S láskou na Petřín. Designérka představila nový model lanovky, bude mrkat a červenat se
Modelu vozu nové lanovky na Petřín. Foto: Zdopravy.cz, Jan Nevyhoštěný
Vozy lanovky přichystají cestujícím za jízdy netradiční překvapení.
Jak znám DPP, tak to mrkání po roce přestane fungovat a pak už ho nikdy nikdo neopraví.
Pokud bude i jezdit, tak to bude paráda.
Jsem zvědavý, jak moc bude okopané sklo ve spodní částí vozu. Ono dělat skla až k zemi vypadá ezky, ale praktické to není.
Je osvěžení v české dopravě vidět něco nového, co nenavrhoval pan Kotas… dávejme víc šancí mladým designerům.
Hlavně dělejme otevřená a transparentní výběrová řízení…
Za mě fajné.
A ktomu desetiletému výročí, škoda jen, že jak zajede lanovka do stanice, že nezavibruje 🙂
Perfekt!
Konečně nějaký čistý design, který se nesnaží být za každou cenu agresivní, připoutávat pozornost a šokovat, něco předělávat, ale který zapadá do génia loci a přitom osloví. Z fotek to vypadá dobře.
Přesně tak. Dobrý design se pozná podle uměřenosti a pokory k okolí. Né, že musí řvát jak fialový sako a bílá fusekle v mokasíně.
Opravdu tam musí v roce 2025 sedět nějaký dědek, který jen otevře a zavře dveře? Za chvíli bude metro autonomní a tady se vracíme o 100 let zpátky?
Nejsme ve Švýcarsku, kde by to již mnoho let jezdilo plně automaticky. U nás sice DPP inicioval u města, aby navrhlo změnu zákona, ale město se toho tak leklo, že to zvládlo jen u metra. Ani metro u nás nemůže být bez obsluhy, zatím. Myslím, že je i (reálná) úvaha, že v nových soupravách na C+D bude nějaká demontovatelná budka pro strojvedoucího, protože rok 2029 je pro parlament skoro za dveřmi a není zdaleka jisté, že to stihnou.
V Číně to tak je (na části metra). Je tam na konci židle, ničím neoddělená. Tři budíky ve stěně a člověk, co jen kouká.
Ale pak tu mají být i plně automatické linky.
Zatím podle legislativy musí. V předchozích článcích nebo diskusích se psalo, že je to navržené tak, aby bylo možné řídící stanoviště demontovat, až to bude legislativně možné.
Jak to že to nemá jednotný vizuál PID?
Když ty barvy musí mít na sobě i linka AE na Letiště.
Šedá tam bude rozložena na černou a bílou, a červenat se to bude při míjení. 🙂
Jednotnost v PID platí vždycky jen chvíli a jen pro něco.
fakt se těším, až ten PID grafický odpad zmizí…
Až se přidá lakýrníkům, jistě rádi nalakují i části nastříkané jen základovkou.
Myslíte tohle? To je přece hrůza, vlaky ok, ale lanovka? https://zeleznicar.cd.cz/assets/zeleznicar/zpravodajstvi/lanovka712.jpg
Tohle je až druhořadé, čím se na Petřín jezdí. Horší je ten šílenej prehistorickej systém papírových jízdenek, které je potřeba vybrat z x možností, z x automatů, správně validovat opět ze čtyř možností, jinak hrozí, že nahoře zjeví arogantní revizor a napaří vám pokutu. Je to velká ostuda Prahy a v podstatě městem organizovaná okrádačka turistů. Koukněte na nové video od Kluci z Prahy / Honest Guide.
Být to v jiném městě, tak žádní revizoři nejsou, ale jízda by byla za 200,- .
No a co, vždyť se všude otevřeně přiznává, že je to především turistická atrakce, do které se teď budou investovat nemalé prostředky. Tak ať tomu turistické jízdné odpovídá. V rámci předplatních kuponů pro Pražany může být nadále v ceně kuponu.
Může být, ale tady se neřeší ani tak cena, jako spíš jasné informace pro turisty, co a za kolik si mají koupit. Zažil jsem to taky před lety, turisté ukázali v horní stanici revizorovi nepřestupní jízdenku, na které stálo že platí 15 minut. Revizor jim oznámil „tohle tady ale neplatí, já Vám tedy vypíšu pokutu, ano?“.
Jako cizinec bych asi řekl “tak vypište, stejně nic nedostanete” – vymoct prachy z cizinců za pokuty je u nás nemožné.
Nojo, ale většina turistů sem přijíždí ze zemí, kde se zákony respektují.. Takové moc nenapadne pokutu nezaplatit.
