Rychleji do Kladna. Správa železnic hledá projektanta na úsek z Ruzyně, město chce mluvit do podoby stanic
Správa železnic vypsala další velkou projekční zakázku. V soutěži s odhadovanou cenou 115 milionů korun hledá firmu, která připraví dokumentaci
Správa železnic vypsala další velkou projekční zakázku. V soutěži s odhadovanou cenou 115 milionů korun hledá firmu, která připraví dokumentaci pro stavební povolení na trať mezi stanicemi Praha-Ruzyně a Kladno.
Jde o úsek, který je relativně bezproblémový a nezdržují ho tolik protesty obyvatel jako u navazující stavby nového kolejového napojení na letiště přes Prahu 6. I proto Správa železnic předpokládá, že by se mohlo začít stavět už na konci příštího roku. Plány počítají s elektrizací tratě, zdvojkolejněním na rychlost až 130 kilometrů v hodině.
Zakázka zatím neřeší možnost přímého napojení Kladna s Letištěm Václava Havla, tuto verzi zkoumá jiná studie, u které se dopracovává technicko-ekonomický průkaz. O to, aby na letišti nebyla koncová, ale průjezdná stanice, stojí hlavně Kladno. Velká část obyvatel zde totiž pracuje.
Podle mluvčí Správy železnic Nely Friebové je zatím pro celou trať Praha – Kladno nejdále příprava úseku Bubny – Výstaviště a Kladno – Kladno-Ostrovec, kde už má Správa železnic vydaná pravomocná územní rozhodnutí. U první stavby je před podpisem smlouva na zpracování dokumentace pro stavební povolení.
Největší potíže má Správa železnic s úsekem Výstaviště – Veleslavín, kde naráží na odpor části obyvatel Prahy 6. „Vzhledem ke složitému projednání v úseku Dejvice – Veleslavín, bude zadán zahraniční posudek, zda takzvaná jižní varianta je opravdu nejlepší z hlediska vlivu stavby na stávající zástavbu. Výsledky posudku jsou očekávány během léta 2020. Od toho se budou odvíjet další kroky investora,“ dodala Friebová.
Do příprav trati chce mluvit i kladenská radnice. Řeší například podobu stanic a zastávek. „Snažíme se, aby byly zastávky jednoduché a měly nadčasový design. V původním plánu architekta Patrika Kotase byl například ohromný stožár nad nádražím Kladno-město nebo přístřešky ve výšce devíti metrů, pod které se nešlo schovat. Postupně se daří s novým týmem architektů původní návrhy měnit tak, aby zastávky byly skutečně funkční a daly se dobře udržovat,“ řekl kladenský radní pro rozvoj Lukáš Hanes.
Budova hlavní stanice Kladno se bude rekonstruovat, nově v ní budou komerční prostory a zvětší se i prostor pro cestující. Také okolní prostranství se promění. „Přibudou pohodlná nástupiště MHD, cyklostojany a další vybavení. Součástí projektu je též točna pro autobusy. Často diskutovaná otázka polohy autobusového nádraží je tak vyřešena větším terminálem s možností ukončení linek. Oproti původnímu návrhu se zlepší návaznost s okolním sídlištěm. Cyklopřejezd přes ulici Milady Horákové se přesune blíže k nádražní budově a nové odstavné parkoviště se přesouvá k výpravní budově,“ uvedl radní.
Zastávka Kladno-město bude mít nástupiště posunuto pod silniční most, na který povedou výtahy a eskalátory, které zajistí návaznost na autobusové stanice. Celý uzel obsahuje řadu pěších tras, aby byl pohyb cestujících co nejpohodlnější. Budova Kladno-město bude nově využita pro technologii. „U zastávky Kladno-město bude schodiště překonávat k nástupišti menší výšku, a bude tím pohodlnější pro chodce, stanici jsme nechali zjednodušit na dva eskalátory a dva výtahy. Celkově se projekt redukuje o nadbytečné a obtížně udržovatelné konstrukce. Zastřešení nástupiště bude fungovat také jako protihluková bariéra. Nově budou součástí zastávky také toalety,” dodal Hanes. Budova Kladno-Ostrovec je ještě diskutována, v zastávce však bude nově bezbariérový podchod.
Kladno počítá s přidruženými investicemi ke stavbě trati, například výstavbou kruhového objezdu u zimního stadionu. Dokončuje se návrh cyklostezky Kladno – Praha tak, aby byla zajištěna návaznost s projektem modernizace trati.