umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Dopravci Železnice Železniční průmysl

Rozpojení a demontáž podvozků. Hlavní opravy railjetů ČD jsou ve druhé polovině

Railjety Českých drah. Pramen: České dráhy
Railjety Českých drah. Pramen: České dráhy
Na závěr opravy musejí vlaky na testovací jízdu, kdy dosáhnou rychlosti minimálně 253 km/h.

Neobvyklá podívaná znovu čeká cestující a příznivce železnice v pátek a v sobotu. Mezi Břeclaví a Prahou pojedou dva spojené modré railjety Českých drah s jedinou lokomotivou Taurus. Přepravy souvisejí s hlavními vyvazovacími opravami vlaků v opravnách ÖBB ve Vídni. Každý ze sedmičky railjetů ČD má už najeto okolo 2,4 milionu kilometrů, a proto procházejí plánovanou velkou údržbou. Ta se dělá vždy po dosažení kilometrického proběhu 1 200 000 kilometrů, českodrážní railjety tak míří do dílen ÖBB Vídeň Simmering už podruhé.

„Prohlídku lze zjednodušeně označit jako hlavní vyvazovací opravu. Má preventivní charakter, jako když jedete s vlastním autem do servisu po výrobcem stanoveném počtu kilometrů, a provádí se při ní předem plánované prohlídky, opravy a výměna stanovených komponentů,“ uvedl náměstek generálního ředitele ČD pro provoz Michal Kraus.

České dráhy dříve označovaly tyto prohlídky a opravy jako hlavní, nyní nesou označení R3. Výrobce Siemens Mobility je vede pod kódem IW6. Druhou opravou R3/IW6 už ve Vídni prošly čtyři jednotky (003, 004, 002 a 001). Pátá jednotka (005) se z opravy vrací v pátek 22. ledna a v sobotu 23. ledna odjede do dílen šestý railjet. Během 1. čtvrtletí letošního roku bude do dílen přistavena také poslední, sedmá jednotka.

Netrakční jednotky railjet ČD jsou do a z dílen přepravovány mezi Břeclaví a Prahou spojené s pravidelným vlakem, mezi Břeclaví a vídeňskými dílnami jako samostatný vlak. V pátek 22. ledna pojedou na vlaku rj 372 Břeclav (20:07) – Praha (23:15) dvě jednotky railjet. V čele bude souprava určená pro cestující, následuje lokomotiva a za ní druhá uzavřená netrakční jednotka, která se vrací z vídeňských dílen.

V sobotu odpoledne 23. ledna pak pojede podobný vlak z Prahy do Břeclavi. Jednotka do dílen bude přepravena na vlaku rj 373 Praha (16:44) – Břeclav (19:52), tentokrát však bude lokomotiva Taurus v čele, následovat bude jednotka railjet pro cestující a za ní druhá uzamčená jednotka. V obou případech bude mít celá souprava délku přibližně 390 metrů a hmotnost více než 900 tun.

Při opravě stupně R3/IW6 jsou railjety rozpojeny na jednotlivé vozy, provede se vyvázání a demontáž podvozků, probíhá kontrola celistvých kol – monobloků. Dle potřeby se provádí jejich výměna nebo reprofilace jízdní plochy. Stejně se provádí kontrola, případně reprofilace činné (brzdné) plochy nebo přímo výměna brzdových kotoučů. Samozřejmostí je kontrola stavu náprav, ať už defektoskopickou nebo rozměrovou zkouškou.

Dále se provádí kontrola a oprava jednotlivých konstrukčních celků podle předpisu výrobce. Velký důraz je kladen na kontrolu, případně výměnu mezivozových spřáhel. Kontrolou projdou i klimatizace nebo nástupní dveře. Výrobcem předepsané díly konstrukčních celků se zcela vymění za nové.

Na závěr celé opravy a před předáním zpět Českým drahám podstupují jednotky railjet zkušební jízdu. Souprava při ní musí dosáhnout rychlost o 10 procent vyšší, než je výrobcem udávaná maximální provozní rychlost. Ta je u railjetů 230 km/h. Tyto netrakční jednotky jsou tak s dvojicí Taurusů ČD u českých dopravců v současnosti vozidly s nejvyšší dosaženou rychlostí, která je při zkouškách nejméně 253 km/h. Při zkušební jízdě se mimo jiné kontroluje činnost zabezpečovacích zařízení, celková těsnost skříně a také se provádí zábrzdné zkoušky (zkoušky správné činnosti brzdy).

