovskému posunu a zlepšení dopravní obslužnosti. Dobře fungují přípoje i návaznosti vzájemně mezi vlaky, autobusy i mhd a navíc to výborně zaintegrované jízdné včetně síťových jízdenek. Za mě palec nahoru !!! Do ústeckého kraje hodně jezdím pracovně i soukromě na výlety s rodinou a přáteli. Jsem rád i za možnosti využívat sezonních turistických linek vlaků a cyklobusů. Takhle celkově se to v rámci ÚK pomalu přibližuje přívětivé, vyspělé dopravní situaci v leckterých vyspělých zemích či regionech (Sasko, Skotsko,… Číst vice »

Zbyněk

Jen ty ceny jsou mnohem příznivější než ve Vámi zmíněných zemích.

Leinad

Není rychlík jako rychlík. Z Prahy do Ústí jezdí Ex bez zastávky (značeno R, protože má zastávky mezi Ústím a Chebem) nebo PIDí/DUK R4(formálně ministerská R20).
Vlak Masarykovo-Podbaba-Roztoky-… Děčín ať si řeší samy kraje.
Expresy bych nechal ministerstvu. U skutečných rychlíků (Praha-Benešov-Tábor-Budějovice) bych rád viděl domluvu krajů a ministersva.

Jan K.

Nejlepší by bylo kdyby někdo buď ministerstvo nebo kraj udělali veřejnou dopravu takovou kde by vlak a autobus na sebe navazovali. Kde když vlak nebo autobus by měl zpoždění tak by by i přes to zpoždění byl zajištěn přestup. Bohužel v poslední době je hodně jízdních řádů udělaný tak blbě že ty autobusy vlakům dost často ujedou. Největší příklad je v libereckým kraji. To potom ty lidi dost odradí jezdít veřejnou dopravou no a potom není se čemu divit že ty autobusy i některý osobní vlaky jezdí prázdné.

Leinad

Ve Stránčicích běžně autobusy čekají na zpožděný S9 z Prahy, v Českém Brodě na S1…. Když se vlak odřekne, autobusy čekají i přes 15 minut na další.
Obráceně autobus=> vlak to většinou bývá jenom časovou polohou bez čekačky, protože vesměs vlak veze daleko více lidí a má kratší interval.

Jan pesina

Ještě je horší je oardubickej kraj tam je to na bliti

Pavel

Zdá se mi, že toto pan Komínek nepsal. Není dopravním odborníkem, ač osobně proti němu nic nemám. Doprava je práce pana Fraňka a spol. DÚK nefunguje tak skvěle, jak se mnohdy prezentuje – nevhodné přestupní časy bus-vlak, vlakové „nespojení“ tzv. kozinou do města UNESCO, Krupky, ač trať existuje a bylo by toho více…Nevhodné typy busů na lince 432 do Janova, kde jsem při míjení s traktorem nebo busem zažil neuvěřitelné, nebezpečné situacec – couvání, uhýbání…výsledek? Zpoždění spojů 10 min., ujetí vlaků v Děčíně apod. A to jen proto, že si dopravní mudrcové na kraji usmysleli linku Libouchec -Janov. Bylo by… Číst vice »

-TR-

Po Kozí dráze se nejezdí, protože trať je nesjízdná a potřebuje opravu. Kraj proklamoval, že vlaky objedná, až dojde k opravě. Nutno ovšem dodat, že oprava trati měla doposud velké odpůrce ve vedení města Děčína, tam se ale nyní rozpadla koalice. Takže uvidíme, jaký názor bude mít nové vedení města. Ve hře jsou všechny varianty. Proč je linka Libouchec – Janov? Lépe takto vychází oběhy autobusů a ušetří se, takže díky tomu zbudou peníze a může jezdit víc spojů. Nerekonstruované 628 na vlacích RegioJetu nebudou věčně – v Polsku se vyrábí nové elektrické jednotky, které by mohly být v provozu… Číst vice »

Pavel

Ano, vlaky jezdí každou hodinu, bez přestupní vazby v Úpořinách a tedy beznadějně prázdné. El. jednotky možná budou a do té doby nemělo k tomuto paskvilu vůbec dojít. Víkendové vlaky UnL-Úpořiny-Bílina-Most opět vozí vzduch. S jednotkou 628 jsem jel jednou a děkuji, nechci. Vím, že regionovy nejsou povedené vozidlo, ale tyto nevzhledné ojetiny, uvnitř zápach přebitý nějakou voňavkou…regina má alespoň zánovní interier…

-TR-

Nemáte pravdu, přestupní vazby v Úpořinách na Os Teplice – Radejčín fungují.

Povedená je rekonstrukce 628 v podání GWTR, ale souhlasím s tím, že bez rekonstrukce v podání RJ je to slabota.

Pavel

Přestupní vazba z a na posilové vlaky v Úpořinách neni a jak by mohla být, když na Radejčín je takt 2 hodiny…

-TR-

Kraj hodinový takt na 097 nezavede, dokud nebude výhybna v Radejčíně nebo dokud nebude možné stihnout úsek Úpořiny – Chotiměř za 30 minut.

Pavel

Ještě poznámka. Co má Děčín společného s opravou koziny? To je přece záležitost SŽ a objednávka dopravy věcí kraje. Jak v tom figuruje město?
Ad bus: takže kvůli oběhům busů, což chápu, riskujeme bezpečnost řidičů i cestujících? Přestupní vazby v Dc na vlak, na to se prostě nedá spolehnout – 8 minut!

-TR-

Máte pravdu, že město Děčín nemá pravomoci ohledně Kozí dráhy, nicméně vyvíjí docela silný tlak proti obnově. Má to svou dlouhou historii – např. Vladislav Raška, bývalý primátor Děčína (ale člen dosavadní koalice) se pokoušel dosáhnout zrušení tratě jakýmkoliv způsobem.

Pavel

Raška patří do Šulcovy kliky. Oba byli v ODS, která v kraji v koalici s ČSSD rozbíjela železniční dopravu. Foldyna v tom zdatně sekundoval. Nyní pánové Raška i Foldyna převlékli kabáty, jak jinak. Bacha na ně u krajských voleb. Šulc měl být dávno za mřížemi, no ale jsme přece v ČŘ…

-TR-

Foldyna byl odstaven, měl původně být hejtmanem, ale nestalo se tak, hejtmankou se stala Vaňhová. Takže Foldyna v tomto ohledu nebyl hlavním škůdcem.

Letos Foldyna kandiduje za SPD.

David

To si teda pomoh. Ale s jeho IQ je fuk, v jaké je straně. Stejně je to slouha Ruska.

Zbyněk

Lobby sedící na magistrátě v Děčíně se měla vyjádřit k provozu a samozdřejmě provoz odmítla a prosazuje vlastní zájem, tedy cyklostezku.

Zbyněk

Pan Komínek to zřejmě psal, jelikož již v minulosti mu tisk několik jeho článků otiskl a pokud proběhla nějaká korekce, tak není třeba, pokud to není kniha, aby byl uveden korektor. Je zajímavé, ač tam sedí pan Franěk minimálně už od Šulce, tak plány se začaly uskutečňovat až po výhře komunistů v roce 2012. Zvláštní viďte. Co se týká Kozí dráhy, tak na kraji to berou tak, že jim vlastně tato doprava vezme cestující vytvoří se tím nový souběh, bohužel to podporu nenašlo. Co se týče obsluhy lokality Krupka, tak je celotýdenně velmi nadstandartní. Dál co se týká přestupů na… Číst vice »

Pavel

Přestupní čas bus-vlak v Dc nedostatečný (432), častá zpoždění busů a chtěl bych vidět někoho, kdo pojede do Ústí z Dc busem přes Libouchec (!!), nehledě na to, že se nejezdí jen do Ústí. Ta „privatizace“ byla myšlena v nadsázce – viz tzv. „noví “ dopravci v ÚK a kvalita provedení.

David

A když to bude objednávat stát místo MD tak to bude lepší? Nebude.

David

Oprava: …MD místo krajů…

Otmar

Je jasné že když někomu vezmete pravomoc rozhodovat o státních penězích tak se mu to nebude líbit že.

Švestka

Co to jsou státní peníze? Stát resp. MD si je vydělalo kde, že si osočují právo o nich rozhodovat?

Krušnohorec

Na úplně stejném místě jako kraje.

Martin

Peníze, které stát vybere na daňových odvodech.

Švestka

Tak to jsou pořád peníze daňových poplatníků, které stát pouze utrácí. Každopádně nemá MD žádné zvláštní právo utrácet je víc než demokraticky zvolený kraj.

magor32

Demokraticky zvolený kraj by mohl demokraticky utrácet pouze daně vybrané na území kraje. To by toho moc nebylo.

DPP odbornik

Tak uz chapem. Kriteriem kvalitni dopravy je pridavani vlaku kazdy rok. Je jedno co to stoji, hlavne ze se pridava, jak naznacuje dominantni prispevatel TR ktery zjevne nema nic lepsiho na praci nez zde napsat desitky prispevku. 🙂 No aspon ze vime, co potesi sotouse, ted je jen otazkou, zda po tom samem touzi i mistni. Zda treby by nechteli opravit silnice, lepsi nemocnice, skoly, skolky a tak. Mam takovy pocit, ze prioritou vetsiny ustecaku asi nebude, aby kazdy metr koleji hobloval vlacek.

