Salámová metoda: Po dvoumiliardové investici Správa železnic zase opravuje šumavskou lokálku

Nádraží Horní Planá na trati 194 z Českých Budějovic do Černého Kříže. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářNádraží Horní Planá na trati 194 z Českých Budějovic do Černého Kříže. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Nejde o první případ, kdy Správa železnic rozkopává trať po nedávné modernizaci.

106 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
LKB

Podle meho nazoru by mela SZ koncepcneji rekonstruovat zeleznici v mensim mnozstvi zakazek tak, aby mohla venovat vetsi mnozstvi energie, penez, lidi atd. nove vystavbe. Takto jede opakovane to same (s vylukami), protoze cast (zbytecne) rozdelila na stanicni useky a mimostanicni useky…

Vlastimil Kocurek

České Budějovice – Šumava, je to časově nedostupné, při jednodenním výletě na Šumavu strávíte ve vlaku více hodin než v přírodě. A to je katastrofa.

Vlastimil Kocurek

Po rekonstrukci místo 3 hodin už jen 2 a1/2. Ale to je nepatrné zlepšení, které stále odrazuje k použití vlaku, nemluvě ani o dopravci. Je nějaká naděje ?? Asi není.

bkv

To je jako se ptát proč D5 mezi Plzní a Rozvadovem budou opravovat salámovou metodou. Vždyť to můžou udělat všechno najednou během jedné uzavírky.

Jan Vávra

Přijeďte se podívat k nám do Děčína.Krásná trať (Kozí dráha) vedoucí Jílovským údolím je již několik let záměrně ničena Magistrátem ve spojení s Policií České republiky.

-TR-

Co do toho pletete policii? 😀

Ano, to, že se nejezdí na Kozí dráze, je problém, na který upozorňují zástupci některých koaličních i opozičních stran v Ústeckém kraji, ale policie s tím fakt nemá co do činění.

Jan

Černá díra na peníze…bravo..

Jiří Kocurek

Správa Železnic tohle umí nejen na lokálkách. Ale i na trati z Brna do Olomouce/Ostravy. Ani vyhrožování Jančurou nepomohlo, letos na jaro bylo opět rozkopáno. A teď na podzim znova.

J.K.

SŽDC potřebuje konkurenci, aspoň na lokálkách.

Jiří Kocurek

JHMD, Železnice Desná, AŽD, vlečkaři … našlo by se toho víc.

Leinad

A mezi kterými místy si může dopravce vybrat, po čí koleji pojede? Napadá mě akorát Liberec-Jablonec vlakem nebo tramvají.

J.K.

Přesně tak, je toho málo, většinou tam kde jsou dráhy odhozené, na zrušení. A pak kde je potenciál si dělá SŽ půlroční výluky deset let…

J.K.

Pro ty že není nekonečně peněz na opravu naráz – to chápeme. Ale nemusí se na každé druhé lokálce rozkopat 7 km s NAD půl roku, to je ostuda prostě…

Y.K.

Ostuda je to nejmenší. Zcela to bombarduje snahy samospráv, dopravců i jedinců jezdit vlakem. SŽ nakonec: „abyste se nepo…, mi tu teď budeme půr roku měnit koleje, tak se zchlaďte“.

Paja

No a to je ještě ta lepší varianta, někdy taky má SŽ týden denní výluky kvůli tomu aby dva maníci s MUVkou mohli prožezat nálety kolem trati.

Miloš

Všechno je jen o penězích-někoho vysát,někomu nahrabat.V létě jsem byl týden ubytován ve Stožci u zastávky a nebylo vlaku na trati z Budějic do Nového údolí,který by neměl spožění (nebyl problém 20-30 minut).

David

Já trať České Budějovice – Český Krumlov jezdím poměrně často a od té doby, co to má GW train regio, se mi nestalo, že by to bylo bez zpoždění. Dokonce jednou prázdný vlak, projeli jsme všechny stanice na znamení a stejně z toho bylo 7 minut zpoždění. V létě, kdy jezdili vodáci, kolaři ani nemluvně. Podle mě mají prostě jízdní řád nastavený tak, že ho nejsou schopni splnit. Navíc vnitřek vlaku je naprosto příšerný, smrdí to uvnitř naftou, je tam totální vedro….

