Ropid a IDSK: situace s čistotou vlaků v Pražské integrované dopravě je tristní
Jednotka 471.060 v barvách PID. Foto: David Maštalíř
České dráhy plnily ukazatel maximálního stáří vlaků jen ze 60 % namísto požadovaných 80 %.
Stačil by vnitřní a venkovní kamerový system, tam kde je, je po vandalismu, např.Švýcarsko, Slovensko..
Sáhnout do svědomí by si měli zejména někteří strojvedoucí ČD, u kterých jsem si jistý, že se sprejery minimálně spolupracují. Jak si jinak vysvětlit nápisy „vyšší platy strojvedoucím“ a tagy na stanovišti na 471 na roletce zevnitř, kam se člověk bez přístupu nedostane?
Přeci musí existovat statistika, kde nejčastěji dochází ke sprejerství. Chápu, že ostraha je drahá, ale proč to ČD někde dokážou. V Kroměříži je ostraha celou noc a to nikoli pro halu žst. Ta je uzavřená. Ostraha hlídá vozidla. Celou noc se pohybuje v kolejišti. Počet případů sprejerství je díky tomu minimální. Proč to nezkusit v Berouně, Nymburce atd? Opravdu nejde čistit čmáranice v interiéru v noci v těchto stanicích. K tomu přece nemusí na ONJ…
Dokud nebudou sprejeři opravdu tvrdě trestáni, nepřestanou ničit jejich čmaranicemi vozy.
Stačilo by po nich vymáhat náklady na čištění, pokuta za výpadky poškozených jednotek/vozů z provozu atd.
Náhodným vylosováním jednoho z X se moc nezmění. Důležitější by bylo pochytat jich víc, trestat pokud možno většinu pachatelů. To je daleko účinější než exemplární tresty
Nejlepší trest je práce. Bohužel tohle se u nás moc neumí.
Nejlepším odpuzujícím řešením je ty graffiti sundat hned jak se objeví. Je to náročné a i složité, když je málo jednotek, ale funguje to. Metro se tím také zbavilo silného tlaku (i když útoky pořád jsou). Tím machři vyhodili prachy za spreje a přestane je to bavit. Naopak pojízdná výstava je silně motivuje.
Bohužiaľ, jediné overené riešenie je okamžite akýkoľvek poškodený voz sťahovať z prevádzky, bez kompromisu. Krátkodobo to bolí a znie to šialene, keďže tie výpadky sú iniciálne veľké. Ale odbúrava to motiváciu sprejerov sa „realizovať“ – nikto z nich to nerobí aby to potom bolo v premávke povedzme dve hodiny. Keď tá motivácia zmizne, bude masívne klesať aj počet poškodení vozidiel. Ako case study dobre poslúži Stockholm kde v 90. rokoch mali masívne problémy s vandalizmom, až kým neprešli na zero-tolerance policy a výrazne to kleslo. Iste, nebolo prijemné keď na linke s 10-minútovým intervalom cez stanicu prešla služobná jazda v… Číst vice »
* príliš dlho 🙂
Pokud sprejerům dáte moc vyřadit kdykoliv jakékoliv vozidlo z provozu, tak tím jejich motivaci spíš posílíte.
Prax z celej Európy dokazuje že to nie je pravda. Ani to logicky nedáva zmysel. Sprejeri predovšetkým chcú svoje „dielo“ vystaviť.
Není to pravda. Jim nejde o vyřazení z provozu, ale naopak o „naparování se výsledkem“. Když to nikdo neuvidí, nemá pro ně smysl to stříkat. Čím menší popularita, tím méně útoků.
„sťahovať z prevádzky, bez kompromisu“
Už vidím, jak bez kompromisu radostně přijímáte hlášení na nástupišti, že váš spoj je bez náhrady zrušen. A kraj nekompromisně nepožaduje pokutu za neodjetý spoj.
