lot
Infrastruktura Železnice

Rychlejší vlak z Liberce do Prahy počká. Tři čtvrtě miliardy míří do dvou stanic v Libereckém kraji

Siemens Desiro společnosti Die Länderbahn v Hrádku nad Nisou. Foto: Jan Sůra
Siemens Desiro společnosti Die Länderbahn v Hrádku nad Nisou. Foto: Jan Sůra

Zatímco obyvatelé Libereckého kraje desítky let marně čekají na železniční spojení mezi krajským městem a Prahou, které by alespoň srovnalo dobu jízdy se silnicí, Správa železnic se rozhodla zatím investovat peníze do tratí, kde modernizace přinese jen nepatrné zrychlení.

Celkem 791 milionů korun má jít do rekonstrukcí stanic Hrádek nad Nisou a Chrastava ležících na trati Liberec – Rybniště. Správa železnic již vypsala soutěž na projektanty rekonstrukcí obou stanic.

„Hlavním přínosem obou akcí bude úspora času při křižování vlaků, které se dosáhne jak rekonstrukcí zabezpečovacích zařízení, tak i zvýšením rychlosti ve staničních kolejích,“ uvedla Správa železnic v tiskové zprávě. V Chrastavě i Hrádku všechny vlaky na této trati stejně zastavují. „Zkrácení jízdních dob bude v řádech minut,“ uvedla mluvčí Správy železnic Nela Friebová.

Obě stanice dostanou nová kolejiště, vnější a ostrovní nástupiště. Vzniknou zde přístupové komunikace s bezbariérovým přístupem. V návaznosti na tyto úpravy dojde ke zřízení nových podchodů. V Chrastavě bude ústit směrem k průmyslové zóně, která však v minulých letech prošla kvůli svému umístění v zátopové zóně značnou redukcí, největší firma se přestěhovala po povodních raději do Liberce. V Hrádku nad Nisou pak bude končit pro zajištění lepších přestupních vazeb v prostoru autobusového terminálu.

Součástí akce je i rekonstrukce obou výpravních budov a nového zastřešení. Zmizí také jeden z přejezdů, který byl dosud ovládán ručně. V Hrádku nad Nisou přes Libereckou ulici nahradí dálkově řízený přejezd, nově bude jednokolejný.

Ke stavbě má dojít mezi zářím 2022 a listopadem 2023. V Hrádku nad Nisou má Správa železnic investovat 314 milionů korun, v Chrastavě 477 milionů korun.

225 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Host

Co zase blbnou? Chrastavská výpravní budova je pár let po rekonstrukci (myslím, že se to dělalo krátce po povodních už „za Němců“). Stát by měl spíš řešit rekonstrukci úseku Hrádek – Zittau přes Polsko, dohodnout se s polskou stranou. Vlaky tam dnes jezdí krokem. Máme tu Euroregion, v EU jsme šestnáct let, zatím jsme z ní moc na dopravu nevytřískali, tak by to konečně chtělo začít dojit krávu. Jeden místní politik, když Euroregionu šéfoval, stále opakoval, že „zdroje jsou“, ale když přišlo tvrdý na tvrdý, studna najednou asi vyschla. Stavba přeložky trati Příšovice – Sychrov, tj. umožnění spojení Prahy a… Číst vice »

Alibaba

V Chrastavě a v Hrádku se maj opravovat/rekonstruovat koleje (+ podchody), ne budovy.
Ze všech vyjádřeních co tady zaznělo vyplynulo, že Polsko se nechce dohodnout (daleko od Varšavy), a EU dělá v tomto problému mrtvého brouka.

Tomask

Stát by se měl zaměřit na páteřní vyřešení železniční dopravy v Libereckém kraji a to takzvaným trianglem Praha-Turnov(Liberec)-Hradec Králové(směr Morava), a navázat na tratě do Německa či Polska. Dodatečně na Českou Lípu. A pochopitelně na to navázat aspoň částečnou tranzitní nákladní dopravu. Jinak o tom nemá cenu diskutovat.

zyx

Jak to myslite paterni trate v Libereckem kraji. Paterni trati pro Liberecky kraj je prave (Varnsdorf – Zittau) – Hradek – Liberec (Frydlant/Bily Potok – Liberec) – Jablonec – Tannvald (–Zel Brod). Kde soucasne trate selhavaji v ramci existujici masivnejsi prepravy v Liberekem kraji je prave Liberec – Turnov – (Semily/Mlada Boleslav). Ostatne jsem ztratil prehled jak Liberec – Jablonec – Tanvald to vypada s pripravou/realizaci dalsich mist krizeni, aby v pripade mimoradnosti se nerozsypal takt. Nebo uz to neni potreba? Tady si myslim, ze jestli chteli vykazat nejke prostredky do Libereckeho kraje, tak tady by to bylo treba nebo… Číst vice »

Tomask

Páteřní tratí myslím rychlé spojení 1.Liberec-Turnov-MB-Praha, 2. (Žitava)-Liberec-Turnov-Jičín-Hradec Králové (Možná stačí jednokolej). Jinak pro nás z Liberce a okolí nemá smysl jezdit vlakem.

LEW EL3

So let’s see what’s planning for Hradek: 1. Complete new tunnel to the platform. Tunnel will be in front of the bus terminal. Old tunnel will be demolished. new platform on the building site. New platform shorter than the present platform. 2. New platform roofs. A half roof on the bus terminal side, and one roof on other platform. They will look like the roofs in Ceska Lipa (Sorry, I can’t made this special czech letters with my keyboard) 3. Three tracks for the platforms, two dead end tracks for loading, but much shorter than present freight tracks. 4. Renovation… Číst vice »

LEW EL3

To point 1.: I don’t wanted to say „New platform on building site“, I wanted to say, new platform on station building side.

zyx

A co Chrastava? tam se jedna jen o prodlouzeni podchodu smer k Nise? nebo take pribudou vytahy atd? I tak me to pripadne predrazene i na to co to je a uz vybec vzhledem k tomu co to prinese

Petr Nick

Místo auta si koupíme nová vrata do garáže…

David

Z Liberce do Prahy se jezdí a bude jezdit po dálnici. Minimálně ještě půl století. Přestaňte blouznit a vraťte se nohama na zem.

Martin1

S tímhle názorem bychom tady ještě jezdili v bryčce…

David

Ano, ale takhle to tady prostě chodí. O vlaku na letiště v Praze nejsou pochyby žádné a stejně je za 30 let nula-nula-prd. Proč by to zrovna do Liberce mělo jít snadno a rychle?

Alibaba

Tady je otázka, proč by to jít nemělo? Žádné snadno a rychle tu nikdo zatím nepožaduje.

Vít Jůza

1. „V Chrastavě i Hrádku všechny vlaky na této trati stejně zastavují“. Nevím, zda tam zastavují i všechny nákladní vlaky, u kterých každé zastavení dělá více na spotřebu energie i času, a i průjezd bez nutného přibržďování (nebo s menším) může být přínosem. A rychlíky osobní dopravy (až na ně dojde) by tam také zastavovat nemusely, pokud tam dopravní obslužnost je/bude dostatečně zajištěna (zastávkovými nebo o něco rychlejšími) osobními vlaky. Možná, že ale systémová půlhodina bude mezi Libercem a Žitavou vycházet i s těmito dvěma zastaveními, aktuálně to ale spíš vypadá, že spíš bez zastavení. 2. Jinak o vizi, jak… Číst vice »

malý bobeš

Mluvíte o nákladních vlacích v Chrastavě a Hrádku na trati 089? Jen přibližně – kolik jich tak za rok jede? Letos (zítra mámě červen) jich už bylo v Hrádku kolik? Deset?