Vlastimil Kocurek

Musíte se obrátit na Jihočeské hejtmanství, které na to nese 100% vinu, protože je kontrahoval a prodlužuje jim to. Já jsem tím jel jen jednou, a už bych do tho nenastoupil Je to firma, která nemá všech 5 pohromadě.

Paja

Váš popis mě uvedl do nostalgie, když jsem jezdil před 15 lety do Písku do školy. Jezdily Bafíky a jak říkáte, jezdilo to pozdě, vevnitř smrděla nafta a když to topilo, tak tam bylo děsně přetopeno 🙂

Pink

Jak u blbejch na dvorečku. Půjdeme zkratkou, je to sice delší, ale za to horší cesta.

em1

Jen si tak říkám co by dělali různí autobusoví dopravci, kdyby SŽ neudělala za celý rok ani jednu výluku s potřebou NAD? Sci-fi, které bohužel nehrozí. Jsou tratě ve kterých se SŽ vrtá každým rokem. Jeden rok udělá třeba dva propustky a další rok výhybky na jednom zhlaví. To, že se musí zavést NAD a výlukový JŘ, kdy se v některých případech musí rozvázat některé přípoje to nikoho na GŘ SŽ nezajímá. OŘ SŽ je rádo, že dostalo finance a tak to opraví. Ale bohužel ty finance mnohdy nestačí ani na to nejnutnější a proto se to takto flekuje každým… Číst vice »

Jiří Kocurek

Vy jste na to kápl. Může za to lobby vesnických autobusových dopravců, co mají jednu starou Karosu a jezdí na živnostňák. Vožení fotbalistů po okrese je jen zástěrka.

Jojo

Pokuste se alespoň přečíst více než první řádek

Miloslav

SŽ je největší překážkou v rozvoji železniční dopravy a integrované mobility vůbec. Systém každoročně se opakujících výluk na každé trati zabíjí nákladní dopravu a vyhání cestující z veřejné dopravy. Samozřejmě by bylo lepší na rok zavřít celou trať a udělat jí zgruntu, než dát kapacity na několik tratí vždy na chvíli, za rok znovu a pak znovu a znovu. A to i na páteřních tratích – viz výluky mezi Dalovicemi a Hájkem u Karlových Varů.

Martin z topírny

Jo kdyby to bylo jen tady… Nedvědice to jisté 🙂

Jak u debilů… ale je to státní, tak ať se zlatáky točí… by mě zajímalo, jestli pan ministr alespoň tuší, jaký jsou to u SŽ rozhazovači peněz, co nejsou jejich.

jakub (easydrink)

A čí teda jsou ty peníze. Jestli napíšete, že občanů této země, tak částečně máte pravdu, ale v tom případě jsou i jejich.

Od lesa

Boleslav – Nymburk je to samé.

Panda

Tam to může být i tím, že se snažili vejít do celozávodní dovolené ve Škodovce.

Od lesa

Jenže kolik let už jsou udělané stanice a na trať se téměř nesáhlo?

Panda

Stanice měly prioritu kvůli křižování dlouhých nákladů. Ale samozřejmě je to pořád i tím, že pro SŽ je problém koncentrovat stavební činnost na jednu trať, aby se toho udělalo maximum najednou… A nemusí to být jen limitem investice (viz článek), ale obecným nastavením postupů v SŽ nebo tím, že jsou propustky/pražce/kolejnice ve špatném stavu hned na několika tratích a tak se to musí hasit a nezbývají finance/kapacita na pořádné opravy…

Zonka

Tož já dám příklad z naší ulice. Půl roku se dělala zámková dlažba chodníků. Měsíc na to se to rozkopalo a začali se dělat kanály. To trvalo další půlrok. Týden po dokončení to znovu rozkopali a začali se vyměňovat kabely a to trvalo taky půl roku. Tolik o tom jak se v tomhle státě plánuje. I když mám spíš pocit, že šlo opět jen o prachy.