Už jsem včera viděl i Elefanta S novým PID pocmaranyho
Kdyz japonci dokazou od prijezdu vlaku do stanice, nechat lidi vystoupit, vycistit vlak (samozrejme je tam mnohem vice cisto nez u nas), nechat nastoupit a vypravit vlak zpet za 12min…
Troufam si rici, ze vysypat kose a utrit tyce a stolky by se zvladnout daly…
Jen oni maji 2-3 lidi na vagon…
Nejhorsi je, ze ani kamerovy system se miji ucinkem a neslysim nikde kolik lidi takto policie uz resila?
To je problém toho, že tu není lidi jako v bývalé železniční policii a kdo by to dnes chtěl také dělat
Tak Arriva to nedokáže ani za 2h ve stanici
ČD také ne.
Martine, četl jste vůbec článek? Tématem není otření stolků a vysypaní košů. Problém je někde jinde.
Jo, když na to stát od devadesátek my víme co, tak se není čemu divit, ale byl bych nerad, kdyby mi sáhli na motoráky řady 854 na trati 070
Zmíněné motoráky počmárané vidět nejsou, je to doména souprav CilyElefant. Asi je odstavují na nevhodných místech, bez jakého koliv střežení.
Přesně tak, například v Berouně stojí jednotka v noci úplně mimo nádraží v úplné tmě. To mi přijde jako by to tam těm sprejerum stavěli schválně. A další věc, na místech kde se to stává nejčastěji, tak si tam na ně počíhám. Když se rozkrikne, že se jich pár chytilo a zaplatí škodu, mohlo by je to odradit
Takže vás sere, že neprobíhá modernizace, ale budete protestovat, když vám šáhnou na 50 let staré vraky.
To jako vážně?
Ano prosim, cetl… ja vim, jen jsem zminil i jiny problem s cistotou, ktery je take v clanku naznacen.
Cituji:
Za nepořádek mohou hlavně cestující, obraty ve stanicích jsou naplánovány objednatelem tak, že není šance vlak uklidit.
Praha je zřejmě nejvíce a nejhnusněji posprejované evropské hlavní město. Mimo nevelké historické centrum mi připadá jak ghetto, a to právě díky sprejerům. Je tudíž nasnadě, že se tento druh vandalismu nevyhne ani železnici. Proti sprejerům by bylo záhodno značně přitvrdit. Takové štětiny se solí vystřelené do zadnice by dokázaly divy.
Berlín je více posprejovany
Na Twitteru se pan Borecký dušuje, že policejní prezident dal do sboru jasně najevo, že musí konat a ve spolupráci s ČD a Středočeském krajem připravují opatření, která to zlepší. Ale jak by řekl klasik: „Je to hnus velebnosti“
https://twitter.com/BoreckPetr/status/1633450185182330880?t=vKMVWkB2etda_Ceeovhzbw&s=19
O té hnusné věci mi ani nevykládej, po tom co provedl bych mu udělal oběhnout 20x Prahu, ale asi by to nedal, alespoň by bylo o dalšího člověka typu Radovan Steiner méně
Policie na to nemá lidí 🤢, ke konci roku spousta lidí odešla. Takže to bude jen tak na oko. Udělá se nějaká akce, nafotí se to s veliteli 😁 a vše bude zase při starém.
A aby to hlídala nějaká bezpečnostní agentura ( i když u SŽ se o něco pokouší ), na to nejsou lidi a prachy. Těch míst na hlídání souprav by bylo moc. Ale uvidíme, co vymyslí 😉.
Já bych chtěl jen poznamenat, že počmáraní elefanti nejsou hnus jen pro cestující, ale i pro vlakové čety. Strávit dvoudenku v tomto krásném prostředí je fakt za odměnu.