Stačilo by tam osadit pouze automaty, které tisknou rovnou platné lístku, jako jsou v metru. A k jednomu/dvěma přidat i funkci, aby braly hotovost. Plus velký nápis special fare or daily ticket (or longer term tickets). Nic víc by to nepotřebovalo.
Rozhodně to působí jako „dark pattern“, jak se říká v IT – úmyslná snaha zavést potenciálního zákazníka do problémů tak, aby to přitom nebylo vysloveně nelegální.
Férové by bylo napsat tam anglicky i česky pěticoulovým písmem „Zde potřebujete speciální jízdenku za 60 Kč nebo jízdenku na 24 hodin a déle“, s tlustou šipkou směrem k automatům.
V některých jiných zemích s tím nemají problém, neboť není jejich cílem maximalizovat úlovky revizorů.
Jenže tady jsou schopní to napsat v Akkádštině, jen aby dokázali že chybující cizinec to dělá úmyslně.
Víte, co by na to odpověděli z Ropidu? Že si to cestující měli zjistit sami předem. Osobně vyslechnuto.
Vypada jako návrh tramvaje/busu mhd.
Doufám, že dojde k zachování původní strojovny z roku 1932, která slouží dodnes. Ale zhledem k tomu, že na vizualizacích nejsou zobrazena brzdící lana systému Pohlig, předpokládám, že půjde do šmlecu 😥
Brzdící lana a absence nouzové brzdy ve vozech se ukázaly jako anachronismus, který komplikuje a prodražuje údržbu, takže to půjde pryč.
Jenom ten systém nouzové brzdy, nebo celá strojovna?
Využívá ji vůbec někdo reálně jako MHD? Možná by stálo za to uvažovat o zavedení zvláštního tarifu, je to spíše turistická atrakce a aspoň si „vydělá“ na rekonstrukci
Ano, využívá, a dost. Na Strahově jsou koleje ČVUT.
No jasně. Ne často, ale nahoře je docela dost normálních destinací – koleje, hospody, bazén na Strahově. Jednou podvečer jsem v lanovce potkal kurýra od Woltu, jak veze na Strahov jídlo.
Zvláštní tarif tam už několik let je pro jednorázové cesty. Bohužel je odbavení dokonale matoucí a revizoři tam rádi buzerují turisty, jak ilustruje nejnovější video od Honest Guide.
A nejen tam, vyvézt se lanovkou a na druhé straně sejít z kopce pěšky je občas příjemnější, než jet 22 přes Malou Stranu. Mimo sezónu, když nejsou fronty, se člověk v pohodě vyveze i s kolem a pak má celej Břevnov, ale i Bílou horu nebo třeba Motol velmi pohodlně v dosahu.
Jen jestli cesta s kolem na výlet není „cestující to zneužívaj“ 🙂
í.
Tak kolo nerovná se výlet.
Ale zneužívání to samozřejmě je, protože v Praze se přeci nedá jezdit na kole, protože kopce. Ale běda, když si člověk do těch kopců pomůže e-kolem nebo svezením některým z prostředků MHD, kde je to povoleno. To je hned lenoch, kterej by si to měl rozhodně vyšlapat bez dopomoci.
Prostě tzv. Schrödingerovy kopce – moc velký, aby se kvůli nim nedalo jezdit, ale zase ne tak, aby stálo za to do nich nebo z nich (Petřín je na kole celkem nahouby i směrem dolů) lidem pomoct…
Zvláštní tarif už tam je.
Ano. Ne často, ale přece.
Využívá, a zvláštní tarif už tam zaveden je. Normálně by tam stačila půlhodinová jízdenka za 30 Kč, ale na lanovce platí speciální jednorázová jízdenka za 60 Kč. A pak tam platí jízdenky s platností od 24 hodin výš.
Neměla by být skříň vozu víc šikmá? Takhle mi to příjde jako kdyby na Petřín to mělo jezdit po rovině 💁🏻♂️
Přesně kvůli takovýmhle komentářům jsem si zvolil místní nick…
Já jsem myslel, že to jen proto, že sebe považujete za jediného, kdo má vždycky pravdu.
To jste akorát nepochopil.
A budu se zase opakovat: „šikmější“ je druhý stupeň konkrétně tohoto přídavného jména. Oprašte si prosím základní jazykové vzdělání
Jedním slovem nádherné.
Konečně zase český dopravní design, ze kterého se člověk nechce ožrat do bezvědomí jako z různejch 15T nebo autobusů (prů)SOR.
