Infrastruktura Nákladní doprava Stavebnictví Železnice

Průlom: Německá vláda dala nejvyšší prioritu trati z Bavorska do Čech

Německý ministr dopravy Andreas Scheuer. Pramen: MD SRN
Německý ministr dopravy Andreas Scheuer. Pramen: MD SRN

Zlepšení železničního spojení Plzně a Mnichova přestává být na německé straně úplnou fikcí. Německá vláda po dlouhých letech vyjednávání s českou stranou aktuálně zařadila na seznam nejvyšších priorit ve spolkovém dopravním plánu modernizaci spojení z Bavorska do Čech.

Konkrétně jde o spojení Norimberk – Schwandorf/Mnichov – Regensburg (Řezno) – Furth im Wald – česká hranice. Oznámil to německý ministr dopravy Andreas Scheuer. Celkem takto povýšil 29 železničních projektů v hodnotě 6,35 miliardy eur; hotové mají být do roku 2030. „Doplňujeme do plánu další železniční projekty, což představuje skutečný posun pro celou železniční síť a regiony. Novými stavbami odstraňujeme překážky, vytváříme větší kapacitu a zlepšujeme infrastrukturu pro celoněmecký takt,“ uvedl Scheuer.

Aktualizace plánu znamená úspěch i pro českou stranu, která o trati s Němci dlouhodobě jedná. České ministerstvo dopravy navrhovalo v česko-německé pracovní skupině zařazení trati do spolkového plánu už v roce 2006, při aktualizaci v roce 2010 se to ale nepovedlo. Němcům nevycházela ekonomická studie, což se nyní změnilo mimo jiné započtením nákladní dopravy a snížením předpokládaných investic.

„Je to velký úspěch. Už nejsme v bodě nula, nyní může DB Netz konečně začít s přípravou projektu,“ řekl deníku Zdopravy.cz ministr dopravy Dan Ťok. Trať do Čech má být elektrifikována a rychlost se má zvýšit až na 160 kilometrů v hodině. Češi se ale ještě budou snažit prosadit u DB Netz výraznější zvýšení kapacity v podobě dílčího zdvojkolejnění. Pomoci s argumentací má i sdružení nákladních železničních dopravců ŽESNAD.cz, které dlouhodobě volá po alternativní cestě do Německa, jež by doplnila dnes přetíženou severní trať přes Bad Schandau.

Přípravy na modernizaci a elektrizaci tratě přes Domažlice pokračují na české straně, kde se mimo jiné počítá s novou přeložkou mezi Plzní a Stodem.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Souprava
Host
Souprava

Co si mám představit pod „snížením předpokládaných investic“?

Bude stále součástí nová trať přes Nittenau (cca Roding-Nittenau-Regenstauf)?

Oldřich Sládek
Host
Oldřich Sládek

Jsme rádi a tlačíme věc dál. Pro nás je ta trať na západě Čech prioritní, stejně jako Praha-Plzeň a Chomutov – Žatec – Plzeň. Všechno souvisí se vším.

VRT
Host
VRT

Držím palce! Snad se podaří konečně strhnout tu železniční Železnou oponou.

Vladimír Bílý
Host
Vladimír Bílý

Pro náklad to snad nějaký význam má. Pokud ta modernizace bude v původní stopě, tak pro osobní dopravu v relaci Praha – Mnichov to bude dál nepoužitelné. Pokud ta modernizace bude jako novostavba rychlého spojení, pak to zas ekonomicky může jen těžko vyjít. Mnoho povyku pro nic.

VRT
Host
VRT

No ono to s tím vyjitím… Vzpomeňte na tunely u Budějovice, nebo nejnověji DOL. Důležité je, že se Němci rozhoupali a tu trať chtějí. Optimální by bylo, aby trať byla pro nákladní dopravu včetně předjízdných kolejí + nějaká rozumná rychlost pro osobní dopravu, aby byl Mnichov konkurence schopný. Tedy 200-230 km/h.

K.S.
Host
K.S.

A nemají tam už náhodou někde VRT? Honění rychlosti by nemělo být u této tratě na úkor sklonových poměrů.

