Rok od tragédie na přejezdu v Dolní Lutyni. Úřad na něj včera zakázal vjezd delším nákladním autům
Kontroly ukázaly desítky dalších problematických přejezdů s nevhodnou niveletou.
Téměř přesně po roce od tragického střetnutí vlaku Českých drah s nákladním autem na přejezdu v Dolní Lutyni vydal silniční správní úřad opatření, které by mělo podobným mimořádným událostem v tomto místě zabránit. Nehoda, při které zahynul strojvedoucí, ukázala, že v Česku jsou podobně nebezpečných přejezdů s nevhodnou niveletou desítky.
Mimořádná událost zatím čeká na uzavření vyšetřování jak ze strany policie a státního zastupitelství, tak Drážní inspekce. Ta v pátek zveřejnila na svých stránkách zprávu o tom, co vše již zjistila a co v záležitosti uskutečnila.
Správa železnic: Přejezd u Lutyně je bezpečný, ale není pro speciální soupravy
Jednou ze zásadních novinek je vydání opatření obecné povahy silničním správním úřadem v Dolní Lutyni. Podle opatření se doplní značky na komunikacích s návazností na železniční přejezd. K vydání došlo i po dohodě s policí. V dotčeném úseku dojde k omezení rychlosti silničních vozidel na 20 km/h a zákazu vjezdu nákladních aut nad 16,5 metru, nízkopodlažních autobusů a autobusů delších než 13,7 metrů.
„Po nabytí účinnosti tohoto opatření se tedy aktivuje dopravní značení, které je na místě aktuálně již osazeno,“ řekl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
Vyšetřování běží
Do té doby vlaky přes přejezd projíždějí sníženou (padesátikilometrovou) rychlostí. „Po aktivaci dopravního značení na pozemních komunikacích budeme s Drážním úřadem řešit další postup k opětovnému zvýšení rychlosti v tomto místě,“ dodal Gavenda.
Drážní inspekce v prozatímní zprávě na svých stránkách uvedla, jaké podklady již analyzovala. Součástí vyšetřování bylo i zaslání podnětu týkajícího se podezření na zdroj ohrožení dráhy oznámené Drážnímu úřadu. Důvodem je současný stav přejezdu s velkým sklonem pozemní komunikace.
Dozvuky tragédie u Dolní Lutyně. Stát přiznal, že stav přejezdů nedostatečně kontroluje
Server Novinky.cz loni na podzim citoval státního zástupce, podle kterého neměl dopravce pro jízdu přes přejezd s nadrozměrným nákladem vyřízena náležitá povolení.
Nehoda se stala 24. ledna časně ráno. Vlak InterCity narazil do tahače s návěsem, který převážel část vrtné soupravy a na přejezdu zřejmě uvízl podvozkem. Ve vlaku do Prahy bylo sedm desítek lidí. Strojvedoucí zahynul na místě. Zranění utrpělo 20 cestujících.
Mimořádná událost vedla ke spuštění kontrol dalších přejezdů, zda u nich není podobný problém s niveletou. Audit vytipoval 53 míst k řešení.
„V naprosté většině na účelových či místních komunikacích, v pěti případech se jedná o silnici III. třídy. Nejčastějším případem k řešení bylo chybějící dopravní značení pro určitý typ motorových vozidel na pozemních komunikacích. Úprava dopravního značení už proběhla, popřípadě aktuálně probíhá, ve 24 případech (v návaznosti na pravomocná správní rozhodnutí). Úpravy dopravního značení na dalších přejezdech proběhnou po vydání pravomocného rozhodnutí příslušnými silničními správními úřady. V několika případech, kdy byly návrhy úprav dopravního značení při projednání zamítnuty policií, bude mít řešení podobu stavebních úprav,“ dodal Gavenda.