Infrastruktura Železnice Zprávy

Rok místních drah: Nový status získala i obecní lokálka z Hrušovan do Hevlína

Nádraží Hevlín. Pramen: www.hevlin.cz
Nádraží Hevlín. Pramen: www.hevlin.cz
Obecní lokálka má sloužit především cestovnímu ruchu

Obecní dráha Hrušovany nad Jevišovkou – Hevlín byla nově zařazena do kategorie místní dráha. Rozhodl tak Drážní úřad na popud obce Hevlín, která je od února majitelem sedmikilometrové lokálky. Obec zastupuje Jan Šatava, kterému se v dubnu podařilo získat status místní dráhy i pro soukromou trať Čejč – Uhřice. Ta byla první místní dráhou v zemi, po ní nový status získala i původně celostátní trať Malešice – Žižkov v Praze a kratičký úsek v šumavském Novém Údolí.

Hevlín trať koupil v únoru od Správy železnic za 2,2 milionu korun. Starosta Antonín Pichanič tehdy potvrdil, že obec plánuje spolupráci právě s dopravcem Railway Capital Jana Šatavy, který provozuje výletní vlaky na trati z Moravských Budějovic do Jemnice a je provozovatelem tratě z Čejče do Uhřic. Hevlínská trať má sloužit turistickým účelům a jejím provozovatelem je Railway Capital. V budově nádraží v Hevlíně má vzniknout regionální muzeum, měly by zde být připomínky i na železniční minulost.

Trať vznikla v roce 1870 a byla součástí alternativní trasy z Vídně do Brna. V 90. letech minulého století existovaly snahy o obnovu trati do Rakouska, k tomu ale nikdy nedošlo. Od roku 2010 zde přestaly vlaky jezdit.

Novela drážního zákona vnesla do českého práva kategorii místní dráha už v roce 2017, teprve letos se ale začala tato kolonka na Drážním úřadu plnit. U místní dráhy je jednodušší především administrativa, provozovatel například nepotřebuje osvědčení o bezpečnosti provozovatele dráhy a dopravce nepotřebuje osvědčení o bezpečnosti dopravce. Není také třeba dokládat Drážnímu úřadu finanční způsobilost. Na místní trať se také nevztahují technické specifikace pro interoperabilitu (TSI), tudíž zde není třeba v případě rekonstrukce budovat vysoká nástupiště nebo GSM-R. Nevýhodou pak je, že majitel nemůže čerpat dotace ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Na místní dráze je podle zákona povolen provoz pouze „neveřejné osobní drážní dopravy, osobní drážní dopravy pro potřeby cestovního ruchu nebo provozované historickými vlaky“. Místní dráha musí být oddělená od jiné dráhy, i když v zákoně není přesně napsáno jak.

Odebírat
Upozornit na
guest
26 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Václav John

Trať vede kolem cihelny v Hevlíně. Heluz se tuším jmenuje. Nedávno jsem před ní stál a počítal kamiony s cihlami. Minimálně každých deset minut jeden.

Kubrt

Téměř kompletní produkce cihlářského zboží se dneska expeduje tak, že v cihelne se vysklada kamion pro konkrétní stavbu. Kazda jedna cihelna dělá téměř kompletní sortiment, u nás je asi 6 velkých moderních cihelen, víceméně rovnoměrně rozloženych, každá zásobuje víceméně ten svůj okruh do vzdálenosti cca 150 km. Jsou i nějaké vnitropodnikove přepravy, Heluz ma tri cihelny, žádná nema vlečku, takže vlakem by to byly dvě prekladky navíc a o časové náročnosti proti kamionu radši nebudu ani spekulovat, bylo by to nekolik dní versus nekolik hodin.

xyz

Obecně: odvoz výrobků z výroby vlakem bývá problematický v daleko větším % případů než návoz materiálu vlakem do výroby.

To ale píšu jen obecně; neznám přesně, jaká úskalí by v tomto případě byla v této věci.

Honza

Ne, toto není ani zdaleka vždy pravda, neboť cihly se většinou vozí do prodejen stavebnin, od kud si je teprve zákazníci vozí sami, či si na toto sjednají odvoz tam, kam potřebují.

