Ropid a IDSK: situace s čistotou vlaků v Pražské integrované dopravě je tristní
České dráhy plnily ukazatel maximálního stáří vlaků jen ze 60 % namísto požadovaných 80 %.
Cestování vlakem v rámci Pražské integrované dopravy (PID) je velmi často zcela mimo požadované standardy, které mají České dráhy i další dopravci plnit. V rámci pravidelného vyhodnocení standardů kvality to uvedly ve společné zprávě organizátoři dopravy Ropid a Integrovaná doprava Středočeského kraje (IDSK). Bez problému je podle zprávy jen hodnocení vlakového personálu a podíl nízkopodlažních vlaků.
Organizátoři dopravy ve své zprávě uvedli, že na železnici pokračuje „setrvalý stav, kdy je nedostatečně plněna část indikátorů týkajících se jak oblasti provozu, tak vozidlového parku“.
Problémy se týkají zpoždění způsobených modernizací tratí i předepsaného řazení. Podle dokumentu České dráhy plnily ukazatel maximálního stáří vlaků jen ze 60 % namísto požadovaných 80 %.
„Problémy přetrvávají zejména u jednotek řady 471 CityElefant, kterých je s ohledem na probíhající modernizace a opravy vyšších stupňů v kombinaci s vysokou turnusovou potřebou dlouhodobý nedostatek, což se projevuje zejména v přepravních špičkách, kdy mohou být některé vlaky vedené ze Středočeského kraje do Prahy pouze jednou jednotkou namísto dvou. Řazení není dlouhodobě dodržováno i na některých linkách spěšných vlaků,“ uvedl Ropid ve své zprávě. V závěru loňského roku dopravce řešil například výpadky jednotek kvůli prachovému sněhu.
Ropid označil za naprosto tristní také situaci v oblasti čistoty vozidel. „Zejména jednotky 471 CityElefant jsou častým terčem útoků sprejerů, jejichž vlivem se pohybuje plnění čistoty vozidel na úrovni cca 70 %, což je pro středočeské cestující trvalým průvodcem při jejich cestách těmito jednotkami po středních Čechách. Neuspokojivá situace je i v hodnocení funkčnosti vozidel, velice často se vyskytují závady především na toaletách,“ uvádí Ropid.
Podle Českých drah má vandalismus dopad i na nasazování vozidel. „Graffiti je zásadní problém. Během pár minut dokáží vandalové vlak celý posprejovat. My ho pak musíme na delší dobu vyřadit, abychom ho vyčistili. V provozu pak takto poničené vlaky logicky chybí, což s sebou nese sekundární dopady v podobě změn řazení, malé kapacity souprav a tak dále. A to nemluvím o milionových škodách,“ říká mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová.
Zlepšení u trati do Benešova
Za nepořádek mohou hlavně cestující, obraty ve stanicích jsou naplánovány objednatelem tak, že není šance vlak uklidit. České dráhy navíc nedávno ukázaly, jak může vypadat jednotka 471 poté, co někdo na toaletě způsobí požár.
Berounská trať @trat171 je dnes smutné místo – požár v jednotce CityElefant založil kdosi na WC. Jednotka je poškozená a bude nám všem chybět.@PIDoficialni@StredoceskyK#ohendovlakunepatri https://t.co/ufA3enz2T4 pic.twitter.com/jyowYE8Ni3
— České dráhy (@ceskedrahy_) March 4, 2023
Bez větších problémů je naopak hodnocení vlakového personálu, pozitivní je vysoký podíl bezbariérových souprav (více než 88 %), s ohledem na probíhající modernizace infrastruktury se bude navyšovat i počet bezbariérově přístupných stanic a zastávek.
Provozní ukazatele ovlivňuje stav drážní infrastruktury, především vliv plánovaných výluk i mimořádných situací. Negativně se zde projevuje zejména vliv optimalizace železničních tratí v úseku Praha-Smíchov – Praha-Radotín a Praha-Vysočany – Mstětice.
Naopak trať ve směru do Benešova u Prahy po dokončení stavby vykazuje výrazné zlepšení jak přesnosti provozu, tak plnění odjetých kilometrů (zejména v celkovém plnění, kam se započítává nejen vliv viny dopravce, ale i právě vliv infrastruktury, který není možné ze strany dopravce zásadnějším způsobem ovlivnit).
Kompletní přehled plnění jednotlivých ukazatelů ve 4. čtvrtletí (ke stažení zde)