-TR-

Já v Ústeckém kraji bydlím a tak se domnívám, že mám daleko větší právo to hodnotit než vy. Se současným stavem jsem velmi spokojen.

DPP odbornik

Pravo mate, ale predevsim na vysetreni u lekare. Reagovat na kazdy prispevek neni normalni. Je smutne, ze nemate nic zajimavejsiho v zivote.

-TR-

Můžu si psát, co chci, pokud je to v mezích slušnosti 😛

PetrB

Smutná a až komická je spíše Vaše každodenní frustrace snad pod každým článkem. Děkujeme, že tady jste, alespoň jste pozitivním příkladem pro ty, kteří takto dopadnout v životě nechtějí.

Zdravý sluch

Veľa tých lokálek by bolo lepšie prerobiť na cyklochodník.

Pravdepodobnost

Lokalni silnice zrusit a bude dost penez na novy vlaky. Pokud by bylo do nektere obce spatn spojeni tak starou silnici predelat na zeleznici.

Chronosphere

Škoda,že nebydlíte v místě,kam ta lokální silnice vede. Až bude předělána na železnici,aby se zlepšilo spojení, určitě budete radostně očekávat u domu železniční sanitku, až někomu z vaší rodiny půjde o život. Ovšem to jsem napsal blbost,žádnou rodinu v místě,kam nevede ani silnice mít nebudete,která by se vám tahala s nákupy vlakem.🤪
A tak ještě jednou, speciálně pro pitomce vašeho ražení,silnice je ZÁKLADNÍ dopravní obslužnost, stejně nutná pro život v civilizaci jako vodovod,elektřina,škola. Železnice je navíc,v některých případech sice velice žádoucí a potřebná,ale svět se bez něj už od 2.světové dokáže obejít. Stejně jako bez vozatajstva od té první.

cracatit

Pro redakci: Prosím, šlo by i ty poslední škrty na Sk naformátovat jako tabulku, jak je to u předchozích dvou seznamů škrtů v tomtéž článku, pod který posílám komentář?

Petr766

Tak třeba pokud by to přineslo konec nesmyslných omezujících podmínek pro nemožnost brát cestující v autobusech, tak raději ať se to krajům vezme. Třeba Zlínský kraj kvůli svým nějaký 2-3 courákům denně začal už omezovat i dálkovou dopravu Brno – Zlínský kraj….

-TR-

Ústecký kraj žádná taková omezení neuplatňuje. Dělají to běžně sami autobusoví dopravci, kteří si nepřejí, aby cestující na kratší vzdálenosti zabírali místa v dálkových autobusech těm, kteří jedou na delší vzdálenost.

kakov

obvykle to nedělají dopravci sami, většinou je to omezení z požadavku úřadů, aby se neubírali cestující dotované dopravě

pavelmaresh@gmail.com

Ono to má svojí logiku.
V Německu byl svého času zákaz autobusové dopravy tam kde jezdí vlak. Dopravce nedostal na takovou linku koncesi.

DPP odbornik

Jancura usoudil, ze z Varu do Chebu se zasadne nevyplaci nabrat nove cestujici za ty co vystoupili ve Varech, protoze laka lidi vzdusnejsi autobus od Varu dal. TR, vy jste vazne tezky pripad sotouse. Nic co se vam nehodi videt, protoze by to ohrozilo lokalky, zasadne nevidite. Nedate se brat vazne.

-TR-

Jenže to je Karlovarský kraj, nikoliv Ústecký kraj. Psal jsem o Ústeckém kraji. Podívejte se na mapu, než začnete psát nesmysly.

DPP odbornik

Pevne verim, ze vsechno napravite… 😀

Leinad

Proč by to dopravce dělal striktně? I ČD kdysi měli, že po vyprodání kontingentu (místenka do pendolina Praha-Pardubice za 30) prodávali totéž za cenu jiného kontingentu (200 stejně jako Praha-Ostrava).
Místenky nějak prodám/nabidnu za nesmyslnou cenu, ale nebudu to uvádět v jízdním řádě.

-TR-

Záleží na podmínkách konkrétního dopravce. Třeba RegioJet je schopen prodat jízdenku Most – Chomutov na svůj žlutý autobus z Prahy, ale třeba Kavka neprodává jízdenky Žatec – Louny ve svém autobusu ze Žatce do Prahy.

Lemmy

Pěkně napsané, Komínkovi díky.

Cestujicí

V UL se vám povedla doprava? Zkoušeli jste se zeptat lidí a nejlépe těch, kteří jezdějí každý den, často, obden, párkrát do týdne,..?
Víte, co jste vymysleli mezi Žatcem západ a Mostem, mezi Jirkovem a Lužnou u Rakovníka, mezi Mostem a Rakovníkem. Spousty lidí přestává jezdit.
Jezdívala jsem mezi Žatcem a Lužnou několikrát měsíčně. Po změně dopravce asi jen 3x. Vozidla řady 654 by měli zmizet a nebo by měli jinak uspořádat interirér, přidat klimatizaci a nějaké stínění proti světlu. Tyto vozy dostávají své přezdívce: skleník. Na pšstování okurek a rajčat doporučuji 🙂

-TR-

Já jsem s dopravcem DLB celkem spokojen. Přes všechny tyto nedostatky se podařilo navýšit počet vlaků, např. v úseku Chomutov – Žatec.

Krušnohorec

O jeden pár. Nebo je jich více?

Krušnohorec

Zapomněl jsem na vlaky po 20. hodině. Ty kdysi jezdily a pak byly zrušeny pro nezájem cestujících
GVD mezi Ji a Žtc je přizpůsoben dopravci, nikoliv cestujícím.

-TR-

No a teď zase jezdí. Ve 20:00 a 22:00 z Jirkova do Žatce, opačným směrem ve 21:25. Večer se končí v Žatci.

Krušnohorec

Naprosto zbytečně. Počet cestujících 1 (občas).

-TR-

Není to směrodatné. Důvod je ten, že ty vlaky jsou relativně nové a cestující si na ně nestačili zvyknout, protože tu byl koronavirus.

Krušnohorec

Měli dříve možnost aby si zvykli. Nezvykli, proto je UK zrušil

-TR-

V roce 2011, kdy k tomu škrtu došlo, MD ukončilo objednávku tehdejší linky R25 (Chomutov – Žatec – Lužná). Ústecký a Středočeský kraj tím pádem musely sanovat výpadek z vlastních zdrojů, což si vyžádalo škrt méně potřebných vlaků, aby na celé trati do Lužné zůstaly aspoň nějaké vlaky, dodatečně objednané oběma kraji.

Leinad

Proč kraje suplují ministerstvo? Praha-Beroun-Plzeň taky není takt, ministerstvo tvrdí že je tam interval půl hodiny a ROPID/IDSK neřeší díry.

Pravdepodobnost

Je to vzdycky ten samy cestujici? Pokud nebudou mit cestujici moznost vratit se poslednim vlakem tak nebudou jezdit pravidelne ani tim predposlednim.

No a pak budete zase psat ze vlak v 19:00 jezdi jenom jeden clovek a to jen obcas. Tak ho zrusime a jeden clovek a to obcas bude jezdit v18:00.

kom

ani se nedivím 654 je děsupné vozidlo

Krušnohorec

To samé vlaky do Vejprt. Sjede-li se více kolařů nastává chaos a zabarikádovaní sedadel.

DPP odbornik

To je klasika u modrych gum. V Nemecku kdyz je na vlaku logo 6 kol max, tak vic jak 6 kol nejede ani kdyby mel vlak byt prazdny. U nas se na pravidla zasadne kasle a pak se sotouskove divi, ze vlakem jezdi jen socky a kdo muze jede autem. Ani si neuvedonuji, ze z toho vlaku delaji socku sami.

-TR-

Víc přepravených kol = víc peněz za jízdenky do krajské kasy 😉

Krušnohorec

ČD provozovaly 810 + 013. K tomu Loko – motiv Křimov M131.1513 +Z jako kolovůz,.
Vivat Ústeckému kraji, vivat Dý Lendrbánu, který má kapacitu 3 kola.

Leinad

Vyhodit cyklouna nebo člověka alergického na kola – obojí je blbě a v obou případech hrozí že vyhozený příště zvolí něco jiného než cestu vlakem. Část vlaku by měla být „společná“ (sklápěcí sedačka pod hákem na kolo)

Karlos S.

No vida, rozvířit diskusi ústečtí umí solidně. Za tohle palec nahoru. Už vidím, jak Pražské MD chápe potřeby obyvatel třeba na trati do Javorníku v Jeseníkách nebo kdekoliv jinde daleko od hlavního města, kde sice nejzdí vlaky plné jako elefanty na koridoru, ale pro těch 15 lidí co v motoráku sedí mají nenahraditelnou roli.

videosen

To máte jedno, jestli sedí v Praze, nebo na kraji, navíc tratě nejsou historicky stavěny podle dnešních krajů. Do věci mají být zataženy místní samosprávy, má být posuzován region podle regionu, podle místních problémů.

-TR-

To fakt není jedno. Protože pokud sedí v Praze, mají vliv na celou republiku. Pokud sedí na kraji, mají vliv jen na svůj kraj.

Petr766

No, ono to dost často vypadá tak, že kraj nechápe potřeba cestujících a svého regionu, ale pouze potřeby „svých“ dopravců. Viz Zlínský kraj i některé další.