666

Tak asi to občanům vaší obce vyhovuje, když si ve volbách zvolili takové vedení, ne?

libor

někdy je o tom, že do politiky (i obecní) nejdou zrovna lidí schopní rozumného myšlení, dobrého hospodaření, kritického uvažování. často jsou spíš kecalové, co vše okecají, ale ruce mají obě levé a v hlavně skoro bezmozci….

jakub (easydrink)

To moc dobrého nevypovídá o občanech té obce, kteří si je zvolili.

Gwann

Většina těchto nesmyslů v obcích není o obci!!!!! Ale o lokální energetice, plynaři aj. Vy nevíte, co budou chtít dělat napresrok…

Gwann

Kanalizaci mnohdy obec naprimo neřeší, je na to zvlášť firma, co obhospodařuje třeba celý okres. A operátoři, energetika, plynaři a teplo jdou úplně bokem.

Jen je smutné, že to opětovně dláždění je součástí uznatelnych nákladů na to údržbu sítí a tedy je to regulatory bráno jako základ pro výpočet regulovaných cen. Když ušetří, mají menší náklady a mohli by jim ještě nařídit snížit regulovaný cenu za rozvod média. A protože se přiměřený zisk počítá procenty z nákladů, tak proč by to dělali, že…

jakub (easydrink)

Ale o no je dobré vědět, proč to tak bylo. Může to mít racionální důvod.

Jiří Kocurek

A někde to dělají z gruntu při jednom. Rozkopat a vyměnit všecky sítě i přípojky. Pak udělat nové povrchy. A tím je to teda hotové.

none

Tak to je v pohode. U nas krasna nova silnice – asfalt. A za dva mesice se metr rezal kvuli vykopu pro kabely. Pak se zjistilo, ze tam jsou i jine kabely a ty muze opravit pouze jedina firma (takova ta co ma na starosti internet) a ta zrovna nema cas 🙂

Martin

Jenom taková technická,kolik z tý infrastruktury je ve vlastnictví obce?

Paja

No třeba ty chodníky a silnice který se kvůli tomu musí pořád rozkopávat? A obec jistě má možnost se k tomu vyjádřit.

Gwann

Obdobně u nás na ulici. Postupně za 5 let: plyn, elektřina, teplovod, O2, UPC. Vzdy rozkopat a pak zase zadlazdit.

rumpeak@seznam.cz

V Ostravě máme ulici Rudnou na které jsou intenzity dopravy vyšší než na třetině D1. ŘSD nenapadlo nic jiného, než každý rok rozkopat jeden most. A když to dotáhli, tak nastoupil kraj a začal opravovat mosty na svých komunikacích nad touto ulici (městskou dálnici). 7 let se nedala Ostrava projet plynule a příští rok mají nastoupit na další most zase ŘSD. A největší perla byla estakáda blízko vítkovického Hornbachu. Jedná se o bezkonkurenčně nejvytíženější úsek na severní půlce Moravy a Slezska. Tam jeden rok totálně zablokovali provoz aby tam dali nový modrý protiskluzovy povrch, aby za pár měsíců ty mosty… Číst vice »

rtep

Výluky na šumavských lokálkách jsou o to horší, že se dopravce téměř vůbec nenamáhá informovat cestující. Pokud si o výluce nepřečtete předem na internetu, tak už se nic nedozvíte. Nedávno jsem zažil výluku mezi Bavorovem a Číčenicemi. Ve vlaku o výluce ani čárka a v Bavorově, kde se muselo přestoupit do autobusu, hlášení v motoráku trpělivě hlásilo další stanici… Z Bavorova jel autobus třeba i do Protivína, aby cestující stíhali připoj – jenže to by to těm cestujícím musel někdo prozradit. Výlukový autobus vyjel s velkým zpožděním jen proto, že se čekalo na zbytečného revizora z protisměru – ani on… Číst vice »

rtep

Jen dodám, že šlo o plánovanou několikadenní výluku, žádná mimořádnost.

Ares

Já co tam jezdíval, tak byla informace o výluce vylepena přímo ve voze v nástupním prostoru a hlášení ve voze si pamatuji také, možná se to zhoršilo, netuším, jak jsou na tom teď. A tady to asi nevyřešíte.

rtep

To nevyřeším nikde, nejen tady. To poslední, co GW train zajímá, jsou cestující. To první jsou prachy od kraje, které přihrál Zimola.

libor

to bych řekl, že ČD na tom bude dost podobně…

rtep

Asi jak v čem. Výluky mají ČD ale zabezpečeny podstatně lépe.

