Rychlé tratě podpoří Vrt a Vrtek, s termíny je to horší. Důležitá je vize, míní ministr

VRT Dresden- Praha. Zdroj: SŽVRT Dresden- Praha. Zdroj: SŽ

Nová kampaň cílí i na děti. S projektem vysokorychlostních tratí bude vyrůstat další generace.

156 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Štofik

To je učebnicový příklad populistické politiky. VRT a dopravní stavby obecně nepotřebují propagandu u maláčů ale ostřejší zákony umožňující lepší vyvlastňování pozemků, omezení možnosti rozkladu stavebního povolení a omezení možnosti odvolávání na ÚOHS u výběrových řízení. Prostě někdo soutěž vyhraje a už se není možné odvolat. Ano, možná na tom stát ztratí pár milionů, ale ne pár miliard za zpoždění projektu.

asdasdfsdfasd

kdyby to takhle fungovalo, tak se ztratí miliardy a ušetří miliony. To že cesta z Brna do Prahy trvá o hodinu déle sice má ekonomické dopady, ale ne v řádu miliard.

Richmond

proč se vyhazují peníze za takovou blbost…

Lukáš Bauer

Myslíš že je blbost to co už 45 let funguje v celé západní Evropě? A nejen tam

xyz

45 let rozhodně ne všude (např. i v Nizozemsku teprve 15 let a i tak jen v hlavní ose měst + do sousední Belgie, ne však např. do Německa).

A dodnes zdaleka ne všude.

Lukáš Bauer

V drtivé většině vyspělých zemí toto mají. V Německu žiji a musím říct že málokdo zde si dnes dokáže představit nemít síť VRT zde.

Alibaba

Myslíte, že VRT na západě mají nějaké maskoty? 🙂

jan táborský

Nevím, VRT a VRTEK, těch vrtáků co něco zvrtali má Dobrá Správa až až, na to nemusí přece být agentura, stačí začít od nejvyššího…..

Jan

To mají být Bob a Bobek co chtějí rychle jezdit vlakem? Kéž se toho dožijí…

Trumway

Krt a Krtek

Karl vB.

Možná si někdo z vedení SŽ vzpomněl na svoje dětská léta, kdy ho provázely knížky Josefa Honse a učinil pokus po ca. 80 letech podobným způsobem zaujmout nejmladší generaci.
Doufejme, že kvalita nově představeného produktu bude alespoň souměřitelná.
https://www.google.com/search?q=pohadky+silnic+mostu+a+trati&tbm=isch&ved=2ahUKEwjr-u-d89SEAxXjxwIHHVFmAsMQ2-cCegQIABAA&oq=pohadky+silnic+mostu+a+trati&gs_lp=EgNpbWciHHBvaGFka3kgc2lsbmljIG1vc3R1IGEgdHJhdGlI6CpQrRhYtSRwAngAkAEAmAGMAaAB9QOqAQM1LjG4AQPIAQD4AQGKAgtnd3Mtd2l6LWltZ4gGAQ&sclient=img&ei=XcDiZavYA-OPi-gP0cyJmAw&bih=625&biw=1140&client=firefox-b-d

TPal.

Ta kampaň je taková, jaká je, ale prostě teď už to začíná být cítit. Ten tlak na vybudování vysokorychlostníchc tratí je příliš velký na to, aby to byl jen sen. Možná jsem naivní, ale momentálně věřím tomu, že Česko je blízko VRT snu.

mgr.pavel

Jo, je blízko snu, v tom souhlas.

Zda je i blízko realitě, tomu uvěřím,až se prvně kopne (a mé skeptické já až vyjede první vlak s lidmi při Vmax >200kmh).

xyz

Za mě zase souhlas s tím, že ten TLAK je opravdu velký – i ve smyslu, že kdo by se byť oprávněně (kvůli hluku při výstavbě/provozu, kvůli majetkovým právům atd.) ozval, tak bude označen za škůdce atd. Včetně plánů na vyvlastňování atd.

P. S. Zajímavé, že není obdobný TLAK na to, aby expresní spoje na Ex1 byly „v závazku“. Zato na té samé Ex1, mezitím vedené přes Brno, bude dle oficiálních propozic v závazku vše, byť četnost zastavování bude daleko řidší než u téže linky dosud.

Jaaa

Neřešte. Na ministerstvu je celý odbor, který se baví jen šoupáním vláčků po mapě. Za těch 20 let snad bude i tam realita jinde.

Petr

Já tomu moc nevěřím. Tomu záměru naprosto chybí dynamika. Možná vznikne pár úseku napojenejch na konvenční síť, ale to je tak všechno. A nejde ani tak o SŽ, MD nebo o politiku obecně, ale spíš o přístup naší společnosti jako celku.

Zlámalík

Vrt a Vrtek, pod souhrnným názvem Vrtáci. Tak už tomu rozumím.

Bergman
Rejpal

V článku je napsáno, že panu generálnímu je 54 roků. Nabízí se tedy otázka: po kolika úsecích VRT v ČR se pan generální stihne projet než dosáhne důchodového věku?

Bespi

0?

Jan

Když zapřáhnou funerální vůz, tak má naději alespoň in memoriam…

xyz

Dle plánů Dobré správy budou VRT hotové do roku 2035. I když se v té době půjde do penze v 65 letech (tzn. neprojde prodloužení na 68 let, proti čemuž protestují mj. drážní pracovníci), tak se dle svých vlastních plánů pan generální sveze vlakem po VRT ještě před odchodem do penze.

V opačném případě by to znamenalo, že harmonogramy zveřejněné jeho organizací se nezakládaly na realitě.

I tak považuji za málo pravděpodobné, že v té době bude stále „panem generálním“ (tak dlouho v té či obdobné funkci nikdo nevydržel).

