Sázka na nízkonákladové rychlovlaky vyšla. Renfe přepravilo mezi Barcelonou a Madridem třikrát více cestujících
Jednotky Talgo 112 v barvách značky Avlo. Foto: Renfe
Jen státní dopravce zaznamenal za poslední půlrok nárůst počtu cestujících na více než dvojnásobek.
Líbí se mi jak probíhá rozkrádačka a lidi ještě tleskaj. Na ziskové tratě se pouští soukromá konkurence, kdežto ztrátové dotuje stát z vlastní kasy. Přitom cena jízdenky a tedy i množství cestující je pouhým rozhodnutím státního dopravce…i bez jakékoli konkurence mohl slevit a přilákat tím víc lidí na železnici.
Stejně jako u mnoha dalších věcí je železnice služba…jejich ceny a případné dotace jsou politickým rozhodnutím a jejich účel je sloužit státu, tedy veřejnosti, pokud se stát rozhodne, že tuhle službu poskytovat nechce, ať ji neposkytuje, ale jako celek, nejde privatizovat zisky a socializovat ztráty.
Máte pravdu, je to dokonale celé absurdní a přišlo to s tím 4.žel. balíčkem, pokud se nepletu. Vzpomínám si, že když se tenkrát generálního ČD, a.s. – myslím, že to byl pan Kupec – ptali, jestli by ČD, a.s. taky nemělo mít vlastní nízkonákladovku, tak on jenom kroutil nechápe hlavou, že jako proč bychom to dělali ? Státní dosyp mezi Prahou a Ostravou je přece i při vození vzduchu – naproti tomu se tam vyrobili další 2 soukromí dopravci, kteří odčerpávají klientelu ČD a současně to stát z eráru skrze slevy na jízdném ještě dosypává – pokud by tam národní… Číst vice »
Ano. Ty sladké vzpomínky na úžasné časy, kdy do Ostravy jezdily jen Dráhy a všechno bylo perfektní, a pak tam přišli soukromníci a všechno pokazili a zdražili.
Především je srandovní jak pan „Jan Suchý “ mystifikuje. a) do 12/2012 byly vláčky Praha-Ostrava dotovány. Nyní na téže lince jezdí vláčky bez přímých dotací jako tzv. objednané vlaky Ministerstvem dopravy… b) problém který Jan Suchý popisuje už má zákonné řešení. Několik let. Jmenuje se to „test hospodářské vyváženosti“ a je to náplní práce Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře Mimochodem zavedení těchto pravidel je IMHO důvodem proč RGJ „emigruje“ z ČR, neboť nové vlakové linky plánuje zejména v zahraničí (v ČR plánuje RGJ projíždět nebo dokonce ČR bude objíždět viz Varšava-Brusel či Mnichov-Bukurešť). https://zdopravy.cz/deset-novych-linek-napric-evropou-regiojet-ukazal-plany-na-velkou-expanzi-84632/ Připomínám dřívější plány RGJ na… Číst vice »
„I bez jakékoli konkurence mohl slevit“. Bože. Jasně, to udělá každej monopolní poskytovatel čehokoli, to je jasný a nikdy to jinak nebylo. Jinak, ta vaše „myšlenka“ je skutečně štěpná, dle její „logiky“ by zřejmě třeba na Karlštejně či v centru Prahy směly bejt jen hospody vlastněné státem, páč zisková restaurace v soukromých rukou je jasná rozkrádačka…
Nota bene když tu památku ještě stát opravuje ze svého že?
Hm, a nebude tady taky trochu důvod proč se to zaplatilo ze státních peněz (stavba) aby s tím mohlo jezdit co nejvíc lidí? Stát snad není primárně orientovaný jako výdělečný podnik, ale jako služba občanům?
A to že se počet cestujících zečtyřnásobil je rozhodně pořádný úspěch, to už chce slušnou chcupe jako prezentaci rozkrádačky… a že státní doteď neslevili, dokud nebyla konkurence? To je příklad toho že ty ekonomické teorie o tom že někdy se i zlevněním dá vydělat víc (zvýšením objemu) skutečně občas i fungují… neříkám že vždycky ale někdy fakt jo!
Nojono,
jízdenka v ceně letenky. Vzpomínáte?
Jsem zkoušel googlit ty 7 EUR-ové lupeny z Madridu do Barcy a našel jsem jich vcelku poskrovnu – neříkám, že nejsou, ale je jich jak šafránu a blbé je ještě to, že těch spojů AVLO nejezdí zrovínka nějako moc, no – tak 4 denně a ceny – když dám zkusmo 4.3.2021 – tak mi to hodí 9, 19 a 25 EUR od – viz níže:
https://avlorenfe.com/vlc/search.do?c=_0TK4
Druhá možnost je to QUIGO – viz níže:
https://ventas.ouigo.com/es-ES/journey-results/outbound
Tam je nejnižší za 19 EUR, ale zase na kačenou řady 112, ale TGV-čkem DUPLEX !!
To máte jako 99 Kč s LE Praha – Ostrava. Také to v nabídce bylo, ale pro konkrétní spoj v konkrétní čas v podstatě nedostupné.
Ta čísla za poslední 2 roky kvůli protiepidemickým opatřením pochopitelně moc vypovídající nejsou, ale jedno je jisté. Konkurence naučí Španěly svoji špičkovou vysokorychlostní infrastrukturu využívat tak, aby byla ku prospěchu maximální části potenciální klientely. A trasa Madrid – Barcelona – francouzská hranice má obrovský potenciál. Díky dosažitelným rychlostem je vlak benefitem nejen pro lidi bezprostředně bydlící v obou metropolích, ale i těch, kteří se na stanici musí dovézt IAD z míst časově vzdálených od nástupních bodů do hranice 60 min.
