Rychlé tratě podpoří Vrt a Vrtek, s termíny je to horší. Důležitá je vize, míní ministr
Nová kampaň cílí i na děti. S projektem vysokorychlostních tratí bude vyrůstat další generace.
Zatímco termíny zprovoznění první vysokorychlostní tratě jsou zatím velmi mlhavé, v rámci jejich PR Správa železnic nic nepodceňuje.
U příležitost konference „VRT Realita budoucnosti“ představila nové logo vysokorychlostních projektů a animovaný klip, který cílí zejména na děti.
Výjimečný den pro výjimečný projekt – 29. únor patří #VRT 🚄
Společně s vládními představiteli a ruku v ruce s našimi i zahraničními odborníky na dopravu, technologie, územní rozvoj nebo environmentalistiku dnes na odborné konferenci diskutujeme o nejlepší cestě ke zrychlení… pic.twitter.com/fuMAynSVur
— Jiří Svoboda (@jirisvoboda_cz) February 29, 2024
„Celý ten megaprojekt je o víře. Ta je spojena s akcelerací. Tratím chyběla identita a samostatný web. Chceme oslovit děti,“ uvedl k novinkám generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Veřejnost bude novou identitou provázet „Vrt a Vrtek, který bude společně s projektem růst“.
Plná verze propagačního videa Vrt a Vrtek:
Cynik by po zhlédnutí klipu však mohl namítnout, že působí, jako by VRT už bylo něco, co se současných generací nebude příliš dotýkat.
„Není to o tom, že bychom odpískali naše generace, prostě chceme zaujmout a přiřadili jsme k tomu i tuto hru,“ vysvětlil pro Zdopravy.cz Svoboda, kterému letos bude 54 let.
Cílení je podle něj mimo jiné vzdělávací. „Hledáme určité nadšení pro těžší obory. Což třeba ty elektrotechnické prostě jsou,“ řekl Svoboda.
Na staronovém webu chce podle něj SŽ nepřetržitě „tlačit“ nové informace o VRT. Na celou propagaci projektu vysokorychlostních tratí si SŽ také najala novou PR agenturu.
„Není to nějaký náš manýr. Tyto megaprojekty musí zaujmout úplně všechny. Ne každý tomu fandí, někdo má jasný benefit, někdo nic. Cílíme na popularitu, ten projekt si to zaslouží,“ doplnil ředitel.
Nové logo vzniklo v rámci SŽ „in house“ stejně jako samotné postavičky. Jejich rozpohybování do animace pak bylo financováno jako součást rámcové smlouvy generálního ředitelství SŽ.
„My jsme si strašlivé množství věcí dělali úplně sami. Upřednostňuji nábor nových lidí do oddělení propagace a do nové organizační jednotky Stavební správa VRT. Denně potřebuji vývoj a přece k tomu nebudeme stále zvát trh,“ podotkl Svoboda.
Potřebujeme plán
To, že je VRT hlavně o víře a vizi, podtrhl ve svém projevu i ministr dopravy Martin Kupka. „Každá úspěšná společnost potřebuje vizi. Potřebujeme plán, který nás přesahuje,“ řekl ministr.
„Ty vlaky tady zkrátka musejí být, ČR je křižovatka Evropy, nemůžeme být bílým místem,“ motivoval přítomné ministr.
Projekt VRT pro něj představuje zcela konkrétní krok pro rozšíření možností hospodářství i společnosti. „Znamenají i lepší spojení napříč republikou, časové přiblížení center navzájem a uvolnění přeplněných koridorů,“ dodal ministr.
A nakonec se Svoboda i Kupka dostali i k trochu konkrétnějším informacím a termínům, na které jsou médii i veřejností opakovaně tázáni.
„Máme za sebou fázi odkud kam. Částečně víme i jak. Teď nám zbývá to jen připravit a projednat,“ řekl generální ředitel SŽ. Letos by podle něj měl pokročit proces EIA, v roce 2026 bude následovat vyhlášení soutěže na stavební firmy.
Klíčový rok 2026 zazníval na konferenci opakovaně. Navázat by měly i soutěže na dopravce.
Sání štěrku, výhybky v obloucích, rozkmitané mosty. České VRT se snaží učit z francouzských chyb
VRT Jižní Morava již podle Kupky posudek EIA má. Nejdále je pak v přípravě úsek Moravská brána, který již směřuje k územnímu rozhodnutí.
Dále je v přípravě daleko i úsek od Prahy na východ. Finální architektonický návrh má podoba terminálu Praha-východ, Roudnice nad Labem a brzy bude vyhlášen výsledek soutěže na terminál Jihlava. „I Brno se blíží, bude v červnu,“ dodal ministr.
Zdroje jsou
Na konferenci vystoupil i zástupce Evropské komise, který ujistil, že české VRT projekty mají plnou podporu EU i co se týče financování.
„České VRT jsou plně součástí dopravních plánů s okolními zememi a celoevropskou sítí TEN-T. To garantuje, že síť nebude izolována,“ uvedl Herald Ruijters, zástupce generální ředitelky, DG MOVE.
Dodal, že finančně spoléhá na CEF (Connecting Europe Facility). Připomněl, že klíčová síť začíná v Pobaltí a pokračuje přes Česko na jihozápad až do Portugalska.