Úplný souhlas. Čistota pracovního prostředí, zde tedy prostoru vlaku, ale i vozové skříně, zásadně ovlivňuje pohodu zaměstnance i cestujících. Musí to být řehole strávit v tom humusu 12 i více hodin … Dělají to lidi a zvláště na příměstské dopravě, pozoruji vzestupnou tendenci vandalismu a neúcty ke společnému prostoru. Jako řešení se jeví kamerový systém a represivnější přístup … ale aby to potom byla ještě demokracie, nebo jak to nazvat ?
Kamerový a represivní systém je východní řešení, západní řešení by spočívalo v tom to udržovat čisté. Lidi se v čistém prostředí obvykle chovají čistě.
Češi národ prasat a debilu
Nezmysel, nezmysel, nezmysel. Problémy s grafitmi mala celá Európa, nie je to vecou „národa“, ani západu vs východu. Broken window theory naozaj platí a je to preukázané na tisíckach miest.
Ešte aj tak plesnivý dopravca ako ZSSK (ktorý nezvláda ani bežné prevádzkové čistenie) dokázal potlačiť vandalizmus promptným odstraňovaním rôznych tagov a podobných hlúpostí (hoci oni to robia tak nejak selektívne, že nové vozy čistia a staré nechávajú jazdiť v akokoľvek úbohom stave :D).
Lidi jo.
Divil byste se, jak i to čisté prostředí jsou někteří naši spoluobčané schopni zasvinit. I ty pantografy byly kdysi nové a čisté.
I ve švýcarsku jsou spoluobčané, kteří ty vlaky zašpiní. Ale pokud se to uklidí zavčasu, tak té špíny nepřibývá. Pokud ne, tak už se kultura cestování posouvá a i lidé co by se jinak chovali čistě se čistě chovat přestanou.
Omyl. Pamatuji si směnu kdy jsem jezdil s ešusem čerstvě po nějaké větší opravě. Vše nově natřeno, ještě to vonělo novotou. Při každém pobytu ve stanicích jsem se s hrůzou díval do zrcátek jestli nepřijdou sprejeři. Naštěstí mě ten den nepřišli, ale co myslíte? Do týdne to bylo počmárané zvenku i zevnitř jako ty ostatní ešusy…
Leda vrátit tzv. švestky, až by dostávali pravidelnou pendrekovou masáž, tak by toho nechali
Oni byli ve finále spíše k smíchu, ale pořád to byl veřejný činitel, jednající ze jména zákona. Složka která na železnici dnes zoufale chybí. Státní nebo městská policie má jiné případy k řešení a minimální znalost prostředí dráhy.
Nám blízké Slovensko je na tom o dost lépe – Železníčna polícia tam šlape a běžte se tam podívat na velká nádraží. Jsou čistá a prostá podivných individuí.
Švestky? Co s tím bude dělat dopravní policie? Od toho je pořádková. A namísto mlácení pendrekem (haha, vybali si Mirka, byl snadnější oběť) a trestů bez soudu je poslat na veřejně prospěšné práce.
Je to skoro takový hnus jako celovozové reklamy, které si někteří dopravci dávají na okna dobrovolně.
Ale naopak u V6b makaj dráhy na 530% a to už jsou nějaká čísla 🙂 🙂
Z tabulky plnění standardů dole:
Stáří vozidel: ČD – 21,5; Arriva 5,75; KŽC Doprava 3
To si z nás na ROPIDu dělají p*del? Za mě tedy rozhodně raději dvacet let staré elefanty (regionovy jsou podle tohoto měřítka také asi novější, když jsou noví mravneci), kdyby se pravidlně udržovaly, než vozy 845 a Mravenci s neduhy mnohem starší koncepce.
Která vozidla u ČD prodlužují tolik to stáří vozového parku? Přeci jen, regionovy jsou snad 2005 – 2010, reko 854 taktéž, Elefanti jsou snad 2000 až 2013… Tak kde se vzalo to číslo 21,5? Jestli má Arriva necelých 6, tak ČD budou mít max 18… Nebo těch šukafonů jezdí opravdu tolik?