Lektor

V tom případě nechápu stesky na přeplněnej Děčín.

Jiří Šrámek

Tak semrkněte na stav infrastrutury od hranic do cz vnitrozemí a snadno pochopíte

Lektor

Já ho znám, ale po poradny rekonstrukci tam vidím větší potenciál než u Domažlic…

Petr Šimral

Pořádná rekonstrukce znamená zdvojkolejnění a elektrizaci úseku Nymburk – Liberec – Zittau – Bischofswerda – Hosena nebo Görlitz – Horka – Hosena.

Asi nějak takto: https://mapy.cz/s/korojasuju

Po jednokolejkách by to jelo týden 🙁

Jiří Šrámek

Přesně tak

Lemmy

Tak to… asi nedopadne 🙂

Aleš

Tak já bych jen na okraj dodal, že druhá kolej byla v úseku Mittelherwigsdorf – Bischofswerda po sjednocení Německa snesena, takže nelze ani ve snu předpokládat, že by se zase zdojkolejňovala, natož elektrifikovala. Tato trať již definitivně patří mezi vicinální dráhy. Směr Dresden – Bischofswerda – Gorlitz je ale i nadále dvojkolejný, rovněž bez elektrifikace. Páteřní tratí v reginu je trať Hoyerswerda – Horka – hranice s Polskem, která byla v době poměrně nedávné zásadním způsobem přestavěna…

LEW EL3

The section between Bischofswerda and Zittau was not completely with two tracks. Two tracks were only on section Zittau-Ebersbach and section Wilthen-Neukirch. Both second tracks were razed after second world war. Local government would electrify Dresden-Görlitz, Bischofswerda-Zittau and Cottbus-Görlitz, but traffic ministry and Deutsche Bahn don’t get out of their ass. The railway Hoyerswerda-Horka is important for international freight traffic, but not really for region Upper Lusatia. Sorry for my writing in English, czech language is (still) to hard for me.

Gejza

It seems to me, that Berlin really does not care for any infrastructure, which might improve connection between our two countries and or within Oberlausitz (beside EGBT). E.g. Wasserweg Elbe, railway connection between Bayern and Czechia, B178, B174, abolishing cross-border connections for freight trains in the past 3 decades. The rumors about electrification of the Railway Bischofswerda – Zittau are heard on our side for at least last two decades and nothing happened so far…

Aleš

Thank you for the clarification

Gejza

Dvě koleje byly také na trati Zittau – Herrnhut – Löbau, která byla zrušena…

Od lesa

Aby mohlo jezdit víc beden asijského odpadu… kdyby sevozilo jen to užitečné a potřebné, máme mnohem méně problémů, jenže akcionáři HHLA chtějí své prachy…

Petr Šimral

Potenciál Domažlic je hlavně v tom, že za hranicemi je Bavorsko a nevede tam jediná smysluplná trať.

malý bobeš

Úplně si nerozumíme… ty jednotky nákladních vlaků = Mn z liberce a zpět… Do Německa jich jelo přesně 0 (slovy „nula“)

martin1

Ať řekne rovnou stát, že ze zdejší železnice chce mít živé provozní muzeum. Podívejte, takhle se v českých zemích cestovalo koncem 19. století…

Dominik

Na druhou stranu, jsou tu různé spolky, které modernizaci zdržují (viz. Álej v Hradci Králové a zdvojkolejnění Pce – HK), či přímo zamezí (např. prohlášením za památku – Martinice v Krkonoších). Není to jen státní byrokracie, která modernizaci a výstavbu nových tratí blokuje.

Jakub P

Je fakt, že ta skupina lidí, která se snaží vrátit železnici význam, jakej měla za monarchie tím, že ji co nejvěrněji vrátí do stavu jako za císaře pána je docela velká a rozlezlá do všech směrů.

Majkl

Přitom stačí udělat Všejanskou spojku (možná případně úpravy zhlaví žst. Lysá nad Labem) zdvojkolejnit a elektrifikovat trať do Mladé Boleslavi, zde bude potřeba minimum bourání budov u trati, většina stanic byla na vyšší kapacitu pro vyhýbání delších nákladních vlaků již upravena. Pilíře mostu přes Jizeru před žst. Mladá Boleslav hl.n. jsou připraveny pro 2 mostní tělesa již z minulosti. Zhlaví v MBhn od Prahy bylo již rekonstruováno, případně se jen upraví, nové perony a budova stanice. Dále zdvojkolejnění a elektrifikace tratě do Bakova nad Jizerou, zde bude potřeba větších prací na větvení do Bakova a Mladá Bolesav město. Do Turnova… Číst vice »

Majkl

Lokomotivou el./nez. trakce myšlena jedna kombinovaná lokomotova typu smartron

pkajetan

no a je to (tedy tak v roce 2073) juch 😀 😀

Vladimír Bílý

Je tak těžké přijmout to, že ekonomická návratnost novostavby tratě z Prahy do Liberce nevychází, prostě a jednoduše jako fakt?

BoH

Myslíte, že ekonomická návratnost například VRT (ale většiny jakýchkoliv staveb) bude nějaká ukázková? O tom to být nemůže… Problém je, že nemůžeme investovat hned a všude a Liberec leží v poměrně komplikovanějším terénu, kde nějaká výrazná zlepšení železniční dopravy si vyžádá obrovské finanční prostředky, které prostě nejsou (nebo být mohou, ale pak zase pěkně uspěme projekt VRT).

Vladimír Bílý

Jak které. Kapacita páteřní trati Praha-Brno je v podstatě již dopředu vyprodaná. Jen pouhým přesunem části spojů z konvenčních tratí dostaneme 4 vlaky za hodinu, ve špičce 6. Troufám si říct, že tahle věc by ekonomicky by vyjít mohla. U ostatních směrů, jako na Drážďany, Mnichov či Liberec je to už samozřejmě jiná písnička. Ekonomicky to vychází špatně i pokud velkou část nákladů někdo zaplatí za nás (němci, EU).

Jindra

Bílý, vidíš to černě. Asi jsi z Prahy….

Lemmy

Tak troufalost vám nechybí, ale ani tak to nevyjde… 🙂

pája

Ekonomická návratnost je vysoká. Napíšu to znova. Dojezdnost Liberce do Prahy 40 min. dělá z Liberce další pražskou čtvrť. Počítejte ekonomický přínos pro region a jste na úplně jiných čísel, než jestli se stavba vyplatí tím, že po ní bude jezdit vlak.

Jedine vlaky

Nejedná se jen o Liberec, ale celý kraj. Mně by zajímalo, jak šíleně dobře vycházelo španělské a německé VRT? Postavili to i přesto, že o návratnosti nebude nejspíše ani řeč? Ano. A trať do Liberce bude výhodná, pokud se postaví. Dokud se bude kecat, tak nebude výhodné vůbec nic.

