Infrastruktura Železnice

Rychleji z Ostravy pod Beskydy. Modernizace vytížené trati bez trolejí nabírá zpoždění

Provoz na trati mezi Ostravou a Frýdkem-Místkem. Foto:www.hrabova.info
Provoz na trati mezi Ostravou a Frýdkem-Místkem. Foto:www.hrabova.info

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) pokročila se svými plány modernizovat a zrychlit cestování vlakem mezi Ostravou a Frýdkem-Místkem. Přesto je rok a tři čtvrtě po oznámení svého plánu už s přípravou projektu značně ve skluzu. 

Správce kolejí vybral firmu, která má za 50 milionů korun připravit záměr projektu, který má přinést i konec dieselových vlaků mezi oběma městy. K rychlosti příprav je ale skeptický kraj.

Rok a tři čtvrtě poté, co prošel plán na velkou modernizaci trati z Ostravy až do Valašského Meziřičí za 10,5 miliardy korun centrální komisi ministerstva, udělala SŽDC zatím malý posun: podepsala smlouvu se společností Sudop Brno, která vyhrála zakázku na zpracování záměru projektu. V konkurenci tří firem nabídla cenu 48,6 milionu korun, jak ukazuje zveřejněná smlouva.

Studie proveditelnosti Beskydy řeší modernizaci celého úseku ze stanice Ostrava-Kunčice až do Ostravice. SŽDC plánuje kompletní modernizaci tratí, jejich elektrizaci, zkapacitnění úseku z Vratimova do Frýdku-Místku a vybavení nejmodernějším zabezpečovacím zařízením. Současně správce infrastruktury opraví všechny zastávky a stanice, které dosud neprošly žádnou úpravou.

Trať z Ostravy až do Frýdlantu nad Ostravicí patří mezi nejvytíženější neelektrifikované tratě v Česku, denně zde jede vlakem přes šest tisíc lidí. Modernizací má dojít i k výraznému zvýšení traťových rychlostí a tím lepší časové dostupnosti jednotlivých míst regionu, výrazně se zkrátí jízdní doby. Konkrétně v úseku z Ostravy do Frýdku-Místku dojde i přes náročný profil k navýšení rychlosti na 100 až 120 km/hod. V případě úseku Frýdek-Místek – Frýdlant nad Ostravicí je možné docílit rychlosti až 160 km/hod.

Plánovaná modernizace přinese také zlepšení podmínek pro nákladní dopravu. V současné době je zejména délkou nákladních vlaků silně limitovaná automobilka Hyundai. Zdvoukolejnění mezi Vratimovem a Frýdkem-Místkem přinese odstranění tohoto limitu, což se projeví převedením části kamionové dopravy na železnici.

Ještě loni SŽDC tvrdila, že výstavba by mohla začít v roce 2020, loni už měla podle tiskové zprávy začít příprava dokumentace pro územní řízení. To už není ale příliš reálné: teprve za deset měsíců má Sudop Brno odevzdat celý záměr a dokumentaci pro územní rozhodnutí. Až potom začne projektování stavby.

Nejistota kolem elektrifikace trati z Ostravy na Frýdek-Místek dělá starosti vedení Moravskoslezského kraje, které chce začít připravovat tendry na provoz vlaků pro období 2025 až 2040. Podle náměstka hejtmana pro dopravu Jakuba Unucky je třeba dát vítězným dopravcům na přípravu zhruba šest let.

Už teď bychom proto měli říci, jak by doprava na jednotlivých tratích měla vypadat a co vlastně máme objednat. Nikdo nám to ale není schopen sdělit,“ uvedl Unucka. Je přitom skeptický k tomu, že by Správa železniční dopravní cesty stihla trať na Frýdek-Místek zadrátovat do roku 2025, nevěří ani na následující léta. „Přípravu tendrů nám to velmi komplikuje,“ dodal náměstek. Elektrifikaci může mimo jiné zhatit i skutečnost, že půjde ruku v ruce se zdvojkolejněním trati. Ta ale vede přes chráněnou oblast Natura 2000, což bude hrát zásadní roli při posuzování vlivu stavby na životní prostředí.

