Infrastruktura Nákladní doprava Stavebnictví Železnice

Průlom: Německá vláda dala nejvyšší prioritu trati z Bavorska do Čech

Německý ministr dopravy Andreas Scheuer. Pramen: MD SRN
Německý ministr dopravy Andreas Scheuer. Pramen: MD SRN

Zlepšení železničního spojení Plzně a Mnichova přestává být na německé straně úplnou fikcí. Německá vláda po dlouhých letech vyjednávání s českou stranou aktuálně zařadila na seznam nejvyšších priorit ve spolkovém dopravním plánu modernizaci spojení z Bavorska do Čech.

Konkrétně jde o spojení Norimberk – Schwandorf/Mnichov – Regensburg (Řezno) – Furth im Wald – česká hranice. Oznámil to německý ministr dopravy Andreas Scheuer. Celkem takto povýšil 29 železničních projektů v hodnotě 6,35 miliardy eur; hotové mají být do roku 2030. „Doplňujeme do plánu další železniční projekty, což představuje skutečný posun pro celou železniční síť a regiony. Novými stavbami odstraňujeme překážky, vytváříme větší kapacitu a zlepšujeme infrastrukturu pro celoněmecký takt,“ uvedl Scheuer.

Aktualizace plánu znamená úspěch i pro českou stranu, která o trati s Němci dlouhodobě jedná. České ministerstvo dopravy navrhovalo v česko-německé pracovní skupině zařazení trati do spolkového plánu už v roce 2006, při aktualizaci v roce 2010 se to ale nepovedlo. Němcům nevycházela ekonomická studie, což se nyní změnilo mimo jiné započtením nákladní dopravy a snížením předpokládaných investic.

„Je to velký úspěch. Už nejsme v bodě nula, nyní může DB Netz konečně začít s přípravou projektu,“ řekl deníku Zdopravy.cz ministr dopravy Dan Ťok. Trať do Čech má být elektrifikována a rychlost se má zvýšit až na 160 kilometrů v hodině. Češi se ale ještě budou snažit prosadit u DB Netz výraznější zvýšení kapacity v podobě dílčího zdvojkolejnění. Pomoci s argumentací má i sdružení nákladních železničních dopravců ŽESNAD.cz, které dlouhodobě volá po alternativní cestě do Německa, jež by doplnila dnes přetíženou severní trať přes Bad Schandau.

Přípravy na modernizaci a elektrizaci tratě přes Domažlice pokračují na české straně, kde se mimo jiné počítá s novou přeložkou mezi Plzní a Stodem.

23 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Co si mám představit pod „snížením předpokládaných investic“?

    Bude stále součástí nová trať přes Nittenau (cca Roding-Nittenau-Regenstauf)?

  • Jsme rádi a tlačíme věc dál. Pro nás je ta trať na západě Čech prioritní, stejně jako Praha-Plzeň a Chomutov – Žatec – Plzeň. Všechno souvisí se vším.

  • Pro náklad to snad nějaký význam má. Pokud ta modernizace bude v původní stopě, tak pro osobní dopravu v relaci Praha – Mnichov to bude dál nepoužitelné. Pokud ta modernizace bude jako novostavba rychlého spojení, pak to zas ekonomicky může jen těžko vyjít. Mnoho povyku pro nic.

    • No ono to s tím vyjitím… Vzpomeňte na tunely u Budějovice, nebo nejnověji DOL. Důležité je, že se Němci rozhoupali a tu trať chtějí. Optimální by bylo, aby trať byla pro nákladní dopravu včetně předjízdných kolejí + nějaká rozumná rychlost pro osobní dopravu, aby byl Mnichov konkurence schopný. Tedy 200-230 km/h.

  • http://www.bvwp-projekte.de/schiene/2-022-V01/2-022-V01.html
    tady je ale pořád v Bundesvekehrsplan zanesen jako možný projekt, ale ne projekt z nejvyšší prioritou. Němci mají teď trošku i jiné starosti ohledně železnice. S dostanou Bremmen Basis Tunnel musí vybudovat kapacitní spojení k němu. Což se nyní intenzivně řeší. V souvislosti s tím, že připravuje jako prioritní projekt elektrifikace trati Řezno – Hof. Ta vede i přes Schwandorf. Reálně, tyto úpravy se dělají pouze kvůli nákladním tratím. Spoj Praha Mnichov je na německé straně zatížen hned dvěma úvratěma. Atd…

  • Ale ale, to jsou věci. No, tak to jsem zvědavý, co nám řeknou, až uvidí tu „studii“ SUDOPu.
    Každopádně skvělá zpráva. Argument „Němci tam stejně nic neplánují“ padl. Doufám, že tam v souladu s přáním nákladních dopravců vyroste trať hodná 21. století. A že si to německá strana ohlídá.

  • No,musím s vami souhlasit.Naše situace je zoufalá! Ale když to ma prioritu a do roku 2030 je ještě 11 let;-)

    • Tady to ovšem neznamená, že v roce 2030 někdo v Německu odešle první dopis se žádostí o EIA, ale že to už tou dobou bude v provozu…

    • Jenže Německo zvládne za sedm až osm let od plánu výstavby do dokončení stavby. Což znamená, že okolo roku 2026 by mohli být na hranicích, zatímco v ČR budeme tou dobou ve Stodu.

      • Opravdu? Já mám spíš dojem, že se politické diskuze, protesty a celý proces táhnou skoro jako u nás.
        Viz třeba Stuttgart21 nebo Bahndreieck Spessart.

        • Radek
          Tak ten Stuttgart se snad staví, ne?
          A Spessart rampe a tunel je taky fertig. Ale to je jen jeden díl skládačky.
          Obecně Němcům strašně dlouho trvá než se shodnou na trase nebo na parametrech. Jak to však mají vyřešeno, tak většinou do dvoutří let staví.
          Samozřejmě jsou i projekty, které mají dobu své tvorby
          „ohne limit“.

          • Stuttgart se staví, ale zpoždění je veliké. Ve Spessartu je VRT hotova jen na jedné straně trojúhelníku Hanau-Fulda-Würzburg. O druhých dvou se stále jen diskutuje.

  • A což takhle kdyby nám to i postavili? Z jejich strany hranice u nás totiž uvidí leda tak pole s cedulí, že na to přispívá EU.

Newsletter

Partneři


Výběr editora