Martin

Myslim, ze dulezita uz neni jen vize, ale i ty terminy…

Karel Mio

To je tak kdyz na dvou nejdulezitejsich postech pro vystavbu VRT sedi MBA manekyn a PR expert.

JGR

Proboha kdo na tohle schválil peníze??

Tomáš Buček

Přece ministr, ne?

Granja

Bez maskota se v moderní společnosti udělat něco už nedá.

Alibaba

Smutné…

mgr.pavel

To není maskot, ale kašpárek.

Franta Chcípák

„Tratím chyběla identita a samostatný web.“

Trefil hřebík na hlavičku, kluk jeden ušatá! A já pořád, co těm tratím chybí, že už nám tu třicet let schází aspoň metr VRT…!!! Ovšem teď, jak budou mít idenitu a web, to bude úplně jiný svět!

…aneb názorná ukázka genia loci budovy přeplněné kamarády z České Třebové, Žiliny a Pardubic…

Vavrroch

Nadšení a disciplina, to tu chybí! Tuhle říkal pan šéf, světlo našich očí, že „jsme se nachytřili“ – tak teď už to určitě pofrčí jako po másle. Drobná zdržení, jako to v přípravě tunelu pod Krušnými horami, se jistě podaří vyrovnat závazkovým hnutím, případně celostními teambuildingy s využitím jógy a feng-šuej. Najatá PR agentura bude jistě pracovat s nevšedním úsilím. A když se ukázněný nevolník obeznámí s prohlášením, že „megaprojekt je o víře“, sedne si v němém úžasu. Věřme, že víra se projektuje zodpovědně s ohledem na ESG a že giga- a teraprojekty budou již brzy. Nálada obyvatelstva podle metodiky… Číst vice »

Karl vB.

Teď ještě vymyslet identitu a web třeba pro Libeňský přesmyk a může se začít stavět.
S těmito nezbytnými atributy moderní doby to teď pojede, jak po másle.

Jaaa

Identita výrobku je přesně to, co se buduje reklamou.

Tohle není nic jiného. Pokud chcete tohle téma dostat do obecného povědomí, nic jiného v dnešní době nezbývá. Měli byste spíš kritizovat věcně.

mgr.pavel

Trochu mi to připomíná ČSSD a Onderku v Brně a jejich sebe-parodující se snahy o vytvoření nové identity Brna sloganem Žít Brno.

Tehdy to teda byli amatéři, měli jen slogan a ne webové stránky. Ty si zaregistroval nějaký Hollan a v parodii pokračoval..

SprŽel teď holt jede vyšší ligu..

Jaaa

No on je problém hlavně v tom, že tohle zadávají a kontrolují lidé, co jsou pro tahle média a cílové skupiny naprostí dinosauři. Málokdy to dopadá dobře.

Pokud si pamatujete podobnou causu ministerstva financí za Alenky Dluženky, nepřijde vám to divné.

Rozdíl je prostě hlavně v tom, že reklama na běžný výrobek může být sebepitomější, ale mávnete nad tím rukou (není to vaše, když to takhle majitel chce…), zatímco tady jde o něco, co se vás prostě týká.

Armin

Vzpomněl jsem si jak jsem jako kluk četl někdy v roce 1989 v Železničáři že u nás začíná předprojektová příprava vysokorychlostních tratí a těšil jsem se až budou zapracované v novém kursbuchu s poznámkou „otevřeno ode dne vyhlášení“ 🙂

Franta Chcípák

To už není ani k smíchu…

Radim

A pak se řeklo „nejsou prachy, raději modernizujeme stávající tratě na až 160km/h“. Proto se taky třeba D7 stavěla napřed v polovičním profilu, kvůli penězům.

Michal M

Jak to tady čtu, tak by tu každý článek na složitější témata měl v sobě mít varování pro lidi, co v životě nic složitého nedělali: Složitý věci nejsou nikdy od počátku zcela jasný. Složitý věci se neudělají hned a neudělají se vždy přesně tak, jak se předpokládalo (svět se trochu mění, lidi se učí, objevují se nečekané problémy…). Složitý věci v sobě můžou mít zpočátku kontradikce, protože je tvoří víc lidí/týmů atd. A pokud se k něčemu chci vyjadřovat, bylo by dobré tomu elementárně rozumět. V těchto diskusích je až překvapivě často vidět, že i lidi, co celý život stráví… Číst vice »

Franta Chcípák

Krásné! To máte sepsané na soutěž Agirátorů rot?

Radim

Lidi si dělají všechno „zbytečně“ složité. Na základce se dozvíte o množině přirozených čísel, o sčítání, o násobení a jak se s tím navzájem pracuje. Až na vysoké škole je to najednou o dost složitější, protože člověk zjistí, že je to okruh se dvěma binárními operacemi a splňuje axiomy abelových grup (R, +) a pologrup (R, .) + distibutivitou, pokud si to tedy pamatuji dobře

Jaaa

On to je a není okruh se dvěma binárními operacemi. Taky to může být něco úplně jiného. Teorie přirozených čísel je starší než teorie grup.

Hnízdo

Kupka dle článku tvrdí: „VRT Jižní Morava již podle Kupky posudek EIA má“

Tohle je typický „kupka pr úspěchů ministra dopravy“.

Realita je, že proběhlo zjišťovací řízení EIA, které nedopadlo pro SŽ moc dobře – zejména zoufalé podklady k hlukové studii – proto vydání kladného stanoviska EIA je otázkou spíše několika budoucích let než měsíců..

Tj. VRT Jižní Morava posudek EIA rozhodně nyní NEMÁ!!

