Rozhovor: Cestující by neměl být zatěžován různými krajskými tarify, říká docent z Univerzity Pardubice
Motorový vůz řady 810 (RegioMouse), ilustrační foto. Foto: České dráhy
V Týně nad Vltavou se v pátek konala konference Budoucnost regionální dopravy 2020. Pozornost mimo jiné vzbudil doc. Ing. Pavel
Škoda, že pan docent nekandiduje do parlamentu, hned bych ho volil. Těch 14 krajů je naprostý nesmysl, stačí 2 země (Čechy a Morava + Slezsko) s případným speciálním statusem pro Prahu. Jsou to historické země, počet obyvatel odpovídá zmíněnému německému příkladu. To se jenom politici po rozpadu Československa báli, aby se Morava nechtěla trhnout (což je samozřejmě blbost – kdo by to chtěl). Proto udělali kraj Vysočina, aby tu přirozenou hranici mezi zeměmi co nejvíce vymazali. Bydlím na hranici 2 krajů a s tou veřejnou dopravou je to tam fakt bída – totální Kocourkov – na stejné trase jezdí busy… Číst vice »
Z rozhovoru je vidět, že to je člověk, který se o veřejnou dopravou zajímá dlouho a nebojí se upozorňovat na různé nešvary. Doc. Drdlu jsem párkrát slyšel a vždy na mě udělal dobrý dojem. S většinou rozhovoru souhlasím, jen tam mělo být upřesněno, že stávající minikraje by železniční dopravu řešit neměly – ale větší kraje nebo jak by se ty územní celky jmenovaly už asi ano. Kraje se nejsou v regionální dopravě schopny domluvit, zajímá je jen to na území jejich kraje a o nějakých cestách přes hranici kraje moc neuvažují. Stačí se podívat na oblast setkávání se Jihomoravského-Olomouckého-Pardubického kraje,… Číst vice »
Měl jsem tu čest, že mě pan Drdla vyučoval hned na několik předmětů a mohu říct, že je to opravdu odborník na svém místě, jeden z nejlepších na DFJP…
Ta tři negativní hodnocení pocházejí ze tří propadlíků neschopných studia.
Ta jedna jízdenka podle Tr10 je fajn, jen je je asi o třetinu dražší než si jízdenky poskládat jenom s ČD a dvakrát dražší než jet s konkurencí a hlavně člověk s ní dojede až do prd…, resp. do Hořovic, kde před chvílí dohořelo tomu správnému dopravci Eso, které narozdíl od 845 v žádném případě není 35 let starým škopkem.
Jenže Tr10 není s konkurenci projednaný tarif, protože si někteří krajší tajemnící (ehm, hejtmani) myslí, že jsou více než stát a v podstatě státní celorepublikový dopravce. Při troše systémového myšlení by byl Tr10 odpovídající možnostem lépe než ten současný.
Pan docent má samozřejmě pravdu. Někde na spodku diskuse byla zmínka, že jsou i lidé, kteří vlakem nejezdí, protože to jednoduše neumí. Tyto komplikace pak odradí další nemalou skupinu lidí, protože málokdo má zájem ještě studovat nějaký tarif a jeho složité podmínky, které jsou navíc v každém kraji jiné, takže místo jednoduchého cestování se jim např. v JMK může stát, že dostanou pokutu za nástup do jiného vozu, nebo si neuloží zavazadla, protože kraj o turisty nemá zájem. Takže místo cestování po naší krásné vlasti si raději zaplatí dovolenou do Turecka. Tak to díky „ostrovnímu“ myšlení v krajích prostě je… Číst vice »
Pořád JMK? 😃Když pojede turista, nedejbůh cizinec, do Jižních Čech, narazí na masivní systém lokálek se samoobslužným způsobem odbavení, což třeba v JMK zrovna běžné není. A když si za pár měsíců občané Libereckého kraje zvyknou, že ve vlaku se kupují jízdenky bez příplatku, jak asi dopadnou, když bez jízdenky nasednou do vlaku na hlavním nádraží v Praze? Napadne někoho, že by si koupil jízdenku u průvodčího v metru? Prakticky každé město má jiný systém odbavení MHD, vlastní tarif, … A přece tam turisté jezdí. Proč pořád předpokládat, že co cestující, to vůl? A mimochodem – i revizor může myslet… Číst vice »
JMK se tím, na naše poměry hodně kuriózním systémem, na zdejším portále hodně zviditelnil, proto je jako příklad nejvhodnější (než to jinde nějakou lepší kocourkovštinou překonají). Ono u MHD s tím dost lidí počítá, protože bylo na rozdíl od vlaku nesystémově řešené desítky let, ale ten princip základní jízdenky je víceméně stejný ať jde o Prahu, nebo Pardubice. I tak ale dost lidí tápe a ptá se jaký typ jízdenky potřebuje a jak se dostane tam a tam, takže prostoru pro zjednodušení je i zde víc než dost dost. Nadávalo se na složitost tarifu ČD, což bylo relativně oprávněné, protože… Číst vice »
S panem Drdlou lze souhlasit v tom, ze tarifni system zadneho cestujiciho fakticky nezajima. Zajima ho cena jizdneho z A do B, potazmo jak to vychazi v porovnani s tim, kdyz pojede autem.K tomuto ucelu uz tu davno mel byt system (aplikace), ktery nalezne nejlevnejsi jizdne v dane relaci AB napric tarifnimi systemy (pasma, zony, kilomtericky, SJT) a kde si jej cestujici bude moci take zakoupit. Bude mit tak jistotu, ze jej zadny ridic/pruvodci „nenatahne“ kdyby mu chtel prodat nevyhodnou jizdenku sveho zamestnavatele. Rozklad ceny pak bude mit na samotne jizdence (napr. A-X tarif IREDO ??Kc, X-Y tarif ČD-FLEXI ??Kc,… Číst vice »
Ruky vám bozkávaj, súdružka. Na nadchádzajúcom plénu sa s tým pozaoberáme.
No, „se to“; hlavně když se před 20 lety zaváděly kraje v dnešní podobě, tak se na názory odborníků zvysoka… A že ti se ozývali skutečně hlasitě, že taková rozdrobenost a nesystémovost bude problém v mnoha oblastech. Včetně dopravy.
Odkud plynou ta data o poklesu počtu cestujících? Myslím, že takové „vyhodnocení“ je poněkud zbrklé a zakládá se spíše na dojmech. Hovořit o nějakém trendu lze až po delší době než po 4 týdnech, z nichž 2 byly vánoční. Takhle se pracuje na univerzitách?
Co třeba meziroční srovnání za stejné období? Průkazný rozdíl se dá takhle najít i v řádu týdnu.
Se soukromými dopravci si vozíčkáři pohoršili
No už je to ták, maminka to šikala. 😃 „Před nabídkou Českých drah, nasazujících vozy vybavené nakládací plošinou, prostorem pro vozíčkáře i prostorným WC, byla ministerstvem dopravy a některými kraji dána v nových desetiletých smlouvách přednost dopravcům, kteří nabízejí levnější služby.“ Týká se i rychlíků Arrivy na lince z Prahy do Tanvaldu. Přitom osobní vlaky ČD zde přepravu vozíčkářů umožňují. 🤔
Ale rychlíky ČD (o kterých jediných může být v této věci řeč, protože jedině ty byly nahrazeny Arrivou) to tam také neumožňovaly.
Aha, tak je to v pořádku.
Proč tolik mínusu
Jak upozornil, například na trasách z Prahy do Rakovníka, z Kolína do Šluknova či z Brna do Bohumína se už vozíčkář nesveze. Totéž platí pro rychlíky Arrivy na lince z Prahy do Tanvaldu. Přitom osobní vlaky ČD zde přepravu vozíčkářů umožňují.
Lžete v rychlíku z Brna do Bohumína se vozíčkář sveze. Vozíčkář se nesveze především v R z Prahy do Českých Budějovic po koridoru nebo z Brna do Šumperka.
A než začala Arriva jezdit z Prahy do Tanvaldu, tak se v rychlících ČD vozíčkář svezl jak?
https://www.novinky.cz/domaci/clanek/se-soukromymi-dopravci-si-vozickari-pohorsili-40309595
Úplně jednoduše. Na stránkách ČD je záložka objednat přepravu „vozíčkáře“. Je zapotřebí objednat cestu 48 hodin předem, aby mohl být potřebný vůz do vlaku zařazen. Vyřešit se to dá i na informacích v každé trochu větší stanici. Stačí se jen informovat, než napíšu ‚věcnou‘ kritiku na ty nespolehlivé ČD.
Pan profesor by měl vylézt z ulity DFJP a neobjevovat Ameriku. Bohužel.
V dnešním stavu techniky není problém vydat lupen přes několik dopravců napříč republikou, jenom by se muselo chtít. Nic víc, nic míň.