Vladimír Bílý

Borci, vy jste fakt spadli z višně:-) 40 minut z Liberce do Prahy znamená VRT. A ty se staví tam, kde jsou miliony lidí a ne sta tisíce. Často jako konkurent letecké dopravy. A to platí i v bohatých zemích, jako je Německo nebo Francie, kde si lidé můžou dovolit dát 1000 Kč za zpáteční lístek na takovou vzdálenost.

ABC

no tak jestli budou všichni jezdit, pracovat a utrácet v Praze tak na tom region zrovna moc nevydělá 🙂

pája

Asi nejste z Liberce, ale je tu spousta lidí, co do Prahy dojíždí nebo tam má i přes týden podnájem a denně nebo ti druzí na víkend jezdí domů. Takže pro méně chápavé, že jich je tu hodně, ty peníze, co vydělají v Praze, jezdí utrácet do Liberce.

David

„Spousta lidí“ je pojem, se kterým se špatně cokoli plánuje.

Jiří Šrámek

Zkuste tu „spoustu lidí“ odhadnout jen na základě počtu autobusů a osobních aut, které v této trase jezdí. A rozhodně nejde jen o relaci Liberec – Praha, ale i o mezilehlé cestování (Lbc, JnN, Turnov / Semilsko, Mladá Boleslav s okolím….

pozorovatel

Tak dodejte nějaká čísla dokumentující počty osob (nikoli vozidel) odvezených denně veškerou dopravou, ale skutečně relevantní a hlavně ne „vycucaná z prstu“ nebo jen nějaká „zbožná přání“: tipuji, že třeba CDV by nějaké „pentlogramy“ mohlo mít. Ale obávám se, že vás ty počty osob asi příliš nepotěší, protože se směrem Praha – východ Čech se směr Praha – sever Čech vůbec srovnávat nedá – a to ještě ten severní směr navíi posiluje i Mladá Boleslav.

Lemmy

40 minut do Liberce přesně odkud z Prahy? Já jsem za 40 minut možná u letadla, ale spíš někde u Kosmonos.

David

Ekonomickým přínosem pro region je D10 + I/35.

pkajetan

…a co je v tomhle blbákově ekonomické? jízky kamionů po silnicích III. tříd? stále nedostavěná D1 do Ostravy? optimalizace stanic s peróny jako kráva kde nikdo nevystupuje a nenastupuje (Lhotka u Mělníka a desítky dalších), samovratné výhybky ve Mšenných Lázních a jejich následné vytrhání a zrušení provozu na trati?
Či snad není ekonomicky návratná dostavba pražského okruhu? Proč se opravuje Hrádek a Chrastava? Aha pro ekonomickou návratnost … Vladimíre Vladimíre ….

pkajetan

… a co ten Porajów – to nás nezajímá co?

martin1

To jakože ekonomická návratnost opravy dvou provinčních nádražíček v hodnotě několika stovek milionů vyšla? Ha ha ha ha.

Jiří Kocurek

Nicméně bez toho by to mohlo skončit jako mšenka. 10 km/h pomalá jízda, naco utrácet za údržbu.

Martin1

Nemohlo. Není to tak dávno, co byla tahle trať slušně rekonstruovaná. Tohle je ještě takový pozůstatek Drmoly a jeho projektu „nádraží“. Chvála za ten projekt, ale působí to fakt … tak trochu … no, asi všichni tušíme.

David

Není to těžké, já to tak beru. Busy tam dneska jezděj kvalitní a často. A pokud jich je málo, ať kraj přiobjedná.

Jiří Šrámek

Busy z Lbc do Prahy fakt kraj neobjednává. Jak jste na to přišel?

ABC

no a když je objednával tak to byla skutečně hitparáda

Bob

Ekonomicky nevychází ani žádná nová dálnice. S mýtem 1500 korun ročně pro osobní auta to nezaplatí ani údržbu, natož stavbu. A náklaďáky to nedoženou.

ušatá

A návratnost dálnic, silnic, silniční dopravy? Když jen škody z této dopravy převyšují výnosy z ní? A co údržba, investice, dopady do krajiny, klimatu atd.?

Aleš

Na místo té třičtvrti miliardy korun do rekonstrukce stanice v Chrastavě a Hrádku nad Nisou bych raději přiložil „nůž na krk“ Polákům. Ten peážní úsek mezi Žitavou a Hrádkem nad Nisou je ostudou celé evropské unie, ale to asi v Bruselu naprosto nikoho nezajímá. Panečku, to by bylo zrychlení v řádu desítek minut a přitom se jedná o cca 3 kilometry trati na území nikoho

Marťas

Už dávno se měla postavit trať, která by tento úsek obešla. Nemá smysl se dohadovat s někým, kdo zcela logicky na té trati žádný zájem nemá.

Jiří Šrámek

Podívejte se do mapy. Obejít tento úsek je opravdu velmi komplikované. A Polákům je to okázale u p*dele

Martin

Samozrejme, oni tam vidi jen uhli… To misto je prakticky odriznute od zbytku polske casti Luzice, obce Porajow a Sienawka jsou jak predmesti Zitavy…
Jinak stejny problem je v Hlucholazich na Opavsku…

Petr Šimral

No, když se Vám to podaří projednat a zaplatit 🙂 🙂 🙂

https://mapy.cz/s/reporutuce

ad Aleš: Časový rozdíl není v řádu desítek minut, ale tak cca 4 – 4,5 minuty, pokud by se celý úsek dal projet stokilometrovou rychlostí, čemuž směrově vyhovuje.

Tedy na 6,5 km vzdálenosti bez zastavení se dá uvažovat s jízdní dobou cca 5 – 5,5 minuty proti současné 9,5 – 10 minut.

Ale pokud by se na trať v Polsku šáhlo, tak bych si vsadil, že by i vznikla zastávka Porajów a vrátíte se jízdní dobou téměř na původní parametry…

Marťas

Další variantou je vedení tratě mimo Zittau hlavní nádraží. Obojí ale nejspíš jako součást nějakého dálkového spojení, jako lokálka končící v Liberci to šanci nemá.

Alibaba

Vedení mimo Žitavu hlavní je úplná blbost. Tím vůbec žádný čas cestujícím neušetříte, protože by musely cestovat na nádraží někam jinam. Kam?

Marcel Štancl

Bazilej má letiště na francouzském území autobus číslo 50 jezdí z letiště do centra tedy z Francie do Švýcarska. Německo má svoje nádraží přímo v Basileji kde má svoje kompletní pokladny informace a toalety zadarmo. Holt styk 3 krajin Švýcarsko, Německo, Francie funguje jinak než Čechy, Polsko, Německo. Poslední dobou je horší již jen styk Srbsko, Bosna ,Chorvatsko.

-TR-

A jak to s tím souvisí? 😀

Marcel Štancl

No, že je to jen o lidech. Díky polské blbosti se jednou ta poddolovaná trať sesune a bude po ježdění. V rámci EU bych jim tam zakázal těžbu z důvodu ohrožení ostatních států.

Jiří Kocurek

Jo, a víte, že nevýhoda letadla je v tom, že nepřistane v centru, narozdíl od vlaku?