Bergman

Ono pro Kupku po tolika letech v politice je těžké rozeznat co je fikce a co skutečnost

Marie Svobodová

On svůj Tunel Líbeznice už má, tak si jen hlídá aby mu ho nikdo neškrtl, když nechal všem lidem od 1.7.2023 navýšit zásadně hlukové limity i u novostaveb VRT (+5 dB)

Jaaa

To navýšení limitů hluku v dopravě je darebáctví. Ale ještě to může shodit evropská komise, obrátil se na ni někdo?

Karl vB.

Na toto téma by mohl být zajímavý článek, nebo i podcast.
Rozhodně by to mohlo přispět ke zvýšení informovanosti a orientace laiků v tomto tématu.

JiP

….a to zvolene datum 29.2. je take dokonale symbolicke, ktere vyuzije Einsteinovych zakonu dilatace casu. Az budeme slavit 10 vyroci Blba a Blbka, ve skutecnosti uplyne 40 let. Ani se nemusite pokouset ve vesmitu letet blizko rychlosti svetla, dukaz Einsteinovych zakonu vam poskytuje jiz dnes ceska vira o VRT.

JiP

A to by me tu mnozi kamenovali, kdyz tvrdim, ze chimery o VRT jsou ve skutecnosti tou nejvetsi brzdou rozvoje zeleznice v CR. Vsechny koridory (vyjma snad toho na CB) jsou zmrvene paskvily, protoze prece nemelo smysl do nich tolik investovat kvuli VRT, ktera realne nikdy nebude. Pokud nekdy neco bude, tak mozna nejake fragmenty resici ta nejslabsi mista provozu jako Krusnohorsky tunel. Ucelena sit tu ale nebude ani za 50 let a za tu dobu se nam ty koridory staci rozpadnou 2x abychom to pak zase zk….li jako Poricany-Kolin ve 2 kolejich. A proc? Protoze VRT!

Michal M

Kdokoliv se pokusí dělat něco velkého, probudí armádu frustrátů a nul, které sice v životě hovno dokázaly, ale všechno vědí nejlíp.

JiP

Mate pravdu, ze moje frustrace z ceske zeleznice dosahla takoveho rozmeru, ze uz radsi sleduji primarne rychlou vystavbu dalnic, ktera se povedla konecne nastartovat, protoze realne vlakem uz prakticky nikam nejezdim. Zeleznice mi jiz nic zajimaveho nenabizi a relane za meho aktivniho zivota ani nenabidne.

tarten

Mě teda změn a zajímavých věcí pár nabídla a ještě nabídne. Přestože je železnice od samého počátku čistě pragmatický ekonomický podnik a ne zábavní centrum. Od hurvínku přes orchestrión k lišáku, od žabotlamu přes ešus k panteru dvojce, od Béček přes Pendolino k Railjetu, od Bobin přes Esa, Banány a Zázraky kVětrákům, a ještě jednu generaci jistě ještě stihnu. Přinejmenším se chystá do 2029 uzavření smluv na rychlíky tak, že budou často nové dvoustovkové. Pokrok v jízdní době i hustotě spojů na 220+221 i na brněnské trati je za tu dobu bez nadsázky nečekaný a z perspektivy sedmdesátek ohromující. Kdyby… Číst vice »

Jiný Petr

Jsem na tom stejně. Po 5 letech každodenního dojíždění železnicí jsem z toho dostal takové trauma, že mne tam už nikdo nedostane (zlatý autobus)

Zdeněk

Autobus ? Naprosto nejpomalejší a nejméně
spolehlivý dopravní prostředek , který mnohde jen zavazí a zdržuje, a i na dálnici jede jen 100
km/h. V dopravních zácpách je naprosto senzační!

Ivan_pha

Jak tohle můžete tvrdit? Vy víte, co bude za 50 let? Může být vše, a nebo taky vůbec nic, včetně nás.

xyz

Většina koridorů se modernizovala v době, kdy VRT nebyla ani na papíře. A proběhla i v těch úsecích, kudy už dálkové vlaky nebudou jezdit – např. z Prahy přes Lovosice do Děčína.

Alibaba

Po bitvě je každý pěšák generál. Když se začalo uvažovat o modernizacích koridorů, tak neměl v podstatě žádný politik koule na to, aby nějakou VRT podpořil, protože by musel dávat investice do ČSD, do té zastaralé železnice a to po revoluci nebylo moderní, moderní byly dálnice. Když se koridory modernizovaly, tak zpravidla nastoupila prvně „dietní komise“ a osekala některé investice, čímž vznikly poloperonizace a zůstaly přejezdy. A železnice neměla problém s kapacitou, neexistoval nějaký smysluplný celorepublikový takt. Postupnou modernizací se železnice zatraktivněla a jaksi se začíná nedostávat kapacity. Přístavbou kolejí do Kolína (České třebové) sice zvýšíte kapacitu, ale nějaké zrychlení… Číst vice »

JiP

Snete dal, ja uz jezdim po D35, D11, atd…..

Jaaa

Jo, ale s VRT to bude 2x rychlejší, než po vaší pomalodálnici s magory za volantem.

xyz

Maximální rychlostí 2x rychlejší ano, ale cestovní dobou „ode dveří ke dveřím“ 2x kratší ne.

A zrovna v trase D35 žádná VRT nepovede (a podél D11 v „prvních etapách“ taky ne).

JiP

Mate krasniu viru.

ghjghj

Neni to uplne k tematu, ale mne obecne chybi zduvodnovani proc se neco stavi. Dalnice se stavi, protoze je treba dokoncit dalnicni sit… to mi neprijde jako dost dobre vysvetleni. Neco jako ‘ verejnou dopravou z jakekoli obce do okresniho a krajskeho mesta do 45 minut’ a takovemu zadani prizpusobit reseni. U VRT mam podobny problem, nevim pro koho to bude (z prahy do brna a naopak nebude jezdit pravidelne malokdo, protoze to bude drahe. U kratsich vzdalenosti ten rozdil nebude tak velky. A u jizd jedbou za cas je skoro jedno jak dlouho cesta trva).