Ares

Zkuste jim třeba napsat?

-TR-

Výluky GWTR jsou běžně k nalezení i ve vyhledávači spojení IDOS. Třeba výluka Volary – Černý Kříž, která proběhne 27. a 30.11., tam je uvedená bezchybně.

rtep

O tom jsem psal, že jsem o výluce věděl z internetu. Ale pro GW Train to tím končí. Že jejich vlaky jezdí i desítky lidí (zejména seniorů), kteří naivně předpokládají, že je o výluce bude někdo informovat ve vlaku, to je nezajímá ani v nejmenším.

rtep

Psát této firmě nemá smysl.
Velká část jejich zaměstnanců ví o železniční dopravě podstatně víc, než vedení firmy a pokud někdo z těch zaměstnanců se pokouší občas upozornit na některé i závažné chyby v provozu, setkávají se s nezájmem. Tomu vedení úplně stačí, že jim jdou peníze, o provoz se nezajímají.

Paja

No tak když to nemá smysl psát té firmě, která podle vás něco dělá špatně, tak to rozhodně nemá smysl psát ani tady.

rtep

Tak smysl tu nemají samozřejmě žádné příspěvky. Lidé si tu jen tak nezávazně tlachají, pokud vím.

MLB

GW train na Šumavě je obecně ve vztahu k cestujícím katastrofa. Jestli se u ČD někdy v nadsázce používá termín „substrát“, tak tenhle dopravce to tak opravdu má a vnímá…

Štěpán

To mi připomíná absolutní neinformovanost cestujících od GWTR při jedné výluce před několika lety na trati 149, kdy jsem jel z Prahy 250 km do Mariánek a až na místě jsem zjistil, že místo tratě, kterou jsem si jel projet, se projedu autobusem. A taky to byla plánovaná výluka a ne mimořádnost.
Pro GWTR prostě nejsou cestující důležití, vždyť je to přeci jedno, jestli pojedou vlakem nebo autobusem, že jo? Nějak je přepravíme a jakým způsobem, to nikomu říkat předem nemusíme.

Štěpán

Ano, pardon, tu vzdálenost Prahy a Mariánek jsem odhadl dost špatně, 250 km to fakt není 🙂

MirekP

Běžný stav na trati 210 už několik let po sobě. Ani nepamatuji, kdy výluka nebylo. Lidi už dopředu počítají, že na podzim bude výluka cca 6 týdnů, i když letos byla skoro 3 měsíce. A zařizují si dopravu jinak, protože NAD je v podstatě nepoužitelná.

xyz

V článku není zmíněno, že ty „revitalizace“ realizované okolo roku 2015 měly finanční strop (původně 1 mld. Kč, nakonec jej mohly lehce překročit), který měl vliv na různé vynechávání mezistaničních úseků, resp. omezení rozsahu celé akce jen na dílčí část oproti úseku, který byl uveden v názvu samotné akce). Akorát by mě zajímalo, co tedy vůbec bylo na té trati děláno při první ze série výluk, a to na jaře 2014, kdy byl zavřen úsek Horní Planá – Černý Kříž, kde stanice v tomto úseku již z dřívějška byly přebudovány do poloperonizované podoby, a traťové úseky tedy byly (viz článek)… Číst vice »

Jan Sůra

A co prosím bránilo současně s modernizací za evropské peníze provést úpravu za národní peníze úseků, na které už nevyšla ekonomika pro evropskou dotaci?

Majkl

A národní peníze na to poskytl kdo? Ona salámová metoda, o které tady píšete, není nějakým výmyslem SŽ, ale spíš nekoncepčností MD, nebo spíš vlády. Dělá se prostě to, co jde rychle připravit a na co v tu chvíli jsou peníze. U velkých staveb to prostě možné není.

Jan Sůra

Ryba smrdí od hlavy. Takže souhlas.

Miloslav

za velkou akci bych nepovažoval lepší údržbu, ale spíše stavbu VRT, větších přeložek atd.