David

Krajina je přírodní útvar a hranice na její podobu zpravidla nemají zásadní vliv. Toto jsou 3 státy, nikoli 3 krajiny.

Alibaba

A kam by jste to nádraží chtěl dát?

Marťas

Nejde o čas, ale o finanční náročnost. Trať přes Zittau není prakticky kudy ve městě postavit.

Alibaba

Já si myslím, že i se zastávkou Porajów by byla u osobáků jízdní doba kratší tak o dvě minuty než dnes. Podle mě by tam ta zastávka být měla, ale spíš by mě zajímalo, jestli by ji chtěli místní obyvatelé?

Martin

Mistni by chteli, ale Polsko ne… neni zajem o dopravu vlaky mezi Nemeckem a CR…

Alibaba

To mě připadá jako pohádka o koloběžce, přijela nepřijela…
A místní nejsou Poláci?
Samospráva nemá žádné pravomoce? Asi ne, trať je polských drah, a přitom by se mohl aplikovat styl smlouvy co je ve Fukovským výběžku s Němcema.

Jiří Šrámek

Ta Vaše čára v mapě nezohledňuje nadmořskou výšku. Nádraží v Hrádku je na kopečku, nádraží v Žitavě taktéž. Ale úsek podél Nisy, obcházející Polsko, leží výrazně níž, takže by to byla pěkná lochneska.

Jindra

No, kdyby to bylo v Jihočeském nebo středočeském kraji, tak by to určitě šlo. Ale Liberecký kraj je mimo…

ABC

desítky minut na třech kilometrech? dvacítkou to bude trvat 9 minut, devadesátkou 2 minuty … nějaké desítky tedy nevidím….

libcha

Je relevantní požadovat kvalitní dopravní obslužnost slušných parametrů: aby byla rychlá, spolehlivá, frekventovaná, kapacitní, pohodlná.

Není relevantní požadovat, jaká má být její technologická podstata: autobus, vlak, elektrický vlak.

Z historických a geografických důvodů prostě Prahu s Libercem mohou spojit výhodněji autobusy (tím neříkám nic o hodnocení současného stavu) než vlak; Pardubice to zas mají přesně naopak.

Lektor

To není pravda o tom jestli je výhodnější vlak nebo autobus rozhoduje velikost poptávky, nikoliv historické důvody. I v současném stavu by přímý vlak do vlaku přetáhl slušnou klientelu. I z Hradce dnes jezdí většina lidí už vlakem do Prahy, ikdyž je to pomalejší než autobus a s každým zrychlením ty cestující ve vlaku přibývají viz Plzeň, Budějovice ale i např. Brno.

Marťas

Si přečtu vynikající články na zdopravy.cz/regiojet-diky-vlakum-omezi-autobusy-mezi-prahou-a-vidni-5922 a zdopravy.cz/nejsou-lidi-regiojet-zrusi-stevardky-ve-vetsine-autobusu-cestujici-o-napoj-neprijdou-30067/, abych viděl, že přesuny z autobusů do vlaků jsou zčásti umělé, vyvolané rozhodnutím dopravce upřednostnit konkrétní dopravní prostředek ať už počtem spojů, nebo dostupností servisu.

XXXD

Není to úplně umělé, konkrétně pro RegioJet je výhodnější, protože přidat pár vagonů k vlaku je lepší než prvozovat autobus navíc.

Jackub

Výhodnější pro dopravce a výhodnější pro cestujícího jsou dvě odlišené věci… 😉

Lektor

Pokud se nějaká sukromá společnost rozhodne k nějakému kroku, bez toho aby jí k tomu kdokoliv nutil tak se zcela jistě nejedná o umělé vytvoření, ale zcela jistě o její zhodnocení co je výhodnější.

xyz

U autobusů zejména na větší vzdálenost jsou určité limity co do pojmů kapacitní i pohodlná.

Vít Jůza

Z historických a geografických důvodů jako tam nebyla kdovíjaká silnice a teď je, tak tam teď není až kdovíjaká železnice, ale může být … .

pája

Plácáte nesmysly,. Kdyby byla dopravní obslužnost na bedrech státu a soukromých společností jako ČSAD Liberec, BusLine a podobných, tak by jezdil Liberec Praha jeden bus ráno, jeden v poledne a jeden večer, a protože by poprávka byla obrovská, lístek by stál jak letenka s Ryanairem. Než záčnete plácat taková moudra, kam na ně vlastně chodíte, tak si zjistěte reálie. To jenom, že Jančura rozjel v podstatě kyvadlovou dopravu Praha – Liberec, má Liberec slušné spojení. Až se mu to přestaně vyplácet, tak to zabalí a budeme zas vesnice.

Jenda

ČSAD Liberec již není soukromá společnost 🙂

ušatá

Dosáhnout jízdní doby cca 1 – 1,5 hod z Prahy do Liberce jde celkem snadno a nepotřebuje to VRT. Navíc, pro většinu lidí je prostě vlak lepší než autobus. A to z mnoha důvodů, takže když bude nabídka, bude poptávka. Navíc se snad jednou dočkáme toho nejvýhodnějšího spojení – Praha – Brandýs – Benátky – Brodce – MB. Obsluhuje to všechna větší sídla, čili dostatek cestujících, umožňuje to trasování pro vyšší rychlost. A nezapomínat stále na nákladní dopravu. Tratě není možné mít jen pro osobní dopravu. To je prostě základ a toho se musí dosáhnout. prostě po silnicích musí jezdit… Číst vice »

Luděk S.

Tak to má být, překopat překopané.

Hanzi

160 Kč ztráty na 1 km jízdy vlaku na této trati mluví za vše. Novostavbu trati by tudíž nezaplatila ani patnáctá generace po nás. Na to není třeba ani 20 studií ekonomické návratnosti.

Moza14

Vašim (pra)rodičům bych zrušil důchod. Ekonomická návratnost nevychází, peníze si navíc mohou vyžebrat, což je taktéž použitelný zdroj příjmů.

Stát není firma, která by musela vydělávat. Stát vybírá od občanů peníze a měl by je lidem vracet, akorát v jiné formě. Většina výdajů státu (důchody) ekonomický totálně nevychází. Je to důvod pro zrušení?
Myslím, že >150tisícová aglomerace v Liberci by si zasloužila mít rychlé a důstojné propojení se zbytkem republiky, i když to třeba ekonomicky nevychází…

ABC

Hodinka po dálnici je celkem důstojná. Co by za to dali lidi na Karlovarsku.

ABC

…. nebo v Budějovicích

-TR-

V Budějovicích mají rychlý vlak, po dokončení koridoru budou expresy ČB – Praha jezdit za 1,5 hodiny.

Jiří Šrámek

Srovnávejte srovnatelné. Pha-Lbc cca 100km, Pha-KV či Pha-CB bezmála dvojnásobek. A navíc D3 (D4) i D6 se staví. Pomalu, lopotně, ale staví.