Baraba

Z Prahy do Brna to ještě jde, tam je docela výrazná časová úspora, Ostrava – Praha to bude dle SŽ jen 30 minut, zož asi za ten rozdíl v ceně nebude stát. Takže Ostravu bude spíš zajímat polská rychlodráha a spojení na tamní letiště.

noerf

Myslím, že zastávky Světlá nad Sázavou a Velká Bíteš budou velmi využívané. Navíc chybí spoj směr Německo na Mnichov, který by mohl být potencionalně atraktivní místo Mostu.

xyz

Velká Bíteš pro směr do Čech bude využívaná o to méně, oč delší bude cestovní doba do nich než kdyby ta zast. byla o pár set metrů jihovýchodněji.

Pokud bude žst. Světlá n/S. hodně využívaná, hrozí přetížení VRT-spojů, které tam pojedou v pouhém 1h taktu. Natož když ty samé spoje budou mít pobrat všechny cestující v „příměstské“ VRT-žst. u Pučer.

Martin

Zastavky typu Svetla a Bites nejsou zrovna klicove, klidne at vzniknou, ale nejake zasadni vyuzit bych necekal… natoz Pucery – ty jsou dokonce uzemim nikoho… mozna tak jeden spoj za 2 hodiny by mohl na nich zastavovat,…
Zrovna Pucery davaji vetsi smysl na Hraqdecke trati s pripojem od Kutne Hory, kde je regionalni trat prochazejici vetsimi sidly nez vesnicky u Pucer…

Zlámalík

Zastávka Velká Bíteš je vlastně jen Osová Bítýška – východ. Nedá se odtud pokračovat na VRT na Prahu, jen na Brno. Podle mě totální chyba.

xyz

Pučery jsou nějakých 15 km od Kolína, který s výstavbou VRT přijde o víceméně všechny dálkové spoje.

Svým názorem mimochodem značně rozporujete oficiální postoj Dobré správy o tom, jak VRT právě těmi svými terminály mimo aglomerace (kterých nakonec bude méně než bylo původně předpokládáno) zastaví vylidňování venkova, přivede nové firmy i do menších měst, navrátí VŠ-absolventy do rodných obcí/měst atd. zvýší průměrnou mzdu v Kraji Vysočina atd. https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/129561401/Prezentace+JABLO%C5%87OV%2C+b%C5%99ezen+2022/40d4b530-3474-4a79-bc05-1be6afc6f45d

xyz

… a stejně tak popíráte význam těchto mezilehlých VRT-stanic ve věci zvyšování průměrné mzdy v Kraji Vysočina, příležitostí pro rozvoj kraje atd.

https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/129561401/Prezentace+St%C5%99%C3%ADte%C5%BE.pdf/3c4277bd-3ab5-4fe0-bc3a-2b36babb570d

(mmch. až teď jsem si všiml té mapy na straně č. 10 – zajímavá dvojakost – u německých tratí uvádět nejen VRT, ale i modernizované konvenční tratě, zato u českých tratí nejsou modernizované konvenční tratě vůbec uvedeny)

Granja

…. u českých tratí nejsou modernizované konvenční tratě vůbec uvedeny….

To by stejně byl jed dlouhodobý výhled, kterého by se nikdo nedožil.

Granja

Především v těchto lokalitách bude vyšší zájem o bytovou výstavbu a nastane zde celkový rozvoj.

xyz

Počet obyvatel Velké Bíteše se dlouhodobě mírně zvyšuje: https://obyvateleceska.cz/zdar-nad-sazavou/velka-bites/596973

A to bez jakékoliv VRT, která pro toto město bude reálným přínosem pouze ve směru do Brna (resp. z Brna případně dál).

Dovedl by někdo ze zastánců proVRTkových argumentů zdůvodnit, proč se nezvyšuje počet obyvatel Břeclavi, když ta je „předměstím Brna“ díky tomu, že se z ní dá dojet vlakem do centra Brna za půl hodiny?

tarten

Protože je to z hlediska ekonomiky státu výhodné, jak vychází ve studiích. Proto se dělají. Čas lidí je velmi cenný a přístupnost dopravy také.

ghjghj

Vyhodna je spousta veci. Takze je treba prioritizovat. A mne prijde, ze tohle se prioritizuje jenom proto, ze ‘vsude-jinde-uz-maji-a-uz-nas-predbihaji-i-polaci’.

Granja

O ostatní nebo dokonce o „paňswo“ nejde, jde o to, že všude zjišťují (nebo zjistili) jak velké přínosy to má.

Zdeněk

Myslím , že , VRT měla být už dávno, stále se bijeme
do prsou , že patříme do Evropy , ale hrajeme si na
svém písečku a závidíme sousedovi lepší plot! Pokud
si neuvědomíme, že žijeme a bydlíme na pupku Evropy , přes který všechno cestuje všemi směry,tak
se z toho nevyhrabeme, proto , že ,hustota dopravy
stoupá, a současné tratě a dálnice to kapacitně
nezvládají. A rychlost výstavby ? Kvůli složitému
povolování staveb a všem co tomu „rozumí“ a do toho kecají, je obtížné zde postavit i cyklostezku.

Alibaba

Zdůvodnění: Chybí kapacita v železniční síti. Chybí koleje pro rychlou dopravu.

xyz

To druhé VRT vyřeší, to první by v některých úsecích (Polabí, Moravská brána) vyřešila, zato jinde (např. Praha – Ústí, ale i Praha – Brno) to nevyřeší téměř vůbec (mínus cca 1 pár rychlých vlaků za hodinu).

