Rychlíky a regionální vlaky poprvé v jednom balíku. Kraj už nechce na krnovské trati diesely

Krnov-Cvilín. Foto: Jan MeichsnerKrnov-Cvilín. Foto: Jan Meichsner

Trať Opava – Krnov – Olomouc by mohla být vůbec první v tuzemsku s pravidelnou vodíkovou vozbou.

Na moravskoslezské trati 310 z Opavy do Rýmařova/Moravského Berouna a Olomouce se schyluje k unikátnímu řešení v podobě soutěže, kde by byly rychlíky a regionální vlaky v jednom balíku. Ministerstvo dopravy a Moravskoslezský kraj jednají o tom, že by se objednávka rychlíkové linky R27 převedla ze státu na kraj. Ten pro trať preferuje vodíkové vlaky.

„Potvrzujeme, že jsou tato jednání vedena. O technologii si primárně rozhodne především sám objednatel,“ sdělil mluvčí ministerstva František Jemelka. Soutěž na dopravce by v takovém případě vypisoval kraj, ministerstvo by na její průběh dohlíželo a kompenzaci za rychlíky nadále platilo. Balík by získal jediný dopravce. Šlo by v tuzemsku o první případ, kdy by se ministerstvo podílelo na platbě kompenzace za objednávku kraje.

„Nebylo by šťastné, kdybychom na trať objednali vodíkové vlaky a stát by tam vysoutěžil diesely. Ty my odmítáme,“ řekl deníku Zdopravy.cz náměstek hejtmana Jakub Unucka. Trať by mohla být vůbec první v tuzemsku s pravidelnou vodíkovou vozbou. Kraji zde podle Unucky nevyšel provoz bateriových vlaků, proto nebyla trať zahrnuta do velkého balíku, který nedávno napřímo získaly České dráhy.

Volba vodíkových vlaků nicméně není jistá, Správa železnic trať nedávno zahrnula do úvah o takzvané prosté elektrizaci a prověřuje její alespoň částečné „zadrátování“.

„Úvahy o nasazení vodíkových vozidel v současné době vede Moravskoslezský kraj jako objednatel regionální a rychlíkové dopravy a Správa železnic mu v tom poskytuje nezbytnou součinnost – pro nasazení vodíkových vozidel paralelně se zpracováním studie proveditelnosti trati Ostrava-Svinov – Opava východ – Krnov zajištujeme prověření doplnění či úprav infrastruktury pro vodíkový pohon. Naše motivace je v tuto chvíli najít vhodný koncept řešení pro kombinaci vodíkového pohonu a plánované bateriové vozby zejména na úseku Opava – Krnov,“ sdělil mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

SŽ prověřuje možnost zřízení dobíjecího bodu v Krnově, Moravskoslezský kraj ale současně vede jednání s místní teplárnou o možnostech produkce vodíku a zřízení plnicí stanice pro vodík. Podobná stanice by mohla podle Unucky vzniknout u teplárny v Olomouci. „Předpoklad investice do vodíkové infrastruktury je v tuto chvíli především právě ve vybudování plnicí stanice, náklady se odhadují zhruba na 100 milionů korun,“ doplnil Gavenda.

Podle Unucky je ale nutné co nejrychleji rozhodnout mezi elektrifikací (a bateriemi) a vodíkem. Stát by se tak mělo „v řádu týdnů“. Vítěz soutěže vyjede v lednu 2028.

Tagy Ministerstvo dopravy Moravskoslezský kraj R27 Správa železnic trať 310 Olomouc - Krnov - Opava východ vodík
215 komentářů