Tempo růstu pražského letiště zpomaluje. Antalya poprvé kraluje žebříčku, kam letělo nejvíce lidí

První přistání Boeingu 737 MAX 8 v barvách SmartWings na ruzyňské letiště. Foto: Letiště PrahaPrvní přistání Boeingu 737 MAX 8 v barvách SmartWings na ruzyňské letiště. Foto: Letiště Praha

Letiště Václava Havla zaznamenalo další rekordní měsíc, červencová data ale ukazují postupné zpomalování jeho růstu. Poprvé v historii nekraluje žebříčku

19 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
VíKo

Me hrozne mrzi, jak laxne Ruzyne pristupuje k tomuhle byznysu. S jednou drahou se da delat vic nezbted. V tom takovej problem jeste neni, ale to zazemi melo byt ve vystavbe pred rokem. Udelat vic prostoru pro nizkonakladovky, ktery by mezi sebou roztocily boj o cestujici jako ve Vidni, nebo Berline. Tam se cestuje famozne za par korun! I kdyz je hodne brblalu, tak ja bych byl nadsenej z funkcnich Vodochod. Tam ani nevim, jak jsou daleko s realizaci, ale nepochybuju, ze by to letiste bylo uspesny.

Apex

Myslíte ty hrůzy, jako je vídeňský plecháč pro LC, kde se v létě nepohnete a klima taková, že se tam nedá se tam dýchat nebo SXF, kde se od dob DDR nic nezměnilo, kde hodinovou frontu na pasovou kontrolu stojíte po příletu dvou LC pomalu venku na ploše, v gatu si nesednete, chodby jsou noční můrou pro klaustrofobiky? A pokud jde o Vodochody, tak to je přesně ukázka toho, jak by se to dělat nemělo… Navíc, majitel Vodochod je finanční investor, toho provozování letiště vlastně nezajímalo a nezajímá, ten z toho chtěl dostat peníze od státu, resp. myslel si, že… Číst vice »

ViKo

Pokud z nějakého letiště máte možnost odletět za pár korun, pak nějaké hrůzy neřeším. Na letišti stejně strávím nezbytné minimum času. TEGEL je sice otřesnej co do infrastruktury, ale zvládám to letiště v pohodě. A to i s dětma. Rozhodně nepohrdám, jako jiní, třeba RyanAirem. Dostanou mě pomalu kamkoli po Evropě a nemám problém si v letadle koupit jídlo, protože není dražší než na letišti. Z Prahy jsem už strašně dlouho nenašel opravdu zajímavé letenky. To co z Tegelu letím za 800 zpáteční, to z prahy dám za 3200,- Ano. Pořád to je levný, ale proti Tegelu stále o 2400… Číst vice »

Mara Sourak

Tak kdyz jsou ty zajezdy do Turecka za hubicku…

Jen tak

a zase ty mezirocni statistiky :)) ktere nic nereknou bez kontextovych dat (napr vyvoj poctu cestujicich v prubehu posledniho roku a pul az dvou let), nebo alespon mezimesicnich zmen.

Martin V.

Dlouhodobá data jsou k dispozici (ale pro veřejnost poněkud očesaná jako TOP15 letišť). Jak byste si tu analýzu představoval? Třeba u sezóních koupacích destinací (zmíněná Antalya) meziměsíční změny nemají vypovídací schopnost vůbec. Před měsícem se u Turecka zmiňovala devalvace místní měny, návrat turistů po pokusu o puč. https://zdopravy.cz/antalya-letosnim-hitem-mezi-ceskymi-turisty-pocty-cestujicich-stouply-o-polovinu-32452/

Co by zajímavé rozhodně bylo, je meziroční nárůst/pokles Antalye (Burgasu a dalších moří) na ostatních tuzemských letištích (Brno, Ostrava, Pardubice). Tam by bylo vidět nakolik je to letošní hit u CK a jaký podíl v tom naopak má stažení provozu z regionálních letišť do Prahy kvůli nedostatku letadel.

