Rozšíření a obchvaty. ŘSD chce letos začít s výkupy pozemků pro hlavní tah z Budějovic na Písek

Silnice I/20 mezi Pískem a ČB dávno nesplňuje požadavky na bezpečnost. Pramen: ŘSD/dokumentace EIASilnice I/20 mezi Pískem a ČB dávno nesplňuje požadavky na bezpečnost. Pramen: ŘSD/dokumentace EIA

Silnice dávno nesplňuje soudobé normy, nemá například žádný prostor za krajnicí

Léta marně vyhlížená a stále odsouvaná kultivace nebezpečné silnice I/20 mezi Českými Budějovicemi a Pískem by se měla letos výrazně posunout směrem k realizaci. A to především v úseku u krajského města, kde má vzniknout čtyřpruh a dva nové obchvaty.

„Nyní probíhá projednávání dokumentace pro stavební povolení s dotčenými orgány státní správy. Ještě letos pak plánujeme zahájit výkup potřebných pozemků,“ uvedlo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) na twitteru. Samotná stavba 8,5 kilometru dlouhé úseku od Budějovic k Pištínu by měla začít v roce 2023 a skončit o tři roky později. Odhadované náklady přesahují dvě miliardy.

V roce 2018, kdy se konalo zjišťovací řízení v rámci zkoumání vlivu stavby na okolí (EIA), se uváděl jako termín zahájení stavby rok 2021. Stavba tehdy dostala „zelenou“, aniž by musela do celého procesu EIA podle zákona s tím, že nemá zásadní vliv na přírodu.

Stavbu lze rozdělit na dvě části. Od Budějovic k Češnovicím (cca 6,5 km) bude zbudován směrově rozdělený čtyřpruh, který naváže na stejné uspořádání na výjezdu z krajského města. Zbylé dva kilometry bude směrově nerozdělený třípruh, přičemž stejného uspořádání by se měla silnice později dočkat i v navazujícím úseku od Pištína k Písku. Podobně silničáři vylepšili například úsek I/3 Mirošovice – Benešov.

Přestavba silnice I/20 České Budějovice - Pištín. Pramen: ŘSD

Přestavba silnice I/20 České Budějovice – Pištín. Pramen: ŘSD

Stav silnice I/20 je dlouhodobě předmětem kritiky, v obcích stižených tranzitní dopravou (Dasný, Češnovice) se už několikrát konaly demonstrace za odvedení aut mimo zástavbu. Právě tady vzniknou nové přeložky mimo obce. Na silnici je i řada úseků, kde často umírají lidé; jsou označeny křiklavou cedulí se smrtkou. Silnice totiž dávno nesplňuje soudobé normy, nemá například žádný prostor za krajnicí.

Silnice I/20 České Budějovice – Písek – Plzeň – Karlovy Vary je součástí mezinárodního tahu E49. V kombinaci s D4 ale slouží hlavně pro cesty z Prahy na jih a naopak. Kromě jejího vylepšení a rozšíření je v přípravě i severní spojka v Českých Budějovicích, která má propojit silnici I/20 s dálnicí D3. I ona nabrala několikaleté zpoždění, aktuálně se počítá se zahájením výstavby v roce 2023.

Tagy České Budějovice - Pištín I/20 ŘSD Top
90 komentářů