Infrastruktura Silnice Stavebnictví Zprávy

Rozšíření a obchvaty. ŘSD chce letos začít s výkupy pozemků pro hlavní tah z Budějovic na Písek

Silnice I/20 mezi Pískem a ČB dávno nesplňuje požadavky na bezpečnost. Pramen: ŘSD/dokumentace EIA
Silnice I/20 mezi Pískem a ČB dávno nesplňuje požadavky na bezpečnost. Pramen: ŘSD/dokumentace EIA
Silnice dávno nesplňuje soudobé normy, nemá například žádný prostor za krajnicí

Léta marně vyhlížená a stále odsouvaná kultivace nebezpečné silnice I/20 mezi Českými Budějovicemi a Pískem by se měla letos výrazně posunout směrem k realizaci. A to především v úseku u krajského města, kde má vzniknout čtyřpruh a dva nové obchvaty.

„Nyní probíhá projednávání dokumentace pro stavební povolení s dotčenými orgány státní správy. Ještě letos pak plánujeme zahájit výkup potřebných pozemků,“ uvedlo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) na twitteru. Samotná stavba 8,5 kilometru dlouhé úseku od Budějovic k Pištínu by měla začít v roce 2023 a skončit o tři roky později. Odhadované náklady přesahují dvě miliardy.

V roce 2018, kdy se konalo zjišťovací řízení v rámci zkoumání vlivu stavby na okolí (EIA), se uváděl jako termín zahájení stavby rok 2021. Stavba tehdy dostala „zelenou“, aniž by musela do celého procesu EIA podle zákona s tím, že nemá zásadní vliv na přírodu.

Stavbu lze rozdělit na dvě části. Od Budějovic k Češnovicím (cca 6,5 km) bude zbudován směrově rozdělený čtyřpruh, který naváže na stejné uspořádání na výjezdu z krajského města. Zbylé dva kilometry bude směrově nerozdělený třípruh, přičemž stejného uspořádání by se měla silnice později dočkat i v navazujícím úseku od Pištína k Písku. Podobně silničáři vylepšili například úsek I/3 Mirošovice – Benešov.

Přestavba silnice I/20 České Budějovice - Pištín. Pramen: ŘSD
Přestavba silnice I/20 České Budějovice – Pištín. Pramen: ŘSD

Stav silnice I/20 je dlouhodobě předmětem kritiky, v obcích stižených tranzitní dopravou (Dasný, Češnovice) se už několikrát konaly demonstrace za odvedení aut mimo zástavbu. Právě tady vzniknou nové přeložky mimo obce. Na silnici je i řada úseků, kde často umírají lidé; jsou označeny křiklavou cedulí se smrtkou. Silnice totiž dávno nesplňuje soudobé normy, nemá například žádný prostor za krajnicí.

Silnice I/20 České Budějovice – Písek – Plzeň – Karlovy Vary je součástí mezinárodního tahu E49. V kombinaci s D4 ale slouží hlavně pro cesty z Prahy na jih a naopak. Kromě jejího vylepšení a rozšíření je v přípravě i severní spojka v Českých Budějovicích, která má propojit silnici I/20 s dálnicí D3. I ona nabrala několikaleté zpoždění, aktuálně se počítá se zahájením výstavby v roce 2023.

Odebírat
Upozornit na
guest
90 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Lech Malý

Tak mezi Pískem a Budějcema by si to zasloužilo komunikaci dálničního typu asi spíš, než třeba mezi Jičínem a Turnovem.

Jarda

no jenže pak by spíš mělo smysl volit jižní variantu D35 z Jičína do Mnichova Hradiště s odbočkou z Jičína na Turnov v odbočkou na Semily

Jarda

Písek a Budějovice by stačila 11m široký dvou pruh jako spojnice

Jarda

nemusíme z Česka dělat dálniční pupek Evropy ona údržba něco stojí

Zbyněk

„kultivace“ silnice = devastace krajiny.