Fakt je, že dál od Prahy těch šukafonů ještě pár jezdí (ale i S65 v Praze? Ale víkendovému KŽC na téže trase se to nepočítá). Pak možná nějaké ty rychlíkové Bdt a spěšňákové honekry. Jenom se divím, že když se u 845 a Desira výměnou sedaček a polepů vyrobilo nové vozidlo, že to ČD neudělaly také, mohly obnovu vozového parku provést docela levně.
Hlavně Arriva nemá necelých 6, i jejich Desira na ML jsou cca 20 let stará. Ten kdo tohle vycucal do tabulky pro veřejnost měl asi hezkou dovolenou…
A počítá se rok výroby, nebo rok modernizace? Něco bylo vyrobeno v roce 1968, je tomu 55 let, jen to prošlo výměnou motoru a interiéru.
No právě. A u Desir a 845 myslím nedošlo ani na tu výměnu motoru, a u Desir byla i ta modernizace interiéru dost omezena. Smysl takové vozidlo sice mít může, ale vydávat to za fungl nový stroj, o dvacet let novější, než modernější elefanty, to je chucpe.
Podle mě počítají i zálohy, to by ale i KŽC mělo víc se záložními 810 pro S34
Ono někdy stačí vidět, kdo se ve vlacích PID pohybuje. Už tušíte, že někde na trase bude ubytovna, když slyšíte bulharštinu a jiné, ale to je to nejmenší, ti bordel nedělají, jen jedou ze stavby a podle toho vypadají. (Přesto dceři byste asi takové večerní cestování rozmluvili.) Jaké prostředí (jako např. nádraží Smíchov a jeho okolí), i taková klientela. Zvláště ve večerních spojích výskyt pořvávajících opilců nebo fetek bohužel dost nadlimitní. Lze jen potvrdit i to, že jenom kvete i čmárací vandalismus, v CityElefantovi to ve dne vypadá jako v noci, z oken není vidět vůbec nic… Bezpečnostní agentury asi… Číst vice »
K Lítačce jde uplatnit časový doplatek ČD, pokud někdo opravdu chce.
Platí to sice u jediného dopravce, ale zase kromě ČD má v PIDu 1. třídu jen RJ na lince R23.
Tím dohanime tolik chtěné západní standardy – na západ od nás je to naprosto běžná věc, že jsou městské a příměstské jednotky posprejované pěknými grafitti ze všech stran – jako příklad uvedu celodřevěné Hlavní nádraží v Kodani – tam jsou vyzdobené úplně všechny a nikdo se nad tím jak jak zásadně nepodivuje, to samé Berlín, Hamburk, Paříž a ostatní větší a velká města v jádru Evropy… Mně je 40 – takže předpokládám že tahle stě to chtěli, pro to jste cinkali klíčenka na Václaváku před 34 lety v roce 1989 ( to mi bylo 7 let) – tohle je ten… Číst vice »
40? No to snad ne…
Jasně, co jsme si vycinkali to máme, že? Před sametem přece nejezdily zvandalizované vlaky, že?
Na druhou stranu expresy byly na zapadní hranici vždycky včas a dalo se nažrat i z podlahy na WC. Že s nimi nemohli jezdit cestující, kromě zápaďáků, komunistů a STB je vedlejší. Dřívbylolíp.
Zlaté časy příteli. Míval jsem známého, jezdil i za komunistů v osmdesátkách „pařížákem“ 250/251, služebně do Frankfurtu. Vždy potkával po cestě uklízečku v zástěře DB, s akuvysavačem, utěrákem a pytlem na odpadky. Vystupovala/nastupovala v Schirndingu …
Dnes, už i v Německu milá vzpomínka.
No jo, děda byl Baťovák, dělník a bylo mu to plat prtné, pomstili se jeho ženě, tahala pneumatiky v gumárnách. Jedno dítě muselo zůstat v republice jako rukojmí.
Jen tehdy nebyly spreje.