Jan Sůra
Jan Šindelář

44 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Hlavně bude zajímavé, kdy se začne dělat trať z Plzně na Mnichov.

  • Článek uvádí několik navzájem rozporných informací o tom, kdy/kam všude vlastně dráty povedou. Dráty v celé trase Ostrava – ValMez vs. jen z Ostravy do Ostravice vs. dokonce jen do FM. Kterýkoliv mezistav je přitom „komplikací“ v byť nevysoutěženém provozu.

    I když – je to hezká výmluva. Soutěžení od 12/2019 (po uplynutí 10letého kontraktu s ČD) ne-e (aspoň u těch tratí, kde je dávno zadrátováno), ale už známe komplikaci, která může za 7 let nastat. 🙂

    • Do ValMezu zatím ne, v SP nevyšly, nicméně bude se dělat aktualizace.

      • Špatné informace.
        Dráty v SP do Valmezu vyšly, stejně tak v aktualizaci SP, která již proběhla.

    • Drát v celé trase do Valašského Meziříčí, jen je více etap. První je do FM

  • Lehce OT dotaz pro znalce a šotouše: Jezdí v ČR ještě někde jinde než na této trati „těžké“ dieselové osobní vlaky à la ilustrační foto? Samozřejmě pravidelně, žádné nárazovky typu víkendového Posázavského Pacifiku. Kam oko dohlédne, všude jsou jen motorové vozy s příslušnými přívěšáky. Důvody sice chápu, ale není to ono. Děkuji.

    • A tak zas má to nějaké výhody. Nejezdí se ve stoje. Na rozdíl od Bratislava Komárno. A kdyby bylo třeba přidat další, přidá se.

    • Tady to taky není na 100%, střídá se to s kombinací 842 + 2x Bdtn

  • „Správce kolejí vybral firmu, která má za 50 milionů korun připravit záměr projektu“
    Marně si namáhám mozek abych si dokázal aspoň nějak orientačně představit, co může na „investičním záměru“ (jak se to mnohem trefněji nazývalo v minulosti) stát 50 milionů Kč – řádově jednotky milionů Kč u stavby takového rozsahu bych si snad schopen představit byl, ale několikanásobek, to mi hlava nebere: vždyť to nejsou ani komplexní podklady pro územní řízení, natož třeba „úvodní projekt“ …

    • se záměrem projektu se také zpracovává DÚR
      „….teprve za deset měsíců má Sudop Brno odevzdat celý záměr a dokumentaci pro územní rozhodnutí.“

    • Bohužel tohle chápu až příliš. Dohazování kšeftů všelijakým „kamarádům“. Noc nového pod sluncem.
      Nechci obhajovat totalitu, byl to krutý režim. Ale…
      V 80. létech trvala elektrifikace významných tratí řádově do 10 let – Bratislava – Púchov 160 km, Přerov – Břeclav 100 km, Beroun – Plzeň 70 km, Benešov – Veselí nad Lužnicí 80 km.
      Dnes 20 km elektrifikace trvá více jak 10 let……
      V Třinci-Lyžbicích se nová vlaková zastávka stavěla neuvěřitelných 16 let…..Frenštát město 10 let…..Jak dlouho bude trvat Ostrava-Zábřeh? …. Co si o tom člověk může myslet? Jaký je poměr ceny za skutečnou stavbu (rekonstrukci apod.) a kolik jsou různé provize? Kdyby to bylo alespoň 1:1.

  • Nechápu větu „Už teď bychom proto měli říci, jak by doprava na jednotlivých tratích měla vypadat a co vlastně máme objednat. Nikdo nám to ale není schopen sdělit,“ to by snad měl sdělit kraj co chce objednávat za dopravu.

    • Když není jasné na jaké infrastruktuře se má jezdit, nelze ani udělat zadání pro výběrové řízení na dopravce.

      • Podle téhle logiky by si pak neměl 15 let kromě běžné údržby nechat na tratě vůbec sáhnout. Trochu nesmysl, nemyslíte?