-TR-

Zlínský kraj je špatný příklad. To je pravda. Ale můžete to změnit ve volbách. Třeba vznikne větší tlak také na obnovu vlaků na Slovensko – ať už z Horní Lidče, nebo z Bylnice.

Radek

Při představě, že by Zlínský kraj objednával expresy, mi vstávají hrůzou vlasy na hlavě. Nyní se z Valašska díky neschopnosti Zlínského kraje nedostaneme vůbec veřejnou dopravou na blízké Slovensko (úsek Střelná – Púchov). Kdyby i o expresech rozhodoval ZK, byli bychom od veřejné dopravy na Slovensko pravděpodobně odřezaní úplně.

Luděk S.

Hlavně aby se toho nedomákli ti, co platí daně. Naštěstí jich je zanedbatelná menšina. Speciálně v Ústeckém kraji.
Důchodci a nezaměstnaní nás jistěj!

-TR-

Ti, co platí daně, provoz vlaků podporují, nebo je jim to jedno. To jen jeden a ten stejný fanatik (Souprava = Spravedlnost = DPP odborník = Luděk S.) tady kecá nesmysly o tom, jak provoz vlaků prý strašně vadí.

Luděk S.

No naštěstí, zatím. Obávám se, že se nám to ale krátí. Budem rádi, že pak všichni stihneme prchnout do Belize.

-TR-

Šťastnou cestu přeji 😀

Iveta

Tak na pana Komínka se nedá nereagovat,ano Slovensko zrušilo některé tratě ,některé třeba i nelogicky od stolu ,ale proč to říká člověk co ve funkci radního pro dopravu zrušil v Ústeckém kraji tratě(nebo na nich zavedl turistické linky ,což je u mě v podstatě totéž)Chomutov -Vejprty ,Osek město-Moldava ,Děčín-Oldřichov,Kadan-Kaštice -Vilémov-K Rohozec,Libochovice-Straškov,Rumburk-Panský-Mikulášovice,Rumburk -Jiříkov,Švestkovou nezachránit AŽD ,nejezdí do dnes ,na Krupku to asi nikdy nepůjde ,z Blatna u Jes do Žatce nejede žádný Os suplují to rychlíky ,nejpomalejší v republice se strarou chrchlou ,x dopravců z niž nikdo nepřišel s lepším komfortem ,spíše naopak ,ano je dobrý tarif DÚK ,ale nemohu si… Číst vice »

-TR-

V době, kdy se takto likvidovalo, nebyl pan Komínek ve funkci, takže za toto nenese odpovědnost. Co se týče úseku Blatno u Jesenice – Žatec, tam je to dáno tím, že MD neobjednává kompletní dvouhodinový takt, a tak kraj rychlíky doobjednává. Pak už moc peněz na Os nezbývá. S ohledem na tyto faktory považuji současné řešení za nejlepší možné. Úsek Chomutov – Most se ještě pořeší, až bude možné zajet s Pantery do Kadaně a až se dokončí rekonstrukce Bílina – Oldřichov. Noční vlaky v Ústeckém kraji jsou naprosto super, slouží to pro brzké nástupy do práce i pro návraty… Číst vice »

Miloš

Pan Komínek to přehnal s tou privatizací, to ano, ale jinak podle mě Ústecký kraj má celkem dobrou VD narozdíl od Pardubického, kde je kupodivu i Pernerova fakulta.

Zbyněk

Přesně, tam to vzali do rukou odborníci z Pernerky, jeden zástupce tady v diskuzi je také a prokázal své šílené znalosti, jako kdyby u nás veřejná doprava nefungovala. Napsal jsem mu ať si to doma (tedy v Pk) ošéfuje lépe.

Zbyněk

Může říkat jen někdo, kdo má auto a bez veřejné dopravy by se obešel. Mnoho lidí by jste asi nechala jít do chudobince protože by se nedostali do práce a zůstali by bez peněz.

Zbyněk

Aha, KŽC vozí vzduch a ne turisty.

Luděk S.

Jezdilo jim tam šukafonem 8 lidí denně, tak jim tam úředníci od stolu zrušili trať. Že se nestydí. Ale to by se u nás stát nemohlo. My víme, že v každé trati je potenciál a je nutné do ní nalít alespoň stamiliony. My jsme dobří hospodáři a víme, co je pro naše kapsy a naše milé šotoušky dobré.

X 1

Má pravdu, předsedo.
Von je jen momentálně zavostalej. 😉

Leinad

Sranda je, že potenciál většinou existuje. Dokud o Os rozhodoval stát, tak nic nejezdilo Hostivice-Zličín-Smíchov. Pak Praha objednala S65. Pak byla v Hostivicích vybudována nová zastávka a Šukafon odjížděl přeplněný, někdo zůstával na zastávce.
Proč někdo měl stavět trať od nikud nikudy nikam?

pleticha

Pan Komínek nechť si sbalí fidlátka a jde si zpět sednout za volant autobusu. Člověk bez patřičného vzdělání nemůže suplovat ještě MD. Nakonec těch seků v dopravě už udělal víc než dost.

-TR-

Pan Komínek to dělá lépe než všichni na jeho místě před ním. Každý rok se přidávají nové vlaky. Kolem Ústí nad Labem funguje skvělý systém příměstské dopravy, vlaky do Teplic jezdí každou půlhodinu. K dokonalosti chybí už jen několik maličkostí.

pleticha

chacha cha…ano, do TP opravdu ano. Ale UL – TP není UK? že? A co třeba souběžná VHD Děčín – UL Střekov, kde oba dopravci vozí vzduch! Neuskutečněné Sp Žatec – UL, VDF – UL, byť oprava tratě stála nemálo. Vzduchovoziče do Litvínova a přestupní bod Prunéřov raději nezmiňuji.
Co autobusová doprava? To taky je příčce průměru. Dalo by se pokračovat a vše konkrétně rozebrat, ale to by mohl spíš strůjce článků, aby to bylo více nestranné.

-TR-

Ohledně pravobřežní trasy Děčín – Ústí je problém především to, že jeden mód dopravy (autobus / vlak) nedokáže na této konkrétní trase zajistit všechny požadované funkce. Autobus jezdí do centra Ústí, ale vlak zajišťuje návaznost od Děčína na rychlíky směr Kolín. Sp Žatec – Ústí měly jezdit od letošního roku, stejně tak i Sp Děčín – Varnsdorf, jejich zavedení ale zhatil výpadek příjmů z důvodu koronaviru. Vlaky do Litvínova vozí vzduch především kvůli neustálým výlukám, které cestující odrazují. Doufejme, že po jejich skončení se to zlepší. Přestupy v Prunéřově snad taky skončí, až budou moct Panteři zajet do Kadaně. Bude… Číst vice »

Lektor

Sp měli jezdit už od prosince, jejich nezavedení nemá s koronavirem nic společnýho.

-TR-

Pletete víc věcí dohromady. Ano, úplně původní plán byl skutečně ten, že ty Sp už měly být dávno v provozu, nicméně nabídky oslovených dopravců nebyly pro kraj přijatelné.

Jednání nicméně probíhala dál, koronavirus ale přispěl k tomu, že letos kraj nebude zvyšovat objem vlakové dopravy, protože peněz není tolik jako loni. Plán je takový, že v GVD 2021 bude stejný rozsah dopravy jako letos (bez jakýchkoliv škrtů), což si myslím, že s ohledem na tuto situaci je přijatelné řešení pro všechny.

Miloš

Tak finanční nedostatek by se dal pochopit, ale copak se kraji nelíbilo z nabídek dopravců ?

-TR-

Těžko říct, sám to přesně nevím. Nejspíš byla problém cena za kilometr, protože do Žatce se původně plánovalo objednat pouze několik párů Sp ve špičce, což by znamenalo ne příliš efektivní využití vozidel.

Zbyněk

Vlaky do Litvínova vzduch nevozí, záležá v kolik hodin a kdy jedete.

Zbyněk

To není pravda, 450 v úseku Těchlovice – Děčín či Velké Březno – Chlumec využita je! Vlaky jsou využity hlavně ráno a dle doby i odpoledne a dopoledne!

Zbyněk

Řekněte, využíváte těchto linek pravidelně, že si vůbec dovolíte tohle tady říci?!

Pavel Stařecký

Z pohledu efektivity působí divně, když osobáky z Prahy do Turnova či v části trasy jezdí ČD, zatímco rychlíky Arriva. Vhodnější by bylo, aby celou trať jezdil jeden dopravce. Podobně jako třeba úsek Protivín – Březnice – Beroun nebo Praha – Kladno – Rakovník.

-TR-

To by mělo význam v případě, pokud by R a Os byly oběhově propojené. K tomu ale nikde nedocházelo.

Spíš by se hodilo Turnov vyřešit rozšířením tarifu PID.

Leinad

PID a SJT souhlas. 🙂
A tak mě napadlo, dochází někde ve světě k tomu, že by si různí vysoutěžení dopravci oběhově svázali své linky(protože je výhodnější vozidla prebarvovat než hodinu stát při každém obratu).
Co vím, tak se přebarvování děje jenom u mezistátních linek(EC Děčín-Drážďany), ne R vs OS na stejné vnitro trati.

MartinS.