Jako ty data se PR oddělením vyloženě hodí. Lockdownový minulý rok, kdy se lidi dost báli vs nyní, kdy už lidi celkem vylezli ven a hned jsou z toho stovky procent. Jaké by asi bylo srovnání s před covidem…
V textu máte odkaz na článek ze září, kdy se srovnávala data za srpen se srpnem před covidem. I tak nárůst.
Jaké další údaje mám vyplňovat?
Ty vlevo dole
Vyšší matematika ve stylu „jednou tolik“. Renfe vzrostly počty o 225%. Spolu s další společností, co tam nově začala jezdit, na trojnásobek. Něco tady nehraje, že …?
Máte 100 Kč. Přibyde vám 225 % toho, co už máte. Máte v součtu 325 Kč.
No právě o to šlo. Ale už je v textu opraveno na čtyřnásobek.
elasticita poptávky.
jen pro všechny diskutery budoucí…aby to fungovalo rozumným způsobem…musí být cena, že které se klesá, dost vysoká. a to u nás obvykle není.
My jsme jezdily PH OV za šest set , Nějaký Španěl nás po deseti letech jenom dohání 🙂
Kdežto teď vysvětlujte lidem se starým uvažováním a kupeckymi pocty , ze než si koupit Praha – Olomouc za 349 tak si mohou koupit Praha Ostrava za 199 a v Olomouci vystoupit …
Má to jedno nezamýšlené riziko. Dopravce z prodaných lístků usoudí, že má dlouhodobě plnou obsazenost až do Ostravy, tak proč by v Olomouci zastavoval.
Když bude zabedněný a tupý byrokrat, tak ano. Normální člověk by před takovým rozhodnutím provedl sčítání cestujících.
To sčítání je počet prodaných lístků Třeba Regiojet prodává lístky výhradně pro konkrétní místo v konkrétním vlaku. Už jsem zažil, že v případě zpoždění povinně mistenkového vlaku, ve stanici kde by normálně zastavil nestavěl, neb nikdo neměl zakoupenou mistenku z ní ani do ní. Technokrat bude trvat na zastavení.
Sčítání se nedělá podle prodaných lístků.
Tak samozřejmě, existují jen ČD, že… 😉
Jasně, a pak se bude hrozně „divit“, že mu kvůli tomu počet cestujících do OVA nestoupl ale klesl…
Takového dopravce bych chtěl vidět 😁
Ale kdepak, přičetl by to vývoji trhu. Nebo myslíte, že autobusový dopravci počítají poctivě každého cestujícího ručně, aby měli přesné údaje. Kdepak, vycházejí z prodaných lístků. Sčítání dělají tak dopravní podniky, ČD. A v rámci příslušných IDS, ale tam takové akční nabídky nejsou a data nelze zjistit jinak, krom sčítačů vstupu a výstupu v jednotlivých vozech. Ale ani to není zcela přesné, jistá chybovost tam samozřejmě je.
Pardon ten předchozí příspěvek je odpověď pro nick tarten. Teď pro vás. Vy ho neuvidíte. Vy jen se v diskuzi pohoršovat, proč tam přestal zastavovat, když jste si tak výhodně kupoval lístek (v podstatě podváděl) a budete se divit, že si ten dopravce ani neudělal sčítání, když tam přece vystupovalo tolik lidí a jak může tvrdit, že počet cestujících do té stanice neospravedlňoval z hlediska nákladů zastavování. A když vidím výsledky některých sčítání, nedivil bych se kdyby vznikly (ty některé) od stolu.
Doufám že toto kromě databáze lístků aspoň semtam někdo zkontroluje pohledem na perón… jinak hrozí že úloha konkuretů aby byli lepšé bude neférově zjednodušena 🙂
A cestující tu slevu zneužili 😀
Když se dopravce chová „tržně“ a vyrábí slevy postavené na hlevu, nemá se co divit, že se cestující také chová obdobně „tržně“.
Tak jasně, to je taková banda…
Lepší se bez nich obejít 🙂
Podobně jsem jednou jel z Innsbrucku do Vídně.
Jízdenku jsem měl ale koupenou až do Brna protože to bylo zhruba o polovinu levnější než jen do Vídně.
Pokud vezmu trasu Praha – Ostrava, kdy lístek stál 400 Kč, k tomu místenka 200 Kč a dnes se jezdí za 300 Kč. Jinak nemůžete ostatní spoje v ČR srovnávat s rychlovlaky ve Španělsku, protože ceny v ČR jsou nižší kvůli dotacím v rámci objednávek.
A porovnávat roky 2021 s rokem 2020 není úplně směrodatné. Lepší by to šlo s rokem 2019.
z hlediska chování poptávky můžu. protože cestujícímu je úplně jedno, že je jízdenka s dotací nebo bez.
I když v zásadě ano, ne tak úplně. Jízdenky za různou cenu (a různě dotované) mívají i různé podmínky, které rozhodně užitnou hodnotu pro cestujícího ovlivňují. Třeba možnost použít jiný spoj, nebo jízdenku úplně vrátit.
V principu muzete, ale jak jste sam psal, pokud jsou ty puvodni ceny dost nizko, nemusi to fungovat.