Nevím jestli žije v ulitě, protože rozhovor byl veden spíše v obecné rovině. Mě v rozhovoru chybělo téma zásadního motivu zásadní prvek, proč kraje odchází od dopravce firmy ČD (tj. firma ČD třebas dál jezdí, ale už jen v pozici degradované na obyčejného dodavatele služby vagonů+loko+odborníků na řízení vlaku,…)… viz ze zdejšního rozhovoru cituji hejtmana plzeňského kraje: Ze zdejšího rozhovoru s hejtmanem Plzeňského kraje cituji: Mluvíte o nepřehledném účtování slev v dopravě. Jak se to projevuje? S dopravci jsme měli domluveny výše kompenzačních plateb od kraje při existenci slev pro seniory 50% Nyní jim stát kompenzuje 75%. Jestli dobře počítám,… Číst vice »
Tihleti militanti, když jim nelíbí jiný názor, začnou dotyčného urážet.
A jak někoho donutíte, aby musel chtít?
Pan docent není profesor, to za prvé, za druhé šíří své nestandardní vědomosti mezi studenty i veřejnost. V žádné ulitě není. Proto mne nenechali učit.
Smazali jsme. Zde se diskutuje věcně a bez urážek lidí ochotných k rozhovoru. Redakce.
Vy byste byl také schopen rozkouskovat mraveniště na x dílů, aby lépe fungovalo?
Podsunutí příměru s mraveništěm v otázce regionální železniční dopravy, kdy reálně mraveniště lze přirovnat k jednomu sídlišti a nikoliv k celé republice; místní potřeby a přepravní vazby z principu lépe znají a koordinují (tím víc když objednávají i autobusovou dopravu) krajské samosprávy než aby se tak dělo centrálně „z Prahy“.
Každopádně stojí za zamyšlení.
Opravdu ? Dovolte, abych vám uvedl příklad z praxe. MS kraj s velkou slávou prodloužil vlakové spojení do Třince. No ráno nejezdí nikdo, odpoledne pár lidí (doslova). Proč ? Protože lidé z Třince ve velkém jezdí z Tnc- Centrum. A když jedou do, tak vystoupí v Č. Těšíně a počkají na osobák, který do Tnc-Centrum jede. Pro neznalé místních poměrů, stanice Třinec leží dost daleko od obydlené části města.
Jestli to nebude tím, že ani krajští úředníci vlakem obvykle moc nejezdí, většinou nevytáhnou zadek z kanclu, takže také neznají skutečné potřeby cestujících. Proto jsou schopni to objednat stejně blbě jako ti ministerští.
Oni by i možná vědět mohli, kdyby k tomu byli kompetentní…
Pan docent ma pravdu. Jeste doladit a zlevnit statni tarif pro stale cestujici a nema to chybu. Sitove jizdne kazdopadne.
Česko rozporcované na kraje
nad každým jiná vlajka vlaje
vztek ve mne zraje
mám-li přejet okraje kraje
do druhého kraje
to mi krev saje
jinou jízdenku nemaje
neznaje tarifů taje
průvodčí mi laje
já vystoupit chuť maje
… a odejít do nebeského ráje
Česko je rozdělené na kraje 20 let. A už 15 let mají kompetenci objednávat regionální železniční dopravu.
už 20 let
má bordel kolečka
je to pěkná fotečka
já se v něm však nechci vozit
raděj budu pěšky lozit
přesto že jsem kmet
no dobře, ta se moc nepovedla
ale jsem uhranutý tím výrazem bordel na kolečkách (dřív se to hojně používalo jako rčení k vyjádření maximálního nepořádku nebo zmatku)
tak ještě jeden pokus:
už 20 let
co má bordel kolečka
zmatků slet
jde to s námi s kopečka
a k těm 15 letům kompetencí mám tento veršík:
velké krajů kompetence
přehmatů propletence
doufám že tu bude demokracie až do mého odchodu do výše zmíněného ráje
aby to nabylo jak v tom vtipu za socíku: Jak se máš? Jako mandelinka. A to je jak? Ále, žeru brambory a čekám, kdy mně seberou.
A stejně dlouho se na to někde nadává, že je to totéž v bledě modrém, nebo horší. Což záleží jen na tom, jak moc převzali původní koncept a nebo na tom, jak moc se to pokusili rozvrtat po svém. Na druhou stranu je ale pravdou, že se nelze zavděčit každému.
Kdo se za to kaje,
že doba tak zlá je,
když nám kdekdo laje,
že vše jde do háje?
Z kterépak patraje
je ten, který znaje,
kdo se holedbaje,
že si jenom hraje?
mnoho otazníků tu je
jak hluboko koření túje
odkud kam vítr duje
láhev vhozená kam dopluje
podkova jak dlouho se kuje
proč odlétá okuje
kdo chudé bosé obuje
a proč ženáč onanuje?
Absolutně správný názor vzdělanější člověka který věci rozumí👍
ANO je líp. Místo státního tarifu tu máme 75% slevy.
A místo, aby ty peníze šli na přetáhnutí dalších cestujících z aut, tak platíme výlety… Protože podpořit babičce cestu k lékaři, který je často dál nez dřív, nebo studentů do škol je neco jiného než dotace na jízdenky po celé republice.
Já bych ty kraje spíše nazval návratem k normálu před rokem 1960. Pán profesor má asi reminiscence do totalitního období.
A nevidím důvod, proč by se ty kraje nemohli dohodnout, i když přenos kompetencí na celostátní úroveň by taky mělo určitě smysl.
Když ale on mluví o 2-3 územních celcích, tak bych to spíše viděl na reminescenci do První republiky – Čechy, Morava a případně i Slezsko. Takže návrat k osvědčenému členění státu za našich předků. 🙂
Před rokem 1960 to nebyl normál, ale od zeleného stolu bolševiky namalované kraje. Normál by byl ten stav, jak píše Ota, návrat ke stavu za První republiky.
Ano zase inspirace v německy mluvících zemích, tenhle pán se mnou tady v jiném článku pod přezdívkou diskutoval a nic jiného než Švýcarsko a Německo nepřipouští. Kraje u nás působí dá se říci jako decentralizovaná státní moc, která vlaky objednává, kontroluje a dává cestujícím (alespoň někde) možnost zakoupit si finančně přijatelné jízdné. Abych platil za 50 či 60km cesty něco okolo sedmiset korun, tak to můžu jet autem a vlaky ať si vozí vzduch. Tenhle člověk si inspiraci představuje doslovně včetně cenotvorby.
No to jste hodně zjednodušil… v Jihomoravském kraji jsou koordinované nejen osobní a spěšné vlaky, ale taky navazující busy
Ano, zjednodušil, píšu, že pouze někde to má pro cestující výhody. Zrovna JMK to zašlo hodně daleko jak proti zaměstnancům, tak i cestujícím viz. předražené ceny projetí každou zónou, diskriminační nastup do vagónu s pruhem atp., tak nevím za co ten mínus?
cože? Člověče máte reálnou zkušenost s cestováním veřejnou dopravou na jižní Moravě? Nebo jen opisujete ty žvásty zdejších uražených železničářů z ČD, kteří nesnesou že na některých linkách je vystřídala konkurence?
V zásadě jste netrefil ani jeden ze skutečných problémů, které má IDS JMK.
P.S. Nevím co myslíte tím mínus… jestli palec nahoru nebo dolů-to já ne, protože mě žádné palce nezajímají=neklikám.
IDSJMK má nově jeden nemalý problém a to poměrně časté zdražení on nového roku pro lidi, kteří dojíždějí za prací jen vlakem a nevyužijí při tom žádnou návaznou dopravu.
Příklad: Břeclav-Brno (náhodná relace, kde jde i nyní koupit traťová jízdenka ČD)
IDSJMK roční 18100 Kč
ČD traťová čtvrtletní + 3 letá IN50, v přepočtu 17038 Kč/rok
Tedy zdražení o 1062 Kč/rok a bez slevy 50% na veškeré cesty vlakem…ovšem se zahrnutím MHD v Brně a busů podél vlaku.
A kolik lidí si koupí tříletou IN50? Ta cena je již dost vysoká a navíc člověk neví, co se může za tři roky stát (úraz, nemoc…). Jinak názor, že by železniční dopravu měl objednávat centrálně stát (ministerstvo) a kraje by měly koordinovat jen autobusovou dopravu, je protimluv. Stačí se podívat na Slovensko, kde to tak funguje… absolutní nekoordinace. Jinak argument Německem také není tak úplně pravda, dopravu koordinují dopravní svazy, těch je na území spolkové země několik a velikostí často odpovídají plus minus krajům v ČR.