Martin

Mám trochu problém s navazující Severní spojkou v Budějcích. Kapacitně i vedením mi rozhodně nepřipadá jako nejvhodnější „severní obchvat“ města a přivaděč na D3. Nepochybuji o její důležitosti, ale v tomhle ohledu mi připadá lepší varianta Severní tangenty, která měla vést od MÚK České Vrbné podél trati přes Vltavu a následně se buď tunelem nebo mostem dostat kolem Nemanic až k dálnici. Připadá mi, že se i ta MÚK České Vrbné změnila z prstencovité na trubkovitou, která ze studie napojení na Severní tangentu vyšla jako jediná kapacitně možná. Severní spojka má pak v místě Kněžských Dvorů a podjezdu pod koridorem… Číst vice »

LKB

Podle mě by se měla dostavět D4 v celé trase Praha – České Budějovice a D3 v trase Praha – státní hranice ČR. Stavět po cestě jakékoli úseky s třemi pruhy mi přijde plácání energií všech zúčastněných – tudíž to vůbec nedává smysl.

Georg

nevim ze tripruh po zkusenostech z I/3 jeste nekoho muze napadnout…

mirek

Co je s ním? Jezdím tam pravidelně a 2+1 je rozhodně lepší než předchozí stav.

Bob

jenže D4 má vést do Strakonic

LKB

Ad D4 smer Pisek: Doposud tomu tak bylo. Proto ale pisu, ze je nutno to zmenit.

mirek

Nemá. D4 končí tam, co se už dnes rozděluje na silnice na Písek a Strakonice.

N.T.

Máte pravdu, souhlasím s Vámi. Avšak čtyřpruh s Plzně do Budějovic by byl fajn, popřípadě taky z Plzně do Varů. Jsem plzeňák.

mirek

Čtyřpruh je v těhle směrech opravdu zbytečný luxus. Stačí kvalitní jednička mimo obce.

Kuzma

Na Vary je silnice úplně v poho. Široká, rychlá a skoro bez vesnic.
Navíc mezi Úněšovem a Bečovem je ten provoz opravdu slabej.

libor

taktak, ono i např. Nepomuk-Blatná je taky dost slabší provoz, tam by dálnice taky byl luxus…

Equinox

Když to vezmu do detailu, tak Karlovy Vary – Plzeň – České Budějovice – Jindřichův Hradec – Třebíč/Jihlava – Brno to je jižní česká tangenta, která je neuvěřitelně poddimenzovaná a její řešení je na desítky let. Přitom by to krom regionu pomohlo i zátěži okolo Prahy. No a železnice to je dtto

Petr

Pokud uhne D4 na Písek a České Budějovice, tak zřejmě D3 nikdy do Prahy nedorazí.

FrantaM

Obchvat Dasného a Češňovic už se řešil před 20ti lety.
Ona vázne příprava snad u všech silnic 1. tříd, které mají s velkým náskokem největší podíl na nehodách v česku. Obchvaty, uspořádání 2+1, narovnávání zatáček, budování mimoúrovňových křižovatek/přejezdů a i jen pitomé rozšíření vozovek v česku neuvěřitelně drhne. Přitom by to kolikrát byly investice za „pár korun“ s velikou přidanou hodnotou hlavně co se bezpečnosti týče.
Mě připadá, že správci silnic snad po těch našich silnicích ani nejezdí, protože nebezpečnost některých úseků silnic prvních tříd je do očí bijící.

libor

ono to taky často ovlivňují majetkové vztahy, ŘSD často chce řešit nějakou část, udělat novou a lepší křižovatku, ale majitel okolních pozemků řekne ne a ŘSD jde stavět jinam…

FrantaM

Je to možné, ale nevěřím, že je to problém u většiny případů.

libor

všude určitě ne, osobně třeba nechápu, proč se tak vleče Hněvkov-Sedlice. to se řešilo před deseti lety, že to vypadlo, že už… a pořád nic…

Otto

To asi souhlas, ale FrantaM má pravdu v tom, že cost/benefit je u těchto úprav celkem příznivý. Co se týče ŘSD, tak veškerá pozornost veřejnosti se u této organizace omezuje na novou výstavbu dálnic, ale zapomíná se, že je tady obrovská síť silnic I. třídy, která by právě výše zmíněné úpravy snesla. A to nemluvím o tom, že např. výstavba nových úseků silnic I. třídy prakticky neexistuje a zátěž pak odnáší úseky silnic zejména II. tříd, které na to zhusta nejsou stavěné a kraje na jejich údržbu nemají (nebo nedejbože rozvoj) dostatek prostředků a podle toho to taky vypadá.