Nejezdily. Pamatuje snad někdo před rokem 1989 zmalovaného žabáka, či jakýkoliv vagon? Zažraná špína bylo něco trochu jiného a extrémů typu páteční Laborec z Prahy na Slovensko, či výlet sparťanských rowdies do Banské Bystrice zase tolik nebylo.
Tehdy se sice nesprejovalo (byly za socíku vůbec.k dostání barvy ve spreji?), ale nožíkem rozřezat sedačku nebo vyrýt nápis případně ukopnout stolek atd. to nebylo nic mimořádného.
Cestuji pravidelně a tak špinavé a zničené soupravy jako Elefanty uvidíte leda tak na Balkáně. Neříkám, že západní standard je luxus, ale rozhodně to tam takto nevypadá, to je lež.
Tak se jeďte nejen podivat- ale použijte i ty vlaky a metro… Viděl jsem to na vlastní oči a mám to vyfocené právě pro ty jedince – co nevytáhly paty z vlastní obce a stále zaslepeně fanatický tvrdí jak je to na západ, sever i jih lepší než u nás…. Ostatně to co donedávna jezdilo v Hamburku za šroty, to byla vážně ostuda, a ty vraky co jezdily donedávna v Berlíně v U-Bahn i S-Bahn – ten strasnej smrad a priserna- našinci nepredstavitelna- špína ve stanicích se slovy ani popsat nedá…
Nevím kam jezdíte vy, ale mě praští do očí ten rozdíl když desiro z Děčína do Rumburku přejede hranici s Německem. Najednou venku čistěji, méně bordelu i šmáranic… A to je bývalé východní Německo (tedy to zkažené bolševismem).
Tvl, ohánět se tu cinkajícíma klíčema a zároveň levnýma letenkama, s možností se tam vůbec podívat, chce hodně silný žaludek. Vy tam létáte, když to máte takhle zmáklý, kvůli čemu? 🤔
Abych začal vážit toho co máme doma v ČR – to mi opravdu hodně otevřeli očí…
Létám tam na víkendy a na krátké pobyty 3-4 dny… Za ty směšný peníze – doslova pár €€€ – bych byl blázen, kdybych nezáleželo podívat, ubytko online za pár €€€..
Díky za zbytečný bordel ve vzduchu, hlavně že to máte levně. 🙂
Tak v rámci vzpomínání na staré časy zajdi na fízlárnu na dvoudenní výslech.
Hlavně netvrďte, že tam létáte kvůli tomu, abyste se utvrdil v tom, jak jsou tam na tom špatně. A komu tím pomůžete? ….😆
takhle mladej … a uz takhle zapsklej?
se sedmi lety keca. je to senilni geront.
Nekecám – ale díky pár výletu už jsem prozřel….
mozna vitana prilezitost si doplnit vzdelani…
https://www.csfd.cz/film/8553-proc/prehled/
A kdyby necinkalo tak co? Česko by bylo podle vás ostrůvkem socialistického ráje a blahobytu? Proberte se. Leda tak bolševický skanzen a vazalský stát rusů jako třeba Bělorusko. I s odpovídající životní úrovní. Děkuji nechci, jsem rád že se jak vy říkáte „cinkalo“. A mimochodem, do kolika z těch zemí co jste navštivil byste se podíval za socíku? 😀
Běžně lze doplatit rozdíl mezi obyčejným jízdným do 1. a 2. třídy. To platí už nejméně 2 roky. Viz některá ze změn SPPO. Takže třeba Praha-Kolín přes Český Brod vychází doplatek na 37 Kč.
Vite, co nepochopim ja? Proc ty kamery ve vlacich davno uz nejsou. Bral bych, kdyby to bylo kvuli penezum. Ale jestli jsou penize napr. na nove natery PID (mimochodem vypadaji fakt HODNE podobne jako ruske vagony), proc nejsou na kamery? Pan Bednarik, predchozi generalni reditel CD, rikal v jednom rozhovoru kdysi, ze drahy davaji za vandalismus MILIONY korun rocne. Proc ty penize tedy CD neinvestuji do kamer ve vagonech? Ci at je na kazdem vagone jeden pruvodci? Vzdyt ty elefanty jsou fakt v hroznem stavu…. a ja se osobne se v elefantu na vetsinu zachodu vylozene stitim jit. :-/ A… Číst vice »
lenost a neschopnost cd, to je jediny duvod proc tam kamery nejsou.