ABC

Pha-Lbc je cca 100km z Čerňáku. Adekvátně Pha-KV ze Zličína je cca 120 km.

martinK

z ČM do Liberce 95km. 25km rozdíl je dost. Vždy pojedete do KV z Prahy při stejné rychlostí déle:-)

ABC

jenže je stále rozdíl 95 km za hodinu a 120 km za hodinu a tři čtvrtě

Vlado

A není zde trochu vidět orientace kraje a města Liberce?.Jinak nevidím vyhození penez do modernizace stanic tratě 089 je to spojnice do Dresden kam jezdí několik přímých vlaků denně.Pro Liberec je asi přednější mít přímé železniční spojení se Saskou metropolí než s Prahou,protože to dnes není .Jinak Liberec je jediné krajské město co nemá přímé železniční spojení s Prahou a to Liberecké nádraží pamatuje přímé rychlíky Dresden-Liberec-Košice ,Liberec-Brno (Bratislava),Liberec -Cheb (Nurnberg)a dnes na rychlíku nemáme ani 1 třídu a jediné R jezdí do Ústí n L a do Pardubic .Jinak jízdní doba v roce 1994 do Prahy byla 2 h… Číst vice »

kakov

tyto akce plánuje SŽDC v Praze, případně MD, nikoliv Liberec nebo kraj

PeM

Autobus jede na Černý Most 65 minut. Z ČM na Masaryčku je to metrem 18 minut. TCelkem o 3/4 hodiny méně, než vašich teoretických 2 h 16 min vlakem.

Jan Lisý

Prostě pro velkou stavbu Liberec – Praha ještě doba nedozrála. Z různých důvodů a je otázka kdy a zdali tomu někdy bude. To ale neznamená, že by se mělo pochybovat o smyslu jiných investicí. Zrovna trať na Žitavu a Drážďany, případně i na Varnsdorf /a možná někdy i Rumburk/ pro liberecký region a šluknovsko smysl má. Pro Němce snad také.

pája

No pro Liberec by bylo asi úplně nejvýhodnější se připojit k Německu. 🙂

podiven

O to se už kdysi snažili…

Jiří Kocurek

A dopadlo to neslavně. Dokonce se nacionalisté vztekali, když měl být Ferdinand Porsche vyhlášen čestným občanem Liberce.

Jindra

Raději jedu z Libece do Drážďan než do Prahy. Už se těším, až se otevřou hranice. Drážďany jsou krásné a hlavně si zde mohu zoopakovat, již jako důchodce, znalosti anglického jazyka. Zkrátka Drážďany jsou a budou asi v budoucnu pro náš kraj více preferované než Praha. I Žitava je pro nás kuzelné město a její okolí je sjato s naší historií.

Martin

No jo, vy raději do Drážďan, já zase na chleba vydělávám v MB a spousta lidí z Liberce pracuje v Praze …

PatriK

Aby „železniční spojení mezi krajským městem a Prahou srovnalo dobu jízdy se silnicí“, bylo by potřeba vybudovat trať z velké části v nové stopě. U takové mega stavby financované z veřejných peněz je studie ekonomické návratnosti podmínkou. A tato nikdy nevyjde, jelikož nákladní doprava končí v Ml.Boleslavi a dál chybí přepravní poptávka – není co vozit. Kromě toho nikdo nemůže zaručit, že by lidi začali vlak řádně využívat, když souběžně bude jezdit autobus za 49Kč.

Lada

Jak se lidi postavili k autobusům, to v praxi vidíme třeba u Ústí nebo Plzně… Když je nabídka…

Jiří Šrámek

Kolik lidí jezdí busem do Prahy například z Pardubic? Velmi málo, protože je to „lepší“ vlakem.

XXXD

Jenže relace Praha – Pardubice je s relací Praha – Liberec naprosto nesrovnatelná. Vždyť do Pardubic ani nevede přímá dálnice.

Jiří Šrámek

Do Liberce také přímá dálnice nevede. D10 končí u Turnova. Dál pak sice velmi slušná silnice, ale dálnice to není. U Pardubic je to stejné. D11, pak na Opatovice a do Pardubic. Silnice zcela srovnatelná.

Petr Šimral

Ovšem železnice nikoliv. A proto může vlak z Pardubic jezdit za hodinu do Prahy, zatím co z Liberce za tři.

Placebo

Tak tam asi ta pořádná železnice chybí né, fakt nechápu proč stát investuje jen někde a Libereckému kraji se vyhýbá.

pozorovatel

Třeba proto, že mezi Prahou a Pardubicemi nejsou žádné hory, které snadnou stavbu rychlé železnice komplikují a prodražují, a ta (rychlá) železnice do Liberce zjevně nechybí až tolik, aby se státu skutečně vyplatilo na její výstavbu ty velké prostředky vynakládat – to vám nedochází?

pozorovatel

Proč do toho taháte Mladou Boleslav, když rozhodující pro náročnost i cenu takové stavby (aby měla vůbec smysl) je přece pochopitelně překonání Ještědského hřebene? Úsek mezi Prahou a Turnovskem (úmyslně nepíši Turnovem, abych vám nedával snadnou nabídku k hloupému slovíčkaření) samozřejmě lze o dost zrychlit a zkapacitnit relativně jednoduše i v téměř stávající stopě, ale při zjevně nevelké potřebě nákladní dopravy (o osobní nemá smysl se vůbec zmiňovat) asi ani to a ani v tom „nehorském“ úseku ekonomicky nevychází a stač to, co je rozestavěno nebo schváleno v souvislosti s produkcí Škody M.B. + investice do silniční sítě.

pozorovatel

Pro obyvatele Liberce a okolí je tvrzení, že by to byl (dobrý) první krok, dost diskutabilní: ve vztahu ku Praze (a trs) by to sice jistě pomohlo, ale vůbec by to nepomohlo nesporně významné relaci Liberec – Mladá Boleslav a ani spojení s východem Čech a trs (tedy m.j. Moravou) – takže když už tedy „řešení Liberecka“, pak podle mě by prioritou mělo být jednoznačně vyřešení překonání Ještědského hřebene, třeba i proto, že ten zbytek má s Libereckým krajem „katastrálně“ jen pramálo společného, a mělo by tedy být zájmem především Středočeského kraje, aby si zrychlení dopravy na svém území vyřešil… Číst vice »

Jakub P

No a vzhledem k tomu, že ten nejnáročnější úsek jezděj i i v dnešní době za půl hodiny, výrazné zrychlení toho snadno zrychlitelného zbytku by dost pomohlo samo o sobě. I kdyby se ten nejnáročnější úsek dál jezdil po stávající trati.

Petr Šimral

Ty mezi Turnovem a Libercem.
Do MB již poslední Studie proveditelnosti vyšla, ale to jistě víte, tak tu zase nedělejte ze sebe blbce.

Jiří Šrámek

Z Prahy do Turnova žádné hory nejsou. Tedy pokud byste to nebral nějakou speciální oklikou.

XXXD

Pořád je to lepší než do Pardubic. A není to jen o silničním spojení. Pardubice leží na důležité trase a jezdí přes ně spousta vlaků osobní i nákladní přepravy, to je úplně jiná liga než Liberec.

Jiří Šrámek

Cože? Lepší? Co to plácáte? Je to zcela totéž. Myslím silnici.
Pha-Lbc: Z Prahy 75km po D10 k Turnovu a dál 25km po I/35 do Liberce.
Pha-Pardubice: Z Prahy 90km po D11, pak cca 5km po D35 do Opatovic a pak 10km po I/37 do Pardubic.
Nějak nedovedu najít rozdíl. Snad jen v tom, že mezi Turnovem a Libercem je to přes kopce.