Kubík

Proto si musí občané a vlády rozmyslet dilema jestli chtějí přecpané silnice kamiony po nichž se již nyní prakticky nedá jezdit a kde denně umírají lidé, nebo obnovu přeprav po železnici s překládkou na poslední míli, ač to bude dražší. Místní dráha je sice hezká, ale turismus není všechno, ne každý může jezdit na výlety jen o víkendu někdo naopak pracuje o víkendu a chce jezdit ve všední dny. Jak se po trati nejezdí denně, je to taková první pomoc před rušením. I to je dobré, ale to je tak všechno.

Beny

Jestli se cihly vozí z cihelny přímo na stavbu, tak dráha prostě nemá šanci. Bohužel

Pavel

Jsem opravdu zvědavý, bez ironie, jak tyhle místní dráhy budou úspěšné. Na jedné straně jim přeji spoustu jízd a cestujících, ale obávám se, že reálně ty dráhy skončí v kopřivách. Stopku jim vystaví první větší nutná oprava.

Jiří Kocurek

V údolí Desné ta oprava proběhla. Byla jen „trochu“ větší.

Kubrt

To je ovšem na všechny čtyři kulhající příměr.

Lech Malý

Ano. Železnice v údolí Desné plní funkci jakéhosi S-bahnu, je tam spádovost do Šumperka, je to napaječ koridoru, plus je tam vazba na krajské město. Nic z toho ony místní dráhy – vlastně v souladu s definicí – nemají. Bohužel u většiny z nich nevidím ani turistický potenciál, ale třeba se jenom špatně dívám.

Alibaba

To ale není místní dráha, a navíc v době opravy tento termín neexistoval.

xyz

Zrovna hevlínská trať je vedena příznivým terénem bez větších umělých staveb, tzn. teoreticky by neměl být moc velký problém.

fensterglaser

Pan Šatava je zárukou, že to půjde zu grunt.

hank

A to říkal kdo?

Oldřich Sládek

Znáte ho osobně?

fensterglaser

Znám dobře jeho curriculum vitae. Po odchodu od ČD už prošel několika firmami (JHMD, Rail system) a výsledky hovoří.

xyz

V JHMD byl skoro 20 let. Až poté založil své vlastní firmy.

Výsledky v jeho nynější firmě? Sezonní doprava na tratích typu Svobodné Heřmanice, Doupov, Jemnice, Tovačov; mj. i vlastnictví nákladních lokomotiv (faur) či motorových vozů (např. včetně zrekonstruované 820.028)…

Z mého pohledu slušný kus práce.

Lech Malý

Devadesátky a okolnosti vzniku JHMD jste asi nezažil/nepamatujete, co?

Oldřich Sládek

…říká anonymní internetový hrdina .

fensterglaser

Uvidíme za pět let, jak se bude dařit této trati i té nedaleké do Uhřic.

pamětník

Nebo možná spíše pouhý hloupý závistivý prudič.
Nebýt právě Honza Šatavy, patrně by nikdy vůbec žádné JHMD neexistovaly, a dnes už by ani žádné nemohly vzniknout jinak než jako jedině pouhá naprostá novostavba, protože z původních tamních úzkorozchodek by možná zůstalo několik staničních budov přestavěných na „lufťácké chalupy“ a možná ještě někde na kusech tělesa cyklostezky.

Kubík

Pamatuji ho, když ještě dělal KD. Slušný a empatický člověk, nikdy se neschovával „za bukem.“ Měl a má vize. Bez takových by bylo na železnici hodně smutno. Možná to vidím špatně.

A. Mikulka

Výsledky hovoří – jednoznačně PRO něj. Zato ty asi zahníváš stále na Pobřeží Chujoviny.

Hodně štěstí

Já bych místní drahou nazval i trať 171. 😆

Dispečer

👍👍😁

Leinad

A ona ještě není?
Tramvajová dráha bývá občas sjízdná, troleje padaj když do podjezdu vjede větší auto a ne když fouká vítr.