Rozhovor: Lety Smartwings můžeme převzít od července, říká šéf Buzz
Michal Kaczmarzyk oficiálně vede polské aerolinky Buzz, které patří pod Ryanair. Dopravce, který stále létá se stroji v barvách Ryanair
Michal Kaczmarzyk oficiálně vede polské aerolinky Buzz, které patří pod Ryanair. Dopravce, který stále létá se stroji v barvách Ryanair a na jehož lety si lidé kupují letenky na stránkách největšího evropského dopravce, vzbudil minulý týden na českém trhu velký rozruch svou zprávou o jednání s tuzemskými cestovkami o možném převzetí letů dosud zajišťovaných Smartwings. Firma zatím podle Kaczmarzyka řeší, jak bude vypadat zimní provoz z Prahy, aktuálně se soustředí na restart letní sezóny.
Většina vaší flotily je stále uzemněná. Máte dostatečnou kapacitu na to převzít provoz Smartwings ještě teď, kdyby náhodou zastavili provoz?
Jsme připraveni létat od 1. července. Buzz má k dispozici 50 letadel a možnost využívat více než 400 letadel v rámci celého holdingu Ryanair. Nebyl by problém celou kapacitu pokrýt okamžitě.
Jak na nabídku české cestovky reagují?
Mají o ni velký zájem, jednáme s několika touroperátory.
Největší cestovní kanceláře ale uvedly, že s vámi vůbec nejednají. Můžete uvést konkrétní jména cestovek, s kterými jednáte?
Z důvodu obchodního tajemství nemůžeme.
Tuzemské cestovní kanceláře mají ve zvyku mít s aerolinkami jediný kontrakt, který pokrývá všechny jejich destinace. Vy jste oznámili, že jim nabídnete jen vybrané země. Umíte jim nabídnout pokrytí všech zemí, kam prodávají zájezdy?
Začínali jsme v Polsku v roce 2018 jako firma poskytující charterové lety největším cestovním kancelářím v Polsku. Náš byznys je postavený na běžném modelu: prodáváme kapacitu letadla cestovní kanceláři, která pak rozhoduje o tom, kam poletí.
Zaznamenali jsme obavy českých cestovek, že palubní posádky nebudou mluvit česky. Hrozí to?
Máme mezinárodní posádky složené z lidí různých národností. U charterových letů se snažíme nasazovat zaměstnance, kteří mluví jazykem země, odkud jsou cestovní kanceláře.
Část letů Smartwings z Česka k moři je z regionálních letišť typu Brno či Ostrava. Obsluhovali byste i tato?
Není problém tam létat, už nyní takto létáme řadu linek. (Jde o takzvané létání do W, tedy například trasování letu Praha – Burgas – Brno – Burgas – Praha, pozn. redakce)
V seznamu zemí, kam jste nabídli spojení cestovkám, chybí Bulharsko. To patří u leteckých dovolených z Česka mezi velmi oblíbené. Proč?
Seznam, který jsme zveřejnili, odpovídá požadavkům cestovních kanceláří. Pokud budou mít zájem o lety do Bulharska, není problém je zařadit.
Jaké plány má Buzz v Praze pro zimní letový řád?
Procházíme asi nejnáročnějším obdobím pro létání v celé historii letectví. Zatím se proto soustředíme na rozlétání letního letového řádu, počítáme s obnovením provozu zhruba 40 % plánované kapacity v červenci a 60 % v srpnu. Zimní letový řád ještě řešíme.
Přehodnotíte nějak plány na počet linek z Prahy?
Počítáme s tím, že ve střední a východní Evropě dál porosteme a to znamená i nové linky. Vše ale záleží samozřejmě na poptávce, dostupnosti letadel i dostatečně konkurenceschopných letištních poplatků.
Proč ještě nelétáte v nátěru Buzz?
Souvisí to se zaváděním nového modelu letadla Boeing B737-8200 (Boeing 737 MAX 200, Ryanair ho postupně začal označovat jako 737-8200, pozn. redakce). Očekáváme, že dodávky začnou letos na podzim.