51 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Permonik

Neví, případně netuší někdo, proč ta souprava jede jako přípoj do Břeclavi? Proč jedna souprava nejede do Břeclavi jako spoj a zpět misto ni zase hotova souprava?

Marek

Přeprava sólo je drahá-strojvedoucí a povolení cesty, jedou ve vlaku který jede z/do Břeclav/Wien.Tak ČD si platí jen cestu Břeclav- Wien cca 80km až do dílen, proto ta lokomotiva Taurus za běžnou soupravou dle jízdního řádu.

Permonik

Takhle jak myslite to dava smysl. Ale já měl na mysli, proč nejede jedna jako normální spoj do břeclavi a místo aby se zpět jako spoj vrácela, jela od tama do vidně a na jejim spoji ji nahradi vrácejíci se jednotka z vidně po opravě.

Např. v pátek výjede RJ 371 z Prahy v 14:44, v břeclavi je v cca17:55, zpět by normalně je la jako RJ 370 nebo jako RJ 372 (nevím jak to toči), ale pojede dál do vídně a místo ni se nasadí lokomotiva vrácející se z vídně…..

Marek

Jak píšeš RJ 371 Praha-Graz,nemá smysl v Břeclavi složitě měnit ať tam či zpět. RJ má zastávky max 3 min nečeká na žádné přípoje a ČD si nemůžou dovolit způsobit zpoždění ,na spoji se podílý spolu s OBB. Mají nastavený oběh souprav, něco ČD nocuje v Praze a opačně něco OBB zase v Grazu kde provádí úklid a čištění, podívej se na jízdní řád. Vagony jsou ČD, ale lokomotivy jsou OBB -řídící vůz soupravy co mají ČD není trakční proto je vždy na konci,nebo začátku sopravy podle směru jízdy lokomotiva Taurus. Mají hodně společných výrobních dílů. Viz fota- přední čela… Číst vice »

Marek

Jinak Railjety ČD získaly za dosti dobrou cenu, díky využití nabídnuté opce OBB na nasmlované jednotky pro které neměly OBB v tu dobu využití a asi nechtěly nechat opci propadnou kde byla super cena při takovém oběmu jednotek. Jinak jednotkyjsou v ČR na x let nevyužité viz max 230km/hod ,která v ČR není, vlak jí jezdí jen v úseku Graz-Wien, Wien -Praha jen max. 160km/hod dle rychlosti traťi.

Jan K.

Chtěl bych se zeptat, jak dlouho trvá celá vyvazovací oprava jednoho toho railjetu.

noerf

No vzhledem k tomu, že v ČR budou jezdit ještě něklik let maximálně 160 km/hod (na trati Praha – Brno – Vídeň), tak je jejich maximální provozní rychlost významně nevužitá. Obávám se, že než se v ČR bude jezdit rychlostí nad 200 km/hod, tak tyto jednotky půjdou do šrotu.

4918

To budou modernizované někde na osobaku misto Bdt

Jiří Kocurek

Pořád lepší, než kdyby místo RailJetu ČD nasadily Bdmtee s oddůvodněním, že se přece musí využít jejich maximálka 160 km/h.

moot

zase by se dalo nadávat proč jezdí Bdmtee, když by mohli jezdit lepší vlaky a nevyužít jejich max rychlost 😀

X 1

noerf
Od roku 2026 budou v provozu trasalpské tunely (semmerig, koralm), které budou mít provozní rychlost 250 km/h. Tedy i České railjety budou jezdit svou plnou provozní rychlostí (230 km/h).
Po zprovoznění daných tunelů a návazných tratí, zcela jistě dojde ke změně dopravního konceptu na tzv. jižním rameni Railjet Süd. Koncept ještě není doladěn (je plně v gesci ÖBB), ale počítá s konci ve Villach, Ljubljana, Venezia.
Něco jsem zaslechl i o Chorvatsku nebo Římě. To se však Českých Railjetů stopro týkat nebude.