Aussiger

Zatím soudě dle „dokončenosti“ řady českých projektů to dopadne jako obvykle..takže za mě Prd a Prdek..

Karl vB.

Neklesejte na mysli, první etapa se rozjede…
Proto má Praha i tak pestrou architekturu, když se vždy něco „rozjelo ve velkym“ a zakrátko došly prachy, nebo se změnilo konšelstvo, a celý megaprojekt šel k šípku.
Dokladem toho může být například:
– kostel Panny Marie Sněžné u Jungmannova a Václavského náměstí, který je pouhým fragmentem původního projektu 100 metrů dlouhého dvouvěžového chrámu
– Veletržní palác, kdy byl záměr objekty tohoto druhu lemovat oboustranně ulici až k výstavišti
– ulice v Praze-Štěrboholích s příznačným názvem „Nedokončená“, kudy měl kdysi vést pražský okruh
https://mapy.cz/zakladni?pano=1&source=stre&id=120333&pid=103465871&newest=1&yaw=0.278&fov=1.257&pitch=0.205&x=14.5472681&y=50.0884228&ds=1&z=15

tarten

Ano. A dalo by se pokračovat dál. Třeba megaprojekt Katedrály ve 14. století také skončil ve 2/5, ale kupodivu – hned po půl tisíciletí na to vlítli znova a dostavěli ji v cca původně plánovaných rozměrech. 😀

Karl vB.

Proto míme baroko naroubováno rovnou na gotiku. Sakra, kde byl tenkrát Spolek za starou Prahu?!?

Adam Ř

Samozřejmě existoval a protestoval. Bohužel se mi nepodařilo dohledat, jestli neprotestoval proti současnému mostu na Smíchově, protože v době jeho výstavby taktéž existoval

Rossec

Svoboda to napsal jasně VRT se stává vírou.

JiP

Tak to snad ale bylo vzdy.

Granja

A víra překoná věky…

vagonář

Takže když se budeme bavit o VRT v horizontu deseti let, půjde vlastně o čtyřicet?

xyz

Ten název ve mně úplně dal vzpomenout na dávné sledování večerníčků – a to nejen Bob a Bobek, ale vzápětí i (nevím proč) i Pat a Mat.

P. S. na té titulární fotce je zobrazena která stanice?

Honza R.

Terminál Roudnice nad Labem. Vlevo je VRT, vpravo okolo údržbové základny odbočuje regionální trať na Roudnici.

xyz

Díky za upřesnění. Nějak jsem z předchozích zmínek o návazné trati do města Roudnice předpokládal, že to bude někde u stávající podřipské tratě, ale ona ta přípojka bude „přiohnuta“ severně: https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/157716151/VRT+Pod%C5%99ipsko.jpg/4834d100-7d2a-4475-9e67-7dfb8bf9a220?t=1684850196562

Jakkoliv těch map mám nastudováno hodně, tak tuhle jsem přehlédl (mmch. vidím, že tedy žádná spojka z VRT u Nové Vsi směr Hněvice – Roudnice město, tzn. pro Hněvice/Štětí nepřinese VRT žádné zlepšení + je otázkou, jestli Středočeský/Ústecký kraj tam objedná nějaké Sp Praha – Kralupy – Hněvice – Roudnice + jestli by takové vlaky byly spěšné v celé trase, nebo s pásmováním už v Kralupech.

Jirka Z

Vrt a Vrták

Beskyd

V takovýchto prohlášeních zaznívá, „jak je to potřebné“, „jak moc to pomůže“ ….
Jakoby se to snažili prodat. Komu?
Veřejnosti? Veřejnost jistě souhlasí.
Prostě jsou to prázné a abstraktní prohlášení. Výsledek práce nula, jenom prázné řečnění.

Honza R.

Šotoušská veřejnost jistě obvykle souhlasí. Možná se budete divit, šotoušská veřejnost je jen malou podmnožinou celé společnosti. A u té to nadšení už tak velké není, a to nejen u těch, komu mají vést VRT za humny, ale bez reálného užitku pro ně osobně. Také pro mnoho dalších jsou VRT zbytečně drahé, a peníze by se měly raději použít jinde. Těm je to třeba prodat, třeba i přes jejich děti a vnoučata. To je jak s lidmi od armády a letadel, ti jsou z většiny nadšeni z akvizice F35 a nechápou, proč s tím někdo nesouhlasí a je nutné jejich… Číst vice »

Frantisek X

Dopravní politika už desítky let směruje lidi i věci na silnice, a teď má potřebu mediální masáže k prosazení dálkové železnice, projektované navíc tak, že většině lidí bez aut nakonec stejně moc nepomůže. Je to do očí bijící paradox.

Mirek

A co čekat od „vizionářů“ rozuměj od žvanila Kupky a diletanta Svobody ?

Avoda

Sorry jako, ale tohle by naučilo mluvit sprostě i Mirka Dušína a u nás Ostraváků to rozšiřuje slovní zásobu do míst dříve nepoznaných.

Ne. Nebudu vás už volit a můžete strašit Babišem, Okamurou i soudružkou Konečnou dohromady. Pohár svaté trpělivosti dávno přetekl a to je do voleb ještě rok a půl…

Frantisek X

Docela by mě zajímalo, jestli lze vůbec ještě zvolit někoho, kdo by začal věci řešit od podstaty, a ne formou záplat na záplaty – drahých a nefunkčních, možná pro někoho líbivých. Je mi z toho hodně smutno.