R2D2

To se jen tak říká, pokud je vše v souladu s legislativou účastník řízení ji nemá jak zablokovat. Pokud ovšem ŘSD dělá procesní chyby jdou vytvářet obstrukce

B H

Asi to tak je. Jízdní řády (čehokoliv) taky dělají lidi, co jezdí JEN autem (např. „přípoje“ co si ujedou o 1-2 minuty a pak jede další až za 2 hodiny apod…)

mirek

Po dostavbě D4 před Písek a kultivaci I/20 to bude hlavní trasa z Prahy na jih a na D3 v té nepostavitelné trase se zapomene. Dodělají se obchvaty a rozšíří se stávající I/3 na 2+1 a hotovo.

Otto

No to bude paráda – – I/4-D4 první polovině čtyřpruh, pak 2+1, u I/3-D3 přesně naopak.

mirek

Ideál to není. Ideál by bylo buď D4 do Budějovic, nebo D3 rozumnou trasou. Bohužel ani jedno se nechystá, takže vzniká kočkopes a dvě dálnice do půlky z opačných stran.

Jiří Kaňa

Takže ve výsledku, když se to sečte, k nám do CB jedna celá dálnice povede. A pak, že se nedočkáme…

Daniel Bečvář

Proti jakémukoliv rozšíření silnice I/3 se staví obce v její trase, takže tato varianta je zcela neprůchozí. Rozšíření není ani v ZÚR Středočeského kraje a v územních plánech jednotlivých obcí, takže je časově nereálné, že by se v příštích 20 letech byť jen koplo do země. Nehledě na to, že by se musela rozšířit D1 mezi Pražským okruhem a Mirošovicemi na osmipruh, což je samozřejmě už úplné sci-fi. Takže i přes odpor několika sobeckých aktivistů, kteří si založili živobytí na šikanování ostatních, je plánovaná západní varianta stále tím nejlepším řešením, a to i z časového hlediska. Uváděný termín realizace 2024… Číst vice »

mirek

Kdyby doprava od Linze a ČB šla po D4, tak se nic na osmipruh rozšiřovat nemusí (navíc Češi neumí jezdit ani na šestipruhu).

D3 přes cenné Posázaví je nepostavitelná, smiřte se s tím, buď jinudy, nebo vůbec. Dobrá varianta neexistuje, s tím se taky smiřte 🙂

Daniel Bečvář

O to, že by se D3 přes Posázaví nepostavila, strach nemám. Variantu přes Posázaví schválila vláda v roce 2005. Od té doby se vlád vystřídalo několik, vedení trasy přes Posázaví nezpochybnila žádná.

Ale v jednom se shodneme, dobrá varianta D3 neexistuje. Ta přes Posázaví je však jediná realizovatelná, s tím se budete muset smířit Vy 🙂

mirek

A jak se tedy od toho roku 2005 stavba posunula? Tolik asi k reálnosti té stavby.

Greta

Usnesení vlády se může změnit dalším usnesením vlády a navíc usnesení vlády je závazné jen pro členy vlády, pro obce ani kraje ne. D3je chiméra a nikdo ji nezpochybnil, protože nikoho moc nepálí. Řeší se důležité věci.