Teddik

A kde a na jakem useku se konaji zkousky rychlosti 253 km/h? Stalo by za to z tohoto testovani udelat reportaz i nejake fotky. A uvest i cislo lokomotivy, ktera soupravu uvedenou rychlosti zkousela.

asdfg

V Rakousku.

Michal82

A jak to vypadá s výběrkem na tech 182 vozů vycházejicích z Railjetů?

Avlaky

Taky by mě zajímalo

vojta637

Pokud vím, tak už před časem byly fotografie z výroby.

Pitrys

To byla předešlá várka na 200 km/h, jsou ve výrobě, některé už i na testech.

PepaM

To byly první z padesáti vozů (10 netrakčních pětivozových jednotek), určených pro linky Ex6 Praha – Plzeň – Cheb a R15 Praha – Ústí nad Labem – Cheb.

PepaM

V srpnu loňského roku skončila lhůta pro podání nabídek, nyní tedy zřejmě probíhá jejich vyhodnocování.
https://tenderarena.cz/dodavatel/seznam-profilu-zadavatelu/detail/Z0003016/zakazka/287099

Tomáš Pobořský

Takže než se vrátí do ČR tak s něma jezdí 253 km/h? Škoda, že se jich nekoupilo víc, aspon 14, nejlíp 20 – 30 ..jsou to nejlepší jednotky, které ČD mají. Toto kdyby jezdilo všude tak je to paráda..Rakušák věděl, proč jich vyrobit x desítek..

Jiří 3

Je to škoda, zase ale z nich vycházejí nově kupované ucelené soupravy, takže posloužily i jako inovace.

BND 30

Právě že to není Škoda…

Jerry

Přesně těchto souprav by mnelo být mnohem víc .. jsou rychlé, moderní , pohodlné. Mám rád pendolino ale tohle je o level výše. Kdyby u nás byly tratě na 230 km/h jo to by se cestovalo.

metroman

Při jízdě s nimi v rychlosti 230 km/h byste zřejmě změnil názor, v této rychlosti jsou jiné jednotky daleko pohodlnější.

D.S.

230km/h jsem jel v Railjetu již mnohokrát a nic popisovaného jsem nepozoroval.

Tomáš

230km/h je opravdu extrém. Většinou končí firma na 210. Ale ta trať na to má. Soupravy ne.

X 1

230 km/h jezdí Railjety na Westbahn a Inntalbahn běžně každý den.
V prvním roce provozu, (kdy se ještě z Vídně do Bregenz odjíždělo z Wesbahnhof),
jsem na displeji ve voze sledoval i rychlost 244 km/h.

Jerry

Ale já se potřebují někam dostat a ne.. že pojedu v hedvábí. Taky sem letěl 737 a nebylo to pohodlí ..

švestka

Přesně tak, ani to nemá sklopná sedadla ve druhé třídě, to měli EC už na konci 80tých let. A to nemluvím o místu na nohy v takovém elitním vlaku. Nebo, že u sedadel na čtyřce se rovně postaví snad jen totální anorektik.

D.S.

Sedačky mohly být lepší, i když to ale vyloženě žádná hrůza není. Uvidíme co bude v nových poloraijetech. Ale místa na nohy je tam dostatek a zvláště pak v porovnání třeba s elitním LE.

Gajda

Osobně by se mi ve dvojce líbilo to co má Regiojet v Asrách (bez monitorů) včetně tý koženky, a myslím, že by ten vlak vypadal i luxusněji

Jerry

Při svých 185cm výšky nemám problém ..se tady posadit. Ale vy máte se vším problém

Jakub P

Tak ono 185 není málo, ale furt to není nějaký náročný měřítko na prostor. A u těch velkých výšek a pohodlnosti dopravních prostředků dost záleží na poměru délky těla a nohou…

Nicméně zrovna v Railjetu jsem nikdy neměl problém ani se svejma dvěma metrama a dlouhejma nohama (delšíma než kamarádi měřící 2,10, některý jejich auta řídit nemůžu), takže tam bude mít problém s místem tipuju fakt málokdo. Leda by to bylo nevyrovnaný a problém byl jen na pár něčím zvláštních místech v tý soupravě, to nevylučuju, všechny sedačky jsem v tom určitě nevyzkoušel.