Gryf

Co třeba volit strany, které mají v programu rozvoj regionů? Napadá mě takhle z hlavy Koruna česká. Měli docela dobrý program co se týče i vzdělávání, dopravy nebo i decentralizace SS. Ta by pomohla hodně no. Jenže dokud se tady bude volit menší ze dvou zel, nikam se nepohneme..

mgr.pavel

Hele co taky čekat od Kupky za ODS, strany co myslí karburátorem auta.

Tomáš Záruba

To je krásný, jak právě na ten „nejevropštější směr“ od Pobaltí na jihozápad (viz vyjádření EU v závěru) hází MD umanutě bobek…

xyz

A není samo – německá strana na realizaci rychlého spojení od Regensburgu s k českým hranicím taky nijak netlačí. P. S. To spojení od Prahy ku Schwandorfu/Regensburgu je vypichované coby významné i pro nákladní dopravu, srov. se zdejším vaším nedávným vyjádřením (po připomínce, že v tunelu Praha – Beroun nezůstane příliš volných tras pro nákladní dopravu, pakliže by v něm měly jezdit třebas i 4 páry vlaků osobní přepravy za hodinu), že tento směr jízdy je z hlediska nákladní dopravy slabší než směr Berlín (přičemž tato skutečnost je pravděpodobně důsledkem nynějšího stavu infra mj. mezi Plzní a Schwandorfem/Regensburgem, ne jeho… Číst vice »

xyz

** Pardon, namísto Berlín měly být Drážďany (z nich už můžou nákladní vlaky pokračovat různými směry).

No a z pohledu nákladní (ne osobní) dopravy můžu i tady vypíchnout, že česká strana má dráty až do Vojtanova a k Chebu-Skalce. Zato Německá strana nemá za těmito přechody dráty žádné, byť jde o tratě převážně/zcela dvoukolejné.

Alibaba

Že by se v Bavorsku báli, že jim přestanou dojit krávy a čeští Pepíci jim budou brát práci?

Vojta Svobodný

Jasny, proste se to smeruje tak, ze pro dnesni batolata to bude relevantním tematem, tj. ze az jim bude 50, tak bude nejaka trat VRT. To je supr. Nerekl nekdo tem nasim mistrum, ze napr v Japonsku aktualne stavi nekolikaset kilometrovou trat pro Maglev s Vmax sahajicim az temer k 600 kmh? A ne, neplanuji to stavet desetileti, jako tady zcela normalni rychlodrahu, kterou ma kazdy stat Zapadni Evropy, vcetne „chudeho“ Spanelska a Italie.
A jen tak mimochodem…jaky inteligent vymyslel, ze je lepsi planovat VRT na Most, misto trati na Plzen a Bavorsko? To mi prijde fakt jako vysmech.

xyz

Plánování jednoho (rychlá trať z Prahy směr Most) s druhým (rychlá trať z Prahy směr Bavorsko) se nevylučuje.

I když by mě zajímalo, kdo vymyslel, že z těch plánů je zcela vynechána trasa z Prahy směr Liberec.

Španělsko ty VRtky taky stavělo z dotací. Vedou převážně řídce osídlenou krajinou. A ve Španělsku snad nikdy neexistovaly ryzí lokálky, a i část relativně hlavních tratí byla v minulosti zrušena. A stav části ostatních nic moc.

Al de Baran

„ve Španělsku snad nikdy neexistovaly ryzí lokálky“
Po jedné z těch ryzích lokálek, co nikdy neexistovaly, jezdívám na kole: https://www.spanishrailway.com/ferrocarril-de-gerona-a-banyoles-y-flaca-a-palamos-ferrocarril-del-bajo-amprudan/

Frantisek X

Protože Liberec má mít „koridor“ (průtah) standardních parametrů? Dotace jsou dobrou záminkou, proč stavět tratě obsluhující pole, a někdy naopak vymísťující příměstskou dopravu z center měst… Jo, takhle ten podíl na dopravě zvýšíme. 🙂

Alibaba

Které tratě obsluhují pole?

Frantisek X

Argument pro zrušení ostatních tratí na severozápad od Prahy? Ono se to nedělá „místo“ jiných směrů, byť bych řekl, že klasická dálková trať Praha – Kladno – Slaný – Louny – Most (s odbočkou Louny – Žatec – Chomutov) a zlepšením návazných tratí by lépe posloužila území. Jenže o to nejde, pokračujeme v centralizaci (spojené s vytvářením rozsáhlých vnitřních periferií), pomáháme upevňovat vliv „z dálky“ v neprospěch sousedských vazeb. Původně ta „podřipská“ odbočka snad ani neměla mít zastávku poblíž Loun, malovala se jen v poli kdesi za Mšeným-lázněmi.

Vojta Svobodný

Tak proč nemít VRT na Budejovice a dále směr Linz a z toho pak směr Salzburg, Zurich, případně Viden, Benátky atd

Karl vB.

***Protože tam se v úseku Benešov – Ševětín modernizovala klasická trať a pokračování do CB (NemaŠe) má být zahájeno za 2 roky.
A když bude příznivé postavení planet, pokračovalo by se stejným způsobem v koordinaci s ÖBB-Infra dál na jih, do Linze.
V úseku PH-BN je třeba postavit novou trať, asi ve stopě jížní (nezvolené) varianty VRT.
***To na trati Praha – Plzeň je k světu snad jen Ejpovický tunel. Tam by se taková malá „cvičná“ VRTka hodila mnohem víc.

Jiný Petr

Mohu se zeptat, kudy a jak byste vedl koleje mezi Kladnem a Slaným? Žádné tam dosud nejsou a už nejde ani využít vlečky na doly, neb byly zrušeny (vytrhány) a )zemí zabráno jinými aktivitami

Tom

Při prvním výročí Vrtek stále neumí chodit, co na tom, že uběhly 4 roky … SŽ stále zadává studie.