Jen tak

nemyslim snad ani tu statistiku jednotlivych mest, ale zejmena ta celkova cisla, kde ciste “mezirocni” cisla jdou zcela nicnerikajici, a zejmena autori clanku maji zasadni problemy s jejich interpretaci a prezentaci (ci pochopenim)

Darth Vader

Je to nevyhnutelné. Kapacita letiště, zejména terminálu 1, ale ve špičce i terminálu 2 je naprosto vyčerpána. Růst mohou v podstatě jedině charterové spoje nacpané do nejhorších časů. Sečtěme infrastrukturní limity s nedostatkem personálu. Pokud poptávka poroste stejným tempem, bude do dvou let letiště kolabovat celou sezónu. Je nutné začít s výstavbou paralelní dráhy a rozšíření terminálu, ve spojitosti s tím nabírat zaměstnance a nastavit platové podmínky, které personál udrží. Stačilo by, kdyby si ministerstvo financí přestalo z letiště dělat záplatu státního rozpočtu a alespoň polovina zisku se ponechala letišti.

Jen tak

s tim terminalem 2 to ani zdaleka neni pravda (a s terminalem 1 to, az na nekolik kratkych casovych oken take ne).

Darth Vader

Mluvím z každodenní zkušenosti. Před ranní, polední i odpolední špičkou je prst A narvaný hlava na hlavě tak, že skrz dav je těžko projít. Na prstu B o kousek lepší, ale jsou obsazena všechna místa k sezení. V této sezóně končí na B10-19 i normální společnosti, protože stojánky jsou obsazeny. Přes den je rozestup mezi nástupem a odjezdem od gatu a příjezdem s výstupem nového letadla 5-20min. Spojené gaty odbavují v podstatě nonstop.

Janina

Tak podle mě za přecpáním terminálů ve špičkách v loňském a letošním létě stojí spíš letadla, co se vrací zpožděná z rotace a atc sloty na odletech. Cestující stráví v průměru víc času na letišti, než bývalo zvykem.

Darth Vader

Jistě, to je pravda (ikdyž myslím, že průměrně se zpoždění vůči loňsku zkrátili) a také to ukazuje na nedostatečnou kapacitu, která by měla být schopná pojmout zpoždění, poruchy a jiné nepředvídané okolnosti. No a dokud nebude paralelní dráha, tak sloty bohužel budou nevyhnutelné.

Apex

Slotove koordinované letiště bude LKPR i s paralelní dráhou. Slotová koordinace bere v úvahu nejen kapacitu dráhového systemu, ale i disponibilitu stojánek a gatů. Osobně si myslím, že pro sloty které přiděluje letiště, absence dráhy není zásadní problém. Navíc si nemyslím, že diskutující Janina měla na mysli tyto sloty, spíše myslela sloty, co prideluje Eurocontrol.

Adam

Mist k sezeni je malo na vsech letistich, uplne tohle nenavidim. Clovek prijde na letiste a nema si kde sednout, hlavne ze je tam milion kseftu prodavajicich predrazeny smejdy.

GPGP

Terminal 2 se už příští rok začne přístavovat, tak to snad bude v poho a do pár let Ruzyně odbaví 20 mil. lidí 🙂

Darth Vader

Také doufám, že to tak bude. Zatím jsem ale z důvěryhodných zdrojů slyšel jen, že management po sezóně rozhodne jestli stavba příští rok začne. Letiště už dříve zadalo více soutěží na návrh rozšíření a veřejně prezentovalo vnější podobu. Zajímalo by mě jaké vnitřní funkční uspořádání je plánováno. Kdyby redakce připravila článek na toto téma, byl bych velice potěšen.

Martin V.

Navíc u minulého článku o Letišti Praha tu kdosi poznamenal, že bez dokončení rozšíření ČOV není žádné rozšíření terminálů možné. V tisku se dá dohledat, že tendr na výstavbu před lety vyhráli nějací Bulhaři, ale od rozdělané práce odešli a teď Letiště vybíralo firmu na dokončení. Ví o aktuálním stavu ČOV někdo něco? Když už jsme u toho „článku na přání čtenářů“, tak by tam redakce mohla zahrnout i tento bod. 🙂

Nikdo

Dodavatel na dostavbu COV se prave vybira, viz Vestnik verejnych zakazek.

Martin V.

Podle mých informací podalo Letiště Praha 24. 7. 2019 žádost o vydání územního rozhodnutí na výstavbu paralelní dráhy na stavebním úřadu Černošice. Takže paralelní dráhu stavět chtějí. Na druhou stranu se oproti situaci po otevření T2 v roce 2006 dramaticky zvýšil počet cestujících připadajících na jedno letadlo ze 70 v letech 2006-2009 na 108 loni a letos to odhaduju minimálně na 112 cestujících na letadlo (tedy +60%). Takže i když počet pohybů zdaleka nedosahuje maxima z roku 2008, tak terminály už chvílemi nestíhají.