Savik

Souhlas. Hele, jel jsem tím jen jednou a úplně mi to stačilo – normální Bétéčko. 80 lidí na sobě, rozteče sedaček zoufalý. Sedli jsme si s kolegou proti sobě na čtyřku a byli jsme klasicky v sobě kolenama a tím kůlem od stolku. Zlatý Bmz – nic lepšího zatím nikdo nevymyslel. Tam máš 6 lidí, dost místa, polohovatelné sedáky, regulovanou teplotu a hlavně světlo… tedy tmu. Až se konečně někdo zastaví nad tím, že regulovatelné osvětlení je hodně fajn věc (mimochodem Bt to mají), pak začnu o velkoprostorech možná uvažovat. V autě si také nesvítíte do ksichtu, dokonce ani v… Číst vice »

HonzaP

V Railjetech ČD jsou sedadla blíž u sebe než u vlaků ÖBB, protože to ČD takto chtěla, aby měly vlaky větší kapacitu (a bylo i místo na zavazadla a kola).

Kuba

Dobrý den, toto není pravda, Railjet český i rakouský má rozteč (v podélné ose) naprosto stejnou. Sedadla jsou stejné konstrukce.

Martin z topírny

Ona se tomu také říká Turistická třída… 🙂
Střední třída si na delší vzdálenosti sedá za hranicemi sedá „dopředu“… tam je pohodlí dost a dost pro každého.

Jara16

Co to píšete za nesmysly? 230? Není problém…

Avlaky

Však se ještě vyrábějí, navíc ČD původně chtěli 14 souprav

X 1

Řídící vůz a lokomotiva se již nevyrábějí, protože nesplňují TSI.
Kdysi jsem na obrázku (skice) viděl řídící vůz, který měl čelní partie podobné Vectronu.

Kuba

Je to přesně jak píšete, navíc ty co jsou ve výrobě jsou „jen“ na 200 km/h.
Co se čelního vozu týče asi nějak takhle:
https://twitter.com/B_railway_dog/status/1325926106596257794?s=20

XXXD

Tak jednotky to zcela určitě nejsou, čímž se i dostáváme k problému, že by k těmto netrakčním soupravám byly potřeba vhodné lokomotivy, aby se dal pořádně využít jejich potenciál (k plnému využití by to samozřejmě chtělo i odpovídající tratě). A vhodné lokomotivy ČD v dostatečném množství neměly a dosud nemají (a ani se nikdy nekupovaly, když nepočítáme ty 2 1216).

Tomáš Gottschalk

Zas takový zázrak to vevnitř není. Nepolohovatelné sicny, přesvětlený interiér.

Ketchup1970

Tomáši , tak jděte do haly zavolejte Jamese ať vám připraví váš Rolls-Royce Silver Spirit a projedete se po svém panství . Nám sockám nechte slušnou moderní bezpečnou netrakční jednotku pro přepravu z bodu A do bodu B . That’s all.

KarelF

Tak ono zase v obchodní třídě si to zadá i s lepšími auty. Pohodlná sesle mega místa okolo. Gáblíček, až pod rypáček, pivečko taktéž pak malá chrupka ideálně, až do Vídně. To nedá ani ten RR.

Vít Jůza

Všude … Až to bude jezdit na Kořenov s Rakušankou, prosím udělat reportáž …. .

Pája

😀

joska

Tak si kupte z výplaty auto , dluhů v tomto státě je příliš. Jízdné bude úměrné k dluhům ČD . Pak nevím jestli ten luxus nebude jezdit prázdný .

Dan

A dotknou se opravy i interiéru? Potřeboval by minimálně důkladnější očistu…

XXXD

Řekl bych, že to co děje v dílnách Siemensu jsou věci čistě technické stránky.

Jiří 24

Někdy na jaře se jim čistily potahy viz nějaké video na FB ČD. Ano, máte pravdu alespoň výměna potahů (s tím, že v hlavové části by byla koženka místo textilních potahů), celkový úklid a dosazení krytů u opěrek na ruku která mnohde chybí.

Partneři


Czechtoll

pst
podcast