ŘSD získalo čas navíc pro D55, stát prodloužil platnost EIA o pět let

Vizualizace ekoduktu u Moravského Písku. Foto: ŘSDVizualizace ekoduktu u Moravského Písku. Foto: ŘSD

ŘSD počítá se stavbou dalšího úseku nejdříve v roce 2028.

Zpět na článek
38 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ottis

ŘSD a Mátl právě potvrdili (Twitter), že se připravuje varianta 2+2, takže konec toho 1+1 (80 km/h) paskvilu! Hurá!

Radek.m

Vedení trasy přes Doubravu je určitě nejkratší, asi o 6 km než současný objezd přes Strážnici. Ve směru sever-jih je toto zásadní argument (několikrát se tady diskutovala důležitost dálnice jako spojení Varšavy [a severu od ní] s Vídní/Bratislavou [a jihu od těchto měst]. Borovicové lesy v Doubravě byly vysázeny umělě, aby se nešířil písek. Ale hezké místo to je, to nepopírám. Vedení nalevo od Moravy (po proudu) se mi také docela líbí. Nevýhoda je delší vzdálenost a nutnost (asi?) vyhnout se přírodnímu parku strážnické pomoraví (což je původní tok meandrované Moravy – na jižní Moravě jeden z mála zachovaných). Výhodou… Číst vice »

Karel IV.

Dovolím si zde dát odkaz na info ohledně D55 (některým čtenářům jistě známý) https://zurka.cz/r55 a doporučuji přečíst i na konci uvedené vyjádření dotčených obcí. To bylo již před dlouhými 14 lety.
A kam jsme se za tu dobu posunuli? Nikam. Max. ještě hlouběji tam, kde slunce nesvítí …

Karel IV.

Jen pro upřesnění info z letáku ŘSD:
Délka úseku je 10,750 km a je projektován jako levá polovina kategorie R 25,5/120, tj. o volné šířce 11,75 m a návrhové rychlosti 80 km/h.

Ano – chápete správně. Klasický dálniční 4 pruh, pak 11 km 2 pruh a další pokračování zase 4 pruh. A takto my si tu žijeme – postavíme obyčejnou silnici a nazveme ji dálnicí 🙂

Bližší info k D55: https://dalniced55.cz

Daniel Bečvář

Naštěstí se na úsek Bzenec – Bzenec-Přívoz – Rohatec aktuálně zpracovává technickoekonomická studie na čtyřpruh, takže snad tenhle paskvil v půlprofilu, který by se do 10 let stejně dodělával, neprojde a dálnice se postaví rovnou v plném profilu.

Petr

Je sice smutné, že ptáci se budou chránit lépe než lidi před hlukem, ale budiž. Prostě tam udělat nějakou galerii typu Vchynice na D8.
https://en.mapy.cz/turisticka?x=14.02450&y=50.51257&z=17&pano=1&source=muni&id=1940&pid=79233879&newest=1&yaw=5.650&fov=1.257&pitch=0.089&ds=1

Vyjde to o trochu dráž, ale aspoň je šance, že se to postaví.

M H

Měli bychom se snažit minimalizovat vliv staveb na přírodu. Ideální je tedy postavit jednu liniovou bariéru a zdroj hluku vedle stávajícího již existujícího. Zde opravdu není co vymýšlet…trasování těsně vedle koridoru je přímo ideální.

Martin Peterka

Přesně tak. Nejlepší řešení je postavit dálnici v souběhu s železnicí a ne ukrajovat další kusy přírody na levém břehu Moravy.

Vita

Bohužel v tomto případě vykácení lesa kvůli železnici dalo vzniknout dnes chráněnému území s unikátní přírodou Váté písky. Jde o pás cca 50m z každé strany koridoru, kde se vyskytují druhy, které jinde nenajdete. Tady postavit cokoliv asi neprojde. Proto je navrhovaná dálnice kus vedle.

Ale kdo ví, jestli by naopak odlesnění dalšího území pro stavbu dálnice nepomohlo rozšíření této chráněné oblasti. Tak jako kdysi stavba železnice. O to víc, když za chvíli stejně budeme všichni jezdit v tichých elektroautech 🙂

Karel IV.

Dle info na Wikipedii (vím, že tam bývají i chyby) jsem pochopil, že to bylo právě naopak – první bylo ochranné pásmo kvůli parním mašinkám a zbytek se pak zalesnil.
https://cs.wikipedia.org/wiki/V%C3%A1t%C3%A9_p%C3%ADsky_u_Bzence
Ale jinak zajímavá myšlenka, zda-li by to území šlo rozšířit/posunout.

Petr C.

On ten terén a půdní podmínky pár desítek metrů dále na západ jsou totožné, na rámus produkovaný železnicí si zvířata a ptáci už zvykli, to by se zásadně nezvýšilo, pokud by tam byly protihlukové stěny nebo tubus. Rostliny se dají přesadit – v rámci povinného archeologického výzkumu by se to určitě stihlo.

mlokXCM

Tak to ten plán, že v roce 2030, kdy měla být hotová základní dálniční síť, nějak dostává trhliny.

Kodl

Tak samozrejme, ze i tento termin, jako rada predchozich, je naprostou utopii. Ja jsem stale zastancem, at uz je to jakkoliv prekerni, trapne a smutne, terminu kolem roku 2045/2050.
Bohuzel….

Martin Peterka

Tak vy jste zase druhý extrém, aktuálně je reálné dostavět základní dálniční síť cca v polovině 30. let. Jako poslední budou chybět severní část D0, středočeská D3, D49 u slovenských hranic, přechod VN Nové Mlýny v podobě D52 a v článku zmíněná část D55. Zbývající dnes ještě nedokončené dálnice (D1, D4, D6, D7, D11, D35 a D48) budou do roku 2030 kompletní.