Co když se jim to ani nevyplatí roky instalovat za draho kamery, když se začnou za chvíli Elefanty vyrazovat
Ono k čemu jsou kamery když sprejer je zcela zahaleny a zmizí než prijede policie
Kolik zcela zahalených cestujících potkáváte ve vlaku?
Zahalená potava v kapuci, v černém… osožáci „zpracovali“ jeptišku, odpovídala popisu hledané osoby. Sprejer uměl běhat až moc dobře, nechtělo se jim.
Za covidu všichni 😀
I po těch letech by byl City Elefant naprosto super vlak, pokud by jednotky nebyly cílem partičky omezených kr*plů, co z něj dokážou udělat nechutný doupě.
Za poslední rok a půl se mi zdá, že se situace stále zhoršuje a větší počet jednotek ji nevyřeší. Prvně by asi pomohly kamery do vlaku a pak holt série cílených zátahů, kdy by ti největší p*tomci skončili v poutech.
Víc než restrikce a kamery by mohlo kdyby ČD ty vlaky čistilo a člověk se nemusel měsíce dívat na ty stejné tagy.
Ono se čistí, ale těch vlaků není nekonečné množství. Ale fajn, tak se každý den několik souprav odstaví na vyčištění a nebude mít co jet, vlaky se odřeknou a nadávat budete také…
Tak se vlaky pošlou do provohu, aby čmáralové měly bezplatnou reklamu.
Odstavit aby čmáranice nebyly vidět, to by dávalo smysl a čmárala mohlo odlákat.
Jenže to z 60 elefantů vyjede 20…
A jak často se to čistí? Tedy po jaké době od objevení prvního tagu dojde k jeho vyčištění, pokud je to několik dní, tak je to špatně. Můj odhad ale je, že to je několik týdnů ne li měsíců, podle toho jak staré ty tagy jsou. Čistit interiér se může mimo špičku a v noci.
Vyčistění proběhne jen za jednou za několik měsíců, a to jak exteriéru, tak interiéru.
A to si myslíte, že za těch pár hodin to vyčistíte? To opravdu ani omylem…
Ani neopláchnou antigraffity nátěr?
A jak si myslíte že to dělají v metru. Odstaví soupravu na několik dní? Pár tagů se za pár hodin vyčistí v pohodě. Pokud si necháte prokreslit celý vlak, pak vám to samozřejmě zabere mnohem déle.
Pozeráš sa na to krátkodobo. Áno, z úvodu by to viedlo k masívnym výpadkom (ktoré by btw mali dopad aj na tých sprejerov – čo by im tiež trochu prehovorilo do duše). Ale skúsenosti z celej Európy potvrdzujú že ak graffiti aktívne čistíš, tak ich počet masívne klesne, lebo skrátka nie je motivácia ich „kresliť“ keď namiesto toho aby ROPID pol roka promenádoval tvoj „výtvor“ po Stredočeskom kraji, bude do dvoch hodín mimo premávky.
Politicky je to ťažké, lebo krátkodobo to bude viesť k masívnym výpadkom, ale dlhodobo sa to vyplatí. Preto to treba spraviť krátko po voľbách 🙂
Otázkou je, zda tím mezitím nepřestanou jezdit lidé, když jim přijede každý třetí vlak, a oni se do něj ani nevejdou. Počmáraným sice se zapřením, ale jedou. Není to jednoduché. Možná narychlo přestříkat původní barvou, akorát to jsou nánosy. A skla – vyměnit?