Lemmy

Nevede přímá – jakože se musí odbočit na D35, jo?

Frantisek

Tak hlavně, že už tam máme dálnici.

Hanzi

Dobrá zpráva Františku, dokonce prvních 40 km od Prahy už připravujeme na tři pruhy.

PetrS

Že se tam bourají staré a staví nové mosty pro 2+2 pruhy???

ušatá

Velmi špatná zpráva. Ale to chápou jen ti, co něčemu rozumí.

Placebo

Jenže ona dál nakládka je a ne úplně malá i na té hrůze , kterou nám tu stát dopřava. Po zlepšení parametrů a elektrifikaci by se to rozjelo úplně jinak
Když porovnáme Budějovice a okolí s Libercem a okolí , tak nechápu , že do Budějovic to jde a do Liberce ne. Za Budějovicema je Linz , za Libercem je Gorlitz a Wegliniec.

Lemmy

Budějovice jsou prej severojižní tranzitní koridor placený EU, jinak by tam byl stejný prd jako v Liberci.

Petr Šimral

Asi tak.

Martin

Pravda, je tu prd a ještě tu lezeme po stromech a používáme pazourkové nástroje, jenom nechápu proč každý víkend je parkoviště v Bedřichově plné aut se značkami S a A, co ty Středočechy a Pražáky k tomu prdu táhne ….

Vít Jůza

Býval tam mimo mnohé jiné velký nákladní provoz směr Štětínský přístav … ale aktuální stav neznám a odhadovat perspektivy může být ošidné.

XXXD

Je opravdu nutné, dělat v takovýchto stanicích podchody a ne přechody?

Ex ČD

Vzhledem k tomu, ze v obou stanicich uz podchody jsou tak to az takovy problem neni…..

XXXD

Neznám místní poměry, takže pokud už tam jsou a budou se jen opravovat, tak ještě OK, i když nechápu, že se tam kdy vůbec stavěly. Nicméně to, co jsem napsal, není jen věc těchto dvou stanic, míst, kde by stačil jen přechod, je samozřejmě daleko více.

Jiří Šrámek

V Hrádku i v Chrastavě podchody i ostrovní nástupiště jsou. V této velmi nákladné „rekonstrukci“ nevidím žádný smysl.

Alibaba

A co když prostě ty stanice rekonstrukci potřebují? Píše se, že se bude dělat SZZ, a když děláte SZZ, tak musíte upravit kolejiště do nějakého stavu, který vám vydrží trochu déle. A tvar kolejiště je tady docela historický, tady v těch nádražích je použitý „pruský styl zhlaví“* pro dvojkolejné tratě (patrné hlavně v Hrádku) za ta léta nikdy nezvdojkolejněno a i trochu redukováno. Počítám s tím, že projektant to celé překope a zjednoduší.

*to je můj soukromý název, nic oficiálního

Petr Šimral

Úsek Hrádek – Žitava dvojkolejný byl.

Jiří Šrámek

A celé těleso z Liberce je také „dvojkolejné“, resp. bylo budováno pro dvě koleje, byť je tam jen jedna. Stačí se při cestě vlakem kouknout z okna.

Placebo

Ale podle vašich příspěvků z okna moc nekoukáte.

Alibaba

A kdy to bylo sneseno? Tipoval bych po II.SV.

Jiří Šrámek

To nevím, ale mám dojem, že z Liberce do Hrádku nikdy druhá kolej nebyla položena.

ušatá

Nechci se hádat, ale mám takový dojem, že jsem tam kdysi kus dvoukolejky viděl a že to bylo časem sneseno. Ale hlavu za to nedám.

Martin

Druhá kolej za Libercem ke trať na Frýdlant.

LEW EL3

Jiří Šrámek, you are right, there wasn’t any second track. Much freight traffic from Görlitz to Liberec was directed over Zawidow, and so they didn’t build a second track.

Alibaba

Však taky dotaz patřil k úseku Žitava – Hrádek.

Placebo

A byl jste tam někdy ? A viděl , ze to tam vypadá jako když válka skončila včera ? Jak to tam Němci postavili tak to tam je. Je to prostě údržba, která se padesát let nedělala , tak se teď udělá naráz.

Jiří Šrámek

Vážené Placebo. Jsem z Liberce a vlakem jezdím opravdu často. I směrem na Žitavu. A z okna koukám.
Tady nebyla řeč o stavu údržby, ale o principu stavby.

Alibaba

Asi je nutné podchod opravit, když už tam jsou. Nebo ho doporučujete zasypat, a na (polo)ostrovní nástupiště chodit úrovňově přes přechod?

Vít Jůza

Kdyby v Řeporyjích byl podchod, mohlo být možná nejen o jednu aféru méně. (Možnou variantou je ale i dobře funkční přejezd/přechod.)

Radiátor

Pokud se nepletu tak v Libereckém kraji nenj anj kilometr elektrifikované trati. Docela ostuda na 21. Století.

Leden

Co je to za nesmyslný parametr? Aspoň tu díky tomu nejezdí třeba plecháče s Bymee.

Jiří Šrámek

A ani centimetr dvojkolejky. Ale máme asi dvoukilometrový úsek, kde lze jezdit až 120km (výjezd z České Lípy na tratích 080 a 086). Ten pokrok je prostě nezastavitelný.

Alibaba

Nemá cenu mít dvojkolejku, když jezdíte pomalu a není problém pro křižování zastavit… (použito trochu ironie)

Jirka

A nejbližší je Všetatech nebo v Děčíně.

Jiří Šrámek

V ČR ano. Ale jinak je nejbližší Sklarska Poreba (PL) za Harrachovem. Tedy vzdáleností po kolejích a nikoli časově.

Vít Jůza

Spíš Žitava.

Jiří Šrámek

Dvojkolejka ano, z Žitavy směr Ebersbach, která končí, myslím, v Oderwitz. Ale je neelektrifikovaná. Nejbližší elektrifikovaná trať je ta v Polsku, v Porebě

Alibaba

Proč? Na to, aby se jezdilo rychle – třeba 200 (to je možná ta ostuda) nepotřebujete elektrifikovanou trať, ale směrově upravenou trať, která tu rychlost umožňuje. 200 se dá jezdit i v dieselu.

Jiří Šrámek

Přesně. Třeba z Görlitz přes Zgorzelec do Weglince. Dvojkolejka na 160km/h a bez drátů.

...

Ale je. Jen má metrový rozchod 🙂

Jiří Kocurek

Enemže to je štrasbana.

Otmar

mám za to že zahajování staveb je poměrně složitý proces který může v ČR ovlivnit kdejaký ochránce krtka. Takže bych takto striktně nevinil Správu železnic z toho že nějaká stavba se uskuteční dříve a jiná později neboť toto je ovlivněno množstvím faktorů které sama Správa železnic těžko ovlivní. Položím tedy snadnou otázku: Pokud mám dělat dvě stavby a u jedné dochází ke zpoždění zaviněným mimo investora Správu železnic a u druhé jde vše hladce. Mám dělat aspoň to co stavět mohu anebo mám i s druhou stavbou čekat až dojde k vyřešení problémů u první stavby?