A jaký by to mělo význam? Proč by to mělo být vhodnější? Důležité přece je, aby na to fungovala jednotná jízdenka, abych mohl nastoupit do toho, co zrovna přijede a někde dál třeba přestoupit na autobus… Jestli přijede vlak modrý, tyrkysový, žlutý nebo klidně fialový může být cestujícímu jedno…

kakov

jenže ta jedna jízdenka nefunguje, proto to volání po jednom dopravci, jinak často jsem dělal, že když mi ujel rychlík, jel jsem osobákem raději než čekat na další rychlík

Leinad

PID funguje.

-TR-

Ale PID neplatí z Turnova. V tom je problém.

Anonym

Ono je to hlavně o lidech, kteří jsou schopni se domluvit. Ne o tom kdo objednává dopravu.
Jen nevím, proč by měl stát přispívat krajům na dopravu, když jim do toho nemůže kecat (návaznosti, tarif).

-TR-

Proč by do toho měl stát kecat? Samosprávy by měly mít nějakou pravomoc nakládat s prostředky, které od státu dostanou. Od toho také ty samosprávy jsou – kdyby všechno dělal stát, bylo by to neefektivní.

Švestka

Stát ty peníze narozdíl od krajů někde vydělal, že se tváří že jsou jeho?

MartinS.

To, že stát přispívá krajům na dopravu je taková skoro pověra… jsou jedny veřejné peníze, které stát získává povětšinou z daní. A ty se potom dělí na peníze pro ministerstva, kraje, obce… všechny peníze na dopravu by klidně mohly jít krajům rovnou, ale to by centrální úřady nemohly krajům vyhrožovat, že by jim je mohly vzít. A stát může kecat do všeho, říká se tomu legislativa. V ní může stát stanovit plno různých podmínek a je jen jeho chybou, že to zatím neudělal…

Zbyněk

S určitou měrou jim do toho mluvit může.

Leinad

Stát se chystá nařídit SJT.
Do návazností mezi lokálkou a místním autobusem nemá stát důvod kecat (zvlášť pokud stát nechce objednávat i autobusy), 4XX v PIDu odjíždí od nádraží po příjezdu vlaku.

Michal

Ten Slovenský ráj je smutná kapitola. Pokud chci jet z Těšína, existuje vazba na R343 s odj. 9.32, př. Červená Skala 15.52. Zpět z ČS 8.37, příjezd do Těšína 15.26. Alternativou je pouze tam i zpět procestovat noc. Ač je to vlakem 5 hodin, nevychází to smysluplně ani na víkend. A jet na SK mimo hlavní tratě je katastrofa, obslužnost co 4h i méně. Jo, dá se jet autem. Akorát pro jednoho to cenově nevychází nic moc a konečně, když budou mít všichni auto, můžou klidně uříznout i R6xx Ba-Ke a bude mi to srdečně jedno.

Jan Sekanina

Souhlasím. Počet vlaků a jejich kvalita je v SK například na Vami zmiňované trati BB-Margecany špatná. Objednávky ze strany ministerstva je špatný model. Ministerstvo by melo mít pouze poradenskou roli. CZ model mi přijde i přes problémy vhodnější.

magor32

Objednávky rychlíků pod kraje je úplný nesmysl. Jasně, za tím nápadem je zase sebrat státu peníze. Koordinace v rámci krajů nefunguje teď, natož kdyby se měli domlouvat víc jak dva kraje.

hank

Krajů je zbytečně moc.

Ondra L.

Ja myslim, ze dnes by se stat nemel zabyvat takovymi navrhy na reorganizaci, na to neni vhodny cas… Sice ten dnesni system ma hromadu much, ale tak nejak ve vetsine kraju funguje… Na druhou stranu by kraje mely hodne zapracovat na integrovanych systemech tak, aby se v jednotlivych krajich navzajem co nejvic podobaly (aby byly pro cestujici predvidatelne), aby mely funkcni vsechny casti (nakup jizdenky ve vlacich, POUZITELNA mobilni aplikace, kompletni integrace vsech regionalnich spoju atd.,) tady maji vsechny kraje jeste spoustu prace…

Hanzi

Slováci alespoň měli odvahu do toho říznout. My zatím budeme cpat miliardy ročně do tratí kde se převezou jednotky lidí denně. Takže s budoucím rušením tratí které jsou k ničemu, naprostý souhlas. Stát může investovat jinde a efektivně.

johny

A čeho tím říznutím dosáhli? Na VRT jim to neuspořilo a mimo hlavní tratě se nejde nikam rozumně dostat. V oblasti dopravy bych si Slovensko nedával za vzor téměř v ničem

Hanzi

No tak vzhledem k tomu že v roce 2003 vedl po Tatrami kousíček D1 a kousek od Bratislavy tak s tou sítí docela hnuli. Ale o tom to je, měli na to když necpali peníze do vzduchu.

-TR-

Výstavbu dálnic se podařilo urychlit díky evropským dotacím, ne kvůli úsporám na železnici, které byly samo o sobě naprosto marginální.

DPP odbornik

Kdybyste neokomentoval a nevyvratil kazdy protizeleznicni prispevek, tak by vam ty lokalky zrusili, co? Bububu, bojite se, co? 😀

-TR-

Proč bych se měl bát? Ukazuji, co píšete za naprosté nesmysly 😀

DPP odbornik

Musite mit velmi smutny zivot, pokud jeho smysl hledate ve vyvraceni vseho co nekdo placne na internetu a vam se to nelibi. Toz vam preji spousta dalsich prispevku k naprave, at se nenudite a zatim se jdu venovat zajimavejsim vecem. 🙂

-TR-

Smutný život? Mě to baví 😀

Zbyněk

Hlavně příspěvků co tu pláte Vy. Vždyť je to cílená provokace.

Zbyněk

Jediní kdo na Slovensku má peníze jsou ti politici a mafiáni v oblecích, vždyť spousta peněz z výstavby dálnic na Slovensku zmizela neznámo kam, ale když se cpou peníze do silnic, tak to je do vzduchu necpete, viďte?

PetrB

Tak zrovna zmiňovaná linka R25 Most – Plzeň je katastrofa. Jel jsem tím jednou a naposledy. 157 km to jede 2 hodiny 45 minut, zrovna na území Ústeckého kraje to staví v takových obcích kde by normálně rychlík nezastavoval: Kryry, Vroutek a v Žatci dokonce na dvou místech: Žatec a Žatec západ. Dokonce cesta autobusem z Mostu do Plzně přes Louny a Prahu (cca. 165 km) i s přestupy v Lounech a v PHA na Zličíně je jen o deset minut delší (a to se v Lounech čeká 13 min., na Zličíně pak 25 min.) než při použití linky R25.… Číst vice »

ušatá

No, když tam kraj zrušil osobní vlaky, tak to suplují R vlaky

PetrB

To je mi jasné, ale R nemá suplovat Os, kdyby to udělali takhle všude jak by to vypadlo..

ušatá

Souhlas. Ale to už tam začalo právě za Šulce a i nyní jsou tam názory, že trať 160 by se mohla zrušit, stejně jako 161 apod.

-TR-

Když MD tam neobjednává dvouhodinový takt, je logické, aby kraj raději doobjednal chybějící rychlíky, než aby zaváděl osobní vlaky.

Především u obcí v úseku mezi Podbořany a Žatcem je fakt, že autobus obsluhuje vše, co běžný cestující do Žatce potřebuje – staví u nemocnice, supermarketů… Bohužel obě vlaková nádraží v Žatci se nachází naprosto mimo, až na severním okraji města.

Situace se ale může změnit po elektrizaci tratě, kterou podporuje Žesnad. Kdyby k ní došlo, osobní vlak by možná mohl být rychlejší než autobus, a to by byl silný argument pro obnovení.

MartinS.

A kdo by tam těmi osobními vlaky jezdil? Kdo by jel z Kryr osobním vlakem do Žatce, když nejprve půjde 10 minut v Kryrech na nádraží (autobus má v obci 4 zastávky) a potom v Žatci dalších 20 minut z nádraží do města. Prostě na některých tratích se osobní vlak nenaplní. A aby tam jezdila 1×810, to je fakt lepší, když tam jede autobusová linka Blatno – Podbořany – Žatec, která jede srovnatelně dlouho, má na trase 23 zastávek (2x víc než vlak) a území obslouží lépe.

-TR-

Nehledě na to, že Kryry jsou rychlíkovou stanicí, takže odtamtud se vlak dá použít.

-TR-

Zrychlení R25 bude možné po dokončení elektrizace, kterou podporuje Žesnad pro nákladní dopravu. Nicméně z ní budou moct profitovat i rychlíky – ideálním vozidlem by mohl být např. dvouvozový RegioPanter.