Kodl

Vy jste bohužel naivní.

Martin Peterka

Nesmíte věřit blábolům politiků. Podle letáků ŘSD termín 2030 překračuje kromě D55 i D49 a dá se předpokládat, že se k tomu přidá i severní část Pražského okruhu a středočeská D3.

Kodl

Podle mého názoru budou tyto sekce bohužel kopírovat osud D52 do Vídně.

hoholu

v tomhle případě zaslouženě, sorry, ale pokud to šlo směřovat na jih a ŘSD zabedněně řeklo ne ,tak je to jen jejich chyba..

Martin Peterka

Je dobře, že neustoupili. Takto povede dálnice v souběhu s železniční tratí. Kdyby přistoupili na ten požadavek aktivistů, zbytečně by se zabírala další půda. Tady už stejně vedou koleje, takže to nebude takový zásah do přírody. Je tedy lepší si počkat a postavit ji na správném místě než ustupovat nesmyslným nápadům jenom proto, že tak bude příprava jednodušší.

hoholu

jó? a ty naváte písky(NPP), který jsou na rozdíl od zemědělské půdy v Česku raritou podél trati nejsou?

Martin Peterka

Aktuálně jsou podél trati, za pár let budou podél trati a dálnice zakryté galerií. V tom je nějaký problém?

hoholu

byl jste tam někdy? asi ne co? jinak byste tohle nenapsal..
btw taková železnice tam představuje mnohem menší překážku něžli silnice co jde přejít jednou za 3km

Karel IV.

Přejezdy a pod/nadchody přes železnici tam rozhodně nejsou častější než 3 km. A to, co tam je nyní, by se protáhlo i přes dálnici. Navíc by se tam mohl vytvořit biokoridor také přes železnici, což by zlepšilo i současnou situaci.

hoholu

tvl, jenže trať narozdíl od zatubusovaný silnicie I. třídy přejdu kde chci, nejen já ale i zvěř

Karel IV.

A je vám známo, že je to nebezpečné a proto i zakázané? Potom se divme tomu množství lidí přejetými vlaky a mnohahodinovým zpožděním tím způsobeným. Snad dostanete v tomto ohledu rozum dříve, než se vám to tragicky vymstí.

A mimochodem tratě nad 160 km/h z toho důvodu musí být bez přejezdů a oplocené, takže až tu jednou budeme mít VRT, tak ani tu už nepřekonáte mimo k tomu určená místa.

hoholu

jó, ještě mi řekněte, že děláte něco humanitního. přesně tuhle odpověď jsem čekal….

pokud nejste úplnej debil (nebo sebevrah) tak se Vám tady nemůže nic stát, mezistaniční úsek je 7 km dlouhá rovina

Karel IV.

Co má s mým komentářem společného cokoliv „humanitního?“ Vaše myšlenkové pochody bych tedy nechtěl mít. Každopádně sbírat z kolejiště vás nebudu.
Nashle.

SYN

Ten tubus přece může být zhosta upravený jako přesypaný/pochozí…?

malejjarda

Na úseku od silnice II/426 po Soboňky (část Rohatce) jsou v úseku 7,5km tři propustky, kterými se dá trať podejít. Z toho jeden docela nízký (vedl tam dopravník z pískovny). JInak nic.

SYN

Ano, nad tim jsem přemýšlel právě teď, železnice není až tak krutá bariéra (i když, dvoukoleka, hustý provoz – tam FAKT nejsou vážnější ztráty (na živočiších)?
Dost by v tom ale mělo pomoct rozsáhlé překrytí dálnice, to železnice vůbec nemá a tam to nevadí?

M19

Zkuste se aspoň podívat na mapu, než začnete takhle bohapustě lhát. Tohle je velký zásah do přírody a klasicky se prostě jen nechce.

Martin Peterka

Na mapě vidím, že dálnice je vedena v souběhu s tratí, tedy v místě již lidskou civilizací zásadně dotčeném. Na mapě dále také vidím, že dálnice je od Bzence až do Rohatce zakryta galerií, aby byly její dopady na přírodu co nejmenší. Ještě něco, čeho bych si měl všimnout?

M19

A ten les, rezervaci to na mapě nevidíte? Vy na mapě vidíte budoucnost? Hmmm…

Jiří Kocurek

Předpokládám, že kdyby se navrhla D55 po levém břehu Moravy, tak by aktivisté požadovali současnou trasu. Na levém břehu Moravy by totiž musela být na vysokém náspu, aby ji nezaplavila povodeň.

M19

Předpokládáme si něco, abyste si to hned i sám odůvodnil. Zatímco pravý se stejnou nivelitou je bez rizika záplav? Pane bože…

malejjarda

Terén na pravém břehu Moravy okolo železniční trati je asi o 20m výš než na levém, kde jsou i meandry Veličky.
Stačí se podívat na mapu.

M19

Fakt? Ještě v té mapě umět číst. Není nad osobní znalost terénu. A také si vzpomenout, kde všude byla voda při povodních v devadesátých letech.

Petr C.

No ale je to tak, terén na pravém břehu je opravdu o hodně výš, zatímco směrem ke Strážnici je rovina jak stůl těsně nad hladinou Moravy – taky proto tam v každém járku stojí voda, kdežto bzenecká pískovna, která je docela hluboká, má i dno nad hladinou, jinak by tam museli používat sací bagry. U toho Přívozu je už most přes Moravu ve stoupání a terén dále stoupá a za Přívozem silnice podjede trať a stoupá dále do její úrovně. Je to tam vcelku pozvolné, tak si člověk ani nevšimne, více je totéž patrné u Rohatce, kde musela silnice přes… Číst vice »