Inu, ono stačí, aby dostali prostor skuteční designéři
a na T15 vám vadí něco konkrétního, nebo si jenom chcete módně kopnout do autora?
Design je samozřejmě velmi subjektivní, ale u T15 bych citoval s. Pláteníka: „Není to špatný, ale není to ani dobrý“. Vyloženě to neuráží, spíš to vnímám jako promarněnou šanci.
Ten design je humpolácký a bez nápadu, zastaralý byl už v době vzniku (holt autor se zasek v devadesátejch), natož po dalších 20 letech (zatímco taková o 40 let starší T3 vypadá dodnes dobře, neb tam se jedná o skutečně nadčasový design (taky by Kotas nemoh Kardausovi ani ořezávat tužky).
Vnitřek 15T je pak antitezí ergonomie.
Celé to je holt relikt dob, kdy se na takovou věc jako je design tramvaje, která bude 30 let dotvářet podobu města, nevypisovala výběrová řízení a bagroval to člověk, kterej by v žádný normální soutěži neměl šanci obstát.
Kolejová vozidla jsou jediná dobrá věc, co Kotas pro Prahu udelal
Spíš bych řekl ta nejmíň špatná. Ten design je o parník lepší než u jeho staveb, ale žádnej zázrak to podle mě taky není.
Jediná dobrá věc, kterou Kotas v životě udělal, je náves v Kostelci u Křížku.
JInak je to Calatrava z Wishe.
Předpokládám, že průduchy pod sedačkami je ventilace, nebo bude i chlazení/topení? Nebo se podaří ty velké prosklené plochy nějak jinak ošetřit?
To bylo první, co mě napadlo. V létě to bude príma skleník.
A druhá věc, co na to mrkání pozičními světly řekne DÚ.
Skleník je účel, DP zakázalo klimošku.
Proč v roce 2024 musí mít nově zrenovovaná lanovka stanoviště strojvedoucího/průvodčího/nebo jak se tomu říká? To je snad nejzbytečnější zaměstnanec u DPP.
Možná to je legislativní požadavek, viz i lanovka na Ještěď? Nevím.
Na Ještěd musel průvodčí obsluhovat ruční brzdu, tady je doufám automatika, kamery všude. To může ovládat jeden člověk z konečné stanice.
Prý to legislativa neumožňuje. Proto bude ten pultík jen dočasný dokud se legislativa nepřizpůsobí 21. století.
Když jsem jel naposledy sedačkovou lanovkou, tak se mnou na sedačce žádný průvodčí neseděl. Čili vozidlo lanovky bez průvodčího evidentně možné je.
Jenže tohle je kabina. To máte jak s trolejbusem, když si to nevypapírujete u drážního úřadu, tak nesmí jet sousední ulicí. S autobusem neřešíte.
Děs běs
Tak jestli myslíte, že sedačková lanovka je kolejové vozidlo…
Lanová dráha není vozidlo. Vozidlo lanové dráhy je vozidlo. Jak prosté. Kolejovost vozidla má mít na nutnost přítomnosti průvodčího jaký vliv? Myslíte jako že by měl s tágem chodit přehazovat výhybky?
Já nechápu, proč si v roce 2023 někdo, kdo je připojený k internetu, díky němuž diskutuje, není schopen díky němu vyhledat relevantní informace, stran legislativy.
Nejen stran legislativy…
Schopen toho být může, ale rozhodl se že se místo hledání legislativních nařízení jednoduše a slušně zeptá v diskuzi…
Aneb proč chodit ke kováři, když můžete jít ke kovářičkovi, žeáno…
Pokud o někom prohlásíte, že je nejzbytečnější, aniž byste o věci a o něm samotném hlavně, něco věděl, připadá vám to jako projev slušnosti?
Dobře, mohl napsat „přijde mi že je to nejzbytečnější…“ v souvislosti s tím, na co se ptá v té otázce. Ale velký rozdíl v tom nevidím.
Když někdo napíše: Mě připadá, že jste hloupý. Přijde vám to jako projev slušnosti? Může to být důvod, proč nevidíte moc rozdíl?
Pane Twixi, kdysi, v pravěku internetu, existovala netiquette (namátkou jedna z definic: https://en.wikipedia.org/wiki/Etiquette_in_technology#Netiquette). Domnívám se, že má stále smysl a ačkoli tento web není zcela a čistě odborný, přesto určitá znalostní úroveň diskutujících je nezbytná. Nemají-li ji, utrží výsměch v podobě minusů po zásluze.
To by mne fakt zajímalo, kde by to jako laik v těch kostrbatých formulacích kdoví jakého předpisu měl hledat…