Salámová metoda: Po dvoumiliardové investici Správa železnic zase opravuje šumavskou lokálku

Nádraží Horní Planá na trati 194 z Českých Budějovic do Černého Kříže. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářNádraží Horní Planá na trati 194 z Českých Budějovic do Černého Kříže. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Nejde o první případ, kdy Správa železnic rozkopává trať po nedávné modernizaci.

Po dvoumiliardové stavební akci z let 2014 až 2016 měla být trať z Českých Budějovic na šumavský Černý Kříž (potažmo do Volar) nejmodernější lokálkou v republice. Ukazuje se ale, že není až tak moderní, aby nesnesla další investice a opravy, které Správa železnic postupně provádí.

V letošním roce dokončila opravu úseku Černá v Pošumaví – Horní Planá a aktuálně podepsala smlouvu s firmou Tým dopravního inženýrství na projekt opravy tratě mezi Horní Planou a Novou Pecí. Samotná stavba má probíhat v letech 2021 a 2022 a neobejde se bez výluk. „Předmětem akce je souvislá výměna kolejnic a pražců, pročištění štěrkového lože a odvodnění, oprava mostu, propustků a přejezdů a zřízení bezstykové koleje,“ píše Správa železnic na svých stránkách.

„Revitalizace trati České Budějovice – Černý Kříž proběhla v letech 2014-2016. V této stavbě prošly všechny dopravny na této trati celkovou modernizací – železniční svršek, nástupiště a v neposlední řadě zabezpečovací a sdělovací zařízení, které se navázalo do dálkového ovládání a řízení celé trati. Mezistaniční traťové úseky nebyly předmětem stavby,“ uvedl mluvčí Správy železnic Tomáš Polák.

Na doplňující dotaz, proč nebyly mezistaniční úseky součástí velké stavební akce před pěti lety, Správa železnic neodpověděla. (Pozn. red.: odpověď dorazila dodatečně, doplněna v 10:45 – S ohledem na skutečnost, že projekt Revitalizace trati České Budějovice – Volary byl spolufinancován z evropských prostředků a ekonomika stavby neumožňovala rekonstrukci železničního svršku v celém úseku trati, bylo rozhodnuto o realizaci železničního svršku pouze v dotčených dopravnách).

Na šumavské lokálce tak musejí cestující počítat s komplikacemi i v dalších letech. Správa železnic se totiž chystá i na opravy mezistaničních úseků Kájov – Hořice na Šumavě a Hořice na Šumavě – Černá v Pošumaví.

Nejde o první případ, kdy Správa železnic rozkope trať po nedávné modernizaci. Opravu chystá i na trati mezi Karlovými Vary a Mariánskými Lázněmi, která rovněž prošla velkou modernizací. Půjde o opravu Bečovského tunelu.

Podobným případem je i trať z Liberce do Tanvaldu. Pět let po dokončení rozsáhlé modernizace tratě se Správa železnic chystá opět přerušit provoz kvůli opravám. Chystá rekonstrukci 82 metrů dlouhého Dolnolučanského tunelu. Pro cestující to bude znamenat výluky.

Dopravci si přitom často stěžují na to, že Správa železnic řadu oprav kouskuje na více let a zbytečně tak dochází k opakovaným výlukám. Důvodem může být i to, že u oprav do určitého limitu se na rozdíl od větších revitalizačních akcí nemusí řešit ekonomická návratnost.

Nádraží Nová Pec na trati 194 z Českých Budějovic do Černého Kříže. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářNádraží Horní Planá na trati 194 z Českých Budějovic do Černého Kříže. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářNádraží Horní Planá na trati 194 z Českých Budějovic do Černého Kříže. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářNádraží Nová Pec na trati 194 z Českých Budějovic do Černého Kříže. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářInfopanel ve vlaku GW Trainu mířící na Černý Kříž. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářVlak GW Trainu na Černém Kříži. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Tagy Správa železnic Top trať 194 České Budějovice - Černý Kříž
106 komentářů