  • Kraj na to musí vyvíjet neustálý nátlak, viz 290. Na OPD se dá zapomenout i kdyby příprava běžela včas, v rámci ČR byly/jsou dříve zpracované a více prioritní stavby. A proč na 323 nejsou dráty už nyní – protože stejně jako v případě Brno – Zastávka obstrukce při územním řízení při záměru elektrizace z Ostravy přes FM do ČT.

    • Tak ona část peněz byla v OPD2 prý zase železnici odejmuta a přesunuta jinam. Protože připravenost. Ale nevím, EU peníze jsou tu 15 let? Plus těm politikům už při vyjednávání bylo jasné, že budou a kam potečou, takže ještě více let. A přesto promarnili takovou příležitost. A ty prachy šly na ty neskutečné p.čo.iny. A to je to tak důležité spojení a trať. A 40 let se na to stát chystá.. A trať na Těšín, přes ty sliby o zdvoukolejení v rámci povolení Hiundaie nic. Dnes myslím není ani v plánu jednokolejná modernizace, která by stála za něco. A Hiundai stojí.. Slibem se zarmoutili, no a co.

  • Je to stejné jako u ŘSD. Tam mají ovšem skvělého mluvčího (pana Rýdla), který vždy vše výborně okecá. Když se ho ptali, proč se na D1 pracuje jen od 7 do 15h, tak odpověděl, že nejsme sv 18. století, aby lidi pracovali 12h denně… no co k tomuto dodat.

    • O vícesměnném provozu ten dobrý muž asi ještě nikdy neslyšel 😀

      • To tady pán mluví vždy o těch druhých. Už dnes stavební firmy neseženou lidi na tu řeholi mimo domov, o víkendech a za nic moc plat. Teď ještě po nocích a 12 hodin, co ještě, nejlépe non-stop co? Už i ukáčka mají lepší alternativy než jít do stavebnictví..

      • nepracuji, ale snad existuje něco jako vícesměnný provoz ne? A jestli hodlá někdo argumentovat, že nejsou lidi, tak ať je víc zaplatí – stavby jsou u nás dražší než v Německu, tak se snad můžou plácnout přes kapsu a dát jim 20 hrubýho

        • 20 000 hrubýho??? Je vidět že máte přehled, když půjde doplňovat zboží do Lidlu tak má víc, musíte lidem nabídnout aspoň o 50% víc než má v tom Lidlu, aby se mu kompenzovalo to že je měsíce mimo domov.
          Ale obecně je něco jiného směnný provoz někde na lince a na stavbě. na stavě vzniká spoustu neočekávaných událostí a než jsi je jednotlivé party předají tak ubyde spoustu času…

  • Já prostě nerozumím jedné věci. Proč nejsou schopni udělat z OPD2 alespoň blbou modernizaci Frýdek Frýdlant nebo její část, když má být v původní stopě a jednokolejná, jen zadrátovaná. A tam nevím, jestli je nějaké chráněné území..
    Ale 3 roky utekly od 2015 a nic. 2021 se blíží. A nyní už s tím stejně nic asi nepůjde udělat, je 2018 konec..

  • Je někde k dispozici ta studie proveditelnosti? Zajímal by mě hlavně modelový grafikon (přičemž je zvláštní, že tento nevznikal z pera objednatele, takže evidentně cílem není dosáhnout nějakého optimálního a dlouhodobě stabilního stavu, ale prolejt spoustu betonu a pověsit ten všespásný špagát).

    • Není, protože přestože je za státní peníze, není automaticky veřejná. Na rozdíl od Praha Kladno.
      A zlí jazykové si myslí, že v Bašce posunutím zastávky zmizí výhybna. Což je podle mě postavené na hlavu. Zejména když vyhábací bod má být Frýdek.
      Viz Ostrava Opava, kdy vlaky jsou běžně zpožděny o 20 minut na nové modernizované trati, protože jeden zpožděním blokuje druhý.
      Takový koloritně zpožděný EC z koridoru spolehlivě rozseká jejich optimální jízdní řád. A jejich pravido,“ výhybny budou tam, kde kde mají být“.