Při druhém výročí Vrtek stále neumí mluvit, však uběhlo teprve 8 let … SŽ stále vybírá poradce.

Teorie relativity ala SŽ v praxi.

Skvěle zvolené datum.
To musel vymyslet opravdový génius 👍

none

Takze budeme mit tricka, samolepky, klicenky, ubrousky, plysaky… a jednou i ty koleje 😀

Karl vB.

Výčet těch propagačních předmětů, teda až na ty koleje, jste naprosto trefil.
Jako byste to převzal z této kampaně:
„Karlovarský kraj je lepší, než si myslíte“
https://www.idnes.cz/karlovy-vary/zpravy/propagace-kampan-zivotni-prostredi-karlovarsky-kraj.A240229_778768_vary-zpravy_melu

Dan

Snad byste to nechtěl všechno najednou 😂 Koleje bez plyšáků by měly jenom poloviční přínos pro ekonomiku

Pepa

Kámen nad zlato. Rychlotratě si zajistí materiál i za cenu vyvlastňování
https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/stavby-vysokorychlostni-suroviny-kamen-lomy.A240229_140804_eko-doprava_cfr

Pepa

„Křižovatka Evropy“ a křižovatky v Prase:
Řidiči, vystup. Věčně červené semafory trápí Pražany, podle expertů mohou být nebezpečné
https://cnn.iprima.cz/vecne-cervene-semafory-trapi-prazske-ridice-podle-expertu-mohou-predstavovat-nebezpeci-426595

Pražec

Tvl, to video svojí trapností dotahuje i taková esa, jako jsou Jaromír Soukup či Jan Špaček.
Všechny by ale mohl trumfnout manekýn, kdyby natočil nějaký taneček. Nemýlím-li se, dostal uloženo zvýšit dosah na TikToku…

vagonář

Jo, to bude pecka!

Marek Hrdina

Koukám, že Dobrá Správa umí kolem VRTek všechno ostatní (studie, posudky, pocitové mapy, postavičky, konference, prezentace, aktualizace termínů každý rok o rok)….akorát kopnou do země tahle instituce jaksi moc neumí.

Marek Hrdina

Trochu mi to připomíná situaci u nás v práci, kdy jeden z manažerů pět let zdržoval zavádění nového ERP systému. Byl to tak velký projekt a on měl jen pár let do důchodu, že se mu prostě do toho nechtělo, tak to aktivně oddaloval, tj dělal, že ohledně toho něco dělá a přitom nedělal pořádně nic.

Karl vB.

Když už máme i nové propagační večerníčkové postavy Vrta a Vrtka z dílny samotné Správy železnic, tak by bylo záhodno, kdyby si MD a jemu podřízené složky konečně ujasnily koncepci toho, co budou veřejnosti presentovat.
Jestli to budou:
a) plány VRT,
nebo
b) plány RS (tzv. rychlá spojení), což je jakýsi hybrid zahrnující VRT i novostavby klasických tratí na rychlost vyšší, než obvyklou
Chaotické presentace obojího s cílem ohromit obecenstvo co největším množstvím čar na mapě, mohou zbytečně zakládat na následná nedorozumění.

Vavrroch

Naštěstí už se v náčrtcích a mapkách přestala objevovat zkratka HSL, kterou ty propagační dokumenty před časem tu a tam zdobil nějaký zdatný kreativec. Snad to mělo znamenat „high speed line“. To bychom pak možná měli Hasla a Haslíka, případně Hasla a Haslinku, aby jména nebyla zatížena toxickou maskulinitou a patriarchálními stereotypy. Možná se z Vrtka taky ještě stane Vrtilka, aby propagace nedostala kartáč za nedostatečné naplňování kvót a závady v diverzitě. Byla by škoda, kdyby tak nadějný megaprojekt nepříznivě ovlivnila banální politická chyba.

Karl vB.

Stará Gůglová mi na dotaz HSL odpověděla, že kromě jedné speditérské firmy z Hamburku, to může být třeba i toto:
https://web.cs.uni-paderborn.de/cgvb/colormaster/web/color-systems/hsl.html

Alibaba

VRT je podmnožina RS, přičemž bez VRT nějaké RS nebude.

Doctor

Nechme tuto trapnost vyšumět.
Když svého času ČD dělali mezi lidem kampaň jak pojmenovat přátelského mravence, který prezentoval výluky, tak ten mezitím chcípnul. A stál jenom 12 milionů ročně : https://www.font.cz/design/drahy-ma-spasit-maskot-mravenec.html
Ale vnímejme ten posun : Vrt s Vrtkem už mají alespoň jména !
😁

Jaaa

No dneska máte datla…

Petr

Nevím zda se mi chce víc brečet nebo zvracet. 🙁

frank

Bezesporu skvělá zpráva pro pana Vojtu Vrtka .
To je výborný kejlíř či by se dalo říci pouliční umělec.

Mohl by se s SŽ a jí najatou agenturou buď dohodnout na spolupráci, nebo je rovnou požádat o tantiémy za zneužití jména.

Popravdě nedělal bych si z toho legraci a pana Vrtka bych do toho netahal, ale SŽ si za tenhle , slovy pana ředitele , propagační “ manýr“ ani nic jiného nezaslouží.

No ale co , na tohle “ zdroje jsou“ …

Nose Peak

Jenže Vrtkovi se nikdy z vyhřátého Nábřeží nechce: https://youtu.be/-Ll2TcI-gMo

Dan

Tak hlavně, že se tiskové/PR oddělení SŽ baví… aspoň vyvíjejí nějakou činnost, ať se nekopou do zadku, že… mně to zas tak vtipný nepřijde. Naopak je to dost smutný.