Zbyněk

Pan Komínek samozřejmě mluví za Ústekcý kraj a jeho pohled není nezávislý. Aby kraj objednával rychlíky vidím jako názor mimo mísu jelikož stát by měl a má zajišťovat celkovou nadregionální přepravu jelikož každé krajské osazenstvo neřeší jaké jsou síťové vazby ve třetím kraji, kam už jejich kompetence nezasahují. Dále není pravda, že stát zrušil provoz na nerentabilních tratích, pouze od státu nedostaly peníze a v případě Ústeckého kraje to zpečetil Šulc a spol – ti co tam tenkrát seděli. Poukud pan Komínek říká, že integrace vlaků v DÚK je poměrně funkční, tak co má proti? Je ten systém pro cestující… Číst vice »

ušatá

Pokud něco není v pořádku, pak je to důsledek nevyhovující dopravní politiky státu a za to odpovídá nebo by mělo odpovídat ministerstvo dopravy. Pokud by to bylo dáno (a nejen v osobní dopravě), pak by bylo dáno i to, že kraje a MD spolupracují a vytváří se celostátní systém, který je pro cestující i dopravce v nákladní dopravě vyhovující, atraktivní a odpovídající současným potřebám dopravním, ekologickým, zdravotním apod.

noerf

MD: z hlediska dopravní politiky MD řeší pouze objednávání vlaků. Autobusy, lodě, letadla neřeší vůbec. Vezmu v potaz, že na koridorovych tratích Praha – Ostrava – SK, Praha – Brno – SK/AT jezdí dnes pravidelně vlaky mimo objednávku státu a během deseti let se to bude týkat i dalších tratí Praha – České Budějovice – AT, Praha – Plzeň – (DE) či Praha – Ústí nad Labem – DE bude přínosnější, aby jednotlivé kraje řešili navazující připojení či doplňkové rychlíky typu Plzeň – Most/Cheb dle svých potřeb v rámci svých integrovaných tarifů. Tím by, zároveň mohli dojít k omezení některých… Číst vice »

Zbyněk

Ano, mnistesrtvo řeší pouze rychlíky, ale že by kraje řešily navazující přípoje či doplňkové rychlíky v rámci svých integrovaných „tarifů“ se mi nezdá.

-TR-

Nemáte pravdu. Třeba Ústecký kraj doplňkové rychlíky řeší. Kromě zmíněné trasy Kolín – Rumburk kraj doobjednává rychlíky na trase Plzeň – Most. Za pozornost stojí i Sp Ústí – Chomutov, které ve špičkách jezdí v hodinovém prokladu s R.

Leinad

Jak má kraj řešit dopravce v nákladní dopravě?
Platit kusovky, vlečky atd. bych si dovedl představit (silnice od dálnice k firemnímu areálu je krajská, proč ne vlečka).
Jestli ale nákladní dopravce dostane slot je věc mezi ním a SŽ. Kraj chce interval osobky 15 minut, taky věc mezi ním a SŽ (SŽ to může řešit tak, že kraji nabídne minimálně 20 minut. Nebo vybuduje oddělený sbahn)

Jan

Normální je za služby platit – včetně zaměstnanců firmy – takto nehorázně vysoký benefit nemají zaměstnanci nikde – a platíme jim to ve výsledku my z našich dani. Ale co, pan Komínek – komunista – vubec nepřekvapuje. Pro nej jeste posledni bitva nevzplála.

ušatá

Ši, ši, či co?

Ondra L.

Tady nekomu trochu preskocilo, ne?

Majkl

Nikdo vám nebrání se u drah zaměstnat a jít tam všem vysvětlit, co dělají blbě (že jezdit za cenu režijní jízdenky se nemá). Pak být na vašem místě zamirim rovnou do řad dopravních podniků (roční jízdné za pade), leteckých společnosti (výhodné letenky), gastra (jídlo a pití zadáčo), ubytovacích služeb, kadeřníků a… už se mi nechce pokračovat.

Vrták

Dát krajům rychlíky je pěkná blbost, akorát se budou mezi sebou dohadovat a z R nakonec stanou Sp, protože obce budou tlačit na zastavování. Vzpomeňme na degradaci Ex2. Tudy cesta nevede.

-TR-

Článek je psán z pohledu Ústeckého kraje, který objednává i rychlíky jako doplněk k objednávce MD. Netýká se to jen trasy Kolín – Rumburk, ale i třeba trasy Plzeň – Most.

Samozřejmě v jiných krajích by to byla docela velká obtíž.

Tomáš

Já o tom Slovensku slyšel i četl, ale tak nějak postupně, rok po roce. Dnes když vidím tu tabulku tak je mi z toho nanic.
Rozhodně souhlasím s větou „Slovensko je odstrašující příklad“

Pepa z depa

Všechno se to mohutně integrovalo, až se to úplně dezintegrovalo.

Koro

Zkate casy kdy si dopravce sam urcil kdy kam pojede.

Daniel Mach

Spíš kdy se mu to kam nevyplatí. K tomu se určitě nevracet.

Švestka

Ale s nataženou pazourou směrem k erární kase stát nezapomněl.

Alibaba

Spíš by se mělo MD dotlačit, aby ty rychlíky opravdu objednávaly. Tím myslím, že třeba rychlík Praha – Tanvald bude opravdu v celé trase a v plnohodnotném dvouhodinovém celodenním taktu v objednávce MD, dál viz někde na zelpage byl zpracovány mezery v taktu.
Co se týče propojení krajů osobáky, tak bych stanovil nějakou vyhláškou „stykové stanice“ do kterých jednotlivý kraj odpovídá za dopravu (a to včetně že tam budou platit oba krajské tarify), aby se vědělo, kdo kašle na mezikrajskou dopravu.
Slovensko bych si vzal jako odstrašující příklad.

-TR-

Zrovna v případě Ústeckého kraje je s mezikrajskou dopravou všechno v pořádku. Vlaky jsou objednávané do Karlovarského kraje (140, 161), Plzeňského kraje (160 – rychlíky navíc), Středočeského kraje (161, 124, 126, 110, 095, 090, 072) i Libereckého kraje (087, 086, 080, 089).

Jan Kocourek

Akorát je na prd když jedu ze středočeského kraje tak si nemohu nikde koupit jízdenku pro ústecký kraj… případně vystoupit z vlaku který pak ujede.

-TR-

Můžete si ji koupit ve vlaku u průvodčího.

Jan Kocourek

To ano s přirážkou.

-TR-

Pokud lomíte jízdenku v neobsazené stanici, je to bez přirážky.

Jan Kocourek

Bohužel stanice 🚉 je obsazena tudíž vždy to je z přirážkou.

Daniel Mach

Když nastoupíte do vlaku, je ideální si koupit jízdenku na celou jízdu. Když přestupujete, můžete si koupit jízdenku ve vlaku. I průvodčí ČD vám ji vydají bez přirážky (!), jen musíte ukázat jízdenku z předešlého vlaku, abyste nepodváděl. Ostatní provozovatelé s vydáním jízdenky bez přirážky problém nedělají.

Jesenik

Nevím odkud vyrážíte k nám do Ústeckého kraje, ale já si koupím v Chomutověna pokladně ČD normálně lístek na integrovanou dopravu Karlovarského kraje. A mám to do něj celkem daleko z Chomutova.

-TR-

Jestli myslíte jízdenku EgroNet, tak ta platí už z Chomutova. To je ten důvod.

Marek

Úplně jedno zda je stanice kde jizdenky navazuje tě je obsazená pokladnu nebo ne.
Pokud sedíte ve vlaku a máte platnou jízdenku ( třeba PID) , prodá vám průvodčí na návaznou jízdu jakoukoliv další jízdenku (třeba DÚK) bez přirážky.
Vyzkoušel jsem několikrát a průvodčí tohle pravidlo znají celkem dobře..

Milan

Bez přirážky.
Vztahuje se na toto pravidlo následně jizdenky.
Jen by jste měl průvodčího požádat o tuto jizdenku dříve než vám přestane platit ta středočeská, tedy hned při kontrole ve Středočeském kraji.
Vyzkoušeno několikrát bez problémů.

Mat

Pozor na to, už i tohle je vychytaný. Pokud navazuju jízdu na na dvě jízdenky IDS tak se přirážka už nedává. Na Labe-Elbe, celodenní a jednotlivý. Dál se to už řeší pomocí appky, která vzniká a bude vypadat podobně jako PID lítačka.

Jiří Šrámek

S příplatkem.

Urban Transport Lover

Co je to za pitomost??? Vy snad proboha nemáte mobil???

Jan Kocourek

Mám a jak to s tím souvisí? Jak lze koupit jízdenka Labe-Elbe přes mobil? Prosím poraďte.

Zbyněk

Nebo si můžete koupit dražší jízdenku dopravce a v případě některých tratí v ÚK i ještě dražší SJT a pokud si koupíte jízdenku za cílovou stanici či zónu dle Tarifu Tr.10 či Tarifu DÚK, oba tarify v tomto případě nepřímo přirážku vylučují, takže stačí mít naštudováno a nabádání k zaplacení přirážky mě nerozhází.

Zbyněk

Co se týká Karlovarska, tak tam to v pořádku není, spousta spojů vč. autobusů zrušena, tarif je drahý a není funkční ani pro děti či seniory, platí jen osobácích a nepřesahuje ani zmíněného Ústeckého kraje.

-TR-

Já mluvím o mezikrajské dopravě z Ústeckého do Karlovarského kraje. Ta v pořádku je, přinejmenším co se týká železnice.

ušatá

Jo? A co právě ta trať 160, kde se v podstatě nedá nikam dostat, protože R to nezachrání. Scházejí tak Os přes obce a návaznosti, třeba v tom Blatnu.

-TR-

Ústecký kraj přes svoji velkorysost má omezené množství peněz. A když MD neobjednává řádný dvouhodinový takt R Plzeň – Most, kraj ty spoje doobjednává, aby tam ten takt byl. To mi přijde daleko účelnější než doobjednávat Os.

Co se týče návazností v Blatně: přípoje ve směru od Žlutic na Plzeň zpravidla fungují, od Lubence do Žatce jezdí přímá autobusová linka DÚK 745. Problém je ve směru na Rakovník, ale tam je to dáno především snahou navázat vlaky v Rakovníku na rychlíky do Prahy, a to už je především v kompetenci Středočeského kraje.