Jednotka jezdí celý den a do depa se dostane někdy ve 2 ráno a někdy vůbec, např odstavení ve stanicích s prostě to trvá to vyčistit
Stačilo by kdyby Češi nebyli takový prasata
Věřte, že i ve Švýcarsku najdete prasata. Prasata jsou v každé společnosti, není jich mnoho, ale jsou. A pokud chcete nějaké elementární soukromí (tedy aby nemusel být každý cestující identifikován), pak holt je třeba utratit nějaké peníze navíc za pravidelné čištění.
U DPP to onehdy vyčíslili tuším na desítky milionů. Zaplatit prostředky a poměrně namáhavou práci navíc. Přinejmenším by to měli dělat ti, které u toho chytnou, jako bezplatnou brigádu a trest zároveň.
Klidně tak mohou být ti zodpovědní trestáni. Ale nemůžete to dělat tak, že pokud nikoho nechytnete, tak to necháte jezdit protože jste si do rozpočtu nedal peníze na úklid.
Musim potvrdit, ze sprejerstvi v elefantech je v posledni dobe tristni-jsou zecmarane prakticky vsechny soupravy, zvlaste uvnitr interieru-casto je pocmarano uplne vse-zdi sedacky, stolecky, okna. Jestli si CD plati nejakou hlidaci agenturu, tak je okamzite zrala na vyhozeni, protoze takto zmalovat soupravu nemuze zvladnout nikdo za par minut. Vzhledem k nakladnosti oprav by me zajimalo, jestli neni lepsi do interieru a exterieru dat kamery, ktere soupravu budou monitorovat 24 hod. denne, i odstavenou. protoze realne skody jsou obrovske a kultura cestovani hrozna.
To není o tom, že by sprejerů nějak přibylo. To je jen o tom, že ČD ty jednotky přestala čistit. To je jak se skládkou, málokdo by vyhodil pneumatiku do lesa, ale výrazně více lidí by ji přihodilo do stejného lesa k ostatním pneumatikám. Obojí je zavrženíhodné chování, ale pokud s ním chceme bojovat, nejefektivnější je pokud se skládka či graffiti odstraní hned jak se vytvoří. Pokud necháte jezdit jednotku počmáranou několik týdnů než ji vyčistíte, tak ji máte po pár týdnech počmáranou celou znovu. Pokud byste těch pár tagů umyli alespoň 1x denně, nic takového by se nestalo.
Názorný příklad je v metru. Pokud je už něco počmárané, tak se stáhne do depa a nevyjede dokud se nevyčistí. Sprejeři pak nemají motivaci tam něco zkoušet, když už to druhý den nebude vidět.
Jenže v metru se většina souprav dostane večer do depa, zatímco málokterá nocuje jinde. A i ty, co nocují jinde, není takový problém prohodit, protože je to pár kilometrů.
U elefantů je to obráceně. V depu jich není moc, spousta nocuje ve stanicích celkem daleko od Prahy, prohodit je není triviální, zejména když vám to posprejuje třeba někdo v Ústí nad Labem. A když nepojede jedno metro, za chvíli jede další. Ale zrušte si takhle vlak z Ústí…
Ono se ale nestává, že nejede jedno metro. Prostě jsou ty oběhy nastaveny tak, aby se stíhala údržba. Grafitti není žádná mimořádnost a v obězích se musí počítat s úklidem. I metro nocuje ve stanicích, ale počmáraná souprava se mimo špičku dostane do depa a tam je umyta, úplně stejně to může fungovat u CityElefantů.
… z Berouna. Zde se také provádí umělecké výmalby. Času dost, koleje kde stojí odstaveny přes noc, mimo oko kamery. Ochranka má na starosti toliko halu a nástupiště a je bez jakkýkoli pravomocí veřejného činitele.
Občasnké zadržení do příjezdu policie provést mohou.