Ona je potřeba koordinace a jednota na všech úrovních. Tedy aby vlaky a autobusy nekončily na hranicích krajů, aby autobusy navazovaly na vlaky a aby se zachovala maximální jednoduchost kupování jízdenek a pokud možno aby případné změny nepřinesly zásadní nevýhody některým pravidelným cestujícím. To se bohužel moc neděje…
Ohledně návaznosti jízdenek při „přeskrajských“ jízdách – ano souhlasím… evidentně k tomu musí dojít. Škoda, že ne všechny kraje mají/budou mít přehled o skutečných tržbách (tj. aby se předešlo čachrování při vykazování železničními dopravci typu ČD nebo Leo). Určitě je velkou chybou že Asociace krajů nezřídila jeden web, kde by se člověk na pár kliků dověděl jaké „jízdenkové“ zvláštnosti platí v tom či onom kraji…Já být od Karlových Varů, taky by mě nenapadlo, že při dovolené na jižní Moravě by mě měl zajímat jestli na vlaku je zelený pruh či nikoliv. Ohleldně přeskrajských jízd – nevím za co přesně kritizujete…… Číst vice »
Stejně tak z Vysočiny přinejmenším okresům Třebíč a Žďár.
Bingo, jedna spolková země má více integrovaných dopravních systémů. Jeden systém IDS představuje územní velikost jako jeden kraj v ČR.
Např. ani nemusím chodit daleko, taková spolková země Sasko, která sousedí s ČR:
Drážďany a přilehlé okolí: VVO (Verkehrsverbund Oberelbe – Dopravní svaz Horní Polabí)
Chemnitz a okolí: VVM (Verkehrsverbund Mittelsachsen – Dopravní svaz Střední Sasko)
Bautzen a okolí: ZVON (Verkehrsverbund Oberlausitz- Niederschlesien – Dopravní svaz Horní Lužice)
A ještě Verkehsverbund Vogtland (VVO); stejně tak do Saska zdásti zasahuje MDV (Mittel Deutschland Verkehrsverbund). Viz i mapa na dolním konci stránky s komentáři – jiné spolkové země jsou v této věci ještě o dost roztříštěnější než Sasko.
Prosím vás, proč by člověk dojíždějící z Břeclavi do Brna kupoval jízdenku IDS JMK? Chcete mi říct, že tuto trasu někdo jezdí Os? In-karta zde pořád platí v EC či R, tak nevím o čem melete.. M H 😂?
nepřipadá Vám, že poslední dobou – tedy od doby, co objednávají dopravu kraje, vznikají jaksi nové hranice – dopravu zajištujeme po hranici kraje a dál hic sunt leones? Mnohdy se nikdo z daných pracovníků neptá, kterým směrem potřebují jet obyvatelé nového příhraničí. Co se týče ceny za 50-60 km jízdy vlakem na těch Vašich 700 kč se dostanete, když si koupíte týdenní jízdné. Normální cestující zaplatí za jízdu 83 až 97 kč. Kdyby bylo víc takových lidí jako Vy, tak určitě vozí vlaky vzduch, ale většině se nechce hledat hodinu místo k zaparkování na kraji města a raději dojedou do… Číst vice »
Těch 700 Kč bylo zřejmě myšleno jako cena za jednu zpáteční jízdu v Německu. To by celkem vycházelo.
Vstoupit do diskuze…K těm prvním 2 větám bych těch palců nahoru dal nejradši aspoň 10 🙂
A Vy se chcete inspirovat v Bulharsku?
Smazali jsme. Zde se diskutuje věcně a bez anonymních urážek lidí, kteří jsou ochotní poskytnout rozhovor. Redakce.
Nevím proč dáváte Honzovi tolik mínusů, Kdo někdy prošel vysokoškolským vzdělávacím ústavem dopravního zaměření (a já ano) tak víme, o čem Honza hovoří a já mu dávám za pravdu.
Protože napsal blbost.
To bude tím, že většina má jinou školu, takže nedokáže posoudit zda se Honza nechce jen mstít.
A tohle není blbost: „Co chcete vysokoškolsky (teoreticky – vědecky) vybádat na dopravě?“
Rozdělit kompetenčně objednávku vlaků a regionálních autobusů by znamenalo konec integrované dopravy v ČR. Byl by to vlastně jakýsi návrat o 20 let zpět. To není inspirace Švýcarskem, ale spíše Slovenskem – děkuji, nechci. Jinak diskuze, že by stát lépe zajistil železniční dopravu, mi přijde úsměvná. Za prvé, stát, který za 30 let neudělal pro integraci na státní úrovni nic, má něco zachraňovat? Už vidím, jak ty vlaky koordinuje s regionálními potřebami a s autobusy. Za druhé, je naivní představa, že na hranicích krajů, kde dnes kraje vlaky omezují, bude stát objednávat vlakodrom. Kraje tam totiž vlaky většinou omezily proto,… Číst vice »
Díky té nejnovější integraci potřebuji na cestu 64 km dvě jízdenky aniž bych vystoupil z vlaku.
Co to je za vlak? Odkud kam?
Od nikzd nikam, takže na to už idpivěď nepřijde.
Proč žvaníte?
Jo. Tady neplatí „zaplať si pivo a žvaň si co chceš“. 😂
Chomutov město – Lužná u Rakovníka
Pro Krušnohorec… takže 2 jízdenky, protože jedete z Ústeckého do Středočeského, tj. že se ty 2 kraje nedomluvili na rozdělení tržby z jízdenky mezi sousedním regiony (Chomutovsko-Rakovnicko)?
Kecáte, na tuto relaci si koupíte jízdenku od dopravce za 78 Kč.
https://www.laenderbahn.cz/files/files/92/dc/92dcadde5a04b7a8.pdf
Což navíc znamená, že Krušnohorec jede za 1,22 Kč/km, což je stejná cena jako s IN25, aniž by si nárok na tuto slevu musel kupovat.
Souhlasím s propojením bus&vlak, rozdělení by byl krok z5, bez debaty.. Ale zrnko pravdy v koordinaci krajů je.. Po 15-12-19 určitě
No nějak ti do toho nezapadá, že jsou v mnoha krajích integrované i vlaky objednávané ministerstvem, takže z logiky věci je vše pouze o o dohodě o vzájemném uznávání jízdenek, ne o tom kdo to objednává a v případě kompletního objednávání všech vlaků MD by cestující byli ušetřeni u vlakové dopravy vrtochů krajských úředníků.
„a v případě kompletního objednávání všech vlaků MD by cestující byli ušetřeni u vlakové dopravy vrtochů krajských úředníků.“
Zato by nově nebyli ušetřeni vrtochů ministerských úředníků.
„jsou v mnoha krajích integrované i vlaky objednávané ministerstvem“
Ovšem již jen coby „menší část kostry celého systému“, nikoliv „celá jeho kostra“ (pozn. „kostra“ = zde „veškeré vlaky v konkrétním kraji).
No, lidi tam třeba tolik nejezdí proto, že spoj, který dojede za hranice kraje, už nenavazuje na další spoje (přestup), protože to už kraj, odkud spoj přijel, vůbec nezajímá, nějaká návaznost na spoje v druhém kraji…
Jako Jihočech jsem za roky existence Jihočeského kraje nevšiml, že by někdy kraj udělal něco, co má smysl a co je dobré pro zdejší obyvatele. Což se samozřejmě od různých Zimolů a podobných existencí opravdu čekat nedalo a nedá. A v tom je také jedna z podstat problému – zbytečná existence zbytečných krajů. Zbytečné krajské úřady plné zbytečných lidí.
Skutečnost, že to (podle Vašeho názoru) blbě funguje v jednom kraji, neznamená, že to funguje blbě všude.
Ale jo, jestli máte pocit, že bude lepší, když to bude blbě fungovat v celé republice v pečlivých ručičkách státu, který za 30 let nebyl schopen zaintegrovat vůbec nic, pak „hálelůja“ a názor Vám brát nebudu.
Blbě funguje i Vysočina, neštěstím je i Středočeský kraj, který by bylo nejlepší rozpustit do krajů okolních (a velký kus do Prahy)… Ale je pravda, že paušálně bych to taky neodsuzoval…
No nevím ale tak špatně na tom Vysočina asi nebude, vzhledem k tomu, že v tamním kraji v jakémkoliv vlaku ČD si můžu koupit jízdenku ČD a to i elektronicky a nemusím řešit jestli jsem vstoupil do správných dveří s označeným pruhem.
„špatně na tom Vysočina asi nebude, vzhledem k tomu, že v tamním kraji v jakémkoliv vlaku ČD“ Veřejná doprava nejsou jen vlaky. Co se týče autobusů, tak Kraj Vysočina například: – navzdory odkladům ve slibovaných termínech (kdy prosinec 2019 se již zdál termínem jistým), nezvládl kraj k prosinci 2019 zavést tarifní integraci – stejně tak tento kraj nezvládl (i když dlouho předem věděl, že autobusové smlouvy platily od prosince 2009 na 10 let) vůbec vyhlásit soutěž na provozovatele linkových autobusů, takže „dočasně/provizorně“ pokračují dosavadní dopravci, povětšinou v dosavadní podobě jízdních řádů (jen menší část linek upravena do vylepšené podoby s… Číst vice »
A některé autobusové linky zrušeny bez náhrady, jako třeba Brno-Dačice
Někdy je daleko lepší nedělat nic, než být snaživým blbem a tlačit paskvil který dosavadní stav jen zhorší, takový Zlínský a Jihomoravský kraj je toho jasným důkazem.