MartinS.

Vezměte si do ruky mapu a zjistíte, že na trati 160 nemůžou existovat Os přes obce, protože ta trať přes obce nevede… vede kolem obcí, ale ne přes ně. Takže dopravu mezi obcemi zajišťuje autobus, který přes obce jede.

Lektor

140- většina osobáků pouze do Klášterce, dokocnce skoro 4h mezery 160 – osobáky končí na hranicích v Žihli, v ÚK ani žádné obejdnávány nejsou, místo toho jsou degradoány rychlíky 161 – přes Ústecký kraj vede minimálně nějak se podílí na objednávání? 124 – pouze 5 párů vlaků denně 126 – spousta vlaků končí bezdůvodně v Domoušicích (konec kraje) 110 – pár vlaků denně některé nelogicky končí v Peruci (konec kraje) 095,096 – Zlonice-Vraňany provoz objednávají Středočeši, provoz minimální, ústecká část Libochovice-Straškov provoz úplně zastaven 086 – provoz objednává Liberecký kraj, po ÚK vede minimálně 087 – spoustu vlků končí v… Číst vice »

-TR-

Nemáte pravdu. 140 – o provozu za Kláštercem rozhoduje Karlovarský kraj, takže ten Ústecký není z čeho vinit 160 – už jsem tu vysvětloval, že MD neobjednává dvouhodinový takt R a Ústecký kraj to svojí objednávkou doplňuje, což je účelnější než Os 161 – ano, úsek Libkovice – Blatno u Jesenice se nachází na území Ústeckého kraje 124 – Ústecký kraj má zájem o rozšíření objednávky, musel by ale souhlasit Středočeský kraj (viz odpolední vlak končící v Deštnici) 126 – totéž 110 – jde o posilové vlaky, které v Peruci končí proto, že tam vychází obrat soupravy 095, 096 –… Číst vice »

Lektor

Tím jen potvrzujete má slova a vyvracíte svá, že s mezikrajskou dopravou je vše v pořádku a jasně píšete, že s minimálně třemi sousedními kraji nepanuje shoda.

-TR-

Ze strany Ústeckého kraje je s mezikrajskou dopravou vše v pořádku. Shoda nepanuje absolutní, ale vlaky základního taktu jsou zajištěny.

Kdyby to bylo všechno v objednávce MD, určitě by se nejezdilo na tratích 161, 110 a 095, možná by se nejezdilo na tratích 124, 126 a 087, a provoz na tratích 140, 090, 072 a 086 by byl zredukován.

Zbyněk

Jen malá poznámka, v úseku Straškov – Vraňany se škrtalo a to od současného jízdního řádu. Konkrétně zde jsou rychlejší a četnější autobusové spoje.

Zbyněk

Pane, to co tady píšete není až taková pravda, chápu že to na Vaší katedře vidíte jinak, ale ten Váš kraj má spojení ještě více na nic, takže radši působte na domací politiky.

Zbyněk

Než tam u vás začnete v prezentacích uvádět negativa o Ústeckém kraji, přečtěte si alespoň Plán dopravní obslužnosti.
https://www.kr-ustecky.cz/assets/File.ashx?id_org=450018&id_dokumenty=1702363

Os5600

Svým způsobem je to rozumný nápad. Odstranila by se tím extrémní závislost na dopravním uzlu Praha. Moc dobře to známe, ve Vršovicích spadnou troleje a nejezdí půlka republiky, protože spousta dálkových spojů začíná tam.

-TR-

Trochu hloupá úvaha. Nejrychlejší tratě vedou stejně přes Prahu. Např. z Plzně do Brna se už dávno nevyplatí jet přes České Budějovice a Jihlavu.

Ale souhlasím s tím, že je třeba tangenciální tratě rozvíjet. Bez úprav infrastruktury to ale nejde.

Lektor

Ona existovala doba kdy to z Plzně do BBrna bylo rychlejší přes Budějovice?

Petr

Důležité je toto:
„Proto je důležité, aby se o dopravě rozhodovalo v jednotlivých krajích, aby za případná rozhodnutí nesli zodpovědnost konkrétní lidé“. Bohužel nikde není pro obyčejné obyvatele (ne pro nás tady) uvedeno kde a jak si mají stěžovat nebo připomínkovat návrhy. U těch si občan přečte pouze tuto hlášku „Správa železnic, státní organizace, připomínky a podněty k návrhu jízdního řádu nevyřizuje.“ Které působí, jako slušné poslání někam.

-TR-

Připomínky lze zasílat na jednotlivé kraje.

V minulých letech se návrhy jízdních řádů objevovaly na stránkách jednotlivých krajů. Až v poslední době návrhy JŘ zveřejňuje centrálně SŽ. To není špatně. Ale nanejvýš by se hodilo, kdyby tam byly uvedeny kontakty, kam je možné připomínky zasílat.

Petr

Na kraje, už dávno ne, ale směr je správný a také u každého vlaku uvést kdo je objednatel a tedy na koho se obracet.

-TR-

Ale samozřejmě. Nicméně kraj je objednatel vlaků Os a Sp, a tudíž za to zodpovídá. Připomínky k R je třeba zasílat na MD, asi klasicky přes podatelnu.

Petr

Jedno místo pro zasílání připomínek, by bylo přeci jen komfortnější. A to i pro samosprávu.

Martin998

Přestože KSČM naprosto nesnáším a nikdy bych je nevolil, tak musím uznat, že pan Kominek dělá pro dopravu hodně a přijde mi, že hromadná doprava v Usteckem kraji funguje nadstandardně. Na otázku kraj vs MD není jednoznačná odpověď. Mě by se asi líbila kombinace, kdy MD nastavuje nějaké základní parametry ohledně celkového systému VHD, které by musely všechny kraje respektovat, aby byl systém VHD funkční a pro cestující čitelný i pro cesty mezi kraji. Kraje by pak sami rozhodovaly v rámci těch základních parametrů o vlastní objednávce třeba i těch rychlíku. Bohužel krajů je 14 a to je podle mě… Číst vice »

-TR-

Pro změnu krajského uspořádání by byla nezbytná změna Ústavy.

Dalibor

V tomto případě zcela kašlu na partaje. Komínek zřetelně předvádí, že se v proelmatice velmi dobře orientuje, a výseldky v Ústeckém kraji mohou být monhým dalším přímo vzorem. Bohužel máte pravdui v tom, že krajů je zbytečně nmoho a často se při tvorbě krajů vůbec nerespektovaly historické hranice a vazby. Ale to je dost dlouhý příbeh.

ušatá

Přesně tak, určitá pravidla a koncepce a pak to může fungovat a dá se to i vymáhat.

hank

Martin998: Vhodná doba na rekonstrukci státní správy byla hned po převratě resp. po rozdělení federace. Stala se chyba, že jsme se v samosprávě nevrátili k zemskému zřízení. Jenže ono bylo potřeba hodně hnojišť pro hodně kohoutů. Ti kohouti se na těch hnojištích dobře usadili a teď už dobrovolně nedopustí jejich zrušení.

Haha

Zrovna Plzeň – Strakonice (Os) je problém nevůle JIKORDu…

rtep

Ono u nás v Jihočeském kraji je dlouhodobě nefunkční děs běs i krajský úřad. Těžko se pak divit, že integrovaná doprava je tu takový nefunkční paskvil.

-TR-

Máte možnost to změnit na podzim ve volbách.

rtep

Háček je v tom, že nejméně třetině (a možná až polovině) lidí nevadí ani současná nefunkční vláda, natož kraj.

-TR-

Obávám se, že lepší vládu mít nemůžeme, protože i kdyby byla u moci současná opozice, tak by to za moc nestálo. Ale lepší vedení Jihočeského kraje možné je.

ušatá

Současná opozice u moci by se dala přirovnat přímo k tragedii. Už dávno ukázali, co umí.

rtep

Já si dokážu představit pouze tři varianty horší vlády a to jsou Babišovi rudí soudruzi v boji komouši a Okamura nebo Klaus (jakýkoli). Cokoli jiného by byla podstatně lepší vláda.
Lepší vedení Jihočeského kraje je také samozřejmě možné už proto, že o moc horší to být nemůže. Ale pořád to bude narážet zejména na nezájem voličů o dění v kraji.

cestující

Tzv. opozice už svojí nekompetentnost a nepoužitelnost opakovaně ukázala – ta by se zmohla jen na škrtání a rušení.

rtep

Takzvaná vláda dokázala zejména naprostou neschopnost a jednoznačný vliv Babišových firem na politiku.
Zároveň vláda ANOfertu otevírá vrata pro plný návrat komoušů k moci. Pod vedením agentů Falmera a Bureše.

rtep

Ještě dodám, že škrty a rušení nás čekají v nejbližším čtvrtstoletí právě pro zrůdné hospodaření současné vlády, která nás úplně zbytečně zadlužila na několik generací dopředu.

svojsin

cetující: Tak třeba v naši slavné COVIDkrizi opozice navrhovala často rozumnější věci, než ANO/ ČSSD.
Ti to napřed odmítli a pak vydávali za svoje nápady.

Chápu, že se např. z ODS někomu může vzhledem k minulosti zvedat kufr.
Ale zkuste se zajímat trošku podrobněji o to, co se v tom kterém čase u nás v politice dělo.
A jakou roli, popř. co zrovna dělal např. Zeman,Babiš, klaus starší atd. atd.