      • No když ta Opava-Ostrava je jednokolejka, takpak je zpoždění nasnadě. Jak se zpozdi vlaky na dvoukolejce, když už dnes je Baška vlastně dvě koleje na vyhnutí + šrot na manipulační, Pržno taky dvojkolej výhybna. Pak opravdu stačí FM a FnO

        • No rozhodně nestačí Frýdlant a Frýdek. Tento úsek bude nadále jednokolejný. A pokud bude opravdu vyhýbací bod Frýdek, tak se zpoždění přenese do jednokolejného úseku. A rozseká jej. Ve Švýcarsku jsou výhybny všude a ví proč samozřejmě. Natož na páteřní příměstské trati.

          • Naprostý souhlas! A jen škoda, že při velké rekonstrukci navazujícího úseku v roce 2015 nevzniklo něco jako výhybna Čeladná.

        • A naopak jediné správné řešení, když je vyhýbací bod Frýdek mělo být dvoukolejnost až do Bašky. Ale to bychom v ČR chtěli moc..
          A buďme rádi za ty dary, že opustili variantu jednokolejná + disel bez drátů Ostrava Frýdek.

    • Samozřejmě, že je. 🙂
      Ideálně si napište na SŽDC, ať Vám ji na základě zákona 106 pošlou. Nebo Vám ji přinejhorším mohu poslat já.
      A modelový grafikon je tam udělaný na můj vkus velmi dobře. (kromě tratě 325, tam tomu dali docela na frak a nejspíš proto jim tam ekonomicky nevyšly dráty).

      • Zajimavé, jak rychle přestal odkaz fungovat po zveřejnění vašeho odkazu:-)

  • A je vidět, že nám kraj zdá se hned po opravě chystá trať vysoutěžit:-( Aby nový dopravce mohl jezdit nerušeně bez autobusových výluk. Na výluky je tu státní dopravce.. Takže na jednu stranu bude modernizace, ale na druhé „soutěž“ a kdo ví co..

    • Jančura taky povídal, že teď nemá cenu jezdit Pha – ČB, protože jsou tam výluky… nj, až se trať zdvojkolejní a zmodernizuje, přijde jako mecenáš a spasí žalostné spojení Pha – ČB… vím, že teď plánuje jeden spoj do ČK, ale proč zde nejezdí třeba 8x denně s výlukama a NAD?

      • Vy kujóne! Jak by tam mohl jezdit, když R17 dostaly nabagrovanou ČD?

  • To je opravdu trochu smutné, že není ani projektant a ni projekt.
    Myslím, že se můžeme rozloučit s EU penězmi. Po 2021 nebudou. A tím možná i s modernizací, pokud do toho příjde nějaká krize. (jako že příjde s Trumpem.) Před časem chtěli začít kopat 2019 🙂
    Prosrali OPD1, OPD2.. Přestože 2012 mělo být hotovo.
    Sice ta trať by stejně nebude provozuschopná bez modernizace, protože koleje jsou křivé již dnes. Ve Frýdku nyní při 2 měsíční výluce museli vyměnit nějaké koleje.
    Nejlepší taky jak na opraveném úseku z roku 2015 za miliardu mezi Frenštátem, Frýdlantem se objevily dvě 50sátky na mostech v jediném stovkovém úseku (100km/h). Přesně krásně v jeho třetinách. (Pomalé jizdy).
    Tak doufám, že si nemyslí, že to tam nechají. A že to pěkně vyreklamují zhotoviteli. Navíc ty hupy tam byly od začátku po modernizaci jasné i bez měření.. Snad je to ještě vůbec v záruce..
    Navíc ta modernizace vlastně nepřinesla v jízdním řádu žádné zrychlení, ale zpomalení. Protože křižování 5 minut Kunčice p. Ondřejníkem

  • Kraj to musí násilím tlačit. Smutnit nestačí. Kdo neurguje, nepotřebuje..

Newsletter

Partneři