To je asi totéž jako „zastavit let“. Ale korekce bude nutná. A oni už to vědí.
Pro Petr… jezdíte ve Zlínském nebo Jihomoravském kraji? Máte reálnou zkušenost, pokud jo, tak kdy jste jel a na které trati naposled? Nebo přebíráte ty polopravdivé řeči některých zakomplexovaných/naštvaných zaměstnanců ČD nebo jejich fanoušků?
Podle mně to v JČ není s dopravou až tak špatné. Například existuje tu jednodenní jízdenka JIKORD, která platí ve veřejné dopravě na území Jihočeského kraje celoročně. Na tuto jízdenku můžete cestovat všemi vlaky ČD (včetně rychlíků), GW Train Regio, motorovými vlaky Jindřichohradeckých místních drah, rychlíky R26 společnosti ARRIVA vlaky, MHD ve všech městech a regionálními i některými dálkovými autobusy. Bohužel cena 250,- Kč odrazuje v případě jediné cestující osoby. Tomu by spíš odpovídala cena o stovku nižší.
Jenže tuto jízdenku lze koupit jen na několika místech v kraji (v pokladnách na nádraží plus v několika informačních centrech), což její využitelnost zásadním způsobem limituje. Nelze ji koupit ani u průvodčího ve vlaku nebo u řidiče v autobusu.
Na druhé straně jich můžete zakoupit víc najednou a použít dle potřeby jen tím, že vpíšete datum a přelepíte jej.
Jaký je ale pak význam takové jízdenky? Když ji nemůžete koupit rovnou u řidiče a to ne jen pro sebe (pouze jedna osoba) a to ještě za 250kč!! To je až přiliž podmínek pro běžné užití. Tyhle jízdenky jsou zaměřeny spíše na turisty, pro celodnní courání po kraji, než na denní dojíždění do práce.
Však k tomuto účelu ani jízdenka není určena. Pro rodinu s dvěma dětmi pro cestování po kraji je ale dosti dobrá.
No právě, ale co pak teda nabídnout za bonifikaci těm, co dojíždí denně? Máme teda „integrovaný“ dopravní systém(y) v Jčk a tak by se jako samozdřejmost po celém kraji nabízela i jednotná jízdenka na pásma ve vlacích a autobusech, provozovaných jižních čechách. Nebo to vlastně zatím nejde, když je zde reálně kolik tři(?) IDS na kraj a to né na celý, smutné. Ještě smutnější, že pro zrychlení na této trati toho kraj taky moc nedělá. Ten plecháč+dva zašlé hnusvagony v tom videu, regiokřápy pod dráty na Hradec. To jsou opravdu rychlá vozidla pro 21.století. Jó měl jsem pár let tu… Číst vice »
tak….na to není odpověď
Petře nelze paušalizovat, zrovna v dopravě mají aktivity krajů svůj smysl, o ostatních úřednících tady není řeč..
KORDIS nebo třeba ROPID fungují rozumně.
JIKORD, kapitola smama pro sebe – jihočeský dezintegrátor dopravy. Každého chytřejšího pííííp napadne, že zruší-li někam do vesnice ranní vlak, musí tam aspoň zajistit autobusový přípoj-viz. obec Mnich (viz. odkaz). Nemám nic proti myšlence zrychlení vlaků JH-Veselí-ČB a to sebou nese „obětování“ malých obcí, ale nemůže je JIKORD hodit přes palubu úplně. Musí jim ale zajistit aspoň ten svozový mikrobus. Ideální kombinace, páteř tvoří vlaky a okolní díry bus/mikrobus+přip. záchytná parkoviště. Tady by podle mě měl kraj výhodu vrovnoměrně rozvržené páteřní síti vlaků po celém kraji okresní města-ČB. Ideálně s vhodnou návazností na jeden lístek, který koupím v kažem busu/vlaku/nádraží.… Číst vice »
Nebo tady, kdo by nechtěl číst.
https://www.ceskatelevize.cz/porady/1097181328-udalosti/220411000100106/video/742412
A jak to tam rozsekli?
Má tam začít jezdit bus, ale mě spíš zaráži po jaké době. Celé to na mě působí, jako hašení ostudy, potom co se v tom, již v několika reportážích, začala vrtat ČT. Šlo-li by o nějaké promyšlené kroky JIKODu, měl by tam snad ten bus jezdit už od změny v jizních řádech?!
To jako myslíte, že by pan Stach šel do sebe? Nebo dokonce, že by zvedl telefon zavolal do předmětné školy, jestli by třeba nebylo možno posunout vyučování tak, aby to vyhovovalo dojíždějícím?
Proč proboha posouvat ostatním dětem vyučování o půl hodiny, jen pro neschopnost JIKORDu?? To ti kdo to na tu 8h stíhají s rezervou, mají zase zbytečně čekat? V 8h se snad začíná v každé škole stejně. To snad není takové překvapení pro koordinaci dopravy, že se před 8h mají děti dostat do školy-to klidně busem.
pan docent má pravdu. cestující o tomto bordelu budou nepochybně hlasovat nohami a peněženkou. my jsme tak třeba udělali když na Šumavě začali jezdit oranžové tramvaje. přestali jsme tam jezdit vlakem a od té doby jezdíme pouze autem. nehodlám řešit lístek na ČD a na tramvaj a (ne)návaznost přestupů…
Podepisuji.
Přesně tak. Cestou jak přilákat cestující je zjednodušení systému nikoliv to co předvádějí kraje.
Pokud clovek zije na nadrazi a jezdi na nadrazi, tak je samozrejme stav s monopolem CD a jejich tarifem idealni (pominu-li rizika plynouci z monopolniho postaveni). Problem je, ze znacna cast obyvatelstva zije mimo nadrazi a cil jejich cest take mnohdy lezi jinde. Myslim, ze je to mnohem castejsi pripad, nez start a cil cesty v ruznych krajich. Co se tyce spadovosti kraju, tak tam ma pan docent pravdu, ne vzdy je idealni. Alternativou je jednotna celorepublikova doprava rizena z ministerstva, je otazkou, zda by ministersky urednik, ktery ma k problemum jednotlivych regionu pomerne daleko, dokazal regionalni dopravu ridit lepe… Číst vice »
Kraje v současné podobě jsou podivný paskvil, jako jeden příklad bych snad uvedl zařazení kdysi Moravských území do Českého kraje, nebo opačně, Českých do kraje Moravského. Samozřejmě je to možné, pokud je to odstřižené horami, ale nezdá se mi že je to častý případ. Jinak problém tarifních systémů je umělý, je řešitelný pomocí poměrně obyčejného počítačového systému, který to bude umět vystavit, problém je snad jenom u platnosti lístků, ale zavést do tarifu každého IDS „vstupní“ lístek, který platí po celý den na dané trase je poměrně snadný úkon. Existuje ještě možnost mít zemské řízení dopravy, vytvořit pracovní skupiny několika… Číst vice »
Dílo komunistu v 1948. Potřebovali zničit vazby na historické země.
Čechy, Morava, kousek Slezska. K čemu takové rozdělení?
Aby ministerští úředníci neřídili ze židle území, kde v životě nebyli, a lidi, které nikdy nepotkají.
Čechy a Morava byly součástí Zemí koruny české a (české) Slezsko je dnes zbytkem území, které v letech 1335 až 1742 Koruně české také patřilo. To je historicky dané.
Já si nemyslím, že by se dala pouhým posunutím hranic kraje nějak zásadně vylepšit spádovost, i když příklad tu existuje – obce nad Tišnovem se rozhodly připojit se k Jihomoravskému kraji místo Vysočiny. Ona je totiž řada oblastí „vícespádových“, takže někdo potřebuje cestovat do jednoho města, jiný do druhého a pár lidí i do třetího. A když je taková pohraniční oblast obsluhovaná jen z toho svého kraje, tak mají mnozí logicky smůlu. Jistá nadkrajská koordinace jak jízdních řádů, tak tarifů bude rozhodně potřeba, pokud má veřejná doprava ambice zčásti nahradit individuální automobilovou dopravu.
To ano, ale přece jenom bude pokaždé jedna z nich mít navrch nad tou druhou, ale to by se muselo udělat možná šetření mezi místními kam chtějí, nebo spíš kam jezdí na nákupy a tak, protože co do úředních věcí mohou mít za posledních 20 let zažité že se to dělá tam a ani je třeba nenapadne že by to mohli vyřizovat jinde.
Myslím že ještě byly takové přesuny mezi kraji někde v rámci Jeseníků. Ale nejsem si tím jistý.
Nemusí.
Však také výsledkem by nemělo být, aby o celostátní organizaci dopravy rozhodovalo jen ministerstvo neb o jen kraje. Princip by mohl zůstat stejný, ale celková organizace dopravy by byla koordinována celostátně. Tedy po dohodě MD a krajů s jasnými principy, tedy i s dopravou mezi kraji, jízdným apod. To přeci není nic proti ničemu.