XXXD

Tak ta ekonomická návratnost asi bude právě jeden z těch problému. Pokud chceme solidní trať a dojezdové časy (ne zase nějakého kočkopsa) bude to v podstatě v celé délce vyžadovat novostavbu a ta určitě nebude zadarmo a je otázka, jestli za ty peníze není lepší realizovat nějakou důležitější stavbu.

pája

Tak ekonomická návratnost vyjde, až bude dojezdnost Praha – Liberec 40 min. Pak bude z Liberce další čtvrť Prahy a to už se vyplatí. Cesta Liberec – Praha tak bude trvat stejně jako z Černého Mostu metrem do Zličína. Ono totiž záleží, jaké parametry si do té studie zadáte, podle toho vám to pak buď vyjde nebo nevyjde. Nebuďte naivní.

Frantisek

Jistě, ze všeho udělejte pražský satelit a jezděte čím dále, tím více, to se vyplatí. Hlavní problém je, že všude nejprve nastavíme konkurenční dálnice – bez ohledu na finance – a pak složitě manipulujeme s čísly, aby vyšlo, že i tím vlakem bude někdo jezdit. Paradox naší silničně-konzumní civilizace.

Jiří Kocurek

„Já bych postavil dojkolejnou železnici ze statku na pole“ řekli si pan kníže. A postavili. Za svoje.

Z Prahy do Brna vede dvojkolejka někdy od roku 1860, nebo tak nějak. Dálnice byla dokončena o 100 let později. Vy civilizace. A Marie Terezia byla hloupá, měla z Olomouce do Brna stavět železnici a ne silnici.

pozorovatel

A kolik automobilů existovalo v roce 1860, aby pro ně bylo třeba stavět dálnici, vy chytrolíne a vševěde? Železnice i mezi Prahou a Brnem ovšem v té době už asi 10 roků nějakým způsobem fungovala.

XXXD

Já nejsem naivní, to spíš vy byste měl číst trochu pečlivěji. Kolik asi myslíte, že by stála trať, která by umožnila tu vaší cestovní dobu 40 minut z centra do centra? Takhle rychle se nejezdí ani do Pardubic nebo například takové Plzně, tudíž jsou za takové peníze evidentně prioritnější projekty. Kromě toho, kolik lidí asi tak myslíte, že bydlí v Liberci hned vedle nádraží a cestuje do Prahy přímo do centra (a to ten hlavák také není úplné centrum)? Takže žádná další čtvrť Prahy.

Lektor

Z jakého důvodu by do Liberce musí být 40 minut? Pardubice – 60minut, interval 20 minut Olomouc – 140 minut, interval 30 minut Plzeň – 80 minut, interval 30 minut Budějovice – 120 minut, interval 30 minut Ústí n.L. – 70 minut, interval 30 minut Hradec – 100 minut, interval 60 minut Liberec – 150 minut s přestupem Tak už by zrychlení o 30-40 minut (to jde i ve stávající stopě) by se v pohodě uživil hodinový interval, a při zrychlení na 70 minut(tady by museli být lokální přeložky ale rozhodně není nutná novostavba) už to bude na půlhodinu. V… Číst vice »

pája

No zrovna nádraží v Liberci je v centru a má dobrou dostupnost ze všech čtvrtí v Liberci. A z hlavního nádraží v Praze se zas dostanete taky všude po Praze, je na všech linkách metra. Samozřejmě, že pokud si budete říkat, jak je všechno komplikované, tak nic nepostavíte. A věřím, že vlak na rozdíl od autobusu by ty tisíce Liberečáků, co denno denně dojíždí do Prahy, přesvědčil – víc místa, pohodlí, dá se při tom pracovat, což v buse nejde, třese se to, míň prostoru. Doufám ale, že nám to EU jednou nařídí, a pak to bude.

Jackub

Praha hl. n. je na všech linkách metra??! 😮 Je, bohužel, jen na trase C, škoda, že přestupní stanice s A je u muzea a ne na „hlaváku“. Na B je nejbližší stanice Náměstí Republiky (výstup k Masarykovu nádraží), ale cesta je to nehezká a zabere minimálně 10 minut velmi svižnou chůzí…

Jindra

Ano, nějakou důležitou stavbu, výhodnou pro Prahu a okolí

Jiří Kocurek

Jako třeba druhou kolej do Budějovic v nové stopě. Staromilci protestují, že to zničí krajinný ráz, zatímco stará trať se vinula po vrstevnici.

Lemmy

Mohl byste upřesnit koho tím staromilcem myslíte?

Peeetr

Jenže jelikož by se v tomto případě nutně jednalo o obří část tratě v úplně nové stopě, tak je přece už dopředu jasné, že by to bylo při současném stavu legislativy blokováno všemožnými aktivista a NIMBY na tisíci místech.

Petr Šimral

Když přestanete psát přiblblé titulky o tom, jak je Liberci ubližováno, tak snad pak přestanou i přiblblé studie na řešení Liberce. To mi tedy zkuste říci, jakým způsobem byste za tři čtvrtě miliardy chtěl podstatně zrychlit spojení Liberce a Prahy vlakem?
Řešení tohoto problému je přitom velice jednoduché. Stačí zajistit takové množství cestujících a nákladu, jaké je z Pardubic přes Kolín na Prahu a pak ty studie bez problému vyjdou. Zásadní problém Liberce totiž je, že za ním už nic zajímavého dopravně není.

Petr Šimral

Ty koule se nenajdou právě i kvůli tomu vašemu přiblblému titulku, který s textem nemá nic společného. Schválně, jaké procento lidí čte jen titulky? A naši politici s vizemi na jedno volební období je kapitola sama pro sebe. Stanice Chrastava a Hrádek mají železniční svršek celkově vyžilý, zabezpečovačku taktéž a to rozšíření podchodu v Hrádku je prkotina. A k tomu se jedná o trať slušně využitou v regionální dopravě. Že jste nepsal takové srdceryvné články třeba o reko v Raspenavě? Fakt mi z toho čiší, že zrovna Vy jezdíte autobusem do Prahy a chtěl byste strašně moc vlakem, ale za… Číst vice »

pája

Doufám, že nám to nakonec nařídí EU, každý region spojení s centrum vlakm, a pak určitě ta studie vyjde 🙂

XXXD

Tak snite dál.

Jiří Kocurek

Například z Jemnice do Jihlavy. Jedině vlakem. Ne, autous do Dačic bude zakázán.

Lemmy

Tady bych se pana domácího zastal. Nechce se mi věřit, že sečtením několika zejména lokálkových hovadin typu horní Pacifik, Raspenava, Mšeno nebo zcela vážně diskutovaná Bechyňka by tunel do Liberce (alias nejdražší část stavby) už nemohl být vyražený.
Klidně jednokolejný a klidně bez drátu, zbytek časem…

Petr Šimral

Tady se pána domácího nedá zastávat. Ani za všechny hovadiny na lokálkách nepostavíte smysluplnou trať něco od Turnova do Liberce. A na neelektrifikovanou jednokolejku zapomeňte. Z toho neuděláte nic jiného, než holou, pomalejší a „kurevsky“ dražší náhradu Jančurových autobusů.