-TR-

A vy si myslíte, že ve vládě by se opoziční strany chovaly stejně jako nyní? To je ale naivní představa.

Mirek111

Copak, zastesklo se Vám, po – ČSSD – ODS- TOP 09 a dalších???

rtep

To se zastesklo zdaleka nejen mně. Poté, co tu předvádí ANOfert.

svojsin

TR: Nejde nic lepšího, než estébák, který se stará jen o svoje kšefty, o firmu se „kterou nemá nic společnýho“, opírá se 30 let po 17.11 89 o komunisty a potřebuje kámošit s lidma kolem Vráti Mynáře, kteří vedou ČR do područí Číny a Ruska??

Samoz . že JE možnost lepší vlády i z opoz. stran.
A to přes nedokonalost lidí v těchto stranách….

-TR-

Vládu současné opozice jsme tu měli před rokem 2013. Děkuji, nechci. Stačilo.

rtep

Naštěstí se každému nestýská po vládě jedné rudé strany a snad tedy časem agent Bureš skončí v propadlišti dějin, případně v kriminále.

Anonymus

Lokalky nahradit rychlikama. Jsem za 100%

Lektor

Problém je spíš počet krajů, 13 je prostě moc. Kdyby kraje objednávali i rychlíky tak si myslím, že by měl problém s jejich zastavovací politikou.

Kamui

To si myslím také. Ono ty komunistické kraje nebyly zase až tak blbě vymyšlené.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Historie_kraj%C5%AF_v_%C4%8Cesku#/media/Soubor:%C4%8Cesk%C3%A9_okresy_1960.png

Martin

Tohle jsou komunisticke kraje, jen z roku 1949…

Robert Šalda

Ale chystalo se to již v průběhu tzv. III. republiky od roku 1945.

Jiří Šrámek

Až na sever republiky. Co má / mělo společného třeba Jslonecko, nebo Frýdlantsko s Mosteckou uhelnou pánví? Nic. Nikdy. Ani historicky.

Petr

Když ono to zemské zřízení , neprošlo, že by se tvořily vnitřní hranice. Což zrovna u Horažďovic, nebo Březnice, by mohli vykládat. 😀 Ono ostatně říkat rychlíkům z Prahy ke státní hranici, dálková doprava je také trochu nadsazené.Kdyby fungovaly slibované koridory s v 160 km/h tak by to nikam nebylo dál než dvě hodiny.

Jedine vlaky

Pokud budu mluvit o zkušenostech z JMK, tak mohu říci, že tohle přinese spíše zhoršení. Na vytížených tratích došlo ke zkrácení intervalů a byl zvýšen počet spojů. Příkladem je čtvrthodinový interval do Blanska, Tišnova, Hrušovany. Do budoucna se počítá i s dalšími tratěmi. Velká část lidí přestupuje z autobusů a IDS zde docela dobře funguje. Problémem jsou brutto smlouvy. Ať má každý kraj svůj tarif, ale neměl by je cestujícím vnucovat. Tedy ať se uznává i tarif dopravců společně s jednotným tarifem. Žádné zelenomodročervené prostory. Teď se třeba nedá koupit jízdenka Brno-Moravská Nová Ves s tím, že pojedu rj nebo… Číst vice »

Kamui

Osobně si myslím, že z těch krajských tarifů se dělá větší problém, než to skutečně je. Někomu kdo bydlí v Plzni je úplně jedno, že v brněnském S-bahnu se bez lístku musí nastupovat pouze do vozu se zeleným pruhem, protože brněnským S-bahnem stejně nikdy v životě nepojede (a šoutouši si informaci o zeleném pruhu bez problému zjistí).

kakov

tím bych si nebyl jistý, i plzeňák může trávit dovolenou v JMK a jet pomocí VHD na Punkvu (například), upřímně řečeno i pro mě jako šotouše je mnohdy problém se v tom vyznat, natož pro běžného občana….

Jakub P

Na druhou stranu, u spoje, kterým jedu dvakrát za 10 let, mě to, jestli jedu podle nejvýhodnějšího možného tarifu, trápí o dost míň, než u spoje, který používám několikrát týdně. A zjistit, kde si mám na výletě opatřit lístek považuju za základní dovednost pro cestování. Ať už jedu na výlet do jiné země nebo jen jiného města/kraje.

Tomi

Každý zvažuje pro a proti a je fajn mít na výběr. Toaletní papír taky nekupujete určitě pořád stejný, jako za komunistů, ale vybíráte si a když jdete někam, kde nechodíte často, ale mají tam horší ten papír než ten, co doma používáte, tak si to přičtete k celkovému dojmu z toho zařízení.

kakov

hlavně si živě dovedu představit, jak někdo z druhého konce republiky bude opravdu chtít jet tím vlakem z JMK, v životě neslyšel o nějakém pruhu nad dveřmi, vleze do vlaku těmi, které jsou nejblíž a hned mu nějakej snaživej psychopat napálí pokutu…..
hádejte co si většina takových lidí řekne, vlak je fuj, bez auta to dneska nejde……..

Tomi

Bytu to může být 10 let jedno, tak může vyvstat důvod, že jednou tam pojede. Ať už na výlet s rodinou nebo z jiného důvodu a posledním hřebíčkem do rakve vlaku pro výběr auta bude to, že tam platí takový tarif a tam takový a třeba SJT bude nejdražší variantou, protože musí zohlednit všechno.

Dominik

Z pohledu cestujícího je čtvrthodinový takt do Blanska možná dobrý, ale z pohledu nákladních dopravců už tolik ne, jelikož na ně defakto nezbývá kapacita dráhy, ale to není vinná kraje (je logické, že chce co nejlepší spojení pro občany), ale správce infrastruktury, že takový takt umožnil, když pak nezbyde i kapacity pro ostatní.
Co nejrychleji zaintegrovat MHD a busy do SJT a všechna ostatní IDS zrušit, ale to by bylo asi moc jednoduché.

Martin

To je ale problem investic do zeleznicni site, take by se vam nelibilo, kdyby na ucpanych silnicich vznikly pruhy pro kamiony narizene statem, protoze proste neni kapacita…
Nakladni dopravci si myslim dobre vedi, ze neni problem v osobni doprave, ale v kapacite, zvlaste kdyz je poptavka po zeleznicnim spojeni, proto tam je 15min. interval,…

Dominik

Já neříkám, že je problém v osobní dopravě jako takové, sám říkám, že je problém z kapacitou. Je mi jasné, že je nutná investice do železnice, pro zvýšení kapacity (stavba nových tratí, přeložek, atd…), ale dokud to nebude tak se holt dočasně musí jedno omezit, aby se tam vešlo i druhé (jako když se třeba z nějaké ulice udělá jednosměrná při nějaké akci, kvůli parkování). Takže jasně stanovit, že toto omezení je dočasné a musí se urychleně začít se zkapacitněním. Je to bohužel nepříjemné, ale nemůžeme čekat 10 let než se dráha zkapacitní, abychom pak nepřišli nato, že po kolejích… Číst vice »

On.

Vzhledem k tomu jakým způsobem funguje mezikrajská doprava ve většině případů (čest výjimkám), byla by objednávka rychlíků kraji nejkratší cesta ke zrušení osobní železniční dopravy u nás. Ano jsou výjimky kdy kraje doobjednavají rychlíky,ale jde o doplnění intervalu na okrajích dne a rychlíků které plní funkci spěšných vlaků. Aby se 4 kraje a Praha dokázali dohodnout na rychlíku Praha – Morava, včetně kapacity, četnosti jízdy na okrajích dne, ceně a pravidlech tomu nevěří ani největší optimista.

kakov

bohužel máte plnou pravdu

V. K.

Ač Ústeckou politickou garnituru opravdu nemusím, tak v tomhle má pravdu. O regionální dopravě by neměl rozhodovat někdo od stolu z Prahy, kterému je daný region úplně ukradený. Že jsou v tarifech rozdíly možná není šťastné, ale je to logické, protože rozdíly jsou i mezi kraji.

Frantisek

Diletant je diletant, ať sedí, kde chce. Nesmysly jsou schopni vymyslet i v krajích a naopak. Hodně záleží na konkrétních lidech. Krátké vlaky po čtvrthodině těžko vynahradí těsné nepřípoje, a navíc zabijí trať pro všechny ostatní segmenty. Politicky to vypadá hezky, ale použitelné je to jen pro někoho.

kakov

naopak, takt 15 minut je dokonalé řešení přestupů, neříkám, že jediné, pač nejsem vázán na to, kdy jede vlak, vyrazit o 15 minut dřív a (v nejhorším) mít 15 minutový přestup není žádná trága

Tomi

Trágou se to stává, kdy logický systém, kdy se jezdilo přímo a následně mají nastat dva přestupy a najednou se vám cesta, která má trvat hodinu prodlouží na téměř dvojnásobek… A ruku na srdce, bude spousta tratí, kde interval být i 20 minut nebo méně zkrátka nebude udržitelný přesto vlak odněkud někam, co hodinu smysl mít bude nemalý.

Ondra

Akorát diletant sedící na kraji rozdrbe pouze svůj kraj a navíc k němu mají voliči celkem blízko, takže ho můžou při nejbližších volbách vykopnout. Diletant sedící na ministerstvu může rozdrbat celou republiku bez jakékoliv politické odpovědnosti.

