Rychlost 200 km/h. Správa železnic hledá projektanta nové dvoukolejky z Plzně do Stodu
Modernizace prvního úseku tratě do Bavor vyjde na devět miliard korun.
Chystaná modernizace tratě z Plzně do Bavorska dospěla k zásadnímu projektovému tendru. Správa železnic vyhlásila soutěž na projektanta nejnáročnějšího úseku: z velké části novostavby trati Plzeň – Stod. Předpokládaná hodnota zakázky na projekt činí 219,3 milionu korun.
Trať bude měřit téměř 20 kilometrů, vyjde na devět miliard. Na okraji Plzně v budoucí odbočce Nová Hospoda naváže na nedávno dokončený přesmyk domažlické tratě, který se budoval v rámci přestavby uzlu Plzeň. V úseku Chotěšov–Stod povede víceméně v dnešní stopě, bude ale zdvoukolejněna.
Výstavba tratě pro rychlost vlaků až 200 km/h by měla začít za necelé tři roky. Hotovo by mělo být koncem roku 2026. V rámci stavby proběhne i kompletní modernizace stanice Stod a v místě dnešní výhybny Chotěšov, kde se nově bude napojovat stávající trať od Nýřan, bude zřízena nová stanice Chotěšov.
Staré trati přes Vejprnice a Nýřany ale nehrozí zánik, naopak projde elektrizací. Správa železnic ji vede jako 2. stavbu celého spojení Plzeň – státní hranice. Zachování této tratě zdůvodňují správci železnic mimo jiné napojením kontejnerového terminálu Metransu v Nýřanech a zajištěním obslužnosti Vejprnic, Tlučné a Nýřan. K modernizaci staré tratě by mělo dojít v letech 2025 až 2027.
Směrem do Německa pak zbývají ještě dvě stavby označené čísly 3 a 4. Jde o úseky Stod (mimo) – Domažlice (včetně) a Domažlice (mimo) – státní hranice SRN.
Mezi Stodem a Domažlicemi je předmětem projektu novostavba dvoukolejné trati v úseku Stod–Holýšov, dále rekonstrukce a elektrizace stávající trati až do Blížejova a nakonec novostavba dvoukolejné trati Blížejov–Domažlice. Stávající trať v úsecích Stod–Holýšov a Blížejov–Domažlice bude zrušena. Obě novostavby jsou plánovány na rychlost až 200 km/h. Stavět se bude v letech 2026 až 2029.
Od Domažlic k hranici jde pouze o takzvanou optimalizaci a elektrifikaci zhruba deseti kilometrů, počítá se s rychlostí 115 km/h, stavět se má v letech 2022 až 2024.
K vylepšení trati dojde i na německé. K průlomu došlo v roce 2018, kdy Němci poprvé zařadili spojení z Bavorska do Čech do nejvyšších priorit spolkového dopravního plánu. Počítají nicméně pouze s prostou elektrizací a drobnými vylepšeními, maximální rychlost by měla být 160 km/h. Česká strana s nimi vede jednání o výraznější proměně, která by vedla k vyšší kapacitě tratě (například formou dílčího zdvoukolejnění). Tlačí na to především čeští nákladní dopravci, kteří chtějí alternativu k přechodu v Děčíně/Bad Schandau.