Doprava ve městě Infrastruktura Parkování Rozhovory Zprávy

Rozhovor: Na náměstí by auta být neměla, říká šéf parkovací asociace Petr Horský

Parkoviště na Václavském náměstí v Praze. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Parkoviště na Václavském náměstí v Praze. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Koncem minulého týdne se v Praze konala mezinárodní konference odborníků na parkování a rozvoj měst. Pořádala ji Česká parkovací asociace, organizace POLIS (Cities and Regions for Transport Innovation) a Evropská parkovací asociace. Jak vidí současnou realitu a budoucnost předseda České parkovací asociace Petr Horský?

Petr Horský, předseda České parkovací asociace. Autor: ČPA
Petr Horský, předseda České parkovací asociace.
Autor: ČPA

V čem vidíte největší problém parkování v České republice. Zmiňoval jste tady příklad Václavského náměstí, kde se hodinové ceny za dvacet let nezměnily. Je to v té nízké ceně?

To je jedna z příčin, protože nízká cena nijak nereguluje. Bohužel na tomto konkrétním příkladu vidíme, že přímo v srdci Prahy se platí 40 korun za hodinu. Přitom slušný řidič, když nechá auto na parkovišti na magistrále, tak zaplatí 50 korun. To jde proti logice. Mělo by se podporovat to, aby auta na náměstí nebyla a byla někde mimo uliční prostor. Realita je přitom opačná, člověka, který se chová odpovědně, finančně trestáme.

Tedy v centrech měst by cena měla mít daleko větší regulační funkci?

Určitě. Máme dva možné regulativy. Jedním z nich je cena a druhým z nich je institut trvalého pobytu, který je uplatňován v modrých zónách. Ale v případech běžného zpoplatněného parkování pro návštěvníky je opravdu jedinou možností regulace cena.

Mluvil jste tady ale i o ceně rezidenčního parkování. Stojí třeba tisíc korun ročně, říkal jste, že by mohlo stát pět tisíc. Kam ti obyvatelé ale potom svá auta dají, když tu cenu nebudou akceptovat?

Částečně si třeba vypomohou využitím různých garáží, naplní se kapacity uvnitř objektů. A když ti lidé auta v konečném důsledku zahodí úplně, tak to tomu městu jen prospěje. Z mého pohledu: já se o své auto starám, ročně mě to stojí nějakých deset tisíc; chovám se zodpovědně a prostě ho nenechávám na ulici.

Jde tedy i o to oprostit se od letitého pohledu, že každá rodina musí mít jedno dvě auta?

Já si myslím, že v podmínkách Prahy je to nesmysl. V Praze neplatí, že by měla rodina dvě auta, poměr je zhruba 0,8 auta na byt. Je to trochu dáno tím, že když si člověk skutečně ta auta spočítá na ulicích, tak dojde k odlišným číslům, než jaká jsou v registru. V pražském registru je spousta aut, která se fyzicky nacházejí úplně jinde. Uměle tak zatěžují pražskou statistiku.

Zaznělo tu v diskusi, že česká parkovací politika je spíše nepolitikou. Mělo by ale být parkování řízeno nějak centrálně, nebo je dobře jej držet v kompetenci měst a obcí?

Jednoznačně je správně, že si to města řídí sama. Asi by nebylo vhodné vytvářet celostátní parkovací politiku. Stát má pouze vytvořit právní prostředí, aby ta politika mohla být účinně vymáhána. Zástupci měst se musejí sami rozhodnout, jestli budou pouze reflektovat tu část veřejnosti, která denně užívá automobily, nebo jestli náhodou nezačnou zohledňovat přání i té druhé části, která potřebuje chodit po chodnících s kočárky, který by ráda měla trochu větší a volnější prostor k pohybu po městě. Je to odpovědností volených zástupců. Já si myslím, že přijde doba, kdy začneme daleko účinněji srovnávat, co platíme za parkování a co reálně město ta služba stojí.

Můžete to rozvést?

Zatím si to plně neuvědomujeme, ale když my jako občané platíme tisícovku za parkování, tak město musí někde vzít další dva tisíce korun a dofinancovat to. Cena tisíc korun je dotovaná cena.