Anonym ze severu

Nemůžu si pomoct, ale ten vládní koncept objednávání mi připomíná (před pár lety) převedení opravování maturitních slohových prací pod Cermat. A teď se opravování zas bude vracet zpět na školy, protože stát na to nemá peníze. Tak už jenom z tohoto důvodu bych to vládě, resp. MD nedával. Od toho tu máme přeci krajské politiky, ne? A když se nedohodnou, pak až by mělo nějak pomoct MD.

Tomi

Ta poslední věta určitě není logická. Cestující by měl mít na výběr a tedy krajský tarif by neměl být povinností, nýbrž variantou a každý segment trhu (= každá část cestujících) by si sám vybral, za jaký tarif pojede. Chápu, že značná část lidí je dneska tak hloupá, že potřebuje mít nalajnovanou tu jedinou správnou variantu, jinak je to pro ně složité, ale složitosti pak vznikají právě, když nemá člověk na výběr a je tlačen do jediné správné možnosti. Nicméně zákazy jiných tarifů a absolutní nezájem se v některých krajích dohodnout jsou tím antisystémem, který do rozvoje hází vidle a myslím,… Číst vice »

Gale

On ten problém bude asi trochu v dopravci.
Steward z chorvatského koupáku v pohodě dovede prodat jízdenku DÚK, v Leošově tramvaji z Prahy do Ostravy pořídím jízdenky do Lichkova, ba i Bulhar (který teda není žádný Bulhar) ve Švejkovi dokáže prodat jízdenku Zlínského kraje, jen u těch modrých je to hrozný problém…

Martin Hanzal

Kdyby dokázaly kraje opravdu efektivně spolupracovat, tak by v tom problém nebyl, ale rychlík v relaci Bohušovice nad Ohří – Klášterec nad Ohří opravdu nejsem zvědav 🙁

Zbyněk

Přímý rychlík jede v této relaci jen jeden a to brzo ráno a večer zpět, kraj platí asi 15 parů vlaků mezi tím. A díky snaze kraje je můžte jet v úseku Roudnice – Klášterec za 130Kč tam i zpět se dvěma dětmi za 160Kč, či dva dospělí za 220Kč a je v tom i regionální autobus, to Vám jiné relace, na které zase zvědav jste nenabídnou.

DPP odbornik

Neverim, ze toto skutecne napsal pan Kominek. Pochybuji, ze by si udrzoval takovy prehled na urovni pomalu nadsence. Naopak z doslechu vim, ze se pan Kominek zna s jistym clovekem jmenem Skala z Dopravniho webu a udajne mu v leccem nasloucha. A tento clovek, nebo nekdo nim povereny ci s nim spolupracujici, napsal s vysokou pravdepodobnosti velkou cast tohoto textu. To jenom tak pro upozorneni.

-TR-

Uvedené údaje jsou veřejně dostupné a dají se dohledat přes Google.

Hledač záhad

Ten Skála je kdo? Na Kreportu psali, že zprivatizoval Šumavu a teď prý ČSAD autobusy Plzeň…

kakov

tak ČSAD Plzeň rozhodně nezprivatizoval

Mat

Zklamu vás, pan Komínek je člověk, který jezdil s trolejbusem dlouhou řadu let v Chomutově. Do teď ho občas můžete vidět na trolejbusu nebo v zelených autobusech. Za volantem. Když mu člověk napíše s problémem tak ho ihned řeší. Koukněte se do skupiny na FB „Veřejná doprava v ústeckém kraji“. Jarek je člověk na správném místě a doopravdy se snaží. Je to vidět a svým lidem doopravdy naslouchá. Zaměstnanci ho mají rádi, protože to je prostě frajer.

DPP odbornik

Ano, vim ze jezdi s autobusem. A vim ze s autobusem jezdi i ten jisty Skala, ktery jinak fusuje hlavne do mnoha veci na zeleznici. A narozdil od onoho Skaly neni Kominek vasnivy a demagogicky fanousek zeleznic, ktery upravuje realitu podle pozadovaneho vyzneni a podobny text by do kupy sam nedal. A vim ze se oba panove znaji. Mam k dispozici rozhovory, kde to jeden z nich priznava treti osobe. Bohuzel nemam dovoleno je uverejnit kvuli ochrane one treti osoby, ktere bylo ze strany nekterych dopravnich fanatiku uz i vyhrozovano nasilim. Cela zalezitost uz je ale v setreni.

-TR-

Tahle story je zrovna tak věrohodná jako ta o údajném ruském agentovi s ricinem, o němž se ukázalo, že si ho vymysleli v redakci Respektu.

kakov

možná tomu sám věří, lidi dokáží vymyslet lecos

-TR-

On je to ten stejný troll, který tady vystupoval pod přezdívkami Souprava, Spravedlnost apod., a také se zmiňoval o nějakém Skalovi, kterého očividně z nějakého důvodu strašně nenávidí.

ABC

Ne, vymysleli si ho sami na ruské ambasádě a Respekt jim to sežral i s navijákem

Frantisek

Tak jestli je jiný názor než „rušit koleje a stavět silnice, protože po ořezaných kolejích už nikdo nejezdí, zatímco po stále rozšiřovaných silnicích ano“ demagogií… 🙂

kakov

já mám zase k dispozici ekonomické výpočty prvotřídních odborníků, které ukazují, že lokálka obsluhovaná 810 je mnohem ekonomičtější než silniční doprava, bohužel je nemohu uveřejnit, protože autíčkáři jim už vyhrožovali, že je přejedou svými Daciemi a 20 let starými BMW

😀

ušatá

Vypadá to jako vtip a legrace, nevím zda je to od vás ironie, ale bohužel, on je to docela fakt. Opět, bohužel.

kakov

samozřejmě je to smyšlený vtip, v psychologii se tomu říká nastavit zrcadlo 😉

ušatá

Jenže, budete se divit, on to ve skutečnosti není vtip. Spíš jste se jím trefil do drsné reality. Vím o tom své.

Zbyněk

To co píšete je zajímavé, divil bych se, že by jste si to jen tak vymyslel, avšak v případě politika je těžké objektivně uvažovat.

Cestujicí

No nevím. Někdy v zimě jsem mu psala e-mail a dodnes neodepsal.

-TR-

Zkuste se připomenout. Občas je to nutné.

Jiří Šrámek

Netrpíte fatálním nedostatkem jódu v organizmu? Mnohé tomu naznačuje.

Kamui

Na Slovensku se něco letos chystá:

https://www.zssk.sk/turisticke-vlaky/

Uvidíme jak se to chytí.

Nicméně (a říkám to nerad), sice na východním/středním Slovensku to moc neznám, ale řekl bych že tam tzv. chcípnul pes. A pokud tam jedou nějací turisté, tak jedou automaticky autem o vlaku jako alternativě ani neuvažují. A je fakt, že udržovat trať pro tři páry poloprázné 810 (pokud na trati není nákladní doprava) je trochu drahá sranda.

Ketchup1970

Mraky se kupily i nad tratí Nové Mesto nad Váhom – Myjava- Vrbovce-(Velká nad Veličkou-Veselí nad Moravou) . Ale vyhrál nakonec rozum. Na trati je nyní čilá taktová doprava na bázi derivátů 810 plný vlak studentů pracujících i seniorů. Tak se M.R.Štefánik nemusí obracet v hrobě zas tolik , aspoň Myjavou vlak projíždí.

-TR-

Tuto trať drží nad vodou především zájem české strany. Proto je IDS JMK rozšířený až do Myjavy, a proto se podařilo v roce 2013 zlepšit přípoje ve stanici Vrbovce (resp. Velká nad Veličkou).

Ještě by to chtělo odstranit přestup na hranici a bylo by to skvělé turistické spojení např. na hrad Čachtice.

Lech Malý

No a k tématu: dokázalo/chtělo by MD tlačit na rozvoj přeshraniční dopravy do Myjavy tak jako JMK?

-TR-

Obávám se, že ne. V tomto ohledu dávám Jihomoravskému kraji palec nahoru.

Ketchup1970

No jezdil jsem tímto ramenem často , je to můj rodný kraj. A pokud myslíte , že to drží nad vodou JMK, asi to má něco do sebe. Ale zároveň jízdné slevy od Fica . A taky Moravsko-slovenské vztahy rodin , oni totiž moravští Slováci jsou taky Slováci😀

-TR-

Rodinné vztahy nezachránily Os Horní Lideč – Púchov. Takže to fakt není směrodatné.

hank

Na Kopanicích to směrodatné je.

Jedine vlaky

Ideální 2h takt Veselí n. Moravou-Myjava s následným přestupem na Os v 2h taktu Myjava-Trenčín.

-TR-

A co takhle rovnou přímý Os Veselí nad Moravou – Trenčín? 😉

Peeetr

Jenže na tom Slovensku nijak masivně nerušili tratě, pouze na nich nesmyslně omezili provoz.
To je jak šetřit na baráku, že v něm zakážete bydlet víc jak 1 nájemníku.

Kamui

Co jsem slyšel, tak úředně tratě sice nezrušili, ale mnohé z nich jsou dnes již nesjízdné.

ušatá

Pokud mám strohé informace ze Slovenska, pak opravdu tam začíná být tlak na obnovu a posílení železnice v dopravním systému, a to i na lokálních tratích a je požadavek na obnovu provozu na řadě z nich. Uvidíme.