S láskou na Petřín. Designérka představila nový model lanovky, bude mrkat a červenat se

Modelu vozu nové lanovky na Petřín. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýModelu vozu nové lanovky na Petřín. Foto: Zdopravy.cz, Jan Nevyhoštěný

Vozy lanovky přichystají cestujícím za jízdy netradiční překvapení.

Designérské studio Anna Marešová designers představilo detaily projektu nového vozu lanové dráhy na Petřín. Studio v čele s autorkou s ním zvítězilo v mezinárodní soutěži. Realizace se nyní posunula do další fáze, proběhly už i konzultace s výrobcem nového vozu.

Anna Marešová nyní zveřejnila podrobnosti své práce a představila model lanovky ve finální podobě. „Tu lanovku miluju, když jsem se dozvěděla, že se bude rekonstruovat, byla jsem smutná,“ uvedla autorka na úvod slavnostního odhalení modelu.

Designérka Anna Marešová představuje novou lanovku na Petřín. Foto: Zdopravy.cz, Jan Nevyhoštěný

Současné vozy mají podvozek z roku 1932, a proto byla nutná celkově nová konstrukce. „Chtěli jsme, aby byla moderní, vzdušná, příjemná, aby ji lidi měli rádi jako tu současnou. Nesnažili jsme se být extravagantní, aby nás designově bavila třeba jen rok, jako je to běžné v automotive,“ přibližuje Marešová.

Dodává, že věří, že její nová podoba bude vizuálně fungovat minimálně dalších 30 let.

Sklopné sedačky a překvapení za jízdy

Designéři zjistili, že lidé v lanovce hned po rozjezdu vstávají, aby viděli na Prahu. Vůz bude mít proto sklopné sedačky, aby se uvolnilo místo a zároveň prosklenou střechu k maximalizaci výhledu. Změní se i kabina obsluhy. Ta bude kvůli výhledu cestujících v levém horním rohu, nyní je po celé šířce kabiny.

Marešová zároveň představila technický vtip, který se jí do projektu podařilo zakomponovat. „Petřín je kopec lásky. Proto v momentě, kdy se budou oba vozy lanovky míjet, jedna kabina mrkne a druhá se začervená. Lidé přitom nebudou předem vědět, které z nich to bude.“

Designérka Anna Marešová představuje novou lanovku na Petřín. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýMíjení lanovky na Petřín podle vítězného návrhu. Foto: Anna Marešová Designers

Podle zástupce rakousko-švýcarské firmy Doppelmayr Zdeňka Mandovce to technicky nebude problém. „Pozice vozu je po celou jízdu kontrolovaná, takže se to dá naprogramovat,“ uvedl.

Video: Mrkající a stydící se. Vítězný návrh lanovky na Petřín skrývá i hravý detail

Podobných pozemních lanovek podle něj jezdí po světě asi 400. Nejblíže vysoutěženému designu je dle Mandovce hongkongská Peak Tram, která také kombinuje tradiční a moderní vzhled.

Výrobce byl dopravním podnikem vybrán letos v létě. Designérka s ním návrh konzultovala, aby byl vyrobitelný. Změn bude podle ní nakonec jen velmi málo.

Problém s dolní stanicí

Lanovka bude bezbariérová, což bude obnášet i plánovanou proměnu stanic. Problém je s tou spodní, jelikož je v domě, který dopravnímu podniku nepatří. „Nyní vypadá dohoda nadějně,“ uvedl ředitel DPP Petr Witowski.

„Vůz lanovky je pro nás vlastně jen třešnička na dortu, je potřeba spousta další práce. Těleso trati z roku 1985 už dosluhuje a je potřeba ho opravit. Samotný Petřín je nestabilní,“ uvedl Witowski.

DPP chystá tendr na rekonstrukci petřínské lanovky, na jaře se na rok zastaví

Opravy se podle něj začnou soutěžit v roce 2024. Na jaře 2025 oprava odstartuje a měla by trvat rok. Nová lanovka by podle něj měla začít jezdit ve druhém kvartále roku 2026.

Lanovka na Petřín je v současnosti nejnavštěvovanější památkou Prahy i celého Česka.

T3 Coupé i vibrátory

Model lanovky bude vystaven ve výloze ateliéru Anna Marešová designers v pražské Kamenické ulici do konce února. Tým designerky ho podle jejích slov „vypiplával do posledního detailu“.

Lanovka není první dopravní počin designéry Marešové. Má za sebou i úspěšný projekt tramvaje T3 Coupé, kterou DPP nabízí k pronájmu pro soukromé jízdy. Tramvaj poprvé vyjela před pěti lety.

Desetileté jubileum slaví i její značka Whoop·de·doo, která navrhuje a prodává designové vibrátory. Ve světě za ně získala několik odborných ocenění.

Modelu vozu nové lanovky na Petřín. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýModelu vozu nové lanovky na Petřín. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýModelu vozu nové lanovky na Petřín. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýModelu vozu nové lanovky na Petřín. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýModelu vozu nové lanovky na Petřín. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýModelu vozu nové lanovky na Petřín. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýVýroba modelu vozu nové lanovky na Petřín. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýVýroba modelu vozu nové lanovky na Petřín. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýDesignérka Anna Marešová představuje novou lanovku na Petřín. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýNové vozy lanovky na Petřín budou při míjení mrkat a červenat se. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýDesignérka Anna Marešová představuje novou lanovku na Petřín. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýDesignérka Anna Marešová představuje novou lanovku na Petřín. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýAutorka designu tramvaje T3 Coupé Anna Marešová. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýMíjení lanovky na Petřín podle vítězného návrhu. Foto: Anna Marešová DesignersLanovka na Petřín, vítězný návrh, Anna Marešová designers.Lanovka na Petřín, vítězný návrh, Anna Marešová designers.Lanovka na Petřín, vítězný návrh, Anna Marešová designers.Lanovka na Petřín, vítězný návrh, Anna Marešová designers.Petřínská lanovka.
Autor: DPPLanovka na Petřín. Pramen: DPP
Tagy Anna Marešová Designers dpp lanovka Lanovka Petřín Petr Witowski
75 komentářů