Váš zahraniční kolega Philippe Crist z International Transport Forum tady prezentoval budoucnost jako mix nových technologií a nového přístupu k vlastnění a užívání aut, s hesly jako carsharing, doprava na zavolání, autonomní vozy. Součástí těchto vizí je i dynamický prostor, kdy ráno je na místě kavárna, večer třeba parkoviště. Vidíte to podobně?

Já si myslím, že to je budoucnost, byť to nejspíš není otázka příštích pěti let, spíše deseti dvaceti let. Osobně jsem velikým skeptikem vůči rychlé aplikovatelnosti nových technologií na člověka. Ano, technologie využívám, ale mám otazník nad tím, zda si lidé plně naučí a budou využívat širokou škálu technologií. Příkladem je mobilní telefon. Vidíme spoustu lidí ve velkých moderních autech, a ti lidé si nedokáží ani spárovat mobilní telefon s vlastním vozidlem. Jedou a telefonují s mobilem u ucha.

28 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Stale stejna pisnicka jen od jineho muzikanta. Problem Prahy s parkovanim je v dlouhodobem nereseni problemu – uz desitky let to neni tak, ze v Legerove mohou deti hrat pres den o vikendu na ceste fotbal. Doprava obrovsky narostla a stale roste (bohuzel). Ted nemyslim jen IAD. Ovsem patricna reseni ze strany statu ci magistratu (atp) jsou spise smesna nez cokoliv jineho. Jedine co jsou schopni vymyslet a zrealizovat je namalovani kiloemtru barevnych car a osazeni stovek zbytecnych znacek. Co takhle parkovaci domy? Co takhle podpora kapacitniho parkovani pod ulicni urovni domu? Co takhle obrapvdu kapacitni P+R na okrajich mesta, aby nikdo kdo skutecne nemusi nebyl nucen cpat auto dal do centra? A ne, ani P+R Letnany s sedmisty misty (nebo kolik jich je) neni dostatecne kapacitni a to je svou kapacitou unikatni. Opet se ukazuje jak „na tom“ skutecne spolecnost je, kdyz neumi/nedokaze prosadit tak zakladni vec jako ochranu zivotniho prostoru.

  • Obávám se, že jedním z důvodů nedostatku parkovacích míst (aspoň v Praze – jinde to neumím posoudit) je fakt, že řidiči neumí parkovat.
    Bydlím v pražské ulici jen dvě autobusové stanice od metra, kde je podélné parkování v modré zóně. Obvyklá je situace, po raním odjezdu dvou místních aut zbude asi 10m volného místa. Pak přijede umělec zpravidla se středočeskou RZ-tkou, který se postaví doprostřed takového místa a tím je jedno parkovací místo v háji. V naší ulici to lze vidět v 9h ráno aspoň 10x.
    Myslím, že bezohledné parkování by se mělo pokutovat stejně jako bezohledná jízda. Bezohledně parkující je téměř jistě i bezohledně jezdící, tedy nebezpečný, řidič.

  • Samozřejmě. Náměstí není od toho, aby tam parkovala auta. Od toho jsou parkoviště. Stačí se podívat, jak hnusné je Velké náměstí v Hradci Králové. Jen aby invalidní autíčkáři neudělali ani krok navíc.

  • Spíše bych ocenil článek o tom, co je ČPA zač a kdo jsou její členové.
    Jejím cílem není nějak řešit či zlepšovat možnosti parkování, jak by se mohlo zdát z názvu, ale pravý opak. Co nejvíce represe, instalace různých technologií ke zpoplatnění či vybírání pokud atd. Aktuálně nám to předvádí v Brně část jejich členů ve spolupráci s městem.
    Nátlaková organizace.

    • Věříme, že máme inteligentní čtenáře a každý si jejich stránky umí najít a seznámit se více s jejich činností. Stejně tak věříme, že je stále hodně lidí, kteří si myslí, že právo odstavit auto kdekoliv zdarma je v Listině základních práv a svobod.

  • Na václavském náměstí by neměli být nelegální migranti – nelegálně pracující. Nabízející nějaké bordely a kdo ví co.

  • Ten člověk je úplně mimo. Cituji „chovám se zodpovědně a prostě ho nenechávám na ulici“. Parkovací domy by ale ve městě jen zabíraly stavební místa pro obytné domy. Paneláky nemají podz. garáže. Kde teda parkovat? Mám rodinu, auto potřebuju. Taxík malé dítě k lékaři neodveze, protože nemá dětskou sedačku.