Metro je úplně jiný svět. Přestože poruchovost je oproti standardním vlakům mnohem menší, stojí v depu na Kačerově jen pro linku C cca. 5 záložních souprav i s lidmi připraveno kdykoliv vyrazit. O tom si na dráze můžeme nechat jen zdát v nejdivočejších snech.
Ve Švýcarsku je na každé lince různě po trati také několik záloh. Jde to i na železnici, být samozřejmě ne v takovém rozsahu. A záloha je samozřejmě ve stejné kvalitě jako zbytek, ne žádná béčka odstavena v kopřivách.
Jednotky se čistí, někdy se mi stává, že na Masaryčce nevidím jediný počmáraný vlak, a jsou dokonale čisté dokonce i včetně interiéru a záchodů. Takže bych řekl, že trošku přeháníte nebo máte fakt smůlu.
Je možné že mám opravdu smůlu. Nicméně ty Elefanty, kterými jsem měl to štěstí jet, měly počmáraný nejen interiér ale i kabiny strojvedoucích.
Ti grafity je velice náročné a nákladné vyčistit převážně několik dní jedna jednotka
Kamery dobre, ale kdo je zastavi při tom
„Zejména jednotky 471 CityElefant jsou častým terčem útoků sprejerů, jejichž vlivem se pohybuje plnění čistoty vozidel na úrovni cca 70%“. Tomu se mi nechce věřit. Kdykoli jedu vlakem (na lince S4), tak se mi za poslední 2 roky ještě nestalo aby ta jednotka nebyla vevnitř počmáraná (minimálně na záchodě). Vím, že osobní zkušenost z desítek jízd není statistika, ale je divné, že osobní zkušenost a statistika se rozchází tak markantně.
Me culpa, už vídím, že těch 70% je průměr za všechny spoje a ne jen za ty vedené CityElefanty. Nevíte jak je definována ta metrika, zda na počet cestujících na rameni, či na počet spojů? Pokud je to na počet spojů a většina ostatních vlaků v PID (rychlíky, regionovy, 810) je čistých, pak to číslo opravdu může být 70%, přestože většina lidí cestuje špinavými vlaky každý den.
Asi je otázka, jak definují čistotu. Pokud do toho zahrnují více faktorů, než jen posprejování, vycházet to může – může být čistý vnitřek vlaku, i toaleta, ale může být posprejovaný, takže pak nevyjde jako špinavý, ale ani jako čistý. Záleží, jakou mají metodiku, já ji neznám.
Určite průměr pomáhají dohnat další spoje, zkušenost cestování z Kladna je naopak perfektní. Nezažil jsem od pravidelného ježdění od roku 2018 víc jak maximálně dva počmáraný záchody. Vždycky mě vyděsí pohled na vlaky z venku i zevnitř když náhodou jedu z Masaryčky jinam, oproti jednotkám jezdícím na Kladno (at už ČD nebo Arriva) šíleně nechutný.
Tak ono je to o tom, že v rakovnickém depu (vlaky kolem Kladna a na Buštěhradce jsou z rakovnickeho depa) ještě nějakou zálohu má a jakmile je něco postříkanýho, tak se to asap veze do depa vyčistit. Ideální je grafiti čistit okamžitě, čím později se to udělá, tím hůř jde dolů. Navíc na čištění grafiti se používá roztok, kterej je pěkná sračka a musí se to dělat v masce a ideálně ve větranym prostředí. Tady je trochu problém v zimním prostředí. Každopádně, i když se grafiti sundá co nejdřív, tak je to na laku znát a dost často to vezme… Číst vice »
Pokud kontroloa IDSK přijde někde na nácestné stanici do vlaku, ze kterého není vidět ven, a dopravce tvrdí, že na výchozí stanici byl přistaven čistý, tak se to nebere jako prokazatelné porušení standardu.
No tak si kontrola IDSK má vystriehnuť ten vlak na ďalšiom vlaku, alebo nejakom vlaku o týždeň neskôr a hneď to bude preukázateľné, že….
Nejhorší je to na S7 a S9