Tomáš Záruba

Obecně ano, ale tohle (ač stejného názvu) nebyl ten případ. Od začátku šlo o tzv. „jmenovitou akci“, její příprava běžela již déle. Když se vyhodnotil záměr projektu (nebo to byla SP?), s „překvapením“ vyšla i varianta se zahrnutím oprav tratě, ale už nebyla vůle měnit reálný obsah stavby. Škoda, v této variantě sliboval JčK i zavedení Sp.

Jinak teda pojem „lokálka“ nemá s touto tratí nic společného.

bkp

Toto JE lokálkách

Tomáš Záruba

Ani omylem. Lokálky bych rozuměl třeba Velvary nebo Netolice.

bakiy

Dělal se most přes Vltavu u Nové Pece…

J.K.

To bude dobře nekonečná akce, co rok to jiný mezistaniční úsek a výluky v létě?

Je fakt že trať je tam v hrozném stavu, s rychlostí 50 to asi nenaláká místní na denní dojíždění – ale 10 let výluk to zabije úplně…

Leon

Přesně tak, než to opraví tak se pomalu zapomene, že tam jezdí vlak..

Jakub (easydrink)

Z článku ale nevypadá, že by se mělo opravovat něco, co již bylo opravené. Je to normální pokračování prací. Článek o ničem.

Paja

No mě nepřijde moc normální mít půl roku až rok zavřenou trať a za rok, dva, tři zase dělat několikaměsíční výluky kvůli tomu co se neudělalo prve. A úplně stejně vypadalo drátování t197 nebo opravy t200 před zahájením provozu Švejků.

Někdo

Tyto 3 trate by se mohli rovnou nechat zelektrifikovat

Hodně štěstí

Myšlenka hezká, ale upřímně by každou chvilku by to bylo úplně nesjízdné. Prostě ty stromy by tam padaly často. Na Lipence je to každou chvilku. Možná by to bylo nešťastné řešení.

Kalina

Ano, článek se nepovedl, v úvodu se píše: „Správa železnic rozkopává trať po nedávné modernizaci.“ a níže poté, že „nebyly mezistaniční úseky součástí velké stavební akce před pěti lety“.

Jan Sůra

Zkuste si ten text prosím přečíst ještě jednou.

ušatá

Hlavně zajistit, aby se nerušily možnosti nakládky a vykládky ve stanicích, tedy nerušily koleje, nákladiště, vlečky atd.!!!! Tam, kde se to znemožnilo, obnovit. Řečičky, že to nikdy ne bude potřeba je nutno už konečně utnout. Naopak vytvářet podmínky pro to, aby se vyplácelo po kolejích jezdit.

Leinad

Za důležitější považuji nebránit vlečkám. Žila byla firma FAU, která se dostala do platební neschopnosti kvůli opakovanému neoprávněnému pokutování.

Jiří Kocurek

Ale houby. Firma a vláda by musela platit za použití kolejí. Tak FAU zaklekli.

Jarda Š.

Dle mého názoru by nákladka potřebovala především vybudovat malé kontejnerové terminály (2 – 5 na kraj), kde by byl jeřáb, který přeloží kontejner z vagónu na auto. Pak by mohlo dojít k převedení podstatné části nákladní dopravy ze silnice na železnici.

noerf

U Českých Budějovic jeden nákladní terminál je, teda spíše byl, než zloději kovů očesali jeřáb a většinu kabelů okolo.

Zdeněk

Z textu je trochu nejasné co se vlastně bude bude opravovat a vypadá to jako že se bude opravovat to co se opravilo, ale nakonec se čitatel dozví, že se opraví to co se neopravovalo. Takže v čem je problém? A máte tam napsán dvakrát rok 2021. Nejspíše má být ten druhý rok 2022.

Leon

Problém je: proč to neudělali najednou?

bkv

peníze?

Jan Sůra

Problémem je to, že každá výluka je komplikací pro cestující. A namísto toho, aby se vše udělalo najednou a otravoval se život cestujícím a dopravcům jednou, kouskuje se to do x let. Tohle je jen špička ledovce. Podívejte se na výluky na Vláře nebo mezi Plzní a Mostem.

sch

Ale úplně stejně se v ČR opravují i silnice, ať už ŘSD, kraje nebo Praha. Je to asi nějaký standardní postup statnich investorů, co nejvíce výluk a omezení. Možná aby bylo vidět, ze se neco děje.