Razum

Vyvolávám diskusi na téma bizár roku:
1. Vrt a Vrtek, aneb Vy se toho nedožijete. Vaše děti možná ano.
2. Pražská lanovka narušuje pohled na sračkocuc
3. klepání kladívky ve 20 lidech na opravu Smíchovského nádraží.
4. Přestříhávání pásky na Plzeňském nádraží, když jsou ještě holé zdi.

Nose Peak

Neukvapujte se, je teprve únor…

xyz

5. Klepání kladívky v cca 6 lidech na něco tak opožděného (a dávno samozřejmého) jako jsou veřejné bezbariérové přístupy ve významné žst. Kolín.

Ondřej

Změna s koalicí SPOLU

J.K.

Ano, vizi máte. Na západ nic, už to zmizelo i z map jako „RS“, za miliardy do „modernizací“ zůstanou částečné jednokolejky na 80-90.

Takže ano, vize je že dalších 40 let na západ po silnici, nebo letecky, dráha se postavila mimo hru sama už ve fázi vize. Díky! 🙂 (ironický smajlík)

Karl vB.

Ta mapa na obrázku 4/6 vážně vypadá, jak z období nejtužší normalizace v 70. letech, kdy na západ a jih od Prahy, na Šumavě, v Jížních Čechách a na Jížní Moravě za ostnatým drátem číhali v Německu a Rakousku zlí imperialisté a jakékoliv investice tímto směrem byly naprosto nežádoucí.
I okresní Most, který má celkem dobré spojení do ÚNL, má ohledně VRT větší preference, než krajská Plzeň.

Honza R.

Plzeň snad bude mít spojení s Prahou pod hodinu i bez nové VRT, stačí Berounský tunel (který v mapě není, stejně jako některé další stavby pro rychlosti okolo 200 km/h, třeba NemaŠe).
Celá mapa není ovlivněná jen tím, co chceme my, ale co také chtějí naši sousedé. Jaký by mělo smysl stavět VRT do Chebu nebo Domažlic, když na ni naváže neelektrifikovaná lokalbahn?

Karl vB.

1. Nikde nepíšu o VRT do Domažlic, nebo Chebu. 2. Uniká mi smysl stavět VRT do Mostu, který má vcelku dobré spojení do Ústí nad Labem, kde VRT bude. Silně pochybuju o tom, že zrovna na toto spojení by vyvíjeli tlak naši sousedé. 3. Jako stejnou utopii vidím VRT v úseku H.Králové – Wroclaw. 4. Nechápu, proč se místo Mostu neplánuje VRT do Plzně, okolo které široko daleko žádná rychlejší trať není, na kilometry by to mohlo vyjít skoro stejně. 5. Teď, když vidím, že SŽ (podobně jako fast foood řetězce) svými dvěma pacholíky orientuje na dětskou klientelu, je mi… Číst vice »

xyz

Pro spojení s Prahou by cesta z Mostu přes Ústí byla zajížďkou (resp. je tou zajížďkou už dnes).

Ale jinak souhlas, s těmi „sousedy“ – zejména když slovenští sousedé žádnou VRT na 300 km/h mít nebudou. A v situaci, kdy neexistence přeshraniční osobní dopravy na některých česko-polských přechodech je převážně vinou polské strany.

Pro trať směr Most mám pochopení i proto, že tímto směrem dosud žádná konkurenceschopná trať nevede.

P. S. Rychlé propojení PL – A již existuje – po trati č. 330. Je relativně nadbytečné to „hnát přes Brno“.

Alibaba

Někdo by se měl na zmizení plánů RS na západ (alespoň do Plzně, kam je to jednoznačné) začít ptát odpovědných osob.

asdasdfsdfasd

„Máme za sebou fázi odkud kam.“

Gratuluji. Vymyslet odkud kam povede VRT v zemi velikosti Česko musela být fakt velká dřina.

Razum

Dokázal bych si i tady rýpnout, že nezvládli ani to. Možná je k diskusi, jestli je potřeba VRT z Prahy do Liberce nebo z Prahy do Českých Budějovic. Ale nechtít postavit VRT z Prahy na západ do Plzně a dál do Německa?

Alibaba

A vy víte odkud kam by měla VRT jít?

Zapomeňte na všechny vydané mapy a řekněte, kde by VRT konkrétně měla začít, končit, procházet?

P.S.: Pouhé názvy měst typu Praha, Brno, Ostrava nestačí…

asdasdfsdfasd

„My jsme si strašlivé množství věcí dělali úplně sami.“

jo jo, třeba výtahy v Kolíně, že jo.

mgr.pavel

No vidíte, a já tu větu četl „My jsme si strašlivé množství věcí POdělali úplně sami.“

asdasdfsdfasd

„Nové logo vzniklo v rámci SŽ „in house“ stejně jako samotné postavičky. “

Taky pecka. Patrně ekomická optimalizace, až bude „in house“ oddělení tvorby log znova zbytečně rebrandovat celou organizaci.

asdasdfsdfasd

„Tratím chyběla identita a samostatný web.“

to je roztomilé. Není to tak dávno co měli nádražní hlášení lokalizovanou úvodní změlku, ale nějak ta identita nebyla žádoucí. Zajímávé, že nyní je.

Jaaa

Protože je to identita celku, ne jenom jedné linky.

Pavel

Snad se zadaři… ale mám skepsi, když vidím jak to do toho nymbisti zleva zprava hází vidle

vagonář

Nimbysti.

asdasdfsdfasd

tvl tak to je bizar roku.

Hala D

Už prosím začněte vykupovat pozemky. Marketing vám jde dobře, je taky důležítý, ale důležitější je převést virtuální traťě do reality.

Radek

Na výkup musí být alespoň hotová EIA. Ale uzavírají se smlouvy o smlouvách budoucích.