Georg

co prosim? trasa dalnice je v zasadach uzemniho rozvoje stredoceskeho kraje a na stavbu probiha uzemni rizeni…

jirka

Posázaví žádná D3 neublíží, zaneřáděné je stejně mraky chat a kadibudek…

Jiří 3

Nevyplatí se v tomto úseku rovnou dálnice?

libor

s ohledem na D3 nevyplatí…

Jirik

S ohledem na soucasny postup D3 vyplati …

mirek

Pak se ale vykašlat na D3. Jenže co pak s naddimenzovaným úsekem Tábor – ČB? 🙂

Couďák

S ohledem na I/20 vyplatí! No D3 se stane dálnicí až povede někam, tedy do Prahy. Tedy vyplatí, vyplatí.

R2D2

Dálnice není jen o rychlosti, ale kapacitě. 2+2 pruhy chybí na mnoha tazích … Klidně ať se tam jezdí 80, ale s možností předjet…

Paja

Odpověď není moc relevantní, protože rozšíření na 3 pruhy se bude dělat bezbolestně. Kdežto dálnice by musela být zcela nově trasovaná, tzn. i kdyby na tom teď někdo začal vyšívat tak bychom se mohli (a nemuseli) něčeho dočkat nejdřív za 15 let.
A jak píše libor níže, to by už, dle přání MD, měla být D3.

Bram

Tak hlavně by to konečně chtělo čtyřpruh dotáhnout až do Písku a bude nakonec souvislý čtyřpruh Praha – České Budějovice.

libor

pokud vím ČB-Písek se čtyřpruh neplánuje!

Bram

Neplánuje, důvod si lze domyslet.

libor

není potřeba mít z Prahy do Budějovic dvě dálnice, to raději zlepšit mnoho úseků současných silnic I.třídy

Pezos

Nejbližších 30 let bude z Prahy do Budějovic přesně nula dálnic.

Couďák

No jo ale ono to řeší i přetížený směr Plzeň ČB.

mirek

Aby se tedy nakonec potvrdilo, že to bylo lepší a levnější řešení než tlačit D3 skrz Posázaví?

Plecháč

Samozřejmě že bylo, modernizovaný 4. koridor tu oblast stejně obslouží lépe než D3.

libor

když ona ta železnice super na ČB a města cestou, ale jsou i jiné oblasti, kam koleje nevedou, pak silnice a dálnice jasné řešení…

Frantisek

Když někam nevedou koleje, postavíme tam dálnici? To je zvrácené uvažování. Ale co chtít v tomto autistánu…

mirek

Jo, po letech jsem jel Praha-ČB vlakem a příjemně překvapilo, že to trvá jen necelé dvě hodiny a ne čtyři jako ještě před pár let. Zato autem pořád tři hodiny s poskakováním v Benešově, Olbramovicích, Miličíně a pak ještě přes Budějovice.

Frantisek

Tak jezděte vlakem a máte to.

Georg

tri hodiny z prahy do budejovic? to jste jel vejtraskou?

mirek

Autem. Před otevřením D3 z Tábora do Veselí to bývaly i čtyři hodiny úplně běžně.

Cestující, teď ale doma

Lépe poslouží D3 než koridor.

Frantisek

Jó, pokud z ní uděláte sjezdy na každém kilometru a vlakové zastávky odsunete kamsi do pustin, pak určitě. Jinak je to nesmyslné plácnutí. Už teď je podíl železnice asi jen 15%, zato podíl aut už není často ani kam dávat.

Paja

To je hloupost. Vám asi uniká že po I/3 jezdí kromě místních taky dost tranzitu a hlavněv tudy vede E55. To prostě má být dálnice. A v současné stopě to být dálnice nemůže.

mirek

Mně to neuniká, uniká to těm, kteří nakreslili neprůchodnou trasu přes Posázaví. Jinak E55 by klidně mohla vést po D4, v tom problém není, délka úseku z Prahy do ČB je prakticky stejná.

David

D4 u prahy už teď kapacitně nestačí, natož aby pobrala veškerou dopravu od Budějovic.

Frantisek

Hlavně Praha už tomu náporu aut nestačí. Chce to transformaci dopravy, ne tupé betonování stále dalších silnic.