A kdy reálně fungovala koordinace? Stačil mi příklad absence koordinace, když kterési „chytré hlavy“ (z ministerstev) naplánovali souběžné, opakuji SOUBĚŽNÉ uzavírky silnice i železnice na Jesenicku .. takže místní nadávali na „odříznutí od světa“
https://ct24.ceskatelevize.cz/regiony/1520766-cervenohorske-sedlo-bude-kvuli-oprave-silnice-pul-roku-neprujezdne
Na to nemusí být docent, aby se vědělo, že cestující chce co nejjednodušší systém. Aby mi někdo určoval, že mám lézt jen do vagonu s proužkem, je divné. Faktem je, že cestování vlakem by mělo v 21. století více připomínat leteckou dopravu. Nakup, odbavení, jízda
Primárně nesmí vagony odpuzovat svým vnějškem a zejména interiérem.
Máte příklad?
vagon typ 854, vagon typ 460 – oba v podobě jezdící do prosince 2019 na linkách ve Zlínském kraji
Mě spíše vadí posprejované vagóny.
A mně čím dále více poškozené interiéry vozů. Čerstvý příklad Městského slona, kde byly zvnitřku všechna okna posprejovaná o podhlavníky u sedadel prořezané, v jedničce jakoby látka prostíhaná apod. Nějak se toto v různých podobách začíná rozšiřovat. Samozřejmě to jeden průvodčí nemá šanci uhlídat, natož i zakročit. S tím je nutné rázně něco dělat, protože celkově stav i i zajištění bezpečnosti ve vlacích začíná být na pováženou.
Vždyť připomíná. Nákup – cenově naprostá loterie. Odbavení – vystojíte si frontu ve vagónu se zeleným pruhem. Jízda – stačí malá bouřka nad zabezpečovacím zařízením a nastanou turbulence v jízdním řadu.
Pro Marťas…A to co jste popsal, zažívá cestující na kterém místě ČR v regionální veřejné dopravě? Z mých praktických zkušeností – to co jste napsal, je sci-fi.
V Jihomoravském kraji jsou zelené pruhy. Loterie při nákupu se týká spíš dálkovky (hlavně Leo Express, ale často ČD). Problémy s výpadky zabezpečovacího zařízení bývají na modernizovaných koridorech.
Já nikdy „frontu“ na zelený pruh v Os/Sp na jižní Moravě nezažil. Protože sebou mám Univerzální jízdenku, koupenou při čekání na otočku/přestupu v Břeclavi (nebo když čekám na vlak který má zpoždění), kterou cvaknu ve cvakači (žlutá krabička na nástupišti)… Vy jste někdy zažil „frontu ve vagonu se zeleným pruhem“? Kdy, jak často a na které zastávce? A jak dlouho jste „čekal“ ve frontě? Ohledně „loterie“, tak jste se spletl s tématem článku, který se týká dotované regionální veřejné dopravy… U dálkové dopravy souhlasím, že Leo Express na dálkových vlacích hodně zdražuje/zlevňuje… ale to je jeho právo, bo nedostává dotace… Číst vice »
To je pláč nad rozlitým mlékam.
“ Odbavení – vystojíte si frontu ve vagónu se zeleným pruhem.“
Žádná fronta se tam nestojí. Sednete si na sedadlo a počkáte na příchod průvodčího.
Také připomínám, že zelený pruh se týká jen těch cestujících, kteří nastupují bez platné jízdenky (tzn. nemají jízdenku předplatní či „jednorázovou z předprodeje“).
Nebo aby mi někdo už dvacet let určoval, že mám lézt jenom do prvních dveří, to je taky moc divné.
Je to už asi 25 let (samoobslužný systém byl zaveden v polovině 90. let), kdy s tímto ČD přišly.
Jenom ten nákup lístku, to co předvádí na letištích kolem odbavení je zbytečný overkill.
Čím více dopravců, tím více práce pro výpravčí a traťové dispečery. Když se něco v provozu „semele“, tak dříve to výpravčí řešil s jedním dispečerem dopravce, ale dneska tu samou věc musí řešit s více dispečery. Třeba v Mostě, kde jezdí v osobní tuším 4 dopravci ( možná 5 ) musí v případě nějakých provozních problémů komunikovat se 4 dispečery. Nebo prodloužení čekacích dob, při zpoždění jednoho vlaku. Jeden dispečer dopravce chce aby na jho vlak druhý vlka jiného dopravce počkal, ale dispečer přípojného dopravce to odmítá s tím, že ho vlaky druhého dopravce nezajímají.
Plný souhlas.
Společná jízdenka pro všechny dopravce nebude nic řešit, pakliže v ní nebude zohledněno jízdné na které si cestující u toho kterého dopravce koupil slevu-např.in 25 atd., ta společná jízdenka bude asi vycházet z toho nejdražšího obyčejného jízdného, takže opět to bude k ničemu. Stejně tak by mělo být řešeno označování místenek „expresní rezervace“, kdy jsou tak označena ve vlacích ČD všechny sedadla ve vlacích R, EC ,takže cestující bez místenky je neustále přesazován, až již není kam. Je paradoxem, že se konference konala v Týnu nad Vltavou, kam již několik let vinou Jihočeského kraje pod vedením hjemtana Zimoly a jeho… Číst vice »
SJT musí být nejdražší – to už kdysi vysvětloval jeho tvůrce pan Kováč přece:-))). SJT nesmí svojí výhodností přímo konkurovat jednotlivým tarifním nabídkám jednotlivých dopravců naopak, cestující musí být nucen si kupovat jednotlivé jízdenky levněji a pokud nechce, tak se mu to musí pořádně „napálit“, nicméně to nezajímá a) cizince a pak za b) firemní klientelu – obě skupiny si v ČR kupují ve vlaku jízdné bez jakéhokoliv ohledu na cenu a pro ně je tedy SJT velmi výhodný.
SJT bude zhruba na úrovni současného obyčejného jízdného ČD, rozdíly budou nejvýše korunové.
Proboha, ať je to o deset korun víc, jen když to koupím najednou a nebudu mít celou cestou obavy jestli jsem něco nezkazil nebo že budu muset někde ještě doplácet.
Abyste se nedivil, to nebude dražší o deset korum, ale o pár desítek korun. Prostě jen aby se vlk nažral a koza zůstala celá.
Nemůžu si pomoct Máňo, ale mě to vyhovovalo jak to bylo doposud u ČD.
Jenže ČD zavedly do tarifu relační jízdné. Cena tak odpovídala nikoliv délce kolejí, ale trhu. Skoro nikdo to kilometrické jízdné na delší vzdálenosti neplatil, nejspíš ani vy.
Mě třeba vyhovovaly krajové jízdenky, zakoupené na libovolném nádraží ČD.
Nebo cestující, kteří mají kreditovou jízdenku RJ, ti také budou chtít slevu z SJT, přece nebudeme duskriminovat zákazníky jednoho dopravce proti druhému.
Cestující si koupil slevu… není to už samo o sobě protimluv? „Nechci slevu zadarmo.“ Buď mi dopravce z nějakého důvodu nabídne slevu – dlouhodobá jízdenka, kdy má jistotu, že s ním absolvuji více cest, takže vlastně množstevní sleva, nebo kreditová jízdenka, kdy dopravci poskytnu své peníze, takže ho vlastně úvěruji… ale proč si mám jít koupit kartičku, za kterou potom můžu jezdit levněji?
Ze stejného důvodu jako když si platíte paušál abyste volal levněji než s kreditem?
Platím si paušál, abych volal za nula.To je spíš jako to dlouhodobé jízdné.
Ovšem ne všechny paušály jsou neomezené, že? A když půjdem do ne příliš dávné historie tak existovaly paušály, které neměly zdarma nic (v lepším případě jednotky minut a sms), pouze poskytovaly slevu, tj. prakticky dokonalý ekvivalent. A já vím, že operátoři mají narozdíl od ČD zvládnutý marketing, ale opravdu za nulu nevoláte.
pan docent má svým způsobem pravdu. já, jako běžný cestující nemám čas, chuť a zájem sledovat, jakým dopravcem jedu, chci si prostě koupit jízdenku z bodu A do bodu B v rámci malého státu a jet. liberalizace je v pořádku, cenová konkurence rovněž, kvalita služeb důležitá. to, co se stalo od 15.12. jen dokazuje, že na kompetentních místech sedí diletanti s politickým zatížením, kteří nejezdí běžnými dopravními prostředky a nemyslí na běžného cestujícího, dík tomu možná ubudou cestující, kraje pochopí, že jim ubývají finance, respektive vynakládají je zbytečně a budou řešit zahlcení a zvyšující se náklady na opravu silnic, na… Číst vice »
No, nevím jestli některé regionální odlišnosti při nákupu regionálních jízdenek odrazuje cestující od hromadné veřejné regionální dopravy. U nás ve Zlínském kraji po minulé krajské vládě ČSSD+KSČM+Zemanovci zbyl stav, kdy v regionální hromadné železniční dopravě ubývalo cestujících… a počtem jízdenek to nebylo (bo jezdili ČD a stačilo mít jednu jízdenku)… Bylo to spíše silnou nekvalitou některých vagonů…
Axele:
Pleteš se. V první řadě byl úbytek cestujících kvůli nedostatečné nabídce spojů => dlouhé intervaly. Cestující se v první řadě zajímá o to kdy mu to jede. Když se v 9:20 podívám do vyhledávače a zjistím, že mě to jede do Hradiště až v 11, tak sednu do auta když ho mám. Už to chápeš?? Čím pojede, to začne řešit až když do toho sedne.