    • Pozoruhodný názor. Parkovací domy zabírají místo. Auta bez parkovacích domů místo nezabírají?

    • Ono je to totiž spíše asociace proti parkování.
      Sbírka firem vydělávajících na placeném stání a technologiích a různých pochybných aktivistů z města apod…

    • Však vám taky nikdo nezakazuje parkovat. Není přece nic nemorálního na tom, když začnou občané včetně rezidentů za parkování normálně platit. Auto zabere 15-20m2 prostoru, který musel někdo vyasfaltovat a o který se musí starat. Je pak naprosto pochopitelné, že byste za měl zábor tohoto prostoru platit, ne? Proč mají ostatní lidé, kteří buď auto nevlastní, nebo si platí vlastní garáž doplácet na ty, kteří parkují na ulici?
      No a realita v Praze? Dva extrémy. Většina rezidentů parkuje zadarmo, případně za poplatek 2-3Kč denně! Ostatní pěkně za 30-50Kč/hod. To je ten hlavní problem. Rezidenti parkují příliš levně, takže není z čeho stavět parkovací domy. Nehledě na to, že pokud někdo parkuje zdarma na ulici, tak by o ty parkovací domy ani nebyl velký zájem, proto se moc nestaví. Poměrně drahé krátkodobé parkování prostě nedokáže zadotovat levné parkování pro všechny ostatní.

  • nejsem z prahy, ale dá se vůbec na václaváku najít veřejný místo na zaparkování?

  • Auto pod strechou za 10 tisic rocne? V Praze? Jen nekryta hlidana parkoviste stoji kolem 1000 Kc za mesic… kryte stani 1500, garaz se tezko sezene pod 2500… to jsou trochu jina cisla za rok…

    • Přesně tak, zase nějaká pidiskupinka lidí, kteří mají chuť a bohužel i neutuchající sílu a vůli vnutit 95 procentům obyvatel svoje názory a omezovat je. Když doprdele v minulosti bylo nastaveno spousta činžáků a paneláků kde se nedá zaparkovat ani pro každou rodinu jedno auto, tak město a jeho obyvatelé musejí strpět, že je o místa nouze. Nechci, aby mi někdo bránil vlastnit jedno osobní auto a parkovat je u svýho bydliště. Nemam důvěru ve sdílení aut, nevěřím jim po technické a hygienické stránce. Má to spoustu výhod i nevýhod. Infrastruktura v Praze stojí docela za prd. Čím bohatší obyvatelstvo, tím víc majetku bude chtít mít a nevěřím ve změnu. Autem nikam nedojíždí z mé rodiny nikdo a i děti naštěstí vodíme všude pěšky. Jezdime VHD a na kolech. Auto máme na dovolenou, výlety, velké nákupy a dopravu věcí. Tak mi polibte laskavě šos, vy všichni omezovači. Nebo mi prodejte pláč u baráku, či umožníte postavit pod panelákům garáž. Město bylo řízeno dodnes tak, jak bylo a toto je důsledek. Tam hledejte viníky. Ne ve vlastnících a vlastnění věcí.

      • A ještě jedno, na čem se shodnou asi se všemi znamymi Pražáky: po Praze autama nejezdíme a už vůbec ne do centra. Děti do škol a školek a kroužků vodíme pěšky, MHD, na kole. Zkrátka auta používáme jen na to, co nejde zvládnout jinak. Auta potřebujeme a sdílení nám nevyhovuje a je nepraktické. Akorát v mnoha čtvrtích se nedají parkovat jinde, než na ulici a jinde to není možné (nejde postavit stání ani garáže, nebo za naprosto šílené náklady někde v podzemí). A parkovat svoje věci jiným lidem před barákem nebo postavit v sousední čtvrti obrovské parkoviště mi přijde ještě sprostejší, než ulice se zaparkování auty rezidentů. Nejsem NIMBYsta, ale cpat svoje krámy k sousedům, se nedělá. Jako třeba dojizděči, co parkují denně auta v obytných ulicích.

        Aneb jednoduše: odstranujte příčiny, nikoliv následky.

        • Každodenně se valí do Prahy tisíce dojížděčů, proti nim je třeba bojovat… např. zavedením zón pro rezidenty. To je aktuálně nejefektivnější metoda, jak dojížděčům odkládání aut v ulicích znepříjemnit.