Jan Sůra

Myslím, že například u ŘSD dochází zejména oblasti dálnic poměrně ke změně přístupu. Opravují se včas delší úseky, typický příklad D5.

libor

ano delší úseky, ale taky ta D5 byla přes léto několik km na několika místech a když člověk projíždí, tak viděl, jak tam maká jeden bagr. Prostě v dopravních stavbách chybí nutnost to udělat rychle (nasadit mnoho techniky a udělat vše nutné), chápu, že ne vše se dá urychlit, ale proč musí být mnoho tratí a dálnic rozkopaných na tolika km a pracovat tam vždy pár lidí a dělat to několik měsíců… slovo koordinace je asi moc cizí!

Jan Sůra

To bohužel naprosto souhlasím. Ono stačí porovnat nasazení na soukromých stavbách a státních. Ale pokud to investor umožňuje…

jakub (easydrink)

a jaké stavby třeba srovnáváte?

Jan Sůra

Zkuste se někdy podívat, jakým tempem se staví například nové prodejny Lidl, kolik lidí tam najdete v neděli

bkv

Opravdu chcete srovnávat pozemní a dopravní stavitelství?

Jan Sůra

Ano, chci. V čem je problém?

bkv

A také se může ptát: A proč se letos na D5 u Plzně opravují dva úseky a proč se zároveň neudělá ten mezi tím.

Pavel

Jsou tu důležitější stavby, např. koridory, ETCS, konverze napájení. Jen koridory se staví 25 let a konec v nedohlednu. A teď po zadlužení státu ani konec neuvidíme. Jinak máte pravdu, modernizovat se má kompletně celá trať. Raději rok nejezdit a pak 10 let nic.

Jan Sůra

To nepopírám. Tato trať je bohužel příkladem přístupu „objevily se nějaké evropské peníze, tady to můžeme utratit, protože modernizaci koridoru nemáme připravenou“. To je ale bohužel celé způsobeno strategií ministerstva dopravy.

Pavel

Ano, ministerstvo dopravy nekontroluje ŘSD, SŽ, ČD jak by mělo. Řeší jen akutní stavy, strategie tam není žádná. Ale myslím si, že je to i záměr.

Tomáš Záruba

V tomto případě právě zrovna ne.

Maros

Opraviť celú trať naraz je finančný nezmysel. Sýpky SFDI nie sú nekonečné a po celej ČR sú ďalšie trate za hranicou životnosti, do ktorých treba takisto investovať. Nadpis je podľa mňa trochu „bulvarizujúci“.

noerf

Celková rekonstrukce trati měla stá tehdy cca 4 miliardy a protože byla volných zhruba 1,5 tak se udělalo dálkové řízení, nástupiště, oprava zastávek a výstavba technologických domků. Do tratě mezi stanicemi se kromě několika vyjímek téměř nesáhlo. Navíc se část nástupišť následně rozebírala z důvodu instalace kamer.

Leinad

Kamera je důvod k rozebrání? To ještě nebyly vymyšleny kolektory, kterými by se v případě potřeby protáhl kabel navíc?

Jiří Kocurek

Vymyšleny byly. Jenže ne vždycky se to podaří protáhnout. Takže odhadnete, kde se to zaseklo, v tom místě rozkopete. Opakujete podle potřeby.

Leon

Tak měli raději počkat až měli ty 4 miliardy. Ty neustálé se opakující výluky odvádějí cestující často natrvalo pryč.

Frantisek

To by se ovšem také nemuseli dočkat. Holt máme nějakou vládu s nějakými zájmy, železnice je na okraji, tak buďme rádi, že se rovnou nezavírá, a příště volme lépe…

ušatá

Koho? Kdo podporuje rozvoj železnice a má reálný postoj k silniční dopravě?

Paja

Já měl za to, že velkou část z miliardy vzalo několik přejezdů, kdy se místo křížů dávaly SZZ a někde závory.