Pokud by to tak bylo, tak jaký dává smysl jezdit ze Zlína do Otrokovic autem, aby člověk přesednul na dálkový vlak Olomouc nebo Praha nebo Ostrava? A to se bavíme o Regionovách, které patří k tomu lepšímu co firma ČD nabídla pro regionální vlakovou dopravu
Pan jan: Srovnejte si kolik lidí jezdí autobusy a kolik vlaky. Z výsledků Vám vyjde, že krajská jízdenka je dobrá pro kombinaci bus, vlak a MHD.
Tyto jízdenky neplatí pro dálkové autobusy, které jezdí na podnikatelské riziko a dálkové vlaky, z nichž část jezdí na podnikatelské riziko a část dotuje stát.
Tedy je otázka kolik platících cestujících má opravdu zájem o jakýsi státní tarif a proč se dopravci nedomluví sami o zřízení clearingové služby. Třeba zjistili, že poptávka cestujících je malá a nemá tudíž význam.
Úbytek cestujících mohu potvrdit. IDS JMK linka S2 na Blansko, dříve lidé stáli ve špičce v uličkách, včera jsem měl svoji čtyřsedačku. Na hlavním nádraží v Brně žádné davy lidí a prázdný RegioPanter s 5 lidmi do Židlochovic. Informace o tom, že někde přestane platit tarif ČD, někde bude usměrněný nástup, někde zas jiný dopravce byli v médiích natolik silné, že to udělalo cestujícím šíleně velký zmatek. Tudíž někteří přestali jezdit úplně.
Na silnicích (z Brna na Mikulov) jsem nenaznamenal hustší provoz než obvykle. Z Brna jsme vyráželi okolo 16:00. O pracovním dnu, teď – po Novém roce.
provoz Brno výpadkovka na Svitavy taky vypadá obdobně jak před 15.12.2019
Dopravní stratégové jsou a) chytří, b) v Bŕně
Předkládáte klasické falešné dilema se dvěma možnostmi, když ve skutečnosti existuje daleko více variant, přičemž IDS JMK patří k nejlepším v ČR.
Pravda, oni někteří jiní mimo Bŕno asi až tak chytří taky nebudou. Béčko ale sedí.
Cestující jsou podle mě ochotni si za určitý komfort připlatit. > ale kolik?kde je ta hranice? Příklad Ostrava Brno na netu 119 na kase 149 flexi 175 s RJ.Takže dneska rozptyl 56 Kč již dnes u jednoho dopravce Opava – Svinov 51 Kč u Čd takže Opava Brno 170 až 226 a kde je teď ta hranice akceptovatelnosti?
Cestující nejsou ochotni si připlatit ani fň. Už před soukromnickou tsunami si dělili jízdenky u Českých drah, až ty samy byly nuceny toto zapracovat do svého e-shopu. Rozdíly oproti státnímu tarifu budou desítky korun – radši párkrát navíc kliknout než vyhodit ty prachy z okna.
Jak který cestující. Pro mnohé, zvláště na relacích, kde je železnice konkurenceschopná auto, jezdí i lidé, kteří pár desetikorun fakt neřeší a nestojí jim za to něco optimalizovat. Další skupina cestujících jsou ti, kteří na nějaké šetření nemají mozkovou kapacitu.
No, ona se jim ta kapacita v té jejich hlavičce rychle objeví až zjistí, že na zázračný „komfortní“ SJT pojedou Ostrava – Brno za 245,- Kč místo 119,- Kč na netu (= viz příspěvek Jarek) nebo Opava – Brno na SJT za 276,- Kč místo 170,- Kč na netu. To už za nějaké to pohodlíčko stojí si připlatit víc než dvojnásobek nebo cirka 2/3 navíc oproti běžné jízdence – o ten SJT bude logicky „rvačka“:-)))
Lidi s omezenou mozkovou kapacitou si jízdenku za 119 Kč na netu nekupují. Chodí k pokladně. Podobní se vyskytují i kolem Prahy, ačkoliv PID existuje už hodně dlouho, oni trvale chodí k pokladně, stojí frontu a kupují si jízdenku ČD, která je dražší, platí pražský úsek dvakrát, zatímco z automatu by jim vypadla jízdenka PID bez fronty a levněji.
To mluvíte o občasných cestujících?
O těch, kteří nemají předplatné. Jezdí třeba každý týden, ale kupují si na každou cestu novou jízdenku.
Kecáš blbostí.
Mluv o sobě. Mě si připlatit a mít klid vůbec nevadí. Nejsem otrokem slev jako většina diskutujících zde.
Bohužel v této zemi se jen tak zlepšení
dopravní techniky nedočkáme, protože by většina by chtěla jezdit skoro zadarmo a ještě dostat kafe, sodovku a oplatku.
Vždyť si připlať za jízdenku s logem státního tarifu namísto loga dopravce, jestli pak máš klid. Ale neříkej, že jízdenka dopravce je se slevou. Je to totiž naopak – jízdenka za státní tarif bude s přirážkou.
To je trochu šotoušská bublina. Já se nepohybuji moc v okolí lidé, které by zajímala doprava a o nějakém dělení jízdenek nikdo z nich nevěděl.
Mě fascinuje, jak se všichni ohánějí Švýcarskem, ale ve skutečnosti jde o to mít slovenský model – maximum nabagrovat jednomu správnému „národnímu“ dopravci a vyřešeno. Provázanost s jinými druhy dopravy, dopady na veřejné rozpočty, nebo chování dopravce je druhořadé – hlavní je zachovat SQ modré armády.
co je to SQ?
Status quo – nezměněný stav.
aha, díky.
Singapore Airlines
Vy jste jedoduchej. Znamená to a následující; lat. et seq., sq., z et sequens, et sequentes, et sequentia) je zkratka vyjadřující odkaz na několik po sobě následujících ustanovení právního předpisu, např. „ustanovení § 31 a násl. občanského soudního řádu“.
Na druhou stranu, vznik krajů byl de facto vznik knížetství pro lokální mocipány (tenkrát většinou ze spolku modrého ptáka). A dodnes, byť pod jiným symbolem, si dělají, co chtějí. ČR by měla mít max. tři kraje, země nebo VÚC. Úřady a úředníky umíme generovat jako štěpnou reakcí. A dej blbci moc, vymyslí lejstro, dej mu moc řídit dopravu, vymyslí vlastní tarif, barvu vagonu nebo i dopravní předpisy. Jednou budou všichni řídit a nikdo nebude dělat.
kdyby nebyly kraje, tak z Bojkovic budou pořád jezdit vagony typu 854, protože pražákům na MD nezáleží na mimopražských
Nesmysl, o s krajem nemá nic společnýho, naopak si myslím že by tam přestali jezdit dřív.
Krom toho většina těch „Pražáků“ pochází z Moravy či odjinud , ale přímo z Prahy jich je naprostý minimum.
@Lektor … aha, z čeho vychází Váš názor? ČD sebevědomě nabízely, že u nás ve Zlínském kraji, budou vagony typu 854 (s interiérem starším než jsem já) pravidelně jezdit do 2030.
Kolik ti je. Průměrný veka interiéru 854 je 20 let.
Tak jsem míval štěstí na ty vagony typu 854 s nejstarším interiérem. Naštěstí už u nás nejezdí
Protože už u nás nejezdí ani firma ČD, která je chtěla pravidelně nabízet cestujícím minimálně do roku 2030.
Co na tom, když je zachovalý.
Něco na tom přecijen je, proč MD objednává vnitrokrajské rychlíky Praha-Rakovník o závratných 73 km nebo zcela nekonkurenceschopné Praha-Písek, ale rychlíky Brno-Bojkovice neobjedná?
Já nepsal o rychlících. Já psal o vlaku na cca 30 km do okresního města (do okresní nemocnice, do Starého Města pro přestup na dálkové vlaky, na okresní soud, …). Zkuste si to jezdit vagonem typu 854
Za těch 30 kilometrů se vám snad …. nezapaří.
