LOT_PRAGA_X-2021---WWW---III_728x90_new

Průlom: Německá vláda dala nejvyšší prioritu trati z Bavorska do Čech

Německý ministr dopravy Andreas Scheuer. Pramen: MD SRNNěmecký ministr dopravy Andreas Scheuer. Pramen: MD SRN

Zlepšení železničního spojení Plzně a Mnichova přestává být na německé straně úplnou fikcí. Německá vláda po dlouhých letech vyjednávání s

Zlepšení železničního spojení Plzně a Mnichova přestává být na německé straně úplnou fikcí. Německá vláda po dlouhých letech vyjednávání s českou stranou aktuálně zařadila na seznam nejvyšších priorit ve spolkovém dopravním plánu modernizaci spojení z Bavorska do Čech.

Konkrétně jde o spojení Norimberk – Schwandorf/Mnichov – Regensburg (Řezno) – Furth im Wald – česká hranice. Oznámil to německý ministr dopravy Andreas Scheuer. Celkem takto povýšil 29 železničních projektů v hodnotě 6,35 miliardy eur; hotové mají být do roku 2030. „Doplňujeme do plánu další železniční projekty, což představuje skutečný posun pro celou železniční síť a regiony. Novými stavbami odstraňujeme překážky, vytváříme větší kapacitu a zlepšujeme infrastrukturu pro celoněmecký takt,“ uvedl Scheuer.

Aktualizace plánu znamená úspěch i pro českou stranu, která o trati s Němci dlouhodobě jedná. České ministerstvo dopravy navrhovalo v česko-německé pracovní skupině zařazení trati do spolkového plánu už v roce 2006, při aktualizaci v roce 2010 se to ale nepovedlo. Němcům nevycházela ekonomická studie, což se nyní změnilo mimo jiné započtením nákladní dopravy a snížením předpokládaných investic.

„Je to velký úspěch. Už nejsme v bodě nula, nyní může DB Netz konečně začít s přípravou projektu,“ řekl deníku Zdopravy.cz ministr dopravy Dan Ťok. Trať do Čech má být elektrifikována a rychlost se má zvýšit až na 160 kilometrů v hodině. Češi se ale ještě budou snažit prosadit u DB Netz výraznější zvýšení kapacity v podobě dílčího zdvojkolejnění. Pomoci s argumentací má i sdružení nákladních železničních dopravců ŽESNAD.cz, které dlouhodobě volá po alternativní cestě do Německa, jež by doplnila dnes přetíženou severní trať přes Bad Schandau.

Přípravy na modernizaci a elektrizaci tratě přes Domažlice pokračují na české straně, kde se mimo jiné počítá s novou přeložkou mezi Plzní a Stodem.

Tagy Bavorsko Mnichov Německo Plzeň spolkový plán trať
23 komentářů