Rozvoj pražského letiště: Plány jsou střídmější, prioritou je nový terminál

Areál Letiště Václava Havla. Vlevo Terminál 1 s "Bonbonem". Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářAreál Letiště Václava Havla. Vlevo Terminál 1 s "Bonbonem". Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Letiště chce ještě do konce tohoto roku vysoutěžit projektanta terminálu.

Letiště Praha a jeho akcionář, kterým je ministerstvo financí, dnes představili plány rozvoje na příštích deset let. Jsou o poznání střídmější než záměry představené na podzim 2019 vládou Andreje Babiše. Nejvyšší prioritou je rozšíření terminálové kapacity letiště.

Do obou terminálů má jít v příštích deseti letech zhruba 22 miliard korun (upřesnili jsme původní chybnou cenu sdělenou letištěm, pozn. red.). Největší změnou bude přístavba Terminálu 2 s novými stáními, která představuje de facto zbudování nového terminálu. Letiště chce ještě do konce tohoto roku vysoutěžit projektanta terminálu, stavět by se mělo až koncem dekády (Babišova vláda uváděla léta 2025 až 2028).

Rozšíření terminálů Letiště Praha (zeleně). Pramen: Letiště Praha

Rozšíření terminálů Letiště Praha (zeleně). Pramen: Letiště Praha

Vedení letiště počítá do budoucna s limitní kapacitou 21,2 milionu cestujících, což vychází z dokumentace EIA z roku 2011. Letiště už dva roky čeká na obnovení kladného stanoviska ze strany ministerstva životního prostředí, s verdiktem počítá do konce roku. Po desetiletí plánovaná paralelní ranvej byla odsunuta za rok 2030 bez přesnějšího udání termínu.

Celkem letiště počítá v příštích deseti letech s investicemi ve výši zhruba 32 miliard. Vedle terminálů jsou v sumě zahrnuty například parkovací domy nebo silniční estakáda. „Na všechno si letiště vydělá, nebo si půjčí. Nebudeme požadovat ani korunu ze státního rozpočtu,“ řekl Pos. Ministr financí Zbyněk Stanjura doplnil, že investicím se přizpůsobí i dividendová politika. Letiště navrhlo v příštích pěti letech odvody 20 procent ze zisku, po pěti letech by pak mělo mít dividendové prázdniny.

Letiště počítá s tím, že letos odbaví 14 milionů cestujících, rekord zaznamenalo před covidem v roce 2019 (téměř 18 mil.). Podle aktuálních prognóz se chce přiblížit v roce 2030 20 milionům. Před covidem se mluvilo až o 30 milionech.

Novinkou bude po dostavbě terminálů i přeorganizování provozu. Skončí rozdělení na schengen (Terminál 2) a non-schengen (Terminál 1). Konkrétní dopravci budou přiděleni na konkrétní terminál, což má mimo jiné usnadnit cestujícím orientaci. Obecně bude platit, že nebázovaní dopravci obsluhující schengen budou na Terminálu 1, všichni ostatní na Terminálu 2. V Terminálu 1 má vzniknout centrální bezpečnostní kontrola, která podle letiště „umožní efektivnější využití kapacit a přesun části schengenského provozu do T1“.

Pokud jde o novou ranvej, letiště získalo klíčový souhlas k ranveji v procesu EIA v říjnu 2011 po dlouhém a složitém procesu; stalo se tak až na druhý pokus. Tehdy se počítalo s tím, že nová ranvej začne sloužit letadlům v roce 2014 či 2015.

Letiště také hodlá rozvíjet koncept tzv. Airport City. „Je to vlastně monetizace nevyužitých aktiv letiště,“ řekl Pos. Jde především o pozemky, které mohou podle vedení letiště sloužit i jiným aktivitám. Letiště přitom pozemky prodávat nechce, podle Pose půjde cestou společných projektů.

„Ty plány považuji za přiměřeně ambiciozní,“ doplnil Stanjura. Doplnil, že jednou z konkurenčních nevýhod pražského letiště je faktická bezvýznamnost takzvaného národního dopravce. „Podívejte se na osud polského dopravce LOT a srovnejte to s ČSA,“ řekl ministr financí.

Plánované navýšení kapacity Letiště Praha v číslech

Rozvoj Letiště Praha do roku 2030

200 přímých spojení (dnes 160)
37 dálkových linek (dnes 21)
10 tisíc parkovacích míst (dnes 6500)
16 tisíc m2 obchodů a restaurací (dnes 11 tisíc m2)
600 hotelových pokojů (dnes 380)
10 500 m2 salonků (dnes 2100 m2)
Pramen: Letiště Praha

Prezentace Letiště Praha ve verzi 2023 je k dispozici zde, prezentace Letiště Praha ve verzi 2019 je zde.

Konkurence Letiště Praha

VÍDEŇ
Probíhá rekonstrukce a rozšiřování Terminálu 3.
Oživeny plány na stavbu 3. dráhy se začátkem stavby do roku 2033.
V plánu stavba nového hotelu o 500 pokojích.

BERLÍN
V roce 2020 otevřeno nové letiště Berlín Brandenburg.
Současná kapacita až 40 mil. cestujících, letiště disponuje 2 drahami a 2 terminály.
V plánu stavba dalších 2 terminálů a zvýšení kapacity až na 55 mil. cestujících.

BUDAPEŠŤ
Plán rozvoje kapacit terminálů na 31 mil. cestujících do roku 2040 ve 4 etapách.
Zprovoznění 1. etapy v roce 2032.

MNICHOV
Terminál 1 bude do roku 2025 rozšířen o nový prst.
Stavba 1 800 nových parkovacích míst a hotelu.
Stavba nového zázemí pro autopůjčovny s kapacitou 5 600 parkovacích míst.

VARŠAVA
Úplně nové letiště – Solidarity Hub (CPK), otevření je plánováno na rok 2028.
V úvodu se počítá s roční kapacitou 40 mil. cestujících, cílový stav je 65 mil. cestujících.

KRAKOV
Současná kapacita 8 mil. cestujících.
Plánované zdvojnásobení kapacity terminálů do roku 2036.
Připravuje se projekt 2. dráhy.

Tagy letiště praha rozvoj Letiště Praha
113 komentářů