Má to společného dost. Nemůže rozhodovat o něčem a někde ten, kdo tam v životě nebyl.
prosimvás vagóny, vagóny, sedněte a jeďte
Současné kraje ČR definitivně vznikly 1. 1. 2000, první volby do zastupitelstev krajů se konaly 12. 11. 2000. Už od července 1998 přitom v ČR vládla vláda premiéra ing. Miloše Zemana. Tak já bych to s těmi knížectvími nepřeháněl… navíc současné kraje zhruba kopírují kraje z let 1948-1960 a při reformě se rozdělily původní velké kraje, které na tom byly pokud jde o spádovovost ještě hůře… např. Severočeský kraj zahrnoval území od Kadaně po Semily s krajským městem Ústí nad Labem, Západočeský kraj od Aše po Horažďovice s krajským městem Plzeň. Po rozdělení přibyla spádová centra (nová krajská města) Karlovy… Číst vice »
Zejména na západní Moravě je teď spádovost mnohem horší než v letech 1949-1960. Příklad: Dačice, Náměšť, Bystřice, Svitavy
A každý, který o spádovosti něco trochu ví, vám potvrdí, že je to katastrofa. Ostatně byl to jeden z důvodů, proč byly malé kraje v r. 60 zrušeny. Ne teda, že by ta změna byla kdovíjaké terno.
Země by byly zajímavé, ale je otázka, jestli tyto v zásadě kdysi nezávislé útvary jsou vhodné pro organizaci státu dnes. I v jejich rámci existují regiony, které by vydaly za svou vlastní zemi. Praha i Ostravsko jsou natolik jiné než zbytek že by vydaly na sou vlastní oblast. Je tak otázka jestli by neměly být oblasti Praha (až někam po Labe, Slapy a Kladno), Ostravsko (natažené až po Jablunkov), Jihozápad, která by zahrnovala zhruba Karlovsrský, Plzeňský, Jihočeský kraj a pak Vysočinu po zemskou hranici + zbytky středočeského kraje, Severozápad, který by zabíral polabí a zbytek Čech po zemskou hranici Moravy… Číst vice »
Vidíte, a ti co to dneska řídí než byli zvoleni, mluvili stejně jako Vy.
A já bych všechno státní zrušil vždyť i ten FED ve Státech vlastně není státní banka, a co armády ty bych taky zrušil , stát je špatný hospodář , tak nějaké ty žoldnéře bych sehnal, a co policie? Par bouchačů z veteránů války o Karabach mi za pár tisíc pomůže k právu. Dyť se podívejte jak funguji exekutoři, soukromá osoba, a své si přijde, barák si koupí za hubičku a ještě občas něco zbyde i na věřitele … ( ironie samozřejmě)
Byl pan docent také v praxi u koordinátora / na kraji / na ministerstvu / u dopravce a nebo to jen ryze teoretický pohled?
je to pohled ČD-mafie
No s tou poslední odpovědí má pravdu, že dává smysl se dívat pohledem cestujících nikoliv dopravců atd., aby některé lokálky přežily… Např. nevidím cílenou snahu (kohokoliv), aby okolí busového nebo vlakového nádraží/zastávky byly uklizeny, tak aby šlo zaparkovat auto… bavíme se o lokálce, tj. o vesnicích, či menších městečkách/městyses.
Ta představa, že mám auto se kterým dojedu na parkoviště, tam ho odložím a sednu do vlaku, večer zase zpět, no nevím nevím, možná tak ve velkých městech.
V čem vidíte nepraktičnost?
V nákladech třeba.
V velkých městěch už parkování zdražuje, tak je šance, že to bude výhodné i na náklady. Když má člověk dát za den parkování v centru třeba 500, tak si to rozmyslí.
Tak jasně, musí to mít pro cestujícího nějakou výhodu- nemožnost zaparkovat v cíli, chronicky ucpané silnice. Takže příměstské oblasti a dále stanice s dálkovým vlaky jako nástup na delší cestu. Finanční aspekt není důležitý; když někdo auto má, tak už neřeší nějaké sotousske úvahy o amortizaci, pojistce atd. A palivo v naší bohaté společnosti pro většinu majitelů aut zase není taková položka.
Ta představa je Vaší tužbou, nebo ji považujete za absurdní?
Kolegyně to tak dělala i na malé vsi. Dojela si autem na nádraží, pak jela lokálkou, pak přestoupila na vlak a ve městě ještě mhd. Občas kvůli většímu nákupu vynechala tu lokálku.
„Inteligencia kvocienta“
a do které patříte Vy?
Proč by měl být někde na praxi? On řeší pohled cestujícího.
Tarif přece může být jaký chce, pokud to půjde jednoduše a jednotně koupit (jeden e-shop, jeden typ automatů, atd.). Výpočet ceny a její rozpočítání mezi kraje/dopravce může vyřešit software. Transparentně.
MS:
Ty hlupáku. Docent Drdla je jeden z nejváženějších dopravních expertů v ČR, který má mnohaleté zkušenosti v oblasti řízení dopravy. Je jenom tvojí ostudou, že nejsi schopen zadat jméno pana docenta do vyhledávače a 1x kliknout a místo toho se tu tak blbě ptáš.
Ještě dovětek – pokud doc. Drdla dává za příklad právě Německo, pak by měl dodat další německý aspekt – soutěžení prakticky všech objednávaných výkonů. Tak, že v konkrétní spolkové zemi pak jezdí třebas 5 či i více různých železničních dopravců.
„v konkrétní spolkové zemi pak jezdí třebas 5 či i více různých železničních dopravců“
Proč ne, když si pro to ovšem ta „konkrétní spolkové země“ včas předem připravila půdu v podobě IDS, ale zároveň ani nezakazuje dopravcům používání i jejich vlastních tarifů, pokud je chtějí kromě tarifu IDS používat také.
Půdu v podobě IDS si pro to nepřipravila skoro žádná spolková země (viz mnou odkazovaná mapa dole v diskusi – „celozemský“ IDS má – vyjma „městských“ spolkových zemí – v Německu jedině Braniborsko).
Používání vlastní tarifů dopravců je právě v tom Německu často zakázáno.
Souhlasím, prakticky se vším, jak odpověděl pan Drdla, od nesmyslné existence pidi krajů, přes hloupé drobení páteřního systému veřejné dopravy až po logický důsledek v podobě úbytku cestujících.
Jistě – je to „voda na mlýn“ především Moravistům: čekám kdy tady s takovou krásnou nahrávkou (konečně zase) vytáhne někdo pod praporem s „kostkovaným vrabcem“ do boje za obnovu zemského zřízení …
Ale že „drobení páteřního systému veřejné dopravy“ hloupé je, o tom není sporu.
Už jsem tady. 😛
Ať se pan docent nezlobí, ale návrat vlaků pod centrální objednávku je naprostá pitomost. Stačí se podívat na Slovensko.
Mínusáře bych poprosil, aby mi osvětlili výhody slovenského systému.
Zkuste jít na Slovensko propagovat našich 14 systémů. Budou pak tak dlouho přemýšlet který z nich je nejlepší, až se z toho zblázní.
Takže zůstanou u jednoho, který je horší než libovolný z těch 14.
věc názoru
Já si myslím, že tomu tarifnímu chaosu se přikládá větší význam, než to ve skutečnosti má.
Dostáváme se tady postupně do stavu, který už na Západě je nějaký ten pátek: na dálkovku se lístek kupuje jako na letadlo (dopředu a na konkrétní sedačku), zatímco na místní dopravu v automatu nebo u průvodčího, a tyhle dva systémy jsou více-méně nekompatibilní.
Navíc většina cestujících hobluje jeden svůj dojížděcí úsek pořád dokola, takže to že v nějakém jiném kraji je systém nastavený jinak je vůbec netrápí, protože tam vlakem stejně nikdy v životě nepojedou.
Tak pravdou je, že občasné cestující ta nejasnost odrazuje. Háček je v tom, že se skutečný rozsah změn v jízdenkách se přehání, což je IMHO dílo zejm. těch naštvaných zaměstnanců nebo fanoušků ČD, kteří přišli o práci (nebo o svoji modlu) na úkor levnějších železničních (či jiných) dopravců.
„Navíc většina cestujících hobluje jeden svůj dojížděcí úsek pořád dokola, takže to že v nějakém jiném kraji je systém nastavený jinak je vůbec netrápí, protože tam vlakem stejně nikdy v životě nepojedou.“
Ano netrápí je to protože než by studovali co kraj to jiný systém tak prostě jedou autem, jestli toto považujete za pokrok tak já ne.
Nevím jaké lidi máte okolo vy, ale lidi co znám já pojedou autem a ani je většinou nenapadne, že by měli jet vlakem.
Já neznám nikoho, kdy by si řek že pojede na výlet nebo dovolenou vlakem. Každej koho znám já je rád, že si v 18 udělá řidičák a na vlak do smrti vzpomíná jako na něco co už zažít nepotřebuje.
A pak znám druhou skupinu lidí, kteří do školy dojížděli ne vlakem, ale autobusem, a ty vlakem nejezdí, protože mu nerozumí (neumí otevřít dveře, koupit si lístek atd.)