      • Přestěhujte se do domu, kde budete moct parkovat v podzemní garáži. Vlastnictví auta neznamená povinnost města/obce, aby vyhradila veřejný prostor pro vaše parkování.

        • Proč? Proč bych se měl stěhovat do domu s garáží, když se mi líbí tam, kde jsem, jen se mi někdo zcela cizí snaží docela násilnický změnit podmínky života v mé čtvrti? Já se nastěhoval tam, kde jsem za nějakých celkem stabilních poměrů v celé čtvrti. Já jsem tam rezidentem. Já patřím do tamní obce a mám tam trvale bydliště. Platím si tam daně, volím tam, žiju tam. Tak mi laskavě dovolte účastnit se veřejného i soukromého života v té čtvrti. Ostatní ať nám do toho nekafraji. Vy se zase starejte o sebe a svoji čtvrť.

          Tak jako já smýšlí většina obyvatel. Proto je potřeba ukricenym vnucujícím jedincům a menšinám zatnout tipec.

          • Nikdo Vám nebrání se účastnit veřejného života ve vaší čtvrti, jenom je nutné si uvědomit že cca 80% Prahy, a to včetně megasídlišť jako černý most nebo jižní město, se postavilo v době kdy se jaksi nepočítalo s tím že budou 2 až 3 auta na rodinu, takže prostě není možné aby každý parkoval hned před svým vchodem a jak jinak to chcete řešit? Parkovací domy se taky zadarmo nepostaví. Aby to nedopadlo jako v Tokiu kde když si chcete koupit nové auto musíte prokázat že ho máte kde zaparkovat, jinak máte prostě smůlu. Já zase znám dost Pražáků pro které je jízda VHD pod jejich úroveň. Nejen Praha prostě dost podcenila stavbu záchytných parkovišť, když přijedete na černý most kolem osmé ráno máte už smůlu už je plno.

              • Naštěstí dojížděč nejsem, a autem do Prahy jedu pouze pokud musím na letiště do Ruzyně v případě nočního odletu/příletu, jinak jezdím vlakem právě kolem černého mostu. On totiž je problém že kolem zastávek na trati ty auta také není kam dát takže pokud nebydlíte v docházkové vzdálenosti od vlakové zastávky tak musíte autem až na okraj Prahy.

                • Qěcy: já jsem v naší obci také rezident, také tam bydlím, platím daně a volím a chtěl bych vidět reakci Pražáků kteří mají u nás chalupy až by se jim když už ne přímo zakázalo tak alespoň zpoplatnilo parkování aut na obecních pozemcích s tím že jsou vyhrazeny jen pro rezidenty, protože se najdou i tací kteří své auto nechají na veřejném pozemku i když by mohli parkovat na svém dvoře, jako to děláme mi místní, protože si prý nechtějí rozjezdit trávník na dvoře.

                  • Hovada jsou všude a slušní lidé taky. Těm prvním nesmějí ti druzí ustupovat.

                    K tomu parkování: vaše obec, vaše věc. Jsou tedy nějaká pravidla silničního provozu, ale jinak je to hlavně věc rezidentů, lépe řečeno lidí s trvalým pobytem v dané obci.

            • Mně vyhovuje v rámci možností současný stav v naší čtvrti. Něco se tam řešilo z popudu některých obyvatel a došlo ještě ke zlepšení průjezdnosti naší uličky.
              Zato nějaké nátlakové organizace, jedinci či veřejnorozpočtoví dojiči mají potřebu násilně organizovat život lidem v úplně cizí čtvrti, či obci.

      • Jasne, ale cena za pozemek v Praze 1 je 150 000 Kc za metr ctverecny, v sirsim centru tak 50 000 kc za metr ctverecny a na okraji tak 10 000 kc za metr ctverecny. Z techto cen by se mel odvijet pronajem parkovacich mist. Samozrejme v pripade parkovaciho mista je potreba zapocitat jeho vystavbu (asfalt, kamenivo) a udrzbu (zimni, blokove cisteni ulic). Je jasne, ze cena 1000 kc za rok za rezidencni stani je totalne dotovana a mela by byt spis tak 10 000 kc za rok.

Newsletter

Partneři


Výběr editora