Alibaba

Jednokolejný tunel pod Ještědským hřebenem? Při té délce se musí stejně vyrazit další bezpečnostní roura pro nouzové opuštění tunelu, takže vám tam vyjde něco podobného jako v Ejpovicích.
A drát by byl vhodný, aby to tam nesmrdělo a vy nemuselo se dělat náročné větrání. Já bych třeba nechtěl být v Ejpovickém tunelu když tam pojede diesel.
To kopání si představujete jak? Nevím, jestli by v naší společnosti prošlo něco ve stylu „Hladové zdi“, kdy by nezaměstnaní kopali takovýto (dlouhý) tunel?

Placebo

To je teda pěkná blbost. Za Libercem toho je víc než kde jinde. A to zajistete si dost nákladů druhá. Ten náklad by tu byl kdyby byla poradna trať. Jenže to je furt dokola, slepice nebo vejce.

ušatá

A jak to, že tam ekonomicky vyšla dálnice? Pro ni byl dostatek osobní a nákladní dopravy?. Nebo když by se začalo železnicí, nevyšlo by to dobře nebo ještě výhodněji? Dnes by se o důležitosti a ekonomice železnice vůbec už nemělo diskutovat. Hodně věcí se změnilo a na to je potřeba reagovat.

Alibaba

Prý tak, že soudruh Štrougal tam měl chalupu. 🙂

Frantisek

Když něco naprojektujete bezohledně, nemůžete čekat jen kladné odezvy. 🙂

Odpadlik

Tak to bude asi ten hlavní problém ne? Pokud tam ekonomika nevychází, musila by to posvětit vláda ne?

Otmar

Uveďte tedy konkrétní fakta jakým způsobem Správa železnic blokuje stavbu trati Praha- Liberec a v jakém konkrétním úseku trati. Děkuji za vysvětlení. Možná nemám dostatek informací.

Otmar

Řekl bych, že Správa železnic je státní organizací, která pracuje na základě zadání zřizovatele tj státu. Takže i kdyby tomu tak bylo jak uvádíte, pak problém není na straně této organizace.

Otmar

Ono je snadné označit jednoho viníka. Pravda ale většinou nebývá tak úplně čistá a jednoduchá. Ale věřím, že člověku vašeho formátu je to jasné. V každém případě díky za váš článek, který možná také přispěje k rychlejšímu vyřešení spojení Praha-Liberec neboť i já bych si to velmi přál aby se tak stalo co nejdříve.

Jiří Šrámek

Velmi intenzivně. V celé délce. Stačí?

Jiří Šrámek

Jenže stavbu trsti z Liberce na Prahu nikdo neblokuje. Snad jen sama Správa železnic a politická garnitura. Mnozí mocní se tvrdošíjně snaží procpat tři kvalitní a rychlé dvojkolejky na východ (HK / Par.), ale na sever se okázale kašle i když hustota osídlení je v této relaci minimálně stejná, ne-li větší.

Jiří Šrámek

*Trati. Překlep.

Jirka

Oni budou 2 koleje přes Hornoporno na HK, 4 nové na Poříčany, 3 stávající přes Úvaly. Vše vzdálené pár km od sebe. A na ostatní směry z Prahy je to tragédie. Ten Liberec je ale nejtragičtější.

optimista

Tak nešlo by pro spojení Prahy a Liberce využít VRT Běchovice – Poříčany? Uvažuje někdo vůbec, že všechny budoucí stavby budou ve stejné realitě?

Vrták

Využít VRT Běchovice-Poříčany pro spojení do Liberce?
Jestli to nakonec tak i nedopadne a opraví se úsek z Kolína přes MB a Turnov?
Kolín je ideální uzel pro cestující z Moravy.

a8n

Někteří takové představy mají, jinak by nedělali napojení z Poříčan nahoru do Nymburka, ale rovnou k VOseku.

Jiří Kocurek

Prosím? Za Pardubicemi se nenachází město s více než 100 000 obyvateli, kde se mluví česky?

Jiří Šrámek

Ano. A ne jedno. To nikdo nerozporuje. Kolik se jich ale nachází třeba za Budějovicemi? Navíc argumentace pokračováním trati z ČB na Linz dost pokulhává v tom, že drtivá většina vlaků tímto směrem je plánována jen do ČB. Což je výrazně méně osídleně území, než Liberecko (kde, mimochodem, také mohou vlaky pokračovat „dál“.
Jenže to by nesměli rozhodovat Sosnové či Kolomazníci….

Petr Šimral

A máte pocit, že když vyhubíte sosnu a Kolovratníka, tak SUDOP zázračně najde trojnásobek cestujících a milióny tun nákladu?
Pohádky o převodu nákladní dopravy ze silnice v Liberci si rovnou odpusťte.

ušatá

Žádné pohádky. K tomu totiž dojít musí, ať se to komu líbí nebo ne. Dnes to vypadá absurdně, ale časem to bude nutnost. A jednou se začít musí. Už je nejvyšší čas.

Jiří Šrámek

Je prima sledovat, jak se držíte tématu. A žádnou pohádkou Vás tu neobluzuji.

yxc

Tak to s tou hustotou osídlení jde vyvrátit opravdu velmi snadno. Stačí se kouknout třeba sem: https://cs.wikipedia.org/wiki/Aglomerace VUC Liberce[8] – území okresů Liberec a Jablonec nad Nisou; cca 260 tisíc obyvatel,[4] Hradce Králové a Pardubic[9] – území okresů Hradec Králové, Pardubice a Chrudim; cca 430 tisíc obyvatel,[4] Když vezmu zalidnění po trase tak to taky nesedí: Města nad 5k mezi Prahou a Libercem: Brandýs/Stará Boleslav – 19k (Dvoukolejka na MB pojede po stávající trati na HK přes Čelakovice/Lysá, tudíž to asi nemá smysl počítat) Benátky – 7,5k Mladá boleslav – 45k Bakov – 5k Mnichovo hradiště – 9k Turnov –… Číst vice »

dopravák

A přesně „vvvo ttom to je“ ….

Jiří Šrámek

Ano, to je v pořádku. Jenže směrem na HK / PU se kromě stávající kvalitní trati plánují ještě další dvě (reko trati z Velkého Oseku přes HK do Chocně – dvojkolejka na 160km/h a také plánovaná VRT směr Wroclav). Když tedy počet obyvatel rozdělíte mezi tři páteřní tratě, směr na HK/PU bude vycházet velmi výrazně hůř.

yxc

Pointa se skrývá v tom posledním odstavci. Za Libercem už nejsou žádné další cíle. Navíc Liberec není významným cílem nákladní dopravy. Dvoukolejka na HK bude sloužit primárně pro nákladní dopravu, pro kterou už teď není dostatečná kapacita. Úsek do Lysé v budoucnu převezme i dopravu na MB/Liberec. VRT je smysluplnější pro CZ i PL stranu přes HK, to je bez debat. Ať už tím výše zmíněným počtem obyv. v CZ i v PL, tak z hlediska trasování. Z hlediska projednání/průchodnosti bude obrovským plus trasování v souběhu s D11. Na to je D10 a I/35 moc klikatá a obestavěná. Navíc se… Číst vice »