Jo, to že někdo neumí jet vlakem mně taky dostává. Radil jsem jednomu člověku, že z Kladna do Prahy-Řep to má vlakem mnohem rychlejší než autobusem, jenže dotyčný právě jen řekl že to vlakem neumí, neví kde se kupuje jízdenka (vysvětlil jsem mu že je to ta stejná jako na autobus), jenže pak ještě vyšlo najevo že je třeba přestoupit v Hostivici (jaká hrůza), a to byla konečná. Prostě cestování vlakem je složité a člověk na to musí být inženýr.
Když jsem dřív doporučoval přesednout z auta na vlak na delších cestách, tak mě kamarádi často řekli, že vlakem nepojedou, protože ve vlaku šéfují divní lidi (myšleno ve vztahu k ponižování cestujících ze strany železničářů) – a právě tento faktor „jsem nádržák, kdo je víc“ – by šel změnit nejlevněji, ale bude trvat dlouho než pokaženou pověst (regionální) železnice zaregistrují ty 2/3 národa, které regionálním vlakem nejezdí.
Kdo chce,hledá způsoby.Kdo nechce,hledá důvody.Takže asi tak
V.I.L ?
My jezdíme. Necháme se někam odvézt s kolem, ujedeme třeba 1000 km a pak se vrátím z jiného místa, než jsme vystoupili, zpátky. To je dovolená. A o víkendech tak jezdíme na výlety. Bydlíme na hranici dvou krajů. Přesedání nebyla žádná hitparáda, ale bude teď ještě menší. Navíc spojů za hranice kraje ubylo. S ohledem na to, jak bývalo těch pár míst pro kola v rychlíku vyprodaných třeba týden dopředu, asi nejsme jediní, kdo to tak dělá. Prostě znáte špatné lidi. 🙂
Nemyslím, že by nepravidelné cestování o víkendu mělo mít přednost před dojížděním o pracovních dnech za obživou/doktorem/školou/… Myslím to z pohledu co má mít prioritu při rozdělování našich daní na dotovanou veřejnou dopravu.
To asi nemá, jezdíme i ve všední dny. Má reakce byla na to, že tu někdo psal, že nezná nikoho, kdo by jel vlakem na výlet nebo dovolenou, že maximálně někdo dojíždí jen tu svou jednu trasu a nezajímá ho, jak je to za hranicemi kraje. No, a některé víkendové vlaky jsou vyloženě výletní. Když už se vypravují, mají mít nějaký smysl, aby je lidi využívali, ne jen čárku v jízdním řádu, že o víkendu jezdí vlak tam a tam 4x. Když jeden v nesmyslné časy, tak ať raději nejezdí.
Jasně, taky používám vlak i v létě a to na trasách kam normálně nejezdím… Ono se ale asi hodně špatně odhaduje poptávka po veřejné dopravě od nepravidelně cestujících turistů
Naplánovat přestup 90 minut na zastávce bez čekárny a možnosti se schovat a bez otevřené hospody poblíž, to se dá odhadnout výborně. Tam nikdo nepojede. Pak je prostě ta otázka, k čemu takový spoj je?
Zajímavé je, že to moc nekoresponduje s faktem, že čím dál méně lidí má v 18 řidičák … (což může souviset třeba i s tím, že čím dál méně lidí bydlí na venkově, je to drahé, ve městě stejně není auto kam strčit atd.).
Podle mě hodně lidí odrazuje od cestování vlakem nedostatečná peronizace našich zastávek a nádraží.
Rozhodně ten stav není ve všech „západních“ zemích, např. ne v Rakousku či Švýcarsku, kde IDSkové jízdenky platí (snad vyjma malých drobností) v rámci příslušné oblasti i v dálkových vlacích.
Problém je spíše v tom, že při zmiňované „velikosti“ našich krajů je velice pravděpodobné, že i ten každodenní cestující hoblující jednu svou trať hranice mezi kraji přejíždět musí a tudíž ho různé krajské tarify trápit mohou.
Škoda, že v rozhovoru nedošlo na praktická témata… Konkrétně např. jak spočíst reálnou výši dotaci pro dopravce (mluvím o převládající formě, kdy dopravce inkasuje tržby, které však nepokrývají náklady a přiměřený zisk, takže zbytek dopravci zaplatí stát nebo kraje). Evidentně je silné podezření, že např. ČD švindlují. Leo Express kouzlil tak moc s dotacemi až to přehnal. U RGJ si nejsem jistý poctivostí vzhledem k tomu jaké čachry vyváděl jeho vlastník daňovými optimalizacemi (patrně zneužil korunové dluhopisy)… A Arriva prý někdy zapomíná na černé pasažéry. Ze zdejšího rozhovoru s hejtmanem Plzeňského kraje cituji: Mluvíte o nepřehledném účtování slev v dopravě.… Číst vice »
celý rozhovor: https://zdopravy.cz/hejtman-chceme-v-krajskych-vlacich-svuj-tarif-nemame-kontrolu-na-prijmy-35329/
„Doporučoval bych model Švýcarska, kde je sice více dopravců a více integrovaných systémů, ale cestující tím není nijak postižen.“ Čímž dochází k upřesnění nadpisu článku, který by někteří (kdo by si pak článek nepřečetli) mohli předpokládat, že nositel názoru si myslí, že by neměl být větší počet integrovaných systémů. “ Pokud chcete znát čistě můj názor, pak u páteřní dopravy, kterou železniční doprava je, by si objednávka zasloužila návrat na celostátní úroveň. Oblast autobusové linkové dopravy by na úrovni krajů mohla zůstat.“ = Pravděpodobně by ubylo tratí s osobní dopravou, protože MD by mohlo říct „tohle nepovažujeme za páteřní trať,… Číst vice »
Pravděpodobně by ubylo tratí s osobní dopravu, ale k tomu je potřeba dodat, že udržování provozu na řadě takových tratí už je spíše snahou o politické body než o nějaký velký užitek. Provoz na takových lokálkách většinou není rychlější a v přepočtu na převezeného cestujícího není ani levnější, ani ekologičtější než silniční alternativa. Je otázka, zda by nakonec centrálně plánovaná železnice nepřinesla v boji s IAD víc užitku i za cenu zastavení provozu na některých tratích a pádu některých místních vazeb, protože úloha železnice v následujících desetiletích bude spíše na středních a delších vzdálenostech.
„protože úloha železnice v následujících desetiletích bude spíše na středních a delších vzdálenostech.“
Ale také na příměstských trasách, kdy takříkajíc, v Brně lépe vědí, jakou mít podobu příměstské dopravy okolo Brna, než jak by to věděli centrálně na pražském ministerstvu dopravy. Totéž např. v Liberci (srov. rozdíl s původními „lokálkami“ směr Tanvald či Frýdlant vs. tím, co tam po cílené snaze Libereckého kraje vzniklo) i jinde.
Železnice jakkoli plánovaná by s IAD měla spíš spolupracovat než bojovat.
Přesně!!!
A nemělo by tomu být naopak?
Myšleno tak, že IAD spíše měla spolupracovat s železnicí. Ale jak to chcete řešit?
Mapa dopravních spolků („IDS“) v Německu viz (srov. s počtem a vymezením spolkových zemí) https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f3/Karte_der_Verkehrsverb%C3%BCnde_und_Tarifverb%C3%BCnde_in_Deutschland.png.
K argumentaci o „páteřnosti, a proto vhodnosti celostátní objednávky“ pro železnici ještě dodám – právě páteřní železniční spoje (= rychlíky) jsou i nyní objednávány „celostátně“ ministerstvem. „Nepáteřní“ a příměstské“ spoje nikoliv. Tzn. argumentace „páteřní železniční spoje by měly být objednávány na celostátní úrovni“ je IMHO naplněna již v nynějším stavu.
Je nesmysl srovávat ČR s Německem, to je to samé jako srovnávat nás s Lucemburskem. My se můžeme srovnávat s Rakousem, Švýcarskem, Holandskem apod.
Nebo s Bavorskem 😉
Tvar republiky a jeji velikost dává ČR ideální předpoklad uplatnit zde centrálně koordinovaný dopravní systém, tvořený všemi (existujícími a potenciálními) dopravci s jednotnou fiskální politikou železniční dopravy. Chybný je koncept 14 krajských „dopravních pískovišť“, vzniklých z jednotné železniční sítě. Nově nepromyšlěně vytvořená atomizace bude mít konsekvence, které zatím mnohým ještě nedocházejí. Rozdělení bylo chybou, která se bude složitě a těžko napravovat.
http://spravnimapa.topograf.cz/
Dobrý den, to co navrhujete funguje kde, ve které zemi?… ptám se na ten „centrálně koordinovaý dopravní systém tvořený všemi (existujícími a potenciálními) dopravci s jednotnou fiskální politikou železniční dopravy…. je divné, že Vám vypadly ostatní druhy dopravy – busy, mikrobusy, MHD, P+R, automobilová spolujízda … které každý normální cestující zvažuje spolu s železniční (regionální a dálkovou) dopravou… Váhám jestli počítat s leteckou dopravou, která v podmínkách ČR konkuruje spíše mezinárodní dálkové dopravě.
Ti se uintegrují k smrti.