VRT
Host
VRT

Rozhodně. Jak píše hore pan Sládek, trať bude primárně pro nákladní dopravu. Vymýšlet tam tobogán na 350 km/h opravdu nemá smysl. Tady je opravdu nutné se vynasnažit mít sklonové poměry co nepříznivější. A osobní dopravě bude těch 200-230 km/h stačit.

Radek Janata
Host
Radek Janata

VRT na cestě z Prahy do Norimberka/Mnichova nikde není.
Spojuje akorát Norimberk a Mnichov, což je nám k ničemu.

J.L.
Host
J.L.

Všemožné informace o německé železniční infrastruktuře ukazuje aplikace
https://geovdbn.deutschebahn.com/pgv/public/map/isr.xhtml

a8n
Host
a8n

Jako že se zase přiohne/znásilní metodika?

Zdeněk Jonáš
Host
Zdeněk Jonáš

http://www.bvwp-projekte.de/schiene/2-022-V01/2-022-V01.html
tady je ale pořád v Bundesvekehrsplan zanesen jako možný projekt, ale ne projekt z nejvyšší prioritou. Němci mají teď trošku i jiné starosti ohledně železnice. S dostanou Bremmen Basis Tunnel musí vybudovat kapacitní spojení k němu. Což se nyní intenzivně řeší. V souvislosti s tím, že připravuje jako prioritní projekt elektrifikace trati Řezno – Hof. Ta vede i přes Schwandorf. Reálně, tyto úpravy se dělají pouze kvůli nákladním tratím. Spoj Praha Mnichov je na německé straně zatížen hned dvěma úvratěma. Atd…

VRT
Host
VRT

Ale ale, to jsou věci. No, tak to jsem zvědavý, co nám řeknou, až uvidí tu „studii“ SUDOPu.
Každopádně skvělá zpráva. Argument „Němci tam stejně nic neplánují“ padl. Doufám, že tam v souladu s přáním nákladních dopravců vyroste trať hodná 21. století. A že si to německá strana ohlídá.

Martin
Host
Martin

http://www.stmb.bayern.de/assets/stmi/med/aktuell/170726bahngipfel_praesentation.pdf

Tak oni samozrejme to koordinuji, co jsme naplanovali, s tim pocitaji…
Jenze ted se u nas studie predelava, takze na to budou muset take reagovat, je jasne, ze nepostavi neco s cim se u nas nepocita…

Martin
Host
Martin
Host
Martin

Super…

Vorech
Host
Vorech

No,musím s vami souhlasit.Naše situace je zoufalá! Ale když to ma prioritu a do roku 2030 je ještě 11 let;-)

Jan Pytela
Host
Jan Pytela

Tady to ovšem neznamená, že v roce 2030 někdo v Německu odešle první dopis se žádostí o EIA, ale že to už tou dobou bude v provozu…

noerf
Host
noerf

Jenže Německo zvládne za sedm až osm let od plánu výstavby do dokončení stavby. Což znamená, že okolo roku 2026 by mohli být na hranicích, zatímco v ČR budeme tou dobou ve Stodu.

Radek Janata
Host
Radek Janata

Opravdu? Já mám spíš dojem, že se politické diskuze, protesty a celý proces táhnou skoro jako u nás.
Viz třeba Stuttgart21 nebo Bahndreieck Spessart.

X 1
Host
X 1

Radek
Tak ten Stuttgart se snad staví, ne?
A Spessart rampe a tunel je taky fertig. Ale to je jen jeden díl skládačky.
Obecně Němcům strašně dlouho trvá než se shodnou na trase nebo na parametrech. Jak to však mají vyřešeno, tak většinou do dvoutří let staví.
Samozřejmě jsou i projekty, které mají dobu své tvorby
„ohne limit“.

Radek Janata
Host
Radek Janata

Stuttgart se staví, ale zpoždění je veliké. Ve Spessartu je VRT hotova jen na jedné straně trojúhelníku Hanau-Fulda-Würzburg. O druhých dvou se stále jen diskutuje.

Martin K.
Host
Martin K.

A což takhle kdyby nám to i postavili? Z jejich strany hranice u nás totiž uvidí leda tak pole s cedulí, že na to přispívá EU.

Romanero
Host
Romanero

Takže vlastně především oni sami..

Partneři