Luboš Beneš

Nejdřív musíme vybudovat síť…dopravní infrastruktura je základ.Kdysi konšelé Blšan nechtěli železnici. Dnes je z toho městečka díra po granátu. Stejně je to s dálnicí. Kde je, tam se objeví peníze a pracovní příležitosti, nehledě na zhodnocení pozemků vůkol.

mirek

Zhodnocení pozemků dálnicí? Leda tak pro další haly a sklady. Jinak spíš znehodnocení pozemků – nebo znáte někoho, kdo chce bydlet u dálnice?

jirka

já vidím přes Sázavu jen velký, obrovský most a pak rovnou tunel…tak co jako??

mirek

Právě, ten velký obrovský most zničí cenné údolí a ty tunely zase natáhnou vodu z povrchu. Navíc celé území je poddolované, hrozí tam sesuvy a propady. Evidentně si chce někdo namastit kapsy na sanacích jako u D8…

Frantisek

Nepatří tranzit spíše na pořádnou železnici? Už teď jezdí všude ropou plýtvajících šňůr kamionů jak naděláno.

Georg

frantisku, vezmi si prasek a jdi uz s timto flasinetkem do haje…

Chronosphere

Klid,to je jenom staromládenecký šotoušek,co nemá o reálném životě ani ponětí. Určitě má i povlečení s mašinkama….

libor

Škoda, že vázne příprava Písek – Plzeň…. tam je taky dost zaostalé…

Pavel

Skvostny mezinarodni tah pro formany z dob Marie Terezie, kde vam v lete krizi cestu kombajn prejizdejici z pole do pole. Cechy krasne, Cechy me..

noerf

Čtyřpruh bude skvělý. Ale zároveň by mohli dobudovat i spojení s dálnici, aby se ulevilo Českým Budějovicím.

Pavel

Treba se kluk na stary kolena sveze 👍

Paja

Já si teda troufnu trvdit že po I/20 jezdí do ČB spíš místní frekvence než tranzit. Takže severní spojka toho moc nevyřeší. Nemluvě o tom, že to bude dost zajížďka.

libor

ano i ne, je třeba nahlížet nejen na tranzit sever-jih (E55), ale i západ-východ (E49)! pak severní spojka má význam určitě značný.

Frantisek

Jistě, všechen tranzit na silnice. Vlakům nechat pomalé jednokolejky…

libor

to nikdo neříká, každé (koleje i silnice) může mít svoje zákazníky. ale je jasné, že ne všude jsou koleje a prostě jet Vimperk-Třeboň nebo Vimperk- Dačice po kolejích je značný rozdíl než to jet po silnici.. Nebo pak máte Novou Bystřice, kam koleje taky vedou, ale i běžná cesta z JH jasná volba po silnici (nemyslím výletní akci)

Georg

do budejovic jede lepsi zeleznice nez silnice, a od roku 2022 to bude platit dvojnasob, ty jelito.

Frantisek

Těm se neuleví, všichni budou ještě více motivování i tam jezdit a vozit ještě více auty.

Luboš Beneš

No hlavně to skončí u Pištína, pak je pár km super a esíčko smrti- to se mělo dělat jako první, to je bodová závada.

Jiří Kocurek

Na Moravě to samé…
https://mapy.cz/s/hutatacalo I/43 v Lipůvce

Tomáš

Mohl by se konečně dodělat obchvat ve Znojmě. Třeba by to mohli trochu urychlit 😉

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz

To si myslím, že je v tuto chvíli mnohem potřebnější, než toto. Silnice Budějovice – Písek má být hotové v roce 2027, modernizovaná železnice 2028, tak se nechme překvapit

Honza

Tak ony se ty stavby vzájemně nevylučují. Dle článku vypadá, že to má i podporu místních tak ať se to postaví než si toho všimnou Děti a spol.

mirek

Tohle pokud vím opravdu nikomu nevadí. Nová silnice povede skoro ve stejné stopě jako stávající, nedevastuje nijak navíc životní prostředí, jako jiné stavby.

Paja

O jaké modernizaci železnice je řeč?

Georg

skąd pan jest?