Ruzyně dál roste dvouciferným tempem. Na počet cestujících ji ale dohnala Budapešť
Letiště Václava Havla pokračuje i letos ve velkém růstu. I když roste rychleji, než je evropský průměr, dohnalo ho letos
Letiště Václava Havla pokračuje i letos ve velkém růstu. I když roste rychleji, než je evropský průměr, dohnalo ho letos budapešťské letiště. Před ním měla Ruzyně dlouho náskok.
Čerstvá data za únor ukazují, že pražské letiště v druhém měsíci letošního roku zrychlilo tempo růstu z lednových 10,49 % na 13,40 %. Za únor branami letiště prošlo 939 917 cestujících, od ledna do února už 1,872 milionu pasažérů, což znamená nárůst o téměř 12 %.
Nejkratší měsíc v roce přinesl nepatrnou změnu v žebříčku destinací, kam se z Prahy létá: na první místo se vrátilo letiště Charlese de Gaulla v Paříži před Moskvu a Amsterdam. Počet pohybů letadel stoupl o 5,52 %, což ukazuje, že do a z Prahy létají větší a plnější letadla.
Praha sice v rámci Evropy roste rychleji, než je průměr, jiná středoevropská letiště ji ale už dohnala. Už loni se před Prahu dostala na počty cestujících Varšava, a letos v lednu poprvé také Budapešť. V součtu za leden a únor Praha před Budapeští vede už jen o čtyři tisíce cestujících.
Praha přitom měla dlouho před Budapeští výrazný náskok, ještě před dvěma lety činil téměř dva miliony cestujících za rok. Budapešť ale v posledních letech zažívá výrazný boom nových linek.
Jakub Habarta, který se ve společnosti Deloitte zabývá leteckou dopravou, vidí jako jeden z důvodů, proč se Budapešť přiblížila v počtech cestujících Praze, fluktuaci mezi sezónami. „Leden a únor jsou tradičně nejslabší měsíce roku z pohledu počtu cestujících. Z počtů za rok 2017 je vidět, že v těchto dvou měsících byla Praha a Budapešť na podobně nízké úrovni. Nárůst v průběhu hlavní letní sezóny ale Praha zažívá podstatně větší, přibližně dvojnásobný. Křivka vývoje počtu cestujících v průběhu roku je tak u Budapešti plošší než u Prahy, u které má velmi významný vrchol v červenci a srpnu. Jako hlavní důvody bych viděl relativně vyšší disponibilní příjmy českých domácností oproti maďarským a větší objem incomingových cestujících než u Budapešti. V celkovém ročním počtu tak Praha Budapešť v roce 2017 relativně značně předstihla,“ řekl Habarta.
Podle něj se může Budapešť dostávat před Prahu hlavně ve slabších měsících. „Důvodem může být zejména dominance nízkonákladových dopravců v Budapešti po krachu Malévu. Ti svou cenovou politikou dokáží generovat poptávku tam, kde by při vyšších cenách nebyla a sezónnost dopravy tak můžou vyrovnávat o něco lépe, než klasičtí síťoví dopravci, kterých v Praze působí víc,“ dodal Habarta.
Podle něj může Budapešť letos dál růst především díky ohlášené expanzi Wizz Airu a dalšího zařazování Airbusů A321 do flotily, které dopravce plánuje z velké části bázovat právě tam. „I na stávajících letech nabídnou skokový nárůst sedadlové kapacity ze 180 sedadel u současných A320 a 230 sedadel u nových A321. Na letišti navíc v letní sezóně obnoví dálkové spojení s USA polský dopravce LOT. Zda se letišti povede i v celoročních číslech dotáhnout na Prahu bude záležet právě hlavně na úspěšnosti letní sezóny na obou letištích,“ dodal Habarta.